UIT 'Een glamourblad op televisie' 'Wij willen brutaler worden' E- Rtv show WOENSDAG 4 NOVEMBER 1992 12 Paulien Huizinga en Albert Verlinde presenteren Showtime Voor haar stond op jonge leeftijd al vast dat ze mannequin zou worden. Haar grote wens was shows te lopen voor be roemde modehuizen in het bui tenland. Hij ging naar de Klein kunst Academie en droomde van een baan als televisiepre sentator. Beiden willen niets lie ver dan in de schijnwerpers staan. Die droom is uitgeko men. Ruim een maand geleden werden Paulien Huizinga en Al- bert Verllnde bij RTL 4 in het diepe gegooid. Showtime heet het wekelijkse programma dat ze sinds 1 okto ber samen presenteren. Dertig minuten nieuws en reportages uit de show- en entertainment- wereld. „Showtime is een glamourblad op televisie. Het is een plaatjesboek. De langere leesverhalen zijn bij ons de on derwerpen van zo n zes minu ten. Net als in een glossy-maga zine hebben wij ook de kleine nieuwtjes", vertelt Albert Verlin de. „Wc hebben in Showtime voor ieder wat wils", vult Pau lien Huizinga aan. „Dat is de kracht van het programma. Mijn ouders kijken bij voor beeld graag naar een reportage over het artiestenjubileum van Rita Reijs en mijn huisgenootje is helemaal gek op de Vlaamsche Pot. Die stopt even met strijken als we een item over dat programma henben." Roddels zijn volgens Albert en Paulien ta boe in Showtime. „We checken alle verha len die we horen en lezen. Wc hebben er bewust voor gekozen om niet een roddel blad op televisie te worden. De kijkers zit ten niet op roddelverhalen te wachten", meent Paulien Huizinga. Miss Universe Paulien Huizinga is voor de meeste Neder landers geen onbekende. De 1.85 meter lange Utrechtse werd op 18 mei 1991 in Las Vegas gekozen tot Vice Miss Universe. Voor de ogen van miljoenen televisiekijkers in 63 landen bereikte ze de tweede plaats, nadat ze twee maanden daarvoor in Nederland de titel Miss Universe veroverde. „En dan te bedenken dat ik eerst niet eens mee wilde doen met de verkiezing. Mijn moeder heeft me opgegeven. Ik zat nog op de MTS voor Mode en Kleding en had het daar heel erg naar mijn zin. Ach teraf ben ik blij dat ik heb meegedaan. Ik mag mijn handen dichtknijpen met wat ik allemaal heb meegemaakt op mijn leeftijd. Ik heb geen spiit dat ik met school ben ge stopt. Wel vind ik het jammer dat ik veel vrienden ben kwijtgeraakt. Je vereenzaamt in zo'n periode." Paulien is na de Miss Universe Verkiezing de door haar felbegeerde modeshows gaan lopen. Ze loopt voor Edgar Vos en is vooral een gewilde mannequin in Italië. „Ik heb mijn lengte mee. In Italië val ik door mijn Soundmixshow centraal op tv RTL 4 staat morgenavond geheel in het teken van de fi nale van de Soundmixshow. Om 20.30 uur begint de finale met nummers van onder an deren Oleta Adams, Joe Coc ker, Ricardo Cocciante, Ger- orge Benson, Shirley Bassey en The Passadenas. Aan de strijd doen uit deze regio Prank Wilffert (Joe Cocker) uit Haarlem en Nhelley de la Ro sa (Shirley Bassey) uit Zwaanshoek mee. Om 22.00 uur volgt het programma Showtime met een kijkje ach ter de schermen en gesprek ken met eerdere winnaars van de Soundmixshow. In de tus sentijd bellen telefonistes zo veel mogelijk Nederlanders met de vraag wie de beste kandidaat was. Tijdens Show- time wordt regelmatig over geschakeld naar Aalsmeer voor een tussenstand. Ook Barend en Van Dorp zoeken tijdens hun wekelijkse sport- uitzending regelmatig contact met Henny Huisman. Om 23.30 uur wordt de winnaar van de Soundmixshow 1992 bekend gemaakt. Paulien Huizinga