Hijgen en puffen om te overleven ZATERDAG 19 DECEMBER 1992 ZATERDAGS IJ V O E GSE l Macedonië is een niet erkende republiek in het zuiden van een niet meer bestaand land, meteen bevolking, een taal en een godsdienst die door de omringende volken worden genegeerd. Toch gaat het leven er zijn gewone gang. Een impressie uit Skopje. Het historische Macedonië strekt zich uit ver over de grenzen van de huidige republiek Macedonië. Delen liggen in Griekenland, Bulgarije e Albanië. De 'zon van Vergina' op de nieuwe vlag v Macedonië ergert de Grieken. HANS JACOBS Macedonië zit klem D blijft niet lang liggen in Skopje. Daags na de sneeuwstorm die de omringende bergen met een dikke deken bedekte, vormen zich grote plassen in de straten van de Macedonische hoofdstad. Dik ingepakt tegen de gure wind, die het effect van het bleke winterzonnetje teniet doet, ba nen de inwoners van de stad zich een pad langs de door smeltwater gevormde poeltjes. Dat is het eerste dat opvalt in Skopje: het gro te aantal voetgangers. Auto's zijn schaars en met de benzine op de bon bieden de brede boulevards aange naam bijprodukt van de verwoestende aard beving van 1963 een prettige, doch saaie aanblik. De fantasieloze grijze woonblokken, die na het puinruimen met internationale hulp zijn verrezen, zouden overal in Oost-Eu ropa kunnen staan. De enige lichtpuntjes zijn de diverse gebedshuizen, kerken en moskee- en, waaraan duidelijk meer aandacht is be steed. Gelukkig is bij de aardschok een deel van de oude stad gespaard gebleven. Skopje heeft een warm kloppend hart overgehou den. Trots wappert die dag de herdenking van de bevrijding van Skopje in 1944 door Ti to's partizanen van elke lantaarnpaal in Skopje de splinternieuwe, felrode vlag. Er zijn in het parlement verhitte discussies gevoerd over de uitvoering van het dundoek. Moest de Macedonische koningsleeuw er op of de gouden zon van Vergina, die de band met het klassieke Macedonië van Philippus de Twee de symboliseert? Een kunstmatige band uiteraard, want in de tijd van Philippus woonden er nog geen 'Slavische Macedoniërs' in dit gebied. Die kwamen pas duizend jaar later. Een feit waaraan de Grieken, dje Philippus en zijn zoon Alexander de Grote voor zich alleen op eisen, graag herinneren. Desondanks straalt de zon van Vergina in Skopje. Economie „Die vlag zegt me niets. Ik ben opgegroeid met de Joegoslavische vlag." Aan het woord is Ivan Nikolovski, een 25-jarige gesjeesde student die zich in leven houdt als brillenver- koper, part-time barman en gids. Die combi natie van baantjes is nodig om aan het einde van de maand nog wat geld over te houden. Met een gemiddeld inkomen van 110 gulden per maand is het voor de Macedoniërs be paald geen vetpot. Van nationalisme moet Ivan niet veel hebben. Hij maakt zich meer zorgen over de economie en die houding lijkt kenmerkend voor de jonge Macedoniërs. Anders dan bij voorbeeld in Kroatië zijn in Skopje nog overal herinneringen aan de 'Joe goslavische' tijd te zien. Op de autonummer borden prijkt de rode communistische ster, het landenplaatje 'YU' is slechts hier en daar vervangen door een sticker met de 'M' van De middeleeuwse stenen brug over de Vardar vormt de verbinding tussen oud en nieuw in Skopje. Macedonië. Maarschalk Tito, die Macedonië na de Tweede Wereldoorlog de status van re publiek gaf, kijkt nog menig kapper en win kelier in Skopje over de schouder. Straatna men zijn niet veranderd. Zelfs het Joegoslavi sche federale leger heeft nog zijn eigen 'bou levard'. „Macedoniër, wat is dat