Magna Carta profiteert van revival akoestische muziek P Spitsvondige humor in 'Niemand de deur uit' De keiharde aanpak van Rob van Rees Rtv show Chinese staatstelevisie gooit geld over de balk K 1 mmm MAANDAG 14 DECEMBER 1992 Vrienden voor het leven maakt plaats voor gezinskomedie HILVERSUM •SUSANNE' Hij is een stripteke naar die liever lui dan moe is en droomt van een carrière als echte kunstenaar. Zij is zijn steun en toeverlaat en houdt het gezin draaiende. Samen hebben ze twee bijna volwassen dochters. Kortom: de familie Prins. Een nieuw gezin in come- dyland. Het echtpaar Wouter en Els en hun dochters Debbie en Susan komen in de meest uit eenlopende situaties terecht in 'Niemand de deur uit', de nieu we Nederlandse comedyserie die RTL 4 vanavond twaalf we ken lang uitzendt. In de eerste aflevering ziet de kijker hoe de onderste etage van de ouderlijke woning vrijkomt. Debbie en Susan, gespeeld door Marthe van der Noordaa en Na- tasja Goedemans, hebben hun zinnen gezet op de etage en we ten pa er met de nodige moeite van te overtuigen dat zij de juis te bewoners zijn. Wouter (Cees Heyne) houdt zijn hart vast met twee zelfstan dige en onafhankelijke doch ters. Hij is vaak - volkomen ten onrechte - overbezorgd. Hij heeft zijn handen vol aan zich zelf en zijn werk. Els (Henriëtte Tol) moet hem voortdurend achter z'n broek aanzitten. Daarnaast wordt Wouter steeds achtervolgd door uitgever Wie- be, gespeeld door Rik Hoogen- doorn. 'Niemand de deur uit' is ge baseerd op de Engelse comedy Keep It in the Family van Brian Cooke. Cooke werd vooral be kend met zijn series Man over de vloer en George and Mildred. Jack Gadellaa, Hans van Hulst en Peter Römer tekenen voor de Nederlandse versie van Keep It in the Family. Niemand de deur uit neemt de komende twaalf weken de plaats in van het populaire Vrienden voor het leven. Pro grammadirecteur Bert van der Veer van RTL 4 legt uit dat zijn omroep bewust die afwisseling heeft gezocht. „Vrienden voor het leven is een serie die je niet het hele jaar elke week moet uitzenden. We hebben gezocht naar een nieuwe serie die qua stijl bij Vrienden voor het leven past." Peter Römer die naast het schrijverschap de regie van eer ste zes afleveringen voor zijn re kening neemt is razend enthou siast over de serie, die in Ameri ka onder de titel To close to Comfort een groot succes werd. Of de Nederlandse versie de po pulariteit van Vrienden voor het leven gaat evenaren moet nog blijken. Aan de kwaliteit zal het niet liggen. De acteurs zitten stevig in hun rol en de humor is spitsvondig. Aan het eind van iedere aflevering komen de ver wikkelingen die zijn ontstaan tot een logische ontknoping. (Eerste uitzending: vanavond, 20.30 uur, RTL 4) 'Niemand de dei ter, Marthe van ter Susan. r uit', een 12-delige komedie met van links naar rechts: Cees Heyne als striptekenaar Wou- er Noorda als dochter Debbie, Henriette Tol als moeder Els en Natasja Goedemans als doch- FOTO HERMAN PIETERSE STARDOM Liefhebbers van het program ma 'Cheers' zullen het binnen kort zonder Bebe Neuwirth (Lillith) moeten doen. Op eigen verzoek heeft ze zich uit de serie laten schrijven. De dame in kwestie ziet meer in rollen in speelfilms. Vooral nadat de speelfilm 'The Green Card', waarin zij een rol had, bij het Amerikaanse publiek in goede aarde bleek te vallen. Ze heeft het voor de bakker. Het gaat hier om de popperige assistente van Hans van der Togt (Rad van Fortuin), Leontien Rui ters. Zij heeft een rol in de nieu we televisie-serie 'Vrouwenvleu- gel', een drama-serie die gaat over het leven in de Nederlandse vrouwengevangenis. Ook Isa Hoes alias Myriam uit 'Goede Tij den, Slechte Tijden' speelt mee in 'Vrouwenvleugel', maar dan zonder al die vreemde attributen in heur haar. Filmacteur Charles Bronson (70) is niet vies van een groen blaadje. Dat blijkt uit het feit dat hij smoorverliefd is op de 30-jari- ge actrice Kim Weeks. Gelukkig voor Bronson is het wederzijds. Kim zit niet met het leeftijdsver schil van 40 jaar. Het stel heeft zelfs al trouwplannen. Na bijna twee jaar stilte rond Lisa Bonet, de ster van de 'The Cosby Show', is zij weer terug in het show- en