UIT Pa was natuurlijk een pionier' Rtv show ry Sierlijke slowsong als specialiteit WOENSDAG 9 DECEMBER 1992 .12 Tom Manders junior zet beelden van vader 'Dorusop video Dorus oftewel Tom Manders te zien op drie videobanden. FOTO» ARCHIEF BEEKBERGEN» CPD M ijn bolhoed op z'n M j ene oor. Soms in het MLgezelschap van gab ber Dollefie Zallefie, en vaak sa men met Meneer Cor Steyn. Dorus. Tom Manders. Poessie Mauw en 'Twee Motten', de dronken archivaris en net-niet een wassen beeld bij Madame Tussaud. Er is nog veel meer. Dat is te zien op drie videoban den die net zijn uitgekomen. Eindredactie: Tom Manders jr. De zoon, een van de vijf kinde ren van Tom Manders. In de bossen van Beekbergen huist het produktiebedrijf van Tom Manders jr. Hier heeft Manders de compilatie van fragmenten uit het leven van zijn vader gemaakt. „Ik voel me creatief schatbewaarder", zegt junior. „Gelukkig heeft pa goed materiaal achtergelaten. Niet al leen creatief gezien, maar ook materieel." „Hij heeft van het begin af aan geëist dat z'n programma op film werd opgenomen. Des tijds was de VARA daar niet blij mee. Er werd gezegd: 'meneer Manders, wij werken hier met ampex'. Dat was goedkoper en bovendien konden de banden weer worden gebruikt voor de opnamen voor andere pro gramma's." „Pa heeft echter z'n poot stijf- gehouden. 'Ik wil dat wat ik maak voor het nageslacht wordt bewaard', zei hij Ik herken die trek wel. Ik maak nu ook opna men van m'n kinderen. Ik ga daar heel ver in. M'n zoon en m'n dochter heb ik al gefilmd in de baarmoeder. Daarna heb ik alle stadia van hun ontwikkeling gefilmd. Daar moet een mooi geheel uitkomen, iets dat je ze kan aanbieden, later." „Wat betreft pa: we zijn blij dat we alle programma's, al z'n films, nog hebben. Het is trou wens nog een hele heisa ge weest om het spul boven water te krijgen. Er wordt zo slordig met archiefmateriaal omge sprongen. Maar goed, nu heb ben we de zaak zo goed als compleet. En we hebben af spraken gemaakt. Een keer in de tien jaar wordt het originele materiaal op video gezet. Vanaf de video wordt gemonteerd. Zo is het ook gebeurd voor de drie Tom Manders junior: „Ik voel n banden zoals die nu zijn uitge komen." Op de banden: 'De beginjaren in Saint Germain de Pres, 'De Successen' en 'De Avonturen'. Tom: „Het is ook werkelijk z'n ontwikkelingsgang. Z'n beginja ren in Saint Germain, waar zo veel artiesten zijn begonnen: Sacha Denisant, Aart Brouwer, Jan Blaaser, het Hocha Trio, Henk Elsink en natuurlijk daar bij Cor Steyn". Pionier Meneer Cor Steyn Tom Man ders: „Pa heeft hem altijd, zeker in de uitzendingen meneer ge noemd. Het was, denk ik, om een bepaalde afstand te schep pen. Dat heeft te maken met de voorgeschiedenis. Toen pa bij de VARA begon, trad hij op met het Metropool-orkest, onder lei ding van Dolf van der Linden. Maar, pa kon, eh, niet zo best de melodie vasthouden. In wanhoop hebben de musici ge roepen: 'Dit gaat echt niet, hoor'. Toen zei de VARA: 'laat Tom het dan met Cor Steyn proberen'. Waarschijnlijk met in het achterhoofd: die speelt er wel om heen. Cor was in vaste dienst van de VARA, als orga nist. Zo is de samenwerking ontstaan." „Na een tijdje zei Cor: 'ik wil eigenlijk van de samenwerking af, ik word te veel hiermee ver eenzelvigd'. Maar wat gebeur de? Het publiek vond het niet goed, er kwamen brieven en protesten. En zo zijn ze toch weer gaan samenwerken. Zij het dat pa er een oplossing voor vond. Hij zong voortaan op de televisie z'n liedjes en Cor Steyn begeleidde via de radio." „Dat was uniek in die tijd. Maar pa was natuurlijk een pio nier. De televisie stond in de kinderschoenen. Maar hij heeft dingen