Twin Peaks met bijzondere boeren Joost Belinfante: 'Nu ben ik die oude man' Plaatjes uit een toverlantaarn Louise Schamper speelt Goeie Mie Cultuur&Kunst Eenvoud bij Juriën Vox Humana met Jan Vayne: slagroomtaartenmuziek MAANDAG 21 DECEMBER 1992 RECENSIE NICOLE ROEPERS Tentoonstelling Marco Juriën bij Catena Proptba, Nieuwe Rijn, Leiden. Tot 10 janu ari, waarschijnlijk verlenging. Openingstij den: do t/m zo 13-18 uur 'Meningen zijn vergankelijk, al leen het kunstwerk blijft'. Deze uitspraak die in een lichtbak in de foyer van het LAKtheater hangt schoot mij te binnen toen ik het werk van Marco Juriën bij Galeria Propitia zag en de tekst in de catalogus over zijn werk las. Marco Juriën maakt beelden en schilderijen waarbij de vluchtigheid van momenten centraal staat. Elke gebeurtenis, elke ervaring is van voorbij gaande aard. Beelden ontstaan, blijven bestaan, maar zijn even eens onderhevig aan verande ring en afhankelijk van een om geving en samenhang. Het is dit proces dat Juriën fascineert. Hij gebruikt elementen die steeds in wisselende samenstellingen terugkeren. De serie kleine bronzen beeldjes laat dit in de ze tentoonstelling het duide lijkst zien: soms beschilderd, soms onbewerkt keren verschil lende elementen als de cirkel in elk exemplaar terug, zonder een herhaling van het voorafgaande beeld te worden. Ook in de serie litho's met de titel 'Le Manége' past hij dit principe toe. Hier gaat het om het beeld van een televisie scherm waarop een ruiter met paard te zien is. De eenvoud en surrealistische geestigheid die uit deze serie spreekt is ook aanwezig in het monumentale werk van Juriën, dat helaas niet op deze tentoon stelling te zien is. Wel aanwezig is een aantal monotypieën en collages, waarin eenvoudige vormen, veelal in blauw, rood of geel geschilderd, terugkeren, maar die wat mij betreft de zeg gingskracht van de bronzen beeldjes en litho's missen. RECENSIE MONICA SCHIKS Concert door Kamerkoor Mikrofoon o.l.v. Anton Montagne mmv Chnstiaan Mau- genest, piano Gehoord op 19/12 in de Lokhorstkerk. Leiden. In de donkere dagen voor kerst bloeien niet alleen de kerstbo men, maar ook de zangkoren. En zoals met bomen is het ook met koren: je hebt van die hele grote, maar klein en fijn komt óók voor. Het is maar de waag of de negen zangers van 'Mikro foon' (klein geluid) nog onder de titel 'koor' vallen. Elke stem telt; niemand kan nog wegkrui pen in 'het grote geheel'. Deze negen zangers hebben voor een plezierige en heel boeiende avond gezorgd. Zel den heb ik overbekende Christ mas Carols als 'Ding, Dong' en 'Once in Royal David's City' zó spannend horen uitvoeren. Het gebeurt nogal eens dat je na drie nummers al weet hoe de rest van het concert gaat klin ken; je hebt het dan wel ge hoord en je zit je tijd uit. Zo niet bij Mikrofoon. Eenstemmig gezang lijkt me een aanrader voor alle koren. Zeker zijn van je eigen partij, heel goed luisteren naar de an deren èn tegelijkertijd de diri gent in de gaten houden, zijn onmisbare eigenschappen voor een goed koorzanger. Bij Mikro foon was dit alles in ruime mate voorhanden. Niet alle liederen echter kwa men er ongeschonden vanaf. Hoe goed er ook was gestu deerd, tóch bleken bijv. Poulen- cs motetten een struikelblok. De prachtige momenten die er wa ren, werden ontsierd door onze kere sopraaninzetten. Ondanks deze perikelen bleven deze en andere liederen tóch juweeltjes van voordrachtskunst, plaatjes uit een toverlantaarn! Eccentric Steady Stand brengt 'kerstthriller' Het borrelt op theatergebied in Leiden; het gezelschap Het Arsenaal onderzoekt de mogelijkheden om een pro fessionele groep te worden, seksbioscoop Rex is omge bouwd tot De X, een podium waar van alles kan, en er zijn plannen om ook in de Meelfabriek een theatertje