'We zijn erg humoristische mensen' Haarlemse kunst lyrisch en expressief Cultuur&Kunst Prachtige stemmen in een romantische sfeer Andriessen-herdenking in Utrecht afgesloten AAAANDAG 16 NOVEMBER 1992 ANNEMIEK RUYGROK (chef) 'Kikkerkoning' in Noordwijk noordwuk Theater't Appeltje speelt woensdagmiddag Het sprookje 'De Kikkerkoning' in cultureel centrum De Rank in Noordwijk. Een koppige prinses, een gouden bal die in de vijver valt en een kikker spelen de hoofdrol in het oude sprookje van de gebroeders Grimm. De kinderen mogen zoals altijd weer meespelen. De voorstelling begint om 14.15 uur. 'Ontwikkeling en Vreugd' hazerswoupe-dorpToneelvereniging 'Ontwikkeling en Vreugd' geeft vrijdag 20 november een extra voorstelling in het Dorps huis in Hazerswoude-dorp. De klucht 'Charleston Baby wordt dan nogmaals opgevoerd omdat voor de voorstelling op 7 en 21 november nu al geen kaarten meer beschikbaar zijn. De voor stelling begint om 20.30 uur. Kaarten zijn te koop bij de bekende voorverkoopadressen en aan de zaal. Aquarellen van 'gedroomde steden' leiden De tederheid van een kunstenaar en de bouwkundige kennis van een architect. Deze twee eigenschappen combineert Victor Bouter in zijn aquarellen. Zijn werk is nog tot 22 novem ber te zien in Ars aan de Pieterskerkgracht. Dat Victor Bouter overwegend stadsgezichten schildert, is geen toeval. Voordat de inmiddels 62-jarige kunstenaar ziin studie aan de kunstacade mie in Den Haag begon, studeerde hij twee jaar bouwkunde in Delft. Op de expositie zijn onder meer schilderijen van de kathe draal van Sienna en Chartres, de omgeving van de Delftse toren en Amsterdamse stadsgezichten te zien. Tevens maakt Bouter schilderijen van 'gedroomde steden'. Ars is geopend op di. en do. van 10.00 tot 12.00 uur, vr. za. en zo. van 12.00 tot 16.00 uur en ma. wo. en do. van 19.30 tot 21.30 uur. Expositie Joop van Egmond lisse Sculptures en olieverven van kunstenaar Joop van Eg- mond zijn vanaf zaterdag 21 november te zien in 't Huys Dever in Lisse. De expositie wordt op die dag om 15.00 uur door histo ricus S. Leenheer geopend. Daama is het werk tot 6 december dagelijks, behalve op maandag, van 14.00 tot 17.00 uur te zien. Exposities in de regio NOORDWUKERHOUT/LissE/LEiDERDQRPDe komende twee maanden exposeren enige kunstenaars hun werk op verschillende plaat sen in de regio. Zo zijn de schilderijen van Arlaque de Clerque tot 18 december te zien in Congres Centrum Leeuwenhorst in Noordwijkerhout. In het restaurant van het Leiderdorpse St. Eli- sabeth-ziekenhuis hangen van 9 november tot 21 december werken van Jolanda Stil. In Artopa in Lisse worden van 12 tot 29 november keramische werken van Joyce van der Linden en de aquarellen van Tanny Brons tentoongesteld (do. 13.30-16.30 uur en van 19.30-21.30 uur, za. en zo. van 13.30-16.30 uur). Film Bergman uit Oscar-competitie beverly hills De Zweedse inzending voor de Oscar voor de beste buitenlandse film, 'The Best Intentions' van Ingmar Bergman en Bille August, is niet als inzending geaccepteeerd omdat deze al eens als mini-serie op de Zweedse televisie is geweest. De film makers waren eerder al van de regel en de overtreding daarvan op de hoogte gesteld, maar August ging in beroep. Zweden mag alsnog een andere film inzenden. Brigitte Bardot foto epa Brigitte Bardot in ziekenhuis saint tropez Brigitte Bardot is dit weekeinde in het ziekenhuis opgenomen met een overdosis aan slaaptabletten. Nadat haar maag was leeggepompt, kon ze weer huiswaarts keren. Medi sche functionarissen van het ziekenhuis zeiden dat de gezond heid van de 58-jarige Bardot geen reden tot bezorgdheid geeft. Bardot kwam onlangs in het nieuws toen ze werd gefotografeerd op het prive-jacht van de leider van het Franse Nationale Front, Jean-Marie Le Pen. Haar echtgenoot is een persoonlijke vriend van Le Pen. Hij vertelde onlangs dat zijn vrouw door