Aung San Suu Kyi daagt junta uit Rommelige mis, maar Jezus is springlevend in China m mm De verloren strijd van een Britse onderkoning Feiten &Meningen vie ?zo&ami wa- £T££7,? Meez V^ouyvöi IK] HtT LÊÊJÊR TE ftJ e&i simpele K£uei^$7Esr 0tlO\fEW ZE- $10EtfS CE neerveen* fit? VMM AAfV/U: DINSDAG 8 DECEMBER 1992 Nobelprijswinnares wil regering Myanmar dwingen tot dialoog WIM STEVENHAGEN I960 tot Burmaans ambassa deur in New Delhi werd be noemd, trok ze met haar doch ter naar India. Tijdens haar middelbare school opleiding in India en haar universitaire stu die in Oxford, waar ze politico logie, Filosofie en economie stu deerde, zag ze haar land weg kwijnen onder de militaire dic tatuur van generaal Ne Win, die in 1962 een coup pleegde. Toen ze in 1972 met Aris trouw de, moest hij haar beloven dat hij haar niet zou tegenhouden als ze zich geroepen zou voelen naar Rangoon terug te keren. Toen ze in 1988 uiteindelijk te rugkeerde riepen opstandige studenten haar hulp in, uit naam van haar vereerde vader. Aanvankelijk wilde ze niet bij de studentenprotesten betrokken raken, omdat ze zo lang uit het land weg was geweest. Maar toen Burma steeds verder af gleed naar de chaos, gaf ze toe en op 26 augustus 1988 gaf ze haar eerste openbare toespraak in Rangoon. Ten overstaan van de grootste mensenmenigte die de stad sinds de onafhankelijk heid veertig jaar eerder had ge zien, nam Aung San Suu Kyi eindelijk haar vaders rol over. Bloedbad „Ze zeggen dat ik niets van de Burmaanse politiek weet", be gon ze. „Maar het probleem is dat ik er juist teveel van weet. Mijn familie weet als geen an dere hoe doortrapt de Bur maanse politiek kan zijn. Als dochter van mijn vader kon ik niet onverschillig blijven deze nationale crisis zou zelfs de tweedeonafhankelijkheidsstrijd kunnen worden genoemd." Het leger nam haar niet serieus en begon in september demon stranten zonder pardon dood te schieten. In de middag van 19 september 1988, tijdens het hoogtepunt van het bloedbad, zat Suu Kyi in haar huiskamer en veroordeelde de militairen kalm maar beslist omdat ze „al les bedierven". Het geluid van geweerschoten buiten maakte iedereen in de kamer nerveus, behalve Suu Kyi, die geen spier LONDEN CEES VAN ZWEEDEN CORRESPONDENT Eerst was daar de Chinese rege ringswoordvoerder. „Chris Pat ten", zo verklaarde hij, „is ui terst onverantwoordelijk en roe keloos bezig." Toen arriveerde het politburo-lid Zhu Rongji in Downing Street met de vraag: „Willen jullie soms dat we de samenwerking verbreken?" En vorige week donderdag kwam het onheilsbericht uit Peking: China staat op het punt de overeenkomst over Hong Kong op te zeggen. De Chinezen zijn boos. In 1842 annexeerden de Britten Hong Kong, en anderhalve eeuw lang bestierden zij de stadstaat als een kolonie. Waarom moeten zij dan nu, vlak voordat zij het teruggeven aan China, Hong Kong zo nodig in een democra tie veranderen? In 1984 kwamen China en Groot-Brittannië overeen dat Hong Kong vanaf 1997 weer bij de Volksrepubliek zou horen. De Britten gaven hun kolonie op, maar de Chinezen lieten ook een veer. Zij beloofden dat Hong Kong vijftig jaar lang een autonome, kapitalistische pro vincie zou blijven met een eigen parlement. In dat parlement zouden dertig van de zestig ze tels via directe verkiezingen worden vervuld. Jarenlang ging alles goed. De economie in Hong Kong groei de als kool, miljarden dollars werden in China geïnvesteerd, en in de Volksrepubliek reikten de bomen ook tot in de hemel. Toen kwam Chris Patten, de laatste onderkoning. Als partij voorzitter had hij de verkiezin gen voor de Conservatieven ge wonnen, maar zelf was hij niet in het Lagerhuis herkozen. Pre mier Major wist nog wel een troostprijs: het gouverneur schap van Hong Kong. Patten aarzelde even, maar uiteindelijk zei hij 'ja' tegen het belasting vrije jaarsalaris van ruim vier ton, de Rolls Royce, de twee Ja guars, het paleisje en de hoed- met-struisvogelveren. Pattens voorganger was een di plomaat geweest. Als sinoloog kende lord Wilson de pappen heimers in de Volksrepubliek, en zijn beleid was altijd voor zichtig. Patten echter, de politi cus