'We willen zo beroemd worden als The Beatles' H: Rtv show Max Heymans op z'n Frans met boze buurman op de loer 'Waarom kijken mensen zo naar me?' Nederlandse produkties in opera-matinees van de NOS DONDERDAG 29 OKTOBER 1992 Boyz II Men, echo van legendarische Motown-groepen AMSTERDAM KEES GROENENBOOM aardige jongens, om met Nescio te spreken. Ze heb ben iets van de onbevangen heid van The Beatles aan het begin van hun succes. „Zo be roemd worden als die Beatles, dat is op dit moment onze am bitie. Maar we willen niet uit el kaar gaan zoals The Beatles." De weg naar de top is voor Boyz II Men heel wat korter en gemakkelijker geweest dan voor dat andere viertal. De jongens uit Philadelphia waren nog maar zes maanden bij elkaar toen ze een platencontract te kenden bij Motown. Dat was vier jaar en ruim vier miljoen platen geleden. Hun single 'The End Of The Road' staat inmid dels tien weken bovenaan de Amerikaanse Billboard Top 100 en hun cd 'Cooleyhighharmo- ny' werd in de Verenigde Staten de best verkopende rhythm 'n blues-debuutplaat aller tijden. Overigens willen Nathan en Wanya Morris, Michael McCary en Shawn Stockman zich geen rhythm 'n blues-groep noemen. „We zijn gewoon een zang groep. Punt. Het is niet nodig om daar een etiketje op te plak ken," vinden McCary, beter be kend als Bass, en Nathan Mor ris, alias Alex Vanderpool. De oudste van de Morris broertjes is verantwoordelijk voor het image dat het viertal zich heeft aangemeten: de fris gewassen college-look. Zelf noemen ze het de 'yuppieyup- boppiebopAlexVanderpooler- ror'. Ach ja: jongens. „Alex Van derpool is een figuur uit een soap opera die bij ons wordt uitgezonden, 'All My Children'. Ik werd zo genoemd omdat ik een beetje op hem lijk. Om ons te profileren zijn we ons toen gaan kleden als hij," legt Morris uit. Met 21 jaar is hij de senior van de groep. Een image is vol gens hem onontbeerlijk voor wie wat wil bereiken in muziek land. „Er lopen heel wat goede muzikanten rond in de Verenig de Staten. Dan heb je iets ex tra's nodig om niet verloren te gaan in de massa." Intelligent De televisiefiguur Alex Vander pool, legt Morris op verzoek uit, is een 'zeer intelligent persoon, die precies weet wat hij wil'. Een karakterisering die volgens hem ook Boyz II Men op het lijf is geschreven. Wat de groep op dit moment wil, is Europa ver overen. Het succes van 'The End Of The Road' is een aardig begin. Het nummer werd ge schreven door het top-produ cers-duo LA i de Eddie Murphy-film 'Boom erang'. In eigen land stond de plaat negen weken bovenaan in de top honderd en werd daar mee de grootste hit van de groep tot nu toe, maar zeker niet de eerste. Ook 'Motownfil- ly' en 'It's So Hard To Say Goodbye To Yesterday' bereik ten de bovenste plaats. Het laatstgenoemde nummer is te horen in de film 'Lethal Weapon III'. Europa kan binnenkort ook kennis maken met die num mers, wanneer 'Cooleyhighhar- mony' hier wordt uitgebracht in een aangepaste versie. Onder andere 'The End of the Road' en een aantal remixen werden toe gevoegd aan de originele cd. Op 'The End of the Road' klinkt Boyz II Men als een echo van legendarische Motown- groepen als The Four Tops en Smokey Robinson and the Mi racles. Hun samenstelling is ook 'klassiek': bas, bas-bariton, eer ste en tweede tenor. Het unifor me voorkomen doet verder heel sterk denken aan de zwarte vo cal groups uit de jaren vijftig en zestig. Maar de suggestie dat de groep een nostalgische her schepping is van zo'n ensemble wordt resoluut van de hand ge wezen. 