Streep door subsidie Leidse koren De leukste honeymoon begint op Meubelplein Leiderdorp. Litteris speelt met zorg Cultuur&Kunst René van Dam verbaast Onbekende mis van Franse componist Berlioz ontdekt Volkenkunde 'een beetje op zijn kop' Rijksmuseum toont schenkingen VRIJDAG 27 NOVEMBER 1992 25 redactie annemiek ruygrok (CHEF) saskia stoehnca Stut Theater met revue leiden Het Stut Theater brengt vanavond De Revue van de Klei ne Man. een tragi-komedie, op de planken van de grote zaal van het Leidse Volkshuis. Hierin wordt een portret van kleine man nen en vrouwen geschilderd die onder verbleekte rode vlaggen hun lach laten klinken, maar hun tranen verbijten. De revue in het Volkshuis, Apothekersdijk 33a, begint om 20.30 uur. Kaarten zijn verkrijgbaar tegen betaling van vijf gulden. Kunstmarkt bij Ars leiden» Twaalf kunstenaars uit Leiden en omgeving verkopen hun werk op de jaarlijkse kunstmarkt van het Leids Schilder- en Tekengenootschap Ars Aemula Naturae. Deze wordt morgen en zondag gehouden in het gebouw van 'Ars', Pieterskerkgracht 9. De markt is zaterdag en zondag van 11.00 tot 16.00 uur ge opend. VOC-porselein opnieuw gemaakt middelburg In vijf Nederlandse musea is binnenkort Japans zo genoemd VOC-porselein te zien en te koop. Het gaat om nieuw porselein, vervaardigd naar eeuwenoud voorbeeld en (geheim) recept. Een Japans familiebedrijf is daarvan nog in het bezit. Re cent bezoek van enige museumdirecteuren aan het Japanse ke- ramiekcentrum Arita heeft ertoe geleid dat het veelkleurige por selein van hoogwaardige kwaliteit exclusief voor de vijf musea weer in produktie is genomen. Het porselein wordt tentoonge steld en verkocht in de musea die een VOC-collectie bewaren. Dat zijn het Historisch Museum in Rotterdam, het Zeeuws Mu seum in Middelburg, het Nederlands Scheepvaart Museum in Amsterdam, het Westfries Museum in Hoorn en Museum het Princessehof in Leeuwarden. 'Moeder en kind' uit de editie in stalen cassette. beeldende kunst recensie martine ballast Expositie: Schilderijen, edities en werk op papier van René van Dam. Te zien tot 23 december bij Galerie Time is Art. Wo. do. vrij en zo van 14-18 uur. Nieuwstraat 10. De Leidse kunstenaar René van Dam vindt dat zijn kunst voor zichzelf moet spreken. Zijn werk, daar gaat het om. Het gaat niet om hemzelf. Des te verrassender is het vervolgens om in de galerie meer dan 30 zelfportretjes aan te treffen. Daarin vallen immers het werk en de kunstenaar samea Desondanks zijn het juist die zelfportretjes waar je voor valt. Beneden in de Galerie hangen er 14 op een rij nöast elkaar. Ze zijn klein, 25 bij 20 centimeter. Er zijn er geen twee gelijk. Op allemaal kijkt de kunstenaar je recht aan. Sommige zijn dik ge verfd, andere zijn juist dun en secuur. Sommige in één kleur schakering, andere kleurrijk. De vierde van rechts doet denken aan het werk van Kees van Don gen. Tegen een groenige achter grond is het hoofd van de kun stenaar blauw aangebracht. Het hemd is geel, evenals het haar. utrecht» rob v In de St. Carolus-Borromeuskerk in Antwerpen is de verloren ge waande 'Messe solenelle' van de Franse componist Hector Ber lioz ontdekt. De vondst komt op naam van de Belgische organist Frans Moors. De musicoloog Hugh MacDonald, algemeen re dacteur van de New Berlioz Edition, kwalificeert de Berlio- zvondst als 'sensationeel' en 'van onschatbare waarde'. Berlioz meende dat hij het groots opgezette jeugdwerk na de tweede uitvoering op 22 november 1827 in de Parijse Ste Clothil- dekerk had verbrand. Het werk telt in totaal 14 delen en is ge schreven voor solisten, koor en een groot orkest. Met zijn Messe solenelle verschafte de jonge Berlioz ach voor het eerst grote be kendheid. De componist schonk het handschrift van de parti tuur aan een Belgische violist. Waarschijnlijk werden alleen de handgeschreven orkestpartijen vernietigd. Alleen het 'Resurrexit' uit de mis bleef bewaard, zodat dit fragment in 1902 in druk kon verschijnen. Berlioz' Messe Solenelle blijkt een sleutelwerk te zijn. Belang rijke misdelen keerden in later werk van de beroemde hoog-ro- manticus terug: 'Symphonie Fantastique', Requiem, Te Deum en zelfs in