'Wie weg kon komen is hier' Gek of kunstenaar ZATERDAG 7 NOVEMBER 1992 ZATERDAGS Het is 21 februari 1911 als Gustav Mahler voor de laatste keer de dirigeerstok hanteert. Op het programma van het concert dat in New York plaatsvindt staat de Berceuse Elegiaque van Busoni, een droevig wiegelied waarin op drama tische wijze begin en einde van het menselijk be staan, leven en dood, met elkaar verbonden. Een man zingt, zittend naast het lichaam van zijn dode moeder, het liedje dat zij altijd voor hem als kind zong: „Slingert de wieg van het kind, zo slingert de weegschaal van zijn lot, zo slingert de weg van het leven, slingert voort in de eeuwige Nog geen drie maan- den later, op 18 mei sterft Mahler, nau welijks 51 jaar oud. Als je kijkt naar Mahler's leven dan kan het nauwelijks toeval zijn dat juist Busoni's wiegelied deel uitmaak te van zijn laatste concert, want op de dag van zijn geboorte deed de dood al van zich spreken. Op diezelfde dag namelijk stierf zijn oudste zusje Isidora. Ook in de jaren daarna werd de familie Ma hler voortdurend tussen leven en dood heen en weer geslingerd. Nog voor Gustav 14 jaar oud was. waren maar liefst zes van de na hem geboren kinderen begraven, onder wie zijn lievelingsbroer Ernst. De chronische depressie van Gustavs moeder moet voor een belangrijk deel hieraan wor den toegeschreven en zal de sfeer van treurnis in het gezin verder hebben versterkt. Het is tekenend dat het eerste werk dat Mahler opneemt in zijn officiële lijst van composities de titel draagt Het Klagende Lied. Het thema van die compositie is een broedermoord en vooral de die pe smart die deze en iedere dood teweeg brengt. Daarmee is het begin gesponnen van de zwarte draad die door al zijn werken heen te herkennen zal blijven en die Mahler als geen ander zal maken tot de componist van de dood. Diezelfde draad rijgt ook zijn verdere leven aaneen. In 1889 sterven zijn ouders kort na el kaar. Zes jaar later slaat zijn broer Otto de hand aan zichzelf. Maar geen dood treft Mahler zo diep als die van zijn eerste kind en lievelingsdochter Maria, die in 1907 aan difterie sterft. Samen met twee andere gebeurtenissen in datzelfde jaar (zijn (gedwon gen) ontslag als directeur van de Weense Staatsopera en de con statering van ernstige hartafwij king) betekent het een definitie ve breuk in zijn levenslijn en een langzaam maar onontkoombaar afglijden naar de dood. Het laatste grote werk dat Mahler voltooit draagt als titel Lied von der Erde. maar zou beter het Lied van de Dood genoemd kunnen worden, omdat het centrale the ma ervan het afscheid van hel le ven is. Dat Mahler dit werk toch aan de aarde en niet aan de dood opdraagt is vermoedelijk te ver klaren vanuit zijn magische hoop dat de aarde, het leven, hem uit erkentelijkheid voor dit eerbewijs nog de tijd zou geven om te doen wat geen componist voor hem gelukt was: de onverbiddelijke grens van negen symfonieën overschrijden en een tiende componeren. Maar ook hij zou daar niet in slagen. Het bewijst overigens wel dal Mahler - on danks zijn levenslange ervaring met de dood - tot op het laatst doodsangst moet hebben gekend en steeds heeft gevochten om zoveel mogelijk terrein op de vij and te veroveren. Dat betekende dat hij aan de ene kant geplaagd werd door een grote innerlijke onrust en gedrevenheid, maar aan de andere kant was die on rust gepaard aan zijn genie juist voorwaarde voor zijn scheppen de werk. Hij was zich van de laatste zeer goed bewust, zoals blijkt uit een gesprek dat hij ooit had met die andere wereldbe roemde Wener, de psycholoog Sigmund Freud. In 1910ont moetten Freud en Mahler elkaar in leiden, waar Mahler Freud vertelde over zijn psychische en zijn huwelijksproblemen. Freud gaf hem het advies om in thera pie te gaan waarop Mahler rea geerde met: „Ik zal mij niet laten analyseren want ik wil in staat blijven mijn symfonieën te schrijvenDeze uitspraak lijkt een bewijs voor de stelling dat slechte levenservaringen en het worstelen daarmee, een bron van creativiteit kunnen zijn Maar dat is maar éën k.int vail de Wl 1 lp een gedreven manier creatief be zig zijn is ook een medic ijn, een therapie voor onrust en emotio nele ellende. Wat tegenwoordig werkverslaving of workaholisme wordt genoemd, heeft dat in we zen vaak als diepere grond. De tragiek is alleen dat het uiteinde