Ik ben geen Pierre Janssen Rtv show T1 T Een hapie, een drankie en een echte Cremer Dokument over ruilproject MAANDAG 26 OKTOBER 1992 10 Henk van Os populariseert kunst met Museumschatten neriK, vuri lav /JUjJULuriseeri Kurisi mei iviudeurrizcriuueri t i i i Henk van Os beschouwt zichzelf niet als de 'opvolger' van Pierre Janssen. „Nee, ik ben veel af standelijker." Toch raken tv-kijkers geïnspi reerd door zijn korte kunstprogramma en figureerde Museumschatten op de lijst van rdeNipkowschijf. AMSTERDAM COR SCHELTIS EN COR VOGTLOO In het programma, dat door de VARA op za terdag- en woensdagavond wordt uitgezon den, behandelt de kunsthistoricus elke keer een ander aspect uit de kunst, met de be doeling een zo breed mogelijk publiek te boeien. Het populariseren van de kunst. Van Os doet het nog een jaar en scheidt er dan mee uit. „Omdat de formule na drie jaar op is." Prof. dr. Henk van Os is sinds drie jaar al gemeen directeur van het Rijksmuseum. Van Os, afkomstig uit een Gronings profes sorengezin, had als tiener al een collectie met reprodukties en vertelde daarover aan iedereen die wilde luisteren. 'Een bezeten mededeelzaamheid over kunst', omschreef Van Os later in een interview zijn drang om over kunst te vertellen. En daar dringt zich de vergelijking op met Pierre Janssen, die in de jaren zestig met het programma Kunstgrepen de Neder landse kijker aan zich bond en in 1961 zelfs de eerste Nipkowschijf kreeg uitgereikt. „Nee, ik ben geen Pierre Janssen. Bij hem was de presentatie toch wel heel persoon lijk. Hij liet zijn eigen ontroering en de schoonheid van een kunstwerk wel heel sterk meewegen in het programma. Ik ben veel afstandelijker. Ik kan niet van mijn smaak uitgaan, dat is de bedoeling niet van Museumschatten." Verbouwing Van Os heeft het druk. Besprekingen over het verzelfstandigen van het Rijksmuseum en een op handen zijnde verbouwing aan de zuidkant van het monumentale pand ei sen zijn aandacht. We zitten in zijn werkka mer in de directievilla achter het museum. Van Os zakt onderuit op zijn sofa, „Muse umschatten is een programma waarbij we meer kijkers willen trekken dan het aantal dat doorgaans naar kunstprogramma's kijkt. Daar komt bij dat het programma heel kort moet zijn, slechts acht minuten." Het moet dus niet gaan over iets wat voor kunsthistorici alleen van belang is. De me- Henk van Os: „Ik kan niet van mijn smaak uit gaan, dat is niet de bedoeling van Museum schatten." foto G pd dedeling moet makkelijk herkenbaar zijn. En vooral ook: het hoeft niet alleen een 'kunsterige' mededeling te zijn. „Dat wil ik graag uitleggen. Om bij voorbeeld de ach terkant van een schilderij te bespreken. De meeste mensen kunnen zich niet voorstel len dat je daar iets mee kunt doen. Maar ik heb zoiets van 'kijk nou toch eens hoe inte ressant het is, hoe mooi het is'. Ik heb altijd de behoefte gehad om met mensen te pra ten over kunst die niks van kunst afwisten. Of dat nou de loodgieter was of de werk ster." „Ik zal een heel eenvoudig voorbeeld noemen. Ik werkte vroeger op maandag thuis en dan was de werkster altijd over de vloer. Je drinkt samen koffie en ze vroeg me dus ook: 'Wat doe je nou eigenlijk? Dat is toch geen werken, een beetje achter je bu reau zitten? Daar krijg je toch niet zoveel salaris mee?' En op zo n moment moet je uitleggen wat je eigenlijk doet en dat blijkt heel goed te kunnen. Dat is ook het leuke. Als iets niet uitgelegd kan worden, ga ik het wantrouwen." Draagvlak Henk van Os is 25 jaar professor kunstge schiedenis geweest aan de Groningse uni versiteit. Hij beschouwt zichzelf als een al gemeen kunsthistoricus, die ook van Picas so en Rothko kan genieten. Het ontstaan van Museumschatten werd volgens Van Os bepaald door twee factoren. „Toen ik bij het museum in functie trad, beschouwde ik het profileren van het Rijksmuseum voor een breed Nederlands publiek als prioriteit. Weliswaar komen hier jaarlijks een miljoen toeristen, maar daar heb je weinig vat op. Dus is er te weinig draagvlak