'Cooleyhighharmony' biedt overigens voldoende be wijs dat de 'boyz' middenin 'the De zyvarte muziek is van invloed geweest. Marvin Gave, The Four Tops en The Temptations. waarderen. „Het is goed om te weten waar onze muziek van daan is gekomen", vinden Mor ris en McCary. be- Boyz II Men schieten als een komeet omhoog. nineties' staan en hun eigen va riant van de 'Philly-sound' heb ben. De zwarte muziek is van in vloed geweest. Ze noemen gospelgroepen, Marvin Gaye, The Four Tops, The Tempta tions. Maar muzikaal zijn ze omnivoor. „Muziek is muziek, en goede muziek is goede mu ziek", is het devies van Morris. „We zien niet in waarom je New Kids On The Block niet mooi zou kunnen vinden als je van The Red Hot Chili Peppers houdt, je kunt niet zeggen dat de een beter is dan de ander. Ze doen allebei iets heel anders en zolang je dat in de gaten houdt, kun je het allebei waarderen." Ook de klassieke muziek geldt als invloed. Ze maakten ermee kennis op de High School of Creative and Performing Arts waar ze hun muziekopleiding volgden. Eerst met enige tegen zin, maar later leerden ze Han del, Brahms en Tsjaikovsky Gods hulp Als meer (zwarte) dankt het viertal God als c op het hoesje van 'Cooleyhig hharmony', voor zijn hulp in- moeilijke tijden. Dat lijkt wat overdreven voor een groep die nauwelijks de tijd heeft gehad om naar succes te verlangen. „Het gaat niet zozeer om de be proevingen van de groep, het gaat e gewoon om dat God ons heeft geholpen in ons leven. We komen bepaald niet uit rijke fa milies en we hebben nogal wat ups and downs meegemaakt." En zijn ze nu rijk? „Niet rijk, maar we kunnen er goed van le ven. We kunnen onze familie onderhouden, onze vaders en moeders hoeven niets meer te doen waar ze geen zin in heb ben." En hoe voelt dat op je twintigste? Op het gezicht van 'Alex Vanderpool' Morris ver schijnt voor het eerst een brede glimlach. „Dat voelt heel goed. Het is altijd onze droom ge weest om onze ouders te kun nen geven wat ze wilden. Het voelt goed om dit bereikt te hebben en het voelt goed om te kunnen geven." Dans le Rue Cambon, Place des victoires en via Café de la Paix naar de Avenue Matignon. Een herfstwandeling door de straten van Parijs? Mais non: de nouvelle collection van coutu rier Max Heymans, een bonte verzameling ochtend-, middag en avondensembles, onder de noemer La Rue Franois Ier. De zer dagen werd de 'collection' aan de breed geportefeuilleerde clientèle gepresenteerd in het bekende Amsterdamse restau rant 'Le Garage' van society- -gastheer Joop Braakhekke. Panda was erbij.In de Ruysdaelstraat hangen boze buren uit de ramen. Er wordt ge schreeuwd. „Verd..., al die dub- belgeparkeerde Mercedessen, die dikke BMWs, en dat is getverd... elke dag zo." Een gezinnetje dat in de stro mende regen een middagwan deling maakt, instrueert de jongste spruit: „Nou, Keesje, hier mag je wel een steen door de ramen gooien, hoor'„Alle- maal afgunst", meent de portier van 'Le Garage', die gewapend met een buitenmodel paraplu af en aan rent tussen de arrive rende bolides, teneinde de ge nodigde chic zo droog mogelijk binnen te laten komen. Het is natuurlijk zuur om 's avonds tij dens het nuttigen van de spruit jes uitzicht te hebben op voitu- res die je zelf zonder hulp van een winnend lot in de Staatslo terij nooit zal kunnen bekosti gen, in de wetenschap dat de zo Het Wereldje PANDA DE LTSLE nonchalant parkerende eige naars alhier in luttele uren een compleet maandsalaris achter de kiezen vermalen. Braakhekke heeft dan ook behoorlijk last met 'de buurt'. Ik ontwijk een laagvliegend ei en ren naar bin nen. Kosten noch moeite Het hooggeëerd publiek heeft kosten nog moeite gespaard bij de versterking van de uitwendi ge mens. Parels, pantervellen, copieuze hoeden en natuurlijk volop couture. Veel dames zijn in het vuurrood ver schenen, waardoor ze goed bij loops be roemde rode banken passen. En alom rin kelt en glinstert de happy few je tege moet. Men nipt be schaafd aan de Brut en het feest kan be ginnen. In vol ornaat schrijden de mannequins het behangwinkeltje drie deuren verderop voor vanmiddag even geconfisceerd als kleedka mer uit, worden snel nog wat vakkundig befrummeld door Max Heymans en maken een spectaculaire entree. Joop Braakhekke fungeert als lady-s peaker: „Dames en heren, har telijk welkom et nous commen- fo/is avec un ensemble trés Pari- sien. Het zeer Parijse ensemble is paarsgeruit met veel glitter, gecompleteerd door een gif- paarse pluche hoed." „Kom