te starten. Er zijn ook nogal wat mensen en groepen actief die een ander soort theater willen maken dan nauwkeu rige opvoeringen van het klassieke repertoire, blijspelen en thrillers. Een van de groepen die welge moed worstelen met het wezen van het theater heet Eccentric Steady Stand. Het gezelschap repeteert in een lokaal van voorheen de Kaasmarktschool. Vroeger klonken daar de tafels van vermenigvuldiging en de belangrijkste plaatsen van Fries land. Nu werken er schilders, beeldhouwers, musici en thea termakers. Een inspirerende omgeving dus, zeker voor een groep die voorstellingen maakt met veel beeldende kunst en muziek. Eccentric Steady Stand be staat op een paar weken na vijf jaar en viert het jubileum met een nieuw stuk, de 'boerenthril- ler' Kiem lustige knol komt in ge spreid bedje, op 22 en 23 de cember in De X aan de Haar lemmerstraat. Droomvoorstellingen Klaas Bolhuis, die je van deze groep zonder leider wel de lei der kunt noemen, kijkt eerst een tijdje vertwijfeld als hem de waag wordt voorgelegd hoe hij het soort theater dat de groep maakt zou beschrijven voor mensen die het nog nooit heb ben gezien. ,,Eh... we maken associatief, poëtisch... we maken droom voorstellingen. Ja, dit jaar ma ken we droomvoorstellingen, geloof ik. We willen ingewikkel de voorstellingen maken en iets in werking proberen te stellen bij de toeschouwer. Die moet alleen maar kijken en luisteren en het niet erg vinden om even af te haken, hij kan toch niet al les volgen. We doen een zwaar beroep op de toeschouwers, maar die moeten blijven kijken. We willen ze heel veel geven." Op de logische waag 'wat dan?' is het weer even stil. „Het beste wat theater nog te bieden heeft. Als we repeteren, zijn we gezamenlijk bezig ons los te la ten op een idee. Dan gebeuren er dingen met ons, en die laten we zien aan de toeschouwer. En zo ontstaat een soort droomwe reld. Maar af en toe zijn we ook zeer banaal bezig." Snap jij je eigen stukken hele maal? „Eh, jahaa... nou, nee, niet helemaal. Sommige dingen wil ik ook niet snappen. Soms staat er iets, dat klinkt gewoon mooi, en daar neem ik dan genoegen mee. Het heeft allemaal met rit me te maken, met poëzie, beeldtaal. We gebruiken effec ten om snelheid te winnen. Theater is veel sneller, meerdui- diger dan televisie. Je kunt ook snelheid winnen door heel lang zaam te gaan spelen, dat is mooi." Boodschappen Vijf jaar is een hele leeftijd voor experimentele theatergroepjes. Meestal schieten die uit de grond, bloeien veelbelovend en overleven de winter daarna niet. Eccentric Steady Stand heeft een harde kern van spelers (vooral wouwen) die alleen in die groep spelen en daarnaast regelmatige en incidentele gas ten, vaak met heel wat podium ervaring. Wat is er veranderd in vijfjaar tijd? „Het geloof in boodschappen Klaas Bolhuis (midden, zittend met hoed) temidden van cast van 'Kiemlustige knol komt in gespreid bedje'. foto henk bouwman is overgegaan. 'Mensen, be weeg!' wilden we eerst altijd zeggen. Mensen zitten altijd zo stil in het theater, die staan nog op als ze het helemaal niks vin den. Dat geldt ook voor het da gelijks leven. Maar dat bood schapperige is er af. Vroeger maakten we vooral theater om het theater zelf, nu zijn we veel meer publieksbewust. We zijn nog steeds een heel eigenwijze groep, superonafhankelijk, maar we zijn steeds meer een collectief geworden. Dat collectieve geldt zelfs bij het schrijven van nieuwe stuk ken: Kiemlustige knol komt in gespreid bedje werd geschreven door musicus en beeldend kun stenaar Frank Berbée, maar misschien kun je die beter eind redacteur noemen van frag menten van Klaas Bolhuis, Erik Jan de Kuiper (nog een kunste naar) en hemzelf. „Dat was soms wel lastig", zegt Klaas, „Ik leverde stukken waar hij