'De prentkunst moetje met je hele lijf voelen' Anita Meyer ongekend geraffineerd Felixen voor 'Noorderlingen' Cultuur&Kunst Doc Aerobics Lobo Probe wint Grote Prijs Nederland Madrigaalkoor lekker tegendraads MAANDAG 14 DECEMBER 1992 REDACTIE: ANNEMIEK RUYGROK (chef) Beatles werken mee aan tv-serie De drie nog levende leden van de Beatles gaan mee werken aan een tiendelige televisieserie over de ge schiedenis van de groep. Dat heeft Paul McCartney bekendgemaakt. McCart ney zei dat George Har rison, Ringo Starr en hij mogelijk ook samen muziek zullen maken in de serie. De bassist-zanger zei niet wanneer de opnamen voor de serie, een produktie van de BBC, zullen beginnen. De Beatles gingen in 1970 uit elkaar en speelden daar na nooit meer met z'n vie ren samen. Slaggitarist-zan ger John Lennon, die sa men met McCartney de meeste liedjes voor de groep schreef, werd in 1980 in New York vermoord. Freek de Jonge treedt op als acteur Freek de Jonge treedt volgend jaar op als acteur. De cabaretier speelt de rol van nar in Shake speare's 'King Lear' in een co- produktie van de Koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS) uit Brussel en het Nationaal Toneel uit Den Haag. Het is zijn eerste echte toneelrol. André van den Heuvel speelt de titelrol. Collectie uit Japan voor het eerst te zien in Leids museum De grootste collectie prenten uit het moderne Japan hangt tot 14 februari in het Rijksmuseum voor Volken kunde in Leiden. Deze goed bewaarde en nog nergens getoonde verzameling van de Amerikaan R.O. Muller omvat enkele duizenden prenten die bijna even verschil lend en rijk aan tradities zijn als de klassieke Japanse prentkunst. Voor deze speciale tentoonstelling die straks de hele wereld over gaat, is een selectie gemaakt. Mooie vrouwen, landschappen en acteursportretten voeren de boventoon. panse prentkunst uit eind 18de en begin 19de eeuw, vindt dit nieuwe werk absoluut niet min der. „Integendeel, ik denk dat wij in het jaar 2070 van kort zichtigheid kunnen worden beticht, omdat wij als museum zelf zo'n collectie niet hebben Werk van Tom' Kotondo (1900-1976). Een vrouw kijkt dromerig van achter een muskietennet (1932). Volgens de oorspronkelijke titel heet deze prent zoiets als 'slaapkop'. foto pr LEIDEN «SASKIASTOELINGA „Ik heb verzameld met het hart. En af en toe een beetje het hoofd gebruikt", aldus Muller. De nu 82-jarige Amerikaanse verzamelaar is voor de oorlog begonnen. Zijn eerste prent, een landschap van Hasui, liefde op het eerste gezicht, kocht hij voor vijf dollar. „Een enorm be drag voor een arme student." En nog steeds voegt hij nieuwe werken aan zijn collectie toe, want de liefde voor de Japanse prentkunst is nooit meer weg geëbd. De conservator Japan van het Rijksmuseum voor Volkenkun de, dr. Matthi Forrer, kon zijn ogen niet geloven toen hij de uitgebreide collectie van de Amerikaan zag. „Hoge kwaliteit, en er zitten zeer zeldzame pren ten bij. Je ziet heel duidelijk, nu alles bij elkaar hangt, wat er in die periode allemaal is gebeurd. Een compleet overzicht van een kunsthistorische ontwikkelin gen in Japan." De medesamen steller van de tentoonstelling doelt dan op de periode van 1880 tot 1940. Een woelige pe riode voor het tradionele Japan se leven. Kortzichtigheid In 1854 werd de openstelling van Japan, na een periode van ruim twee eeuwen afsluiting voor het buitenland, met kracht afgedwongen. De keizer werd in 1868 in zijn traditionele macht hersteld. Ingrijpende sociale omwentelingen zijn een gevolg. De eeuwenoude traditie van de Japanse prentkunst werd be dreigd door