eens hier", zegt Frank Govers tegen de mannequin, „even de stof voelen". Achter eenvolgens trekken voorbij de 'Rive Gauche' (un tailleur trés habillé), de 'Etoile du Nord' (un Max Heymans met één van zijn mannequins, op weg v winkeltje naar 'Le Garage', FRANK FAHRNER i het behang- ensemble trés chic) en 'Bruxel- les-Midi' (un ensemble ravis sant). Het publiek geniet met deftig ongeïnteresseerde gezichten, de dames hebben duidelijk een aangenamere middag dan hun echtgenoten, die de portefeuille alweer voelen branden. Tussen de modellen door verzorgt Braakhekke en passant wat ei gen pr: „De cameraploeg die u hier vanmiddag aan het werk ziet is die van onze eigen lokale tv, voor wie ik vijfenzestig da gen achtereen tussen vier en vijf uur s middags een zeven minu ten durend kookprogramma ga verzorgen. Ik ben de eerste die zoiets doet en voor wie geen ge legenheid heeft om tussen vier en vijf te kijken, het programma Kooklessen Tip: betracht enige voorzichtig heid bij de kooklessen van Neerlands beroemdste restau rateur. Tijdens de eerste opna me sneed hij zich letterlijk lelijk in de vingers. Braakhekke heeft nog een an dere primeur in petto: „Vanaf nu is 'Le Garage' ook weer open tijdens lunch time." En nog een: „Na de show serveren wij een klein trés classique hapje en daarbij laten wij u een nieuwe Oostenrijkse wijn proeven, een heel bijzondere wijn die als het ware de sherry vervangt." Maar nog even geduld, terug naar de kleertjes. 'La vie des arts', 'Balanchin' en mannequin Tanja in een trés ravissant don kerblauw ensemble met nop pen. Ik word op de schouder ge tikt door Beum Verbiesen Vreeswijk, public relations-heer van Edgar Vos, Sandra Reemer en Cécile Dreesmann: „Die jurk heeft Tanja gepikt van Max Heymans", fluistert hij. „Hey mans heeft haar al twee shows niet uitbetaald, dus heeft ze als honorarium maar iets moois uitgezocht. De schaar moet er even in, het ensemble moet iets korter en die flodders moeten van de manchetten af, dat kan ze zelf, en dan heeft ze een heel aardige japon." Als Renée even later een schitterende avondjurk showt lOrchestre de Paris mom pelt Beum: „Hé, dat zou ook wel iets voor Tanja zijn, ik moet er aan denken dat ik haar dat straks even zeg. Zit jij ook weer te roddelen? vervolgt hij tegen Frank Govers, die pareert: .„Nee hoor, helemaal niet, ik geef ge woon iemand antwoord, dat is geen roddelen." „Renée is de favoriete mannequin van Edgar Vos", fluistert Verbiesen Vreeswijk verder, „ze is net ge scheiden van haar man, maar ze heeft wl een kindje... En San dra Reemer is er vandaag niet, sinds dat huwelijk weer uit is, is ze..." Hij wordt krachtig door drie dames onderbroken: „Hou nu eindelijk je mond eens, je ver klapt alles." De laatste creaties trekken voorbij. 'The New York Times' van aubergine velours en tweed met veel dode beesten langs hals en mouwen en een tur- quois met roze robe ravissante van satin imprimé met veel hoed en veel décolleté, waarbij de aanwezige heren merkbaar opleven. Tot slot het 'Défilé de la collection: alle mannequins in stoet achter de in meters wit satijn gehulde bruid, bossen ro de rozen in de armen, terug naar de behangwinkel. Applaus voor Heymans, vermengd met een aangenaam geborrel en ge- stoom vanuit de keuken. De hapjes! Terwijl Max Heymans, roodaangelopen van opwin ding, door de lokale tv wordt geïnterviewd, nuttigen de geno digden een pasteitje met kalfs- ragout en nippen van de Oos tenrijkse sherrywijn. Een dame in overweldigend lila geeft com mentaar op het vanmiddag ge- notene: „De kleren van Hey mans zijn prachtig (trés char- tnant), de pasteitjes verrukkelijk (trés délicieux) en die wijn is ge woonweg net te zuipen (trés dégoutant)." Forza TV in teken van mooi en lelijk HILVERSUM GPD Ik lag vroeger veel op bed te janken. Dan kwam mijn moeder naar boven en vroeg wat er was. Mijn enige vraag was dan 'Waarom? Waarom kij ken mensen zo naar me." Carlo praat heel nuchter over zijn uiterlijk. Hij weet dat hij niet mooi is. Zijn tan den staan