niks mee kon. We hebben er veel over gepraat. Maar nu is er dan ons kersthoorspel, de boe- renthriller. Dat 'thriller' sugge reert een duidelijke lijn en er vallen ook zeker doden, maar we raken nogal op zijsporen. We suggereren vooral een boe- rensfeer, het zijn boerendro- men. Nu kan het nog, over vijf tig jaar zijn er misschien geen boeren meer. Ik ben zelf niet van het platteland, maar ik heb wat met die primitieve hande ling van iets in de grond stop pen en wachten tot het eruit komt. Frank wilde in een puur Nederlandse omgeving heel raadselachtige dingen lagen ge beuren, een soort Twin Peaks, met bijzondere boeren. Ze dro men constant en spreken daar ook over. Ze zijn behoorlijk spraakzaam, onze boeren. Er is veel gekwaak en gekwek en er is veel te zien en te horen: boeren- dia's en boerenmuziek. Mis schien ook boerenzang. Maar ja, ik heb het stuk ook nog maar tweeëneenhalf keer gelezen, ik weet ook nog niet wat het wordt." Louise Schamper omhelst regisseur Han Prins in de a LEIDEN* JAN RIJSPAM De 39-jarige Louise Schamper uit Leiden gaat de hoofdrol spe len in de film over het leven van de Leidse gifmengster Goeie Mie. De opnamen voor de speelfilm beginnen komend voorjaar. Eind '93 gaat 'Goeie Mie' in première in een Leidse bioscoop. Afgelopen zaterdag maakte filmregisseur Han Prins bekend wie de belangrijkste rollen in de film zullen spelen. Er waren 19 rollen te verdelen. Naast de hoofdrol waren dat ook andere belangrijke rollen zoals die van de ouders van Goeie Mie. Alle kandidaten kwamen zaterdag bijeen om üit de mond van Han Prins het verlossende woord te vernemen. Het meest werd ui teraard uitgekeken naar wie was uitverkoren om de rol van Goeie Mie te spelen. Louise Schamper reageerde dolblij toen de regis seur meedeelde haar te hebben gekozen om in de huid van de Leidse gifmengster te kruipen." „Ik vind het grandioos," zegt de geboren en getogen Leidse. „Dat ik een goeie kans maakte om de rol te krijgen wist ik wel een beetje. Ik hoopte het ook van harte. Maar tot de laatste seconde heb ik in spanning ge zeten of ik het echt zou worden. Het was uiteindelijk toch een grote verrassing. Ik ben er ont- 'Vox Humana' o.l.v. Sander van Marion. M.i van onder anderen Jan Vayne (piano), Katinka Hartkamp (sopraan), Ted Koninkx (tenor), Hans de Vries (bariton) en Pieter C. van den Bos (declama tie). Gehoord: Stadsgehoorzaal, 19/12, Leiden. Al- •daar nog te horen: 21/12, aanvang 20.00 uur. Het Rijnlands Chr. Mannenkoor Vox Humana' specialiseert zich in lichte muziek met een klassiek randje. Die mengvorm kan weliswaar bevredigen de artistieke resultaten opleveren, maar meestal weten componisten voor het genre zich niet te beheersen en het resultaat is dan een soort banale, schaamteloze en behaagzieke edel kitsch. Is dat erg? De bezoekers van de bomvolle leidse Stadsgehoorzaal von den van niet en genoten zaterdag avond van de klanken die het koor en het gelegenheidsorkest over hen uit stortten. De meer dan honderd i Vox Humana' zingen het liefst hard, snel, zonder articulatie en heel enthou siast. Een dirigent die zo'n koor leidt, moet dus een overheersende persoon lijkheid zijn, anders gaan de koorleden met de muziek op de loop. Sander van Marion is een harde aanpak wel toe vertrouwd. De koorleden zingen pre cies op zijn slag, articuleren helder (zij het erg Leids) en zingen zacht als het werkelijk moet. De schaduwzijde hier van is een zekere afgemetenheid en schokkerigheid, terwijl Van Marion ze tijdens dramatische of triomfantelijke muzikale passages toch niet goed in de hand kan houden. Maar daar staat een prachtige, orgelende koorklank tegen over; mooi afgerond in de diepte, hel der en krachtig in de hoogte. Vanuit muzikaal oogpunt gezien vond ik Die Vesper (L. van