O 'Middeleeuwse muziek is hypnotiserend' Cultuur Kunst VERBIJSTEREND Commercie en kunst gaan goed samen Handel in cultuurgoederen aan banden Hoofdstad Operette terug in de theaters WOENSDAG 11 NOVEMBER 1992 Amsterdam De Toneelgroep De Appel is onderwerp van een ten toonstelling in het Theatermuse um in Amsterdam. Aanleiding voor de expositie is het twintig jarig bestaan van de groep. In die jaren heeft De Appel een heel ei gen plaats binnen het Neder landse toneel veroverd. Van ex perimenteel groepje ontwikkelde De Appel zich tot een dynamisch en hecht gezelschap met een ei gen stijl. Aan de hand van colla ges, foto's, ontwerpen, tekenin gen, maquettes en videomateri aal wordt een beeld geschetst van de speelstijl en werkwijze, het gebruik van ruimte en enkele hoogtepunten uit het Appel re pertoire. De tentoonstelling, on der de titel 'Toneelgroep De Ap pel: 20 jaar eigenzinnig theater' duurt van 24 november tot en met 14 februari 1993. Windlichten met een mat ribbelglazen kelk op een elegante heldere glazen steel. Met een waxine- of drijfkaarsje voor sfeervol licht Keuze uit 3 modellen in 4 maten, variërend van 27 cm tot 45 cm. Nu voor verbasterende pri|zen: extra hoog Van 59.90 Voor 50.- groot Van 54.90 Voor 45.- middelgroot Van 49.90 Voor 40.- klein Van 44.90 Voor 35.- "Woondecoratie/kaarsenshop' Deze aanbiedingen gelden t/m 21 november a.s. (of zoveel eerder als de voorraad is uitverkochi). U ontdekt elke keer een andere Bijenkorf Commercie en de kunstwereld kunnen goed zaken met eikaar doen. Wat is er tenslotte tegen een badhanddoek met een Rembrandt-afbeelding of een button met daarop Vincent van Gogh. Commercie en kunst zijn ook zeker geen tegenpolen. Wel mag de sponsor geen invloed hebben op de vorm van het produkt. Dat werd duidelijk tij dens een congres in Utrecht, georganiseerd door de Stichting voor kunstbeleid en -manage ment (STAP). Een Duitse actrice die in een speelfilm op de vraag „Wil je thee?" antwoordt: „Nee, liever Hero." Dat kan niet volgens se cretaris A. Nicolai van de Raad voor de Kunst. Wat volgens de meeste sprekers ook niet door de beugel kan, is de vorm van bedrijfssponsoring waarbij het bedrijf een aantal vrijkaarten voor een concert krijgt als con tra prestatie. Zoiets gaat vaak faliekant mis als de sponsor-ge nodigden het concert totaal niet appreciëren en gaan praten of schuifelen. Nog erger is het als de spon sor-gasten niet komen opdagen. „Dan zit je zogenaamd met een uitverkochte zaal, maar zijn er wel zo'n honderd stoelen niet bezet", vertelde M. Teunissen, directeur van het Muziekcen trum I rits Philips in Eindhoven uit eigen ervaring. „Hoe ver koop je dat aan je publiek? Je hebt dan de grens van het toe laatbare overschreden". Teunissen kreeg van de orga nisatie een kwestie voorgelegd van een met bezuinigingen be dreigde concertzaal. Zou ze be reid zijn honderd avonden per jaar te programmeren met een populair programma met als doel de avonden te koppelen aan personeelsavonden van be drijven? Teunissen liet er geen twijfel over bestaan. „Dat nooit. Het feest ervoor of ema zou het belangrijkste worden van de avond terwijl het concert op de koop toe wordt genomen. Op die manier wordt de cultuur bij zaak". Bijzonder concert in Leidse Tcijfehzaal Waardevolle kunst- en antiekvoorwerpen mogen binnenkort niet meer zonder ver gunning naar landen buiten de EG worden geëxporteerd. De EG-ministers belast met de interne markt hebben daarover gisteren in Brussel een akkoord bereikt. Tevens wer den de bewindslieden het eens over