Filmversie rebelse serie geldklopperij Porseleinverzamelaar in de greep van het communisme Cultuur Kunst Film Te veel heren, te weinig dames in race om Oscars 'Kinderfilms doen het hier bijzonder goed' DONDERDAG 24 DECEMBER 1992 29 VOORBESCHOUWING vindt plaats op 29 rr waren weggelegd voor thrillers Basic Instinct, Single White Fe male, The Hand that Rocks the Cradle), normaal gesproken geen kandidaten voor onder scheidingen. Fried Green Toma toes en A League of Their Own zijn de titels waar nu de wed denschappen op worden afge sloten. Bij de heren wordt het een nog moeilijker keus. Zeker na dat Unforgiuen door de critici in Los Angeles is uitgeroepen tot beste film van het jaar, gooit Clint Eastwoods ultieme cha racter actor film hoge ogen, met drie van de vier hoofdrolspelers als serieuze kanshebber voor een Oscar voor beste acteur of beste mannelijke bijrol. Denzei Washington blijft voorlopig fa voriet voor de hoofdprijs met zijn vertolking van Malcolm X, met Robert Downey jr. als goe de tweede dankzij z'n verba zingwekkende metamorfose in Chaplin. Jack Nicholson heeft twee ijzers in het vuur, te weten zijn titelrol in Hoffa en zijn bij drage aan A Few Good Men. Dit rechtbankdrama van Rob Rei ner geldt als een van de weinige titels dit jaar die voor een zoge noemde sweep (meerdere be langrijke onderscheidingen) zou kunnen zorgen. Hoewel het nog drie maanden te gaan is voor de jaarlijkse uit reiking van de Academy Awards, zijn de voordrachten, speculaties en ergernissen dit maal al vroeg begonnen. Daar bij worden vooral twee dilem ma's onder de aandacht ge bracht: welke acteur moet de Best Actor Award krijgen, en welke actrice de Best Actress Award. Op zich geen opzienba rende probleemstelling, zij het dat er dit jaar van een vervelen de situatie sprake is: er zijn te veel goede mannenrollen, en te weinig goede vrouwenrollen. Een jaar na Thelma Louise blijkt Hollywood haar actrices vreselijk in de kou te laten staan. Van Sigoumey Weaver tot Geena Davis hebben topac trices steen en been geklaagd over het abominabele rollen- aanbod voor dames. De presti gieuze produkties van 1992 (Malcolm X, Unforgiuen, Last of the Mohicans, Glengarry Glen Ross, A few good men) zijn man- nenfilms bij uitstek, en de wei nige memorabele damesrollen FILMS IN LEIDEN Buurthuis De Alkeburcht als bioscoop OVERZICHT WILFRED SIMONS Programma buurthuis De Alkeburcht: De Noorderlingen (29/1), Cyrano de Bergerac (19/2) en The Commitments (26/3). Kin derfilms: Hook (16/2), Beethoven (2/3) en De Notenkraker (13/4). De Werkgroep Cultuur Alkema de organiseert nu al voor het derde seizoen filmvoorstellin gen in buurthuis De Alkeburcht. Haast een beetje tegen de tijd geest in; Leiden is dichtbij en de filmliefhebbers die in de ver schillende kernen van de ge meente wonen, gaan dan ook vooral naar het Kijkhuis. Voor de 38-jarige Katrien van Leeu wen is het een voortdurend zoeken naar films die he.t in Roelofarendsveen, Rijpwete- ring, De Kaag of in Oud-Ade zullen doen. Van Leeuwen vormt samen met Jacco Kastelein en Arno Koek een team dèt per seizoen zes films aan de 'Veners' toont. Het programma voor de ko mende maanden is al bepaald: De Noorderlingen (29/1), Cyra no de Bergerac (19/2) en The Commitments (26/3). Verder toont de Werkgroep Cultuur Alkemade drie kinderfilms: Hook (16/2), Beethoven (2/3) en De Notenkraker (13/4). De Werkgroep Cultuur