eigenlijk?" vraagt Ivan. „Ik voelde me lekker in Joegoslavië. Tij dens mijn diensttijd een paar jaar geleden was ik gelegerd in Sarajevo. Daar werd niet gevraagd naar afkomst of godsdienst. Je ging op voet van gelijkheid met elkaar om. Mace doniër, Montenegrijn of Sloveen. Maar dat zal nu wel anders zijn." Valse toon Het betoog van Ivan krijgt een wat valse on dertoon op het moment dat de gebedsop- roep van de muezzin vanaf de minaretten over de rode daken klinkt. De minaretten be palen het silhouet van Skopjes oude stad. De etnische Albanezen en Turken, zo'n 100.000 in gelal op een bevolking van 600.000, zijn voornamelijk islamitisch. Ze wonen en wer ken voor een groot deel in de oude wijk, die door een uit de Turkse tijd stammende ste nen brug over de rivier Vardar met het 'nieu we' Skopje is verbonden. In de kronkelige, schilderachtige smalle straatjes vermengt de meeslepende Turkse muziek zich met Albanese en Westerse klan ken. De geur van Turkse koffie, Oosterse spe cerijen en kebab prikkelt de neus. Straat venters proberen hun waar aan de man te brengen. De Albanezen en Turken zijn hier de ambachtslieden. Ze verkopen gouden sie raden, leren pantoffels of weelderige bruids jurken. Maar het zijn ook de handelaren, sja cheraars en geldwisselaars. En niet te verge- zijn de ijverige Albanezen de landbou- „Daar is de Albanese markt", wijst Ivan met een wijds gebaar in de richting van de Bit-Pazar. Zijn voeten wijzen in een tegen overgestelde richting. Hij is niet van plan ook maar een stap te zetten op de markt. „Daar is toch niets te zien. Groente, fruit, oude rot zooi, wat moet je daar nu mee. De nieuwe stad is veel interessanter. Ik weet nog een mooie nieuwe kerk. Die moet je beslist zien." Albanezen Er wonen al vele generaties lang Albanezen in Macedonië: hoeveel precies is niet bekend. De cijfers verschillen naar de bron. De Alba nese leiders beweren dat veertig procent van de twee miljoen inwoners van Macedonië van Albanese afkomst is, de Slavische Mace doniërs houden het op twintig procent. Feit is dat de Albanese minderheid niet over het hoofd kan worden gezien. Ivan is opeens fel. „De Albanezen mogen hier alles. Ze kunnen in eigen taal leren. Ze zitten in het parlement en in de regering. Maar hoe zit het met de Macedoniërs in Albanië?" Achter het laagje vernis van de goede ver standhouding is de samenleving aan het rot ten. Vorige maand kwamen vier Albanezen om het leven en raakten tientallen gewond bij hard optreden van de politie, die een de monstratie van Albanezen uiteen joeg. De Al banezen demonstreerden uit protest tegen de dood van een jong straathandelaartje. Albanees en Slavisch Macedoniër verschil len van uitleg over het 'incident' of de 'moordpartij'. De regering zegt dat provoca teurs uit de nabijgelegen Servische provincie Kosovo er bij waren betrokken. Servië zou belang hebben bij onrust in Macedonië, dat dan netjes kan worden opgedeeld. Provocatie De Albanezen hebben een andere lezing. Het was een provocatie van de Macedoniërs, die de Albanezen schrik moest aanjagen. De re laties tussen beide bevolkingsgroepen zijn sinds de onafhankelijkheid gespannen. De Albanezen voelden weinig voor een zelfstan dige Macedonische staat, ook al zijn ze in de regering opgenomen. „Het moet nu eens uit zijn met de discriminatie", zegt Sami Ibrahi- mi, vice-president van de Albanese Partij voor Democratische Welvaart (PDS). De re geringsdeelname heeft daaraan nog geen einde gemaakt. Ibrahimi vindt dat de grondwettelijke be scherming in de praktijk moet