'Het is een vorm van erkenning' 5,- KORTING 3 SL0GGI SLIPS MET Cultuur&Kunst Vertraging in kwestie Koenigs-kunstcollectie Striptekeningen vervelen door trucage Fascinerende 'Tekenen van tijd' DINSDAG 24 NOVEMBER 1992 19 ruygrok (CHEF) SASKIASTOEIINGA Lunchconcert Hiroko Yano leiden De Japanse pianiste Hiroka Yano is aanstaande donder dag tijdens een lunchconcert in de K&O-Kapelzaal te Leiden te beluisteren in werken van Mozart, Brahms en Debussy. Het con cert begint om 12.45 uur. U2 in mei in De Kuip De Ierse popgroep U2 treedt 9 en 10 mei op in het Rotterdamse Feijenoord-stadion. Met dit concert in de Kuip be gint U2 de Europese tournee 'Zooropa '93'. De voorverkoop be gint aanstaande zaterdag op de bekende adressen. Cursussen in oudheden leiden Het Rijksmuseum van Oudheden begint in het nieuwe jaar met drie cursussen. De taal van de oude Egyptenaren komt aan bod in de cursus 'Hiërogliefenschrift voor Beginners', die op 9 januari begint. Wie zich interesseert voor de Egyptische be schaving kan op 18 maart terecht bij de cursus 'De cultuur van het Oude Egypte'. Tenslotte wordt op 28 januari de cursus 'Be dolven Steden' gegeven, over de opgravingsgeschiedenis van de steden rond de vulkaan Vesuvius. Aanmeldingen en informatie: tel. 163178. Excursie en lezing over ikonen leiden De ikoonschilderkunst is het onderwerp van een diale zing die morgenavond om 20.15 uur gehouden wordt in de K &0-Kapelzaal aan de Oude Vest. Kunsthistoricus H. Rijken stelt de achtergronden van deze schilderkunst, de schildertechniek en de cultuur waarin de ikoonschilderkunst tot grote bloei kwam, aan de orde. Een dag later, op 26 november, vindt een rondleiding plaats in het Catharijneconvent in Utrecht waar vele ikonen uit de 15e tot en met 18e eeuw zijn tentoongesteld. In formatie en aanmeldingen bij K&O (tel. 141141). Musical Tsjechov in Den Haag den haag De musical Tsjechov, met onder meer Boudewijn de Groot in de hoofdrol, wordt op 5 december opgevoerd in de Haagse Schouwburg. De musical vertelt het verhaal van de in zijn tijd al vermaarde Russische schrijver Anton Pavlovitsj Tsjechov. Het werd geschreven door Dimitri Frenkel Frank en Robert Long. Kaarten voor deze voorstelling zijn verkrijgbaar bij het Uitbureau van K&O aan de Oude Vest in Leiden (tel.141141) Daverend slotakkoord Fodor Amsterdam 'Fodor Longa, Res Brevis' wordt de laatste expositie van Museum Fodor in Amsterdam. Het publiek krijgt precies elf dagen de tijd, van 21 t/m 31 december, om kennis te nemen van dit „daverend slotakkoord". Het wordt een leeg gebouw met muren barstenvol kunst, aldus het museum. Schilderingen, te keningen, foto's en zeefdrukken zijn direct op de wanden uitge voerd en onvervreemdbaar deel van het gebouw. Zo drukken de kunstenaars in Amsterdam het belang van Fodor uit. Zoals be kend gaat Museum Fodor 1 januari op in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Concert Fischer-Z in De Meerse Ficher-Z hoofddorp De Engelse band Fischer-Z geeft op zondag 29 no vember een concert in schouwburg De Meerse in Hoofddorp. Nadat de band begin jaren tachtig was doorgebroken naar het grote publiek, werd het ineens stil rond Fischer-Z. In 1991 werd de draad weer opgepakt met een nieuw concept: theaterconcer ten met voorman John Watts als ideale clown. Onlangs werd een nieuwe cd 'Destination Paradise', uitgebracht. Hete theatrale en visuele elementen, begint om 20.15 uui A he Korbee's Huis ter Duin bij '50 mooiste van Nederland' Wat heeft Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk ge meen met het Thialf Ijsstadion in Heerenveen, de Euro mast in Rotterdam en Hoogovens in IJmuiden? Dit: ze behoren alle vier tot de vijftig mooiste na-oorlogse ge bouwen in Nederland. Althans, dat vindt Jaap Huisman van wiens hand deze week het boek 'Mooi Gebouwd Ne derland, selectie: de 50 mooiste' verscheen. En van Huis ter Duin-architect Arie Korbee (28) mag iedereen gerust weten dat dat boek er is. Arie Korbee ontwierp als jong afgestudeerde architect de nieuwbouw v noorpwuk paul de vlieger Huisn -m schreef eerder, twee jaar g, leden, 'Lelijk Gebouwd Nederland', een boekje over de vijftig grootste missers van na de oorlog. De pennevrucht van de architectuur-criticus van De Volkskrant oogstte toen nogal wat opschudding onder de Ne derlandse architecten. Welis waar was meteen duidelijk dat Huismans boekje 'met een glimlach' moest worden gele zen, voor de architecten van de Leidse vuilverbranding, het Ca sino in Zandvoort en de Salva- torikerk in AJphen aan den Rijn om er maar eens drie te noe men betekende het bepaald niet de publiciteit waarop ze za ten te wachten. 