Wilson Phillips
nog niet 'live'
Vriie dagen?
Kom naar
Meubelplein Leiderdorp!
Videofilms vaak te lang en oersaai'
Cultuur&Kunst
Colenbrander vijfde
bandlid van Normaal
Talent dupe ondergang CNR
IWOENSDAG 30 DECEMBER 1992
ruygrok (CHEF) jan rijsoam saskia stoelinga
Expositie graffitikunst in De X
leiden In het Cultureel Centrum De X, aan de Haarlemmer
straat 52, wordt de gehele maand januari een expositie gehou
den van graffitikunst. Er zijn veertien werken te zien van de
Leidse graffitikunstenaars Maniac, Soré, Zed, Maya, Days, De-
meer, Kata, Yait, Jaiys en Hat. De expositieruimte is geopend op
woensdag en donderdag van 12.00-17.00 uur en van 20.00-23.00
'Alphen op zijn best'
rijn» Onder het motto 'Alphen op zijn best' is e
bij het Alphense jongerencentrum Het Kasteel binnenkort een
'expositie' van het werk van jonge Alphense kunstenaars. Het
gaat om kunst in de breedst mogelijke zin van het woord, dus
ook werk gemaakt van vreemde materialen, sieraden, foto's,
poëzie of muziek komen aan bod. De expositie, gehouden op 28
en 19 januari, wordt bovendien omlijst met een aantal activitei
ten. Zo is er op 28 januari een muzikaal cabaretprogramma en
de dag er na staat in het teken van de poëzie, waarbij Simon
Vinkenoog te gast zal zijn. Voor meer informatie: 01720-32424
(Het Kasteel) of 01720-37863 (Oscar Knaapen).
Cursus Kunstgeschiedenis in Alphen
alphen aan den rijn Voor iedereen die van kunst houdt en meer
te weten wil komen over achtergronden van kunst en kunste
naars wordt er volgend voorjaar in Alphen een cursus gegeven
door drs. Monique Hanrath. De cursus bestaat uit tien bijeen
komsten. Er staat tevens een cursus op stapel waarin vrouwelij
ke kunstenaars voor het voetlicht komen. Meer informatie bij
Monique Hanrath, telefoon: 071-312123.
De boerenrockgroep Normaal
(heeft een nieuwe muzikant aan
getrokken die de gelederen gaat
versterken tijdens de Veldtocht
1993. Robert Colenbrander, die
dit jaar samen met Willem
Duyn zes maanden de plaats
van zanger Bennie jolink over
nam, wordt definitief de vijfde
•man van Normaal.
De onthulling vond plaats in
het Achterhoekse dorp Halle bij
het ouderlijk huis van Colen-
brander. Onder oorverdovend
geknal van vuurwerk dat minu
tenlang aanhield, werd de 23-
jarige gitarist door de leden van
Normaal uit een berg hooi te
voorschijn getoverd en gepre
senteerd als het nieuwe oand-
lid. „De plannen lagen er al ja
ren om een vijfde man binnen
de groep te halen", zei manager
Martin Jansen. „Ik denk dat
door het ongeluk van Bennie al
les in een stroomversnelling is
geraakt. Bennie krijgt nu meer
vrijheid om zich te richten op
bijvoorbeeld de aankondiging
van de nummers. Het is een
voordeel dat Robert al een half
jaar in Normaal heeft gespeeld
en dat hij een all-round muzi
kant is. Hij bespeelt verschillen
de gitaren, hij zingt en speelt
accordeon. Wij waren het al
gauw met elkaar eens dat Ro
bert de nieuwe man moest wor
den."
Bert Voeten 1918-1992
Schrijver, dichter en vertaler
Bert Voeten is op Tweede
Kerstdag in Amsterdam op
74-jarige leeftijd overleden.
Hij werd onwel tijdens een
wandeling in de omgeving
van zijn huis. Voeten verwierf
grote bekendheid als vertaler.
Zijn werk werd herhaaldelijk
bekroond. In 1958 ontving hij
de Martinus Nijhoffprijs voor
zijn vertalingen van onder
meer Molière, Shakespeare en
Fry.
