Een seriemoordenares als kamergenote Cultuur&Kunst Film Macho's en minkukels in goot van de Reeperbahn Zwangere violiste op de vlucht met eend in koffer Moderne animatiefilm niet alleen in trek bij Disney DONDERDAG 3 DECEMBER 1992 'Single White Femalevan Barbet Schroeder: doorsnee Hollywood-thriller Barbet Schroeder heeft een gedegen achtergrond; hij schreef als criticus voor de Cahiers du Cinema, werkte ja renlang als assistent bij Godard en Chabrol, produceerde films van Wenders, Duras en Fassbinder, en werkte ja renlang samen met de actrice Bulle Ogier. Met haar maakte hij documentaires en speelfilms, die vooral door de kritiek werden gewaardeerd. Maar sinds Schroeder naar de Verenigde Staten verhuisde lijkt het er op alsof hij steeds meer zwicht voor de schematische vertelme thodes van het huidige Hollywood. 1 lil'i mil i/ru I ii'w— Bridget Fonda (links) en haar psychisch gestoorde kamergenote Jennifer Jason Leigh. FILM RECENSIE»JOS DE PUTTER Single White Female. Te zien: Luxor, Lei den en Euro 1Alphen Schroeder maakte tot dusverre drie films in Hollywood. Barfly, gebaseerd op werk van de 'riooldichter' Charles Bukowski en met Mickey Rourke en Faye Dunaway als zuiplappen, had nog wel iets, maar zijn volgen de, Reversal of Fortune was een hele brave bewerking van een schandaalverwekkende rechts zaak. Schroeders nieuwste film, Single White Female, verschilt in het geheel niet meer van de doorsnee thriller uit de Holly- wood-fabriek. Nochtans had Schroeder de beschikking over een heel behoorlijk scenario, dat inspeelt op de grote angsten van de jaren negentig: die voor eenzaamheid en anonimiteit enerzijds en die voor de onbe kende Ander (de potentiële aids-drager dan wel seriemoor denaar) anderzijds. In Single White Female wor den die twee zaken tegen elkaar uitgespeeld, via de hang naar geborgenheid van twee jonge F|LM RECENSIE HENK MAURITS Mau Mau. Te zien: Desmet, Amsterdam Sinds de dood van Fassbinder is het met de film in Duitsland bergafwaarts gegaan. Genera tiegenoten als Wenders, Schroe- ter, en Herzog trokken de we reld in en nieuw talent diende zich nauwelijks aan. Tot de wei nige lichtpuntjes aan de zwarte filmhemel van onze oosterbu ren behoort de talentvolle film maker Uwe Schrader (38). Bijna tien jaar geleden debuteerde hij met de film Kanakerbraut waar voor hij direct de Duitse Film prijs kreeg. Daarna maakte hij in 1987 Sierra Leone en vijf jaar later komt hij nu met Mau Mau, een film over de verdwijnende striptease-cultuur op de Ham- burgse Reeperbahn. Drie films in bijna tien jaar dat is een oeuvre waarvan Fass binder in lachen zou zijn uitge barsten, maar die was dan ook manisch actief. Met Fassbinder heeft Schrader wel de liefde voor het realisme gemeen. Films die gaan over het leven van alledag, over gewone men sen die proberen er het beste van te maken. Geen superieure Holywood-helden, maar men sen van vlees en bloed, met hun sterke punten, maar vooral ook hun zwakheden. Zoals Inge, de eigenares van de stripteasetent Mau Mau, die tegen de verloedering en de ver drukking in probeert haar club open te houden. Daarbij wordt ze terzijde gestaan door haar oude vriend Heinz, de 'kam pioen van de beloftes'. Heinz was ooit een bekende profvoet baller maar is nu van de eredivi sie afgezakt naar de onderkant van de samenleving, waar hij door zijn macho-vriend Ferdi gebruikt wordt als handlanger vrouwen, een drijfveer die ein digt in een fiks bloedbad. Allison Jones (rol van de onbe