filmwereldje. Zij is begonnen met de opnamen voor de film 'Bank Robber'. Daarin speelt zij een wispelturige en op geld beluste vriendin van een man, die het voor haar over heeft om een bank te beroven. Acteren is in dit geval niet nodig. Het is een rol die haar letterlijk op het lijf is geschreven. Voorlopig houdt BZN-zange- res Carola zich bezig met haar pasgeboren zoon Cornel en man lief. Maar zoals het er nu naar uitziet zal zij met BZN in februari weer op de planken staan. Vol gens haar is het moederschap best te combineren met optre dens. Het zit er dus dik in dat paps de zorg voor de kleine op zich moet nemen. Jason Priestley, alias Brandon Walsh uit 'Beverly Hills 90210' kreeg voor het maken van een re clamespot over spijkerbroeken een bedrag van 1,5 miljoen gul den. FOTO PR Jason Priestley, beter bekend als Brandon Walsh uit de serie Beverly Hills 90210 is binnen kort te bewonderen in een recla mespot. De droomheld voor vele vrouwelijke kijkers kunnen hun hart ophalen. Brandon hijst spot namelijk zijn sexy lijf in spij kerbroeken. Twee dagen hebben de opnamen voor deze recla mespot geduurd. Hiervoor kreeg Brandon het lieve sommetje van 1,5 miljoen gulden. de Al weken houden de kijkers van 'The bold and the beautiful' hun adem in. Kiest Ron Moss of tewel Ridge nu voor Caroline of voor Brooke. Deze week weten we meer. In het dagelijks leven heeft Moss al gekozen voor de actrice Shari Shattuck. Honder den liefdesbrieven en huwelijks aanzoeken die dagelijks in de brievenbus worden gepropt ten spijt. Moss is voorzien. Dus de dames hoeven 'niet meer in de pen te klimmen 'We hebben veel invloeden van buiten het folk-genre opgedaan' RIJSWIJK GPD Chris Simpson e Bij grote tournees wil Magna Car ta wel eens uitdijen tot een echte band. Maar bij kortere tours en ook op de nieuwe cd 'Heartland' is MC een duo: Chris Simpson en Linda Taylor, sinds juli 1990 bovendien een echtpaar. Met de kleine bezetting blijkt de groep terug bij het begin in 1969. Chris: „Toen waren we met drieman." Chris is altijd de spil van de groep geble ven. Hij schreef ook de nummers waarmee Magna Carta wereldberoemd werd: The Airport Song en Lord of the Ages. Chris: „We hebben ontzettend veel van de wereld gezien. In totaal hebben we in 151 landen opgetreden. Maar soms wisten we helemaal niet meer waar we waren. Je ging vanuit een airconditioned vliegtuig in een aircon ditioned Rolls naar een airconditioned hotel om vervolgens op te treden in een aircondi tioned theater." „Sinds een paar jaar hebben we daar een streep onder gezet. Als we nu op reis gaan, willen we iets van het land zien. Dat bevalt goed. Zo hebben we dit jaar een schitteren de tournee gemaakt door het Midden-Oos ten. We raakten zo geïnspireerd, dat we toen het materiaal voor Heartland hebben geschreven." Pure muziek Het roer is dus omgegooid, zoals dat voor meer zaken geldt in het leven van Chris en Linda. Zo hebben ze bijvoorbeeld ook be sloten om Nederland als uitvalsbasis te kie zen. Chris: „Hier bestaat waardering voor akoestische muziek. Engeland is nog lang niet zo ver. Het is alleen maar hip-hop, rap en house wat de klok slaat. Er wordt nog veel te veel naar onze zin met elektrische instrumenten gewerkt. Groepen als Clan- ned en Enya: op de radio hoor je ze nauwe lijks." „Misschien dat er langzaam iets gaat ver anderen. Eric Clapton heeft ons een grote dienst bewezen door z'n project Unplug ged. Want de pure muziek blijft de essentie. Ik moet vaak denken aan een optreden van Simon en Garfunkel in 1973: twee jongens, een met een gitaar en verder niets. En nie mand in het publiek vroeg: waar zijn de versterkers, waar zijn de laserstralen." Toch heeft Magna Carta veel invloeden van buiten het folk-genre opgedaan. Chris: „Dat zie je bij veel artiesten die eind jaren zestig en in de jaren zeventig populair wer den: The Beatles, Dylan, noem ze maar op. Allemaal zijn ze opgegroeid met rock uit The States, maar ook met Frank Sinatra, jazz en klassieke muziek." Chris maakt zich wel eens zorgen over de huidige generatie kinderen. „Ze horen niets anders dan die ene muziekdreun." Priester Chris is afgestudeerd als priester