'Zitten wachten' heeft Arie Korbee ook niet op vermelding van 'zijn' Huis te Duin bij de vijftig mooiste van het land. Laat staan dat hij er van heeft gedroomd. Leuk vindt hij het wel. „Ik weet wel: het is één cri ticus en het is zo subjectief als wat. Maar toch, het is een vorm van erkenning en ik vind dat persoonlijk heel eervol. Als ik zie tussen welke nationale en internationale vakbroeders ik allemaal in dat boekje sta, ben ik best een beetje trots. Ik ben verreweg de jongste in dit boek, denk ik. En Huisman blijft na tuurlijk toch ook iemand die meer verstand van architectuur heeft dan de gemiddelde Ne derlander." Arie Korbee ontwierp de nieuwbouw van Huis ter Duin toen hij nog maar net was afge studeerd van de Technische Universiteit in Delft. Als 25-iari- ge beginnend architect een we- reldklus', natuurlijk. Korbee jr, die met zijn vader Leen aan de Nieuwe Zeeweg een architec tenbureau heeft, vindt dat ook. „Een start waar iedere architect van droomt. Het was een hecti sche tijd toen, omdat na de brand snel herbouwd moest worden. Veel tijd was er niet en alle betrokkenen hebben zich toen echt uit de naad moeten werken. Des te leuker is het, als het zo goed uitpakt", aldus de Noordwijker. Achter zijn ontwerp van een kleine drie jaar geleden staat Korbee nog steeds. „Als ik het nu zou moeten doen, deed ik het weer zo. Op een paar details na misschien, die je door het zich wijzigende tijdsbeeld an ders zou aanpakken, Maar de materiaalkeuze, de manier waarop we in het ontwerp res pect hebben getoond voor het oude hotelgebouw, het golven de dak en de liftschachten aan de buitenzijde: ik vind het nog steeds erg mooi." Korbee durft best toe te geven nog altijd heel trots te zijn op zijn ontwerp van Huis ter Duin. „Óf ik er steeds aan moet den ken als ik bij het binnenrijden van Noordwijk dat hotel zie staan? Nee, dat niet meer. In het begin wel. Maar je kunt er na tuurlijk niet eeuwig bij blijven stilstaan. Er is meer ie doen. Er zijn andere projecten die de aandacht vragen. Weliswaar niet zo aansprekend als Huis ter Duin, maar toch ook prachtig om te doen", aldus Korbee die onder andere onlangs voor de plek van discotheek Club 71 een appartementengebouw ont wierp. Terug naar Huismans boekje. In de keuze van de vijftig mooi ste gebouwen van Nederland kan Korbee zich wel min of meer vinden. „Er slaan er zeker een paar in, die ook op mijn lijstje zouden voorkomenzegt hij voorzichtig. Met de kwalifi caties die de auteur aan Huis ter Duin geeft, kan Korbee ook le ven. 'Een Grand Hotel dat voor de verandering zijn naam eer aan doet', schrijft Huisman. En: 'een golvend dak dat van de verte op de kuif van Lucky Luke lijkt'. Maar ook: 'Het hotel is het wervende middelpunt van een lint appartementen waarbij de fantasie van de architect is blij ven steken in de vorm van het balkon.' „Tja", zegt Korbee, „die Huisman kan soms wat bot zijn in zijn uitspraken. Maar die appartementen zijn trouwens van een andere arcnitect." MOSKOU HANS GELEIJNSE De Russische minister van cul tuur Sidorov vindt dat pas over teruggave van de Koenigs- kunstcollectie aan Nederland kan worden gesproken als on omstotelijk is bewezen dat de collectie Nederlands eigendom is. Sidorov zegt dat in een view met het Komsomolskaja Pravda. De uitlating van duidt op een vertraging in de af wikkeling van de Koenigs-kwes- tie. Tot nog toe is van Russische zijde nooit bestreden dat de col lectie Nederlands eigendom is. Sidorov zei begin oktober, toen hij wereldkundig maakte dat de miljoenen-collectie in een Rus sisch museum lag, dat over te ruggave aan Nederland kon worden gesproken, wanneer er geen andere claims