Bert Voeten, geboren in 1918
te Breda en getrouwd met de
schrijfster Marga Minco,
kreeg na de Tweede Wereld
oorlog bekendheid met zijn
verzenbundel De Blinde pas
sagier. In 1946 verscheen zijn
aangrijpende oorlogsdagboek
Doortocht dat werd bekroond
met de Van der Hoogtprijs.
Daarna volgde nog enige poë
ziebundels, waaronder Met
het oog op morgen dat in 1952
bekroond werd met de Jan
Campertprijs.
Taalvirtuositeit
Zijn poëtisch werk verscheen
te midden van de woelingen
rond de Vijftigers en werd
daardoor voor een deel over
stemd. Voeten werd geprezen
om zijn met grote aandacht
beoefend vakmanschap en
grote taalvirtuositeit.
Hij was redakteur van bladen
als Het Woord, Ad interim,
Proloogen lange tijd van De
Gids. De grootste faam ver
wierf Voeten evenwel als ver
taler van toneelwerk van on
der meer Molière, Shake
speare, Fry en Miller. Hamlet,
De vrolijke vrouwtjes van
Windsor en De koopman van
Venetië behoren tot zij n
meest geprezen vertalingen.
Hij kreeg daarmee niet alleen
de waardering van critici
maar ook van het grote pu
bliek. Van zijn vertalingen
werden meer dan 100.000
exemplaren verkocht.
Bert Voeten werd in 1958 be
kroond voor zijn vertaalwerk
met de Martinus Nijhoffprijs.
Het is ook Nijhoff geweest die
Voeten had aangezet tot ver
taalwerk en die hem heeft
aanbevolen bij de Haagse Co-
medie waar hij zijn eerste ver-
Iracht kreeg.
Misstap
In 1988 kwam er een smet op
het blazoen van de schrijver-
/vertaler door de onthulling
van Adriaan Venema dat Voe
ten aan het begin van de oor
log voor de Kultuurkamer had
gewerkt. Later in de oorlog
ging Voeten in het verzet. Zijn
aanvankelijke misstap had hij
verzwegen omdat, zo ver
klaarde hij destijds in een re
actie op Venema's onthullin
gen, nooit had kunnen op
brengen ervoor uit te komen.
Voeten is vandaag in alle stilte
in familiekring begraven.
Dochters van beroemde ouders breken nu ook internationaal door
Zondagskinderen zijn ze zeker, de drie zingende vrien
dinnen die als Wilson Phillips door de internationale
showbizz stappen, daarover kan geen twijfel bestaan.
Maar dat wil nog niet zeggen dat hun hele leven op rolle
tjes verloopt. Juist na het spectaculaire succes van hun
debuutalbum wereldwijde afzet van bijna negen mil
joen exemplaren is hen gebleken dat er op gezette tij
den ook flink moet worden geknokt om op andere mo
menten te kunnen genieten. Want wellicht de voornaam
ste consequentie van die 'droomdoorbraak' is geweest
het dubbele verlies van onschuld en vrijblijvendheid.
Een muzikaal monsterverbond: Wendy Wilson (staand), Chynna Phillips (zittend) e
hebben altijd in enorme weelde gebaad."
almere louis du moulin
Gold het muzikale monsterver
bond tussen Chynna Phillips
(dochter van The Mamas The
Papas-helft John en Michelle)
en Wendy en Carnie Wilson
(Beach Boys-brein Brian is hun
vader) tevoren nog als een aar
dig experiment, inmiddels moet
elke stap zinvol zijn, is het niet
in artistiek dan toch zeker in
commercieel opzicht.
Vandaar de grote terughou
dendheid van de Californische
dames met betrekking tot toe
ren. „Iedereen wil weten hoe we
live klinken, zelf staan we te po
pelen om de mensen op te zoe
ken, maar het is niet verant
woord", verwoordt Chynna.
