'Wat we eigenlijk niet mogen zien' 5,- KORTING 'Ik ben de AH van de kunstwereld 3 SL0GGI SLIPS MET Cultuur&Kunst UlNbÜAU 8 DbLtMBtK annemiek ruygrok (chef) jan rusdam saskia stoeiinca Van Kust tot Kust in Rijksmuseum voor Volkenkunde Van Kust tot Kust. De bezoeker van deze tentoonstelling in het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden maakt een reis naar de vroege culturen uit Meso-Amerika, een cultuurgebied dat zich uitstrekt van Midden-Mexico tot in Costa Rica. Meer dan 400 prachtig bewaarde aarde werk sculpturen van menselijke figuren, goden, dieren en bovennatuurlijke wezens, gevonden in graven en offer depots zijn samengebracht. De rijke ideeënwereld die in dit aardewerk uit de periode 1500 v. Chr. tot 1500 n. Chr. besloten ligt, wordt op de tentoonstelling uitgelegd. Een verhaal over een cultuur die de dood niet als eindpunt zag. leiden saskia stoelinca „Kijken naar iets dat we eigen lijk niet hadden mogen zien. Dit rituele aardewerk verdween im mers in de graven met de be doeling nooit meer boven te ko men." Zo omschrijft samenstel ler Gerard van Bussel de ten toonstelling Van Kust tot Kust, die tot 7 maart 1993 te zien is. Hij heeft samen met vier andere medewerkers drie belangrijke lijnen uitgezet. De eerste lijn op de tentoonstelling heeft te ma ken met de streek en de vind plaatsen, de tweede route gaat door de 'onderwereld' en de derde lijn staat stil bij de levens beschouwing: welke betekenis hebben leven en dood? De voorwerpen zijn afkomstig uit twee particuliere collecties en uit de eigen collectie van Vol kenkunde. Van Bussel: „Als we het over Indiaanse culturen hebben val len we al gauw terug op de Maya's, Azteken en Inka's. Het aardige van deze expositie is juist dat we vooral de onbeken de culturen aandacht geven. Als we ons concentreren op het Meso-Amerikaanse cultuurge bied zullen begrippen als Re- mojadas, Tlatilco, Colima en Zacatecas veel meer vraagte kens oproepen dan Maya's en Azteken. Toch behoorden zij tot hetzelfde cultuurgebied. Ze hadden een aantal gemeen schappelijke kenmerken. Zij vereerden vele goden, waaron der zonnegoden, maïsgoden en lentegoden, en onderscheidden een boven- en onderwereld. Veel aandacht is er voor dwer gen en gebochelden. Bloed en mensenoffers spelen een grote rol." Nieuw leven Voor de Indianen is de dood geen eindpunt, maar maakt deel uit van de totale levenscy clus. De dood wordt beschouwd als bron van nieuw leven. Het nieuwe leven ontstaat in de on derwereld. „Deze onderwereld heeft dus niets te maken met hel en verdoemenis", waar schuwt Van Bussel. „Uit de dood komt leven voort." Een voorbeeld. „De levenscy clus was nauw verbonden met de landbouw, het belangrijkste middel van bestaan. Een van de voornaamste gewassen was maïs. De maïs groeit en wordt geoogst. Oogsten zou gelijk zijn te stellen met doden. Maar de 'gedode' maïskorrels worden weer uitgezaaid, waarna nieuwe maïsplanten zullen groeien. Een doorlopend proces. „Dood als bron van nieuw leven dus." Van oost naar west passeren we op de expositie de volgende gebieden: de Golfkust (in de 16e eeuw arriveerden hier de eerste Europeanen), het Centraal Hoogland rond Mexico-Stad, gebouwd op de fundamenten van de oude hoofdstad van de Azteken, en de kust van de Paci fic met het achterland in west Mexico. In het laatste gebied Lachende figuren gevonden aan de Golfkust, 37 cm hoog. troffen archeologen beelden aan in schachtgraven. Voor de tentoonstelling is zo'n schacht graf nagebouwd. De doden kre gen in hun graven giften mee, vaak van aardewerk. Grafkamers Het grootste in west Mexico ge vonden schachtgraf heeft een verticale schacht die ruim vijf tien meter de rotsgrond in gaat. Op de schacht zijn tunnels aan gesloten die in grafkamers ein digen. De grote graven waren vermoedelijk bestemd voor be langrijke personen en werden heropend wanneer een nieuwe bijzetting moest plaatshebben. Van Bussel:„De giften, aarde werk sculpturen, zijn belangrij ke informatiedragers. Ze kun nen enig inzicht verschaffen in de gedachtenwereld