Alke made zoekt nog steeds naar de beste manier om de dorpelin gen te bereiken. Zegt Van Leeu wen: „We hebbenafgelopen zondag Raise the Red Lantern gedraaid. Dat was een beetje een teleurstelling; er zaten 28 mensen in de zaal. Waar dat aan ligt? Ik moet concluderen dat iedereen die hem werkelijk wilde zien al naar Leiden is ge weest, omdat ze denken 'zoiets komt hier toch niet.' Aan de an dere kant zaten er ook mensen in de zaal die ik nog nooit eer der had gezien; zij waren spe ciaal voor de film naar Alkema- de gekomen." Gemiddeld zegt Van Leeuwen zo'n vijftig mensen in de zaal te hebben. Kinderfilms doen het in Alkemade echter bijzonder goed: 150 tot 200 kinderen is Slinkse manipulaties rond 'Twin Peaks' van David Lynch Een noviteit in de filmwereld: distributeur Meteor ver zorgde geen persvoorstelling voor het uitbrengen van een nieuwe film. Dat gebeurt hoogst incidenteel wel eens wanneer ergens in een achterafzaaltje een of andere knokfilm wordt gesleten, maar ditmaal betreft het een film waar menigeen naar heeft uitgezien: Fire Walk With Me, de bioscoopversie van de mateloos populaire cult tv- serie Twin Peaks. geen uitzondering. De kinder films zijn daarmee kostendek kend, de films voor volwasse nen niet: „We zijn tevreden als we de helft van de kosten terug krijgen uit de recette," aldus Van Leeuwen. De andere helft wordt gedekt door een subsidie van de gemeente. Opvallend is dat 'commercië le' films het in Alkemade enorm goed doen: „Toen we Pretty Woman draaiden, hadden we tachtig mensen in de zaal!" zegt Van Leeuwen. „Op zich is dat een heel mooi resultaat, maar we willen niet alleen commer cieel draaien. Daarom hebben we nu een soort formule be dacht om mensen te trekken en om het risico te spreiden: een commerciële, een kunstzinnige en één daar tussen in. Om men sen te lokken verspreiden we een krantje met een kunst- en cultuurladder waarop de films duidelijk staan aangegeven; ver der gaan we een enquête hou den en overwegen we een abonnement in te stellen." Tijdsbeelden Van Leeuwen laat haar per soonlijke smaak wel meespelen bij de keuze van de films: „Mij interesseren vooral films waar uit blijkt hoe mensen leven, ik ben op zoek naar tijdsbeelden. Dangerous Liaisons, The Best In tentions vind ik daar goede voorbeelden van. Maar als je een programma maakt, vraag je je bij zo'n keuze steeds af: 'Zul len de mensen in Roelofarends veen deze film waarderen?' Dat is het snijvlak waarop je voort durend balanceert." De Werkgroep Cultuur Alke made organiseert niet alleen films, maar brengt ook cabaret, koffieconcerten, tentoonstellin gen en toneelvoorstellingen: „Soms vraag je je wel eens af of je daarmee niet steeds dezelfde mensen naar De Alkeburcht haalt. Misschien denken ze wel: ik ga nu maar niet naar de film, want ik ben de laatste tijd al drie keer in De Alkeburcht ge weest", filosofeert Van Leeuwen hardop. RECENSIE JOS DE PUTTER Twin Peaks: Fire Walk With Me. Te zien: Alpha en Kriterion, Amsterdam David Lynch, de regisseur, geldt sinds zijn controversiële films Wild at Heart, Blue Velvet en Eraserhead als een van de meest vernieuwende en verrassende cineasten, reden waarom de filmkritiek zijn produktie in het algemeen welwillend en met veel aandacht volgt. Het feit dat de distributeur in dit geval de filmkritiek buiten de deur wenste te houden, wordt door sommigen uitgelegd als een nieuwe, gewiekste