Expositie 'uit bewondering' Serie lezingen kunstnijverheid Cultuur&Kunst Martin van Dijk: hemelbestormer «M» ZIEKTEKOSTEN? BETER AF BIJ DVZ!1 'Romeo en Jeannette' onder de maat Mooie muziek, zwakke dans 19 Het winkelpand heeft de eer om vijftien dagen lang dienst te doen als galerie. Daarna krijgt het zijn oude functie weer te rug. De grote witte muren en de vele ramen maken de ruimte tot een ideale plaats om schilderij en op te hangen voor publiek. Binnen is het lekker rommelig en ruikt het naar verf. „We had den het geluk dat we deze ruim te zolang mochten gebruiken", vertelt Marlies, studente aan de kunstacademie in Den Haag. .Als je exposeert in een echte galerie moet je een deel van de opbrengsten van verkochte werken afstaan." De voorbereiding vergde veel organisatie, tijd en energie. Marlies: „Bij de opstelling heb ben we geen echte richtlijnen aangehouden. We hebben er voornamelijk op gelet dat de schilderijen qua kleur en tech niek bij elkaar passen." Tussen de schilderijen staan beelden van apen, zebra's en schapen op hoge standaards: de keramiek van oud-burgemees ter Bonnike. Hij noemt het 'de goedkoopste bezigheid die er bestaat'. „De klei kost maar een paar gulden per kilo. Voor de rest heb je alleen een mesje en wat spateltjes nodig." Ook vindt hij het erg spannend. „Vanmor gen heb ik nog snel even geke ken hoe een beeldje uit de oven is gekomen. En ja, het was ge lukkig nog heel. Ze worden ge bakken op 1040 graden en wil- Marlies' èn T. Korbee'; de signering op het drieluik geeft aan dat het een co-produktie is van Marlies en Toos Korbee. foto dk.k hocewoninc len door de hoge temperatuur nog wel eens knappen." De oud-burgemeester hield zich tijdens zijn ambtsperiode al bezig met tekenen. Niet in zijn vrije tijd, want die had hij bijna niet. Voornamelijk tijdens vergaderingen en lange tele foongesprekken was hij regel matig aan het tekenen. Pas in 1989, na zijn pensionering, raakte Bonnike verslingerd aan keramiek. „Ik ben een echte laat-bloeier. Na mijn pensioen ben ik pas cursussen gaan vol gen. Als je een drukke baan hebt gehad, heb je na je pensio nering ontzettend weinig te doen. Het is belangrijk om daar al een aantal jaren vantevoren over na te denken. Mensen doen dat veel te weinig." In z'n eentje exposeren zou Bonnike nooit doen. „Op de eerste plaats zou je dan ontzet tend veel werk moeten hebben. Bovendien is keramiek maar een bijzaak, je moet het altijd samen met schilderijen of teke ningen exposeren. Alleen maar beeldjes vind ik een beetje iel. Ik zou niet weten wat ik dan met die grote witte muren zou moe ten doen." Die muren hangen nu vol met olieverf-schilderijen, grafieken en aquarellen. Opvallend is het drieluik met abstracte vormen en felle kleuren, een co-produk tie van Marlies en Toos Korbee. „Ik heb ooit samen met drie vriendinnen aan één schilderij gewerkt", vertelt Toos. „De een zette de lijnen op, een ander mocht daar iets aan toevoegen en weer een ander mocht alles veranderen wat ze niet mooi vond. Het liep uit op een ont zettende ruzie." Meningsverschillen met dochter Marlies heeft ze tijdens het schilderen niet gehad. „Dat Galerie Stelling had naar zijn zeggen aanvankelijk geen inte resse voor zijn werk. De arto- teek ook niet. Want hij stond niet ingeschreven als erkend kunstenaar bij de gemeente. Maar inmiddels heeft hij een tweede succesvolle expositie bij Bleijenberg. Bij de opening ze ven doeken verkocht en opties op een paar andere. Martin van Dijk (1963) wan delt de galerie binnen. Een on opvallende, slanke jongen. Lichtrode spijkerbroek en een blauw jack aan. Niet direct het type gevierde kunstenaar. Be scheiden neemt hij felicitaties in ontvangst. Blij met zijn suc ces, maar bang om dat hardop te zeggen. Nuchter reageert hij: „Volgend jaar kan het voorbij zijn. Vinden mensen een zwart schilderij boven de bank mooi er." Van Dijks werk bij Bleijenberg laat zich het best omschrijven als een feestelijke explosie van kleuren. Het is grotendeels de vrucht van een aantal regenach tige dagen in Parijs, die de schil der in een allesbehalve miezeri ge omgeving