kende Bridget Fonda), pas nieuw in New York en een beetje een kindvrouwtje, denkt in ene Sam de ware gevonden te hebben, tot ze tamelijk hard handig geconfronteerd wordt dat die nog altijd een affaire heeft met z'n ex. Ze verbreekt de relatie en plaatst een adver tentie om haar te dure apparte ment te delen met een andere jonge vrouw. De meest geschik te kandidate lijkt ene Hedy (Jen nifer Jason Leigh), ook al een breekbaar ogende jongedame. Barbet Schroeder is de draad helemaal kwijt wanneer hij ons met behulp van veel pasteltin ten en strijkmuziek toont hoe goed de twee immer schaars ge klede meiden het kunnen vin den. Wanneer na de veel te lan ge introductie eindelijk het langverwachte drama z'n intree doet, en Hedy zich ontpopt als iemand die dwangmatig op zoek is naar een tweelingzus, wordt nog iets van Schroeders talent zichtbaar. Langzaam maar zeker weet hij een onbe haaglijke sfeer te scheppen; He- bij kleine criminele avonturen. Ook Rosa, die als animeermeis- je werkt in de Mau Mau, valt op Heinz terug wanneer haar rela tie met 'Ali' op de klippen loopt. Om hem uiteindelijk weer te ia- ten vallen voor een 'Hollander', met wie ze in een grote auto stapt op zoek naar een ander le- Schrader is er in geslaagd om op bijna documentaire wijze een portret te schetsen van het bijna uitgebluste nachtleven rond de ooit legendarische Reeperbahn, waar de striptease een romantisch anachronisme lijkt te zijn geworden uit een vo rig tijdperk. De wereld zoals we die nu aantreffen staat bol van racisme en seksisme: elke Noordafrikaan is een ka meeldrijver en van de verkeerde kant, en elke vrouw bedoelt 'ja' als ze 'nee' zegt. Dat is althans de opvatting van sommige ty pes uit de film. In messcherpe dialogen tekent Schrader een stukje samenleving dat bijeen wordt gehouden door alcohol en een gevoel van lotsverbon denheid. De macho en de min kukel hebben elkaar even hard nodig als de stripteaseuse en haar voyeur. Buiten de scènes in de Mau Mau, is een groot deel van de film op lokatie gefilmd. Op straat, in nachtclubs en in de snackbars rond de Reeperbahn. Dat geeft de film een authentiek karakter, wat nog eens versterkt wordt doordat Schrader bewust gebruik maakt van minder be kende theateracteurs en zo van de straat geplukte figuranten. Levensechte types waar je wel of niet van gaat houden, maar met wie je toch zo'n anderhalf uur geboeid kunt meeleven. En dat is natuurlijk de verdienste van filmmaker Uwe Schrader, die met Mau Mau een kleine film van formaat aflevert. dy's niet altijd even onschuldige toenaderingspogingen monden langzaam uit in een overname van Allison's identiteit. Na de kleren en de haardracht volgt allicht het bed van Sam, en dat leidt een orgie van geweld in. FILM RECENSIE JOS DE PUTTER De Drie Beste Dingen in het Leven. Te zien: Coraline en Kriterion, Amsterdam Ergens in Parijs wordt de kluis van het Nederlands consulaat gekraakt en verdwijnt een stapel paspoorten in een koffer. Tege lijkertijd belt een zenuwachtige violiste tevergeefs vanuit Parijs naar haar verloofde in Amster dam. Ze durft niet op z'n ant woordapparaat in te spreken dat ze zwanger is, vertelt ze te gen een vriendin, en daarom vertrekt ze per trein naar Neder land. Daar zal ze kennis maken met 'de drie beste dingen in het leven', zoals de titel van deze debuutfilm van Ger Poppelaars suggereert. De Drie Beste Dingen in het Leven is een vlot vertelde, char mante en intieme 'vriendenko medie', een beetje zoals ze vroeger