Figuranten in de rij voor Medisch Centrum West Rtv show Vakmanschap 'Nieuwe emoties, nieuwe patiënten, nieuwe sterren' Theatershow Rowan Atkinson op tv 27 NOVEMBER 1992 De geoliede machine van een ziekenhuisserie LELYSTAD SUSANNE VAN VELZEN Het ruikt heerlijk fris op de vierde etage van het Zuiderzee ziekenhuis in Lelystad. In een kamertje draait de wasmachine op volle toeren om het zweet uit de tientallen doktersjassen en verpleegstersuniformen te was- sen. Nadat de kledingstukken onder de strijkbout zijn doorge- I haald, verdwijnen ze op grote I rekken. Klaar voor de volgende gebruiker. Steffen Buikema uit Haaks bergen heeft vanmorgen vroeg een doktersjas uit het rek mo- gen vissen. Nog wat onwennig loopt hij in zijn nieuwe kledij door de gangen van het zieken - j huis. Een nietsvermoedende voorbijganger zou denken dat het vandaag zijn eerste werkdag in het ziekenhuis is. Het is in- j derdaad zijn eerste dag in het Zuiderzeeziekenhuis. Maar in jecties zal hij niet geven en met patiënten krijgt hij niets te ma ken. Steffen is figurant in Medisch Centrum West, het bekendste ziekenhuis van Nederland. Pa tholoog anatoom T. Zijderveld meldt het kaartje op zijn borst zak. De afgelopen maanden heeft de crew de bovenste ver dieping van het ziekenhuis in Lelystad betrokken, om daar bijna dagelijks de avonturen van dokter Erik Koning, dokter Jan van de Woude, zuster Reini en zuster Ingrid op te nemen. In zes jaar tijd zijn de ploegen van John de Mol, de TROS en het NOB een hecht team gewor den. Het is volgens de crewle den een feest om mee te werken aan Medisch Centrum West. Onlangs zag de ploeg alle in spanningen beloond met de fel begeerde TeleVizierring. Me disch Centrum West was voor de derde maal genomineerd voor de televisieprijs. Grote belangstelling Rinus Michels is vanaf het aller eerste begin betrokken bij de serie. Hij zorgt ervoor dat er ge noeg figuranten zijn. Dat is een hele klus. Niet om ze te vinden. Integendeel. Het is een hele klus om de grote belangstelling in goede banen te leiden. Vandaag heeft Rinus Michels vijf figuranten onder zijn hoede. Twee patiënten en drie dokto ren. Ze kijken hun ogen uit op de set. Terwijl Rinus in geuren en kleuren verhaalt over het da gelijks leven op de bovenverdie ping, passeren Klaas Hofstra en Mare Klein Essink, alias Dick van Lennep en Jan van de Wou de. Figurante Els Sloesarwij uit Almere doet alsof het haar koud laat. Even later bekent ze dat ze het „natuurlijk interessant vindt om de acteurs in levende lijve te zien. De eerste keer kijk je erg tegen ze op." Michels knipoogt. „Je maakt de gekste dingen mee. Uit het hele land komen massa's men sen naar dit ziekenhuis om een rolletje te spelen in de serie. Ze bellen niet van tevoren. Nee, ze staan gewoon voor de deur. Laatst stonden hier twee meis jes uit Limburg op de stoep. Ze hadden van hun ouders als ver jaardagscadeautje geld voor de treinreis gekregen. Ze moesten maar naar Medisch Centrum West gaan. Ook een meisje uit Zeeland dat tot twee keer toe van huis wegliep klopte bij ons aan. Ik heb haar ouders gebeld en ervoor gezorgd dat ze weer veilig thuis kwam vertelt Ri- Geoliede machine De figpranten zijn duidelijk on der de indruk van de geoliede machine die Medisch Centrum West in al die jaren is geworden. Geen wonder dat televisiema kers uit verschillende landen naar Lelystad trekken om de kunst af te kijken. Het realiteits gehalte in de serie is hoog, al leen^ door het decor. De over bekende balie in Medisch Cen trum West is een echte zieken huisbalie en de ziekenkamers zijn echte ziekenkamers. Het enige lastige van