„De economie in Amerika ligt
op z'n gat, het concertgebeuren
is ingestort. Met andere woor
den: de voorzichtigheid is aan
de macht. Dus toeren zit er voor
ons nog even niet in, ondanks
de geweldige platenverkopen.
Vanzelfsprekend heeft de
gloedvolle ontvangst van
'Wilson Phillips' (in eigen land
goed voor vier nummer één
hits) het getalenteerde zangtrio
ook meer vrijheden bezorgd. De
opvolger 'Shadows And Light' is
volgens woordvoerster Chynna
(24) het hoorbaar bewijs. .Alles
waar bij het eerste album geen
geld voor was kon nu ineens
wel."
Jeugdtrauma's
„Het eerste album is min of
meer de neerslag van onze na-
ieve tienerjaren. De liefde en de
knul zijn telkens het onderwerp.
Dit keer hoor je vrouwen die
iets hebben meegemaakt en die
laten blijken dat ze weten wat er
in de wereld te koop is."
Ter indicatie: hun aandacht
voor het probleem kindermis
handeling komt tot uitdrukking
en ook de vernederingen van
migranten uit Latijns-Amerika
komen aan de orde. Nog op
merkelijker zijn evenwel de ont
boezemingen over de eigen
jeugdtrauma's als gevolg van
hun slechte verhouding met
hun beroemde vaders. De hui
dige single 'Flesh And Blood' is
een regelrechte wanhoopskreet
van Wendy en Carnie aan het
adres van de voor hen al jaren
onbenaderbare Brian Wilson.
Middels 'All The Way From New
York' becommentarieert Chyn
na haar moeizame relatie met
haar vader John, die evenals de
zonderlinge Beach Boy bijna
aan alle roem ten onder ging.
„We hebben altijd in enorme
weelde gebaad, maar daarvoor
ook een flinke prijs betaald",
meent de jonge Phillips, die
grotendeels is opgevoed door
moeder Michelle die haar thuis
confronteerde met een hele
stroom illustere minnaars, on
der wie Dennis Hopper, Mick
Jagger en Warren Beatty. „Zelf
heb ik overigens minder te kla
gen dan Carnie en Wendy, wam
ik heb met m'n vader intussen
wel een redelijk contact. Zoals
ik altijd trots op hem was is hij
dat nu op mij. Maar we houden
onze muzikale activiteiten strikt
gescheiden. Ik zie ons ook niet
samen gaan experimenteren,
zoals vele mensen willen. Zo
nauw is onze band immers nou
ook weer niet en op muzikaal
gebied is er duidelijk sprake van
een forse generatiekloof."
Jon Bon Jovi
Wel hooggenoteerd op haar ar
tistieke verlanglijstje staat een
pittig duet met Jon Bon Jovi.
Bovenaan de wensenladder
prijkt echter een doorbraak als
filmster. .Acteren is altijd mijn
grootste liefde geweest," verteli
Chynna. „Maar nu het met d»
groep zo goed gaat ben ik ten
aanzien van Hollywood nog
huiveriger dan ik al was. De rol
len die ik sinds onze doorbraak
krijg aangeboden zijn nog ste
reotieper dan ze al waren
Dochters van beroemde ouders
die vanwege hun afkomst hun
draai in het leven niet kunnen
vinden, mooie popzangeresjes
die maar met zich laten sollen,
allemaal verhaaltjes die ik zelf
zo uit mijn mouw zou kunnen
schudden, zó verschrikkelijk
voorspelbaar."
Kunstenaar
Jan Peeters
overleden
Op tachtigjarige leeftijd is
zondagavond de Amster
damse kunstenaar Jan Peet
ers overleden aan een hart
stilstand. Peeters was tot
tien jaar geleden een regel
matige verschijning in het
openbare leven van Am
sterdam. Hij stond vooral
bekend als aquarellist-inti-
mist.
Peeters doorliep de Rijks
academie voor Beeldende
Kunsten in Amsterdam,
waar hij de studierichting
monumentale kunsten
volgde, onder leiding van
prof. R.A. Camperdonk. Na
zijn studietijd werkte Peet
ers onder anderen samen
met bekende Nederlandse
architecten, zoals Dudok.