worden ge bracht. Macedonië voldeed dankzij de bepa lingen over minderheden vorig jaar als eerste van de voormalige Joegoslavische republie ken aan de EG-eisen voor erkenning, maar tussen letter en geest bestaat verschil. De Al banezen willen als apart volk en niet slechts als minderheid worden erkend. De Albanese taal moet ook op de universiteit worden on derwezen en in rechtbanken en gemeente huizen gebruikt kunnen worden, aldus Ibra himi. Anders moeten de zich achtergesteld voe lende Albanezen in westelijk Macedonië maar een autonome provincie krijgen of moeten ze zich met Kosovo aansluiten bij Al banië. Een idee dat Macedoniërs als Ivan weer op stang jaagt. Waarnemers houden het er op dat slechts weinig nodig is om ook hier de lont in het kruitvat te steken. De VN stuurt 700 blauwhelmen om toezicht te houden, maar of het helpt? Gastarbeider Schoorvoetend stemt Ivan uiteindelijk in met een kijkje op de markt. Daar toont hij zich hoffelijk maar afstandelijk. Slavische en Alba Minaretten waken over de Albanese Bit-Pazar in de oude stad van Skopje. FOTO'S HANS JACOBS nese Macedoniërs leven naast, niet met el kaar. Hij legt uit wat moesmala's en dunjas zijn, vruchten die gebruikt worden bij de be reiding van alcohol en Turkse zoetigheid. Aan groenten en fruit geen gebrek, al is het aanbod in vergelijking met de overdaad van een Albert Cuyp wat eenzijdig. Verderop wordt kleding verkocht. Stapel tjes Westerse jeans en schoenen, vaak het land binnengebracht door in Duitsland, Zwitserland of Zweden woonachtige familie leden. Macedonië behoorde met Kosovo en Montenegro tot het armste deel van het voormalige Joegoslavië: het leverde daarom tienduizenden goedkope werkkrachten aan West-Europa. „Sprechen Sie Deutsch?". Minzaam glimla chend steekt een verweerde oude man op straat zijn hand uit. „Ah, aas Holland". De man straalt. Vele jaren geleden heeft hij er gewerkt. In Limburg, in de mijnen. „Holland. Veel werk. Veel betalen. Macedonië. Geen werk. Niet betalen", mompelt hij in steenko len-Nederlands. Of de bezoeker niet een baantje voor hem weet. „Ikke hard werken." Bedroefd schudt hij zijn hoofd wanneer hem wordt uitgelegd dat voor gastarbeiders geen plaats meer is. Bankroet De Macedoniërs zitten klem. De buurlanden zijn öf onvriendelijk zoals Griekenland öf moeilijk bereikbaar en commercieel niet in teressant, zoals Albanië en Bulgarije. De tra ditionele handel met Bosnië is onmogelijk, die met Servië door het VN-embargo verbo den. Het land wordt een jaar na het uitroe pen van de onafhankelijkheid nog steeds niet erkend en kan daarom geen aanspraak ma ken op kredieten. Het is bijna bankroet. Dat komt ten dele doordat Griekenland de grens met 'Skopje' de Grieken krijgen de naam Macedonië niet over hun lippen ge sloten houdt. Dat maakt veel goederen schaars en dus duur. Macedonië heeft geen eigen internationale vracht- of telefooncode. Als er echter een 'Y' voor het oude Joegosla vië op het vrachtgoed staat houdt Grieken land het onder verwijzing naar het VN-em bargo tegen. Als er een 'M' op staat wordt het tegengehouden omdat Macedonië niet wordt erkend. Olie is er genoeg in de opslagtankers van de haven van het Griekse Thessaloniki. Ben zine en andere brandstof zijn er te weinig in Macedonië want de bestelde en betaalde olie wordt door de Hellenen tegengehouden. Het verouderde wagenpark van Skopje staat des ondanks nog niet helemaal stil. De roekeloos Moesmala's en dunjas vinden op de Albanese markt gretig aftrek. voortscheurende chauffeurs drukken nog steeds extra