'Van status alleen kun je niet bestaan' T Nhelley de la Rosa laat vreugdetranen vrije loop Rtv show Derek de Lint vervult hoofdrol in The Free Frenchman HILVERSUM GERARD V Al een jaar of zes Is Derek de Lint met wisselend sum es doende zijn naam als acteur in ternationaal te vestigen. Maar wie denkt dat hij zich te klein voelt voor Nederland, kent hem niet. De Lint, vanaf morgen bij RTL 4 te zien als hoofdrolspeler Ml (Ir I ngels/1 ranse serie I In- Free Frenchman, is weliswaar veelvuldig onderweg van de ene naar de andere locatie, hij is on veranderd woonachtig in Am sterdam. „Enerzijds is het voor mij een handicap dat ik niet in Amerika woon, anderzijds zou ik mij er doodongelukkig voe len.' Om de zichzelf opgelegde be perking land zo v land zo veel mogelijk te onder vangen, laat De Lint in het bui tenland z'n belangen door vijf agenten behartigen. De Lint heeft in Los Angeles een man netje zitten, dat voor hem de zaken in Hollywood in de smie zen houdt. En zo weet hij zich ook vertegenwoordigd in Parijs, Londen, Rome en in eigen land. Hij heeft het druk, zoveel maakt zijn staat van dienst wel duide lijk. Laatst verbleef hij nog tien dagen in de Dominicaanse re publiek, waar onder leiding van regisseur Enzo Doria op locatie werd gefilmd in het kader van de Italiaanse produktie 'Fugiti ves'. Accenten Het kost hem enige moeite de ditaflt van de verhaallijn van de The Free Frenchman uit z'n geest op te roepen. De zesdelige serie dateert van 1989 en is daarom wat verder van hem af komen te staan. Tussen toen en nu acteerde De Lint in drie rol prenten en in vier tv-series. „Van The Free Frenchman zijn twee produktics in omloop, een Engelstalige en een Franstalige. RTL 4 zendt de En- Selse versie uit, maar ik weet at producent Chris Burd de Franstalige produktie beter vindt" In The Free Frenchman wor den aan het Engels tal van vreemdsoortige accenten gege ven. Hoe goed bijvoorbeeld De- rel de i Int ook in best doet, hij is en blijft Hollander en dat laat hij op zijn tijd goed horen. Een door hem uitgesproken zin als 'you can't hide these things' komt uit zijn mond als joe kant ha id dies sings. „Die veelheid van accenten heeft ertoe geleid dat The Free Frenchman in Engelstalige lan den nogal verschillend is beoor deeld. Op een filmfestival in het Amerikaanse Houston viel de serie in de prijzen, maar in En geland konden de kijkers er niet naar kijken zonder er voortdu rend smakelijk om te moeten lachen. The Free F renchman werd daar vereenzelvigd met de komische serie Allo Allo." In de Franstalige versie spreekt De Lint daarentegen keurig Frans, zoals de totale cast is gedubd1 De acteur mag dan niet helemaal tevreden zijn over de stem die aan zijn persoon is gekoppeld, het nadeel van de nasynchronisatie wordt volgens producent Burd ruimschoots gecompenseerd door het een duidige accentloze Frans dat wordt gesproken. „Al die accen ten hebben in de Engelstalige versie inderdaad nogal verwar rend gewerkt", erkent De Lint. Ook tot eigen verwondering werd De Lint destijds gepolst voor de hoofdrol. Hij voelde zich gevleid, daar niet van, maar bet leek hem toch sterk dat er in Frankrijk en in Enge land geen acteur te vinden was om de dragende rol te spelen. Maar nee. de producent wilde per se De Lint in de huid van Bertrand de Roujay laten krui pen. „Wat ik heel opmerkelijk heb gevonden is dat op de set geen Franse acteur of actrice er bezwaar tegen heeft gemaakt dat een Hollandse kaaskop was gevraagd een Fransman neer te zetten. Houten klaas Naar De Lint zelf beweert is De