Whoopi Goldberg leert zusters zingen Cultuur&Kunst Film Chaplin-compilatie in X Sterren-duo Houston-Costner vonkt niet Biografisch portret van omstreden en eenzelvige schilder DONDERDAG 10 DECEMBER 1992 ZT Friedkin's 'Rampage' toch in distributie hollywood William Friedkin's nooit in de bioscopen de misdaadfilm Rampage 1987) is in de Verenigde Staten alsnog uitgebracht. De extreem gewelddadige rolprent, over een serie moordenaar die zijn straf ontloopt door krankzinnigheid te si muleren, was voorheen niet te zien geweest door het faillisse ment van producent Dino de Laurentiis. De versie die nu in een beperkt aantal bioscopen loopt is echter verschillend van Friedkin's oorspronkelijke cut. De regisseur heeft enkele wijzi gingen laten aanbrengen, maar zegt zelf dat de boodschap van de film ongewijzigd is gebleven. Rampage stond in 1988 op de nominatie uitgebracht te worden in Nederland, maar distribu teur Concorde trok de film op het laatste moment terug en bracht hem slechts op video uit. Nieuwe Schwarzenegger weer peperduur hollywood In Arnold Schwarzenegger's komende actie-spek takel The Last Action Hero zal Tina Turner haar opwachting ma ken. Onbevestigde geruchten willen ook dat Sylvester Stallone een bijrol heeft. De film, die momenteel onder regie van John McTieman gedraaid wordt, staat voor komende zomer gepland. Het budget steekt dat van Terminator 2 naar de kroon: rond de honderd miljoen dollar. Ook achter de schermen is Schwarze negger ditmaal actief, te weten als producent. FILMS IN LEIDEN wo 21 u Tous les matins du monde, Kijk- huis, Vrouwenkerkkoorsteeg, Leiden, do t/m zo 20, 22u.; Le mari de la Coiffeuse, LVC, Breestraat, Leiden, do t/m za 20 45 u. en Filmhuis Lisse, Sociaal-Cultureel Centrum 't Poelhuys, di 20.30 u. De Leidse krakersbioscoop X verrast volgende week opnieuw met een film uit de archieven van het Amsterdamse Filmmu seum; een compilatie van vroe ge Charlie Chaplin-films onder de titel Koning Acrobaat. De verrassendste film in deze com pilatie is Chaplins debuutfilm Making a living. Chaplin was in 1913 samen met zijn halfbroer Sydney op vaudeville-toernee in de Verenigde Staten toen hij een contract tekende met film maatschappij Keystone. Chaplin, die uit een armoedig gezin kwam, moet het gevoel hebben gehad dat hij binnen was, want als filmacteur ver diende hij een aanvangssalaris van 150 dollar per week. In Making a Living is nog niet het typetje te zien dat hem on sterfelijk zou maken, maar het lijkt er al wel op. Hij poseert als een verlopen Engelse dandy; bolhoedje op, rotan wandel stokje in de hand. In 1914 zou hij het dandy-type verder ont wikkelen tot de beroemde 'tramp'. Making a living was meteen een succes en Keysto- ne-directeur Mack Sennett huurde hem in voor nog eens vierendertig films in één jaar. Van dit vroege materiaal is ook het een en ander in Koning Acrobaat te zien. Kapsters Le Mari de la Coiffeuse is op eens wel heel populair: zowel het LVC als het Filmhuis Lisse hebben de film van de Franse regisseuse Patrice Leconte op het programma genomen. Ver rassend is dit niet, want deze film uit 1990 is een goedge maakte komedie met een toegegeven eigenaardig ge geven. Op vakantie met zijn ouders wordt de 12-jarige Antoine ver liefd op een prachtige kapster. Vaker dan strikt nodig is laat hij zijn haar knippen en wassen; hij geniet van de manier waarop zij zijn hoofd en haren behandelt. Goed, een puberliefde zou je denken, maar bij Antoine (als volwassene gespeeld door Jean Rochefort) wordt de liefde voor kapsters tot een allesbeheersen de obsessie. Zijn grootste wens is om later met een kapster te trouwen en hij