en Albert Verlinde: in het diepe gegooid. lengte heel erg op." Paulien Huizinga hoeft haar mode-werk niet op te geven voor de presentatie van Showtime. „RTL 4 heeft me een aanbod ge daan dat ik gewoon niet af kon slaan. Op donderdag nemen we Showtime op en als ik een show moet lopen in Italië kan ik vrij dag vertrekken. Het is prima te combine ren." Als fotomodel kan Paulien niet aan de slag. Daar is ze te lang voor. „Je moet voor fotosessies confectiekleding dragen en daar pas ik niet in met mijn 1.85 meter." Paulien ontkent dat ze haar baan bij RTL 4 dankt aan haar Miss Universe-titel. „Ik heb met zo'n dertig andere kandidaten een screentest gedaan en dan moet je het echt wel goed doen." Paulien doet alleen de presentatie van Showtime. „Daar heb ik voorlopig mijn handen vol aan." Musicals I laar collega Albert Verlinde is naast de pre sentatie van Showtime betrokken bij de re dactiewerkzaamheden. Verlinde heeft al een carrière in de theaterwereld achter de rug. Tijdens zijn studie aan de Kleinkunst Academie werd hij al bekroond met de cre- ativiteitsprijs voor de musical 't Misver stand, die hij samen met Erna Sassen schreef. Na zijn afstuderen in 1984 begon hij on der supervisie van Jos Brink en Frank San ders met de cabaretgroep Boemerang. Hij schreef vier avondvullende programma's en speelde er zelf in mee. In 1987 maakte hij de overstap naar musical. Zo was hij onder meer te zien in Berlin to Broadway with Kurt Weill van het American Repertory The atre, Me and My Girl, My Fair Lady en Bar- Een aanbod om in Les Miserables te spelen sloeg Albert Verlinde af om voor televisie te gaan werken. „Dat klinkt veel mensen n schien ongelooflijk in de oren, maar ik wil de graag naar de omroep. Ik heb de mi cals vaarwel gezegd en ben bij de AVRO gaan werken als producer en redacteur van onder meer Entertainment Magazine. Daarnaast heb ik ook nog meegewerkt aan 'Het was Stil op Straat'. Zijn vaste contract bij de AVRO zette hij met liefde op het spel voor de baan bij Showtime. „Ik was bij de AVRO bezig met Glamourland en een nieuw cabaretpro gramma op de radio, maar Showtime is programma waar ik al jaren van droom. Ik zag een artikel in een krant en heb direct gevraagd of ik een screentest mocht doen." De twee presentatoren kenden elkaar niet voor ze aan Showtime begonnen, maar het klikte direct. Paulien: „Dat is ook wel nodig, want je bent tijdens de opname helemaal op elkaar aangewezen. In het begin ging er wel eens iets niet goed en dan pepte Albert me weer op. We vullen elkaar goed aan. Al- bert heeft veel ervaring met radio- en televi sie maken en daar kan ik een hoop van le- „Bij de fotosessies heeft Paulien een streepje voor", geeft Albert toe. „Ik sta daar wat ongemakkelijk en zij draait haar hand er niet voor om en geeft mij tips." GESPROKEN Actrice Manouk van der Meu- len in Nieuwe Revu: ,,lk houd niet van typetjes, wil ik ook niet kunnen. Een hoer, dat zit ook totaal niet in m'n lichaam. Ik kan wel ero tische dingen doen, maar ik kan niet echt een platte dame spelen. Ik ben bij Van den Ende wel eens gevraagd voor een of andere quiz en dan moest ik een typetje doen. Nou, dat kon ik absoluut niet, dat was een blamage." Actrice Manouk van der Meulen nogmaals in De Telegraaf: „Mijn vriendje van toen maakte allemaal we reldreizen. Die heb ik in de Filipijnen opge zocht en ook in New York. In New York was hij gek genoeg verzeild geraakt in heroï nesmokkel. Liever niet dan wel, maar zo lag het nu eenmaal. Toen ben ik er ook bij ge weest. Rare ervaring. We gingen naar de Mc