uitgevonden die stand hebben gehouden. Dat geldt voor veel mensen uit die tijd. Mies Bouwman, Rudi Carrell en later Willem Ruys. Die mensen hebben een bijdrage geleverd aan wat, en dat moet je dan een beetje spijtig concluderen, tele visie nu zou moeten zijn." „Het past wellicht in mijn manier van denken, maar ik voelde dat nu de tijd rijp was om deze drie videobanden uit te brengen. Tien jaar geleden zou dat niet hebben gekund. De mensen keken nog anders aan tegen Dorus. Nu is een heel nieuwe generatie opgegroeid. Het zijn mensen die Dorus al leen kennen van 'Poessie Mauw' en 'De Muizeval'. Voor de rest weten ze niet veel van hem. En er is zo veel meer. Maar ik heb het idee dat ze er wel oog voor hebben." Trots Vorige generaties keken anders tegen tv-persoonlijkheden aan, meent Manders. Ze waren be kend, maakten op het moment dat ze op de televisie kwamen deel uit van het gezin. Dorus behoorde tot die groep. Man ders: „Maar, je werd gezinslid, niet meer en niet minder. De echte sterren stonden in het theater. Er was een opmerkelijk verschil in waardering. „Ik denk dat pa daarvan een beetje het slachtoffer is gewor den. Niet dat hij eronder gebukt ging. Voor hem was het, geloof ik, een uitdaging. Hij moest steeds knokken voor z'n popu lariteit. Dat bracht hem tot mooie programma's, ook later, toen hij films wilde gaan ma ken. En gelukkig heeft hij zelf wel gezien dat het de moeite waard was om wat hij maakte op film te zetten." „Ach, ik ben gewoon hartstik ke trots op hem. Het is twintig jaar geleden dat hij is overleden. Hij wist dat hij dood zou gaan en ik wist het ook. Op een dag nam hij me apart: 'k moet even met je praten, Witte'. Hij noem de me 'Witte', ik had spierwit haar. En toen heeft hij 't me ver teld. Hij had longkanker. Maar toen hij na twee jaar overleed... we zijn thuis allemaal een jaar van slag geweest. Nog komen we één keer per jaar bij elkaar, zonder partners, om te praten. Dat is zo fantastisch. En, zeker nu z'n werk weer is uitgebracht, hij zorgt zo nog steeds voor m'n moeder." De uitglijder van Holiday on Ice BUSSUM LOUIS DU MOULIN Van trendy naar tijd loos. Niet langer uitdagend, maar in getogen. Eindelijk ontspannen in plaats van verbeten jagend op succes. Met andere woor den, Laura Fygi heeft als soliste flink afstand genomen van de muzikale koers die ze met Cen terfold ruim zes jaar lang volg de. Definitief, mag er bij het verschijnen van haar tweede ea sy listening-album 'Bewitched' aan worden toegevoegd. Want viel het vorig jaar uitge brachte 'Introducing Laura Fygi' nog onder de noemer Verras sende Experimenten, met de verwante opvolger geeft de Am sterdamse zangeres vooral te kennen dat ze de sierlijke slowsong intussen als haar spe cialiteit beschouwt. Haar nieuwe luistertroef is dan ook in tal van opzichten in teressanter dan haar eerste visi tekaartje waarmee ze al zoveel krediet opbouwde, getuige de Edison en de uitstekende verko pen in Japan. 'Bewitched' is bovendien sfeervoller, een meerwaarde die grotendeels verband houdt met het ruimere budget, maar ook met het toegenomen lef bij haar zelf, meent I-aura Fygi. „Bij het eerste album was er natuurlijk al wel het nodige vertrouwen, maar daarbij was het toch ook allemaal nieuw. Nu was er veel meer het gevoel van 'we gaan eens even lekker uitpakken'. Deels door het succes van 'In troducing', deels doordat we minder op de onkosten hoefden te letten. Kijk, bij die eerste plaat hadden we ook graag ge bruik gemaakt van echte violis ten, maar omdat het toch nog om een soort vraagtekenreis ging hadden we daar gewoon het geld niet voor." De dikkere portemonnee leidde niet alleen tot een samenwer