Vorstelijke exposities in KunstHAL Van der Ploeg vogelt met vogels Is Amsterdam groot genoeg voor Rudi Fuchs? Cultuur Kunst Voordracht van intieme gedichten in Volkshuis ZATERDAG 31 OKTOBER 1992 21 redactie: cees V Onbekende mis Hendrik Andriessen utrecht» Een onbekende miscompositie van Hendrik An driessen wordt morgen ten doop gehouden. De wereldpremière wordt uitgevoerd door het Kathedrale Koor Utrecht in de Sint Catharinakathedraal. De componist, wiens honderdste geboortedag dit jaar overal in ons land wordt herdacht, componeerde zijn 'Missa in facie tri- bulationis' (mis in het aangezicht van moeilijke tijden) in 1944, hartje oorlog dus. Het toenmalige koor van de Utrechtse kathe draal nam het instuderen van de vrij lastige miscompositie snel ter hand. Maar door oorlogsperikelen en later vanwege de be vrijding raakte de handgeschreven compositie uit het zicht. Acteurs slecht betaald, toch tevreden utrecht» De arbeidsomstandigheden van acteurs, gerekend naar hoeveelheid werk en verdiensten, zijn bijzonder slecht. Dit con cludeert Jelle Attema van de Wetenschapswinkel Letteren van de Rijksuniversiteit Utrecht op basis van een enquête die hij onder 280 acteurs heeft gehouden. Bij 37 procent van de acteurs ligt het bruto jaarinkomen onder het minimumloon. Ondanks de slechte arbeidsomstandigheden zeggen de ondervraagde acteurs toch zeer tevreden met hun beroep te zijn. De Winter regisseur eigen roman Enschede» Leon de Winter gaat voor het eerst in negen jaar weer een film regisseren. Hij voert de regie bij de verfilming van zijn eigen roman 'Hoffman's Honger'. De hoofdrol wordt gespeeld door de Amerikaanse acteur Elliot Gould, bekend van 'MAS.H.' en 'The long goodbye'. Ondertussen werkt ID-TV aan de ver filming van een ander boek van Leon de Winter, 'SuperTex'. De Winter heeft voor beide films zelf het scenario geschreven. Verbazing en bewondering leiden conny van der zande De Amerikanen hebben de 'Oprah Winfrey show' om hun zie- leroerselen aan het publiek mee te delen. De Leidenaars heb ben daar het Leids Dichters Festival voor. In het Leids Volks huis droegen gisteravond zo'n twintig amateur-poëten hun openhartige verzen voor aan een enthousiast publiek. Een smartlappen-koor verzorgde met enkele hartverscheurende zeemansliederen de muzikale intermezzi. Een in bijna alle gedichten terugkerend thema was de lief despijn. Want 'leven is liefde, maar liefde is niet altijd leven'. Al mogen we de maker niet altijd identificeren met de ik-figuur in het gedicht, het ging in de meeste gevallen om persoonlijke er varingen. Sommige gedichten werden zelfs rechtstreeks gericht tot iemand in de zaal. De verzen hadden een sterk anecdotisch karakter waardoor de makers vaak een korte introductie moesten geven. Zo schreef een mevrouw een gedicht naar aanleiding van een zelf moord in haar omgeving. Voor meerdere dichters vormde va kantie-ervaringen een aanzet tot hun pennevruchten. Het voordragen deed ieder op zijn eigen manier. Geïnspireerd door de sfeerverhogende aanwezigheid van waxine-lichtjes sprak de één met omfloerste stem en stortte een ander in hoog tempo een vloed van woorden over het publiek heen. En zoals men zich bij het kijken naar de 'Oprah Winfrey show' verwondert over de intieme bekentenissen van de gas ten, zo verbaasden de. toehoorders in het Volkshuis zich over het gemak waarmee de dichters hun innige gedachten prijs ga ven. Maar naast de verbazing was er vooral plaats voor bewon dering. Want er zijn slechts weinigen die voor zo'n volle zaal hun