van de In diaanse culturen. De vrouwenfi guren hebben meestal weelderi ge vormen, waarbij vaak zwan gerschap wordt uitgebeeld. Men ziet ze graag als belichaming van een oermoeder. Veel beel den hadden de functie van ritu ele beschermer van de graven. Voorbeelden zijn de zogenoem de 'lachende figuren' uit de Golfkust. De beschermers in de vorm van gewapende figuren zijn afkomstig uit de beroemde schachtgraven van west Mexico. Veel exemplaren van de laatste groep keren zich naar links alsof zij uit die richting worden be dreigd." Naast de hond, wachter aan de wateren van de onderwereld, behoorden ook de jaguar en de hagedis tot de onderwereld. „Hagedissen verblijven in holen. Holen en grotten worden beschouwd als toegangen tot de onderwereld." Gerard van Bussel die een maand met de inrichting van Van Kust tot Kust is bezig ge weest, is zelf tevreden over de tentoonstelling. „Ik dacht dat de thema's goed naar voren ko men. Ik hoop dat de bezoekers de lijnen ook ontdekken en ge nieten van het werkelijk schitte rende aardewerk. Hoge kwali teit, kan ik zonder te overdrij ven zeggen." COMMENTAAR Cyrano Het is maar makkelijk: je zet een grootscheepse musical op touw, laat een geweldig decor bouwen en gaat ermee het land in. Aarzelende schouwburgdirecteuren, bang dat je decor wel eens niet op hun toneel zou kunnen passen, stel je gerust: „Maak je geen zorgen, we passen het decor gewoon aan. Zo verkoop je je produktie door het hele land en beperkt het risico, want je bent een heel seizoen lang volgeboekt. Maar je ambities gaan verder dan de Nederlandse podia. Naar Broadway wil je met je musical, die hitpotentie heeft. En ja hoon de produktie draait al lang en breed, het succes is gran dioos, en opeens een telefoontje uit New York: „Komen jullie maar hier staan." De pers wordt natuurlijk meteen op de hoogte gesteld met als gevolg juichende koppen in de kranten: „Joop van den Endes musical Cyrano naar Broadway. Een fantastisch succes voor de Nederlandse producent." Intussen heb je al lang bedacht dat het toch wel zonde is om een stuk uit het decor te zagen. Om 'technische redenen' zeg je je boekingen in de kleine theaters af. Onder het mom dat het publiek toch waarvoor z'n geld moet hebben en dus niet kan worden afgescheept met een 'half decor', laat je de toeschou wers in de dus stappen naar grote theaters als de RAI in Amster dam. Dat een theaterproducent aan risicospreiding doet, is z'n goed recht. Maar dat hij het zekere voor het onzekere neemt ten kos te van het publiek, dat hij goedgelovige schouwburgdirecteuren een worst voorhoudt om het vervolgens midden in net seizoen te laten afweten, is ronduit onbehoorlijk. De Leidse schouw burgdirecteur Pim Wallis de Vries zei het gisteren al in deze krant: „Volgens het Nieuw Burgerlijk Wetboek is hier sprake van een verwijtbare tekortkoming.' Dat de Leidse schouwburg geen juridische stappen tegen Van den Ende onderneemt, ligt voor de hand. Met een theaterproduent als hij kun je maar beter geen ruzie hebben, wil je voor het komend seizoen nog leuke produkties kunnen engageren. Maar deze houding schept een gevaarlijk precedent: producen ten, belust op verkoop van hun produktie, boeken van tevoren bij de theaters. Tijdens het seizoen trekken ze, om wat voor re den ook, hun boeking in. En het publiek zit met de gebakken peren. Wat dit betreft was de term in het oude Burgerlijk Wet boek meer op z'n plaats: daar werd in dit geval gesproken van wanprestatie. Ontwerp Stella voor Groninger Museum te duur groningen cpd Het paviljoen voor moderne beeldende kunst van het nieu we Groninger Museum, de zo genaamde Tweede Fase, zal niet worden ontworpen door de Amerikaan Frank Stella. In een gesprek tussen de New Yorkse beeldend kunstenaar en de voorbereidingscommissie van de nieuwbouw werd duidelijk dat Stella's ontwerp te duur uit valt. Het Weense architectenbu reau Coop Himmelblau zal nu medio juni '93 met een alterna tief ontwerp komen voor het paviljoen, waarin de moderne beeldende kunst zal worden on dergebracht. Men