haar druk ke werkzaamheden als de toonaangevende activist van de Fran se dierenbescherming onder grote druk verkeerde en depressief werd van de wantoestanden die ze in haar geboorteland pro beert te bestrijden. Meat Beat Manifesto: spervuur van samples en ritmes Kans op kunstpark gestegen steenwuk anp De kans op verwezenlijking van een nationaal kunstpark in Steenwijk is belangrijk toegeno men omdat er flinke belangstel ling bestaat voor de financiering van het initiatief. Doel van het nationaal kunstpark is kunst, educatie en recreatie op een voor Nederland nieuwe wijze te koppelen Een groot publiek kan zo in contact komen met kunst en makers ervan. Het park zal geschikt zijn voor on der andere manifestaties, expo sities en cursussen. Toezeggingen voor financiële steun aan een nationaal kunst park komen volgens B en W van Steenwijk van het plaatselijk be drijfsleven, een verzekerings maatschappij en de provincie Overijssel. Op het Rotterdamse Metropolis-festival maakten ze een verpletterende indruk: Jack Dangers en Jonny Stephens, oftewel Meat Beat Manifesto. Een waar spervuur van samples, per computer of handmatig voortgebrachte rit mes en hier en daar opvallend melodieuze zang. Ze ston den ook bekend vanwege de opvallende visuele aankle ding van hun live-shows. Maar in Rotterdam bestond de enige buitenmuzikale toevoeging uit een hond. LEEUWARDEN JACOB HAAGSMA Een jaar of vier geleden deed Meat Beat Manifesto voor het eerst van zich spreken. Eerst met enkele opzienbarende sing les en even later met 'Storm The Studio', een over vier plaatkan ten uitgesmeerde exercitie in dolgedraaide ritmes, pikante samples, overschreeuwde slo gans en andere ontregelende geluiden. Meat Beat Manifesto werd gezien als de voorloper van de 'sample-wave', de gene ratie die in de hedendaagse computertechnologie haar uit drukkingsmiddelen vindt. 'Storm The Studio' werd een belangrijke standaardplaat voor het subgenre, dat kan worden getypeerd als 'Jonge Blanke Re belse Onderzoekers Ontdekken Sampler, Lawaai En Ritme'. Op de volgende langspeler '99%' werd het concept nader uitge werkt, waarbij het ongerichte lawaai wat meer gedoseerd werd en de woeste ritmes zich vaker groepeerden tot een 'groove'. Op de pas verschenen nieuwe plaat 'Satyricon' heeft het MBM-geluid nog verfijndere vormen aangenomen, waarbij de melodie belangrijker is dan ooit. Intussen is MBM-brein en technisch wonderkind Jack Dangers achter vele mengtafels. Dangers en muzikale com- paan Jonny Stephens, op het podium bijgestaan door een drummer, zijn twee slungelach tige Britten, die uiterlijk niets van de glamoureuze rockster hebben. Al was het maar van wege de vormeloze mutsjes die de kalende schedels bedekken. Dangers is de laconieke man van het stel, wiens antwoorden de twee woorden liever niet te boven gaan. De titel 'Satyricon' is geba seerd op de gelijknamige film van Federico Fellini, maar weer niet op het dito boek van Petro- nius, waarin deze Romeinse au teur de verdorven zeden en ge woonten van zijn tijdgenoten onder keizer Nero over de hekel haalde. Dangers: „Nee, het komt van die film, al is die wel weer op het boek gebaseerd." Hoe dat zo, wordt Meat Beat Manifesto opeens satirisch? „Het is iets typisch Brits", repli ceert Dangers. „Denk maar aan Monty Python. We zijn altijd al 'tongue in cheek' geweest, er heeft altijd humor in ons werk gezeten. Alleen had niemand dat door. Het zit bij ons in de kleine dingen. Het is geen kwes tie van grappen vertellen of zo, maar om de dingen op een hu moristische wijze neer te zetten. We zijn erg humoristische men sen, hoor". De muzikale rolverdeling tussen het tweetal blijkt intussen niet al te nauw omschreven. Dan gers: „Ik schrijf de muziek en ne... Wat doe jij eigenlijk, Jonny? Stephens: „Ik pel de walnoten. En dan eet ik ze op. Och, ik draag samples bij, technische assistentie, opinies. Ik