gekoesterde gedichten durven voordragen. si Spiegelwanden Spiegels op maat ruc cm SPIEGELS Spiegels met lijst ^Itvjco n GlaZun meubelen b Vitrines modrt voimoi.n9r.tht 4 Motl»fctral»n 2312 PH LeiéUn (NI) b Alles uit eigen atelier Telefoon: 071 - 21 80 SS. Wim van Krimpen (51) was eigenlijk beurs-organisator, maar zijn belangstelling lag van jongs af aan bij de scho ne kunsten: van zijn eerst verdiende geld kocht hij kunst werken en zo kwam hij al vroeg in aanraking met 'het cir cuit'. De huidige (tijdelijke) directeur van de KunstHAL heeft zowel in Rotterdam (Ahoy') als in Amsterdam (KunstRai) spraakmakende manifestaties georganiseerd. Rotterdam bol van de kunst rotterdam anp Rotterdam staat dit weekein de in het teken van de kunst. Koningin Beatrix opent van middag de KunstHAL. Dit weekeinde zijn daar muse umdirecteuren, conservato ren en tentoonstellingsma kers uit tal van landen bijeen voor een jaarvergadering, symposium en de jaarlijkse tentoonstellingbeurs. Het symposium van de In ternationale Kunstaustel- lungsleiter (IKT) heet 'Mono tonie en conformisme'. Des kundigen uit binnen- en bui tenland voeren het woord. Uit Nederland zijn dat Frans Haks van het Groninger Mu seum, Hans Janssen van het Haags Gemeentemuseum, Jean Leerling van de Univer siteit van Eindhoven en Amo van dei" Mark, kunstenaar uit Doorwerth. Onderdeel van de IKT-bij- eenkomst is de jaarlijkse ten- toonstellingsbeurs. Eén keer eerder was de beurs in Ne derland: vorig jaar werd ze in het Italiaanse Bologna ge houden. De beurs is, net als het symposium, alleen be doeld voor ingewijden. Ten toonstellingsmakers lobbyen met hun nieuwe program ma's, terwijl directeuren kij ken wat er van hun gading is. rotterdam j aap koopmans In Rotterdam van Van Krimpen vroeg de toenmalige wethouder kunstza ken hem enkele jaren geleden of hij niet de leiding op zich wil de nemen van de nog te bou wen KunstHAL. De KunstHAL die er nu staat is een door Rem Koolhaas ontworpen kunsttem pel tussen de Westzeedijk en het Boymansparkje. Een won der van een gebouw met ver schillende in elkaar overvloei ende niveau's en met ingenieu ze, gemakkelijk veranderbare expositieruimten. In de hal wordt geen eigen collectie op gebouwd. Het is, aldus Van Krimpen, 'een soort transito hal'. Vanaf morgen zijn er voor het publiek liefst zes tentoonstellin gen te zien. 'Hofcultuur uit Indonesië' belicht aan de hand van meer dan 150 voorwerpen het leven aan de vele hoven die Indonesië rijk is. Koningin Beatrix verricht vandaag de offi ciële opening in aanwezigheid van maar liefst zeven vorsten uit Indonesië. „Indonesië had een groot aantal vorstendom men," zegt Wim van Krimpen, „met ondersteuning van het ministerie van Buitenlandse Za ken hebben we een vermogen aan vorstelijke schatten hier ge kregen". Daarnaast is er de tentoon stelling 'Het Koninklijk Paleis': twaalf vertrekken zijn ingericht door de directeuren van twaalf grotere Nederlandse musea met stukken uit hun eigen collectie. Het Dijkzigt ziekenhuis spiegelt zich in de gevel van de KunstHAL in Rotterdam. Vandaag opent koningin Beatrix dit door Rem Koolhaas ontwor pen gebouw. Morgen mag het publiek er een kijkje nemen. foto anp In een teken-tentoonstelling is werk te zien van onder anderen Andy Warhol, Anselm Kiefer en Clemente afkomstig uit diverse Nederlandse en buitenlandse particuliere verzamelingen. Beeldmerken 'Rotterdamse kunst', georgani seerd in samenwerking met museum Boymans van Beunin- gen, biedt een overzicht van Rotterdamse schilderijen uit de 20ste