Roujay een houten klaas, opge voed in een beschermd rechts milieu en na een vlekkeloos ver lopen studie voorbestemd tot prefect van een Frans arrondis sement te worden benoemd. De weerzin tegen al wat rood is slaat binnen de familie zo ver door dat er openlijk gemene zaak wordt gemaakt met maar schalk Pétain, leider van Vichy- Frankrijk. Van nabij aanschouwt hij hoe in bezet Frankrijk en in het deutschfreundliche Frankrijk van Vicby wordt omgesprongen met joden en politieke tegen standers. Gaandeweg de oorlog helt hij over naar de andere par tij. Hij vraagt vriend Pierre naar de mogelijkheden ondergronds te gaan. Op zijn beurt geeft deze te verstaan dat De Roujay ei genlijk ongeschikt is om in het verzet te gaan, een belazerde leugenaar als hij nu eenmaal is. De Roujay laat zich er evenwel niet van weerhouden toch te kiezen voor de résistance. De Lint, uit de school klappend: „Hij wordt diverse malen ge marteld. maar De Roujay over leeft de oorlog wel." De Lint mag graag zwabbe raars. opportunisten en politie ke twijfelaars spelen. Hij vierde zijn filmdebuut in Soldaat van Oranje, waarin hij heel aanne melijk vorm gaf aan een student uit een NSB-gezin. Voor de oor log was hij één met zijn vrien den. tijdens de oorlog dreef hij mede door alle weerzin tegen z'n politieke opstelling geleide lijk aan af naar de Waffen SS. „Ik vind het interessant om ie mand te spelen die niet meteen vanaf dag 1 de goede of slechte zaak is toegedaan. Liever zet ik iemand neer die z'n opstelling laat afhangen van de gebeurte- CLOSE UP Derek de Lint: „Enerzijds is het een h gelukkig voelen." nissen rondom hem. Dan valt er tenminste nog wat te acteren." Beroemd in eigen land be- Derek de Lint (rechts) vervult In The Free Frenchman de hoofdrol Bertrand de Roujay. sloot Derek de Lint een jaar of zes geleden zijn grenzen als ac teur te verleggen. Hij figureerde in diverse buitenlandse produk- ties. Amerika maakte kennis met De Lint vanwege de dra gende rol die hij vervulde in 'De Aanslag', de film van Fons Ra demakers die eertijds met een Oscar werd onderscheiden. „Niet dat ik die Oscar persoon lijk heb gekregen, maar eerlijk gezegd had ik na die film wel meer respons vanuit Amerika verwacht. Maar nee, het is niet zo dat je na een succes meteen weer werk vanuit Amerika kunt verwachten." Beschikbaar Het is en blijft een merkwaardig vak, weet hij inmiddels. Zo heb je een wereldrol en zo hult de telefoon zich in stilzwijgen. In een vrijmoedige bui heeft De Lint zich ooit laten ontvallen misschien geen goede, maar dan toch zeker een bezeten ac teur te zijn. Op advies van zijn agenten stelt bij zich niet al te kieskeurig op. „Mijn agenten hebben gezegd: je kunt niet wachten tot er een filmrol op je afkomt. Je hebt ook publiek no dig." De Lint is zogezegd beschik baar. Niet alleen is hij 'in' voor filmrollen, de 42-jarige Hage naar van geboorte laat zich met alle soorten van genoegen ook vragen voor tv-series. „Een film rol geeft meer status, da's waar. Maar van status alleen kun je niet bestaan. De realiteit van het vak is dat een agent je bena dert voor een rol en je twee we ken later al staat te draaien. Ik ben niet meer uitsluitend en al leen afhankelijk van Nederland se filmprodukties, in de afgelo pen jaren heb ik me wel gesta- blished als internationaal ac teur. In dat opzicht ben ik abso luut tevreden. Maar ik geloof niet dat ik ooit in aanmerking zal komen voor de rol van all American guy in een Ameri kaanse produktie. Maar als ze mij vanwege mijn accent vra gen om in diezelfde film een of