Schandaaltje bij afscheid Beeren
Warme klank winterconcert Politiegezelschap
Leven en dood
in het LAK
Leids cabaret met negen
deelnemers in voorronden
Cultuur&Kunst
Hollywood by night
Basisbeurs kunstenaars
Onderzoek echtheid Neil Young-cd
amsterdam Er komt een onafhankelijk onderzoek naar de echt
heid van de compactdisc IThe Lost Tapes', die de platenfirma
Blaricum CD Company (BCD) in december op de markt bracht,
als zijnde oude opnames van de Canadese zanger Neil Young.
Dat is gisteren besloten tijdens een kort geding dat de officiële
vertegenwoordiger van Neil Young in Nederland, Warner Music,
had aangespannen tegen BCD. Warner wilde via de rechter af
dwingen dat de cd uit de handel wordt genomen omdat het een
spook-cd zou zijn, die helemaal geen nummers van Neil Young
bevat. BCD heeft inmiddels de uitgifte van de CD aan de handel
gestaakt. Hoeveel exemplaren nog in de winkel liggen is niet be
kend. Er zouden 10.000 CD's zijn verkocht.
Anti-hoestwedstrijd Concertgebouw
amsterdam Het Concertgebouw heeft 32 inzendingen ontvan
gen voor een tekenwedstrijd in het kader van de anti-hoestcam-
pagne onder concertbezoekers. Wim Schols (57) uit Heiloo werd
winnaar met een cartoon van een woedende hoornist die zijn
instrument omgekeerd op het hoofd van een hoester zet. Zijn te
kening wordt afgedrukt op eën poster die in het gebouw komt te
hangen. De jongste deelnemer, de 8-jarige Bas de Groot uit Zwa
nenburg, bedacht een onrealistische maar wel heel originele op
lossing voor het probleem: hij plaatste de concertbezoekers in
glazen boxjes en zette hen een koptelefoon op.
Linton Kwesi Johnson in LYC
leiden Linton Kwesi Johnson (foto) is donderdag 4 februari te
zien in het LVC aan de Breestraat 66 in Leiden. Johnson is een
begrip op het gebied van de reggaepoëzie. Samen met o.a. Mu-
tabaruka behoort hij tot de bekendste vertegenwoordigers van
dit genre. In 1973 verscheen zijn eerste gedichtenbundel 'The
Voices of the Living and the Dead'. Naast gedichtenbundels
bracht Johnson ook een aantal cd's op de markt. In het LVC zal
hij voordragen uit oud en nieuw werk, begeleid door een tapere
corder. De avond wordt besloten met een 'dancehall-raggamuf-
fin' swing, aldus het LVC. Het LVC is geopend vanaf 21.00 uur.
Het optreden begint om 22.00 uur.
ruygrok (chef) jan rijsdam saskia
Directeur vertrekt na acht jaa r uit het Stedelijk Museum
Directeur Wim Beeren zegt het Stedelijk Museum vaar
wel, met op de valreep nog een klein schandaaltje. Door
een lek in het dak liepen vijf schilderijen waterschade op.
Het is een waardig saluut aan een directoraat, waarin de
museumdirecteur werd achtervolgd door kwesties en
strubbelingen. Beeren laat echter ook -de herinnering
achter aan een serie prachtige exposities, die de geschie
denis van Nederlands belangrijkste kunstinstituut verder
hebben verrijkt.
Wim Beeren: „Ik denk dat 'De Grote Utopie' ervoor zal zorgen, dat de kunstgeschiedenis voor een deel her
schreven zal moeten worden." foto orad bouchakour
ZATERDAG 30 JANUAR11993
leiden
j De jury van het Leids Cabaret
Festival heeft negen deelnemers
gekozen, die aan de voorronden
op 15 en 16 februari mogen
meedoen. Na die voorronden
i strijden vijf overgebleven halve
finalisten op 18 februari om een
I plaatsje in de finale. Deze is op
20 februari in de Leidse
Expositie Leidse
schilder verlengd
leiden
De expositie van gouaches, pas
tels en tekeningen van de Leid
se kunstenaar Paul Stikkelorum
in het Haagse ministerie yan
verkeer en waterstaat is ver
lengd tot 31 maart. Het ministe
rie, aan de Plesmanweg 1-6, is
op werkdagen geopend tijdens
kantooruren.
De geheimen van
de aquarelkunst
leiden
De Hortus Botanicus van de
Leidse universiteit organiseert
een cursus tekenen en aquarel
leren op de vrijdagmiddag.
Schriftelijke aanmeldingen
moeten voor 12 februari binnen
zijn bij de Hortus Botanicus,
Nonnensteeg 3,2311VJ Leiden.