een totaal veran derde maatschappij. Westerse kunst en westerse technieken deden hun intrede. De in 1887 geopende Tokyo School of Fine Arts kende al spoedig een wes terse afdeling. Matthi Forrer die zelf gespe cialiseerd is in de tradionele Ja i het eerste uur, Chris Uhlenbeck, eigenaar van de Leidse boekhandel Hotei Ja panese Prints, is nauw betrok ken geweest bij de samenstel ling. Hij heeft ook het eerste contact gelegd met verzamelaar Muller. De organisatie van het wereldtournee ligt ook in Uhlenbecks handen. Dat Vol kenkunde van Muller als eerste de rij mocht openen, heeft alles te maken met de kennis die Leidse deskundigen hebben over Japan. „We hebben een goede naam in de wereld. Dat moeten we in stand houden", aldus Uhlenbeck.' Kleurgebruik De deskundigen zijn het er over eens: bij de moderne Japanse prenten dwingt niet alleen de techniek bewondering af, ook het kleurgebruik is anders, evenals de compositie. Hoewel de tradionele drukprocessen niet overboord zijn gegooid, verdwenen de gespecialiseerde handwerkslieden wel. De kun stenaar nam het heft in eigen hand. De houten blokken be werkte en sneed hij zelf. De in zend gulden mee naar huis ne men, omdat ze aldus het be oordelingsrapport 'een band van nu' is. Verwezen werd ook naar de commercieel succesvol le ambient-housepop van het Britse KLF. Persoonlijk zag ik vooral een handvol geluidstech nisch en visueel erg goed vorm gegeven clichés op het podium. De tweede prijs, drieduizend gulden, ging naar The Big Easy uit Amsterdam, die door de jury ten onrechte een 'retroband' werd genoemd (waren de Sto nes destijds ook een retroband omdat ze Chuck Berry nazon gen?). De groep heeft mooie liedjes maar de presentatie is erg pril. Nummer drie werd Koro Bros uit Utrecht, een vor meloze kruising van rap en gi taarrock. i: 12/11Paradiso, Amsterdam. Over één ding waren de meeste bezoekers het afgelopen week einde tijdens de slotavond van de Grote (pop) Prijs van Neder land het snel eens. Bij de zes fi nalisten, zaterdagavond in het Amsterdamse Paradiso, zat be slist niet 'The Bright Big Hope of Dutch Popmusic'. Integen deel. Het niveau van de eindstrijd was schamel, of beter: bedroevend. Winnaar werd uit eindelijk de Haagse house-pop- formatie Doe Aerobics Lobo Probe. De Haagse formatie mocht van de jury de prijs van vijfdui- RECENSIE LOUIS DU MOULIN Anita Meyer. Speciale gasten: Ernst Daniël Smid, Paul de Leeuw, Gerard Joling. Met het Metropole Orkest Harry van Hoof, Jody's Singers, Holland Show Jezelf omringen met de juiste mensen is al de helft van je succes. Anita Meyer heeft die beproefde lijfspreuk vrijdag avond in Ahoy' andermaal in daden om gezet. Haar triomfantelijke rentree in het stampvolle Rotterdamse sportpaleis was goeddeels gefundeerd op een uitgekiend gasten- en medewerkerspakket. Paul de Leeuw, Ernst Daniël Smid en Gerard Joling bleken stuk voor stuk als 'special guests' een gouden greep, het Metropole Orkest, Jody's Singers en het Holland Showballet daarnaast een solide basis voor een grandioos spektakel dat in Las Vegas niet zou misstaan. Gold dat laatste reeds ook niet voor haar voorgaande prestigeshows op de zelfde speelplaats, inclusief de laatste sa men met Lee Towers (1990)? Jawel, maar dit keer biedt Anita Meyer toch aanzien lijk meer raffinement en show vrouwschap. Zelf beweegt ze zich vlotter over het immense, ingenieuze podium, danst af en toe heel jeugdig mee met de specialisten en koketteert meer dan ooit met haar vrouwelijke charmes. Na de pauze presenteert ze zich zo waar quasi-uitdagend temidden van een pelotonnetje