Donald's. Wij hadden de heroïne. In zo'n zak gaf je dat onder de tafel door. En we kregen een zak met heel veel geld terug. Mijn vriend je de wc in, geld tellen, en ik met die jongen praten. En dan was de deal af, handje schud den, dag. Was ik 22 of zo." Monique van de Ven in Panorama: „Nederland is een prima thuisbasis. De vrij heid die hier is, vind ik in geen enkel ander land ter wereld. Ik heb het heerlijk gehad, hoor, al die jaren: heel veel reizen, heel veel zien. Maar ik hoef niet zo nodig in enorme li- mo's te rijden en in Hollywood helemaal al leen op een grote berg te zitten. Ik hou nu eenmaal van Nederland. Heerlijk op mijn fietsje het dorp in." Willem Duys in De Telegraaf: „Dit is een boze wereld. Je krijgt stank voor dank. Ik doe mijn leven eigenlijk niet anders dan via televisie of mijn radioprogramma mensen te promoten, te lanceren, maar er zijn maar heel weinig mensen die daarna dank je wel zeggen of van wie je nog iets hoort. Dat is het vak. Ze zijn allemaal toch vooral met zichzelf bezig." Willem Duys nogmaals in De Telegraaf: „Ik begrijp niet dat Veronica Adam Curry een miljoenengage betaalt. Een Jeroen van Inkel krijgt ook 400.000 gulden per jaar. En dan te denken dat die mensen niet eens Neder lands kunnen spreken. Je schrikt je dood als je naar die dj's luistert, ze kunnen nauwelijks een zin goed uitspreken. Maar het allerergste is wel het platte praten dat naar het lijkt in Hilversum tot een cult verheven is." Henny Huisman in KRO's Studio: Ik liep al tegen de dertig en deed van alles. Striptease-begeleiding in een nachtclub. Dan moest ik als drummer de roffel geven als de borsten bloot gingen en dan zat ik er meestal naast te trommelen als dat meisje zich naar mij omdraaide." RTV Show drie keer in de week De RTV Show-pagina verschijnt voortaan drie keer in de week. Op maandag, woensdag en vrijdag vindt u de pagina in de krant. De citaten- rubriek Zogezegd, die op woensdag verschijnt, heeft een andere naam gekregen: Uitgesproken. F J geling len dat wat we doen Aanleiding t «een Het is belangrijk voor gesprek met de zan- maan', dié onlangs je gevoel uit te komen' is verschenen. De plaat is het initiatief van Ra dio Nederland Wereldom roep. „Soolmaan maakt deel uit van een project van tien cd's met vertegenwoor digers van hedendaagse jazzmuziek. De Wereldom roep had namelijk ontdekt dat als je toch banden maakt om naar buitenland se radiostations te verstu ren, je net zo goedkoop cd's kunt maken." Leoni gebruikt binnen het kwartet haar stem soms om louter klanken voort te brengen. Maar ze zingt ook traditionals en zoekt naar nieuwe wegen. Zo toont ze een andere kant van zich zelf dan als voormalig pre sentatrice van het Jeugd journaal of het programma 'Jansen en Co', dat in dit nieuwe seizoen niet is te ruggekeerd. Jansen is er niet „Ik heb vorig jaar decem ber al gezegd dat ik ermee wilde stoppen. Ik had het idee dat ik na tien jaar kei hard werken aan een retrai te toe was. Bovendien wilde ik niet dat m'n kinderen zouden gaan zeggen: 'Wie is toch die leuke mevrouw die hier op zondagochtend al tijd koffie drinkt?' Ik mis het absoluut niet dat ik niet ie dere week een programma moet maken. Televisie ma- noevreert je in een positie waarbij mensen menen te moeten zeggen wat ze van je vinden. Je laat je er toch door beïnvloeden. Het is de dood van elke artiest als hij probeert het iedereen naar de zin te maken." In de begintijd van het Jeugdjournaal, jaren zeven tig, kon Leoni Jansen niet meer ongestoord bood schappen doen. „Het werd uitgezonden op twee zen