Cultuur Kunst Bon Jovi is wildste haren kwijt Sr KORTING S/oyfl 3 SL0GGI SLIPS MET 'Simone and Friends' grote stap voorwaarts Vocale topklasse in mini-opera Primadonna Schilderijen vol kracht, levenslust en energie 21 Film Q Krakersbioscoop 'X' Z J verrast met een i compilatie van vroege Charlie Chaplinfilms uit de archieven van het Filmmu seum onder de titel Koning Acrobaat ANNEMIEK RUYGROK (CHEF) JAN RIJSDAM SASKIA STOELINGA Recordbedrag voor Goya-schilderij londen Het J. Paul Getty-museum in Califomie is voor ruim 12,5 miljoen gulden eigenaar geworden van het schilderij 'Stie regevecht Suerte de Varas' uit 1824 van de Spaanse Francisco Goya. Een woordvoerder van het veilinghuis Sotheby's zei dat een schilderij van Goya nog nooit zoveel geld heeft opgebracht. i anderen. Teksten en muziek: Robert Long, Fred Florusse, Paul de Leeuw, Nico van der Linden en ande ren. Muzikale leiding: Nico van der Lin den. Choreografiën en enscenering: Brian Rogers. Regie: Fred Florusse Producent: Joop van den Ende. Gezien. Nieuwe De la Mar-theater. Am sterdam Nog te zien t/m 11 december Producent Joop van den Ende zat er een beetje mee. Met Si mone Kleinsma heeft hij een groot talent in zijn stal, dat hij graag koestert als zijn persoon lijke ontdekking. Maar het is moeilijk om haar elk seizoen in een passende voorstelling te Een beetje tegen zijn artistie ke gevoel in produceerde hij vo rig jaar voor haar een opgeviste versie van Funny Girl. Maar toe werkend naar het huidige sei zoen bleek het opnieuw heel erg moeilijk te zijn een passende musical voor haar te vinden. En zo presenteerde ze gisteravond in Amsterdam voor het eerst of ficieel de personalityshow Si mone and Friends. De show is bedoeld om alle facetten van haar talent naar voren te laten komen. En dat zijn er nogal wat. Ze heeft zeker gevoel voor komische scènes, ze kan zingen en ook als danseres gaat ze met de besten mee. Zo'n voorstelling is dan niet alleen een uitgelezen kans voor haar zelf, maar zeker ook voor ieder een die daarbij is ingeschakeld, want het is immers ook een he le kunst om als schrijver en re gisseur voor juist zulke talenten iets op maat te leveren. Het is dan ook niet iedereen gegeven dat te kunnen. De con ferences van Paul de Leeuw passen misschien toch het meest bij diens eigen hoogst persoonlijke presentatie. Maar Robert Long leverde daarente gen twee prachtige monologen, precies op maat van haar grote kunnen. En dat is veel. Ook le verde hij een paar beeldschone liedjes. Simone and Friends toont een artieste die, samen met een prima team, een show laat zien die bijna on-Hollands is. De thematiek van de cabarateske onderdelen houden haar dicht bij huis en maken dat de verge lijking met Amerikaanse voor beelden zich niet te veel op dringt. Toch doen de beste mu zikale momenten even denken aan de shows waarmee Bette Middler zo'n tien jaar geleden furore maakte. Als geheel kreeg Simone Kleinsma een show om zich heen die opvalt door vele kwali teiten en die niet wordt over schaduwd door bepaalde in houdelijke pretenties waaraan al dan niet wordt voldaan. De show ziet er goed uit op alle fronten en munt uit door een uitstekende opbouw met afwis seling van spanning en ontla ding, rust en muzikaal geweld. Simone zet met haar veelzijdige Friends een grote en voor velen wellicht verrassende stap voor waarts. Bon Jovi is terug. Na een langdurige rustpauze heeft de Amerikaanse heavy-rockformatie zich opnieuw in de kij ker gespeeld: met de huidige hit 'Keep The Faith', afkom stig van het gelijknamige vijfde album. De groep rond zanger annex tieneridool Jon Bon Jovi (30) lijkt tijdens de rustperiode volwassener geworden, te horen aan de soli de sound en songteksten die het middelbare schoolni veau ontstijgen. Zelfs de weelderige en vaak bekritiseerde haardos van de voorman is ingewisseld voor een korter model, ten teken dat de 'jonge jongens-periode' definitief is afgesloten. bussum jelle gunneweg „Na acht jaar non-stop touren en plaatopnamen maken, werd het tijd voor wat anders. Het he le spektakel rond