gebruik mijn armen, benen en de rest van mijn lijf." Op de planken speelt Stephens ook nog een heftig moppie gitaar, zoals Dan gers geregeld de bas ter hand neemt en ook wel eens wordt gesignaleerd met een sopraan saxofoon aan de lippen. De heftige ritmieken van Me at Beat Manifesto roepen sterke associaties op met de house, die op solitair dansplezier gerichte nakomeling van de aloude Afri kaanse stammenrituelen. De ritmes stammen uit Afrika, zo veel willen Dangers en Stephens wel toegeven, maar verder gaat de verwantschap met dat we relddeel wat hen betreft niet. „Er werd al gedanst voor de mensen konden spreken en in zekere zin gaat house terug naar die situatie: dat spraak en ge dachten niet meer bestaan. Wat wij doen is ideeën en gedachten koppelen aan ritmes." Meat Beat Manifesto: twee slungelachtige Britten, die uiterlijk niets v Concert: Cappella pro Cantibus o.l v. Theo Tobé. Solisten. Manon Heyne, sopraan; Helena Rasker, alt; Frank Frits- chyr tenor; Romain Bischoff, bas; Bernard Bartelink en Jaco van Leeuwen, orgel. Gehoord: 14/11, Groene Kerk je, Oegstgeest Op zijn verjaardag ziet men graag veel gas ten om zich heen. Het Groene Kerkje in Oegstgeest kon ternauwernood alle gasten herbergen van Cappella pro Cantibus. Dit kamerkoor wilde zijn verjaardag niet onge merkt voorbij laten gaan en vond dat het in de afgelopen twintig jaar voldoende vaar digheid en zelfbewustzijn had verworven om een CD vol te zingen. Zaterdagavond was dan het trotse moment aangebroken waarop, na het concert, de CD werd gepre senteerd. Feestelijk hoogtepunt van het concert be stond uit de mis voor twee orgels, solisten en koor van Saint Saëns. Men stelle zich hierbij een grote, Franse kathedraal voor, waarin orgels, solisten en koor de muziek als het ware van alle kanten over de kerk gangers uitstrooien. In het bomvolle Groe ne Kerkje kwam dit ruimtelijke aspect niet tot zijn recht. Theo Tobé leidde het koor met vaardige hand door deze concertante mis, waarin in strumenten en zangers een mooie eenheid vormden. Vooral het Kyrië en het Agnus Dei maakten veel indruk met een spannende afwisseling tussen zang en orgelspel. De so listen waren stuk voor stuk prachtige stem men die de mis een bijzondere glans verl eenden. De orgels waren weliswaar ouder dan die waarvoor Saint Saëns de muziek had gecomponeerd, maar met name Ber nard Bartelink slaagde er tóch in een ro mantische sfeer te suggereren. De mis werd voorafgegaan door a capella gezongen motetten van Duruflé. Aanvanke lijk mooi en sober van sfeer gingen deze werken ten slotte een beetje verloren in weerbarstige meerstemmigheid en 20ste eeuwse samenklanken. De Engelse An thems lagen het koor beter. Vooral Lord of the Dance was een topper, welk lied dan ook nog eens als toegift werd gezongen, na de CD-presentatie en vóór het schenken van de verjaarsborrel. beeldende kunst Beelden, President Steynstraat 14. Leiden, t/m 7 januari, vr. za en zo 12-18 uur en volgens afspraak (071 -124545) Leiden heeft 'Ars Aemula Natu rae', Den Haag heeft 'Pulchri'. Elke Nederlandse stad heeft zo zijn eigen club, waarin zich de oudere, conservatieve kunste naars verenigen. Van tijd tot tijd doen jonge kunstenaars pogin gen om zich tegen de oude gar de af te zetten. Zo ontstonden kort na de oorlog in Nederland allerlei kunstenaarsverenigin gen die zich trachtten te oriën teren op de internationale avant garde. In Haarlem bijvoorbeeld scheidde zich in 1949 een groep modernistische schilders en beeldhouwers af van de behou dende vereniging 'Kunst Zij Ons Doel' (KZOD). Onder de naam 'De Groep' vonden zij in het ab stract expressionisme een vruchtbaar werkterrein, zonder daar evenwel buitensporige be kendheid mee te verwerven. De Leidse Galerie Liga Nieuw Beelden, gespecialiseerd in ab stracte na-oorlogse kunst, heeft nu een tentoonstelling georga niseerd rond werk