ders. Bovendien kijken er veel buitenlanders naar dat Jeugdjournaal. Omdat ze het nieuws, zoals het daar wordt gebracht, wél begrij pen. Dus het was altijd feest als ik naar de Albert Cuyp ging" Ook in die tijd maakte ze al deel uit van het muzikale avantgarde circuit. „Ik ben in 1976 bij Polo de Haas be gonnen. Ik was net van de Academie voor Kleinkunst af. Ik speelde bij Gerard Cox in zijn theaterprogramma 'Repelsteeltje', samen met Simone Kleinsma. We had den min of meer stiekem auditie gedaan en we wer den beiden aangenomen. Maar ik was ook geïnteres seerd in minimal music. Toen ik hoorde dat Philip Glass, de man die de mini mal music bij een groot pu bliek heeft gebracht, naar Nederland zou komen, ben ik naar z'n voorstelling, in een heel klein theatertje gaan kijken. Fantastisch. Via via kwam ik toen ik contact met Polö, die al jaren met experimentele muziek bezig was. Hij nodigde me uit om bij zijn groep te komen en het klikte, met hem en met de drummer Pierre Cour- bois." Voor Leoni is het belang rijk voor je gevoel uit te ko men. „Misschien is dat iets waaraan vrouwen een be langrijke bijdrage kunnen leveren. We hoeven niet te verbloemen dat wij uit een heel andere cultuur komen. Wij denken niet van huis uit in strategieën. Vrouwen hebben eigenschappen die de moeite waard zijn, maar die nog steeds worden on dergewaardeerd. „Zo prijs ik de hemel als ik een man hoor zeggen: 'Ik moet om vijf uur weg, hoor, want ik moet nog eten ko ken en de kinderen opvan gen'. Gewoonlijk wordt dat door een vrouw gezegd. Het gaat er niet om wie het meeste weet, het gaat erom wie het meeste voelt. Die is de kampioen." een ontwikkeling, die je niét tegenhoudt. De markt van dj's is namelijk klein. Ieder een trekt aan ze. Bij Veronica hebben we het overigens niet zo gek gedaan. Van de tien góede dj's hebben wij er vijf kunnen houden." Brutaal Met name op Radio 3 - voor de VOO de het belangrijkste station - heeft Berends, samen met VOO Radio 3-baas Jeroen van Inkel, grootse plannen. „Wij willen veel brutaler worden in vorm en presentatie. Ik wil af van dat keurige praatje/plaatje. Niet langer zo maar vrijblijvend geklets. Soms moeten we misschien mensen beledigen, maar dat kan gebeuren op het scherpst van de snede. We willen ons helemaal gaan richten op jonge ren. Over hoe we het gaan doen, wordt nu volop gediscussieerd. Dat is nodig, want ik vind dat wij op Radio 3 de afgelopen jaren behoorlijk hebben stilgestaan.-We zijn be houdend geweest in de zin van brutaal en gedurfd." Niet alleen Radio 3 zal gaan veranderen, ook op de 'warmste zender van Nederland', familiezender Radio 2, staat het een en an der te gebeuren. Niet vrijwillig. Berends is verplicht de programmering aan te passen, gezien het aanstaande vertrek (naar Radio 538) van een aantal programmamakers, on der wie Wessel van Diepen, Erik de Zwart, senior Kees Schilperoort en Will Luikinga. „Ik moet eerlijk toegeven, dat we een be hoorlijke knal hebben gehad. Op Radio 2 is een aardig gat gevallen." Berends is niet van plan om met Radio 2 een andere koers te gaan varen. Dat geldt ook voor Radio 4 en 5. Dat wil zeggen dat licht klassiek op '4' en de populaire programma's Radio Ro mantica en Het Zwarte Gat op '5' blijven bestaan. Het Polo de Haas Kwartet met zangeres Leoni Jansen. FOTO HANNY KRACHT BOEKINGEN A Hard Berends, de nieuwe radio directeur bij Vero nica: „Ik kan moeilijk zeggen dat het klote Is." •FOTOGPO te spreken, hoewel het hem een doom in het oog is dat zeven parlementaire redacties elkaar in Den Haag voor de voeten