Ei UIT Portrettengalerij van vijf Israëlische premiers 'Een mens heeft een veilige haven nodig' Rtv show Zangeres zonder Naam viert rentree met cd gesproken WOENSDAG 3 MAART 1993 Grant and Forsyth: „Natuurlijk hebben de Guys and Dolls overbleven." Grant and Forsyth in Nederland meer geliefd dan in eigen land ROTTERDAM CPD aakten de roe deel ruch- 'Guys and Dolls'. Ae waren eerst met hun zessen, halverwege de jaren zeventig, hen paar jaar later scoorden Dominic Grant en Julie Forsyth met twee andere Guys and Dolls twee wereldhits: There's a whole lot of loving en You 're my world. Sinds het rnidden van de jaren tachtig vormen ze een duo; zowel privé als zakelijk. In eigen land blijft de waardering achter ten opzichte van de po pulariteit die Grant and Forsyth hier genieten. Inmiddels is het derde deel van hun Country Lo ve Songs op cd verschenen en net als de twee andere lijkt ook deze weer goud te worden. In Nederland. Vandaar dat het tweetal Nederland als tweede vaderland beschouwt. Afgaande op hun agenda staat op 5 maart in De Maaspoort in Den Bosch het eerste concert in Nederland sinds hun Guys and Dolls-tijd geprogrammeerd. Ze kijken er naar uit en ze hebben voor een aantal weken huis en haard in Kent verlaten om ter plekke de zaak goed voor te bereiden. Het moet een mooie show worden en het moet vooral een concert wor den. Opdat, om in de woorden van Julie te blijven, iedereen 'happy' naar huis gaat. Op het programma staan ui teraard de country songs waar mee ze de laatste tijd zo veel succes hebben gehad. Daaron der begrepen een flink aantal rovers: songs die in andere uit voeringen eerder bekend zijn geworden. „Wa; c, als hij praat c „Waarom niet s zij het heeft i ^-repertoire. et?", zegt Domi- de covers, zegt Julie. Weinig bezwaar Dominic: „Je moet natuurlijk wel weten wat je doet. Het heeft geen zin klakkeloos nummers over te nemen, die door ande ren bekend zijn geworden. Nie mand zou eigenlijk een cover moeten doen, tenzij hij of zij denkt dat-te er iets aan kan toe voegen. En dan heb ik er weinig bezwaar tegen. Sommige liedjes zijn zo mooi. Het zou zonde zijn als ze door een enkele zanger of een enkele groep gezongen zouden worden. Hier gelden de zelfde maatstaven als in wat te boek staat als de klassieke mu ziek." De gedachtengang sluit aan bij wat Julie wil zeggen over het country-repertoire. „Het valt ons steeds op dat country vaak wordt afgedaan als iets voor freaks. Op hun beurt zouden de echte liefhebbers het graag ex clusief houden. Maar dat is on zin. Zo veel songs hebben hun wortels in de country-muziek." „Bijvoorbeeld: Help me make it through the night van Gladys Knight, wat een hit was dat, niet? Was country. Tom Jones' The green, green grass of home: country. Zelfs Bruce Spring steens Dancing in the dark is country en bovendien is het een cover. Dat soort zaken is vaak niet bekend. Trouwens, het re pertoire van The Guys and Dolls was ook half om half oorspron kelijk en bestaand materiaal en qua oorsprong was er veel country bij." Waarmee ze willen zeggen dat ze als duo niet zo gek veel afwijken van wat ze ervoor in groepsverband deden Ups en downs Dominic: „Natuurlijk hebben we in '78 een beetje met onze handen in het haar gezeten, toen wc met z'n tweeën over bleven. Zo van: hoe verder? Maar je zult van iedere artiest horen dat een carrière z'n ups en downs heeft. Flet gaat er dan alleen maar om hoe sterk je zelf bent." Julie: „Het leven in The Guys and Dolls was voor ons ook vaak afzien. We traden soms in drie landen op één dag op. We waren nooit thuis. Onze zoon is nu twaalf: die heeft al zo veel landen van de wereld gezien. Als ze op school iets vertelden over leguanen op Madagascar zei hij: 'dat is waar. hoor, ik heb ze er zelf gezien.' En z'n vriend jes geloofden hem niet." Dominic: „En dan moesten wij hem weer zelfvertrouwen geven. Hij heeft al die landen gezien, heeft zo veel mensen ontmoet. Hij is nu zekerdeF van zichzelf. En hij wil in de mu ziek." Julie: „Hij meent dat. Op het concert speelt hij in een num mer met ons mee, op z'n gi- Dominic: „Dat is in Sweet sixteen, een