vorm van marketing: het raadsel van de film zou groter zijn wanneer de kranten er niet over schrij ven, en juist in het geval van Twin Peaks, waarin het ene raadsel stelselmatig naar de vol gende onlogische conclusie leidde, zou dat kunnen werken. Bovendien wordt het werk van Lynch, en Twin Peaks in het bij zonder, altijd 'postmodern' ge noemd, juist vanwege de zwarte humor die elke logica afwijst en achter de facade van de Ameri kaanse kleinsteedse burger- gewelddadige en per- Regisseur David Lynch. ARCHIEFFOTO verse verlangens in het postmodern tijdperk wordt anders omgegaan met in formatie, met marketing, met de uitbreng van kunstwerken ook manipulatie is het tover woord. Madonna en Jeff Koons zijn voorbeelden van uit andere seg menten van de kunstwereld die hebben aangegeven hoe er met de media kan worden omge sprongen, nu gebeurt hetzelfde met David Lynch, die met recht de filmische evenknie genoemd kan worden van provocerende spektakelzoekers als Madonna en Koons. Maar er wordt nog een andere reden genoemd voor de slinkse uitbreng van Fi re walk with me. Die zou gele gen zijn in de vernietigende kri tieken die de film kreeg in de V.S. en in andere Europese lan den. De bioscoopversie van Twin Peaks zou niet uitstijgen boven een rommelig allegaartje van typetjes en scènetjes uit de serie. Net als de hele rage van boeken {Het Dagboek van Laura Palmer, De Autobiografie van FBI-agent Dale Cooperen mu ziek die de serie volgde, is ook de film niets anders dan een manier om meer geld te verdie nen aan hetzelfde. Onbedoeld is de film in het Leidse Kijkhuis een week te vroeg in première gegaan, zodat we ons toch konden vergewis sen van de raadsels rond de film. Uitgangspunt van Fire Walk With Me is wat vooraf ging aan de moord op scholiere Laura Palmer, waarmee de tele visieserie opent. Laura Palmer (rol van Sheryl Lee) blijkt een vroegrijpe, hedonistische jonge dame, verslaafd aan de cocaine en vastbesloten om van het le ven een party te maken. Het enige ventje dat echt van haar houdt (door Lynch stoer neer gezet op een motor, in een leren jack en met een grote zonnebril, maar in feite een watje) laat ze de steek voor gemene en Oude bekenden uit de tv-serie keren terug in de bioscoopversie van Twin Peaks': (vlnr): Michael Ontkean als Sheriff Harry Truman, Kyle Madachlan als Dale Cooper en Piper Lauri als Catherine Martell. In de scènes waarin we Laura zien transformeren van vaders liefste meisje, met geruite rok en kniekousen, tot een del die zich in disco's uitkleedt voor moddervette, likkebaardende coke-bazen, is Lynch als van ouds op z'n best. De portrette ring van de onderkant van de samenleving, en meer nog de duistere, verdrongen kanten van de psyche, daarin heeft hij een gedegen training. Net als in Blue Velvet weet hij een sfeer te scheppen waarin lust, angst, doodsdrift en decadentie naad loos in elkaar overgaan, met als hoogtepunt een fantasie waarin Laura door haar vader wordt verkracht. Ook op andere momenten blijkt dat Lynch heel goed weet hoe hij waanzin moet verbeel den, maar voor het overgrote deel is Fire Walk With Me inder daad de oervervelende en zeer rommelig gemaakte onzin waar de Amerikaanse filmkritiek over repte. Lynch verliest enorm veel tijd voor we kennis maken met Laura, en de film pas begint. Heel lang gaat de toeschouwer van het ene bekende personage naar het andere, met kleine