Beethoven), Zurii Credo en het Gloria uit de Deut sche Messe van F. Schubert het aan trekkelijkst. Maar Love Transcetiding van John Peterson en The Promise van Dan Burgess is heel andere koek. Beide stukken hebben een sterk evangelise rende inslag, geschreven door Ameri kaanse componisten die meer werken vanuit christelijke bevlogenheid dan uit artistieke integriteit. Het resultaat is showmuziek, imponerende en zelfin genomen hoempapa waaraan meer dan een vleugje christelijk fundamen talisme kleeft. In dit barokke kader kwam de piano begeleiding van Jan Vayne uitstekend tot zijn recht. Hij stoffeerde deze slag roomtaartenmuziek bekwaam met pa relende riedeltjes en loopjes en impro viseerde voor de pauze twee maal op technisch virtuoze wijze over traditio nele kerstliederen. Vayne werd daarbij gered door de schoonheid van het mu zikale materiaal, want van de man zelf gaat niets uit. Het is niets anders dan clichématige vingervlugheid la Ri chard Clayderman; soms beslist impo nerend, maar nooit ontroerend. Over de kwaliteit van de solisten geen kwaad woord; zowel Katinka Hartkamp (sopraan), Ted Koninkx (te nor) en Hans de Vries (bariton) be schikken over een mooie, goed ge schoolde voordracht. Opvallend was het verschil in achtergrond: Hartkamp en Koninkx lijken hun wortels te heb ben in de lichte muziek, terwijl De Vries overduidelijk een klassieke scho ling heeft. Het is dan ook niet verras send dat hij als enige van de drie niet goed met dc microfoon overweg kon. CCC Inc. viert 'jubileummet eenmalig concert foto hielco kuipers zettend blij mee." „De keuze was eigenlijk niet moeilijk", vertelt de Oegstgeest- se filmregisseur Han Prins. „Louise Schamper heeft precies het gezicht dat we zochten. Ze heeft een ruime spelervaring opgedaan bij het musicalgezel schap Pluimage waar ze rollen vervulde in de musicals My Fair Lady, South Pacific en binnen kort in Foxtrot. Louise is heel goed in het spelen van typetjes. De rol van Goeie Mie is haar op het lijf geschreven." Twee andere belangrijke rol len in de speelfim zijn die van de ouders van Goeie Mie. De rol van de vader wordt gespeeld door Leidenaar Joop Segaar. Hij vervulde al meer dan 50 rollen in stukken van het amateurto neelgezelschap Litteris Sacrum. De moeder van Goeie Mie wordt gespeeld Judith Maassen, woonachtig in Veghel, maar ge boren in Leiden want de acteurs en actrices moeten de Leidse taal wel beheersen. Binnenkort worden nog 35 bijrollen verdeeld. Daarnaast zullen nog zo'n 75 kleine rolle tjes te vervullen zijn. Regisseur Prins hoopt in januari de rolver-- deling helemaal rond te hebben en met de filmrepetities te be ginnen. In maart zullen de op namen beginnen. Die zullen grotendeels gemaakt worden op Leidse locaties. BUSSUM KEES GROENENBOOM In de hoek staat een deernis wekkend drumstel, met op het krukje een stapeltje aan elkaar geplakte telefoonboeken. Overal staan instrumenten, van plastic tot duur: een batterij blokfluiten in alle maten, een speel goedsaxofoon, een aantal trek zakken, gitaren, mondharpen, een tuba, een trombone, een mandoline en nog wat ondefini eerbare snuisterijen die onge twijfeld ook geluid voortbren gen. „Ik heb iets met geluid", zegt Joost Belinfante, de verza melaar van al dit moois. .Altijd al gehad. Als kind maakte ik al een drumstel van kopjes en schoteltjes en zat daar net zo lang op de tikken tot de bodem eruit viel. Er is niks mooiers dan daar je beroep van te maken." Belinfante was 25 jaar gele den de oprichter van CCC Inc., een groep die furore maakte in de hoogtijdagen van het hippie dom. De emigratie van Amster dam naar het Brabantse platte land in 1970, waar CCC een commune stichtte, baarde des tijds nogal opzien. De groep streek in 1974 het vaantje, maar sindsdien komen Joost