oude Ierse ballade. Dat nummer heeft voor ons ook een emotionele lading. Julie was zestien toen we elkaar leerden kennen." Julie: „Ik ben van school, the School of Drama in Londen, af gegaan om bij The Guys and Dolls te kunnen komen. Want ik zat dan wel op de toneelschool, maar ik wilde eigenlijk, diep in m'n hart Doris Day worden." Dominic, met een grijns: „En ik zat in Italië, was weggevlucht uit Engeland. Ik wilde eigenlijk een superster worden, maar ik was achttien en ik was het nog niet. Dan maar helemaal niet, dacht ik. Ik was sessie-zanger in Italië geworden. Maar toen bel de George Martin, de manager van The Beatles, of ik niet in de te vormen groep The Guys and Dolls wilde. Toen ben ik onmid dellijk naar Engeland terugge gaan. En daar trof ik ook Julie." Julie: „Het is een voordeel dat wij sindsdien altijd samen zijn geweest. Wc hoefden nooit ie mand thuis achter te laten. Maar toch, na een aantal jaren van alleen maar reizen verlang den ook wij naar een thuis. En dat hebben we nu, ook door alle verwikkelingen binnen de groep." Dominic: „Als we op een be paald moment die beslissing niet zouden hebben genomen, dan zou het slecht met ons zijn afgelopen. Geen mens houdt zo'n leven jaren achtereen vol. Dan ga je aan de drugs of zo. Een mens heeft een veilige ha ven nodig." DE KWAKEL CPD De Zangeres Zonder Naam, die eind 1987 'voorgoed' afschêid nam van haar artiestenbestaan. heeft toch weer een nieuwe cd opgenomen. De opbrengst is bestemd voor de Stichting Zwerfkinderen Nederland, een organisatie die zich bezig houdt met de tijdelijke opvang van dakloze kinderen. Mary Servaes (74) besloot vijf jaar geleden, op het hoogtepunt van iiaar carrière, te stoppen met zingen. Met haar hit 'Mexi co' trok ze op dat moment volle zalen maar de zangeres wilde meer aandacht besteden -aan haai man Jo Servaes, die met een slechte gezondheid kampte. Veel tijd was het paar echter niet gegund, want twee jaar na het emotionele afscheidscon cert in november 1987 overleed Jo. De Zangeres Zonder Naam heeft een omvangrijke lijst met hits, voornamelijk smartlappen, op haar naam staan, waaronder 'Ach Vaderlief, toe drink niet meer' ('59), 'Keetje Tippel'('75) en 'Rock Around The Clock' ('86) met de band Normaal. Op het nieuwe album, geti teld 'De Koningin van het le venslied', staan twaalf nieuwe nummers. Tom Peters, de man die ook De Havenzangers en Corry Konings bijstond, nam de produktic voor zijn rekening. De Zangeres Zonder Naam treedt zaterdag voor het eerst sinds afscheid op in het RTL 4- progr. ook met deze cd toch voetlicht treedt. Tineke'. Ze zal dan EO hangt serie Antenne op aan steifdag Begin HILVERSUM «GERARD V Voor programma makers is het af en toe naarstig zoeken naar een aanleiding om een documentaire-serie aan op te hangen. Maar uiteindelijk valt met goede wil, improvisatieta lent en soepelheid van geest uitzending ervan meestal wel te rechtvaardigen. De Evange lische Omroep heeft zelfs wat gekunstelde gedachtenspron- gen moeten maken om de ge filmde levensloop van vijf Is raëlische premiers met enig recht van spreken te kunnen vertonen. Israël-minded ais de EO nu een maal is, voelden ze er aan de Hilversumse Oud Amersfoortse- weg alles voor om een vorig jaar vervaardigde Israëlische pro duktie (van Biblical Productions) over het veelbesproken leven van Menachem Begin met enig recht van spreken te vertonen. Flet vierdaagse bezoek van de Israëlische president Herzog aan Nederland had in elk geval niet het vereiste gewicht. Begins sterfdag bracht EO's hoofd In formatieve Programma's An- dries Knevel blijkbaar uitkomst: „In de nacht van 8 op 9 maart is het precies elf jaar geleden dat Begin stierf." Dat is nog eens een feit om vijftig minuten lang bij stil te staan. Opeens herinnerde Kne vel zich ook hel voorstel dat freelance-producent Hans Pohl de EO eerder aan de hand had gedaan om een documentaire serie over alle Israëlische pre miers te maken. „Op zich geen gekke gedachte, maar het leek ons een nogal kostbare zaak, vandaar dat we het even heb ben laten sudderen. Nadat we de beschikking hadden gekre gen over