het le vensechte decor is het wegwer ken van kabels en elektriciteits draden. In een studio zijn daar faciliteiten voor, maar in het Zuiderzeeziekenhuis niet. Daar moeten de plafonds steeds wor den opengebroken om extra licht op te hangen. In een kamer, oorspronkelijk bedoeld voor vier zieken, ze telen de twee vaste kleedsters Ellen en Roos en make-up da me Elly. Op het bureau van El len ligt het continuïteitsboekxan de serie. Volgens Ellen is het zo'n beetje de bijbel van Me disch Centrum West. „Hierin houden we precies bij welke kleding de acteurs dragen in de verschillende scènes en vooral ook hoe ze het dragen", vertelt Ellen. Hangt de tas over de rechterschouder, heeft hij zijn trui in zijn broek en draagt hij zijn bril. De scènes worden kris kras door elkaar opgeno men en dan is het belangrijk voor de continuiteit dat je na drie weken nog weet wat de ac teur droeg in een bepaalde sce- Roos zit klaar achter de naai machine om op het laatste mo ment nog een losgetornd naad je te stildcen of een broekspijp een stukje korter te maken. „De kleding moet perfect zitten. Het is geen gezicht als een nieuwe acteur de slobberende jas van een andere speler aantrekt." De duizenden kledingstukken die voor de serie gebruikt worden hangen aan lange rekken tegen de muren. Een bloemetjesjurk van Lisa Messing naast een donkerrood overhemd van Erik Koning. Ellen en Roos weten feilloos wat van wie is. Renovatie Een paar minuten later stapt Mare Klein Essink de kleedka mer binnen. Voor de volgende scène moet hij onder zijn witte jas een lichtgrijs shirt dragen. Gewillig neemt hij het kleding stuk in ontvangst en binnen een paar minuten staat hij weer op de set. Opnieuw worden er op names gemaakt in de internis tenkamer. De rechterhand van regisseur Guido Pieters, opna meleider Rob van den Heuvel, loopt de scène nog een keer 'droog' door met de jongens van het geluid en het licht. Vlak voordat de opnames be ginnen komt er een telefoontje binnen met het verzoek om nog even te wachten. Het Zuider zeeziekenhuis wordt nu gereno veerd en de aannemer meldt dat er geboord moet worden. Geen probleem. Van den Heu vel grijpt de gelegenheid aan om de scène nog eens door te nemen. Mare Klein Essink loopt CLOSE UP Jolanda Oukes Maar de kijker krijgt in ieder ge val waar voor z'n geld. In een half uurtje weet je precies wat er in de 'bladen' staat. Maar dat is natuurlijk ook een nadeel als je net in die week naar de tandarts Voor dat laatste probleem is een eenvoudige oplossing: gewoon niet kijken. Dan mis ie wel een revolutionaire ontwikkeling in de poppenanimatie. Een mario net zonder touwtjes, een pop penkast-pop zonder hand erin en een buiksprekerspop zonder buikspreker. De techniek staat voor niets. De bewegingen van de mondjes van Albert en Paulien lijken be drieglijk echt. Met een akelige precisie volgen de bewegingen de op een band ingesproken tekst. Dat de poppen maar één uitdrukking hebben grenzend aan een liente verbazing), is niet erg, want de tekst wordt ook niet erg levendig opgedreund. Maar het blijft vreselijk knap. Ook de timing is perfect. Als Al- bert, vlak na Paulien de presen tatie overneemt, kijkt Paulien alert zijn kant op. De camera neemt dat nog net op tijd mee, alvorens in te zoemen op Al- bert Maar deze timing brengt tegelij kertijd een forse tekortkoming aan het licht. Paulien zit beter in elkaar dan Albert Of anders gezegd: Paulien is van recentere datum. Albert is het laatste nog in werking zijnde exemplaar uit de beginfase, toen de electroni- sche poppenanimatie nog verre van perfect was. Hij voldoet, maar daar is ook alles