gaat er nog steeds van uit dat het onder su pervisie van de Italiaanse kun stenaar Alessandro Mendini ge bouwde nieuwe museum, zoals gepland, op 1 september 1994 open gaat. Dat er problemen waren met het ontwerp van Stella werd be gin oktober duidelijk. Stella stel de voor het paviljoen te bouwen van teflon, aangebracht op een staalconstructie. De voorberei dingscommissie berekende dat de totale bouwkosten van deze Tweede Fase door de gekozen materialen het beschikbare budget van 7,5 miljoen gulden met tenminste 1 1,5 miljoen zouden overstijgen. Bovendien waren er twijfels over de bouw technische mogelijkheden van het plan. Begin oktober werd met Stella afgesproken dat hij op 1 december met een wel te realiseren plan zou komen. Dat is niet gelukt. Stella bleek niet bereid zijn ontwerp structureel aan te passen. Aan het afblazen van het Stellaontwerp zijn geen verdere financiële consequen ties verbonden. Het plan werd gemaakt op een 'no cure no pay"-basis. Poppenexpositie van Martine Bijl amsterdam anp Marline Bijl gaat voor het eerst een selectie van haar porselei nen poppen exposeren. Vanaf 15 december zijn vijftien exem plaren te bewonderen bij Rij kers Art Diffusion in Amster dam. „Eigenlijk heb ik m'n leven lang poppen gemaakt maar ik ben nooit tevreden geweest over het resultaataldus Marti ne Bijl. „Sinds een aantal jaren ga ik er serieuzer mee om. Daarom acht ik nu de tijd geko men om ermee naar buiten te kunnen treden." Martine Bijl maakt bijna alles zelf. Zij produceert de mal voor het porselein, schildert de ge zichten en vervaardigt soms de kleding. Alle ontwerpen voor de kleding zijn ik elk geval van haar hand. De pruiken worden in Duitsland gemaakt. Madonnaboek ook in Frankrijk parijs I let boek 'Sex' van Madonna mag in Frankrijk verder worden gedistribueerd. Dat heeft een rechter in Fontainebleau bepaald in eeti zaak die was aangespannen door de rooms-ka- tholieke organisatie 'Avenir de la Culture' (Toekomst van de Cul tuur). De bewering van de organisatie dat het boek de moraal van de Franse jeugd zou ondermijnen, wees de rechter van de hand. Nieuwe directeur bij NNO Groningen» I let bestuur van het Noord Nederlands Orkest (NNO) heeft tnr. A.L.E. Verberne benoemd tot directeur. Hij zal per I januari 1993 Henk Smink opvolgen, die op 63-jarige leef tijd met de vut gaat. Mr. Verberne is nu nog zakelijk leider Koor en Orkest van Stichting Forum in Enschede. Honderden in rij voor Youp Amsterdam Een slaapzak hadden ze bij zich om de nacht door te komen, en stokbrood, brie-en een fles wijn. Hoewel de kassa pas om 12.00 uur open ging stonden gisternacht al honderden mensen in de rij voor de deur bij De Kleine Komedie in Amster dam om een kaartje te bemachtigen voor het nieuwe program ma van Youp van 't Hek. Na 14 uur wachten werden ze beloond. Ze hadden kaartjes. De cabaretier geeft vanaf 5 tot en met 30 ja nuari twintig voorstellingen in De Kleine Komedie. 'Meer Nederlandse muziek' Amstelveen Componisten en tekstschrijvers vinden dat het mi nisterie van WVC bij subsidiëring van orkesten voortaan moet vastleggen dat er een vast percentage muziek van hedendaagse Nederlandse componisten op het repertoire moet worden geno men. Woordvoerder Cor Witbraad deelde dit gisteren mee na af loop van een vakdag van de auteursrechtenorganisatie Buma/S- temra. De aanwezigen toonden zich bijzonder ontevreden over de manier waarop het Kunstenplan 1993-1996 tot stand is geko men. „Er is vooraf geen echte discussie gevoerd en daarom wil len wij dat deze nu al start voor de periode na 1996. Anders dreigt de Nederlandse muziek in de versukkeling te komen." Concert Internationale pianistenserie Robert-Jan Roozeman. foto Pt leiden Robert-Jan Roozeman geeft aanstaande vrijdag een con cert in de Stadsgehoorzaal in het kader van de Internationale Pianistenserie. De in Finland wonende componist speelt com posities van Bach, Beethoven, Chopin en Liszt. Het concert be gint om 20.15 uur. PJ.M. van Esch in zijn tot galerie omgetoverde bollenschuur „Rijk hoef ik