Chippendales-figuren en die surprise zal voor menige fan wellicht groter zijn dan het stuntwerk van de crossmotoren tot diep in de arena, de 'lasershow-landing' van een ruimtevaar der, haar tochtje op de rug van een oli fant of de gelijktijdige uitbarstingen van verdekt opgestelde watervallen en vulka- Op de eerste avond (zaterdagavond en zondagavond waren herhalingen) ont lokte haar min of meer verwachte sa menzang met Paul de Leeuw ('Run To Me') vlak voor de onderbreking veruit de meeste bijval. Waarop de immens popu laire grapjas de hilariteit in zijn eentje nog even rekte met zijn huidige hit 'Vlieg Met Me Mee'. Anita Meyer was hierna zelf wel zo slim om aan de zijde van koorzanger Steve Clisby niet minder uit bundig uit te pakken met 'Paradise By The Dashboard Light'. Iets minder overtuigend was ze eerder naast de sinds 'Les Misérables' sterk op gewaardeerde Ernst Daniël Smid. Met Gerard Joling dook La Meyer even in de kerstsfeer voor een van de weinige inge togen intermezzi gedurende de tweede helft. Natuurlijk had het qua toeters en bellen (waaronder nu ook video-scher men) allemaal best wat minder gekund, maar daarvoor stapt Anita Meyer niet naar Ahoy'. Net als Lee Towers huldigt zij de filosofie dat je op die plek je fans de illusie moet geven dat ook Neder landse artiesten tot shows van interna tionale allure in staat zijn. En met dat ambitieuze uitgangspunt is het publiek meer gediend dan met verplichte num mers van echte Las Vegas-sterren, zoals dat van James Brown een kleine twee weken geleden. O'Connor zegt afscheidsconcert af De Ierse zangeres Sinead O'Connor heeft wederom voor op schudding gezorgd. Vrijdagavond zou O'Connor haar afscheid als pop-artieste vieren met een laatste concert in Zürich. In de loop van de dag echter besloot ze het optreden af te blazen en bleef ze waar ze was: op haar Amsterdamse hotelkamer. Sinead O'Connor neemt afscheid van de popmuziek na alle commotie rond haar uitspraken over de IRA, de katholieke kerk en het ver scheuren van een foto van de paus in het veelbekeken Ameri kaanse televisieprogramma 'Saturday Night Live'. Die actie oogstte in de VS veel kritiek. Het concert in Zürich zou recht streeks worden uitgezonden door Filmnet. Veenswijk: orgel. Henny Ravestein: viool. Gehoord: 13/12, Lokhorstkerk, Leiden. Géén kerstmuziek, géén feest der herkenning bij het Neder lands Madrigaalkoor. In deze donkere dagen klinkt haast ie dere kerkelijke lofzang als kerst muziek: Hendrik Andriessens 'Magnificat' werd stralend inge zet en was een mooie inleiding op Herman Strategiers 'Psalm', een levendig werk voor sopraan, viool, koor en orgel en door de componist opgedragen aan dit koor. De omlijsting door viool spel (Henny Ravestein) vond ik niet altijd even noodzakelijk klinken, hoewel de inzet met or- gel en viool erg mooi was. De programmering van het concert was lekker tegendraads: de hoofdmoot (begin en einde) bestond uit muziek van Neder landse componisten uit de vroege twintigste eeuw en het beleg van de sandwich werd ge vormd door onbekende klassie ke muziek. Verrassende, korte Haydn liederen voor koor en piano en een soort Bijbelse can tate voor sopraansolo, koor en piano van Schubert: 'Miriam's Siegesgesang'. Je kon merken dat het koor zeer degelijk had gestudeerd. Het klonk voortva rend en vol zelfvertrouwen en het vormde een harmonische band met zijn dirigent. De sopraan Els van Onselen was een kordate Miriam, die het Bijbelse verhaal in samenspraak met het koor op beeldende wij ze zong. In een groot deel van het programma speelde de pia no een begeleidende