scheef, hij heeft een pokdalig gezicht en een aardbeienneus. „Ik vind me zelf mooi lelijk. Als je naar me kijkt zie je dingen die volgens de normen lelijk zijn, maar als je goed kijkt kun je ook iets moois aan me zien". Carlo vertelt zijn ver haal in Forza TV, het lifestyle magazine van de AVRO. Forza TV is helemaal ge wijd aan onderwerpen die direct of indirect over uiter lijk gaan. Zoals Carlo door de natuur bedeeld is met een le lijk gezicht, zo is Beertje door moeder natuur mooi op de wereld gezet. Presen tatrice Jessica Broekhuis vraógt haar of mooi en dom samengaan. Beertje heeft er geen problemen mee dat ze altijd op haar uiterlijk be oordeeld wordt. Ze is per slot van rekening model en ver dient haar brood met mooi zijn. „Wat ik wel eens raar vind is dat bij voorbeeld mijn sla ger zegt 'Beertje je ziet er vandaag niet zo goed uit'. Tegen mijn buurvrouw die toevallig geen model is, zou hij zoiets nooit zeggen." Verder voelt Jessica Broek huis Ron aan de tand. Ron is body-builder en bijna een meter breed. Voor de spiegel van de sportschool vertelt hij over zijn ijdelheid. „Ik vind het mooi om goed ontwik kelde spieren te hebben. Ik kan mezelf niet voorstellen met een dikke bierbuik. Met alle respect voor mensen die er wel een hebben, maar ik wil een sterk en krachtig li chaam." Tot slot komt ook de jonge Franse zangeres Vanessa Pa radis aan het woord. Ze is mooi en heeft een hit met Be my Baby. Presentator Hum- berto Tan interviewt Vanessa Paradis. Verder in Forza TV de vaste onderdelen Que Pa- sa, de agenda voor de ko mende week en het Kunst filmpje, gemaakt door stu denten van een kunstacade- (Uitzending zaterdag 31 ok tober, 17.15 uur, Nederland STRIPS BOLLEBOOM HILVERSUM GPD NOS heeft een uitgebreid pakket opera's op het pro gramma staan. Maandelijks wordt er op zondagmiddag een van de plank gehaald, waaronder regelmatig een puur Nederlandse produktie. Begon nen wordt op zondag 1 november met 'Tosca' van Puccini. Het betreft de pro duktie met Placido Domingo, die deze zomer werd opgenomen op de diverse locaties in Rome, waar de componist het verhaal heeft geplaatst. Daarna volgt op zondag 29 november Mozarts 'Cosi fan tutte' in de regie van Jürgen Flimm, een produktie in samen werking met de Nederlandse Opera Stichting. Op 26 december wordt Rossi ni's 'De barbier van Sevilla' uitgezonden. Het betreft de luid bejubelde produktie van de Nederlandse Opera Stichting, die werd geregisseerd door Dario Fo. Op 24 januari volgt een Japanse opna me van Strawinsky's Oedipus Rex', on der leiding van dirigent Seiji Ozawa, in de regie van Julie Taymor. 'Pique Dame' van Tsjaikowksi wordt uitgezonden op 21 februari. Het is alleen nog niet bekend voor welke produktie de NOS gaat kie Een scène uit Strawinsky's 'Oedipus Rex'. zen: een opname uit Rusland of die het Glyndebourne Festival. mentaire die Hans Heg maakte over Ber nard Haitink. Met Puccini's 'Turandot' wordt de reeks op 18 april voortgezet. Het betreft een registratie uit San Fran- sisco met Eva Marton, onder leiding van Donald Runiccles. Op 9 mei wordt van Philip Glass de opera 'Nixon in China' herhaald, een op voering die indertijd door de Nederland se Opera is gerealiseerd. In de regie van Peter Stein is op 6 juni 'Pelleas et Me-" lisande' van Debussy te zien, opgeno men in de Parijse Opera. Op 10 oktober 1993 is een Holland Festival-produktie aan de beurt: 'De materie' van Louis An- driessen uit 1989. Op 31 oktober volgt een nog nader te bepalen voorstelling van de Nederlandse Opera Stichting en op 28 november 'The ghosts of Versailles' Van John Coriglianoi- geregisseerd door Brian Large. De NOS maakt bovendien een docu mentaire over het totstandkoming in ju ni bij de Nederlandse Opera van de pro duktie 'Pelleas et Melisande'. Deze voor-' stelling wordt geregisseerd door Peter Sellars. De datum van uitzending is nog niet bekend. De reeks wordt op 21 maart onderbro ken door een herhaling van de docu

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 14