In de Stadsschouwburg
van Amsterdam laat Peeters
een monumentale mo
zaïekmuur na, getiteld
'Commedia deH'Arte'. Ver
der heeft hij een groot aan
tal gebrandschilderde ra
men in kerken en bejaar
dentehuizen op zijn naam
staan, waarvan de bekend
ste in Krimpen aan den IJs-
sel en Hillegom te vinden
zijn. Een vast thema in zijn
grotere werken vormt de
beeltenis van een vredes
duif.
Het beginnend Nederlands talent wordt de dupe
1 als de Hilversumse platenmaatschappij CNR fail-
liet gaat. Grote namen als André van Duin, Koos
Alberts en Youp van 't Hek zullen makkelijk een
andere maatschappij kunnen vinden. CNR is vol
gens ingewijden het enige Nederlandse platen-
concern dat bereid is risico te nemen met jong
Nederlands talent.
Volgens woordvoerder Mooij van Buma/Stem-
ra in Amstelveen heeft het in surséance verkeren
de CNR veel Nederlandse artiesten, zoals de Bra
bantse groep Rowen Heze en Astrid Nijgh, een
kans gegeven en veel geld in hun promotie gesto
ken. ,Als CNR verdwijnt is dat een enorm ver
lies", aldus Mooij. Hij verwacht geen problemen
bij de inning van royalty's bij CNR, omdat die al
tijd bij vooruitbetaling worden voldaan.
Het managamentbureau van André van Duin
in Rotterdam zegt zich helemaal geen zorgen te
maken over de toekomst van hun artiest bij CNR.
.André ligt lekker in de zon op Aruba. Wat
CNR gebeurt is in de handen van wijze
(de curator red.)", aldus een woordvoerder. Hij
vindt het nog te vroeg om te speculeren over een
overstap van Van Duin naar een andere maat
schappij.
Mooij en andere mensen in de platenwereld
zeggen het ernstig te betreuren als CNR zou ver
dwijnen als gevolg van het zakelijk geschil met
het Amerikaanse Walt Disney-concern. CNR
moet Disney zeven miljoen gulden aan video
rechten betalen voor enkele Disney-produkties
die op de Nederlandse markt gebracht zijn en er
dreigen nog meer-schadeclaims van die kant.
CNR zou ook dit jaar nog winst hebben ge
maakt, ondanks de tegenvallende verkopen van
Nederlandstalige muziek op cd. Het aandeel 'pol
derpop' in de cd-markt, dat rijf jaar geleden nog
twintig procent bedroeg, is gedaald tot 10 a 12
procent. Toch had CNR zich uitstekend gehand
haafd in de markt tussen giganten als Polygram
en Sony.
leiden» wilfred simons
In de Leidse regio vindt jaarlijks
het video- en filmfestival 'Ci-
nefleur' plaats. Het festival voor
amateurfilmers, wordt dit jaar
voor de negentiende keer ge
houden. Traditioneel doen rijf
clubs uit de regio mee en één
van hen verzorgt de organisatie.
Dit iaar is het de beurt aan de
leidse Video en Smalfilm Liga:
„We doen het voor de derde
keer, dus ervaring hebben we
wel. Toch brengt het iedere keer
een enorme hoeveelheid werk
met zich mee", aldus de twee
bestuursleden van de stichting,
Joop Ramp en Bertie Bethe. Bei
de Leidenaars hebben als actie
ve vutters de tijd om de organi
satie ter hand te nemen.
De Liga organiseert Cinefleur
met veel plezier, vooral nu zij
door de opkomst van video een
tweede jeugd lijkt te beleven.
Sinds haar oprichting, in 1942,
beleefde de liga een lange bloei,
maar op een gegeven moment
kwam de klad erin. Bethe zegt
hierover: „Het verval hing sa
men met de teruglopende be
langstelling voor film in het al
gemeen. Mensen hadden geen
zin meer om films te maken."
