Gouden babbels in Hilversum Berging van gifschepen: een zware last >\\T ZATERDAG 31 OKTOBER 1992 Prijzenslag rond Adam Curry en Jeroen van Inkel jan rozendaal M M elkom in de 400.000 Gul- mi *1 den Show'! Dat waren de W W eerste woorden van Jeroen van Inkel op Radio 3, nadat zijn nieu we contract met Veronica in de krant had ge staan. Enkele minuten later, bij het wegster ven van het nummer '1999', herhaalt hij de laatste woorden van zanger Prince: „I don't wanna go". En na een korte stilte - zeker in zijn programma's een zeldzaamheid - kraait Van Inkel: „Sorry, ik was even afgeleid. Ik was m'n geld aan het tellen". Radio 3-humor. Snel een volgende plaat. Jeroen van Inkel (Rinkeldekinkel, maandag t/m zaterdag van 17-18 uur) heet een talent te zijn. Plat, maar een voorbeeld voor velen. Senior-collega Frits Spits vindt hem 'goed'. En bijna-nieuwe werkgever Lex Harding: „Jeroen is technisch misschien wel de beste dj die Nederland ooit heeft gehad". Maar even later relativerend: „Geef mij een school en in een half jaar tijd" geef ik je tien Jeroen van Inkels". Van Inkel en ook Curry zijn door Harding bij Veronica gehaald, toen hij daar nog leiding gaf aan het Radio 3-team. „Ik heb ze opgeleid", zegt de baas van het nieuwe Radio 538, dat binnen enkele maan den begint met uitzenden. Zonder Adam Curry en Jeroen van Inkel dus. Harding: „Adam Curry was helemaal niet belangrijk voor mij. Ik had graag het pro gramma dat hij al voor een paar honderd Amerikaanse stations maakt op de zondag avond overgenomen. Voor weinig. Het was ook een beetje emotioneel. Ik heb Adam op geleid en het was leuk geweest om hem erbij te hebben. Meer niet". Voor Jeroen van Inkel lag dat wat anders. „Ieder radiostation wil zo iemand natuurlijk houden, maar dan toch niet ten koste van al les". Hardwerken Frits Spits eerst in z'n algemeen over de Ra dio 3-dj en het salaris: „Als iemand tegen mij zegt: 'Jij verdient het ook makkelijk. Een uur tje per dag'. Dan zeg ik altijd: Ja, dat klopt". Maar lekker zit het Frits Spits, van maandag tot en met zaterdag tussen zes en zeven met de Avondspits op Radio 3, toch niet. De po pulaire dj is wekelijks altijd zo'n veertig vijf enveertig uur voor die zes uur radio per week in de weer. Hij zit dan gewoon op kantoor. „Teksten schrijven en de telefoon in je hand". Maar verder wil Spits daar niet over praten. „Radio is toch illusie en magie." En daar ho ren dan ook grote bedragen bij? Spits: „Ten eerste moet je niet uit het oog verliezen dat Jeroen ook televisieprogramma's doet en als baas van Radio 3 bij Veronica tevens een lei dinggevende functie heeft. Probeer het alle maal maar eens te klaren in een week. Dat is zes dagen hard werken. „Bovendien is Radio 3 jarenlang heel goed koop geweest. De omroep ging er altijd van Veronica telt één a anderhalf miljoen galden neer voor een paar uur radio per week en een maandelijks televisieprogram ma van Adam Curry, die dat naast zijn werk in de Verenigde Staten gaat doen. Ook het con tract met Jeroen van Inkel werd opengebroken en verdubbeld tot vier ton per jaar, bevestigt de financieel-directeur van de grootste omroep. Het was de enige manier om de twee popu laire dj's uit de school van Lex Harding aan zich te binden, nadat namen als Erik de Zwart en Wessel van Diepen al zijn vertrokken. Frits Spits begrijpt dat wel. Maar Harding, die met zijn nieuwe Radio 538 ook Curry en Van Inkel wel in wilde lijven, vindt het 'over the hill': „Een dj is toch niet belangrijker dan een minister? Nou, dan moet je hem ook niet tivee of drie keer zoveel betalen als Lubbers". uit dat je blij mocht zijn dat je je plaatjes mocht draaien. Maar nu komen de economi sche wetten van vraag en aanbod boven drij ven. Het zou hyprocriet zijn om te zeggen dat ik het erg vind. Al kan ik niet inschatten of Jeroen wel of geen uitzondering blijft. Ik ben in ieder geval blij dat Veronica Jeroen heeft behouden voor Radio 3. Aan de andere kant moeten de omroepen zich wel achter de oren krabben en zich afvragen 'wie willen we hou den en wat hebben we daar voor over?' Want er moet