Begins film dachten we: laten we dan ook dat idee van Pohl maar uit de kast ha len." Op drie achtereenvolgende woensdagavonden brengt de EO op Nederland 2 onder de verzamelnaam 'Antenne' de le vens in beeld van David Ben Goerion en Golda Meir (3 maart, van 22.55-23.45 uur), Menachem' Begin (10 maart, van 22.35-23.25 uur) en ten slotte van de tegenpolen Yitzak Sjamir en Yitzak Rabin (17 maart, van 22.55-23.45 uur). Producer Pohl en eindredac teur/regisseur Willy Landwer tekenden voor de portretten van Ben Goerion, Meir, Sjamir en Rabin. Het illustere vijftal leverde in derdaad een uitermate promi nente bijdrage aan de (ont- staans-)geschiedenis van de staat Israël, al had bijvoorbeeld Levi Eskjol als premier van het nationale kabinet ten tijde van de Zesdaagse Oorlog in 1967 niet in het rijtje misstaan. EO's Andries Knevel: „Maar het was een kwestie van keuzes maken en ik mag toch wel zeggen dat we op de bekendste premiers zijn uitgekomen." Van Golda Meir, door David Ben Goerion ooit aangeduid als de enige kerel in zijn kabinet, wordt vooral de menselijke zij de getoond. Zoals in een verma kelijk onderonsje met de Egyp tische president Sadat over hun wederzijdse ervaringen met kleinkinderen. Maar ze was tegelijkertijd een zwart/wit denkster. Een vrouw met stalen zenuwen, zonder enig gevoel voor diplomatie. Meir redeneerde daarbij vol gens het adagium: wie niet voor Israël is, is ertegen." Haar zoon en dochter komen uitgebreid aan het woord. Hoe wel moeder veel van huis was, zijn ze geen moederliefde tekort gekomen. „We wilden eigenlijk ook niet dat ze thuis bleef om in de keuken te staan. We bewon derden haar als werkende moe der." David Ben Goerion wordt in de eerste aflevering van Anten ne belicht als de vader van Is raël. In de film omschrijft Ytzak Navon, ooit president van Is raël, Ben Goerion als „een van de grootste joden aller tijden. Als David Grün werd hij op 16 oktober 1886 geboren in het Poolse plaatsje Plonks. Zijn va der bracht hem de liefde bij voor het joodse volk, Palestina en voor het Hebreeuws. Als ne gentienjarige trok Grün naar het beloofde land. Hij vestigde zich in de kib boets Sede Boquer, waar Grün niet geremd door enige ervaring als landarbeider aan de slag ging. Moreel voelde hij zich ge stimuleerd door de uitspraak van de Britse minister David Belford in 1917, dat het joodse volk recht had op een eigen staat. Grün nam de naam Ben Goerion aan. Van die tijd af ma nifesteerde hij zich als een voor vechter om dat ideaal te verwe zenlijken. Vanuit de diaspora kwam de immigratie van joden naar Palestina langzamerhand in beweging, bepaald niet tot genoegen van de Arabische lei ders en het Britse bestuur. De Arabieren spuwden hun vuur op de joden in een pogrom, die vele levens eiste; de Britten leg den de joden het verbod op om grond in Palestina te kopen. In een witboek dat in 1937 ver scheen werd de immigratie ge bonden aan de beperking dat in vijf jaar tijd niet meer dan 35.000 joden voet aan land mochten zetten in Palestina. Eerst in 1948 werd de Union Jack definitief neergehaald; op 14 mei 1948 proclameerde Ben Goerion de onafhankelijkheid van de staat Israël. Onderbelicht In Antenne blijft Ben Goerions ommezwaai in denken over de staat Israël onderbelicht. Zijn ideaal aanvankelijk: een samen leving in Palestina waarin joden en Arabieren vreedzaam naast elkaar konden leven. Maar in 1948 verkondigde diezelfde Ben Goerion dat de Arabieren maar één ding te doen stond: maken dat ze wegkwamen. Later filoso feerde hij over twee staten naast elkaar. Begrip voor het standpunt van de Palestijnen, die na de stemming van de Volkerenbond op 29 november 1947 ont heemd raakten, klinkt in de se rie amper door. Nog een punt van kritiek: dat Begin zijn hele politieke leven een starre zionist was, die uitsluitend droomde over gebiedsuitbreiding van de staat Israël, komt evenmin vol doende tot uiting. Wel wordt uitgebreid verhaald over Zijn verdiensten als leider van de verzetsbeweging Irgoen in zijn ondergrondse strijd tegen de Engelse bezettingsmacht. Na voorafgaande waarschuwing, die met Britse