met het vriendje in Dow ning Street, kende geen scrupu les. Op 7 oktober deelde hij het parlement van Hong Kong mee dat er ook leven zou zijn na 1997, een heel democratisch le- Volgens de overeenkomst tus sen Groot-Brittannië en China zouden in 1995 20 (van de 60) zetels in het parlement via di recte verkiezingen worden ver vuld, in 1999 24 en in 2003 30. Maar Patten bedacht een truc om Hong Kong een parlement na te laten dat het onder Brits bestuur nooit heeft gehad: een parlement dat in meerderheid langs democratische weg is ge kozen. Krachtens het akkoord uit 1984 zouden 9 zetels worden vervuld door belangengroepen als het bankwezen, het onderwijs, de industrie. Patten echfer inter preteerde dit artikel uit het ak koord op geheel eigen wijze: de 9 zetels, zo stelde hij, zouden moeten worden vervuld door middel van verkiezingen onder bankpersoneel, onderwijzers, industrie-werknemers. Het leek aanvankelijk een slim me vondst, die door de Hong Kong-Chinezen met instem ming werd begroet. Nagenoeg iedere meerderjarige inwoner van de stadstaat werkt wel er gens, zodat ook de 9 zetels langs democratische weg zouden worden vervuld. Ergo: Hong Kong zou na de overname wor den bestuurd door een orgaan dat in meerderheid door het ei gen volk was gekozen en waar op China geen grip zou hebben. De regering in Peking zou al leen gaan over het defensie en buitenland-beleid. Maar Patten had buiten de Chi nezen gerekend, die democrati sche neigingen doorgaans be antwoorden met tanks. Eerst werd het plan van Patten weg gehoond, toen kreeg de gouver neur een ijskoude ontvangst in Peking en deze week kwam er de tijding dat China voorne mens is het akkoord op te zeg gen. Of de Chinezen zo ver zullen gaan de overeenkomst uit 1984 nietig te verklaren en Hong Kong gewoon te annexeren, staat te bezien. Maar vast staat dat de druk op Patten om terug te krabbelen heel groot is ge worden. Opiniepeilingen waren nog niet gehouden, maar de reactie van de Hongkongse aandelenbeurs sprak donderdagavond voor zich. Door het Chinese dreige ment waren de koersen in een vrije val geraakt en de Heng Seng-index sloot af op een peil dat ruim 23 procent onder dat van 12 november lag. Met zijn exercitie in democratie heeft Patten zeker een groot aantal harten in Hong Kong voor zich gewonnen, maar de steun van het bedrijfsleven is tanende. De Business and Pro fessionals Federation, een ver enigingvan grote bedrijven, heeft de gouverneur reeds ge vraagd op zijn schreden terug te keren en met de val van de aan delenkoersen zal de druk verder toenemen. Met zowel de Chinese commu nisten als de Hongkongse kapi talisten tegenover zich lijkt Pat ten zich in een onmogelijke po sitie te hebben gemanoeu vreerd. Zijn voorganger, die zijn oren voornamelijk naar Peking liet hangen, werd ooit omschre ven als 'de beste gouverneur die China ooit heeft gehad'. Patten daarentegen heeft meer weg van de slechtste gouverneur die Hong Kong ooit heeft gehad. De sprookjesachtige Schwedagon-pagode in de Myanmarese hoofdstad Yangon. vertrok. „Je kunt je niet voor een zaak inzetten en dan weglo pen", zei ze. „Je moet tot het eind volharden." Na het militaire ingrijpen, was ze een van de mede-oprichters van de Nationale Liga voor De mocratie (NLD), die binnen korte tijd uitgroeide tot de be langrijkste politieke partij. De junta, die zichzelf de Staatsraad voor het Herstel van de Natio nale Orde en Gezag (SLORC) noemt, kon haar groeiende po pulariteit niet verhinderen en plaatste haar onder huisarrest. Zelfs zonder haar behaalde de NLD een verpletterende over winning in de nationale verkie zingen van 1990, maar tot nog toe heeft de SLORC geweigerd de uitslag te erkennen. Geldschieter Onder druk van Japan, de grootste geldschieter van Myan mar, kondigde de junta eerder dit jaar een theoretisch tijdsche ma op voor een terugkeer naar burger bestuur. Een aantal maar niet alle politieke ge vangenen werden vrijgelaten. Aris heeft zijn vrouw dit jaar twee keer mogen bezoeken, na dat hij twee jaar lang geen enkel contact met haar had gehad. Verder bestaat haar enige be zoek uit een officier van de