de ver plichte teruggave van illegaal geëxporteerde of gestolen kunstgoederen binnen de Ge meenschap. Voor handelaren in minder waardevolle en ruim voorradige antieke voorwerpen, zoals munten, antieke olielampjes en pot scherven, is een minder stringent exportre gime overeengekomen. In principe hoeft een handelaar voor deze goederen geen ex portvergunning aan te vragen. Een uitzon dering is voorzien als een bepaalde lidstaat een bijzondere culturele waarde hecht aan bepaalde voorwerpen. Voor alle andere an tieke en archeologische voorwerpen die, af hankelijk van de categorie, ouder zijn dan 50 of 100 jaar, moet wel een exportvergun ning worden aangevraagd. Oorspronkelijk had de Europese Com missie een grens aangebracht in de waarde van de voorwerpen. Maar met name de zui delijke landen zijn zeer bevreesd voor het verlies van hun kunstschatten en argumen teerden met succes dat de culturele waarde zich niet altijd in geld laat uitdrukken. Kunstvoorwerpen die zonder toestem ming van de nationale overheid zijn uitge voerd naar een andere land van de Ge meenschap kunnen als het gaat om open bare collecties binnen een periode van 75 jaar worden teruggevorderd. Hetzelfde geldt voor gestolen kunstvoorwerpen uit openbaar bezit. Voor kunst uit prive-collec- ties geldt een verjaringstermijn van 30 jaar. Als iemand te goeder trouw een kunstvoor werp in bezit heeft dat volgens een bepaal de lidstaat niet verhandeld mocht worden, kan dat echter alleen worden teruggevor derd na betaling van een redelijke schade vergoeding. Chamoiseau wint literaire prijs parus De 38-jarige Franse schrijver van Antilliaanse afkomst Patrick Chamoiseau is in Parijs tot winnaar van de Prix Gon- court 1992 uitgeroepen voor zijn roman 'Texaco'. De Prix Gon- court is veruit de meest prestigieuze van de ruim 1500 literaire prijzen die Frankrijk telt. Het prestige van de Prix Goncourt is omgekeerd evenredig aan de hoogte van het geldbedrag dat er aan verbonden is. Patrick Chamoiseau ontvangt het symboli sche bedrag van vijftig franc (amper 16,50 gulden), maar een Goncourt-winnaar ziet de oplagen van zijn werk doorgaans minstens vertienvoudigen. Glasgow 1900 Art Design Amsterdam 'Glasgow 1900 Art Design' is de titel van een ex positie die van 20 november tot en met 7 februari in het Van Gogh Museum in Amsterdam wordt gehouden. De tentoonstel ling geldt als tegenprestatie voor 'The Age of Van Gogh', die in 1990 het hoogtepunt vormde van Glasgows jaar als Europese culturele hoofdstad. Met ruim 100 objecten geeft de tentoonstel ling een overzicht van kunst en vormgeving in Glasgow tussen 1880 en 1914. Ter gelegenheid van deze expositie vindt op 27 november een symposium over de meubel- en interieurontwer pen van Charles Rennie Mackintosh plaats. David Leavitt in Amsterdam Amsterdam De Amerikaanse auteur David Leavitt (31spreekt op 9 december in het West-Indisch Huis in Amsterdam over 'The New Lost Generation'. Leavitt, die volgens eigen zeggen „vanaf zijn vijfde jaar" schrijft wordt, tot één van de meest belo vende jonge Amerikaanse schrijvers gerekend. De avond wordt gehouden in het kader van de lezingencyclus American Literatu re Today. Aanvang 20.00 uur. Moordavond in Mors leiden Vrijdag de 13de staat de bibliotheek in het Morskwartier in het teken van moord en sensatie. Twee thrillerschrijvers, Tho mas Ross en Chris Rippen, komen daar praten over hun werk en de Nederlandse misdaad. Rippen kreeg dit jaar de Gouden Strop, Ross ontving deze onderscheiding in 1987. De Moord avond begint om 20.30 