rol, soms zelfs overschaduwd door het koor. Maar gelukkig kreeg Mo nique Visser in de stukken van Gerard Hengeveld, Briërs leer meester, de gelegenheid met haar uitmuntend spel voor het voetlicht te treden. Het geestige Concerto voor koor en piano van Geza Frid was, met zijn 'la la la' en 'fa si la sol' teksten een werkelijk originele vondst om de voorstelling mee te eindigen. BERLIJN PI ETER VAN LIEROP De Nederlandse speelfilm 'De Noorderlingen' heeft zaterdag avond in de voormalige UFA- studio's in Babelsberg drie Eu ropese Filmprijzen in de wacht gesleept. Na afloop bekende re gisseur Alex van Warmerdam geen moment op een drievou dige triomf te hebben gerekend: „Het leek me heel waarschijnlijk dat men in de laatste stem mingsronde zou laten meewe gen dat 'De Noorderlingen' al zeker was van twee Felixen. Ik had niet gedacht dat ze er dan nog een hoofdprijs aan zouden toevoegen. Dat het toch ge beurd is, vind ik echt fantas tisch. En ik ben er extra verguld mee, omdat aan die prijs voor de beste Jonge Europese Film van het Jaar nog een bedrag van 100.000 mark verbonden blijkt te zitten." De twee eerder toegekende prijzen betroffen de categorieën beste 'art direction' (Rikke Je- lier) en beste muziek (Vincent van Warmerdam). „Je mag aan nemen dat de nieuwsgierigheid naar een volgende film van mij nu verder is gegroeid, ook bui ten Nederland," aldus Van War merdam. „Het zou verstandig zijn als ik niet opnieuw vijf jaar voorbij laat gaan voor ik met die nieuwe film kom. Maar ik heb nog geen nieuw script klaarlig gen. Van de andere kant, ben ik ook weer niet van plan om me te laten opjagen. Want ik ben nogal een precieze jongen" De Italiaanse film II Ladro Di Bambini werd uitgeroepen tot beste Europese film van het jaar. Voor regisseur Gianni Amelio was het de tweede keer dat hij de competitie-winnaar afgeleverd heeft. De Felixen werden, als Eu ropese tegenhangers van de Amerikaanse Oscars, vijf jaar geleden voor het eerst uitge reikt. Twee keer eerder zijn er Felixen bij Nederlanders te rechtgekomen. In 1988 won Jo hanna ter Steege de actrice-prijs voor haar spel in George Slui- zers film Spoorloos. Een jaar la ter werd Joris Ivens een ere- Felix toegekend voor zijn hele Ter Steege had zich dit jaar opnieuw weten te nomineren, via de Hongaarse film 'Sweet Emma, Dear Böbe', maar de prijs voor de beste actrice van 1992 kwam uiteindelijk terecht bij Juliette Binoche voor haar rol in 'Les Amants Du Pont- Neuf. De Fin Matti Pellonpaa kreeg de onderscheiding voor de beste acteur, voor zijn hoofdrol in La Vie De Boheme, van Aki Kaurismaki. De in Wenen geboren, Ameri kaanse regisseur Billy Wilder werd een speciale oeuvre-Felix toegekend die de 86-jarige re gisseur om gezondheidsrede nen niet persoonlijk in ont vangst kon nemen. In Los Ange les ontving de veteraan zijn on derscheiding uit handen van ac teur Jack Lemmon. Een tweede speciale onderscheiding ging naar het in Londen gevestigde Museum Of The Moving Enra ge- Over twee maanden worden in Los Angeles de leden van de Amerikaanse Academy Of Mo tion Pictures opgeroepen te gaan stemmen. Dan zal het gaan om de Oscars. Namens Hongarije zal 'Sweet Emma, Dear Bobe' worden ingezonden, met Johanna ter Steege. En na mens Nederland andermaal 'De Noorderlingen', van AJex van Warmerdam. Het is niet denk beeldig dat de zegetocht van 'De Noorderlingen' nog ver volgd wordt. Componist Vincent van Warmerdam: Felix voor de beste muziek. vloedrijke uitgevers hadden een stimulerende rol. Kosten noch moeite werden gespaard. Mica achtergronden, het over elkaar drukken