de opera Benvenuto Cellini. De vermoedelijk eerste uitvoering zal in het voorjaar van 1994 in de Parijse St. Roche- kerk gaan plaatshebben. Daar ging het werk op 10 juli 1825 in wereldpremière.'De allereerste uitgave van partituur, klavieruit treksel en partijen zal pas in 1994 op de markt verschijnen. Risicovol muziek- en theateraanbod door nieuw beleid provincie op de tocht De provinciale subsidies voor Leidse koren, waaronder het Bachkoor Holland, wordt na volgend jaar ingetrok ken. Ook bijzondere projecten, zoals de Scratch Messiah en het Gouden Pet Festival, kunnen volgend jaar niet meer automatisch rekenen op een bijdrage van de pro vincie. Het Leidse gemeentebestuur is bovendien be vreesd dat door de nieuwe regels van het provinciebe stuur het risicovolle muziek- en theateraanbod, bijvoor beeld in de Waag en het LAKtheater, op de tocht komt te staan. leiden»jan rusdam Een en ander is het gevolg van het zogeheten Beleidsproject Culturele Vernieuwing dat het provinciebestuur volgend jaar wil invoeren. Aanvankelijk zou den de Leidse amateurkoren het Bachkoor Holland, het Ma drigaalkoor, het Toonkunstkoor, Con Amore, Crescendo, Petra Gospelkoor en Excelsior al met ingang van 1 januari 1993 geen subsidie meer voor hun uitvoeringen ontvangen. Na een protestbrief van de gemeente, heeft de provincie evenwel be sloten een overgangsperiode'in te lassen waardoor de maatregel een jaar later wordt ingevoerd. Het provinciebestuur is van mening dat de subsidies die het nu verstrekt door de gemeente moeten worden overgenomen. Maar het Leidse gemeentebe stuur stelt vast dat het op korte termijn niet bij machte is de ga ten, die de provincie slaat, op te vangen. Namens zes middel grote Zuidhollandse gemeenten heeft het Leidse college van B en W in een brief aan gedepu teerde staten zijn verontrusting uitgesproken over het nieuwe beleid. In totaal gaat het om een sub sidie van ruim 80.000 gulden die het komend jaar anders wordt aangewend. Volgens de provincie moeten instellingen, om in aanmerking te komen voor subsidie, activiteiten ont plooien die de 'cultuurdeelna me' vergroten. Met andere woorden: muziek- en theater voorstellingen moeten meer pu bliek trekken. Het louter subsi diëren van uitvoeringen, zoals momenteel gebeurt, is straks van de baan. „De nieuwe gang van zaken stelt de gemeente voor grote problemen", zegt Y. van Baarle, van de gemeentelijke directie kunst en cultuur. „Het betekent waarschijnlijk dat de gemeente moet bijspringen, dat nieuwe subsidie-aanvragen niet meer kunnen worden gehonoreerd, of dat de toegangsprijzen voor uitvoeringen omhoog moeten." De Leidse koren ontvangen dit seizoen samen nog zo'n 10.000 gulden subsidie. De har monie- en fanfarekorpsen krij gen circa 5000 gulden voor deelname aan concoursen. Ook dat valt straks niet meer onder de subsidieregels. Indirect wordt ook het LAKtheater de dupe van het nieuwe beleid. Via het Theater Netwerk Nederland (TNN) ontvangt het LAK een provinciale subsidie van 15.000 gulden waarvan het niet langer is verzekerd. Verder zullen sub sidies voor de Waag (het project 'Luistermuseum'), Hot House en orgelconcerten ter discussie staan. Volgens het Kunstenplan, dat het provinciebestuur deze week heeft vastgesteld, wordt in de komende jaren vooral geld uit gekeerd voor projecten die de kunstdeelname vergroten via scholing, steun aan amateur kunsten en culturele evene menten. Kunsteducatie krijgt met ruim 5 miljoen gulden de grootste portie toegekend. Dit geld gaat onder meer naar on dersteuning van de kunstzinni ge vorming van de schooljeugd, het jeugdtheater, spreiding van eigentijds theater en culturele projecten voor allochtone jon geren. Columbus centraal op nieuwe tentoonstelling Ook boven in de Galerie hangen weer zelfportretjes. Hier zijn de verschillen groter. Op sommige 'portretjes' is geen hoofd meer te zien. Een andere is cartoon achtig. René van Dam verbaast. Want behalve dit figuratieve werk hangen er van zijn hand ook grote abstracte doeken en 10 abstracte houtsneden. Het is de 'Editie in stalen cas sette, schilderingen op hout board' die qua schoonheid het diepst raakt In een serie van 10 schilderijtjes