worden bezuinigd. Er vallen ontsla gen. Dat kan grote gevolgen hebben." Gevecht Volgens Harding en J. Herselman, de finan cieel-directeur van Veronica, gaat het slechts om een tijdelijk fenomeen, zoals dat voor programmamakers, presentatoren en regis seurs gold toen RTL4 met uitzenden begon. „Als concurrenten zich op de markt gaan roeren ontstaat er een gevecht om dat soort figuren die alle partijen willen hebben", zegt Herselman. En dan is Van Inkel vier ton per jaar en Curry nog iets meer waard. Terwijl Hilversum klaagt over dreigende tekorten. Volgens Her selman ('Er is toch ook maar één Ruud Gullit en één Marco van Basten') is dat waar als er wordt gesproken over het gesubsidieerde deel. De omroepverenigingen krijgen nu een vast bedrag voor ieder uur radio (5792,58 gul den) en televisie (82.679,49 gulden) dat zij uitzenden. Naar eigen inzicht te verdelen over huisvesting, programma's, salarissen en dergelijke. „Die bedragen staan onder druk", zegt Herselman. „Maar daarnaast zijn er de in komsten uit onder meer de omroepbladen, die van de minister ook moeten worden aan gewend ter versterking van de programma's. En het Veronicablad, meer dan een miljoen oplage per week en lange rijen adverteerders, doet het wat dat betreft goed". Het levert de omroep jaarlijks tientallen miljoenen op. '°nwezenlijk' De politiek in Den Haag kijkt met kromme tenen naar de manier waarop de omroepen in het algemeen en Veronica in het bijzonder met de centen omgaan. Maar de omroepen mogen zelf uitmaken wat ze met hun geld doen en 'Den Haag' heeft er eigenlijk niets over te zeggen. „Terwijl er moreel gezien heel veel over te zeggen valt", zegt Bert Middel, kamerlid voor de PvdA. „Maar omdat Veroni ca veel heel goedkope produkties maakt, kan het daar zulke hoge salarissen tegenover stel len. Dat geldt niet alleen voor Van Inkel en Curry, maar ook voor de voorzitters die men daar heeft (gehad). Dat heeft niets meer met de omroep-CAO te maken In ieder geval sterkt het Middel maar weer eens in zijn opvatting dat het kijk- en luister geld niet verhoogd moet worden. „Als Hilver sum dan zegt: Ja, maar we moeten beter con curreren met RTL4. We moeten om onze kijkcijfers denken. Dan zeg ik dat je de kijker toch niet hoeft te straffen omdat ze met zove- len naar RTL4 kijken. Dat is toch al te gortig", vindt Middel. Hij krijgt daarin bijval van W- D'er D. Dees: „De roep om de omroepbijdra ge te verhogen wordt nu toch wel heel onwe zenlijk. Een verlaging ligt eerder voor de hand". In de omroep-CAO staat precies welk sala ris bij welke functie hoort. Een beetje discjoc- key werkt dan ook niet volgens de CAO, maar laat door zijn manager een contract afsluiten met de omroep. En voor een avondje plaatjes draaien in een discotheek, een bedrijfsfeestje opfleuren of een symposium aan elkaar pra ten raison van honderden guldens per uur maakt de manager ook de afspraken. Een goede dj verdient bij de omroep 100.000 120.000 gulden. „Maar", zegt Har ding „in het schnabbelcircuit verdienen ze dat er nog eens bij. Dus komen ze per jaar op twee- tweeëneenhalve ton uit. Dat is vor stelijk betaald. Je moet ook hun leeftijd in aanmerking nemen. En een dj is toch niet belangrijker dan een minister? Ook Van Inkel niet, dus hoef je hem toch ook niet drie keer zoveel te betalen als Lubbers. Dat is toch wel een beetje over the hill' Frits Spits: „Radio is illusie en magie." FOTO DIJKSTRA Weer ligt er een schip met een voor het zeemilieu zeer giftige lading (lood) op de bodem van de Noord zee. Zondagmiddag kapseisde en zonk de Noorse vrachtvaarder Nordfrakt op ongeveer 50 kilometer uit de kust van Egmond, nadat in zwaar weer de la ding was gaan schuiven. Bij Rijkswaterstaat kon het draaiboek voor dergelijke rampen voor de vijf de keer sinds 1986 uit de kast gehaald worden. De verwachting is dat de opdracht om het schip te bergen niet lang zal uitblijven. In dit soort gevallen wordt meestal het principe gehanteerd: eerst het schip eruit, daarna zien we wel wie de rekening ge presenteerd krijgt. Op 7 juli 1986 verging op 80 kilometer uit de kust