mee ge- zegd- Maar toch is het duo een lust om naar te kijken. Hoewel zij. zoals eerder gezegd, nauwelijks uitdrukking hebben, zijn de poppekopjes fraai gestyleerd. Alle oneffenheidjes zorgvuldig weggepoetst, de tandjes hagel wit en de scheiding (er is écht haar gebruikt) zo recht dat je er een liniaal naast kunt leggen. Als het mensen van vlees en bloed zouden zijn, zouden ze onecht overkomen. Maar in dit geval kan de kijker alleen maar grote waardering opbrengen voor het vakmanschap van de techneuten aan wier brein deze creaties zijn ontsproten. Setopname van Medisch Centrum West in het Zuiderzeeziekenhuis in Lelystad met Hans Veerman als de di recteur van het MCW. foto cpd op de gang wat heen en weer te draaien. Het is zijn laatste sei zoen in Medisch Centrum West. „Het is nog steeds heel leuk om mee te werken aan de serie. Veel collega's zijn goede vrien den geworden, maar het wordt tijd om eens wat anders te gaan doen na zes jaar." Hoe dokter Jan van de Woude de serie verlaat is volgens Mare Klein Essink nog niet bekend. „De laatste scripts moeten nog geschreven worden, maar ik wil wel een beetje inspraak hebben over mijn einde. In principe schrijft de schrijver, regisseert de regisseur en acteert de ac teur, maar enig overleg is in Medisch Centrum West geluk kig wel mogelijk. Het is ook lo gisch dat een acteur mee kan denken over zijn rol want het karakter dat ik speel is inmid dels zo'n beetje mijn alter ego geworden. Dat moet ook wel, anders houd je het niet zes jaar vol." De vooruitgang staat niet stil. De hele maatschappij is ge automatiseerd, ons dagelijks le ven drijft op pincodes, Ninten do en computergestuurde vraagbakens. In deze wereld van chips, bites en floppies is het een verademing als er tv-se- ries worden uitgezonden waar aan je kunt zien dat het nep is. Die wat technische hoogstand jes betreft lijken te dateren uit de tijd dat de hele straat zich bij de enige tv-bezitter uit de buurt voor de buis zat te vergapen. De bordkartonnen decors met weide berglandschappen of woeste zeeën. Hoofdrolspelers die af en toe een emmer water in het gezicht krijgen geworpen of in een papieren wagon mee- hobbelen op het eentonige ge ratel van de trein. De houterige gebaartjes van de poppenkast- poppen, de microfoons die dui delijk zichtbaar boven de spe lers bungelen. Dat is allemaal verleden tijd. En dat wordt ons wekelijks door RTL 4 nog eens fijntjes ingewre ven. Het programma Showtime wordt namelijk gepresenteerd door twee niet van echt te on derscheiden marionetten. Het programma is zo knap in elkaar gezet dat de touwtjes waarmee de presenterende poppen in be weging worden gezet niet te zien zijn. De houterig aandoen de bewegingen ziin nog niet he lemaal weggewerkt, maar naar verluidt is men daar bij RTL 4 druk mee bezig. De presentator, die een griezeli ge gelijkenis vertoont met het model Thunderbird heeft de naam Albert Verlinde gekregen. Hij wordt terzijde gestaan door een op ex-miss Paulien Huizin- ga gelijkend modelletje. Als een kloon van Alan Tracy en Lady Penelope weipen zij zich op de nationale en internationale showbizz. Alleen het embleem van International Rescue ont breekt Maar daar is mee te le- In sneltreinvaart passeren het koningshuis, Madonna en Lee Towers de revue. Zo oppervlak kig en nietszeggend dat vier mi nuten per item al behoorlijk aan de lange kant is. Gelukkig wor den de meeste onderwerpen er in een aanmerkelijk korter tijds bestek doorheen gejaagd. Medisch Centrum West gaat vanavond zesde seizoen in Medisch Centrum West, inmiddels dan eindelijk ge wapend met de felbegeerde Te- levizier