Expositie over
regenwoud
i lisse
In het Tuincentrum Overvecht,
aan de Heereweg 346 in Lisse, is
I vanaf 4 februari een expositie te
zien van de schilder en bioloog
Frans van Rijn. In zijn schilde
rijen verwerkt Van Rijn indruk-
I ken over het tropisch regen
woud. De expositie is tot en met
24 februari te zien tijdens de
I openingstijden van het tuincen
trum.
Verkoopexpositie
Anton Heyboer
alphen aan den run
De Alphense meubelwinkel 'In
Huis Co' heeft werken van de
bekende schilder en graficus
1 Anton Heyboer in huis gehaald,
i Heyboer, die vooral werkt met
tekens en symbolen, exposeert
vanaf 29 januari gevarieerd en
vooral kleurig nieuw werk. De
verkoopexpositie is geopend tij
dens de normale winkeluren.
Expositie
Sylvia Mey
noordwukerhout
Schilderes Sylvia Mey exposeert'
tot en met 12 maart schilderijen
in Congres Center Leeuwen
horst, Langelaan 3 in Noordwij-
kerhout. Het congres Centrum
is iedere dag open.
Schouwburg. De jury zal dan uit
drie finalisten de winnaar kie-
Het Leids Cabaret Festival
wordt dit jaar voor de vijftiende
keer gehouden. Ter gelegenheid
van dit lustrum is er op 21 fe
bruari een cabaretfeest in de
schouwburg waaraan alle oud
finalisten meedoen. Ook ver
schijnt een lustrum-cd.
amsterdam robbert roos
Goed en kwaad lagen in de af
gelopen acht jaar soms heel
dicht bij elkaar in het kunstpa-
leisje aan de Paulus Potter
straat. Hoe zal Wim Beeren als
directeur herinnerd worden? Of
willen worden? Het werkelijke
antwoord hierop valt pas over
een jaar of tien te geven, als de
jaren tachtig en negentig defini
tief zijn bijgeschreven in de
kunstgeschiedenis en Rudi
Fuchs zijn visie op het Stedelijk
Museum heeft kunnen geven.
Pas dan kan de balans van acht
jaar Wim Beeren worden opge
maakt. Voorlopig valt slechts
een eerste analyse te geven.
Beeren trad aan als directeur
in 1985, na een onverkwikkelij
ke tweestrijd met Rudi Fuchs.
Elke tentoonstelling opnieuw
moest Beeren bewijzen dat hij
geen tussenpaus was. Tegen
standers lagen op de loer om
een eventueel iets zwakkere
presentatie meteen neer te sa
belen en te zeggen 'zie je wel!'.
Hetzelfde gold voor de aanko
pen.
In het geval van de aankopen
werd nogal eens de prijs aange
grepen om kritiek te leveren.
Het schilderij 'Large Flowers'
van Andy Warhol kostte in 1986
bijvoorbeeld 750.000 gulden. Te
veel vonden sommigen, maar
nog geen jaar later overleed de
kunstenaar en schoten de prij
zen omhoog. Veel kritiek oogst
te ook de aankoop van het
beeld 'Ushering in Banality' van
Jeff Koons. Het museum betaal
de hiervoor 250.000 gulden.
Koons werd afgedaan als een
geldklopper en Wim Beeren
werd impulsief gedrag verwe
ten. Maar bij de tentoonstelling
van de Amerikaan dit najaar in
het Stedelijk bleek het 'varken'
(zoals het is gaan heten) één
van de beste werken uit het
oeuvre te zijn.
Een aankoop die daarentegen
veel respect kreeg, was het
schilderij 'Compositie met twee
lijnen' van Piet Mondriaan. Het
dreigde naar het buitenland te
verdwijnen, omdat de gemeen
te Hilversum er vanaf wilde.
Beeren zette een grote campag
ne op touw en besteedde vrijwel
zijn hele aankoopbudget voor
dat jaar aan het schilderij. Eén
miljoen gulden kostte het, maar
daarmee kon het wel blijven
hangen waar het hoorde: in het
Stedelijk Museum.
Actualiteit
Wim Beeren heeft tijdens zijn
directoraat aangetoond steeds
in contact te willen staan met
de actualiteit. Hij organiseerde
grote tentoonstellingen met
jonge kunstenaars uit Neder
land, New York en met jonge
Russen. Daarnaast maakte Bee
ren verschillende solo's met ac
tuele kunstenaars, zoals Keith
Haring, Jeff Koons en Nederlan
ders als Gerald van der Kaap,
Rob Birza, Mare Mulders en
Fortuyn/O'Brien. Vooral met de
grote tentoonstellingen heeft
Beeren geprobeerd nieuwe ter
reinen te ontginnen, door een
kijkje te nemen buiten de ge
vestigde kunstorde van de wes
terse wereld.