moet hebben doorgebracht. De lichtstad bruist op zijn doeken. Nauwe- lijks als zodanig herkenbaar wervelen menselijke gestalten rond in een helder schijnsel dat is weergegeven in wit en geel. Kleur, lichtweergave, bewe- 'Rosslo' (Lissabon) door Martin van ging en een sterk geabstraheer de figuratie vormen sleutelbe grippen in Van Dijks werk. Daarbij komt een 'zebrapad- motief regelmatig terug. En ook een blokpatroon, wat iemand in het gastenboek deed schrijven: „Leuk al die theedoekjes Mar- Onwillekeurig dringt zich een Sptogafwandon glas en spiegels Glazen maobalan ■Vtutna* Tafals volgens model u,ww^,t a Motiufrtr.kn Alles uit eigen atelier TaMoon: 071 - 21 80 SS 9ijk. AFBEELDING PR vergelijking met Willem van Scheijndel op. Van Dijk:, Willem en ik hebben naast elkaar een atelier op het Rapenburg. We zien elkaar dagelijks. Beïnvloed ben ik niet door hem. Wel geïn spireerd. Maar overeenkomsten tussen zijn werk en het mijne zie ik zelf niet. Ik werk acry ldoe ken af met olieverf en Willem doet dat de laatste tijd niet Nadere inpectie van beider werken leert dat Van Dijk wat betreft de verfbehandeling gelijk heeft. Die is bij hem expressie ver. volumineuzer en minder vlak dan bij Van Scheijndel. „Te gek."vindt Van Scheijndel het werk van zijn buurman, zo staat in het gastenboek te lezen. Hij wenst Van Dijk succes toe. Iets wat deze jonge hemelbe stormer op dit moment nauwe lijks meer nodig heeft is volgens mij echt uniek", vindt Toos. „De manier waarop je een schilderij maakt is zo persoon lijk dat je al gauw overhoop ligt met de anderen. Je moet elkaar heel goed kennen en ongeveer dezelfde smaak hebben." Mar lies: „We hebben samen een atelier en vragen eigenlijk altijd advies aan elkaar. Vaak is het moeilijk om precies uit te leg gen wat ik niet goed vind aan een schilderij van mijn moeder. Dan zou ik zo de kwast willen pakken om het zelf te verande ren. Toen we samen dat schil derij maakten kon dat tenmin ste." Overeenkomsten tussen het werk van Toos en Marlies zijn er duidelijk. Beiden maken ge bruik van felle kleuren, wilde kwaststreken en abstracte figu ren. Marlies: „Vaak zien men sen niet wie van ons twee een schilderij gemaakt heeft. Zelf zien we het verschil natuurlijk wel. Mijn moeder heeft al meer een eigen stijl. Ik ben nog veel aan het experi menteren. Ik vind het bijvoor beeld niet erg als een keer iets mislukt en ik het moet weggooi en. Mijn moeder wel. Toos: „Marlies werkt sneller. Ik zoek nog vaak naar lijntjes. Ook ben ik minder snel tevreden. Als ik een schilderij heb weggegeven en ik zie het later terug, komt het voor dat ik het niet meer mooi vind. Dan zeg ik: doe dat schilderij maar weg, dan krijg je wel een nieuwe." De expositie aan de Prins Bernhardstraat 72 is geopend van maandag t/m vrijdag van 13.30-17.00 uur, zaterdag 13.30-16.00 uur, donderdag avond 19.00-21.00 uur en op afspraak. De wereldtentoonstelling van 1851 in Londen is een van de onderwerpen van de lezingen cyclus "Van kunstnijverheid tot tekenis industrieel ontwerpen' die het NUT in het Voorschotense Am- bachts- en BaJjuwhuis organi seert. Kunsthistorica E. Rein- hartz belicht tijdens drie dia-le zingen de geschiedenis van kunstnijverheid, vormgeving en design. De lezingen op 10,16 en 24 november, krijgen op 9, 16 en 23 februari een vervolg. Dan wordt onder meer aandacht be steed aan de betekenis van het Duitse Bauhaus. Tijdens de wereldtentoonstel ling van 1851 werd het publiek voor het eerst op grote schaal geconfronteerd met nieuwe technologieën en de produkten van de massafabrikatie. In de eerste lezing wordt aandacht besteed aan de ideën van de Engels cultuur-filosoof lohn Ruskin (1819-1900) en de op vattingen van de hervormers van de Engelse Arts and Crafts beweging. Belangrijke Neder landse kunstenaars, onder wie II. Berlage en J. van den Bosch, lieten zich daardoor inspireren. De Art Nouveau in Nederland (1885-1914) komt in de tweede lezing aan bod. Speciale aan dacht wordt besteed aan de Bel gische kunstenaar Henry van de Velde (1863-1957). Hij is een van de grondleggers van het in dustriële ontwerpen