van verschillende kleurschakeringen en blinddruk (voor diepdruk van patronen bijvoorbeeld), zijn in veel voor beelden op de tentoonstelling te zien. Bij de landschapsprent zijn de veranderingen misschien wel het sterkst. De kleurvlakken werden niet meer begrensd door zwarte omtreklijnen. Er is een duidelijke imitatie van het westerse aquarel te zien, waar bij kleuren zonder scheiding naast elkaar en soms over el kaar werden gedrukt. Daarnaast zien we dat verschillende kun stenaars gingen reizen om zich ook bewust door niet-Japanse landschappen te laten inspire ren. Bij de acteursportretten zie je duidelijke krachtige koppen, terwijl voorheen hele figuren werden afgebeeld. Ook de vrouw krijgt meer persoonlijk heid. Het sterk gestileerde werk verdwijnt. Het naakt doet zijn intrede. Het is voor de eerste keer dat Muller een gedeelte van zijn collectie zo mooi bijeen ziet. Hij is nu 82 jaar en heeft absoluut geen spijt van zijn daden. Hij hoopt alleen dat het westerse publiek niet alleen met de ogen kijkt, maar net zoals de Japan ners de prentkunst met het hele lijf voelt. 'Ontstekingen niet zo fijn' RECENSIE BEN WAGEMAKER Expositie: Rob Knijn, schilderijen en t ningen. Te Een voorstelling die is losge maakt van de concrete, zichtba re werkelijkheid heet abstract. Niet elke abstractie levert echter een zodanig beeld op dat men er als vanzelf voor blijft staan. In de jaren zestig vielen abstracte schilders op omdat ze delen van het schilderslinnen onaange roerd lieten waardoor de kleur van het schilderslinnen onder deel werd van de compositie. Beginnend schilder en Hage naar Rob Knijn, die tot 8 januari in de LAK-galerie exposeert, doet hen dat na op een van zijn recente schilderijen. 'Ongrijp baar' is een werk van 2 bij 2,2 meter dat een viertal voorstel lingen bevat. Zou men het werk denkbeeldig in vier gelijke vlak ken verdelen, dan is er linksbo ven een zwarte wolkachtige vorm te zien, rechtsboven een abstracte ovaal-achtige vorm. Rechtsonder is de voorstelling gedeeltelijk onbeschilderd en doorsneden en ten slotte is er linksonder een pyramide ge schilderd. De verf is vaak zo ver dund dat het linnen zijn zuig kracht heeft kunnen uitoefenen, met als gevolg: een matglanzen de, ruwe textuur. De abstracte ovaal en de hard omlijnde wolken blijken in een aantal werken van Knijn een te rugkerend (en oer-Hollands) ge geven. Toch is het niet alles gro te vlakken, harde lijnen en ab stractie wat de klok staat. De se rie "Vergeten Spieren' neigt dui delijk meer naar figuratie. Hila risch wordt Knijn als hij zijn te keningen van commentaar gaat voorzien. Opmerkingen als 'ontstekingen en zweren, niet zo fijn allemaal' en 'nierstenen zijn vervelend' doen nu een maal al snel een appèl op de lachspieren. Bestaat bij de abstract-ex- pressionistische schilders nog eeri samenhang tussen werkwij ze, techniek en vorm, het is dui delijk dat Knijn als beginner nog experimenteert en zoekende is. Het lijkt er op dat hij sterk intuï tief te werk gaat waarmee hij het risico loopt van een minder evenwichtig en krachtig eindre sultaat. Wellicht wil de zesentwintig jarige, zichzelf als 'romantisch- progressief afficherende schil der, te veel of te veel ineens. De vermoedelijke drang het onmo gelijke te realiseren, alsmede de weigering uit de veelheid van schilderkunstige mogelijkheden te kiezen lijken afgewogen, maar blijken samenhangende vormen vaak te blokkeren. Knijn zou er goed aan doen zich te realiseren dat niet elke inval onmiddellijk op het doek hoeft te belanden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 14