uur in het filiaal van de openbare biblio theek, Robijnstraat 4. De Hoofdstad Operette gaat weer spelen. Na een brand die het gezelschap enkele weken geleden beroofde van decors, pruiken en kostuums, wordt de operette 'Der Vogelhandler' op 8 en 9 december in de schouw burg van Velsen met de nieuwe rekwisieten in scène gezet. Op 10 december gaat in het Hilver- sumse Theater Gooiland het doek op voor de eerste voorstel ling na de brand. De schade aan de tournee blijkt achteraf mee te vallen. Vrijwel alle voorstel lingen gaan uiteindelijk toch door, zij het later in het seizoen. Alleen die in Veendam en Em- men en de tournee door Zwit serland zijn afgelast. Intussen wordt in Wenen ge werkt aan nieuwe kostuums en is de Zaanse firma Van Does burg druk bezig met de produk- tie van nieuwe decors en prui ken. Het gezelschap houdt de routine op peil met repetities. Daarnaast gaat het gebruikelijke concertprogramma, waarmee de kleine theaters worden be zocht, gewoon door. Bassist Red Mitchell overleden new vork cpd De jazzmusicus Red Mitchell is maandag op 65-jarige leeftijd over leden aan de gevolgen van een hartstilstand. Hoewel Mitchell een verdienstelijk pianist was, maakte hij vooral naam als bassist. Hij speelde en maakte platen met onder anderen Stan Getz, Dizzy Gil lespie, Jim Hall, Barney Kessel, Lee Konitz, Woody Herman, Ornet- te Coleman, Gerry Mulligan, Clark Terry, Stan Kenton, Tommy Flanagan, Phil Woods, Jimmy Rowles, Mel Tormé, Red Norvo, Hod O'Brien en Tal Farlow. Mede door het feit dat hij z'n bas anders stemde dan gebruikelijk (als een cello, maar dan een octaaf lager) ontwikkelde de als Keith Moore Mitchell in New York geboren mu sicus een heel persoonlijke, sterk melodisch gekleurde stijl. Zijn volle zingende toon en z'n uitermate ritmische manier van spelen, maakten hem vooral de laatste twintig jaar een veelgevraagd bas sist voor concerten en plaatopnames zonder drummer. Om sociale en politieke redenen vertrok Mitchell halverwege de jaren zestig naar Europa. Lange tijd woonde hij in Stockholm. Enige jaren gele den vestigde hij zich weer in de Verenigde Staten. Zanger Guns 'n Roses veroordeeld CLAYTON UPI Axl Rose, de zanger van de Amerikaanse hardrock-groep Guns 'n Roses, is gisteren ver oordeeld tot twee jaar voor waardelijke gevangenisstraf en een schenking van 50.000 dollar aan liefdadigheidsorganisaties. De rechtbank achtte hem schul dig aan geweldpleging en ver nieling tijdens een concert vorig jaar juli nabij St. Louis. Volgens getuigen brak tijdens het optre den van Guns 'n Roses een rel uit toen Rose vanaf het podium de menigte indook om met fans en leden van de veiligheids dienst te vechten. Wie in het Nederlands wil zingen, heeft het niet ge makkelijk. Een paar Neder landstalige popmusici oog sten nog succes, maar de meesten lijken de strijd te gen het Engels te hebben opgegeven. Zij zijn tevre den met een plekje in de marge. amersfoort/leiden wilfred simons Volgens de artistiek leider van 'Camerata Trajectina', Louis Grijp, is het nooit anders ge weest: „Omstreeks 1400 had je Martinus Fabri. Hij was hof- componist aan het grafelijke hof van Holland. Fabri maakte bijna alleen muziek op Latijnse en Franse teksten. Héél af en toe componeerde hij ook wat in het Middelnederlands." Grijp kan het weten, want al sinds het einde van de jaren '70 voert hij met 'Camerata Trajec tina' vroege Nederlandstalige muziek uit. Op woensdag 18 november geeft het ensemble een concert in de Taffehzaal van het Rijkmuseum van Oud heden ter gelegenheid van