omdat hij een brug heeft geslagen tussen de ideën en vormen van een drietal stromingen in de interi eurkunst: de Arts Crafts bewe ging, de Art Nouveau en het moderne industriële ontwerp. De Art Déco- voorwerpen uit de periode 1919-1940 vormen het onderwerp van de derde le zing. Aandacht wordt besteed aan het werk van glasontwerper A. Copier. Zijn industriële ont werpen in glas. zoals het Gil- deglas uit 1930, hebben grote invloed gehad. De tweede serie van drie le zingen wordt gegeven in febru ari 1993. Daarin staan het Duit se Bauhaus, de Amsterdamse Nieuwe Kunstschool en de be- diverse Nederlandse industrieel ontwerpers sinds de jaren vijftig centraal. Informatie of aanmelding voor de lezingen, die steeds om acht uur 's avonds beginnen: 071-616582. De rode draad in 'SAXdances'. de nieuwe voorstelling van Dansproduktie. wordt gevormd door indrukwekkende saxo- foonmuziek, waaruit de veelzij digheid van dit instrument mooi tot uitdrukking komt. Saxofonist Leo van Oostrom le vert hiermee een krachtige bij drage aan deze voorstelling, die uit drie verschillende choreo grafieën bestaat. Het idee was om twee verschillende dansstij len te combineren, namelijk die van Cunningham en die van Li- món. Het is jammer dat dit boeiende uitgangspunt zo wei nig resultaat heeft opgeleverd. Het eerste stuk. 'Cooper's Bill' van Guido Severien was een druk, rommelig geheel met veel dode momenten Een choreo grafie maken betekent de con sequenties van elke eenmaal gekozen beweging waarmaken. In 'Cooper's Bill' was daarvan geen sprake. In de bewegingen kon ik vrijwel geen samenhang ontdekken. Dikwijls li.p d. dans dood in zomaar wat lopen. Op zichzelf is daar niets op te gen, maar uit de dans was vol strekt niet duidelijk waarom een bewegingsreeks op die manier doodliep. Dansproduktie staat erom bekend een synthese te maken tussen dans en andere kunstvormen, vooral muziek. Maar hoe de dans in deze cho reografie op de muziek reageer de. ontging me geheel. Op som mige momenten ging de dans gelijk op met de felle drum- en saxofoonmuziek. maar dan werd het er alleen maar rom meliger op. Het tempo was soms zo hoog, dat de tijd niet kon worden genomen om de bewegingspatronen geheel af te werken. 'Moths to a flame', een duet van choreograaf lohn Taylor, gedanst door Nanda Leenders en Guido Severien. begon veel- iw Dansproduktie bracht gisteravond 'SAXdances', waarin choreografen dansen en dansers een choreografie bedenken. foto» belovend met mooie, wijde, op de vloer gerichte bewegingen, een fraaie opvoering van het tempo, aangedreven door in drukwekkende bassaxofoonsto ten. Maar de spanning daalde al snel. De eenheid van de bewe gingen verdween: wat de dan sers met elkaar te maken had den werd hoe langer hoe ondui delijker en ook hier liep de dans vele keren dood in lopen, wach ten of zitten. De mooiste bijdrage aan dit programma was 'lohn C' van Btanca van Dillen. Het is grin- spiretrd door de (ompmmt lohn Cage, en vooral diens uit spraak 'I have nothing to say and I am saying it. and that's poetry'. We zien hier een duct w.iann iets gebeurt MM d«- danser (John Taylor) en de dan- seres (Esmeralda Koopman). Ze hebben een heel verschillend karakter. Taylor danst aards en krachtig. Koopman dromerig, zweverig en in zichzelf gekeerd De danser straalt fascinatie uit voor de danseres, aanbidt haar. schnkt soms zelfs van haar. maar er komt een overbrugging van de afstand tussen hen tot stand. De tegen gestel de tempe ramenten heoben elkaar uitein de! ijk begrepen De kosten van de gezondheidszorg blijven stijgen Daardoor zullen ook de premies van de meeste ziek tekostenverzekeringen omhoog gaan. DVZ Verzeke ringen doet dat slechts bij hoge uitzondering: zo gaat de toch al scherpe premie voor de Direct Effect Polis van DVZ dit jaar nlfil omhoog! VRAAG GRATIS OFFERTE AAN! DVZ is specialist in ziektekosten verzekeren. Dat levert voordelen op voor u als consument. Een voorbeeld: de premie voor de populaire Direct Effect Polis begint al bij 25,85 (excl. wettelijke heffingen). Waarbij u toch een brede dekking heeft. Bovendien kunt u