Naast verkennende tentoon
stellingen heeft Wim Beeren
een aantal grote namen ge
bracht (Oscar Schlemmer,
Frank Stella, Anselm Kiefer, Sig-
mar Polke, Jannis Kounellis) en
kunsthistorische tentoonstellin
gen georganiseerd (Malevich,
De Grote Utopie en binnenkort
Tatlin). Opvallend is dat de ten
toonstellingen in de laatste ca
tegorie alle handelen over de
Russische Avantgarde uit het
begin van deze eeuw. Wim Bee
ren: „Ik denk dat De Grote Uto
pie ervoor zal zorgen, dat de
kunstgeschiedenis voor een
deel herschreven zal moeten
beeldende kunst
recensie irene van beveren
Expositie: schilderijen van Feikje Oud en
Natascha van Nooijen Kooi) Gezien LAK-
galerie, Cleveringaplaats 1, Leiden, tot
13/2. ma. t/m vr. 10-22 uur. zo. 14-17
Zonder zich te storen aan het
'Pietje Precies' van zijn vrien
den hangt een student een
kunstwerk recht, want hij haat
schilderijen die scheef hangen.
En dat wil nog wel eens gebeu
ren in de wandelgangen van het
LAK. waardoor zich vrijwel da
gelijks honderden passanten
tussen muur en medemens
wringen op weg naar college,
kantine of toilet.
Het voor het moment gered
de doek is van Feikje Oud. Haar
werk bestaat uit zorgvuldig ge
schilderde, vertikale banen van
wisselende breedte en kleur,
waarop vormen en lijnen zijn
aangebracht. In het LAK-foIder-
tje staat dat Oud uiting heeft
willen geven aan het idee van
leven als een voortdurende
stroom van beweging.
Wie het LAK vanaf het Pater
straatje betreedt en nog niet in
de dwarsgang verderop heeft
gekeken, kan niet anders dan
beamen dat zij daar, wat betreft
het bewegingsaspect, in is ge
slaagd. Het stroomt en vloeit op
die doeken. Behalve de dragers
waarop grote vlekken uiteen lij
ken te waaieren, respectievelijk
vanaf druipen, doet de compo
sitie waarop drie kronkelige
worden. Tot nu toe hebben die
Russen er nogal buiten gestaan,
maar de tijd verandert en ik ben
daar op ingesprongen."
Beeren neeft twee markante
tentoonstellingen gemaakt,
waarop heel nadrukkelijk zijn
stempel rust: 'Energieën' uit
1990 en 'Wanderlieder' uit
1991/92. 'Energieën' was een
intrigerende wandeltocht door
de normaal gesproken ver
trouwde zalen van het museum,
die door de ingrepen van de
kunstenaars een volkomen an
dere uitstraling hadden gekre
gen.
Bamett Newman
Zoals de benoemingsstrijd met
Rudi Fuchs zijn schaduw voor
uitwierp over het directoraat
van Wim Beeren, zo heeft de
'Affaire Newman' evenzeer de
regeerperiode van Beeren be
paald. In 1986 werd het monu
mentale schilderij 'Who's Afraid
of Red, Yellow and Blue III' aan
flarden gesneden. Voor het 'le
ven' van het doek werd ge
vreesd. De Amerikaan Daniel
Goldreyer kreeg de restauratie-
opdracht.
Beeren heeft het resultaat tot
op het laatste moment verde
digd. „Ik vind het restaureren
op zich de moeite waard om op
al zijn aspecten te bekijken. Ik
ben van mening, dat het in dit
geval heel duidelijk was, dat je
had te kiezen tussen verschil
lende technieken en opvattin
gen. Je kunt naderhand mis
schien wel ergens een boekje
vinden, waarin staat dat Gol
dreyer niet helemaal koosjer
was, maar ik heb bijvoorbeeld
gesproken met de directeur van
het MOMA, die had hem gere
geld in zijn bedrijf gehad. Dat is
toch een gezaghebbend ie
mand. Dat is alsof je hier naar
het Rijksmuseum gaat om iets
te vragen over het restaureren
van 17de eeuwse kunst."
zwarte lijnen evenwijdig aan el
kaar over groene banen zijn
aangebracht, denken aan de be
kende versregels van Marsman:
„Denkend aan Holland zie ik
brede rivieren traag door onein
dig laagland gaan."
In de dwarsgang repeteren
letters, poesprofielen en amoe-
be-achtige vormpjes op de ver
tikaal gestreepte doeken. Met
wat goede wil is het bewegings
concept uit deze herhaling te
distilleren, maar het meest doen
de composities denken aan
stof- en behangmotieven.