daar slaagt hij ook in. Een maal getrouwd, leidt het echt paar een stil en uiterlijk wat saai leven, maar hun wederzijdse liefde is allesdoordringend. Zo minnekozen zij elkaar in de kapsalon, terwijl de klanten niets merken. Vooral het acteer werk van Rochefort is magi straal, maar ook de verfijnde re gie van Leconte heeft veel aan het welslagen van deze film bij- Komische gedaanteverwisseling in 'Sister Act' Whoopi Goldberg als zin gende zuster in een karme- litessenklooster, dat is zo ongeveer hetzelfde als Ar nold Schwarzenegger in een rol als de paus. Maar in film kan alles en zeker in een komedie, waarin de formule van de contra-cas ting wordt gehanteerd als basis voor een serie komi sche verwikkelingen. En die kun je gegarandeerd verwachten wanneer je een zwarte nachtclubzangeres laat onderduiken in een blank nonnenklooster. HENK MAURITS n: Lido 1, Leidén er IAlphen Als gegeven is de gedaantever wisseling misschien niet nieuw, maar regisseur Emile Ardolino maker van Dirty Dancing wist er zo'n aardige draai aan te geven, dat de film Sister Act in Amerika tot een van de grote successen van 1992 is uitge groeid. Hoewel Whoopi Goldberg haar carrière ooit begon als seri euze actrice in Steven Spiel bergs film The Color Purple, heeft zij daarna vooral naam ge maakt in een serie sprankelen de komische rollen. In Sister Act overtreft zij zichzelf als de nachtclubzangeres Deloris Van- Cartier, die tegen haar wil tijde lijk in een klooster wordt opge borgen. Zij wordt daartoe ge dwongen omdat ze toevallig ge tuige is geweest van een moord partij, waarvoor haar louche gangstervriendje Vince LaRocca (Harvey Keitel) verantwoorde lijk is. De politie wil Deloris graag als getuige, maar vanaf dat mo ment is ze haar leven niet meer zeker. Een klooster in San Fran cisco lijkt een veilige schuil plaats, maar dan moet ze wel proberen niet al teveel op te val len. Dat lukt niet echt, vooral niet wanneer Deloris zich gaat bemoeien met het zangkoor en daarmee zoveel succes heeft, dat zelfs de paus ernaar komt luisteren. Op dat moment is het met de anonimiteit gedaan en is ze een gemakkelijke prooi voor de handlangers van LaRocca. Ze wordt teruggebracht naar de gokstad Reno, maar niemand van de boeven blijkt een non te durven neerschieten, zeker niet wanneer die haar leven rekt door het bidden van schietge bedjes. De 'Sister Act' is Whoopi Goldberg op het lijf geschreven en ze haalt werkelijk alles uit haar rol wat er in zit. Daarbij krijgt ze prachtig tegenspel van de gelouwerde Britse actrice Maggie Smith als stijve en strenge moeder-overste, die wanhopige pogingen onder neemt zuster Clarencia in het gareel te krijgen. Maar Claren cia heeft zoveel charisma dat zij al snel de toon zet in het kloos ter, daarbij terzijde gestaan door de altijd vrolijke zuster Pa trick en de verlegen zuster Ro bert, twee schitterende bijrol len. Als film is Sister Act zo con ventioneel als het maar zijn kan. Een rechttoe-rechtaan ko medie, waarin zoals te verwach ten valt genadeloos de draak wordt gestoken met het strenge kloosterleven. Maar de film biedt meer dan alleen het uit spelen van het contrast tussen de zusters karmelitessen en de wereldse Deloris. Die meer waarde zit vooral in de muziek en de manier waarop Deloris het schorre kraaienkoor, dat ie dereen de kerk uitjaagt, weet om te vormen tot een swin gend, gospelend nonnenkoor, dat met perfect uitgevoerde Motown-classics de kerk weer vol weet te krijgen. Gamba In het Kijkhuis is komende week Tous les matins du monde te zien, een film die tot nu toe aan Leiden voorbij ging. Het hoofdthema doet denken aan dat van La belle Noiseuse. ook