eeuw. Verder wordt in een bescheiden tentoonstelling aan dacht besteed aan de 52 logo's (beeldmerken) die voor de KunstHAL Rotterdam werden ontworpen en er is een exposi tie ingericht met werken van vijf fotografen die tegen het eind van de jaren vijftig het Rotter dam van de wederopbouw in beeld brachten. De hal staat er, maar is er wel geld om dit ambitieuze exposi- tiebeleid door te zetten? Van Krimpen: „Dit is het Rotterdam se systeem. We zetten de Kunst HAL neer en daarna zien we wel hoe we de problemen oplos sen". De KunstHAL is onderge bracht in een stichting onder voorzitterschap van Neelie Kroes. Er wordt veel verwacht van de sponsoring, die is inge- De hal, expositieruimte zonder eigen bezit, is in Nederland uniek. Men zal door de grote verscheidenheid van exposities verschillende publieksgroepen onder één dak kunnen krijgen. Door de indeling en afmetingen zullen de mensen elkaar niet, zoals indertijd met de Thraciërs in Boymans, in de weg lopen. Van de zes tentoonstellingen zal ongetwijfeld 'Hofcultuur uit Indonesië' de grootste trekpleis ter zijn. We zien daar bruiklenen uit de schatkamer van het Museum Nasional te Jakarta en schatten uit bekende hoven als de Kra tons van Midden Java, de hoven van Bali, Bima en andere sul tanaten. Veel van deze kunst voorwerpen zijn vanwege hun magische betekenis nimmer buiten de hoven geweest en zullen waarschijnlijk na deze tentoonstelling ook nooit meer elders te zien zijn. Naast de voorwerpen uit Indonesië zijn topstukken aanwezig uit Neder landse museumcollecties, van het Koninklijk Huis, van musea in Australië en Engeland en uit particuliere verzamelingen. beeldende kunst QHHMHHHHHHHRHH recensie nicole roepers Jan van der Ploeg Vögeln; tot en met 15 november bij Stelling, Burgsteeg 14, Lei den. Openingstijden: do. t/m za. 14-18 uur, zo. 14-17 uur. (Daarnaast hangt een monumentaal doek van Van der Ploeg aan de buitenmuur van de meelfabriek aan de Zijlsingel, vanaf die zijde te zien). De schilderijen van Jan van der Ploeg komen heel direct op de toeschouwer af: het grote for maat, de duidelijk herkenbare vormen, de eenvoudige op bouw en de sobere kleuren ma ken dat het werk in één blik ge vangen kan worden. Vögeln: een serie schilderijen met als onderwerp vogels. Althans, daar lijkt het op. Maar gaan Van der Ploegs schilderijen wel over vo gels? Met de titel van de tentoon stelling ontstaat de twijfel al. Vögeln is niet het meervoud van vogel in het Duits. Vögeln ver wijst naar het oud Nederlandse woord 'vogelen', dat 'paren' be tekent en voornamelijk bekend is van de zeventiende eeuwse genretaferelen, waarin de af beelding van vogels symbool stond voor de geslachtsdaad. Van hieruit is het verleidelijk verder te zoeken naar beteke nissen. In de christelijke icono grafie hebben veel vogelsoorten een symbolische waarde. Het realisme van Jan van der Ploeg staat niet, zoals dat van zijn ze- ventiende-eeuwse collega's, bol van de symboliek. Zijn schilde rijen zijn geen voor alle tijd genoten overduidelijke metaforen voor deugden of zonden. Althans niet direct. Hij speelt eerder met het onder werp dan dat er achter de vorm een dieper gelegen inhoud schuilgaat. Het onderwerp lijkt niet echt onderwerp te zijn, maar eerder een aanleiding om te schilderen. Op een afstand lijken de zwarte vogels silhouetten; scha duwen van echte exemplaren. Dichterbij gekomen echter schemert een laag tussen de donkere vogelfiguren en de lichte achtergrond door. Alsof een diepere betekenis in de schaduw op de loer ligt. Zelfs