Zo kleurrijk als het abstracte
werk van Oud, zo sober is het fi
guratieve van haar mede-expo-
sante Natascha van Nooijen
Kooij die gestileerde menselijke
figuren heeft geschilderd in
zwart-, wit- en grijstonen. Op
de doeken heeft zij kleine stuk
jes beschilderde stof geplakt. De
sombere kleurstellingen en de
kwetsbare gestalten geven de
doeken een negatieve lading:
dood, pijn en verdriet lijken te
zijn verbeeld. Maar volgens het
LAK-foldertje moet dat anders
worden gezien. Zwart staat niet
voor de dood, maar voor het le
ven. Wit is de kleur van de dood
en behalve de dood worden ook
geboorte en leven zichtbaar ge
maakt. Van Nooijen Kooij geeft
dus een eigentijdse bewerking
van het oude Vanitasmotief: de
vergankelijkheid van het leven,
want zelfs het kind dat zij uit
beeldt, doet al denken aan de
dood.
den haag Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen brengt van 18 tot en met 21 februari de wervelende show 'Hollywood by Night' op de planken va
Den Haag. Het repertoire bestaat uit songs van beroemde Hollywoodfilms als 'Singin' in the Rain', 'Cabaret', The Wizard of Oz', 'Mary Poppins'
voorstelling zijn tot 15 februari verkrijgbaar bij K&O, Oude Vest 45, Leiden.
i de Koninklijke Schouwburg in
i 'Funny Girl'. Kaarten voor deze
foto marleen peters
De brassband trad voor het laatst op on
der de huidige naam. Als gevolg van al
lerlei reorganisaties binnen Rijks- en ge
meentepolitiekorpsen zal het Leidsch
Politie Muziek Gezelschap ook verande
ren en verder gaan onder de naam Poli
tieband Hollands Midden. Hiermee gaat
weliswaar het stadse karakter verloren,
maar het orkest hoopt nu op meer in
stroom uit de regio waarmee continuïteit
in de bezetting en daarmee kwaliteit van
de muziek beter gewaarborgd blijft.
Gisteravond had de band haar jaarlijks
winterconcert in de Stadsgehoorzaal.
Het LPMG valt vooral op door de uitge
balanceerde klank in de kópersectie. Een
brassband klinkt per definitie warm om
dat er geen trompetten in het orkest
meespelen. Hierdoor ontbreekt het
schetterende geluid, zoals dat bijvoor
beeld te horen is in fanfare- en harmo
niekorpsen. Met gevoel voor nuance
weet de dirigent om te gaan met het ko
per in de band. Soms is het krachtige dy
namiek, dan weer ingetogen soberheid
waarmee aan de muzikale intensiteit van
de klank vorm wordt gegeven. Zeker ge
zien het niveau van de stukken, de band
heeft het zich bepaald niet makkelijk ge
maakt, is dit een knappe prestatie.
Over het algemeen komt het LPMG
het best tot zijn recht in composities
waarbij het tempo niet te hoog ligt. In de
snellere stukken ontbreekt het aan ritmi
sche verfijning. Drums en overig orkest
zitten niet altijd op één lijn, waardoor
het tempo nogal eens wankelt. Ook on
breekt het bij de inzetten aan de nodi§
exactheid. Bij ieder nieuw gedeelte lijl
het orkest enkele maten nodig te hebben
om op hetzelfde spoor te komen. Me
extra aandacht hiervoor zal de muziek
op een kwalitatief nog hoger plan ko
men.
Speciale vermelding verdient de gast
solist Gunnar Graafmans. In een aantal
werken legt hij grote virtuositeit aan de
dag op marimba en pauken. Een goede
keus om deze muzikant voor dit concert
aan het orkest toe te voegen.
den haag gpd
Minister d'Ancona (WVC) en staatssecretaris Ter Veld (sociale
zaken) willen 33 miljoen gulden in een fonds stoppen waaruit
basisbeurzen kunnen worden verstrekt aan kunstenaars die nu
in de bijstand zitten. De bewindslieden hebben dit voorstel aan
de ministerraad voorgelegd. Met het fonds kunnen 1500 kun
stenaars worden onderhouden.
Beide bewindslieden achten zo'n fonds nodig nu met ingang
van 1 juli de nieuwe bijstandswet van kracht wordt. Die heeit
tot gevolg dat de ongeveer zesduizend kunstenaars die nu een
gehele of gedeeltelijke bijstandsuitkering ontvangen, net als ie'
dere andere bijstandgerechtigde op zoek dienen te gaan naar
werk.
Op het ogenblik hebben nogal wat gemeenten aparte rege
lingen voor kunstenaars. In het voorstel van d'Ancona en Ter
Veld wordt het nieuwe fonds ondergebracht bij het Fonds voor
de Beeldende Kunsten, dat jaarlijks beslist welke kunstenaars
voor een beurs in aanmerking komen.