de band slokte teveel energie van ons op. We zagen op een gegeven moment alleen nog maar kleedkamers van stadions en de binnenkant van televisiestudio's. We gingen maar door en door, steeds meer tegen onze zin in," verklaart de blonde frontman het besluit om de activiteiten rond de band een tijdje te laten rusten. Het uit New Jersey afkomstige vijftal heeft geen moment spijt gehad van de beslissing. Terug blikkend had de groep de lange vakantie zelfs veel eerder moe ten opnemen, meent Jon (echte naam: Bongiovi). „Individueel en met de groep zijn we in de tussenliggende periode enorm gegroeid. Niet alleen in onze teksten is dat duidelijk te horen. We genieten nu ook meer van het succes. Er zit weer leven in de band. We hebben weer lol in de dingen die we doen, in plaats van dat we ze zien als verplichte bezigheden waar niet onderuit valt te komen." Successtory Het eerste bescheiden succesje van Bon Jovi in de States kwam in 1983 met de single 'Runa way'. De albums 'Bon Jovi' en '7800 Degrees Fahrenheit' volg den, met succes in eigen land. De internationale doorbraak liet echter nog op zich wachten tot 1986: het derde album 'Slippery When Wet' leverde wereldhits op als 'You Give Love A Bad Na me' en 'Livin' On A Prayer'. Op volger 'New Jersey' deed voor dit succes niet onder. De singles 'Bad Machine' en 'I'll Be There For You' zorgden voor een mil joenenverkoop. De successtory werd onder broken door de plotseling inge laste stilte rond de band. Jon, zoon van een geëmmigreerde Siciliaanse kapper, hield zich in deze periode bezig met de op namen van de soundtrack van de film Young Guns II: 'Blaze Of Glory', richtte zijn eigen platen label op en schreef songs voor Stevie Nicks ('Sometimes It's A Bitch') en Hall Oates ('So Clo se'). Toetsenist David Bryan maakte in diezelfde periode de soundtrack van 'The Nether world', terwijl gitarist en tweede man Richie Sambora zich vast- beet in de soloplaat 'Stranger In ThisTown'. Geheim De afzonderlijke activiteiten van de leden werden zo'n succes, dat de buitenwereld het einde van Bon Jovi reeds had voor speld. Vier jaar na het verschij nen van 'New Jersey' is het vijf tal nu dus terug met 'Keep The Faith', een plaat waarop de band als hechte eenheid is te beluisteren en teksten als 'I Be- lieve' en de titelsong het groei proces van de leden aangeven. Zijn verklaring: „Ik ben nu der tig jaar. Het zou raar zijn als ik nog steeds over mijn middelba re schooltijd zou zingen. Ik ben de afgelopen twee jaar ouder geworden: ben er achter wie ik ben en waar ik voor sta. Ik hoop dat je dat aan mijn teksten kunt horen". Ondanks de langdurige afwe zigheid weet Bon Jovi zich ook weer pijlsnel in de hitlijsten op te werken. Wat is het geheim achter dit succes? „Wist ik het maar, dan had ik de formule di rect verkocht en hoefde ik niet meer zo hard te werken. Mis- Het is een onhandelbaarding. ^7,^7 Loodzwaar, kan niet via de trap worden getild. Toch heeft deze secretaire alle uithoeken van de wereld gezien: van Indië tot Hengelo. De familieleden van mijn moeder waren echte wereldreizigers. Toen mijn oma overleed was het eigenlijk de bedoeling dat de secretaire naar mijn moeder ging, maar omdat ik hem zo mooi vond, verhuisde die naar mijn studentenkamer in Leiden. Als kind intrigeerden mij die vakjes en geheime laadjes al. En als ik de klep dicht doe is het net een kast. Dat is het aardige ervan. Het werkt niet alleen functioneel, maar het is ook een ruimtebesparend meubelstuk. Hij stamt denk ik uit begin vorige eeuw. Waar hij is gekocht of vandaan komt, weet ik niet. De stijl is empire. Er is nooit wat aan vertimmerd. Ja, een keer is de poot er opnieuw onder gezet. Nu zie je wel dat sommige mozaïekjes er spontaan uitvallen. Houtworm zit er absoluut niet in. Het is een oersterk ding. Je ziet ook dat dat groene laken voor het schrijfgedeelte flink aan het slijten is. Als ik er zo maar wat aan pluk, denk ik telkens: wie zouden hier allemaal achter hebben gezeten? Het aardige is dat het voor mij geen sierstuk is geweest. Ik heb er zelf ook