op houtboard werkt de kunstenaar het thema moeder en kind uit. Het resul taat is prachtig en heel verschil lend. Een van de schilderijtjes is overwegend blauw en rose. De lijnen van het gezicht van de moeder zijn in de verf gekrast. De baby is in blauwe lijnen ge tekend. In een ander werk staat de moeder links en de baby rechts. De moeder is in de don kere achtergrond gekrast. Zij houdt de baby een spiegel voor. De baby is tegen een licht brui ne achtergrond met donkere lij nen getekend. Hij staat met zijn ene hand in zijn zij en steekt van zijn andere hand zijn duim op. leiden «inge Meestal merkt het publiek er weinig van als de ene tentoon stelling komt en de andere ver dwijnt. Het Rijksmuseum voor Volkenkunde moest echter een tijdje dicht om 'Voorbij de Java- zee' en 'Boeddha en Shiva op Java' af te breken en vier nieuwe tentoonstellingen in te richten. Dat komt omdat het museum nog steeds in de steigers staat. „Die verbouwing was hard nodig", vindt S. Engelsman, sinds augustus directeur van het museum en daarvoor werk zaam bij de universiteit van Utrecht en museum Boerhaave. „Het museum is hier al sinds 1937 gevestigd en in die tijd is er nooit iets wezenlijks ver bouwd. Het gebouw was vroe ger een ziekenhuis en is dus nooit bedoeld geweest als on derkomen voor een museum. De kwaliteitseisen zijn de laatste jaren enorm opgelopen." Met de verbouwing werd al in 1986 begonnen. De vleugel met de ingang werd in 1987 opgele verd en in oktober kwam het middengedeelte, waar het kan torencomplex is geconcen treerd, gereed. Over het begin van het laatste deel van de ver bouwing, van de vleugel rechts van de hoofdingang, is het mu seum nog in onderhandeling. Dat zou het grootste onderdeel moeten worden van de verbou wing. Volgens de planning zit het museum van Volkenkunde in 1994 in zijn nieuwe jasje. In totaal heeft de verbouwing dan 30 miljoen gulden gekost. „Omdat het museum nu een beetje op zijn kop staat, hebben we voorlopig geen plaats meer voor de vaste opstelling. Die komt over een aantal jaren weer terug", legt Engelsman uit. „Nu zijn alle ruimtes van het muse um in gebruik voor tentoonstel lingen. De afgelopen weken hebben we gewisseld van ten toonstelling en daardoor moes ten we even dicht. Normaal ge sproken hebben we genoeg za len en hoeven we het museum niet te sluiten. Als we klaar zijn met de verbouwing houden we, naast de ruimte voor de vaste collectie, twee grote zalen over voor tijdelijke opstellingen." Het museum heeft zolang de verbouwing duurt alleen grote exposities. „Die tentoonstelling "Voorbij de Javazee' kon hier komen omdat we daar door de verbouwing plaats voor hadden. Die tentoonstelling kwam uit New York, was een aantal maanden in Leiden en gaat in januari naar Sydney", zegt En- Kisten met de voorwerpen van 'Voorbij de Javazee' en 'Boeddha en Shiva op Java' klaar voor verzending naar Australië. Directeur S. Engelsman van het Rijksmuseum voor Volkenkunde: „Ik ben altijd benieuwd naar wat ze neerzetten." foto hielco kuipers gelsman niet zonder trots. „We biaanse aardewerk sculpturen derlandse arts en antropoloog komen uit eigen collectie. „Na zijn hem nu aan het inpakken." De vier nieuwe tentoonstel lingen passen in het kader van het Columbus-jaar. Op 'Van Kust tot Kust' zijn pre-Colum- Engelsman: „Deze t toonstelling was al in Kassei te zien en is nu voor vier maanden in Leiden." Verder laat het mu seum het werk zien van de Ne- Henk ten Kate in de tentoon stelling 'Onder de Indianen' en zijn er prenten te bewonderen uit het moderne Japan. De Chi nese achterglasschilderingen onderzoek bleek dat de achterglasschilderingen zo waardevol zijn, dat we besloten recensie wunand zeilstra 'De koning sterft' van Eugène lonesco door het amateurgezel schap Litteris Sacrum Regie Kees Schutte Spel: Joop Segaar. Si- grid de Zwart, Saskia Hageman, Bob Hageman, Annelies Bos- chloo en Hermen-Jan Rijks Gezien 26/11, Microtheater, Leiden Aldaar nog te zien 27 en 28/11.29/11 (matinee) De koning gaat sterven, al wil hij die waarheid aanvankelijk niet onder ogen zien. 