lijk toch nooit datgene kan ople veren waar de persoon in kwestie naar streeft: innerlijke rust. Schu bert. al net zo'n rusteloze figuur als Mahler, heeft deze onmoge lijkheid heel treffend uitgedrukt: Het rusteloos zoeken naar rust". Mahler huift zich van deze te genstrijdigheid in zijn persoon lijkheid heel goed bewust te zijn geweest, evenals van zijn onver mogen om daar verandering in te brengen. Herhaaldelijk spreekt hij over een soort heimwee dat zijn hele leven doordringt en dat hij soms als verlangen naar rust. maar soms ook als verlangen naar de dood omschrijft. Hoe on rustiger hij is. des te sterker is dit verlangen:De meest vreugde volle levenskracht en het meest verterende doodsverlangen - bei de wonen afwisselend in mijn hart. Een ding weet ik zeker: zo kan het niet veel langer". Voor Mahler gold. wat voor de meeste wokaholics geldt: terwijl voor buitenstaanders steeds duidelij ker wordt dat de geweldige, on stilbare werkdrift en de angst aanjagend gedreven levensstijl (hoeveel succes ze ook mogen brengen) vroeg of laat in een ca tastrofe moeten eindigen, lijkt er toch niets te zijn dat die mens van dit tragische lot kan afhou den. Uit mijn eigen therapeuti sche ervaring weet ik dat een van de oorzaken daarvan vermoede lijk is dat de persoon in kwestie dit lot niet alleen maar vreest: hij wenst het soms ook. Hij heeft soms (onbewust) de wens dat het lol. of het eigen lichaam, zal doen waartoe hij zichzelf niet in staat voelt; door dood. ineenstor ting of ziekte een einde maken aan het rusteloze lijden, aan het leven. Triest en illustratief in dit opzicht is een brief waarin Ma hler vanuit New York schrijft: ..Ergens in de buurt van Wenen zou ik een huis willen hebben en me niet meer uitsluitend dood willen werken, maar....ik kan niets anders dan werken, al het andere heb ik verleerd". In het laatste jaar van zijn leven neemt hij. ziek zijnde. 61 concerten aan. Hij laat zijn lichaam versneld af sterven in de waan er zo nog het maximale aan leven uit te kun nen persen. Wat zou er van Ma hler en zovele andere genieën zijn geworden als zij geen artis tiek talent hadden gehad?. Zou den zij dan 'echt' gek zijn gewor den? Voor D H. Lawrence, de schrijver van een van de meest omstreden boeken uit de eerste h.iti vndoeMUW, lady's Chatterley's Lover, was het ant woord daarop duidelijk: „Waar om ik voor kunst ben? Nou niet om het belang van de kunst zelf. maar puur uit eigen belang Ie stort je ziekten uit in boeken, brengt telkens weer je gevoelens ter sprake om ze zo de baas te kunnen blijven." Voor LawTence. die aan een diepgaand gevoel van minder waardigheid leed. was schrijven op de eerste plaats therapie voor de eigen ziel. Dat die therapie ook voor anderen betekenis had, niet hoofdzaak. Ook de schilder Salvador Daii meende dat zijn schilderstalent hem van de krankzinnigheid had gered en hij heeft dat inzicht als geen ander verwoord: ..Het enige verschil tussen mij en een gek is dat ik niet gek ben". RENE DIEKSTRA hoogleraar klinische en gezondheidspsych oiogie Georgische intellectuelen in Moskou Oorlog in Georgië. De situatie heeft veel intellectuelen naar Moskou gedreven. H ^_eorgiërs zijn zulke aardige mensen...". De Moskouse politieagent die onze auto t Georgisch kenteken heeft aangehouden zegt het met een glimlach. Mijn gastheer, de Georgische filmmaker Andro Okromchedlis- hvili blijft ook vriendelijk: „Wat kost me uw compliment?" „Honderd roebel", klinkt het zonder omwegen. Andro betaalt en geeft snel is, voor de agent nog een nieuw compli- lent kan bedenken. In Moskou en omstreken is het sinds enige tijd normaal dat. zodra de schemering in treedt, het politiekorps nadrukkelijk aan uw, kinderen en overige familie begint te denken. In de vier dagen dat ik in Moskou ben wordt onze auto negen maal aangehou den. negen maal zonder enige aanleiding, en n zovele malen moet er betaald worden. Ook Moskovieten zijn doorlopend slachtoffer deze procedure, maar automobilisten met nummerborden uit andere voormalige Sovjet-republieken moeten meer betalen. „Russen denken dat Georgiërs allemaal rijk zijn", verklaart Andro. „Dat komt omdat wij. in het nulde klimaat van de Zwarte Zee. van het goede leven hebben leren houden. Als we geld hebben geven we het uit." Het voorval is slechts een van de vele manieren waarop het politieapparaat, de