in Frankrijk en Italië ge maakt werden. Toch zou het te ver gaan om Ger Poppelaars nu meteen maar met rasvertellers als Claude Sautet of Ettore Scola te vergelijken, daarvoor ont beert zijn film te veel diepgang. Wat niet wegneemt dat dit de buut werkelijk een verademing mag heten temidden van al die vaderlandse pretentieuze of wansmakelijke produkten die we de laatste jaren over ons heen krijgen. Poppelaars toont zich wars van dikdoenerij en goedkope opsmuk; hij houdt z'n verhaal 'klein' en herkenbaar, en blijft dicht bij z'n acteurs. Die krijgen dan ook de kans zich van hun FILMS IN LEIDEN In dat slot is Schroeder op nieuw ieder gevoel voor drama en suspense kwijt. Hij laat de verwarde psyche van Hedy, die als seriemoordenaar door het leven gaat, voor wat die is en ziet ook de mogelijkheid over beste kant te laten zien (met na me Victor Loew en Loes Wou- terson), wat door de eigenge reide jury tijdens de afgelopen Nederlandse filmdagen jam merlijk over het hoofd werd ge zien. Loes Wouterson is mooi fragiel als de violiste die heel haar leven in een beschermd wereldje heeft doorgebracht en nu kennis maakt met de scha duwzijde van het bestaan, en daar lering uit trekt. Poppelaars verbindt op een bijna laconieke manier de ver haallijnen die hij in het begin heeft uitgezet, en vermaakt de toeschouwer met een misdaad- annex achtervolgingsverhaaltje, dat steeds licht van toon blijft. De violiste wordt achtervolgd door een bende criminelen die het voorzien heeft op de koffer die een onbekende haar in de trein heeft toevertrouwd. Hoe verder ze verwijderd raakt van haar yuppie-verloofde (mooi rolletje van Pierre Bokma) en haar bestaanszekerheden, hoe halsstarriger ze de koffer, die toch slechts een eend lijkt te be vatten, verdedigt. Dat leidt tot grappige scènes met veel vaart, maar belangrijker is toch dat Poppelaars dat verhaaltje ge bruikt om stil te staan bij allerlei andere zaken; zoals de liefde in het algemeen en die voor mu ziek en reuzenschildpadden in het bijzonder. Het zijn de kleine bespiege lingen en terloopse grapjes die De Drie Beste Dingen in Het Le ven zo charmant maken. Zoals een scène waarin twee jazz-lief hebbers in een park de ghetto- het hoofd om de angst die beide dames in zich dragen te verbin den. Terwijl dat toch een fraai verhaal had kunnen opleveren over een gedoemde vriend schap tegen de achtergrond van een bedreigende buitenwereld. In plaats van dat alles kiest hij voor een portie grotesk geweld, waarbij dameshakken in ogen geboord worden en een heuse deus ex machina uiteindelijk het happy end inleidt. Wanneer mensen met een filmische ach tergrond als Barbet Schroeder nu ook al de kans laten liggen om behoorlijk eigentijds drama te maken, dan is de Amerikaan se film in een vervaarlijk diep dal geraakt. BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 tm 4 Leidseplemtel 6278806 International Documentary Festival, voor programma bel de infolijn: 6266946 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 Husbands Wives a l dag 19, 21.45, do vr ma di ook 14 ALHAMBRA2 Howards End a.l., dag. 14, 20.15 BELLEVUE CINERAMA Marnixstraat 400 tel. 6234876 Sleepwalkers 16 j.. dag. 13.45, 18.45,21.30 CINERAMA 2 Bitter Moon 16 j.. dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45, 21.30 CALYPSO 1 Marnixstraat 402 tel. 6234876 Single White Female 16 j.. dag. 14, 19.15, 22. zo 13.30,16.15, 19.15, 22 CALYPSO 2 Husbands Wives a.l dag. 14. 