lopen. „De omroepen kunnen best hun eigen identiteit behouden met minder mensen, zonder dat je van je achterban vervreemdt." Hij wil voor Radio 1 een grote redactie „met een zeer vergaande samenwerking. Al die kleine redacties is toch verspilling van geld?" Berends geeft toe dat de actualitei tenzender Radio 1 voor 'zijn' Veronica - met de jonge achterban - niet zo vreselijk be langrijk is. Desondanks stuurt de VOO voor Radio 1 een hele batterij verslaggevers naar de Verenigde Staten in verband met de aan staande presidentsverkiezingen. Lex Harding was radio 3 in zijn Veronica- periode. Een muzikaal radiomonument. Berends: „Ik wil helemaal geen opvolger zijn van Harding. Als je Marco van Basten uit de spits haalt, dan komt er geen Marco van Basten voor terug. Kijk, Lex is de man die de popmuziek heeft bepaald op de ra dio. Ik ben blijven steken bij Herman Brood. Ik hoef ook geen verstand van pop muziek te hebben, want ik heb voldoende mensen in huis die dat wèl hebben." „Voor Veronica blijft radio ongelooflijk belangrijk. Wij hebben een absolute historie op radio 3. Bij Veronica houden we er ook gescheiden budgetten op na voor radio en tv." Het hoge belang dat Veronica aan radio hecht, komt ook duidelijk tot uiting in de personele/financiële sfeer. „Wij zijn daar om ook bereid om goede salarissen te beta len aan dj's om ze in huis te houden. En die verhalen over die miljoenen Kijk, wij wil len ze niet laten gaan. En dan hoor ik Lex roepen: allemaal gemeenschapsgeld. Dan denk ik: ach man. We betalen inderdaad marktopdrijvende salarissen. Maar dat is ment, klassiek, pop, populaire en minimal mu sic en groten deels geïmpro viseerd'. Zo zou je de inhoud van het pro gramma van het Polo de Haas Kwartet, met als zange res Leoni Jan sen, kunnen omschrijven. Op het eerste gehoor geen al te toegankelijke muziek. Maar, onlangs op een concert in Em- men, bleef het publiek ook na de pauze zitten en na afloop was het ap plaus enthou siast. Leoni Jansen: „En er waren echt mensen op leeftijd bij, van wie je niet zou verwachten dat ze deze muziek zouden waarderen. Maar mensen voe- Radio is voor mij het absolute me dium", zegt Allard Berends (32). Hij wordt de nieuwe radioredac teur van Veronica, na het vertrek van Lex Harding naar Radio 538. Van Berends mag worden verondersteld dat hij weet waarover hij praat, want in een betrekkelijk korte spanne tijds was hij een soort jo-jo: het ene moment bij tv en het andere moment werk te hij voor de radio. En omgekeerd. Hij lijkt nu zijn hart definitief aan de radio te heb ben verpand. HILVERSUM CPD Goed salaris Over de samenwerking op Radio 1 is hij wel „Radio is veel minder com plex. Het is een veel directer medium - televisie maken gaat over zo ontzettend veel schijven - en bovendien is ra dio intiemer. Ik vind radio mensen ook veel aardiger dan tv-mensen. Mensen die bij de tv werken hebben het gevoel dat ze het gemaakt hebben. Met andere woor den: ze zijn hautain." Van iemand met zulke uit gesproken ideeën over radio mag je verwachten, dat hij over het medi um radio heeft nagedacht. Bovendien is Berends zendercoördinator van de actuali teitenzender Radio 1. Wat vindt hij van de radio? „Voor verbetering vatbaar." Maar daarna, minder voorzichtig: „Ik kan moei lijk zeggen dat het klote is." Volgens Berends is de kwaliteit voor een aantal zen ders zonder al te veel ingrepen te verbete ren. „Op alle zenders ken ik wel een paar slechte programma's." Allard Berends opvolger Lex Harding bij Veronica

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 12