op de col lectie kwamen. Sidorov zegt nu in de Komsomolskaja dat nog niet is uitgemaakt of de collectie Nederlands of Duits bezit is. Bij de Nederlandse ambassade is echter niets bekend van Duitse claims op de collectie. De collectie tekeningen, etsen en gravures van de Haarlemse bankier Franz Koenigs werd aan het begin van de Tweede We reldoorlog aan Hitler-Duitsland verkocht. Dat gebeurde door de Rotterdamse havenbaron Van Beuningen. Omdat Nederlandse wetgeving transacties met de vijand verbiedt, wordt de ver koop van de collectie als illegaal beschouwd. De collectie werd aan het eind van de Tweede Wereldoor log met tal van andere kunst werken als oorlogsbuit door de Sovjets meegenomen en in het Poesjkin-museum verborgen. Tot Sidorov met zijn 'onthul ling' kwam, werd door Moskou steeds ontkend dat de kunst werken van onder anderen Rembrandt, Duerer, Van Ostade en Tintoretto in Russisch bezit De Russische pers heeft pas eind vorige week lucht gekregen van het feit dat Sidorov begin november de Koenigs-collectie aan de Nederlandse ambassa deur Vos heeft laten zien. Van nationalistische en communis tische kant is Sidorov nu zwaar onder vuur genomen omdat hij 'Russische eigendommen' aan Nederland (en Duitsland) zou willen uitleveren. Het nationa listische weekblad Den (Dag) heeft Sidorov al een plaats gege ven in een lijstje 'Vijanden van het Russische Volk'. Opvallend is dat ook de architectuurtekeningen het telkens van dezelfde trucs moeten hebben: extreme kikker- en vogelperspectieven, panorami sche fish-eye overzichten, een nostalgisch futurisme van Manhattan-achtige stadsgezichten vol Zeppelins, Bugatti's en hier en daar een vrouw met een openhangend blousje. beeldende kunst beeldende kunst Marijke Gerritsma. Te zien: t/m 13 december. Do., vr.. za.. en zo. van 12-18 uur. Grafische werkplaats De bange duivel. Rijndijk- Soms gebeurt het bij een solotentoonstelling dat je bij het eerste kunstwerk direct getroffen raakt. Soms ook wekt zo'n eerste indruk verwachtin gen, die niet beantwoord woorden. Het tegen deel is het geval bij de expositie van Marijk Ger ritsma. De schildering op papier van twee vis sen, passend in een patroon van vlakken en or namenten gaf tegelijk rust en spanning weer. Af en toe spelen dieren en menselijke figuren een rol in Gerritsma's recente werk, maar in hoofd zaak geven de composities met geordende pa tronen en architectuur-fragmenten de toon aan. Sommige patronen doen denken aan ornamen ten van een gebouw, zonder associaties met op pervlakte versiering, maar eerder als een herin nering aan wat blijft ondanks het verglijden van de tijd. 'De bange duivel' is niet in de eerste plaats een expositieruimte maar een grafische werk plaats. Haast vanzelfsprekend maakt grafiek deel uit van werk van de tentoonstelling naast een groot aantal werken op papier en schilderij en. Door deze verscheidenheid in technieken valt er veel te ontdekken; iedere schildering of bladgrafiek bevat als je goed kijkt een rijkdom aan elementen en lagen die de vluchtige blik vasthoudt en dwingt tot verdere beschouwing. Een kleurets of een schildering op papier, stel len eigen eisen door de techniek, maar in beide werken past Marijk Gerritsma sterke gelaagd heid en identieke vormen toe. Een opvallende overeenkomst is te zien bij een schildering waarin lijnen ingekrast zijn, niet zoals bij een ets in de plaat, maar in de gekleurde laag. Dit voor beeld geeft aan dat er, ongeacht de gebruikte techniek, een duidelijke lijn door het werk loopt, bijvoorbeeld in het gebruik van motieven, in krassingen en colage-achtige elementen. Maar ook de verschillen komen tot uitdrukking, zoals bij een tweetal aan elkaar verwante etsen uit 1991, waarvan éen meer evenwicht en kracht bezit. Gerritsma's kleurgebruik is consequent, maar niet voorspelbaar en draagt duidelijk het stempel van persoonlijke, weloverwogen keu- Er gaat een fascinerende werking uit van Ger ritsma's werken.'Ik bewonder behalve de fraaie kleuren vooral de wijze waarop deze kunstena res beelden oproept van tijd en tegelijk van tij- deloosheid. 