van 'De Groep' en haar Haarlemse geestverwanten. De tentoon stelling heeft als titel 'Haarlem buiten Verwey' en daarmee is direct de strekJdng ervan aange duid: het beeld van de na-oor logse Haarlemse kunst is enigszins vertekend door de be kendheid van schilders als Kees Verwey, Otto B. de Kat en Anton Heyboer. Dat er destijds ook nog een groot aantal andere kunstenaars in de stad werk zaam was, wordt wel eens ver geten. Juist Verwey en De Kat zijn niet bijster representatief, omdat zij in hun werk voort bouwden op een figuratieve stijl die zij reeds voor de oorlog had den ontwikkeld, en die in de vijftiger jaren snel aan invloed inboette. Het werk dat nu in Galerie Liga Nieuw Beelden te zien is, draagt het voor die tijd Weergaloos theater van Loes Luca en 'haar' jongens De gravin zal hier gaan wonen en de graaf blijft op zijn kasteel, zodat ze 'gelukkig gescheiden' verder kunnen leven. Hoe ma ger het verhaal ook is, de show is geweldig. Loes Luca bezet als een theaterkoningin alle vrou welijke rollen. Ze zet rake ty petjes neer en het is zo knap dat er in het ene typetje niets van het andere te herkennen is. Ze lijkt wel de vrouwelijke versie van Kees van Kooten. Toch is het niet de Loes-Luca show. Willem Breuker en zijn collectief bezetten de bijrollen met een vette knipoog naar het onhandige amateurtoneel. En dan de muziek: van showmu- ziek tot een persiflage op de moderne opera, van free-jazz tot kerkmuziek. Alleen al door de muziek kan de avond niet meer stuk. Maar wat de revue vooral speciaal maakt, is de lol die ervan afstraalt, de gein die Luca en 'haar' jongens hebben, zonder dat ze het publiek bui tensluiten. Afgezien van een paar sneren naar het falende kunstbeleid is er van een diepere laag geen sprake. En is dat een bezwaar? Nee. Het resultaat is namelijk een avondje theater waarin het publiek op weergaloze wijze wordt vermaakt. het Willem Breuker-collectief. Tekst; Ischa Meyer. Re gie Ton Lutz. Gezien-14/11, schouwburg. Spetterend amusement. Dat brengen Loes Luca en het Wil lem Breuker-collectief. Het ver haaltje van de voorstelling heeft niet zoveel om het lijf. Een graaf (Willem Breuker) en een gravin (Loes Luca) vieren hun 25-jarig huwelijk, maar eigenlijk is er niet zo veel reden voor een feest. De adellijke echtelieden hebben een 'saai rot huwelijk', hun dochter wil maar niet deu gen en de graaf heeft zo zijn buitenechtelijke verzetjes met een Rotterdamse bordeelhoud ster. Als het ingehuurde orkest de weg naar het kasteel niet kan vinden, is de chaos compleet. Ondanks de doffe ellende komt alles goed; de dochter trouwt met Willem en zij gaan zich aan de kunst wijden in een multi-functioneel jongerencen trum in Hengelo. De bordeel houdster verdwijnt naar Tor- remolinos, de graaf, koopt haar bordeel en geeft het als huwe lijksgeschenk aan zijn vrouw. Zonder titel van André van der Vossen (1893-1963). kenmerkende lyrische, abstract- autonome karakter. 'Haarlem buiten Verwey' heeft het karak ter van een reünie. Dat bleek op de opening afgelopen zaterdag, waar een groot aantal inmiddels bejaard geworden cultuurdra gers van destijds acte de pre sence gaf. De tentoonstelling werd geopend door de voorma lige stadsarchitect van Haarlem, Nico Andriessen, die destijds nauw heeft samengewerkt met leden van 'De Groep'. In zijn openingstoespraak memoreerde Andriessen de ver wantschap tussen de toenmali ge ontwikkelingen in zijn eigen vakgebied en de beeldende kunst. De architecten ontdeden de bouwkunst van symboliek en ornament, terwijl de beeldende kunstenaars zochten naar vormgeving die werd bepaald door pure, betekenisloze mate riaaluitdrukking. In Haarlem werden volgens Andriessen ver scheidene pogingen onderno men om de vernieuwende vormgevingsprincipes van ar chitecten en kunstenaars met elkaar te integreren. Inderdaad kunnen ge werken op de expositie, bij voorbeeld