van Den Helder de Britse coaster Olaf. Het vaartuig had een lading van 3555 ton vliegas. Zwaar vervuild met lood, arseen en cadmium. De ramp voltrok zich onder dubieuze omstandighe den. Het was stralend weer en de zee spiegelglad. Toch ging de lading schuiven en zonk het schip. De berging duurde 24 dagen en kostte het rijk 5,5 miljoen gulden. Daarvan zag de overheid slechts 81 mille, de schrootwaarde van het schip, terug. Op 15 september 1987 zonk, twaalf kilometer ten noordwesten van Hoek van Holland, de Maltese kustvaarder Junior. De lading bestond uit 380 ton filterslib, verontreinigd met cyanide, nikkel en zink. Het slib was vrijgekomen bij een bodemsanerings project in Brabant en op weg naar Engeland voor verdere verwerking. Ook in dit geval ging de lading Verhaalsrecht van de staat beperkt D N K W I J onder nooit opgehelderde omstandigheden schui ven. Opzet werd vermoed. Allerlei listige construc ties maakten het de overheid bovendien zeer moeilijk de eigenaar op te sporen. De berging duurde enkele weken en de kosten bedroegen ruim een miljoen gulden. Op 28 februari 1988 liep het verkeerd af met het splinternieuwe Zweedse roll-on-roll-offschip Vinca Gorthon. De grote vrachtvaarder, 18.773 ton, kreeg voor de Nederlandse kust te maken met zeer zwaar weer. In een vliegende storm bleek de Vinca Gorthon een 'rol-om-schip' dat kapseisde 17 mijl ten westen van Camperduin. Aan boord een lading vrachtwagens en rollen papier. Het schip zonk pre cies bovenop de olieleiding naar het Helmveld in de Noordzee, die zwaar beschadigd raakte. Om een milieuramp te voorkomen, werd de lei ding afgesloten en omgelegd. Een miljoenenstrop voor boormaatschappij Unocal. Bovendien lag het geknakte schip bij de ingang van een zeer drukke Noordzeevaarroute. Door juridische touwtrekkerij - de berging koste vele miljoenen guldens maar het wrak had slechts weinig schrootwaarde - duurde het vele maanden voor de 160 ton stookolie uit de bunkers van de Vinca Gorthon geborgen konden worden. Op 27 mei 1988 botste, 50 mijl ten westen van IJmuiden, de Nederlandse chemicaliëntanker An na Broere tegen het Zweedse vrachtschip Atlantic Compass. De Zweed werd licht beschadigd. De An na Broere, met in de ruimen 250 ton uiterst giftig acrylonitril, zonk. De scheepsramp was het gevolg van het niet naleven van een aantal regels door de bemanning van de Anna Broere. Twee opvarenden kwamen om het leven. AI op 31 mei werd begon nen met de berging. Zeer strenge veiligheidseisen waren verplicht. De berging liep enorme vertraging op. Het was een van de gevaarlijkste klussen die berger Smit-Tak in Nederlandse wateren uitvoer de. Op een gegeven moment lag er een vloot van 22 schepen om de Anna Broere gegroepeerd. Op 18 juni werd de tanker even boven water gehesen. Maar de kabels braken en de boot zonk opnieuw. De Anna Broere werd uiteindelijk in stukken ge zaagd. Op 8 juli was het leed nog niet geleden. Ernstige lekkage van gif joeg de vloot bergingsschepen hals over kop op de vlucht. Toen uiteindelijk besloten werd de zeer gevaarlijke lading vanuit het scheeps wrak over te pompen in een bergingsschip, bleek inmiddels 240 ton gif spoorloos weggelekt te zijn. De berging, die uiteindelijk op 10 augustus werd voltooid, kostte de staat het recordbedrag van 15 miljoen gulden. Smit-Tak schoot er enkele miljoe nen guldens bij in. En het meeste gif belandde 'ge- En dan - afgelopen zondag - de ondergang van de Noorse vrachtvaarder Nordfrakt, met 2352 ton giftig loodconcentraat. Weer was schuiven van de in bulk vervoerde lading, aan boord genomen in Polen en op weg naar Antwerpen, de oorzaak van het kapseizen en zinken. Op de Junior na verdwe nen de rampschepen allen buiten de 12-mijlszone naar de zeebodem. Dat heeft financieel enorme gevolgen voor de staat, omdat schepen die buiten de 12-mijlszone zinken niet binnen de wrakkenwet vallen en het verhaalsrecht van de staat beperkt is. Scheepseigenaren hoeven het wrak dan niet te ber gen. Meestal kost bergen veel meer dan de schrootwaarde van het wrak. Verzekeringen dek ken evenmin alle kosten. Daar