king met het prestigieuze London Studio Symphony Or chestra, maar ook tot subtiele gastrollen van twee jazz-groot- heden: tenorsaxofonist Johnny Griffin en trompettist Clark Ter ry. Ook de entourage in de bij Wembley gelegen C.T.S. Studios imponeerde haar. „Het liep daar allemaal zo gesmeerd dat mijn mond af en toe open viel. Ik heb daar zelf ook alleen maar een paar guide vocals ingezon gen, om het orkest een indruk te geven van mijn stem. Het echte inzingen heb ik elders ge daan, zonder allerlei mensen die in- en uitlopen. Voor mij is dat de manier om dit repertoire goed neer te zetten, ik moet er „Ik ben geen Streisand, die gewoon voor een orkest gaat staan. niet aan denken om het tegelijk met het orkest in te zingen. Ik zou al gauw meer op al die in strumentale hoogstandjes letten dan op mijn eigen stem." Hese stem Laura Fygi, inmiddels midden dertig, kent dus haar beperkin gen en heeft geleerd daarmee te leven. „Ik ben geen Streisand, die wèl gewoon voor een orkest gaat staan en dan in een keer alles opneemt, hoe moeilijk het ook is. Haar zangtechniek is zo schitterend, daar kan ik niet aan tippen. Maar dat is helemaal geen ramp. Ik ga gewoon uit van mezelf en probeer dan mijn eigen gevoel, mijn eigen emo ties in nummers te leggen waar van ik weet dat ik ze aankan. Op die manier kom ik in elk geval tot iets dat anders is en zijn ei gen charme heeft. Dat hele hese in mijn stem, dat is zo persoon lijk, dat heeft Streisand dus niet." Nu is gebleken dat ze jazzy evergreens als 'Let There Be Lo ve', 'I Wish You Love' en 'I Only Have Eyes For You' kan voor zien van een smaakvol eigen stempel heeft Laura Fygi amper nog behoefte aan nieuw reper toire. „Waarom zou ik daar naar gaan lopen speuren, als je weet dat er zo verschrikkelijk veel moois is geschreven. Het voor deel van die bekende ballads is ook dat ik ermee ben opge groeid, ze zijn al een deel van mijn leven." Vandaar ook de 'uit de toon vallende' epiloog op 'Bewit ched': de Franse klassieker 'Les Feuilles Mortes'. „In eerste in stantie hadden we de Engelse versie opgenomen, maar dat vond ik, die het origineel goed kende, niet meer dan een slap rijmpje. Dus toen heb ik voor gesteld om het eens in het Frans te proberen. Zo gezegd, zo gedaan, waarna iedereen meteen viel voor dat alterna tief', aldus Laura Fygi. „Ik ben met Frans opge groeid. Mijn moeder was een Egyptische, die omdat ze in ei gen land altijd in hogere krin gen had vertoefd thuis ook nog altijd Frans sprak. Wat mij be treft komt er dus nog wel eens een Franstalig album." Geluksvogel Al met al ziet ze zichzelf als een 'geweldige geluksvogel'. Omdat ze zonder lobbyen en soebatten terecht is gekomen in het genre dat haar het beste ligt. „Ik ben daar nu ook aan toe. Ik bedoel, voor dit repertoire moet je een bepaalde levenservaring heb ben", aldus La Fygi. Na het ein de van Centerfold en haar fol low up Backlot nam ze de tijd om te trouwen en moeder te worden, maar ze wist dat ze zou blijven zingen. „Al was het al leen maar voor mijn eigen lol. Want als ik langer dan een maand niets doe, dan begint het hier (wijst op haar keel, red.) toch echt te kriebelen." Het zal^ nog wel even duren voordat haar naam niet meer wordt geassocieerd met haar veel ruigere groepsverleden, maar daar zit ze in het geheel niet mee. „Want wat ik allemaal met Centerfold heb gedaan, daar hoef ik me niet voor te schamen. Wat me eigenlijk veel meer dwarszit is dat we in Ne derland nooit zo serieus zijn ge nomen. Iedereen had het altijd alleen maar over ons uiterlijk. Dat we stuk voor stuk goed zon gen, dat de harmonies te gek waren, daar hoorde je nooit ie mand over. Sexy eruit