rol letjes van Lynch zelf, Kiefer Sutherland, David Bowie en na tuurlijk special agent Dale Coo per. Al die tijd gebeurt er hele maal niets, maar er is kennelijk op gespeculeerd dat voor de echte fans de kennismaking met oude bekenden al voldoen de is. Zo is Twin Peaks van een rebelse serie die pretendeerde overal lak aan te hebben nu ook al binnengetreden in de gelede ren van de gehaaide en cyni sche geldverdieners. George Sluizer blijft in 'Utz' aan de oppervlakte film der van aard is dan Sluizers film. De kunsthandelaar is be dacht om een structuur in de film te brengen die verschillen de ontmoetingen door de jaren heen zou kunnen verbinden. Tegelijkertijd was het de bedoe ling dat ons duidelijk zou wor den hoezeer de opvattingen van de kunsthandelaar (gewin zucht) en die van de baron (heimwee naar vervlogen da gen) verschillen. Dat verschil had kunnen bijdragen aan het gevoel dat alle schoonheid in handen valt van mensen met verkeerde motieven. Dat is het cruciale punt in Chatwins boek, maar Sluizers verfilming raakt slechts de oppervlakte. Een belangrijke reden daar voor is dat niet goed uit de verf komt hoe de baron en de kunst handelaar over elkaar denken. De toeschouwer wordt geacht de eigenaardigheden van de ba ron en de mysteries uit z'n le ven via de kunsthandelaar te ontdekken, maar Sluizer maakt dat gegeven zelden of nooit in teressant. Het blijft bij mooie plaatjes van een melancholieke statige oude man, die zich om ringt met overblijfselen van een verleden, zonder dat het echt tragisch of ontroerend wordt. De problemen met de com munistische bureaucraten, de platonische verhouding met de huishoudster, de merkwaardige levensfilosofieën van een be vriende professor, de ambiva lente relatie met de kunsthan delaar het kabbelt allemaal op een nogal voorspelbare en brave wijze voorbij, zonder dat Sluizer ons duidelijk maakt wat hij nu eigenlijk over baron von Utz wilde vertellen. Na het enorme succes van Spoorloos kreeg regisseur Geor ge Sluizer een uitnodiging om zelf in Hollywood een Ameri kaanse versie van hetzelfde ge geven te maken. The Vanishing gaat die film heten, en Sluizer bleek niet te beroerd om het fascinerende, verontrustende einde van Spoorloos te verzach ten, aangezien de Amerikaanse finaciers van mening waren dat een tragisch eind niet genoeg geld opbrengt. Tussendoor ver filmde Sluizer een boek van Bruce Chatwin, Utz, en ook hier blijkt dat hij veel concessies wil doen aan de smaak van een breed publiek. Hoofdpersoon is de Tsjechi sche baron von Utz (rol van Ar- min Mueller-Stahl), die onder het communistische regime de herinnering aan z'n rijke verle den probeert vast te houden. Daartoe legt hij onder meer een verzameling aan van porselei nen beeldjes, die vroeger in het ouderlijk kasteel waren uitge stald. Baron von Utz reist langs veilingen om z'n collectie Meis- snerbeeldjes te completeren en ontmoet bij een van die gele genheden een Amerikaanse kunsthandelaar. Deze man geeft hem te kennen ooit z'n collectie te willen kopen. Baron von Utz nodigt hem uit in z'n inmiddels tamelijk armzalige onderkomen, dat hij deelt met een huishoudster. De figuur van de kunsthande laar is afwezig in het boek van Chatwin, dat veel bespiegelen- Armin Mueller-Stahl (links) en Peter Riegert in Utz. BIOSCOPEN Katrien van Leeuwen: „Mij interesseren vooral films v i leven, ik ben op zoek naar