tegenover staat de wens van de overheid om schepen met een milieugevaarlijke lading wèl zo spoedig mogelijk te bergen. Vrijwel altijd loopt zo n tegenstelling uit op langdurige juridische pro cedures, waarbij de staat voor miljoenen guldens per geval letterlijk het schip in gaat. Nederland heeft in 1988 voorgesteld een internationaal fonds te vormen, waaruit het bergen van gezonken gif schepen kan worden betaald. Maar een dergelijk fonds is er nog altijd niet. De Werkgroep Noordzee is niet verbaasd dat het weer is misgegaan met een gifschip. De organisatie pleit al jaren voor aanscherping van de regels voor vrachtschepen die gevaarlijke lading in bulk ver voeren. Bovendien worden onder tijdsdruk - tijd is geld - de regels die er zijn lang niet altijd goed uit gevoerd. Controle is er in veel havens niet of nau welijks. Over deze regelgeving wordt overigens in internationaal verband gepraat. De Noodzaak om te Vergeten Op 22 september 1969 verdween de 8-jarige Susan. Twintig jaar lang wist niemand water met haar gebeurd was. Tot op een dag in 1989 een van Susan's vroegere vriendinnen, Eileen Franklin, contactkt met de politie zocht. Eileen vertelde tegen rechercheurs dat tijdens een psy chotherapeutische behandeling de lang verdron gen, verschrikkelijke herinnering aan wat inder tijd met Susan was gebeurd, weer bij haar was bovengekomen. Ze vertelde ook dat ze bereid was tegen Susan's moordenaar te getuigen. Op die bewuste herf stdag twintig jaar geleden, was Eileen er getuige van geweest hoe haar vader haar vriendin had aange rand en haar vervolgens met een brok steen had dood geslagen. Hij had Eileen gedreigd met haar hetzelfde te doen als er ooit ook maar een woord over het gebeur de over haar lippen zou komen. Eileen herinnerde zich hoe haar vader het lichaam had begraven op een afgelegen bomenrijke plek. Na een aantal dagen zoe ken vond de politie Susan's stof felijke overschot in de buurt van de plaats waarvan Eileen dacht het allemaal gebeurd was. In het najaar van 1990 vond het proces tegen Eileen's vader plaats en Eileen trad op als getui ge. Tijdens haar getuigeverkla- ring vertelde ze de rechtbank ook dat haar vader haar als kind re gelmatig geslagen en seksueel misbruikt had en dat hij haar zelfs een keer in bedwang had gehouden terwijl een vriend van hem haar verkrachtte. Ze zei dat de herinnering aan de moord, die al die jaren als het ware uit haar geheugen gewist was ge weest, weer levend was gewor den toen haar eigen dochter haar, na een psychotherapeuti sche sessie thuis gekomen, had aangekeken op een manier die haar opeens aan Susan deed denken. Plotseling zag ze in de ogen van haar dochter de blik in Susan's ogen terwijl haar vader haar misbruikte. In januari 1991 werd Eileen's va der door een jury schuldig be vonden en door de rechtbank veroordeeld tot levenslange ge vangenisstraf. In gevallen van psychisch ver oorzaakt vergeten of psychogene amnesie, zoals het geval van Ei- leen. zijn de herinneringssporen aan bepaalde gebeurtenissen wel degelijk in het geheugen aanwe zig, maar ze zijn niet voor het be wustzijn toegankelijk. Er is een goedbewaakte versperring op de weg tussen geheugen en bewust zijn. Die is er overigens niet voor niets. Voor de psyche van een klein meisje dat zulke traumati sche gebeurtenissen meemaakt en bovendien ook nog onder een dak verder moet leven met haar dader-vader, is er eigenlijk maar één verstandige overlevingsstra tegie: doen alsof het niet gebeurd is. Verdringen dus. En onze geest is zo geconstrueerd dat als we maar lang genoeg doen alsof iets niet zo gegaan is, we op den duur ook niet meer weten of het nou echt niet gebeurd is of dat we alleen maar denken dat het niet gebeurd is. Hof. pijnlijker een gebeurtenis is en hoe hulpelozer we zijn in de periode dat de gebeurtenis plaatsvindt, hoe groter de kans dat we de herinnering eraan ver dringen of vertekenen. Uit on derzoek bij volwassenen naar herinneringen uit hun kinderja ren, blijkt dat onaangename ge beurtenissen vaker vergeten wor den dan aangename. Bovendien worden herinneringen die