hier was de centrale vraag wat drijft een kunstenaar, hoe komt zijn werk tot stand? De film draait om de gambaspeler Monsieur de Sainte Colombe (Jean-Pierre Marielle), die het liefst in afzondering of in intie me situaties speelt. Als hij aan het hof van Lodewijk XIV wordt genodigd, weigert hij omdat hij meent dat hij als een soort ker misattractie zal worden mis bruikt. Sainte Colombe heeft echter als leerling de ambitieuze Marin Marais (Gérard Depardieu), die wél voor Lodewijk XIV wil spe len. Als Sainte Colombe daar achter komt, gooit hij Marais er uit. Die slaagt er toch in de fijne kneepjes van het vak te leren, door de meester te bestuderen vanuit de slaapkamer van zijn dochter Madeleine (Anne Bro- chet). Dit geeft wi complicaties... Steve McQueen inspireerde scriptschrijver 'The Bodyguard' mogelijk gedeelte van het bio scooppubliek tevreden te stel len. De aantrekkingskracht van twee vedettes is daarbij de grootste troef, maar de makers wilden meer dan alleen een af faire tussen twee bekende ge zichten. Dus is er een thriller element ingebracht, en wordt er voorzichtig op de schaduwkan ten van de roem gewezen. De leegheid van de amusementsin dustrie, de betrekkelijkheid van succes en de kwetsbaarheid van prominenten: Kasdan neemt het allemaal mee in zijn ver haal, maar doet er uiteindelijk weinig mee. Zoals de hele film door niet consequent gekozen wordt voor een duidelijke lijn. Als zwijmelfilm is The Bodygu ard daardoor te lang, als thriller te onbevredigend, en als kri tisch portret te oppervlakkig. Dat er best talent aan deze film heeft meegewerkt, bewij zen enkele losse scènes, zoals een claustrofobisch optreden in een discotheek en een compleet gefingeerde Oscar-uitreiking. Maar de spetterende romantiek waarmee The Bodyguard alle bovenstaande bezwaren had kunnen overwinnen, blijft uit. Nergens wordt aannemelijk ge maakt dat de gesloten Farmer een goede partij is voor de we reldse Marron. Steve McQueen was er vast beter in geslaagd om de gevoelige macho in deze vrij gezel tot leven te wekken. Kevin Costner mist hier echter de stugge aantrekkelijkheid waar mee de te vroeg gestorven film ster zo'n indruk wist te maken. BIOSCOPEN The Bodyguard lijkt misschien een op maat gesneden star-ve hicle voor de bijzonder populai re Kevin Costner en Whitney Houston in werkelijkheid is het script flink belegen. Lawren ce'Kasdan schreef het met Steve McQueen in gedachten, wat een indicatie is voor de frisheid van het materiaal. Het was Kevin Costner die het scenario na jaren uit een la vis te, en Whitney Houston de rol van de belaagde zangeres aan bood. Geen slechte keus, zo blijkt. De prima donna van de kreukvrije soul heeft zowel de stem als het charisma die deze rol vereist. Wel is de scheidslijn tussen Houston en de fictieve Rachel Marron lastig te trekken, zodat we er niet achter komen of de zangeres nu acteert of ge woon zichzelf speelt. Costner is Frank Farmer, een zwijgzame veiligheidsspecialist die door de manager van su perster Marron wordt ingescha keld wanneer deze anonieme dreigbrieven ontvangt. Farmer, wiens staat van dienst onder meer de bescherming van twee presidenten omvat, zet zich aan de taak de gebrekkige security van Rachels woning te verbete ren. Daarbij wekt hij niet alleen de irritatie op van het zorgeloze personeel, maar ook die van de zeer op haar bewegingsvrijheid gestelde zangeres. Maar zoals de wet van de filmromantiek nu eenmaal De prima donna van de kreukvrije soul speelt de rol van zangeres in The Bodyguard'. archieffoto lex van rossen voorschrijft, oefenen beide te- safe-sex. Het maakt Farmer's gengestelde karakters een