ambtenarij en 'vrije jon gens' het begrip 'markteconomie' interprete ren. De reacties op het overal om zich heen grijpende machtsmisbruik zijn verschillend; ■en correspondent van Le Monde spreekt jver „het recht van de sterkste, dat nu een- naai onderdeel is van een overgangssitua tie". anderen hebben het zelfs over noodza kelijk particulier initiatief, dat uiteindelijk de hele economie op sleeptouw zal nemen. An dro Okromchedlishvili is aanzienlijk' pessi mistischer. Hij houdt het kortweg op 'maffia', en zegt dat het hele land in de houdgreep is van goed georganiseerde bandieten die zich op alle niveaus doen gelden, onder het mom de vrije markt. Hoe dat mechanisme in het dagelijks leven werkt blijkt wanneer we benzine tanken. De wachttijd voor de enige i de vier pompen van het station die in be drijf is bedraagt vier tot zes uur. Andro par keert zijn auto echter aan de achterkant van het benzinestation. Prompt komt een aantal ongens van een jaar of vijftien achter de itrujken vandaan, jerrycans in de aanslag. Andro bestelt z'n liters en een van de jongens begeeft zich naar een pomp die voorzien is van het bordje defect. Even later is onze tank vol, maar dan wei tegen een koers van 250%. De jongens zelf maken een winst van 50%, de rest van het geld gaat naar de pomphouder, die drie 'defecte' tanks heeft gereserveerd, en naar de bende van oudere, sterkere en beter bewapende jongemannen die s' avonds langskomen om een deel van de winst te in nen. Op wat groter niveau noemt Andro de gevolgen van de 'vrije markt' absurd en mensonterend. Toen in zijn 'moederland' Georgië een burgeroorlog uitbrak wilde An dro het vliegtuig naar de hoofdstad Tblisi ne men. om z'n familie te bezoeken. Zo n ticket kostte toen officieel 2000 roebel, voor een lijnvlucht. Maar op het vliegveld van Moskou kreeg hij te horen dat er alleen nog maar 'commerciële vluchten' waren. De prijs: 25000 roebel. Zo sloeg de maffia munt uit de oorlog. Hopeloos Sinds de oorlog en het daaropvolgend con flict tussen Georgiërs en Abchaziers vertoe ven veel Georgische intellectuelen in Mos kou. „Wie weg kon komen is hier", zegt An dro bij het binnentreden van de filmmakers club. In Georgië is geen werk meer voor schrijvers, schilders en filmmakers, maar in Rusland is het niet anders. Wat ooit een ech te filmindustrie was. met zelfs enige speel ruimte voor dissidenten, is nu op sterven na dood. In de filmmakersclub eten we met Aleksandr Kajdanovskij. die vorig jaar op het filmfestival van Rotterdam veel lof kreeg voor zijn documentaire over de beroemde Georgi sche cineast Sergei Paradjanov, en die eerder een van de hoofdrollen speelde in Tarkovski's meesterwerk Stalker. Hij vertelt dat aan het begin van dit jaar er 48 films op stapel ston den in de Mosfilm-studio. Enkele weken ge leden is de volledige produktie gestaakt, om dat bij de gierende inflatie niemand meer de kosten kan overzien. Inmiddels nemen stompzinnige lopende band-producties uit de Verenigde Staten de bioscoopzalen in be zit. „Er zijn hier 200 zalen", zegt Kajdanovs kij, „maar een Russische film zal je nergens vinden." Gisteren heeft kajdanovskij s came raman op straat de krik van zijn auto ver kocht. Een deel van de verdiende dollars ging op aan de aanschaf van een nieuw artikel waar veel vraag naar is: speciale bouten die op de wielen van de auto worden geschroefd om te voorkomen dat de banden gestolen worden. Nu is alle hoop gevestigd op een Franse producent, die heeft laten weten wel wat te zien in een scenario van Kajdanovskij. Voor de Georgiërs is de situatie even hope loos. „Geef een Georgiër een camera en hij maakt een meesterwerk zei wijlen Huub Bals. oprichter van het filmfestival van Rot terdam altijd. Sergei Paradjanov, Otar Iosseli ani. Reso Esadze. Nana Djordjadze, Georgi en Eldar Sjengelaja en Kvirikadze toonden in de loop der jaren met reeksen films aan dat Bals gelijk had. De studio in Tblisi is sinds de oorlog op non-actief, en ook elders is geen werk te vinden. Het buitenland is de enige hoop. maar daar denkt men in het algemeen heel anders over de filmkunst dan de poëti sche. absurdistische en melancholieke Geor gische cineasten. Dat ervoer Kvirikadze. die na het enorme succes van zijn briljante satire De Zwemmer op veel internationale festivals een uitnodiging kreeg om in de Verenigde