voor het mu seum in Nederland. Nou, dat viel samen met de vraag, die er al een hele tijd was wel ke universitaire docent het wel leuk zou vinden om voor televisie een kunstpro gramma te presenteren. Dat bleek ik te zijn." „In het begin hadden we de zorgen van hoe men zou reageren op een programma dat was bedoeld voor een breed publiek. Natuurlijk, je hebt de scepsis van de vakge noten. Ik vind niet, zoals zovelen, dat het populariseren van kunst stinkt." „We werken met een hele groep jonge kunsthistorici van het bureau d'Arts die de zaak voorbereiden en de documentatie van het programma doen. Tegen die ploeg kunsthistorici heb ik toen wel gezegd 'als jullie een wetenschappelijke carrière voor ogen hebben is het misschien niet zo han dig om aan het programma mee te doen'. Ik bedoel, mij zal het de bout hachelen verder, maar voor jullie zal het moeilijk zijn binnen het wetenschappelijke circuit. Nou, dat blijkt helemaal niet zo te zijn. Ze krijgen juist positieve en aardige reacties uit eigen vakkring." „Het Rijksmuseum is heel tevreden. We krijgen ook veel reacties van kijkers. Daar zijn vaak heel ontroerende bij. Ook een me vrouw die zo doör het programma is geïn spireerd dat ze nu heel vaak, aquarellen maakt. Of mensen die gedichten schrijven. Vaak heel persoonlijk. Maar het kan je ook overkomen dat je plotseling een gratis taxi rit krijgt en de chauffeur je vertelt dat hij naar het Rijksmuseum is geweest. Die heb je dan met het museum in contact ge bracht." Formule Door de ontwikkelingen die het museum doormaakt heeft Van Os weinig tijd voor het programma. Op één dag neemt hij acht afleveringen op van Museumschatten. „Ik zou er natuurlijk wat meer tijd aan willen besteden. En ik zou het ook heel leuk vin den om boeken te schrijven, en dan niet meer van die wetenschappelijke, maar ge woon boeken voor een groot publiek. Het is namelijk mogelijk. Je weet dat er belang stelling is in brede lagen van de bevolking. En het is alleen maar de vraag hoe die aan te boren." STRIPS BOLLEBOOM BOES Meer gezamenlijke Europese televisie De Europese publieke omroe pen willen meer programma's ontwikkelen, die op dezelfde avond, in heel Europa worden uitgezonden. Daartoe is tijdens een in Brussel gehouden verga dering van de Programma Commissie van de EBU, de stuurgroep 'Europese Program ma Ontwikkeling' opgericht. Deze stuurgroep gaat plannen uitwerken en coördineren om te komen tot meer gezamenlijke tv-programma's van de Europe se publieke omroepen in Euro visie-verband. De directeur van de NOS-televisie, Ed van Wes- terloo, is benoemd tot voorzitter van deze stuurgroep, die verder bestaat uit twee leden: de pro grammadirecteuren van de Zweedse Televisie SVT en van de Italiaanse RAI. Met Kerstmis zal een en an der al gestalte hebben gekregen. Veertien Europese omroepen zullen in de komende weken één of meer korte onderwerpen maken over de kerstviering in hun land. De NOS onderzoekt of dit programma in het kerst weekeinde kan worden uitge zonden. Nieuwe acteurs n GTST Met ingang van 28 oktober maken nieuwe acteurs hun wachting in de RTL4-soap serie Goede Tijden Slechte Tijden. Het gaat om Coney van Manen (in de rol van Anne de Jager), die eerder onder andere speelde bij Toneel groep Wederzijds, Theater van de Lach en de Nieuwe Komedie. Verder was zij verbonden aan het Werktheater. Verder is Guusje Neder- horst (Roos de Jager) nieuw in GTST. Zij werkte voor een castingbureau en voor het Confectiecentrum. En ten slotte verschijnt Jimmy Ge duld (Arther Peters) volgen de week in beeld. Hij was onder andere makelaar in onroerend goed, beursma kelaar en fotomodel. muur hebben is vreselijk. Het is ver gif', aldus een noodkreet uit Neder land naar het vaderland. „Meisjes praten alleen maar over trouwen en kinderen krijgen". „Je wordt hier heel strak gehouden. Ze willen dat je alles samendoet." De Nederlandse jongen, Camile, weet aan het eind van de rit niet meer of hij nog wel kan aarden in Nederland, omdat de mensen in Rusland zo 