ZA TE RD AG Studio Den Haag stopt met 'infotainment' 1JMïRl DAlTlfc. WILLEM SCHRAMA Walter Eddy, de commis- Zendtijd en Toe- zichtza- ken: „Hilver sum per verteert'. ïOTO Pt TER s tnv'o Het zal een zware week geweest zijn voorde televisieproducen ten. Den Haag sprak: er wordt geen overheidsgeld ineergesto ken in amusementsprogram ma's meteen overheidsbood- schap. Ministeries die toch tegen betaling hun voorlichting via ra dio- en televisieprogramma's willen uitdragen, moeten dat vooraf melden bij de Tweede Ka mer. Het ferme besluit komt een maand nadat half Nederland striukelde overeen optreden van minister Wim Kok in de Vijf Uur Show van RTL4, terwijl het mi nisterie van financiën de pro grammamakers 65.000 gulden had betaald. Alle departementen te samen be steedden in het televisieseizoen '91/'92 ruim 17 miljoen gulden aan sponsoring. Die geldstroom zullen de televisieproducenten nu ergens anders moeten zoe ken, Het zal ze ongetwijfeld luk ken, want de Nederlandse pro grammamakers hebben zich al tijd zeer inventief getoond in het aanboren van (schimmige) geldbron nen. Commissaris voor de Media Walter Etty, de waakhond van het publieke omroepbe stel, vat het zo samen: De Rijksvoorlichter is zeer terug houdend. De strikte regels die door het kabinet zijn gesteld aan sponsoring van televisieprogramma's hij wil er niet veel over kwijt. Zijn de ministe riële voorlichters blij met het standpunt dat de bewindslieden niet meer mogen optreden in radio- of televisieprogramma's die finan ciële steun ontvangen van het departement? Of met het besluit dat niet langer wordt mee gewerkt aan amusementsprogramma's met een versluierde boodschap? De woordvoer der klemt de kaken zo mogelijk nog stijver op elkaar. „Hier kan ik niets over zeggen", perst hij er nog net uit. De vraag is natuurlijk: hoe moet het nu verder met de Staatsloterijshow? Voor vijf af leveringen betaalt het ministerie van financi en in totaal 1,5 miljoen gulden aan de Vero nica Omroep Organisatie. Uiteraard gaat het hier om een gedegen staaltje overheidsvoor lichting. Het is immers de taak van Koks de partement om Nederland in het legale gok circuit te krijgen. Daar mag een flinke duit overheidsgeld aan gespendeerd worden, toch? Voorlichtend Den Haag zwijgt als het graf, waar politiek Den Haag deze week wederom uitvoerig de vermeende misstap van minister van financiën, vice-premier en PvdA-leider Wim Kok analyseerde. Het optreden van de bewindsman in de Vijf Uur Show van de commerciële televisiezender RTL4, vlak voor Prinsjesdag, ontketende vorige maand een storm van kritiek. Het ministerie van financiën betaalde het station 65.000 gulden als bijdrage in de kos ten. Zowel Kok als RTL4 kregen zware verwij ten. De minister had zich schuldig gemaakt aan het bedrijven van propaganda door zendtijd te kopen, briesten de critici. Ande ren klaagden dat de makers van Vijf Uur Show hun journalistieke onafhankelijkheid te grabbel hadden gegooid, door tegen betaling een minister in het programma te ontvan gen. Ergernis Het bijna tastbare stilzwijgen in voorlichtend Den Haag steekt Kees Mijnlen. De voormalig directeur voorlichting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat ergert zich mateloos. Alsof ze wat te verbergen hebben, alsof niet bekend is dat televisiemakers al jarenlang de ministeries afschuimen in hun speurtocht naar geld voor de verwezenlijking van leuke programma's met een overheidsboodschap. In overleg met de financier is veel moge lijk: over de inhoud valt te praten en het tijdstip van uitzending kan onderling geregeld worden. In het televisieseizoen '91/'92 besteedden de minis teries ruim 17 miljoen gulden de sponsoring van televi sieprogramma's. Mijnten, te genwoordig directeur van zijn eigen communicatiebureau, stond mede aan de wieg van programma's