Staten scenario's te komen schrijven. De uit nodiging was van niemand minder dan Woody Allen. Kvirikadze ging, eerst naar New York, daarna naar Hollywood. Daar ontvangt hij nog steeds een kleine maandelijkse toela ge van een studio, maar geen van zijn scena rio's werd verfilmd. „Ze vinden zijn humor onbegrijpelijk", zegt Kvirikadzes echtgenote, de filmmaakster Nana Djordjadze. die nu in Moskou woont. Haar man heeft inmiddels een hartoperatie ondergaan, ze weet niet wanneer hij kan terugkeren. „Hij klampt zich vast aan het idee dat veel immigranten tij dens de Tweede Wereldoorlog in Hollywood ook hadden. Dat hij ooit de mogelijkheid krijgt een meesterwerk te maken, zoals Fritz Lang of Alfred Hitchcock", zegt Nana Djord jadze. Ze vertelt dat ze zelf heeft geprobeerd aan de slag te geraken bij de beroemde Len- film-studio in Sint Petersburg. die wordt ge leid door regisseur Aleksej German (onder meer bekend van de film Mijn vriend Ivan Lapsjin), en waar in het Westen gevierde, vernieuwende cineasten als Aleksandr Sokoerov en Kira Moeratova werken. Nana Djordjadze kreeg nul op het rekest. De Len- film-studio is praktisch bankroet, films wor den er niet meer gemaakt. Onverkwikkelijk Op zaterdagavond hebben we in restaurant Pirosmani. genoemd naar de Georgische na- ieve schilder, een afspraak met Georgi Parad janov. De beroemde Sergei Paradjanov. het gezicht van de excentrieke en dissidente Ge orgische filmkunst, was zijn oom. Net voor we het restaurant binnengaan komt een vriendelijke jongeman op ons af en toont ons een kaartje met mooie rode en oranje bloe metjes tegen een grijs fond. Op de achterkant staat een stempel van een security agency De jongeman biedt aan onze auto te bewaken. Of we nog voor het eten even willen afreke nen. Georgi Paradjanov. net dertig, studeert aan de filmschool van Moskou,en het lijkt er op dat hij in de voetsporen van z'n in 1990 overleden oom zal treden. Twee maanden geleden won hij met een korte film het festi val van Rimini, en sindsdien hebben buiten landse producenten belangstelling voor hem. Zo heeft ook hij kennis kunnen maken met Sinds de oorlog en het daaropvolgend conflict tussen Georgiërs en Abchaziers verblijven veel Georgische intellectuelen in Moskou. Wie weg kon komen is hier", zegt filmmaker Andro Ok- romchedlishvilli. Onze medewerker Jos de Putter op bezoek in Moskou. de manier van zaken doen in het Westen. De Russische echtgenote van de Italiaanse sce narioschrijver Tonino Guerra bracht hem in contact met een producent, die wel geïnte resseerd was in een te maken portret van z'n oom. Nadat Georgi enthousiast plannen had gemaakt bleek dat de Italiaan hem duizend dollar wilde betalen voor de volledige pro duktie. Dergelijke onverkwikkelijkheden maken al lemaal deel uit van de grote overname van wat eens het Sovjet-imperium was. Om de hoek van Georgi's flatje wappert nog het plastic uit de spiegelramen en rond het roze marmer van wat de grootste MacDonaJds- vestiging ter wereld moet worden. Op voor bijrijdende bussen prijkt de kop van evange list Billy Graham, die onder de slagzin Waar om? dit weekend honderduizenden Russen een weg wil wijzen uit de ideologische onze kerheid. Maar het ergst vinden Andro en Ge orgi de oorlog in hun vaderland, waar de af scheiding van Abchazie dreigt. „De bevolking van Abchazie bestaat voor slechts zeventien procent uit Abchaziers". zegt Andro Okrom chedlishvili. „De rest zijn Georgiërs. Russen. Osseten." Voor hem is het duidelijk dat de oorlog door de Russische maffia wordt ge provoceerd. Op die manier kunnen malafide officieren en maffiosi zich snel verrijken in de wapenhandel, die bloeit als nooit tevoren. Georgi Paradjanov schenkt in zijn kamer nog eens thee in. volgens goed Georgisch gebruiic Achter hem sieren plastieken en tekeningen die zijn beroemde oom maakte de wand. Een terugkeer naar Tblisi. de stad waar het leven ooit een feest was. zit er voorlopig niet in „Mijn oom heeft tientallen jaren in de gevan genis gezeten", zegt Georgi. „Maar hij heeft ook tien schitterende films gemaakt. Tegen mij zeggen ze voortdurend dat we nu in een democratie leven. In die vrijheid /ie ik iedere dag de uitverkoop en de verschraling van on ze cultuur. En het is maar de vraag of ik ooit nog een film maak."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 37