Ramp vult haar aan: „De tech
nische ontwikkelingen speelden
ook een rol. Het ene systeem
was nog niet op de markt of een
nieuw systeem volgde het oude
al weer op. Dat betekende voor
de amateurs steeds nieuwe,
kostbare uitgaven om up to date
te blijven. Op een gegeven mo
ment hadden de meesten daar
geen zin meer in."
„Smalfilm is nu helemaal uit
de mode", weet Joop Ramp.
„Camera's worden niet meer
gemaakt, onderdelen zijn niet
meer leverbaar. Bij veel fotoza
ken kun je niet eens meer film
materiaal krijgen. Alles is video
tegenwoordig."
Daarin schuilt dan ook de
nieuwe kracht van de club.
Bethe licht toe: „Iedereen heeft
tegenwoordig een rideoappa-
raat, maar bijna niemand kan er
op artistiek verantwoorde ma
nier mee omgaan. Als ik men
sen iets zie opnemen, vraag ik
ze wel eens: 'Doet u dat alle
maal zonder statief?' Jawel, zeg
gen ze dan, ik heb een vaste
hand. Maar als je het resultaat
bekijkt, zie je hoe het beeld bib
bert en beeft en alle kanten op
zwenkt. Tuinspuiten noemen
we dat. Bovendien zijn die film
pjes vaak véél te lang en dus
Joop Ramp en Bertie Bethe: „ledereen heeft tegenwoordig een videoapparaat, n
omgaan."
oersaai. Een goed produkt duurt
bijna nooit langer dan een
kwartier."
Leden van de Leidse Smalfilm
en Video Uga krijgen tijdens de
werkavonden van de club pro
bleemgerichte cursussen. Ze le
ren hoe ze hun opnamen van te
voren kunnen plannen, hoe ze
moeten monteren, welke pro
blemen ze kunnen tegenkomen
en wat ze daaraan kunnen
doen. Binnenkort heeft de Liga
daarvoor zelf alle techniek in
huis. Met steun van het Prins
Bemhard Fonds, de Stichting
Zomerzegels en de gemeente
Leiden kan de Liga namelijk hy
permoderne apparatuur kopen
voor projectie en montage. De
leden gaan daarmee zelf hun vi
deofilms afwerken.
Ramp zegt: „Vroeger kon je
videomateriaal ook wel monte
ren, maar niet erg precies. Nu
kun je echt beeldje op beeldje
plakken; als de montage je niet
bevalt, kun je ook weer heel
eenvoudig een andere ordening
aanbrengen."
De Liga kan nog best wat le
den gebruiken, zeggen Beth'c en
Ramp: „Iedereen is welkom. Je
hoeft heus niet begaafd te zijn
om een videofilm te maken;
wijzelf zijn ook maar heel sim
pel bezig." Bethe doet vooral
een beroep op vrouwen om de
camera ter hand te nemen:
„Waar je ook loopt, altijd zijn
het de kerels die opnamen ma
ken. Maar vrouwen hebben
vaak een heel andere kijk op de
zaak en die mag best eens wor
den gezien."
Het Video- en filmfestival 'Ci
nefleur' wordt gehouden op za
terdag 9 januari in Muzenhof
aan de Cor Gordijnsingel in Lei
derdorp. Aanvang 20.00 uur.
Films gemaakt door amateurs
van Amfi-60 (Amateurfilmclub
voor de Bollenstreek), Film en
videoclub Aalsmeer (FVCA), de
Haarlemse Smalfilm Liga (HSL),
de Noordwijkse Filmclub (NFC)
en de Leidse Video en Smalfilm
Liga (LVSL).
Is één van uw goede voornemens dat u volgend jaar mooier
gaat wonen? Doe dan tussen Kerst en Nieuwjaar een rondje Meubel
plein Leiderdorp. Daar ziet u de nieuwste collecties. En kunt u natuur
lijk genieten van de feestelijke ambiance. Informatie: 071-416585.
NA ÉÉN RONDJE MEUBELPLEIN WOON JE VEEL MOOIER.