sterke beveiligingklus er niet eenvou- aantrekkingskracht op elkaar diger op. uit, met als resultaat een nieu- The Bodyguard is een goedbe- we benadering van het begrip doelde poging om een zo groot Film van Melle van Essen goed ontvangen op documentaire festival Rialto 2. Amsterdam In het openingsshot glijdt de langs een schilderij dat lus in een landschap vol kleine toont. Op de geluidsband horen we een Amsterdamse smartlap: Mens, durf te leven. Vervolgens zegt een voice- over dat de schilderijen 'niets met por nografie te maken hebben'. Het is de stem van de schilder Melle, over wie zijn neef, cameraman Melle van Essen, een persoonlijke en qua vormgeving hoogst intrigerende documentaire heeft gemaakt. Landschappen waar niemand van weet werd dezer dagen zeer goed ontvangen op het documen tairefestival in Amsterdam en wordt vanaf deze week in de bioscoop uitge bracht. Melle Oldeboerrigter was als schilder lange tijd omstreden. Zijn werk gold in bepaalde museale kringen als porno grafisch en al te provocerend. Veran derde tijden en opvattingen zorgden ervoor dat hij op het eind van z'n leven beroemd en geridderd werd. Melle zelf kon dat allemaal niet zoveel schelen. Uit de documentaire komt het beeld naar voren van een man die wel voort durend in dialoog is met z'n eigen werk, maar die bepaald niet op reacties van de buitenwereld zat te wachten. Regisseur en cameraman Melle van Essen heeft het biografisch portret van zijn oom op een heel bijzondere ma nier kleur gegeven. Hij maakt gebruik van archiefmateriaal waarin we Melle aan het werk zien, en interviewt zijn grootouders en tantes, de vrouwen uit Melles leven. Zo ontstaat al een heel persoonlijke kijk op leven en werk van de schilder, maar wat Landschappen helemaal uittilt boven de 'normale' do cumentaire is het feit dat Melle van Es sen beelden in de film heeft ingelast die hij zelf als documentaire-camera man (onder meer voor VPRO's Dioge nes) overal ter wereld maakte. Die beelden zijn op zichzelf be schouwd al schokkend en ontroerend, maar in combinatie met het werk van oom Melle vertellen ze de toeschouwer van kijken die de bei de Melles gemeen hebben. 'Dat komt nooit meer goed', was een soort per soonlijk motto van de schilder dat voortkwam uit zijn anarchistische en communistische achtergrond. De beel den die Melle van Essen maakte te midden van de puinhopen van Beiroet, een tehuis van daklozen in New York en de barre woestijn in Iran illustreren die uitspraak op een niet mis te versta ne manier. Daar komt nog bij dat Van Essen zich een uiterst bekwaam interviewer toont, die wars is van goedkope emo tie. Hij vraagt niet door wanneer zijn grootmoeder zich iets niet kan herin-, neren, of wanneer een van Melles vrouwen zwijgt bij een persoonlijke herinnering. Hij laat zo de stilte voor zich spreken. In het tijdperk van de openbare babbelcultuur en de emotio nele televisie is dat een verademing. De beelden die in videoclip-tempo het jachtige leven in de grote stad moeten illustreren, zijn minder ge slaagd. Verder is Latidschappen een lust voor het oog. Met de speelfilmin dustrie is het nog steeds slecht gesteld in Nederland. Wanneer er documen tairemakers zijn met zoveel durf en fantasie als Melle van Essen wordt het steeds meer de moeite waard om hun produkten in de bioscoop te program meren. AMSTERDAM ALFA 1 tm 4 Leidseplein tel. 6278806 Beauty and the Beast a.l dag. 14, 19.30, 22, za zo 13.30, 16, 19.30,22 ALFA 2 Betty Blue 16 j., dag. 13.30, 20 ALFA 3 The Player a l dag. 14.19.21 45. za ZO 13.15, 15.45, 19,21.45 ALFA 4 Bitter Moon 16 j., dag. 14, 18.45, 21.30, za zo 13,15.45.18.45. 