'Tekenen van tijd' is in dubbele be tekenis een zeer passende titel voor deze pre sentatie. In alle rust brengt de beschouwing van Marijk Gerritsma's werk een prachtige wereld tot leven. Boekenweek geschenk van W.F. Hermans „In de mist van het schimmen rijk: fragmenten uit het oorlogs dagboek van student Karei R." is de titel van het boek dat Wil lem Frederik Hermans heeft ge schreven als Boekenweekge schenk 1993. Het boek ver schijnt in een oplage van ten minste een half miljoen exem plaren, zo meldt de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB). Het boek sluit aan bij het the ma van de boekenweek „het le ven geschreven: dagboeken, brieven en biografieën". De boekenweek wordt van 10 tot en met,20 maart 1993 gehou den. Het traditionele essay, dat in 1993 door Martin van Ameron- gen wordt geschreven, is geti teld „Mijn leven, zijn leven". De CPNB brengt ook een eenmali ge editie uit van het tijdschrift IK. Schuiten en Benóit Peeters Te zien: t/m 20/12, wo t/m vr 12-17 uur, za en zo 11-17 uur De Waag, Aalmarkt Albert Speer wist het ook: schaalvergroting overrompelt. Door in zijn ontwerpen absur de, onfunctionele afmetingen toe te passen, realiseerde hij bouwsels, die niet van deze we reld leken te zijn. Dat paste pre cies in de Nazi-ideologie, die vereiste dat zijn gebouwen de bovenmenselijke macht van de Fuhrer uitstraalden. Bij nader inzien blijken de gebouwen van Speer echter alles behalve bij zonder, Alles is bij elkaar gejat en berust op dat ene foefje. Op dezelfde wijze blijken de tekeningen van Francois Schui ten en Benóit Peeters, die op het eerste gezicht imponeren, bij nader inzien gebaseerd te zijn op telkens weer dezelfde trucjes. Schuiten en Peeters, af komstig uit Franstalig Belgie, zijn de auteurs van een reeks stripalbums getiteld 'De Duiste re Steden'. Deze maand expo seert De Waag in Leiden origi nele tekeningen uit deze serie. Daarmee krijgt de tentoonstel lingreeks rond Beeldende Kunst en Architectuur, waarin vooral museaal georiënteerde kunst centraal stond, een tamelijk po pulaire afsluiting. De strips van Schuiten en Peeters laten zich lezen op ver schillende niveaus, van krypto- erotische verhaaltjes tot futuris tische maatschappijkritiek. Ze zitten bovendien vol kunsthis torische grapjes. Daardoor heb ben ze in intellectuele kringen een zekere cult-status veriae gen, wat waarschijnlijk ook ver klaart waarom De Waag er aan dacht aan wenst te besteden. In 'De Duistere Steden' gaat het in de eerste plaats over bouwkunst. De verhalen zijn over het algemeen nogal ge zocht en lijken voornamelijk be doeld als excuus om fantasierij ke decors te kunnen ontwerpen, waarin alle architectonische re gisters worden opengetrokken. De tekeningen zelf laten zich moeiteloos plaatsen in de tradi tie van 'de klare lijn', ontwikkeld in de Kuifje-strips van Hergé. Ze bestaan uit gestileerde lijnpa- tronen, ingekleurd met heldere, transparante inkten. Ze onder scheiden zich echter van Her- gé's werk door een relatief ge brek aan spontaniteit in de lijn- voering, die vrijwel geheel met passer en lineaal tot stand komt, en door een absoluut ge brek aan humor. De vlakke ka rakters van de stereotyp gete kende poppetjes en de ver krampte teksten geven een eendimensionale, benauwende sfeer aan de tekeningen. Daardoor gaat het des te meer opvallen dat ook de archi tectuurtekeningen het telkens van dezelfde trucs moeten heb ben: extreme kikker- en vogel perspectieven, panoramische fish-eye overzichten, een nostalgisch futurisme van Man- hattan-achtige stadsgezichten vol Zeppelins, Bugatti's en hier en daar een vrouw met een openhangend blousje. Zeker: er valt heel veel te zien en het is een aardig spelletje om zoveel mogelijk Kunsthistorische ver wijzingen in de tekeningen te ontdekken. Maar wat nu precies het doel is van die eindeloze op eenstapeling van motieven, wordt niet duidelijk. En dat ver veelt toch, op den duur. (geldt voor Bast en Luxe Sips en bj 2 9ogg for Men). Sloggi Basis Sips zji gemaakt van 95% fyi katoen en 5% Lycra', Luxe Sips 85/10* Ook na ertdetooi wassen Mjven ze perfect in vorm Zit goed blijft goed. v ~J J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 19