in het 'titelschilderij' het enige abstracte doek op de ze tentoonstelling is een tweede schildering te ontwaren. Ook daar verschuilen zich tak ken, een vogelfiguur en wellicht een diepere betekenis? Zoals het een titel betaamt, zo ligt in dit schilderij de essentie van de schilderkunst van Van der Ploeg. Zijn vogels verwijzen niet naar een werkelijkheid buiten het schilderij, maar kunnen ge zien worden als tekens. Ont daan van eventuele symboliek worden de dieren puur vorm en kleur. Zoals de streng geplaatste en met de achtergrond contras terende letters een abstracte werking krijgen, zo vat Van der Ploeg zijn vogelfiguren op als zelfstandige vormen; niet gere lateerd aan de werkelijkheid, maar aan de plaatsing op het doek. En daarmee sluit deze natura listisch geschilderde serie, deze verzameling van gestileerde vo gels onder een vervreemdende titel, nauw aan bij het oudere, geheel abstracte werk van de schilder. Ook daarin stond de autonome beeldwaarde van vormen voorop. De ingeslagen figuratieve richting van Van der Ploeg lijkt slechts een verande ring van vorm, niet van inhoud te zijn. Zijn besluit om de vor men van vogels tot onderwerp te kiezen kan mijns inziens niet los gezien worden van hun symbolische verwijzingswereld. Op een afstand lijken de zwarte vogels silhouetten; schaduwen van echte exemplaren. toto Dc slaapkamer die u zoekt staat bij Oase in elke prijsklasse Kciim uit meer >lim --rr"«r~TS 100SLAAPKAMERS If' l|j lf| amsterdam henk meutceert Tijdens een ruim vijf jaar gele den in Eindhoven gehouden symposium over museumarchi tectuur vertrouwde Rudi Fuchs zijn gehoor toe dat zijn ideale museum zich ergens in een kleine Engelse plaats bevindt. Een negentiende-eeuws muse um, met allerlei hoekjes, gaat jes, trapjes en intieme ruimtes waar kunstwerk en beschouwer in alle rust letterlijk dicht bij el kaar kunnen staan. Misschien dat de deze week in het paleis Lange Voorhout geopende de pendance van het Haags Ge meentemuseum onder zijn lei ding had kunnen uitgroeien tot zo'n ideaal museum. We zullen het nooit weten, Fuchs verhuist naar het Stedelijk in Amster dam. Eén ding is zeker, het mu seum in Amsterdam voldoet qua inrichting in ieder geval niet aan de idealen van Fuchs, maar of het inhoudelijk wel zal lukken? Fuchs' verblijf in Den Haag is vooral gekenmerkt door de strubbelingen rondom de ver koop van een aantal Picasso's uit de collectie van het Ge meentemuseum. De plannen leidden tot een felle polemiek van bijna alles en iedereen in de kunstwereld en een 'smeek schrift' aan de Kroon van een kleine veertig museumdirecteu ren, kunsthistorici, verzame laars en kunstenaars om de snode plannen van Fuchs, en met hem het Haagse gemeente bestuur, te voorkomen. In Am sterdam is men nu al met Fuchs, die in februari zijn nieu we functie gaat bekleden, over eengekomen dat hij daar geen „topstukken" in de aanbieding gooit. Maar wie verzekert Fuchs dat hij in Amsterdam ook niet tegen de hoge prijzen van kunstwerken aanloopt met zijn budget van twee miljoen? De carrière van de nu 50-jari- ge Fuchs is, zeker in de eerste jaren nadat hij in Leiden als kunsthistoricus afstudeerde, een plaatje geweest. Hij werkte enkele jaren aan de universiteit, publiceerde kunstkritieken en werd op zijn 33-ste in 1975 di recteur van het Van Abbe Muse um in Eindhoven, waar hij de minimal- en conceptual art in troduceerde. Enkele jaren later haalde hij het geweld van de nieuwe 'wilde' Duitse schilders als Baselitz en Lüpertz naar Eindhoven, al snel gevolgd door de