uren achter gezeten. Toen ik kunstgeschiedenis studeerde was dit mijn bureau. Aan de ene kant stond de lamp aan de andere kant de asbak. Hier voel, alles is er stevig aan. Op die klep kun je goed leunen. Zelfs mijn afstudeerscriptie is er op tot stand gekomen. Nu staat hij er een klein beetje vervallen bij. Maar als we een nieuw huis hebben, laten we hem zeker restaureren". „Onder die boom, die vreemde boom op een strand, vingen wij toch een beetje schaduw. Daar zaten we altijd met een flesje ranja. Ik weet de smaak ervan nog precies. Coca Cola dat eigenlijk lekkerder was, was te duur. We waren met ons elven. Dit is een foto, of beter gezegd een foto van een dia, van de St.Michielsbaai in Curasao, een van de mooiste baaien in mijn herinnering. Op die plek voelde ik mij als kind heel vrolijk. Het was er aangenaam. Je kon er van alles doen. Een beschutte MUZIEK ^bewondering In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die hetzij direct hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken hebben. Zij praten over een kunstvoorwerp waaraan zij bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt het beheerdersechtpaar Robin en Hanna Hoogendam zijn bewondering uit. Hij is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het cultureel centrum De Muzenhof in Leiderdorp. Zij werkt meestal achter de schermen aan de administratie en boekhouding. Robin Hoogendam kan de foto van zijn vader niet missen, terwijl zijn vrouw Hanna de secretaire koestert. RECENSIE UDY VAN DER SPEK Primadonna, mini-opera Charlotte Rie- dijk: sopraan. Frandska Dukel mezzoso praan Hans Adolfsen: piano Tekst en re gie Hans Vonk Gehoord: 9/12, LAKthea- ter, Leiden. Aldaar nog te horen: 10/12 t/m 12/12 en 19/12 in het Parktheater te Alphen aan den Rijn. Twee zeer begaafde meiden met werkelijk schitterende stemmen bezingen in alle toon aarden via een mini-opera hun droevig lot: méér dan genoeg talent aanwezig, maar wie wil daarvan genieten? Welke im- pressario of platenmaatschappij kijkt door absoluut niet terzake doende futiliteiten heen, als daar zijn te kleine of te grote schoenmaat, te jong, te oud, al of niet van Italiaanse afkomst, te groot, te klein en ga zo maar door. Voor mij is het onbegrij pelijk dat deze vocale topklasse niet aan de bak komt, en dat niet via zo'n noodgedwongen en misschien wel noodzakelijk beladen mini-opera van eigen bodem, maar écht, op alle grote podia. De hoogtepunten van 'Prima donna' waren toch de gedeeltes, en gelukkig waren dat er veel, waarin alleen maar püür gezon gen werd. Beeldschoon meng den zich de stemmen in duet ten, van begin tot eind boeiend en voortreffelijk weerklonken I Boeken *5 C '-eon Winters Z 3 nieuwste vuistdikke roman 'De ruimte van Sokolov' biedt leesplezier èn diepzinnigheid schien komt het omdat we steeds maar weer door blijven gaan. Je vindt ons leuk of niet, maar we blijven net zo lang doorstomen tot ook de mensen die ons aanvankelijk niet zien zitten, hun oordeel in positieve zin wijzigen". Bon Jovi treedt 23 april op in Ahoy*. De voorverkoop van dit concert is reeds gestart. hun solo's, of het nu liederen van Hugo Wolf of Debussy wa ren of aria's uit de opera van Puccini of Rossini, ik had er uren naar willen luisteren. Beider stemmen zijn geschikt voor de opera én voor het lied of oratorium. Charlotte Riedijk neigt iets meer naar het lied door haar heel natuurlijke inge- houdenheid en haar prachtige iets gevoileerde klank, de stem van Franciska Dukel heeft wat meer gevoel voor drama en uit halen in de beste zin van 't woord, waardoor de balans mis schien naar de opera helt maar het zijn nuanceverschillen. Bei de zijn zeer kundig, perfectio nistisch en met volle overgave bezig hun talent te vervolma ken. Hans Adolfsen bleek niet alleen een zeer stemmingsge- voelige, prominent aanwezige pianist te zijn, maar ook over een heel buigzame warme stem te beschikken waardoor hij het vocale repertoire bij uitstek kon begeleiden. ledereen die van zingen houdt moet naar 'Primadonna' gaan, ook al is 't verhaal in op bouw zwak, te