er niet van te worden, dat ben ik al.' foto HIELCO KUIPERS Noordwijkse zakenman opent galerie in bollenschuur Aan de Voorstraat in Noordwijk heeft Art Matters, een van de grootste galeriën van Neder land, de deuren geopend. Een voormalige bollenschuur, gele gen achter de al bestaande gale rie, is omgetoverd tot een expo sitieruimte van 600 vierkante (gekft voor Basis en Luxe Sips en bj 2 Sloggi for Men). Sloggi Basis Sips zyi gemaakt van 95% ffi katoen en 5% Lycra', Luxe Sips 85 /K)% Ook na endetoos wassen Wjven ze perfect in vorm Zit goed blijft goed. V ~J J aarttfdngtot ïtdrcwrtict 199? otrotonqdr voort «dttrrtrt 'gecjrp tundrt/nevliwéncwanl meter. Eigenaar P.J.M. van Esch heeft zich ten doel gesteld kunst aan te bieden voor betaalbare prijzen. „Ik ben de Albert Heijn van de kunstwereld. Mijn for mule is dezelfde als van de grootgrutter: kwalitatief goede artikelen in de schappen voor een zo laag mogelijke prijs, en dankzij een flinke omzet toch een aardige winst opstrijken. Rijk hoef ik er niet van te wor den, dat ben ik al", aldus Van Esch. Art Matters richt zich in de eerste plaats op de (herinrich ting van directiekamers en an dere representatieve ruimten, geeft adviezen over kunstbeleid en bemiddelt bij opdrachten aan kunstenaars. Van Esch is werkzaam geweest als manage- mentadviseur en -trainer dus de relatie met de doelgroep was snel gelegd. „Ik heb door de ja ren heen heel wat directieka mers van binnen gezien. Over het algemeen zien ze er niet uit. Wij helpen directeuren, aan de hand van hun beschikbare budget, een keuze te maken uit kunst, design- of antiek meubilair, op zodanige wijze dat een persoonlijke sfeer De kunst wordt geleverd uit eigen galerie. An Matters werkt samen met circa 50 kunstenaars die voornamelijk hedendaagse kunst maken. Van Esch: „Het is ook mogelijk om kunst te lea sen. Maar dat is niet de kern van onze bussines. Nogmaals: ik hoef er niet verschrikkelijk rijk van te worden, maar het blijft wel een commerciële on derneming." Van Esch is er van overtuigd voldoende kennis in huis te hebben op het gebied van beel dende kunst om opdrachtgevers ter zijde te kunnen staan. „Ik ben als leek, vijftien jaar gele den, in kunst geïnteresseerd ge raakt", vertelt hij. .Achteraf bleek ik, met het werk dat ik toen kocht, een gelukkige greep te hebben gedaan. Ik ben er niet minder van geworden. Dat heeft mij het vertrouwen gege ven dat ik een goede neus heb voor talent. Ik heb bovendien twee man op de weg die niets anders doen dan zoeken naar talentvolle kunstenaars." Van Esch richt zich op jonge mensen in Nederland die exclu sief voor Art Mattere kunst ma ken. „Het gaat niet uitsluitend om werk dat goed in de markt ligt. Naast commercieel aan trekkelijke kunst probeer ik ook minder gangbare kunst te pro moten. Momenteel exposeer ik werk van Herman Brood. Dat is een publiekstrekker. Broodjes gaan als warme broodjes over de toonbank. Maar mijn bedoe ling is om werk dat lekker in de markt ligt telkens te combine ren met een moeilijker verteer baaraanbod." Behalve het werk van talent volle Nederlandse kunstenaars exposeer ik ook kunst van jonge Russen. Ik ben bezig een bedrijf in Moskou op te richten. Daar heb ik een aantal jonge mensen al van verf en andere materialen voorzien zodat ze aan de slag kunnen. Moeite om het werk over de grens te krijgen heb ik niet. Tot dusver verliep dat ui terst soepel. Maar je moet na tuurlijk wel smeergeld betalen om de handel het land uit te krijgen." Voor de komende maanden heeft Art Mattere onder meer exposities op stapel staan van twee belangrijke Russische kun stenaars, Reumov en Tistel, en van de beroemde, in Nederland woonachtige Slowaak, Borek Sf- pek. Tot 16 januari exposeert Art Matters nieuwe tekeningen en schilderijen van Herman Brood en een selectie uit foto's die fotograaf Gerard Wessel in de afgelopen jaren van het fe nomeen Brood maakte. Ope ningstijden: woensdag t/m za terdag 13.00-18.00 uur, tijdens de feestdagen gesloten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 19