andere Europeaan te spelen voel ik me ook zeer vereerd, hoor." (The Free Frenchman, vanaf 7 november op RTL 4 tussen 22.40 en 23.40 uur) Het gemaskerde bal van Inbar Mensen die ge- wend zijn zich zelf weg te cijfe ren ten bate van de medemens, gelukkig bestaan ze ook nog in dit tijdperk waarin menigeen bij voorkeur geneigd is de eigen ik te vertroetelen. Waarachtig zijn er nog onbaatzuchtigen onder ons, wier dierenliefde verder gaat dan het kopen van een pak zangzaad voor de kanarie. Ge lukkig in lang niet alle gevallen prevaleert het eigen belang, er zijn nog personen die dagelijks belangeloos handelen tot nut van het algemeen. In hen heeft Ralph Inbar een doelgroep ontdekt. Jarenlang gekoesterde mensen-, dieren- en wie weet wat voor andere liefde worden doorzijn toedoen gepast opgeluisterd met een ge maskerd bal. bol van verrassin gen en stunts. In z'n Banana Split-periode vergaarde Inbar zoveel vernuft om andere men sen er goedmoedig in te laten luizen, dat hij nu in staat blijkt in het kader van TV-Masqué he le complotten rond 'slachtof fers' te smeden. Zodra Inbar een of andere weldoener, ca- ritasser of wat voor mensen- of dierenvriend op het spoor is, spint hij een wijdvertakt web rond de hoofdpersoon. De meester in tv-bedrog regis seert allerlei familieleden, vrien den en bekenden onherkenbaar naar locaties waar het nietsver moedende slachtoffer zich ui teraard ook ophoudt. De gri meur die Inbar tot z'n beschik king heeft, weet van wanten. De man is bij wijze van spreken in staat Paul de Leeuw te schmin ken tot Ronnie Tober. Het hoeft dan ook geen verbazing te wek ken dat de hoofdpersoon zich grotesk laat belazeren door bij voorbeeld z'n schoonzoon, die achter een laag grime speelt voor slager met kostgangers ham van doordraaikwaliteit in de voordeelaanbieding. Zo n Inbar moet over een elas- tieklenige geest beschikken. Be denk het maar om de suppor terscoördinator van Ajax tot wanhoop te brengen door diens auto in te metselen in het van karton opgetrokken clubhonk van PSV. Verzin het maar om zo'n goede ziel naar het Utrechtse stadion GaJgewaard te ontbieden teneinde hem een demonstratie van geavanceerde veiligheidsapparatuur te laten bijwonen. Bij het betreden van de catacomben werd de man vriendelijk doch dringend gead viseerd de handen te knuisten voor de plek die menige in een vrije schop-muurtje opgestelde voetballer zo bekend zal voor komen. Niet zonder reden werd die raad gegeven door een dame, die de achternicht van Dieuwer- tje Blok had kunnen zijn. Lut tele minuten na betreding van de controlekamer werd duide lijk dat hier hèt electronische antwoord op het supportersge- weld, de gecomputeriseerde ME ter beteugeling van het voetbal vandalisme stond opgesteld. Al les en iedereen werd door de vinding uitgekleed, geen op het lijf meegedragen slag- en steek wapen bleef onbespied. De supporterscoördinator, die z'n hele ziel en zaligheid heeft gelegd in zijn streven de gezel ligheid in 'de Meer' terug te brengen, zag het allemaal met j verbijstering aan. Dat er iets merkw aardigs aan de hand was, zoveel werd hem wel duidelijk. Want: zag hij zichzelf daar niet? I Dat wil zeggen: zag hij z'n hoofd niet met daaronder het naakte lijf van een ander? Zoiets bizars kan alleen Inbar verzinnen. Er kan wellicht veel ten nadele over hem gezegd worden, maar niet dat hij mank gaal aan creativiteit. Inventief huppelt hij van de ene naar de andere idee. Zelden zal in een restaurant een diner zoveel kruidige praatslof hebben opgeleverd als dat met die chirurg, die zijn