in- lichtendienst van het leger. De junta bevindt zich in een lastig parket. De vorige keer dat Suu Kyi een hongerstaking hield, gaf het leger na twee we ken toe aan haar eisen: ze wilde de garantie dat de studenten die haar hadden geholpen niet zou den worden gemarteld in de ge vangenis. Dit keer vraagt ze aanzienlijk meer: dat een dia loog tot stand wordt gebracht en dat er net zo lang wordt on derhandeld tot een politieke op lossing is bereikt. Net zoals de Britten in India het zich niet konden veroorloven Gandhi te laten verhongeren, rekent Suu Kyi er nu op dat SLORC niet zal toestaan dat zij, winnares van de Nobelprijs, sterft. VERTALING MARGREET HESLINGA FOTO ARCHIEF UNITED PHOTOS DE BOER Aung San Suu Kyi zet haar leven op het spel om de militaire dicatatuur in het tot Myanmar omgedoopte Burma te dwingen naar de onderhandelingstafel te komen. Su Kyi, die vorig jaar de Nobelprijs voor de vrede won, staat al sinds juli 1989 onder huisarrest in haar woning in de hoofdstad Yangon (Rangoon). YANGON TERRY MCCARTHY THE INDEPENDENT Ze heeft besloten elke hulp van buiten te weigeren, dus ook voedsel, totdat de militaire re gering met de oppositie wil pra ten. Haai beslissing, die vorige week door haar echtgenoot in Oxford bekend werd gemaakt, doet denken aan de hongersta kingen van Mahatma Gandhi tijdens de onafhankelijkheids strijd van India. Door het hoge aanzien dat Aung San Suu Kyi in Myanmar en over de hele wereld geniet, kan de junta haar niet negeren. Met deze tactische zet baant de 47-jarige Suu Kyi het pad voor een beslissende confrontatie met het leger, dat duizenden burgers heeft vermoord om aan de macht te kunnen blijven. Het voedsel dat ze nog in huis heeft, zal binnen een maand op zijn, nel wanneer door de junta ge controleerde Nationale Con ventie bijeenkomt om over een nieuwe grondwet voor Myan mar te debatteren. Na 41 maanden isolement is Suu Kyi geenszins van plan de strijd op te geven. „Ze weet heel goed wat ze doet. Ze heeft veel tijd om over haar acties na te denken", aldus haar Britse echt genoot Michael Aris. „Met deze Gandhiaansc weigering om gunsten te accepteren van de genen die haar gevangen hou den, protesteert ze tegen het re gime." Geweldloos In haar campagne voor demo cratische vrijheid in Myanmar FOTO EP A ernstig ziek was, woonde ze in Oxford met haar man, een Tibe- toloog en hun twee zonen. Ze was een excentriek figuur, reed op de fiets door Oxford met haar hond in de fietsmand en had al 28 jaar niet in Burma ge woond. Lot Maar Suu Kyi had altijd gewe ten dat het lot haar weer naar Burma zou kunnen roepen. Ze was de dochter van Aung San, de held van de Burmaanse on afhankelijkheid die met Groot- Brittannië onderhandelde voor de vrijheid van zijn land. In 1947 werd hij door een politieke rivaal vermoord. Toen de moeder van Suu Kyi in Aung San Suu Kyi. heeft Suu Kyi zich van het begin af aan uitgesproken voor ge weldloosheid en onderhande lingen als wapens tegen de ko gels, massale arrestaties en martelingen van het Myanma rese leger. „Eén van de trage dies van dit land is dat er een muur bestaat lussen het leger en de burgers, waardoor ze el kaar niet begrijpen", zei ze vier jaar geleden in een interview. „Als het leger iedere dialoog weigert, zullen wij die gewoon blijven eisen, omdat een dia loog de enige uitweg is." Suu Kyi raakte min of meer toe vallig betrokken bij de Bur maanse strijd voor democratie. Toen ze in maart 1988 vernam dal haar moeder in Rangoon PEKING FLORIS HARM In het kader van de naderende kerstviering besloot ik eens een Chinese kerk te bezoe ken. Daar ik van origine katholiek ben, viel mijn keuze snel op een van de roomse godshuizen die Peking rijk is. Het woord Gods werd in 1294 voor het eerst in de Chinese hoofdstad geïntroduceerd, maar verdween al gauw weer uit het zicht, niet in de laatste plaats omdat niemand als bisschop wilde optreden. Lange tijd bleef het daarna stil, totdat de je zuïeten in het kielzog van de ontdekkings reizigers voet op Chinese bodem zetten. Handenwrijvend als de hedendaagse za kenlieden die op het punt staan deze 'mil- joenenmarkt' te penetreren, gingen ze