hard het gaspedaal in wanneer een voetganger in het vizier komL Maar als de benzine op is worden de Yugo's en Lada's mistroostig in rotten van vier langs de weg opgesteld. In kilometerslange rijen voor de gesloten benzinestations. Pas als er via Bul garije weer wat brandstof binnen is gebracht kunnen de eigenaren hun wagen langs de pomp duwen om hun maandelijkse rantsoen van twintig liter te kopen. Griekenland is verantwoordelijk voor het isolement van de arme Balkanrepubliek, die in de wurggreep van Athene hijgend, puffend en piepend probeert te overleven. Voor de Grieken is er maar één Macedonië en dat is de eigen provincie in het Noorden van het land. Een Macedonisch volk bestaat onder die naam niet al was het alleen maar om de rust te bewaren in eigen land, waar 2,5 miljoen 'Macedoniërs' als niet erkende min derheid wonen. Postzegels Macedonië heeft geld dat buiten de eigen grenzen niet wordt aangenomen. Geld dat ei genlijk ook geen geld is, want de denar is slechts een waardecoupon. Uitgegeven om niet te worden meegesleurd in de draaikolk van inflatie die het driftig dinars drukkende Servië in zijn greep heeft. Het land heeft sinds kort wel eigen postze gels, die echter niet gebruikt mogen worden. Internationaal wordt post met Macedonische zegels geweigerd, waarschuwt de loketbe ambte na de plakplaatjes te hebben verkocht. In de praktijk valt het mee. De ansichtkaart met Macedonische èn Joegoslavische zegels valt een week na vertrek uit Skopje gewoon in de bus. In die sfeer wordt elke mogelijkheid om de eigenwaarde te benadrukken aangegrepen. Vandaar dat president, premier, parlements voorzitter en aartsbisschop acte de présence geven op het vliegveld wanneer Fokker daar een F-100 overdraagt aan de luchtvaartmaat schappij Palair Macedonian. Dat de Neder landse gezagvoerder de Grieken om de tuin heeft moeten leiden om het toestel door het Griekse luchtruim naar Skopje te vliegen vèr- hoogt de feestvreugde. Bulgaren De Grieken staan overigens niet alleen. Bul garije heeft Macedonië als staat erkend, maar ook volgens Sofia bestaat er geen Macedo nisch volk. Het zijn gewoon Bulgaren die met een zwaar accent praten. De lang onderdruk te en verboden Macedonische taal heeft in derdaad veel gemeen met het Bulgaars. Ser vië maakt aanspraak op het grondgebied van Macedonië (Zuid-Servië). maar wil in een goede bui wel toegeven dat er misschien een Macedonisch volk is. „Iedereen houdt van ons", merkt Ivan spottend op. „Bulgaren, Serviërs, Albanezen, Grieken, ze willen allemaal een stuk van dit land hebben." Het is die mengeling van be langen die de Fransen er toe heeft gebracht een gemengde groente- of vruchtensalade line mdeédoine te noemen. Een verwijzing naar het samenraapsel van volken, culturen, talen en godsdiensten waaruit Macedonië is samengesteld In de brandhaard Balkan heet Macedonië een kruitvat te zijn. Om Macedonië is deze eeuw al vaker gestreden. Komt er nog een oorlog? Ivan weet het niet. „We hebben niet eens een leger", merkt hij op. „wij hebben geen problemen met onze buren. Het zijn onze buren die problemen hebben met ons bestaan." Internationale erkenning moet be scherming bieden, al heeft zo'n erkenning Bosnië I lercegovina ook niet gevrijwaard van geweld. Ibrahimi denkt dat erkenning pas zin heeft als intern orde op zaken is gesteld. Maar dat kan volgens president Gligorov pas weer na de erkenning. Dan komt er eindelijk geld los om de ergste noden te verlichten. Skopje wacht gespannen af.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 37