zien en kunnen zingen, dat kon bij ons niet, meende men. Terwijl men bijvoorbeeld van Tina Turner wèl altijd alles heeft gepikt. Ik heb dat nooit begrepen." „Ik moet zeggen dat die aan houdende argwaan tegenover ons typisch Nederlands was. In het buitenland zag men ons doorgaans wèl voor vol aan. Ik moet dan soms ook wel lachen als ik nu opmerkingen hoor als 'Goh, dat mens kan eigenlijk best wel zingen'. Voor de men sen die dat roepen is de nieuwe Fygi kennelijk een verrassing, voor mij echter niet." AMSTERDAM GERARD VAN PUTTEN Oogverblindende kostuums in flonkerend schijnwerperlicht. Glimlachjes die de hele voor stelling geboetseerd blijven op de fraai geschminkte gezichtjes van de schaatssters. Schaatsers die stuk voor stuk de show wil len stelen. Wervelende draai molens op het ijs. Er kan veel gebeuren in de wereld, maar aan de choreografie van Holi day on Ice verandert in principe weinig. De zakelijke leiding houdt zich verre van experi menten; aan de al 47 jaar we gens succes geprolongeerde for mule wordt niet getornd. Het publiek kreeg hiervan gister avond weer eens de bevestiging in de Amsterdamse RAI, waar de Nederlandse tournee in pre mière ging. Al sinds 1945 trekt de schaats- show de wereld rond. In het verleden bouwden onder meer ijssterren als Sonia Henie, Sjoukje Dijkstra, Marika Kilius en Hans Jürgen Baumler, Em merich Danzer, Robin Cousins, Denise Biellmann en recentelijk Katherina Witt aan de reputatie van de onderneming. Op de affiches van Holiday on Ice prijken dit jaar het Russi sche paar Liudmila Smimova en Alexey Ulanov als pu bliekstrekkers. Als actieve spor ters sleepten ze onder meer een olympische gouden medaille in de wacht, terwijl het echtpaar ook diverse malen op het hoog ste podium belandden tijdens het WK-kunstrijden. Ook als professionals in de stal van Holiday on Ice manifes teert het Russisch paar zich als DEN HAAG GPP Een kamermeerderheid be staande uit WD en PvdA vindt dat de nieuwe FM-zender, die volgend jaar gereed komt, aan commerciële omroepen moet worden toegewezen. Minister d'Ancona wil de zender toewij zen aan de Hilversumse publie ke zender Radio 1. WD en PvdA vinden dat de een technisch perfecte twee eenheid, die alle anderen in de schaduw stelt. In feite kan al leen het duo Ingrid Spiegl en Eddy Vallon zich redelijk met hen meten. De fraaie aankle ding van de show, die de ver broedering van Oost en West symboliseert, fungeert te dikwijls als een geraffineerd ge sneden camouflagepak voor het bedekken van technische on volkomenheden. De Italiaanse clownsfamilie De Rastelli's ver koopt voor de pauze lol van 1955-variété, maar weet zich in de tweede helft in elk geval nog te revancheren met een bij vla gen vermakelijk muzikaal clownsnummer. Maar los daar van was gisteravond de eerste uitvoering van Holiday on Ice op Nederlands kunstijs een kwestie van vallen en opstaan. Mogelijk dat het met premiè rekoorts te maken had, maar het ballet schaatste nogal eens uit de maat. En af en toe kwam een danseresje in onzachte aan raking met de ijsvloer. Opmerkelijk was dat de solo nummers waren doordesemd met enkelvoudige en dubbele sprongen. Niemand die zich aan bijvoorbeeld een drievoudi ge Salchow of Flip waagde. Dat nam niet weg dat de ove renthousiaste, op en top showy soliste Anita Curtis veel te vaak over de ijsvloer dweilde. En dat is vervelend als het programma boekje geen letter vermeldt over het item 'Stervende Zwaan'. Heet zoiets geen uitglijder? Holiday on Ice: nog tot en met 20 december in de RAI; daarna in Ahoy* te Rotterdam tientallen commerciële gegadig den voor zenderfrequenties er in de plannen van de minister bekaaid