'warm' zijn. Bianca heeft het vooral in het begin heel erg moe- lijk gehad om te wennen aan de 'op pervlakkige' manier van leven van Russen. Zij oogt aan het einde van de film zelfverzekerd en volwassen. Ook tussen de Russische jongeren zijn de verschillen groot. De een ge niet van alles wat nieuw voor haar is. De ander maakt zo moeilijk contact met leeftijdgenoten, dat het gezin waarin ze verkeert het niet meer aan kan. Het aardige van de documentaire is vooral dat je een aantal portretten ziet van karakters, die ondanks en dankzij de voor hun verwarrende omgeving, groeien tot wat ze zijn: jonge mensen. (Nederland 1, vanavond om 23.02 uur) Guusje Nederhorst, Coney van Manen en Jimmy Geduld: nu nog anoniem, binnenkort bekende Nederlanders. Moskou is maar drie uur vliegen. Maar hoe lang duurt het om de af stand geestelijk te overbruggen? Die vraag staat centraal in de documen taire De Ruil, een aflevering van de serie Dokument van de NCRV. Het is het verhaal van Bianca en Camile, die na hun eindexamen mid delbare school in het kader van een uitwisselingsprogramma met Rus land een jaar bij gezinnen intrekken in de voorsteden van Moskou. Ze ne men daar de plaats in van Katya en Julia, twee Russische jongeren, die in dezelfde periode in ons land komen wonen. De documentaire is gemaakt door Walter Grotenhuis en Cynta Forger, die het viertal drie seizoenen volgt in hun nieuwe en andere om geving. Uiteraard vinden de Russische jon geren dat hun leeftijdgenoten hier zo mateloos vrij zijn en kunnen doen en laten wat ze willen. En dat hier alles te koop is. En uiteraard vinden de Nederlandse jongeren dat in Moskou zo weinig te beleven valt en dat je zelfs voor brood en melk urenlang in de rij moet staan. „Dat eten dat ze in die kastjes in de Een artistiek verantwoorde uitnodiging: glanspapier, full colour-druk en een uitklapbaar middengedeelte met te keningen van het in- en exterieur van een meer dan smakelijk buiten verblijfje. Dit jetset vakantie-onder komen bevindt zich op een uitgele zen plekje - compleet met zwemba den, golfbanen en andere onmisbare zaken - nabij het Spaanse Denia en is het eerste geheel door Jan des Bouvrie ontworpen huis. Reden na tuurlijk tot een feestelijke officiële presentatie van het ontwerp in Stu dio Jan des Bouvrie in het Neder landse Bussum. Voor het geval iemand liever iets voor aan de muur heeft dan een prij zig zomerhuisje, biedt de Studio haar hooggeëerde gasten tevens een dubbele verkoop-expositie: de '16 hele grote foto's' van Paul Huf - eer der in Amstelveen te bezichtigen - en de 'Tulips/Tulpen' van Jan Cre mer. Onder het motto: 'De penseel van Jan Cremer, de camera van Paul Huf, de tekentafel van Jan des Bou vrie, allemaal middelen waar zij iets bijzonders mee creëren' word ook ik gaarne uitgenodigd dit resultaat te komen bekijken. De penseel van Jan Cremer? vraag ik me nog even pein zend af. Maar niet zeuren, wie weet heeft de grote kunstenaar gewoon iets tegen een onzijdig instrument. Ik arriveer iets te vroeg in Bussum. De ploeg van cateringbedrijf Verhaaf is nog druk doende met het aansle pen en rangschikken van culinaire genot voor deze avond. Kleine schaaltjes met twee mini-rolletjes carpaccio op een bedje van Parme zaanse kaas en met een charmant toefje tuinkers als garnering, worden kunstig gedrapeerd rond een houten miniatuur harpje en een boeketje droogbloemen. Zilveren lepels met op elk een hartvormig stukje terrine, een plukje van iets groens en een crèmesausje worden in figuur op schalen gelegd en achter het buffet buigt een kok zich over het pro bleem hoe hij de enorme Gravlaks en de al even reusachtige gerookte zalm zo lekker mogelijk zal aansnij den. In twee grote schalen borrelen lamsgehaktballetjes met een korstje w i sesamzaadjes en een paddestoe- a e r dan een vakantiestulpje van Jan Daar-is-ie-weer met een echte Jan Cremer aan de len-ragout. Er wordt wel dat de helft van Jans genodigden voor de hapjes komt, maar dat is natuurlijk laden bordje commentaar op dessins