19.15,22, zo 13.30,16.15, 19.15, 22 CINECENTER-CINEMA CORALINE Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615 De drie beste dingen in het leven al, dag 14 30. 17, 19 30. 22 15 CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA Fried green tomatoes a.l., dag. 14.30, 19.30, 22.15 CINECENTER-PIERROT RebroAdama 16 j., dag. 14,30, 17, 19.45, 22 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Delicatessen a.l., dag. 14.30, 17.15. 19.45, 22 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebèplem 4 tel. 6151243 Boomerang a l dag. 19, 21.45 CINEMA 2 INTERNATIONAL Patriot Games 12 j dag 18.45, 21.30, zazoook 14.30 CITY 1 Leidseplein tel. 6234579 Boomerang a.l dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13. 15.45, 18.45, 21.30 CITY 2 Patriot Games 12 j dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13. 15.45, 18.45, 21.30 CITY 3 Housesittera I., dag. 14.15,18.45, 21.30, zo 13. 15.45, 18.45,21.30 CITY 4 Memoirs of an invisible man a.l.dag. 14.15. 19. 21.30, zo 13.15,15.45, 19,21.30 CITY 5 Strictly Ballroom a.l., dag. 14.15, 19, 21.30, zo 13.15, 15.45,19. 21.30 CITY 6 A league of their own a.l., dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13, 15.45, 18.45,21.30 CITY 7 The taking of Beverly Hills a.l., dag. 14.15, 19,21.30, zo 13.15, 15.45, 19,21.30 DESMET Plantage Middenlaan 4a tel. 6273434 Mau Mau dag. 19, 21, zo ook 14 15 La plage des enfants perdus dag. 20 Stein dag. 22 Late night movie dag. 23 Gay Cinema za 24.15, zo 16.15 KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel. 6231708 Bob Roberts dag. 17.30 Strictly Ballroom dag. 19.30 The Player dag. 21.45 KRITERION 2 Night on earth dag. 17.45 De drie beste dingen in het leven dag. 20. 22.15, di alleen 20 Sneak preview di 22.15 RIALTO 1 Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 La Palona dag 18 Van Gogh dag. 20.30 RIALTO 2 Transit dag. 19.45 Ik ga naar Tahiti dag. 18.30 Rooksporen dag. 19.45 La Divina Comédia dag. 21.45 THE MOVIES 1 Haarlemmerdijk 161 tel 6386016 Howards End dag. 19.30, zo ook 14.30 Night on earth dag 22 THE MOVIES 2 Straight no chaser dag 20, zo ook 15 De Noorderlingen dag. 17.15, 22, zo ook 14.45 THE MOVIES 3 Voor een verloren soldaat dag. 17 Raise the red lantern dag. 17.15. 22 Transit dag. 19.45 TUSCHINSKI1 Reguliersbreestraat tel. 6262633 Unforgiven 12). dag. 14. 18 45. 21.30, zo 13.15, 16. 18.45,21.30 TUSCHINSKI 2 Thunderheart 12 j.. dag. 14, 18 45. 21.30, zo 13.15, 16, 18.45,21 30 TUSCHINSKI 3 Belle het Beest a.l., dag. 14. 18.45,21.30, zo 13.15, 16, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 4 1492 conquest of paradise 12j., dag 14. 20. zo 13. 16 45,20 TUSCHINSKI 5 Raising Cain 16 j., dag. 14.18 45. 21.30, zo 13.15, 16. 18.45,21.30 TUSCHINSKI 6 Basic Instinct 16j .dag 14. 18 45. 21.30, vr alleen 18.45.21.30. zo 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI CINEAC Kindergarten Colp a I doorlopende voorstelling vanaf 11, laatste 21.50 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel 6237460 Bashu 16 j ..dag 19.15.21.45 Het programma van de Leidse en Haagse bioscopen staat op de pagina 'Info'. 