afkomen. Zo wil de mi nister aan de Hilversumse zen ders vier FM-frequenties en twee middengolffrequenties ge ven. De commerciële gegadig den krijgen dan samen één middengolffrequentie en enkele FM - restfrequen ties. Ex-Centerfold-zangeres Laura Fygi gooit muzikale roer om 'FM-zender voor commercie' GESPROKEN Hans Dulfer in Vrij Nederland: „Ik kan wel 1.500 keer dezelfde noot spelen maar dan moeten mensen zelf kunnen uitmaken of het er 1.498 worden of 1.502. Het kost me altijd meer tijd om de muzikanten bij elkaar te zoeken dan om de muziek te bedenken en te schrijven. Ik hou nogal van vermenging van stijlen, ikzoek dus iemand die goed jazz kan spelen, die tegelijkertijd gek is van hiphop, van speed metal en weet ik veel wat. Zulke mensen zijn er niet. Ik ken een heleboel goeie popdrummers, ik ken een heleboel goeie jazzdrummers, maar ik ken er geeneen die het al lebei doet." Ad 's-Gravesande in VARA TV-Ma- gazine: „Ja, natuurlijk had ik wel eens naar 'De Connaisseur' gekeken. De NOS die een quiz gaat doen, dat wil je dan wel even zien. 't Is denk ik, de enige quiz die ik zou kunnen presenteren. Ik zou er niet aan moeten denken zo'n vro lijke spelleider in een gekleurd hemd te zijn, die dan naar een scorebord loopt waar een dame af en toe een bordje verhangt." Pianist Jan Vayne in Nieuwe Revu: „Nee, ik beschouw mezelf niet als een postmodernist, als een grote vernieuwer. Ik maak op mijn manier, via improviseren, muziek die niet bestaat. Het heeft geen pretenties. Alles is al geweest. Niemand weet meer waar het heen moet." Carola Smit van BZN in Privé: „Zeseneenhalf pond woog hij bij de geboorte. Hij is een heel mooi jochie, een plaatje. Hij heeft een mooi kleurtje, heel donker haar, af en toe lijkt hij wel een Chinees je. Ik hoop dat hij later ook zo mooi zal zijn." Irene Moors in Story: „Ik zat in het vaste panel van 'Wie is Wie'. Pieter deed de eind redactie van dat programma. Na afloop van de opnamen gingen we wel eens wat drinken. Op een keer kwam Pieter, de charmeur naar me toe en zei: Hallo, wil je met me trouwen? Daarop zei ik: Doe even normaal!!! Maar toch was de vonk overgesprongen. Het was echt kadèngggg. We zijn nu een jaar bijelkaar en wonen ook samen. Maar we doen het nu we! rustig aan. Dus nog niet trou wen." Brigitte Bardot in Privé: „We stuitten in Noorwegen op een kerkje dat totaal verloren in een roman tisch landschap stond. We wa ren alleen op de wereld. Het re gende en we gingen de kerk binnen. Daar besloten Ber nard D'Ormale en ik te trou wen. In het dichtsbijzijnde dorp moesten we een domi nee zoeken. Hij was een beetje verbaasd, maar hij heeft ons zijn zegen gegeven. De taxichauffeur die ons bracht en de man die de kerk onder houdt, waren onze getuigen." Veronica komt met nieuwe top 40 HILVERSUM GPP Veronica stopt met het uit zenden van de Nationale Top 40. De omroep heeft het contract per 1 januari volgend jaar met de (zelf standige) Stichting Top 40 opgezegd. Volgens een woordvoer der van Veronica wordt er een nieuwe stichting opge richt in overleg met alle omroepen. De nieuwe hit parade, waarvoor nog geen naam is bedacht, zal via de VOO op Radio 3 worden uitgezonden. De huidige directeur van de Nationale Top 40, Siep Kroeske, is aangetrokken om zitting te nemen in de nieuwe stichting. Veronica rekent erop, dat de geeste lijk vader van de Nationale Top 40, Lex Harding, de Nationale Top 40 zal uit zenden op zijn eigen com merciële zender Radio 538. Brigitte Bardot trouwde in een romantisch kerkje in Noor wegen met als getuigen: een taxichauffeur en de man die de kerk schoonmaakt FOTO EPA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 12