arrogantie werd genegeerd, blies hij in 1946 het King David Hotel in Jeruzalem op. Er vielen in het Britse hoofdkwartier 91 doden en 55 gewonden. Begin komt in zijn gefilmde portret naar voren als een man van uitersten. De Britten zetten na zijn in 1946 gepleegde ter reurdaad 10.000 pond op z'n hoofd (signalement: 38 jaar; 1.75 centimeter, lange haakneus, platvoeten, slecht ge bit); ruim dertig jaar later ont ving hij net als de Egypdsche president Sadat de Nobelprijs voor de Vrede. Viér jaar na de Yom Kipoer-oorlog tekenden beide heren de Vredesakkoor den van Camp David. Menachem Begin. Het zij nogmaals opgemerkt: een man van uitersten. In 1981 voerde hij namens de Likud-partij met succes een campagne voor her verkiezing als premier; twee jaar later kondigde hij tot verrassing en verbijstering van iedereen zijn terugtreden aan. Hoe een onstuimig leven èindigde in een kluizenaarsbestaan De vraag of de EO nog over weegt om binnen afzienbare tijd een documentaire serie over Arabische machthebbers uit te zenden liet Andries Kne vel, hoofd Informatieve Pro gramma's, wijselijk onbeant woord. Beter gezegd. Knevel sprak over de vraag heen met de mededeling dat er een serie over vijf Amerikaanse presiden ten op stapel staat. David Ben Goerion, de vader van Israël, a Acteur Harvey Keitel in Vrij Nederland: „Ik probeer te nege ren wat de pers over me schrijft. Bij de Britse première van 'Reservoir Dogs' heb ik een pers conferentie gegeven die veel bla den heeft gehaald, waarvan ik er per ongeluk een paar stukken on der ogen heb gekregen. Dan lees ik over een narrige mompelaar in wie ik mezelf niet herken. Als je zoiets vaker leest ga je toch den ken: wat kom ik raar over. Terwijl het alleen een momentopname is. Iemand kan je toevallig treffen op een verkeerd moment of juist op een goed ogenblik. Hij mag daar na nooit stellen: zó is Harvey dus." Natasja Goedemans in VARA TV- Magazine: „Ik mocht op de theaterschool nooit de mooie vrouwenrollen spelen. Het was zelfs zo dat als er niet genoeg mannelijke studenten waren, ze tegen me zeiden: 'Nou, Natasja speel jij de mannenrol maar'. Ik vond dat helemaal niet erg. Ik denk dat ik gewoon een ondeugende, brutale uitstraling heb. Altijd al gehad." Paul van Vliet in Panorama: „Rij ik 's nachts naar huis, hoor ik op de radio een zondaar getuigen over hoe hij rondwandelde in de diepste, diepste duisternis en zich in wellust wentelde. En dat hij uit die duisternis was opge klommen tot het licht en dat hij nu spijt heeft van alle zondige vrouwen die zijn pad hebben ge kruist. Dan denk ik: Ja, daar heb ben niks aan....adressen motte we hebben..." Tatjana Simic in Panorama: „Ik ben geen superactrice, ik ben geen wereldzangeres en ik heb misschien ook niet de langste be nen, maar ik weet wat ik wél heb: Een goed figüur en een mooi ge zicht." Marijne van der Vlugt van MTV in VARATV-Magazine: „Ik ben geen geboren presentatri ce. Ik moet er keihard voor wer ken om éen beetje natuurlijk over te komen voor de camera. Het gaat er niet alleen om dat de kij kers je leuk vinden, je moet ook doen alsof je veel verstand hebt van de dingen die je vertelt. Nou pfffff..dat is niet altijd even mak kelijk." Robert Redford in Humo: „Natuurlijk heb ik ernaar ver langd om er wat lelijker uit te zien, hoewel ik mezelf nooit als mooie hap heb gezien. De eerste keren dat ik complimentjes kreeg over mijn uiterlijk, voelde ik me gevleid, omdat ik als jongeman nooit als een knap stuk werd ge zien. In het beste geval kreeg ik te horen dat ik er snoezig uitzag. Maar de complimentjes bleven komen. Die associeerde ik met mijn acteertalent. Maar na 'The way we were', de eerste echt ro mantische rol. las ik nergens iets over mijn acteertalent, ledereen had het over mijn blonde lokken en mijn mooie lach. Vanaf toen voelde ik me ongemakkelijk van al dat gelul over mijn uiterlijk." Manon Thomas in Story: „Ik zal nooit mini-rokken dragen. 1 Er wordt al genoeg op me gelet als ik ergens kom, dan wil ik niet nog eens extra aandacht trekken door er heel sexyuitzien."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 10