aan de slag. Ze wisten zelfs tot het keizerlijke hof door te dringen, lri de traditie van Con- stantijn de Grote, die na zijn bekering het hele Romeinse rijk christelijk verklaarde, hoopten de jezuïeten met dit doel voor ogen de Chinese keizer te bekeren. Het verliep allemaal wat minder gladjes dan verwacht. Nadat ze verscheidene jaren als sterrenwichelaars de keizer van dienst wa ren geweest, zonder dat ook maar één hof nar het licht begon te zien, werden ze uit het paleis verbannen. Na 1840 kregen de westerse mogendheden meer greep op China. Doordat het centrale gezag in dat land allengs minder strak werd, was het de missionarissen en zendelingen nu mogelijk landinwaarts te trekken om de plattelandsbevolking te kerstenen. De vele stichtelijke woorden inspireerden de boe ren tot een volksopstand en af en toe tot het aftuigen van een predikant. Hoe het ook zij, dankzij de manier waarop het christendom in China was gekomen, werd het al gauw vereenzelvigd met westers imperialisme. Na de communistische machtsovername (1948) werd elke vorm van godsdienst 'opium voor het volk'. Met name de katholieken, met hun godsdienst centrum in het Westen, warenverdacht. In de jaren zestig en zeventig, tijdens het hoogtepunt van xenofobie en communisti sche orthodoxie, moesten velen dan ook een heropvoeding ondergaan. Zo ook de portier van de Kerk van Onze Redder, die tien jaar lang heropvoedende dwangarbeid moest verrichten. De mis in deze kerk begint om acht uur 's ochtends. Aangezien ik minder matineus ben ingesteld dan de Chinezen kom ik iets te laat om de aanvang van de ceremonie mee te maken. De aanvankelijke verlegen heid waarmee ik de kerk binnenstap, ver dwijnt echter als sneeuw voor de zon als ik bemerk dat er nog mensen na mij binnen komen. Sterker nog, er gaan alweer mensen weg. Kennelijk is het strakke tijdschema dat in Nederland regeert hier geen vereiste. De Kerk van Onze Redder, die in 1887 on der leiding van Fransen in neogotische stijl werd opgetrokken, kreeg in 1985 zijn oude fel rood en groen gekleurde interieur terug. In de decennia daarvoor had het gebouw dienst gedaan als fabriekshal, een lot dat in die tijd vele godshuizen te beurt viel. Tijdens de zondagsmis wordt er geen preek afgestoken. Wel wordt er zeer veel tijd be steed aan het klaarmaken van de tafel. Het wierookvat wordt veelvuldig ter hand geno men en kaarsen worden ontstoken. Onder tussen zingt het kerkkoor onvermoeibaar gregoriaans klinkende gezangen. Gedurende de mis wordt er veel door de gangpaden heen en en weer gelopen en de voornamelijk bejaarde gelovigen gaan ter communie zoals Chinezen de bus in stappen: ongeorganiseerd en allemaal tege lijk. Ondanks de rommelige indruk die de cere monie maakt, zou menig pastor in Neder land waarschijnlijk jaloers zijn op zijn Peki nese ambtsgenoot, gezien het fanatisme van de Chinese kerkgangers. Het godshuis is tot de nok toe gevuld, alle liederen wor den meegezongen en bij elke biechtstoel knielen twee volgelingen neer. Nadat de dienst is beëindigd, blijft de gemeenschap nog enige tijd napraten op het hof voor de kerk of koopt rozekransjes voor kleinkinde ren in de winkel met reli-kitsch. Op straat buiten de poort, waar zich tradi tiegetrouw enkele bedelaars ophouden, raak ik aan de praat met een wat schuchte re student uit de provincie, die zojuist de mis heeft bijgewoond. Desgevraagd vertelt hij dat Peking ongeveer 50.0000 katholieken telt, hetgeen slechts een fractie van de tota le stadsbevolking is. Maar het worden er meer, meent hij, want in zijn geboortedorp hangt al meer dan de helft van de inwoners het roomse geloof aan. Inderdaad schijnt het aantal katholieken in China toe te nemen, terwijl in de rest van de wereld de invloed van de paus tanende is. Katholicisme, economische hervormin gen, een miljard mensen? In de 21e eeuw is China de machtigste kapitalistische theo cratie van de wereld, let op mijn woorden. Floris Harm verblijft voorstudie in Pe king. Voor deze krant beschrijft hij eens per maand episodes uit het Chinese leven. Dit is zijn derde bijdrage.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 2