van de schilder Hans Wiesman (1918-1988), gelezen worden als vrije architectuur- schetsen. Andere kunstenaars realiseerden door toepassing van een gelaagde beeldopbouw een nieuw soort ruimtelijkheid zonder het traditionele perspec tief te hoeven gebruiken. Toch is de verwantschap met de architectuur maar een klein facet van het geëxposeerde werk. Wat vooral opvalt is de gedreven en gevarieerde wijze waarop de kunstenaars zich ontworstelden aan de traditie. Er werd geëxperimenteerd met nieuwe dragers, vrije vormen en extreme materiaal-contrasten, waarbij iedere kunstenaar op den duur tot zijn eigen idioom En dat is opmerkelijk: hoewel alle geëxposeerde schilderijen, tekeningen en grafische werk stukken tot op zekere hoogte gedateerd zijn door hun typisch na-oorlogse invalshoek, zijn het nooit pastiches van de interna tionaal bekende wegbereiders foto hielco kuipers zoals Karei Appel, Jackson Pol lock of Willem de Kooning. Wim de Haan (1913-1967) legde zich toe op composities met ijle lij nen, terwijl zijn jonggestorven leerling Karei Slingervoet (1939-1978) zich specialiseerde in een op de primitieve Afri kaanse kunst geënte vorm van materieschildering. Georges Ro- ber (1893-1969) is vertegen woordigd met complexe kubis tische collages, Andre van der Vossen (1893-1963) met ro buuste schetsen. De massieve vormentaal van Jules Chapon doet denken aan Cobra, maar de kleurstelling is soberder, wel licht Hollandser. Het is de verdienste van een tentoonstelling als deze dat on bekende, maar verdienstelijke kunstenaars alsnog onder de aandacht worden gebracht. Zij hebben altijd in de schaduw ge opereerd van bekendere colle ga's, maar hebben wel een be langrijke bijdrage geleverd aan het Nederlandse kunstklimaat in de provincie, zonder zelf pro vinciaal te zijn. b van der hilst Een mooie droom: de gebroe ders Wilhelm Friedemann, Carl Philipp Emanuel, Johann Christoph Friedrich en Johann Christian Bach vereend bij een trappenhuis in het Muziek centrum Vredenburg in Utrecht. Tijdens de pauze van een marathonconcert, ter ere van hun vader, wachten zij het moment af waarop de Utrechtse cultuurwethouder Van Willigenburg een buste van wijlen Bach senior zal ont hullen. Radio en televisie (VPRO) zijn met volle bepak king aanwezig, het publiek in de grote zaal volgt de onthul ling op een meer dan levens groot scherm. In plaats van de vier compo nerende gebroeders Bach wa ren gisteravond vier kinderen (met hun aanhang) van com ponist Hendrik Andriessen aangetreden. Het borstbeeld van hun vader was vervaar digd door de Utrechtse kun stenares Judith Pfaeltzer en vormt de blijvende herinne ring aan het Andriessen-her- denkingsjaar, dat gisteravond in Utrecht werd besloten. De titel van het concert 'De Nacht van Andriessens', dat om half acht begon en na mid dernacht eindigde, klinkt lief hebbers (of beter: aanhangers) van Andriessens jongste zoon, jaren-zestig rebel Louis, be kend in de oren. Het waren happenings waarin de origine le, knap gecomponeerde en meestal politiek-maatschap- pelijk geëngageerde muziek van deze Andriessen-telg cen traal stond. Op deze 'Nacht' stonden echter werken van vader Hen drik, van zijn broer Willem, zijn zoops Jurriaan en Louis en kleinzoon Jurriaan junior, die vorig jaar op ongelukkige wijze overleed. Een oer-Hollandse muziekdynastie op één avond hoorbaar gemaakt: een unieke gebeurtenis, die maar door enkele honderden liefhebbers werd bijgewoond. Vrijheid en originaliteit zijn kernwoorden die op alle An driessens van toepassing ble ken te zijn. Traditionele vor men en componeertechnieken worden niet geschuwd maar staan wel in het licht van aller lei vernieuwingen zoals deze zich in deze eeuw hebben af getekend. Saai is het nooit met de Andriessens. Boeiend, maar wel in allerlei gradaties, is hun muziek des te meer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 14