en flauwekul en domme roddel rensneetjes i mintblaadje e schilderijen „Mooi hè?" Echte Cremer Ik eet twee in bloemvorm gesneden volko- net mozarella, tomaat i wandel langs de an Jan Cremer. ;gt een duur uit ziende meneer vanachter een flinterdun gevuld omeletrolletje. Ik beaam het, maar ik merk op dat ik het jammer vind dat Cre mer zijn doeken zo groot en op vallend signeert. „Dat is toch juist heel aardig?", vertolkt de man zijn mening, en passant grijpend naar een toastje met kaviaar, „dan kan de visite meteen zien dat je een echte Cremer aan de muur hebt." Hij tikt zijn sigarenas in een inge wikkelde perspex-met-rubber constructie van Marte Röling, en sluit zich aan in de rij voor de paddestoelen-ragout. De Studio is inmiddels al aar dig vol en de gasten, allen van een hoog couture- en briljant gehalte, werpen snel een blik op het cultu reel gebodene en storten zich dan enthou siast op het buffet. „Gaat u zo'n huis kopen in Denia?", probeer ik hier en daar. „Ach ja, wie weet, misschien. Waar is die mieriks wortel nu gebleven, ik houd niet van zalm zonder mierikswortel." Jan Cremer, in gezelschap van vrouw en schoonmoeder, geeft vanachter een volge- Het Wereldje PANDA DE L'ISLE kleuren. Paul Huf nuttigt een stukje terrine en roemt voor een gewillig gehoor de abso lute top prestatie van de PDI Color Gallery, die zijn mooie reuzefoto's technisch zo su- perperfect afdrukte. Hostesses lopen ge dienstig rond, speurend naar nog lege monden: „Wilt nog een stukje gravlaks, een toastje met viskuit misschien?" Ieder een hapt gretig toe, alleen een paar krampachtig dunne rauw kost-dames weigert nerveus alle heerlijkheden en het kleine dochtertje van een rijke Bus- sumse klant keurt onomwon den het haar aangeboden broodschijfje met filet, geflan keerd door een kwart augurkje, een plakje olijf en twee minus cule sprietjes bieslook, af: „Bah! Vies!" De Speech Dan is het tijd voor De Speech. Jan des Bouvrie verzoekt de aanwezigen zich rond het trap penhuis te verzamelen. Met moeite rukt men zich los van de zalmen en de gastheer legt uit waarom het een bijzondere avond is. Dat heeft meerde re redenen: 1. De vijftigste verbouwing van Studio Jan des Bouvrie is achter de rug. Van een oud pand is een nieuw pand gemaakt, er is een nieuwe entree, een nieuw trappenhuis, een beetje een nieuwe 'routing' dus eigenlijk. De 'ouwe troep' - Rietveld, Le Corbusier - is naar de zolder verbannen, beneden staat een prachtige nieuwe verzameling van anti quair Jan de Bruijn. Kijkt en koopt allen. 2. JeedeBee is reuze trots ons de twee prachtige nieuwe tentoonstellingen te laten zien, en ook trots op en blij met het Spaan se huis, dat wereldwijd zal worden geïntro duceerd en vast en zeker zal uitgroeien tot een heel dorp. Kijkt en koopt allen. 3. Jans zoon, Jean-Marc des Bouvrie, heeft een ongelooflijke poging gewaagd om geluidsboxen te ontwerpen. Het resultaat is vandaag te bezichtigen en het lijkt een groot succes. Jean- Marc heeft lang zijn weg gezocht en vader Des Bouvrie denkt zeker dat hij hem nu gevonden heeft. Kijkt en koopt allen. Tot slot krijgt mama Des Bouvrie van haar zoon een geschilderd portret van haar zelf aangeboden. „Een portret waar vrien delijkheid uitstraalt, precies zoals je bent en zoals je voor me bestaat," en bedankt Des Bouvrie geroerd zijn dochtertjes Bo en Lia, die door alle drukte voorafgaand aan deze avond zoveel op elkaar aangewezen waren. „Het leek wel alsof ze het begrepen." Men pinkt een traantje weg, applaudi- seert, en dan rent iedereen weer richting buffet, dat, o heerlijk wonder, inmiddels weer geheel is aan- en bijgevuld. In de rij voor de gehaktballetjes vraag ik aan een groepje dames wat ze van de schilderijen vinden. „Schilderijen? Het zijn toch foto's?" Ja ook. maar ik bedoel de 'Tulips/Tulpen' van Jan Cremer, leg ik uit. „Waar hangen die dan?" Nou, hier om u heen bijvoor beeld. „Goh, best aardig ja. Kunt u me de mintsaus misschien even aanreiken?"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10