van de An glicaanse kerk. „Maar op een bepaald mo ment ben ik naar mijn Dean gestapt en heb gezegd: 'Father, ik zou heel erg graag met mijn mijn gitaar de wereld intrekken.' En de Dean zei: Dan moet jij dat doen. Ik heb nooit spijt van dat besluit gehad." Negen jaar geleden kwam Linda bij de groep. Linda: „We waren allebei onafhanke lijk van elkaar uitgenodigd bij een regionaal radiostation. Chris hoorde mij zingen en hij vroeg meteen of ik bij de groep wilde, ko- Nu vormen ze samen het hart van de band. Chris: „En zo wil ik het graag houden. Als je met vijf mensen bent, heb je te ma ken met vijf zeer uitgesproken meningen. Nu zijn we maar met z'n tweeën en we zit ten meestal op één lijn. Dat geeft een hoop rust." In het midden van de jaren tachtig was het zelfs een beetje tè rustig rond de groep. Chris: „Dat lag ook aan mij. Ik had het ge voel dat ik was uitgeschreven. Wat ons heeft gered is de komst van de cd. Opeens werd ons elpee-werk opnieuw uitgebracht en die cd's bleken, met name in Duitsland en:Ne- derland, enorm te verkopen." „Toen realiseerde ik me: er is dus kenne lijk ook een nieuwe generatie bij wie onze muziek aanspreekt. Toen ben ik weer gaan schrijven en de uitnodigingen stroomden binnen. Zelfs uit landen waarvan ik het he lemaal niet verwachtte: Irak, Jordanië, Du bai en Oman. De mensen waren zö enthou siast." Optredens: donderdag 28 januari Theater De Meerse in Hoofddorp; zaterdag 30 janu ari C.C. De Goote, Brielle; zondag 31 januari Vrijthof, Enschede; woensdag 3 februari De Oosterpoort, Groningen; donderdag 4 fe bruari Schouwburg, Tilburg; vrijdag 5 fe bruari De Bonkelaar, Sliedrecht; maandag 8 februari De Kleine Komedie, Amsterdam); j dinsdag 9 februari C.C. De Vest, Alkmaar; donderdag 11 februari Muziekcentrum, Utrecht (kleine zaal); vrijdag 12 februari Angora, Lelystad; zondag 14 februari C.C. De Koornbeurs, Franeker; woensdag 17 fe bruari Deventer Schouwburg, Deventer.! Incest-slachtoffers- en daders worden in de hoek gedreven HILVERSUM. GPD -w-illend en woest bewegend I met handen en benen ligt Wil (44) op de grond. „Toe maar. Sla hem van je af. Je wil het toch niet? Of vind je het soms lekker?", roept een vrouw haar toe. Wil trapt en duwt de man die haar vasthoudt van zich af. Uit geput blijft ze liggen. Wil is incestslachtoffer en ondergaat een keiharde behandeling van therapeut Rob van Rees. De methode-Van Rees is pijnlijk, bedreigend, soms angstaanja gend maar bovenal omstreden. Rob van Rees gaat er vanuit dat de pijn die in- cestslachtoffers en daders hebben niet alleen psychisch is, maar ook puur licha melijk. Om die reden moet volgens Van Rees niet alleen met de slachtoffers wor den gepraat, maar de pijn moet letterlijk uit het lichaam worden gehaald. Het li chaam moet worden betrokken bij de behandeling. Rob van Rees drukt zijn cliënten letterlijk in de hoek. De reguliere hulpverlening heeft veel kritiek op zijn behandelingsmethoden. Een psychotherapeut moet immers zijn handen thuishouden, zeggen zij. Toch lijkt Van Rees steeds meer vertrouwen te winnen. Zo veroordeelde de rechtbank van Breda onlangs een incestdader tot het volgen van een behandeling bij Van Rees. Hier en Nu-verslaggeefster Nousjka Thomas verdiepte zich een jaar lang in de omstreden behandeling van Rob van Rees. Voor de NCRV-serie Dokument maakte ze de film 'De pijn na de daad', die vanavond wordt uitgezonden. Nousjka Thomas volgde de behande ling van Wil (44), Truus (42), Marleen (36) en Peter (50). Wil werd tussen haar zevende en twaalfde jaar misbruikt door haar opa en vrienden van de familie. Truus is jarenlang misbruikt door haar vader en Marleen werd al op zeer jonge leeftijd slachtoffer van misbruik door haar vader en rituele kindermishande ling. Peter pleegde ontucht met zijn kin deren. Van Rees heeft inmiddels zo'n 1200 slachtoffers en daders behandeld. Voor velen van hen was hij de laatste strohalm. Nousjka Thomas beseft dat ze zich op tik*. Therapeut Rob Van Rees gaat er vanuit dat de pijn die incest-slachtoffers e mei ijk. glad ijs begeeft met de film, omdat de therapie omstreden is. Van Rees is door een cliënt zelfs aangeklaagd omdat hij haar