statisch (de pia nist 'staat' zich vaak te verve len), soms te saai en soms te 'leukerig', maar deze negatieve bijverschijnselen dringen zich niet op door het sublieme stem- menmateriaal en de levendige weergave van steeds weer ver rassend gekozen muziek. BgLDENDE KUNST RECENSIE MARTINE BALLAST en keramiek van Petri Voel Schilderijen en aquarellen van Evert Meilink. Te lien: t/m 2/1. DJ t/m vr 10-18 uur, ra 10-17 uur. Galerie 27. Schoolstraat 27, Wassenaar. Werk van Meilink, tot 3/1. Do t/m io van 13-18 uur. Galerie Ver haar, Schoolstraat 9, Wassenaar Even was ik totaal overdon derd toen ik Galerie 27 bin nentrad. Wat een kleuren en beweging. En wat een ex pressiviteit. De Israëlische kunstenares Pnina Gafni stal meteen mijn hart, Pnina Gafni werd in 1946 in Haifa geboren. Sinds 1983 woont en werkt zij in Neder land waar zij in 1990 officieel erkend werd als beroepskun stenares. Haar overweldigen de werk kenmerkt zich aoor een grote spontaniteit en een prachtig kleurgebruik. Met die kleuren en die bewegin gen creëert zij grote abstracte doeken die spreken van kracht, levenslust, energie en passie. Hier en daar zijn figu ratieve elementen in de scliilderijen te ontdekken. Dat maakt ze nog spannen der. Je gaat als het ware op zoek naar een sleutel om het mysterie op te lossen. Ook Petri Voet laat zich niet onbetuigd bij Galerie 27. Voet maakt schalen en ob jecten van unica. De schalen zijn veelal groot en onregel matig van vorm. Het zijn de matte schilderingen aan de binnen - en de buitenkant die verrassen en de schalen net dat ietsje meer geven, in zachte kleuren zijn lijnen en voornamelijk abstracte vor men aangebracht. Zij rieken naar onherbergzame land schappen en gletsjers, een voorliefde van de kunstena res. Maar ook zien we hier en daar wat tulpen verschijnen. Met tulpen heeft Voet dui delijk iets meer. Dat blijkt o.a. uit haar Tulpenobject' en haar 'Tuliphead. Dit laatste werk bestaat uit een groen beschilderde, liggende rechthoek waar op een grote roze tulp, alleen ae bloem, is geplaatst. De tulp heeft in derdaad iets van een hoofd. Het werk van Evert Meilink bij Galerie Verhaar is van een totaal andere orde dan het werk van de twee kunstena ressen bi) Galerie 27. Hier is geen sprake van spontaniteit of grote overtuigingskracht. Eerder van ingetogenheid. Meilink werd in 1960 gebo ren in Overijssel. Zijn oplei ding kreeg hij aan de Ko ninklijke Academie in Den Haag. Zijn schilderijen zijn geometrisch abstract. Het zijn in brede streken opge bouwde composities. Kleur vlakken, vee! groen en blauw, schuiven voor en achter el kaar. De aquarellen van Meilink zijn weer heel anders. Vrij nauwkeurig schildert en te kent hij vogels. Het is haast niet voor te stellen dat de schilderijen en aquarellen door een en dezelfde kunste naar zijn gemaakt. Het liefst een SieMatic keuken van Goedhart Bouwhuis Bezoek onze showroom met de meest komplele SieMatic presenlolie van de hele regio. Goedhart Bouwhuis, Hoorn 126a (tegenover Avifauna), Alphen a/d Rijn, of maak een afspraak: lel. 01720-22100 omgeving met een ongerepte natuur. Mijn vader heeft de plaat gemaakt begin jaren zestig. Hij was een marineman en werkte daar. Ik ben er geboren. Toen ik tien was, we waren net weer twee jaar in Nederland, overleed hij. 50 Jaar jong. Ik vind dat nog steeds heel erg. Mijn vader was een verwoed amateur-fotograaf. Ik zie de letters op het fototoestel nog voor me: Voigtlander. In mijn ogen een schitterend apparaat. Hij yvas niet de man die zo maar vier rolletjes volschoot. Nee, hij maakte echt platen, die je bewonderde. Hij ging ook naar Willemstad om toeristen te fotograferen. Die Amerikanen in geruite broeken waren toen net in opkomst. Hij heeft dat mooi in beeld gebracht. Zelf heb ik nu ook een indrukwekkende probeer ii 3^orente (geldt voor Ba» en Luxe Sips enb^2StoggforMen) Skogg Bass Sips np gemaakt van 95% fijn katoen 5% Lycra', Luxe Sips 85 X)% Ook na endHoos w b^ven ze perfect r, vorm Zit goed blijft goed. Foto: Loek Zuiderduyn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 21