Belin fante, Huib Schreurs, Ernst Jansz, Jaap van Beusekom en Jan Kloos nog geregeld bij el kaar om samen te spelen. Ge wapend met instrumenten en een bandrecorder trekt het vijf tal een weekeinde in een huisje om daar 'nieuwe nummertjes op te nemen'. Vanavond is de groep voor het eerst sinds jaren weer live te horen. Met een concert in De Melkweg wordt het CCC-jubile- um gevierd. Belinfante (46) blijft vrolijk opduiken in de Nederlandse pop- en theaterwereld. Zo luis terde hij destijds Doe Maar concerten op met zijn smeuïge trombonepartijen. Later maakte hij deel uit van The Magnificent Seven en ook bij concerten van pretband Pater Moeskroen is hij weieens van de partij. Op het ogenblik repeteert hij met De Mexicaanse Hond. „Ik hou van de combinatie van theater en muziek. Ik zie mezelf als een soort muzikale clown." Leuk muziek maken met een paar vrienden'. Dat was het uit gangspunt toen Belinfante CCC Inc. in het leven riep. Pretty Things diende als voorbeeld. Met de wisselingen in bezetting wisselden ook de muzikale in vloeden. „In die tijd had je de delta-blues. Oude-mannetjes- muziek, blues en country. Woody Guthrie was van grote invloed. Ernst had heel veel met The B^rds. Later vonden we The Band erg goed, maar of dat nou direct te horen was in de mu ziek weet ik niet." „Waren wij goed? Wat is goed? Live waren we goed, dat wil zeggen, we hadden er altijd ontzettend veel plezier in. Maar het is ons eigenlijk nooit gelukt dat goed op de plaat te krijgen." „Ons optreden was in elk ge val heel echt. Het was zo dat We op het podium soms ellenlange disputen hielden over wat voor nummer we nu eens zouden spelen. In de begintijd lag er ab soluut niets vast. Tegenwoordig zouden ze denken: wat zijn dat voor idioten, maar in die tijd werd dat menselijke aspect juist gewaardeerd." „Dingen waar ik trots op ben... Dan schieten me twee dingen te hinnen. Ik herinner me een keer in Paradiso. We waren het ge luid aan het testen en zaten een beetje te oefenen. Ik speelde drums en dat was toen zó goed. Er was niemand bij, maar het ging zo goed dat ik op dat mo ment dacht: dit is wereldwijd, groots, dit is zo goed dat ze het in China horen. En een keer met de Slumber- land-band. We speelden in Tiel, met veel Molukkers in de zaal. Het was de eerste keer dat we daar waren en we hadden daar meteen contact mee. De reggae bestond nog niet, maar we speelden iets wat daar heel erg op leek. Het publiek was laaiend enthousiast, we moesten een toegift geven en nog een toegift, totdat we dachten: dit eindigt nooit. Toen er echt helemaal niks meer te spelen viel zijn we ermee opgehouden, maar toen stroomde het publiek de kleed kamer in. Daar zijn we nog tot vier uur in de nacht doorge gaan, rammelend met alles was daar voorhanden was. Het ein digde ermee dat ik op een tafel twee deksels tegen elkaar stond te slaan, de deksels naar bene den smeet ze kwamen pre cies op het goede moment op de grond en van de tafel sprong. Ik werd opgevangen door het publiek, een perfect einde van het heel mooi. Glinstering „Hoe het later moest, als je veertig was, daar had je in de hippietijd helemaal geen voor stelling van. Ik maakte me er ook geen zorgen over. Er was wel één voorbeeld. Daryll Adams, een Amerikaanse ban jo-speler en zanger die in België woonde. Hij heeft nog meege speeld op platen van Donovan. In die tijd was dat iets prachtigs, zo'n oude man hij was toen 42 die nog swingde. Daarbij lag mijn eigen toekomstbeeld in de buurt. Of mij dat is gelukt? Dat is moeilijk te zeggen over jezelf. Maar toen ik vorige maand met Pater Moeskroen op het podium stond, dacht ik op eens: verdomd, nu ben ik die oude man." Joost Belinfante van CCClnc. foto henk van de leur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 27