des kundigen beoordelen als ko mend van traumatische gebeur tenissen, door volwassenen zelf vaak neutraal of zelfs plezierig genoemd. Een van mijn patiën ten beschreef in eerste instantie het grote gezin waar hij uit kwam als heel gezellig: „We konden on derling als kinderen heel goed met elkaar opschieten, deden al tijd spelletjes met elkaar en als er iets was namen we het voor el kaar op en dat is nog eigenlijk zo". Op mijn vraag of dat alleen voor de kinderen onderling gold of ook voor de omgang tussen kinderen en ouders, antwoordde hij: „Ja, eigenlijk ook. Mijn vader ging bijvoorbeeld vaak met ons vissen, kamperen, we kaartten en schaakten met 'm en noem maar op". Mijn volgende vraag was: „Maar als jullie geen spelletjes speelden, als het ging om andere dingen als bijvoorbeeld aandacht voor dingen waar je mee zat of die je graag wilde, hoe was het dan bij jullie thuis...?". Zijn ant woord: „Nou dat weet ik niet meer precies, maar ook wel goed geloof ik". Dat antwoord hield precies een week stand. Hij had, vertelde-ie in het volgende ge sprek, een hele tijd over mijn vragen lopen nadenken en was zich gaan realiseren dat het in een veel opzichten in feite hele maal niet gezellig was geweest thuis. Zowel hij als de andere kinderen waren altijd ontzettend bang geweest voor hun vader, wiens gedrag volstrekt onvoor spelbaar was. De vader had de gewoonte om met geweld, onder andere met behulp van een heu se paardezweep, de discipline er in en de kinderen er onder te houden. De stemming van vader bepaalde de sfeer thuis volledig. Als hij een aantal dagen op reis was, werd dat als een soort van tijdelijke bevrijding ervaren. Het doen van spelletjes, zoals scha ken of kaarten, was vooral een strategie om tegelijkertijd con tact met hem te leggen en hem gunstig te stemmen.Als je als kind iets van vader wilde, dan moest je dat nooit gewoon vra gen want dat betekende bijna al tijd gelazer. Als je iets wilde, moest je 'm dat vragen tijdens een spelletje. Ik realiseer me nu", concludeerde hij, „dat er in feite sprake was van een soort terr- europvoeding, dat wij verschrik kelijk bang waren voor zijn agressie, daarom nooit openlijk 'neen' tegen hem durfden zeg gen en dat wij allemaal tot op de dag van vandaag nog grote pro blemen hebben met het omgaan en uiten De periode die we tegenwoordig midlifecrisis noemen en die be paald geen moderne uitvinding is - we vinden tal van beschrij vingen van zulke crises bij be- roemheden uit de 18e en 19e eeuw zoals Wolfgang Goethe en de schilder Gauguin - is opval lend genoeg ook de periode dat veel volwassenen het al te rozige beeld van hun kindertijd gaan herzien. Blijkbaar moeten we eerst zo'n veertig tot vijftig jaar geleefd hebben om al terugkij kend bepaalde patronen te kun nen ontwaren die onze huidige toestand verbinden met onze op voedingservaringen. Er zijn men sen, ook mensen die beter zou den moeten weten, die zeggen dat het flauwekul is om te bewe ren dat hoe je er op je 45ste aan toe bent, voor een stuk te maken heeft met ervaringen in het gezin waar je uit komt. De werkelijk heid is dat er wel degelijk een duidelijk verband tussen die twee bestaal. Net zoals onze li chamelijke erfelijkheid door onze ouders wordt bepaald, zo wordt voor een deel ook onze psychi sche erfelijkheid door hen be paald Recent onderzoek door de bekende Engelse kinderpsychia ter Sir Michael Rutter laat bij voorbeeld zien dat als we als kind aan depressies geleden heb ben, onder andere als gevolg van ongunstige gezinsomstandighe den, de kans groot is dat we dat als volwassene ook regelmatig zullen doen. Bewustwording van die oude invloeden, hoe bitter soms ook, is een belangrijke stap op weg naar bevrijding daarvan, naar geestelijke gezondheid. Kortom: vaak zijn we geneigd onze kinderjaren zo te recon- structeren dat we ons 'die goeie ouwe tijd' herinneren niet zoals we die werkelijk gehad hebben, maar zoals we die graag gehad hadden willen hebben. Vergeet 't RENE DIEKSTRA hoogleraar klinische en gezondheidspsychologie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 43