arte povera van kunstenaars als Kounellis en Merz. Al in 1977 was de roem'van Fuchs hem al zover vooruitge sneld dat hij werd gekozen als samensteller van de Documen- ta, de belangrijkste internatio nale kunsttentoonstelling die om de vijf jaar in Kassei wordt gehouden. Hij werd mede-di recteur van een museum bij Tu rijn en was in 1985 één van de belangrijkste kanshebbers voor de post van directeur van het Stedelijk in Amsterdam. De sol licitatieprocedure speelde zich min of meer op straat af, met over en weer adhesiebetuigin gen voor Fuchs en Wim Beeren. De laatste kreeg uiteindelijk de post in Amsterdam. Er wordt wel beweerd dat de al te warme pleidooien uit het kamp van Fuchs hem destijds de das heb ben omgedaan. „Al dat gepraat...kunst moet je zien, zo simpel is het toch", zei Fuchs vorig jaar toen hem werd gevraagd wat hij van de plannen van Jan Hoet voor de Documenta van dit jaar vond. Vreemde woorden uit de mond van een man die het praten over kunst zo'n beetje tot een nieuwe kunstvorm heeft verhe ven. Hij kon prachtig schrijven over ontmoetingen met vrien den als de schilder Baselitz en de manier waarop in diens rian te onderkomen werd gefiloso feerd over de kunst, onder ge not van alles wat het leven zo goed kan maken. Kunstenaars zijn vooral kunstenaars-vrien den en dat de museumbezoeker de exposities van Fuchs meer dan eens niet begreep, wel, dat lag in zijn optiek niet aan hem maar aan die anderen. De innige relatie tussen Fuchs en zijn kunstenaars-vrienden verklaart ook de manier waarop hij zich vorig jaar mengde in de discussie rond het kunstwerk van arte-povera kunstenaar Ian nis Kounellis, dat geplaatst zou worden bij de nieuwbouw van de Tweede Kamer. Wellicht dat die langdurige vriendschappen er ook voor hebben gezorgd dat Fuchs wat is blijven steken in de kunst van de jaren zestig en ze ventig en slechts spaarzaam jongere kunstenaars tot zijn kunstenaarskring toelaat. Een houding die hem in zijn nieuwe baan in het Stedelijk wel eens zou kunnen opbreken. Niet ie dereen hoeft met de tong op de schoenen achter de nieuwe trends aan te lopen, maar een wat opener opstelling lijkt in Amsterdam wel zo handig. Het Stedelijk krijgt in de per soon van Rudi Fuchs een direc teur die staat in de traditie van zijn voorgangers Sandberg en De Wilde, zelf ook zeer actieve deelnemers aan het internatio nale kunstdebat. Wellicht dat Fuchs het Stedelijk weer wat steviger kan plaatsen op de in ternationale museumkaart, want die positie is er onder Wim Beeren niet beter op ge worden. En voor wat betreft de mogelijke andere kandidaten - wij hebben hier het lijstje niet voor het grijpen. Maar in Ne derland zelf is toch eigenlijk geen zwaardere en betere kan didaat, met zoveel internationa le prestige, te vinden dan Fuchs. Intussen blijft het met zo'n staat van dienst de vraag of het Stedelijk Fuchs tot aan zijn pen sioen zal kunnen binnenhou den. Of zal op den duur blijken dat voor deze man zelfs Amster dam niet groot genoeg is? VESTIGINGEN IN: ARNHEM Woonboulevard Am hem-Zuid BlEISWUK Hoetweg 137 CAPELLE A/0 IJSSEl Meu- betooulevord DEN BOSCH Meu belboulevard de Merven DIE- MEN Meubelboulevard de Smeo SON/Elndhoven Mer&elpiein Ekkeryift ENSCHEDE Meubelbou levard Schuttersveld GRO NINGEN Meubelboulevard Pet- zerweg HEERLEN Woonbou-e- vard In de Cramer LEID- SCHENDAM Mnsr-ioentnjfb Leid senhagö SUEDRECHT Meu beibou»evard UTRECHT ncr Speciaalzaken d ZOE- slaapkamer een „Ouse*" TERWOUDE/RUNOUK Meubetoou-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 21