het verschijnen van de cd 'Pacxken van Minnen'. Op die cd zijn lie deren te horen van Hadewijch, van Thomas en Martinus Fabri, liederen uit het Gruuthuuse- manuscript, het 'History Liedt van Graef Floris ende Geraert van Velsen' en liederen uit het Antwerps Liedboek (1544). Sinds enkele jaren bestaat een zogeheten 'NWO-prioriteiten- programma Nederlandse litera tuur en cultuur in de Middel eeuwen' (NCLM). Het onder zoek wordt aan de Leidse uni versiteit uitgevoerd en geleid door de hoogleraren F. van Oostrom en F. Willaert (voor de werkgroep lyriek). Eén vraag die de onderzoekers stellen is: hoorde bij die oeroude gedich ten misschien muziek? De hoogleraren vroegen Louis Grijp, die van huis uit musico loog is, of hij ze kon helpen de ze vraag te beantwoorden. Grijp nam de handschoen op. Hij wist dat sommige dichtre gels van Hadewijch sterk leken op die van een dertiende-eeuw- se Maria-sequens. De muziek daarvan was overgeleverd, maar de gedichten van Hadewijch hadden niet dezelfde hoeveel heid lettergrepen. Dit ontmoe digde Grijp niet: „Zoiets is in het Nederlands heel normaal. Zelfs bij Annie M.G. Schmidt stroken de lettergrepen niet met de melodie. Neem nu het be kende 'Dikkertje Dap'. Het eer ste couplet begint met: 'Dik- ker-tje-Dap' (vier lettergrepen). Het tweede couplet begint met: 'O-Gi-raf (drie lettergrepen). Hadewijchs gedichten werken Louis Grijp (midden op de foto met de giteme) en zijn Camerata Trajectina: veel gezongen." net zo." Grijp combineerde de melodie met de tekst en liet het resultaat aan Willaert en Van Oostrom zien. Ze zagen in Grijps reconstructie aanvanke lijk niet meer dan een geloof waardige hypothese. Grijp: „Toen was er nog maar één ma nier om ze te overtuigen: we moesten het lied zingen. Onze sopraan Suze van Grootel heeft het ingestudeerd en voor de neerlandici uitgevoerd. Ze gin gen plat!" Die muziekstudie kostte Van Grootel volgens Grijp nogal wat moeite: „Middeleeuwse muziek is heel anders dan wij gewend zijn. Het kent geen hoogtepun ten, geen 'ontwikkeling', zoals de muziek van Mozart of Beethoven. Meestal is er maar één melodie die steeds door gaat. Het resultaat is hypnotise rend; in het geval van Hade wijch was dat natuurlijk ook de bedoeling. Zij was een mystica die haar begijnen naar de extase wilde voeren. Ook de uitvoeringspraktijk was heel anders dan nu. Grijp zegt: „Openbare concerten zoals wij die kennen, bestonden nog niet. Pas in de zeventiende eeuw begon Jan Pieterszoon Sweelinck met orgelconcerten in de Oude Kerk van Amster dam. Het publiek stond dan in de kerk te luisteren naar zijn composities. Dat was voor die tijd iets ongekends." Toch werd in de late middel eeuwen veel gezongen. Grijp legt uit hoe dat ging: „Een zan ger ging naar de markt; hij had velletjes bij zich, waarop de tekst van een liedje gedrukt stond. Die verkocht hij heel goedkoop. Hij begon dan te zin gen en de mensen die het ge dicht hadden gekocht, dromaen om hem heen en zongen mee. Vaak hing de zanger ook een 'smartlap' op: dat is een soort stripverhaal, waarop de scènes van het lied staan uitgebeeld. Met een stok wees de zanger dan aan, waar hij in het lied was." Grijp vindt het bijzonder dat 'Pacxken van Minnen' nu kan worden uitgebracht. Geld was er aanvankelijk niet voor, maar 'Camerata Trajectina' werd ge holpen door dr. W. van Anrooy, die ook aan het NC1.M mee doet: „Hij heeft voor ons de gel den losgeweekt." Tijdens net concert op 18 november zal de cd worden gepresenteerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 21