kiezen uit verscheidene eigen-risicobedragen. Vraag met de bon een vrijblijvende offerte aan. Dan rekenen we u voor wat u kunt besparen! Of bel: 01718-29881! j Ja, ik wil zo snel mogeh/k een gratis otterte ontvangen j Stuur mij ook uw mtopakket Mkttkosterrvemktnngtn I «drac. j pottcode/wpl: j telefoon leeftiK) mwi Ift vrouw leeftiKl kinderen f 2.34 Zend den bon in een enveloppe aan DVZ Antwoordnummer 14029 VK Katwijk [en postaegel is niet nodig Bezoekersaantal Haags museum op dieptepunt DtNHAAG'GZP Het Haags Gemeentemuseum heeft de rente negrn maanden van dit jaar sk*hts jMM zoekers grirokkm. terwijl er op /I-kf-r 100 000 bezoekers over hef hele jaar grrrkend wordt Vaststaat dat dit 'streefgetal' niet gehaald wordt De gennge belangstelling van het publiek voor bet museum wordt gewr ten aan het beleid van de huidi ge directeur Rudi Fuchs die sinds 1984 in het (icmccntemu- srum dc scepter zwaait. Er is nog hoop dat het bezoe kersaantal in de loop van no vember en december wat zal aantrekken door de belangstel ling Wkor het W.ngr vsrt g. opende Museum in het voor- matige Koninklijke Paleis aan het lange Voorhout dat deel I uitmaakt van het Haags Ge- meentemuseum Voordat Fuchs aantrad, werd het Haags C>rmeentcmuAoeum veel drukker bezocht. Het kwam voor dat er meer dan 200 000 mensen kwamen kijken naar echte publiekstrekkers. Fuchs ts san het organiseren s an dergr Itjke massale exposities afge stapt en koos ervoor om van het Haagse musrum een collectie museum te maken. THIATtR RECENSIE WUNANO ZBISTRA 'Romeo en Jeannette' van Jean Anou*> doe* toneelgroep Impenum Rrg* «rU- Vng/bewertong Ruud Wenen Genen 6/11. M«crott**te* Loden Aldaar nof te «n t/m 21/11 In 'Romeo en leanette' heeft de Franse schrijver Anouilh sterke, onvergetelijke karakters gescha pen'. Aldus omschrijft Imperi um in het programmaboekje de hoofdpersonen van de nieuwe produktie. Helaas lukt het de spelers niet om die opvatting in het toneelspel zelf waar te ma ken. De acteerprestaties halen bij lange na niet het niveau dat noodzakelijk is om het stuk van de grond te tillen. Aan het begin zien we in plaats van karakters eendimen sionale typetjes die kluchtig en houteng overeind proberen te blijven. Misschien is dat precies de bedoeling De \Taag is dan alleen, wat )e uitgerekend daar mee in dit stuk bereikt? Het ant woord hierop blijft de voorstel ling schuldig Drie hyperkeurige mensen komen in een Ma Flodder-gezin terecht. Een netjes verzorgde lulia wil haar superbrave Ro meo en diens in oerdegeh|k mantelpakje gehulde schoon moeder aan haar asociale (ami lieleden voorstellen. De ex tremen zijn flink uitvergroot. Het onbegrip over en weer lijkt dan ook dolle pret te beloven. Dat feest gaat niet door deze conventionele Romeo kiest niet voor lulia maar voor dc vrijge vochten Jeannette. Of die keuze werkelijk definitief is. vormt het strijdpunt van de voorstelling En wat doet Jeannette? Regis seur Ruud Wesads is er. vooral wat de tekstbehandeling betreft, niet m geslaagd om hl I ten van dat conflict tot de ver beelding te laten spreken De meeste spelers hebben kenne lijk te weinig ytamrtng n blijven op het niveau van de goéde bedoelingen steken f< m wÊm Mh Wmé hat misschien ter compensatie, te sterk in uiterlijkheden Zo laat hij de lulia-venolkstcr bijna een half uur lang rotzooi opruimen. Zo ook het stromen v.in de re gen en het ruisen van de zee worden nadrukkelijk onder dc aandacht gebracht Het levert jammer genoeg betrekkelijk weinig op. Moeder, dochter èn oud-burgemeester Noordw ijk Het lijkt misschien een vreemde combinatie. Een expositie van een moeder samen met haar dochter èn de oud-burgemeester van Noordwijk. Uniek is het in elk geval wel. Uit be wondering voor eikaars werk besloten Toos Kor bee, haar dochter Marlies en oud-burgemeester J. Bonnike om hun creaties samen te brengen in een oud winkelpand aan de Prins Bernhardstraat in Noordwijk. De expositie werd afgelopen donderdag door burgemeester J. Sluijs geopend en duurt tot en met zaterdag 21 november. NOORDWUK INGE RUIGROK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 19