'De Drie Beste Dingen in het Leven' charmante vriendenkomedie Sterke acteerprestaties van Victor Loew (Casper) en Loes Wouterson (Sacha). blaster van een heavy metal-fan lawaaimaker. Jammergenoeg genomen is het toch een verfris- vernielen en daarvoor geprezen zakt de film hier en daar wel send debuut, worden door de vriendin van de flink in, maar over het geheel Lak-theater vertoont 'Who Framed Roger Rabbit' en 'Akira' OVERZICHT WILFRED SIMONS 'De moderne animatiefilm', dinsdag 8/12 in het Lak- theater, Cleveringaplaats, Leiden Met Who framed Roger Rabbit?, aanvang 20 uur Akira, 22 uur. De Walt Disney-produktie Belle en het Beest trekt de komende weken ongetwij feld een groot (kerst)publiek. Gezien de fantastische kwaliteit van de film is dat beslist terecht, maar om nog eens te on derstrepen dat er in animatieland méér is dan Disney, heeft het Lak-theater vol gende week een speciale avond belegd onder de titel De moderne animatiefilm. Zowel Who framed Roger Rabbit als Akira laten zien dat er met behulp van de computer zó kan worden geani meerd, dat je mond van verbazing open valt. Wie de beelden wil beschrijven, komt al gauw woorden tekort: verbluf fend, briljant en sensationeel zijn nog de minste die in gedachten komen. Toch wil dat niet zeggen dat Who framed Ro ger Rabbit en Akira in alle opzichten even genietbaar zijn; een knappe anima tie is nog niet hetzelfde als een artistiek verantwoord produkt. In W7io framed Roger Rabbit introdu ceert regisseur Robert Zemeckis het be grip 'animaten': getekende wezens die rondlopen in een wereld van 'gewone' mensen. De film begint met een scène waarin de animaat Roger Rabbit door de studiobazen apart wordt genomen; hij heeft problemen in de persoonlijke sfeer en zijn acteerprestaties lijden daaronder. Verder schakelen zij prive-detective Ed die Valiant (Bob Hoskins) in om erachter te komen wat Roger mankeert. Eddie ontdekt een complot om Car- toonstad, waar de animaten wonen, te vernietigen. Fascinerend om te zien, maar toch is Who framed Roger Rabbit qua verhaal een gemiste kans. Het is al lemaal té voorspelbaar, té oppervlakkig. Het is duidelijk dat Zemeckis en zijn driehonderd medewerkers zo gegrepen waren door de technische mogelijkhe den, dat voor de ontwikkeling van een degelijk script geen aandacht meer over bleef. Oude kalksteen Ook de Japanse regisseur Katsuhiro Oto- mo heeft zich door de vrijwel onbegrens de mogelijkheden van de animatie laten overdonderen. Zijn film Akira, die in 1987 in Japan verscheen, biedt een ex plosie van visueel geweld die aanvanke lijk imponeert, maar uiteindelijk ver veelt. In het eerste uur krijgt de kijker al in hoog tempo bloederige races tussen motorbendes te zien, scènes waarin mensen zichzelf zien verpulveren als kalksteen, spectaculaire explosies en ter roristische aanslagen. En dan moet hij nog een uur. Akira past in het SF-actiegenre van Mad Max en Bladerunner, zoals uit het verhaal duidelijk blijkt. In 1988, zo vertelt Otomo ons, is Tokio door een atoom bom verwoest, maar anno 2019 is de stad als Neo-Tokio herbouwd. De sfeer i; er dreigend en 'unheimisch'; 's nachts maken motorbendes de straten onveilig en er is een felle strijd gaande tussen ter roristen en politie-agenten. De gemene overheid verricht ook psy chologische experimenten op kinderen. Het jongetje Tetsuo weet aan de staats politie te ontsnappen, maar heeft als ge volg van de tests machtige paranormale gaven ontwikkeld. Als na een staatgreep een militair de macht overneemt, stelt hij die in dienst van rebellen. Otomo brengt het verzet van Tetsuo bijzonder levensecht en spectaculair in beeld. Het einde is echter weer tamelijk conventio neel; in een 2001: A Space Odyssey-ach tig einde krijgt de toeschouwer zicht op e Marlen Dieckhoff (links) en Catrin Striebeck in 'Mau Mau'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 21