favoriete ac trices Annemiek Verdoorn en Anja Winter zag tafelen met twee hem volstrekt duistere ty pes. Wat moeten twee van die gezonde, prachtmeiden met dergelijke oude. afgeleefde ke rels, vroeg hij zich bezorgd af, zonder ook maar een seconde de nabijheid van een verborgen microfoon te vermoeden. Later dacht de chirurg ook nog aan twee flikkers, maar het waren zijn neven, zo bleek hem na het demasqué. Het welslagen van Tv-Masqué de laatste aflevering wordt vanavond uitgezonden hangt uiteraard mede af van de aan wezigheid van de hoofdper soon. De een is boeiender dan de ander, dat kan bijna niet an ders. Maar de hilarische toe standen waarin Inbar een slachtofferweel te manoeuvre ren, hebben sowieso een hoge amusementswaarde. Zeker wanneer hij als programmama ker nog het geluk heeft dat bij voorbeeld een zanger als René Froger het nooit vermoede ac teertalent in huis blijkt te héb ben om een afvallige Ajax-sup- porter neer te zetten. Het heet dat een goeie pijproker geen onruststoker is, maar In bar is niet het type dat zich iets gelegen laat liggen aan onge schreven wetten. Waar hij ver schijnt, raakt het leven van alle dag in opperste verwarring. Niemand anders dan hij is bij machte huiskamers om te bou wen tot complete tv-studio's. Meer dan eens is gepoogd Inbar te verrassen, maar het is moei lijk stelen van een ouwe dief. Er moet derhalve iets spectaculairs worden bedacht, wil mister Sur prise werkelijk verrast worden. In Montreux gebeurde dat, toen TV Masqué werd bekroond met de Gouden Roos. De onder scheiding kwam hem toe, om dat Inbar zich op zijn specifieke terrein meerdere malen tot ver maak van de kijkers heeft on derscheiden. i zijn- wee dagen na de overwinning van Bill JL. Clinton was er alwéér een verkiezing die de kijkers in een vaste houdgreep aan de buis gekluisterd hield: de finale van Henny Huismans Sound- mixshow. Een spannende avond voor Nederland. Wie zou de nieuwe Gerard Joling/René Froger/Pavarotti worden? Wie /haar wcrkJdeding in de vuilnisbak kun nen gooien en een flitsende showbizz- carriére beginnen? Nhelley de la Rosa uit Zwnanshoek zette gisteravond de eerste stap op weg naar een wellicht flitsende carrière. Panda volgde het strijdgewoel live in loop van den Ende's Studio Aals meer. De grote foyer wordt geblokkeerd door honderd jongelui in RTL4 t-shirts, allen gewapend met een vuurrode telefoon. Dit zijn de mensen die straks om half twaalf Nederland moeten gaan bellen, om te weten te komen wie de nieuwe zingende favoriet van het tv publiek is. De 95 dames en 5 heren zijn leerlingen van Schoevers. Den Haag. „De heren le ren voor management-assistent, de da mes voor directie-secretaresse of typis te". legt een blozende jongeman me uit. Ze zullen straks streng worden gecontro leerd door notaris Schoemakers uit Hoofddorp, want het Is natuurlijk niet de bedoeling dat ze er een potje van maken. Unaniem zijn ze van mening dat het een erg leuke avond is, al vallen de lange uren dat er gewacht moet worden zwaar. in de km li riante bu van oma Joop is geen plaats voor zoveel dorstigen tege- lijk, dus wordt er een rooster opgesteld: de eerste drie rijen.kunnen nü richting café. na een half uur mogen de middel Notaris krijgt kippevel van 'Shirley Bassey' ste regionen en de achterste rijen kunnen over een uur hun kelen laven. Boegeroep van de laatsten. „Maar," wordt me verzekerd, we doen dit met enorm veel ple zier. Het is spannend, het is weer eens wat anders en je komt ook niet elke dag in een tv-studio." De beloning voor een halve nacht telefoon