'Le roi se meurt' oftewel 'De koning sterft' van Eugène lo nesco bestaat uit één akte waarin het stervens proces van de koning uitgebreid wordt getoond. Zijn eerste echtgenote, koningin Marquerite, zegt hem met nadruk: 'Jij sterft over anderhalf uur. Aan het einde van de voorstelling ben je dood'. En die duur van het sterven komt vrijwel precies overeen met de speelduur van de voorstelling. Het is een opmerkelijke opvatting over de klassie ke eenheid van tijd. In die negentig minuten gebeurt behalve het doorlopen van de verschillende stadia van het stervensproces verder niets. De handeling bestaat dan ook bij de gratie van de tekstbehandeling. Er is met zorg aan de voorstelling gewerkt. Bij Litte ris Sacrum speelt Joop Segaar de titelrol. Hij komt daarin sterk voor de dag. De aandacht van het publiek houdt zijn met herhalingen doorspekte geklaag goed vast. De overige spelers reageren vanuit vaststaande posities. Zijn eerste vrouw en de behandelend geneesheer zijn de realisten die hem voortdurend op de naderende dood wijzen. Zijn tweede vrouw daarentegen probeert hem in dit leven vast te houden. Alle acteurs zijn vrijwel constant op het toneel en laten daarbij redelijk goed op elkaar ingespeeld ensemblespel zien. In het decorontwerp heeft men zich vrij strak aan de aanwijzingen van de auteur gehouden. Bij het slot is dat moeilijker. Aan het einde van het stuk namelijk zouden deuren, ramen en muren moeten verdwijnen. In het zaaltje van het Micro- theater lukt dat laatste eenvoudig niet. Deson danks is er met behulp van een paar simpele middelen een fraai slotbeeld gerealiseerd, waarin de dood als het hoofdthema van deze voorstelling pregnant wordt samengevat. Prof. dr. H. van Os, directeur Rijksmuseum: „Weigeren is natuurlijk moeilijk, r zeggen waar het op staat." amsterdam gpd Het Rijksmuseum in Amster dam toont tot en met 13 de cember een rijke selectie uit de vele jaarlijkse schenkingen en legaten. Een van de topstukken op deze expositie is een Empi re-secretaire uit 1804, een aan winst die mogelijk werd ge maakt door de laatste bijdrage van de Belport Familienstiftung. Dit fonds heeft sinds 1976 een grote rol vervuld bij de aanko pen van het museum, maar het legaat is na 15 jaar inmiddels niet meer van kracht. Volgens directeur Van Os is het een misverstand dat er geen schenkingen en legaten aan het Rijksmuseum meer worden ge daan of dat ze niet welkom meer zijn: „We accepteren ze echter alleen als ze een verrij king voor de collectie betekenen en niet als een dood stukje in het depot belanden. Weigeren is natuurlijk moeilijk, maar je kunt maar beter eerlijk zeggen waar het op staat." Van Os wijst in het meest re cente nummer van het 'Bulletin van het Rijksmuseum' op de be langrijke werken die dank zij particulieren in het museum te rechtkwamen: van Het Straatje van Vermeer en Rembrandts Zelfportret als de apostel Paulus tot een uniek ensemble Delfts aardewerk, Japanse theekera- miek, een uitzonderlijk over zicht van Nederlandse negen- tiende-eeuwse schilderkunst en grote collecties prenten van Rembrandt, Meryon, Villon en Mankes. Aan de schenkingen en lega ten zijn vaak aardige anekdotes verbonden. C.H. Koning gaf bij voorbeeld in 1984 geen toe stemming voor het uitlenen van het 'Portret van Simon van Alp hen' van de Gouden Eeuw schilder Nicolaes Maes voor een lijstententoonstelling. „Groot en onverwacht", was vervolgens de vreugde toen hij het schilderij bij zijn overlijden in 1991 aan het Rijksmuseum bleek te heb ben vermaakt. Andere blikvangers op de ex positie zijn een ivoren deksel uit het begin van de 15de eeuw en een ivoren reliëf met twee pa nelen uit het laatste kwart van de 14de eeuw. Door deze schenkingen van de familie Neutelings is de collectie ivoren van het museum op zeer bij zondere wijze uitgebreid. Dat zelfde geldt voor de Indonesi sche bronzen uit de verzame ling van het echtpaar Oorthuys- Lutjens. In het bulletin, tevens catalo gus bij de expositie, is ook een hoofdstuk gewijd aan de Fiscale voordelen van schenkingen. Het ministerie van wvc is een voor stander van culturele, giften en heeft ter stimulering de brochu re 'Cultuur en fis us' uitge bracht. Informatie 071-416585

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 25