tijdsbeelden". FOTO HOLVAST AMSTERDAM ALFA 1 Leidseplein tel. 6278806 Beauty and the Beast a l dag. 13.30, 16, 19.30, 22 ALFA 2 Bitter Moon 16 j.. dag. 13, 15.45, 18.45,21.30 ALFA 3 Twin Peaks 16 j., dag. 13, 15.45, 18.45,21.30 ALFA 4 Betty Blue 16 j.. dag. 13.30, 20 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 Husbands Wives a l., dag. 19, 21.45 ALHAMBRA2 Howards End a.l., dag. 20.15 BELLEVUE CINERAMA Marmxstraat 400 tel. 6234876 Sister Act a.l., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CINERAMA 2 Unforgiven 12 dag. 13.30, 16.1! 19.15, 22 CALYPSO 1 Marnixstraat 402 tel. 6234876 Single White Female 16 j., dag. 13.30, 16.15, 19.15,22 CALYPSO 2 The Player a.l., dag. 13.15,16, 18.45,21.30 CINECENTER-CINEMA CORALINE Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615 11 ladro di Bambini 16 j. dag. 14.30, 17, 19.30, 22.15 CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA 12 dagen een klassieke Hollywood Musical, dag. 14.30, 19.30 De drie beste dingen in het leven dag. 17.22.15 CINECENTER-PIERROT Rebro»Adama 16 j., dag. 14.30, 17, 19.45, 22 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Delicatessen a.l., dag. 14.30, 17.15. 19.45, 22 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebèplein 4 tel. 6151243 The Bodyguard a.l., dag. 19. 21.45 CINEMA 2 INTERNATIONAL Sister Act a l dag. 14.J6.15, 18.45,21.30 CITY 1 Leidseplein tel. 6234579 Home alone 2 a.l., dag. 13, 15.45, 18.45,21.30 CITY 2 Patriot Games 12 j. dag. 13, 15.45, 18.45,21.30 CITY 3 Thunderheart 12 j., dag. 18.45, 21.30 CITY 4 A league of their own a.l., dag. 13, 15.45. 18.45,21.30 CITY 5 Honeymoon in Vegas a.l., dag. 13.15, 15.45, 19,21.30 CITY 6 Sleepwalkers 16 j., dag. 13,15, 15.45, 19,21.30 CITY 7 Boomerang a I., dot/m vr 14.15, 18.45,21.30, zo t/m wo 13, 15.45. 6273434 Mau Mau dag. 20 en 22 II Ladro di Bambini dag. 16.15, 18.45,21 Stein dag. 18 Late night movie dag. 23, zo 14 Gay Cinema za 24 KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel. 6231708 Strictly Ballroom dag. 17 Twin Peaks dag. 19,21.45 KRITERION 2 Night on earth dag 17 30 De drie beste dingen in het leven dag 20 The Player dag. 22.15 Sneak preview di 22.15 RIALTO 1 Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 Van Gogh dag. 19 A Bout de Souffle dag. 22.15 RIALTO 2 The great rock and roll swindle dag. 18 (beh. vr) Le collier perdu de la colombe dag. 20, 22 (beh. vr.) THE MOVIES" 1 Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016 Howard End dag 14 .39, 19.30 Night on earth dag 17,22 THE MOVIES 2 Straight no chaser dag. 19.45, 21.45 Night on earth dag. 17, 22 THE MOVIES 3 Hear my song dag. 17.15, 21.45 Raise the red lantern dag 14,1915 THE MOVIES 4 Little Dorrit do za zo di 14 30 deel 1 0 14.30 deel 1 deel 2 De Noorderlingen dag. 14.45, 17.30, 22 TUSCHINSKI 1 Reguli The Bodyguard 18.45,21.30 TUSCHINSKI 2 Home alone 2 a 18.45.21.30 16, 18.45.21.30 TUSCHINSKI 4 1492 conquest of paradise 12 j dag. 13. 16 45, 20 TUSCHINSKI 5 Basic Instinct 16 j dag 13.15, 16. 18 45,21.30 TUSCHINSKI 6 Honeymoon in Vegas a.l dag. 13.15. 16, 1845,21 30 TUSCHINSKI CINEAC Home alone a I doorlopende voor stelling vanaf 11. laatste 21.30 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel 6237460 Bashu 161 dag 17.45 UTZ dag 20. 22 Het programma van de Leidse en Haagse bioscopen staat op de pagina 'Info'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 29