dienst? Het RTL 4 t-shirt dat ze dragen mag mee naar huis genomen worden en wie weet komen ze wel even in beeld. In de opname-studio is het overvol. Familieleden, pers vertegenwoordigers. fotogra fen. Niemand wil deze ge beurtenis van het jaar mis sen. Het publiek wordt zeer zorgvuldig geïnstrueerd: het betreft hier een live uitzending. dus er mag niets, maar dan ook niets misgaan. De floormanager geeft enige tips. Belangrijkste tip is dat wie tijdens de opname behoefte voelt om naar de wc te gaan, hier vooral niet aan moet toegeven: „Laat het maar lo pen! We zijn nier per slot van rekening de Mini Playback-show gewend, dus on ze schoonmaakploeg weet er wel raad mee. Als u maar niet, NIET. van uw Het Wereldje plaats opstaat!" Achter de coulissen is het een nerveuze drukte van je welste. Het showballet doet warming-up oefeningen, Barry - vooral doorgaan!" - Stevens kijkt goedkeurend toe en hier en daar wordt hy perventilerend geroepen om Joop van den Ende's per soonlijke haptonoom. die aanwezig is om de nodige geestelijke bijstand te leve ren. Quido Hereman uit Sneek. die straks Jimi Hen- drix zal gaan imiteren, leunt onstpannen tegen een pi laar. Niet zenuwachtig? „Nee. nog niet. Ik moet pas als tiende, dus die zenuwen komen straks wel." Dat de finale van de Soundmixshow een belangrijke gebeurtenis is, is goed te merken in Studio Aalsmeer. Overal, in de gangen, in de foyer, zitten mensen ge spannen voor de monitors. En dat is niet onterecht, want wat u niet gezien heeft op tv, als u gekeken heeft, zijn de enor me toestanden om zo'n opname heen. Cameramensen kruipen over de vloer en houden hun lenzen vlak voor de neus van de artiesten in spe, camera-kranen suizen voorbij, floormanagers liggen op hun knieën aanwijzingen te ge ven. Echt knap om dan alsof er niets aan de hand is perfect te blijven doorzingen. Zoals ie mand op de tribune luidruchtig opmerkt: „Dat zie ik Lee Towers nog niet zomaar doen." Ondertussen loopt in de bar notaris D B. Schoemakers zich warm. Hij moet er straks door middel van steekproeven op toezien dat het telefoonteam al les eerlijk doet. De notaris heeft een leu ke avond: „Ik beschouw dit als een ple zierige afwisseling van mijn dagelijkse bezigheden. Dit is toch een heel andere wereld. Maar, denk erom, er zijn wel heel deugdelijke afspraken gemaakt, want notarissen zijn er natuurlijk niet voor de show." Heeft de heer Schoema kers zelf nog een persoonlijke voorkeur? „Nee. dat zeg ik niet." Hè. toe nou? Ok dan: „Shirley Bassey. Als ik die hoor zin gen krijg ik dat echte kippevel-gevoel." Als de laatste kandidaat is opgetreden, kan Schoevers Den Haag eindelijk in ac tie komen. „Hallo, goedenavond, u spreekt met de Soundmix-Show. Heeft u gekeken? Nee? Nou. dan gaat het over. Dank u wel en goedenavond." Maar de meesten van u hebben natuurlijk wèl ge keken en al heel snel wordt duidelijk dat notaris Schoemakers niet de enige was die kippevel kreeg van Shirley Bassey in de gedaante van Nhelley de la Rosa uit Zwaanshoek. De van origine Philippijnse winnares liet haar tranen de vrije loop. Bevangen door de emotie van het mo ment slaagde ze er niet in haar blijd schap onder woorden te brengen. Maar wie haar zag, wist genoeg. „Thank you, Holland, I love you." Een nieuwe star was geboren en bij dat heuglijke feit werd in Aalsmeer tot in de kleine uurtjes feestelijk stilgestaan. De Schoeversmeisjes bellen Nederland plat. Even later mag Nhelley de b Zwaanshoek haar vreugdetranen laten vloeien. foto

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10