Ring, gaat andermaal vol overgave in de aanval. Met alweer de zesde serie prikkelend ziekenhuisgeweld, bestaande uit achttien nieuwe afleverin gen. Met ingang van vanavond valt er weer wekelijks te slikken en te snikken bij de lotgevallen van dok ter Jan van de Wou de en zijn witgejaste kornuiten. En dat betekent - zo meldt de TROS vol TROTS - „nieu we emoties, nieuwe ziektegeschiedenis sen, nieuwe patiën- dische en parame dische Sterren". Om deze zesde reeks MCW's een 'extra zetje mee' te geven, werd er dezer dagen in Amersfoort een bijeenkomst voor hoofdrolspe lers en pers georganiseerd in een passende omgeving: 'De Mannenzaal' van het in 1390 door de Broederschap des Ge- Levens van Geert Grote Wereldje gestichte Sint Pietersgasthuis. Knappe verpleegster Dat het er in vroeger tijden in het ziekenhuiswezen wel even anders toeging dan in de dagen van dokter Jan, valt te lezen op het uit 1885 stammende 'Regle ment Van Orde' dat tussen de kleine bedsteden - elk voorzien van een keurige witte po - van 'De Mannenzaal' aan de muur is gespijkerd: 'De gastelingen van het ge sticht zijn verplicht de bevelen van den binnenvader en de bin- nenmoetjer natekonien.En dan volgt een aantal strenge regels, zoals verplicht het bed verlaten om des morgens 7.30 uren, ver plicht er weer in om des avonds 9.00 uren en daartusschendoor had ik liever een arts gespeeld zeer veel bidden 'zoodra door dan een verpleegster. Als kind al den binnenvader daartoe het teeken zal zijn gegeven'. Dan kun je maar beter in MCW lig gen, met volop kleuren-tv's en frisse glimmende dokters. En met een nieuwe knappe ver pleegster, want op het gebied van nieuwe medische sterren maakt in aflevering 77 zuster Annelies Rietschoten haar en tree. Annelies is een zo genaamde 'herintre dende vrouw'. Ze ziet haar leven ach ter het aanrecht niet meer zitten, ervaart de liefde van haar man ais verstikkend en voelt zich een ge vangene in haar ei gen huis. Wat te doen? Verpleegster worden in MCW! De rol van Annelies Rietschoten wordt gespeeld door Inger van Heijst, die we onder meer kennen als het gangster vriendinnetje van André van den Heuvel uit de speelfilm 'Joep Meloen', maar natuurlijk vooral als Jeanne Dekker, de zo smartelijk aan een tumor over leden Grote Liefde van Daniël uit 'Goede Tijden, Slechte Tij den'. „En ze kunnen van alles over die serie zeggen," aldus In ger, „maar ik heb een fantasti sche tijd gehad bij GTST. Het was heel gezellig, ik had hele leuke collega's, kortom perfect." Gelukkig deugen de collega's uit MCW ook zeer. „Ik heb nu zes opnamen achter de rug, en het bevalt me hier erg goed. We hebben veel plezier onder el kaar tijdens de opnamen, er is veel humor en dat is goed. Wat je toch in Nederland vaak hebt, is dat alles meteen heel drama tisch is. Ik houd juist van dingen met een lichte ironie en dat probeer ik in MCW ook een beetje te doen." „Het is ook een leuke rol, al PANDA DE L'ISLE Inger van Heijst alias zuster Annelies Rietschoten. foto frank fahrntr wilde ik per se kinderarts wor den, ik liep altijd rond met zo'n plastic stethoscoopje en alle fa milieleden moesten er aan gelo ven, iedereen werd door mij on der de pleisters geplakt Maar helaas, ik was niet goed genoeg in mijn beta-vakken, dus het is er nooit van gekomen. Mis schien maar goed ook, want mensen moeten altijd enorm lachen als ik het vertel - arts? jij? - want ik kan absoluut niet te gen bloed, ik val meteen flauw." Gelukkig stemt de rol van ver pleegster Inger tot tevreden heid. „Ik mag natuurlijk niet te veel verklappen, maar net leuke vind ik dat Annelies een vrouw is die steeds