21.30 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 Husbands Wives a.l., dag. 19, 21.45, do vr ma di ook 14 ALHAMBRA2 Howards End a.l., dag. 14, 20.15 BELLEVUE CINERAMA Marmxstraat 400 tel. 6234876 Sister Act a.l., dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13.15,16. 18.45, 21.30 CINERAMA 2 Bitter Moon 16 j., dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16. 18.45,21.30 CALYPSO 1 Marmxstraat 402 tel. 6234876 Single White Female 16 j.. dag. 14, 19.15, 22. zo 13.30,16.15, 19.15,22 CALYPSO 2 Husbands Wives a.l., dag. 14, 19.15, 22, zo 13.30,16.15, 19.15. 22 CINECENTER-CINEMACORALINE Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615 De drie beste dingen in het leven a.l.. dag. 14 30. 17. 19 30.22.15 CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAP- PA Fried green tomatoes a.l,, dag. 14.30, 19.30,22.15 CINECENTER-PIERROT RebroAdama 16 j., dag. 14.30, 17, 19 45.22 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Delicatessen a.l., dag. 14.30, 17.15. 19.45, 22 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebèplein 4 tel. 6151243 The Bodyguard 16j.,dag. 19. 21.45 CINEMA 2 INTERNATIONAL Sister Act a l dag 18.45, 21.30, za zo ook 14 .30 CITY 1 Leidseplein tel. 6234579 Boomerang a I., dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13. 15.45. 18.45. 21.30 CITY 2 Patriot Games 12 j., dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13, 15.45. 18.45.21.30 CITY 3 Housesittera l.,dag. 14.15, 18.45.21.30. zo 13. 15.45. 18 45.21.30 CITY 4 Memoirs of an invisible man a I dag. 14 15. 19,21 30. zo 13.15, 15 45. 19.21.30 CITY 5 Strictly Ballroom a I., dag. 14.15, 19. 21.30, Z0 13 15. 15 45, 19. 21.30 CITY 6 A league of their own a Idag. 1345. 18 45. 21.30.ro 13. 15.45, 18.45.21.30 21.30, zo 13.15, 15.45, 19. 21.30 DESMET Plantage Middenlaan 4a tel. 20 Stein dag. 22 Late night movie dag 23 Gay Cinema za 24.15. zo 16.15 KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel 6231708 Bob Roberts dag. 17 .30 Night on earth dag. 19.30 The Player dag. 21.45 KRITERION 2 De drie beste dingen in het leven dag. 18.20.22.15, di alleen 18 en 20 Sneak preview di 22.15 RIALTO 1 Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 VanGoghdag. 19, zo ook 15 A Bout de Souffle dag. 22.15 RIALTO 2 Der Tod des Flohzirkusdlrektors oder Ottocaro Weiss reformiert sei ne Frimadag. 18 Landschappen waar niemand van weet dag. 20 A Divina Comédiadag. 21.45 THE MOVIES 1 Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016 Howards End dag. 19 30, zo ook 14.30 Night on earth dag 22 THE MOVIES 2 Straight no chaser dag. 17.15, k 00.15,1 19.45.22,i 15 De Noorderlingen dag. 17.15, 22, zoook 14.45 THE MOVIES 3 Voor een verloren soldaat dag. 17 Raise the red lantern dag. 19.30 De Noorderlingen dag. 17.15,22, zoook 14.45 TUSCHINSKI1 Reguliersbreestraat tel. 6262633 The Bodyguard 16 j dag. 14. 18.45. 21.30,ro 13.15,16. 18.45.21.30 TUSCHINSKI 2 Unforgiven 12 j., dag. 14, 18.45, 21 30.ro 13.15. 16.18 45. 21.30 TUSCHINSKI 3 Belle het Beest a I., dag. 14. 18 45.21.30.ro 13.15,16. 1845 Bask Instinct 16 j.. dag. 21.30 TUSCHINSKI 4 1492 conquest of paradise 12 j., dag 14, 20. zo 13.16.45. 20 TUSCHINSKI 5 Raising Cain 16 j., dag 14. 18.45, 21.30, zo 13.15.16. 18.45. 21.30 TUSCHINSKI 6 Thunderhoart 12 j., dag. 14, 18 45.21 30.ro 13.15, 16. 18.45.21.30 TUSCHINSKI CINEAC Sleeping with the enemy a I door lopende voorstelling vanaf 11. laatste 21 30 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel. 6237460 Bashu 16 j.. dag 19.15. 21.45 Het programma van de Leid se en Haagse bioscopen staat op de pagina 'Info'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 23