seksueel benaderd zou hebben. De therapeut werd vrijgesproken en heeft sinds die tijd een co-therapeut bij de be handelingen en zet alles op de video. „Ik ben ervan overtuigd dat Van Rees op een zuivere manier bezig is en geen misbruik maakt van de cliënten. Anders had ik het programma niet kunnen en willen ma ken." Voor Nousjka Thomas was De pijn na de daad één van de zwaarste en moeilijkste programma's die ze voor te levisie gemaakt heeft. „Het heeft heel veel indruk op mij gemaakt. Dat een mens in zijn leven zoveel ellende mee kan maken. Vreselijk. Dat een hele fami lie een kind zoiets aan kan doen. Ik heb zelf een kind van anderhalf jaar. Als ik hem thuis zo zie zitten kan ik me niet voorstellen dat zelfs zulke jonge kinde ren al misbruikt worden. Er zijn de.afge- lopen jaren al tientallen programma's gemaakt over incest, maar dat heeft mij er niet van weerhouden om het onder werp aan te pakken. Zolang dit soort vre selijke dingen gebeuren, moet er aan dacht aan worden besteed." (De pijn na de daad, vandaag, NCRV, Nederland 1,23.00 uur) HONG KONG YOLANDA SHARMA In het Westen worden veel tele visieprogramma's als 'rotzooi' aangemerkt. Maar in China is dat letterlijk 'het lot van veel produkten van de staatstelevi sie: ze eindigen in de vuilnisbak. Daarmee gaat een derde van het budget verloren. In een zeldzame uiting van kritiek op de staatsmedia meld de het officiële 'Shanghai Nieuwsblad voor Kunst en Cul tuur' dat ten minste een derde van het jaarbudget van de staat stelevisie wordt verspild aan programma's die nooit worden uitgezonden. Sommige om po litieke redenen, maar de meeste programma's halen de eindstreep niet omdat ze het aankijken niet waard zijn. „Elk jaar produceert de televi sie-industrie in China vijfdui zend programma's. Maar slechts een fractie daarvan is goed", schrijft het blad. „Vol gens de meest voorzichtige schatting gooit de industrie jaarlijks voor 100 miljoen yuan (18 miljoen dollar, red.) aan programma's weg." Hoofd-propaganda Li Ruihan omschreef de Chinese staatste levisie als vervelend en zonder enige voeling met de werkelijk heid. „Er is te veel waardeloze rommel op de tv en dat toont weinig respect voor de kijkers", wordt Li geciteerd in het Hong- kongse dagblad 'South China Morning Post'. Li riep tv-sta- tions op hun fantasie meer te gebruiken en programma's te maken waar gewone mensen naar willen kijken. Zo'n 700 miljoen mensen, 75 procent van de Chinese bevol king, kijken dagelijks televisie, zo blijkt uit officiële gegevens. Dit enorme kijkersaantal wordt bediend door de staatsomroep, Chinese Centrale Televisie (CCTTV), en 470 lokale omroe pen. Volgens de 'South China Mor ning Post' liggen er honderden door de overheid gefinancierde programma's op planken te ver stoffen, omdat de televisiesta tions ze weigeren uit te zenden. De meeste van die program ma's zijn te slecht van kwaliteit. Er zijn veel onderwerpen: die niet openlijk mogen worden be sproken, zeggen televisiemede werkers in Zuid-China. Sorftmi- ge kwesties liggen politiek te ge voelig. Veel thema's moeten worden 'afgezwakt'. Vaak is het onduidelijk welke criteria de re gering bij het censureren han teert. Daardoor worden om slechts vage redenen niet alleen veel ideeën maar ook voltooide programma's afgewezen voor uitzending. Gevoelige onder werpen zoals misdaad en ge weld kunnen door de beugel, maar zaken als prostitutie blij ven taboe. Zo zetten de autoriteiten het team dat de populaire en prijs winnende serie 'Meisjes van buiten de stad' produceert steeds meer onder druk orri. be paalde passages weg te laten. De serie draait om vijf meisjes die vanuit hun geboorteplaats in noord-China naar Guang dong in het zuiden trekken om te werken in i briek. Het team verdedigt zijn bro- dukt met het argument dat de serie „het politiek correcte" the ma van economische hervor ming in China bestrijkt. Maar regisseur Shen Guanoi geeft toe dat problemen als de uitbuiting van werknemers en dorpse ach terlijkheid niet mochten wor den behandeld omdat „zij als een belediging van het socialis me konden worden be schouwd."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 12