meer gaat doen wat ze wil. Dat is bij mijzelf ook zo. Ik denk ook 'wat wil ik nu ei genlijk?', en dat wil ik dan reali seren. Ik houd bijvoorbeeld veel van zingen en ik ga daar nu ook iets mee doen. Met een stel mu zikanten heb ik in eigen beheer een demo gemaakt, en we gaan proberen om daar iets van te maken. Er staan voornamelijk onbekende klassieke liederen op, een lied van Dietrich, onbe kend werk van Weill, dat vind ik mooi. Ik houd ervan om met mijn stem te experimenteren. Maar als het lukt zal ik toch be slist een zingende actrice wor den, géén acterende zangeres." Voorlopig behoort zuster An nelies tot de vaste staf van MCW. „Hoe het volgend jaar gaat verlopen? Ik weet het niet. Ik zou zelf denk ik wel willen doorgaan, als er een leuke lijn bij komt." We nuttigen nog gezellig en kele medisch uitziende cocktails met geheimzinnig blauw spul onderin, en dan is het zo ver: op de tussen de oude mannen- bedjes opgestelde monitoren kunnen we genieten van een van de nieuwe afleveringen. Onder begeleiding van de be kende treurmuziek gaat er ie mand heel zielig dood, een nier verwisselt van eigenaar en een patiënte krijgt een akelig nach telijk bezoekje van haar echtge noot. Snuf, snuf, snikkerdesnik. Alom komen de zakdoeken te voorschijn en de fotograaf van Weekend pinkt stiekem een traantje weg. 'Kijk je eigenlijk zelf altijd naar MCW?', vraag ik aan Inger van Heijst. „Toen de serie net begon, heb ik gekeken, omdat iedereen erover praatte en er commentaar op leverde. Ik vond het in ieder geval heerlijk dat er eindelijk eens een kans was voor onbekende mensen. In het begin vond ik het nog niet zo heel sterk. En nu? Ja, nu is het uitgegroeid tot wat het is." Na nog een stuk of wat van die blauwe hoestdrankjes gaat ledereen tevreden naar huis, nog vol van de overdosis aan grijpend leed. terminale ziektes, fijne dokters en spetterende verpleegsters. Dat wordt weer genieten deze winter! Carola Smit trotse moeder van Comel Toen Rowan Atkinson in 1990 met de ITV-inzending'Mr Bean' de Gouden Roos van Montreux won, wilde de verzamelde pers graag met deze Britse humorist praten. Atkinson bleek een saaie, verlegen man te zijn die soms stotterend antwoord op de vragen gaf, tussendoor de spanning wegslikkend. Geen grappen, maar zakelijke ant- i woorden. Humor is werk voor Atkinson. Geen vanzelfsprekendheid, geen gave. Atkinsons vriend Stephen Fry zegt daarover: „Ro wan heeft geen sprankje show biz in zijn leven. Het is net alsof j God een portie komisch talent over had en dat als grap uitdeel de aan een saaie, in een parka gehulde scheikundige." Atkinson maakte furore met de 'Blackadder'-cyclus (in Ne derland door de VPRO uitge zonden). Daarvoor was hij één Rowan Atkinson foto cpd. van de vier van 'Not the nine o'clock News' (Veronica zond afleveringen van deze show in het begin van de jaren '80 uit). Zondag brengt de VPRO (Ne derland 3, 21.41 uur) een regi stratie van een in het Ameri kaanse Boston opgevoerde the atershow. Ruim een uur is Atk inson bevrijd van zijn verlegen heid. Ruim een uur is Atkinson zeer grappig. Maar hoe grappig hij ook is, hij is geen komediant la André van Duin. Hij is meer een komisch acteur. Stephen Fry. „Hij kan een eenvoudig woord of een simpe le naam als 'Bob' ontzettend komisch maken, alleen al op de manier waarop hij het uit spreekt." Atkinson eindigt de snow met het afroepen van na men. De namen hebben allen betrekking op sex. Dubbelzin nigheid in het kwadraat. En toch niet plat Dat is een presta- Rowan Atkinson, VPRO zondag, Nederland 3, 21.41 uur)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 13