als 'Geef je ver stand eens perver teert. Het spektakelpro gramma 'Flets 'm er in' kan tegen betaling (het bedrag is ge heim) door elke Ne derlandse gemeente worden binnen ge haald. FOTO CPD Flirtpartijen van tv-makers en ministeries voorrang', 'Honderd da gen zonder auto' en 'Ducker en Oudenrijn'. In totaal goed voor zo n anderhalf miljoen gulden overheidssteun. „Daar is niks mis mee", zegt Mijn- ten. „Laat duidelijk weten dat je er als ministerie aan meewerkt. Televisie heeft als medium gewoon een enorme impact en als voorlichter wil je zoveel mogelijk mensen berei ken." Mijnten heeft zich me nigmaal verbaasd over de verregaande medewerking die programmamakers wil len verlenen, als het geldmaa r kwam. Hij verbaast zich nu evenzeer over de absolute radios tilte die zijn voormalige collega's aan de dag leggen. Want de over- heidsvoorlichter valt toch werke lijk niets te verwijten. „Ie kunt wel een persberichtje naar de kranten sturen, maar dat ver dwijnt in de prullenbak. En een thema als veilig verkeer laat zich heel goed verpakken in een tele visieprogramma, dus waarom zou je dat als overheid niet eens proberen?" Nu hij als zelfstandig onderne mer op de communicatiemarkt actief is, ziet Mijnten dat het ge bedel om geld niet voorbehou den is aan de Hilversumse om roepen. „Ook bij regionale en lo kale radio-omroepen wordt heel ruim gedacht. Van de week zei ik bij een bespreking over een do cumentaire bij wijze van grap: „Mag ik het script ook zelf schrij ven?" Nou dat mocht, geen enkel probleem. Dan krab ik me als voormalig verslaggever toch wel even achter m'n oren." Onafhankelijk Programmamakers hebben na tuurlijk een andere kijk op de zaak. Een telefoontje naar de Vara: wordt de geloofwaardigheid van het kritisch milieuprogram ma 'Vroege Vogels' niet enigszins ondergraven door het feit dat het ministerie van milieubeheer vijf ton meebetaalt? Het antwoord is even simpel als oncontroleer baar. „Bij welke manier van sponsoring ook, de journalistieke onafhankelijkheid blijft ge waarborgd." Het is niet onlogisch dat de televisiemakers in hun speurtocht naar financiers de afgelo pen jaren meer en meer aandacht kregen voor Den Haag. Want moderne voorlichting vraagt om een andere benadering dan het obligate persberichtje. En voor programma's met een boodschap lagen in Den Haag de miljoenen klaar. Zo kostte 'Geef je verstand eens voorrang' het ministerie van Verkeer en Waterstaat acht ton; een ton per aflevering. Met gemid deld meer dan een miljoen kijkers en een waardering van 7,3 een goede investering, vindt Mijnten. „Als je zoveel brochures moet laten maken en rondsturen was je meer kwijt geweest", zegt hij. Er zijn ook andere voorbeelden: de serie 'Morgen kan het beter', over arbeid, ziekte en WAO, trok gemiddeld nog geen zestigdui zend kijkers. Binnenlandse Zaken spendeer de er vijftig mille aan. Ook de zesdelige serie over ondernemersschap 'Je zaak of je leven' valt niet in de categorie hoogvliegers: naar de door Economische Zaken met zes ton ge steunde programma's keken nog geen 400.000 mensen. Propagandaverbod De vraag rijst of de overheid met haar ruime bijdragen niet voorbijging aan haar eigen Propagandaverbod. Na de Tweede Wereld oorlog werd dit beginsel geïntroduceerd: be- leidsvoorlichting via eigen media is taboe, vond men. In de jaren daarvoor was duidelijk geworden waartoe staatspropaganda kon lei den. In 1982 bepaalde hoogleraar staatsrecht J.M. de Mei dat de betrouwbaarheid van overheidsvoorlichting zou kunnen afnemen, als de overheid van 'eigen' media gebruik zou maken. Gesponsorde media vallen daar ook onder, omdat oncontroleerbaar is hoe groot de invloed van de geldgever op het pro gramma is. Tien jaar later vindt De Mei dat de sector 'infotainment' eigenlijk buiten deze strenge bepaling valt. Infor/natie gekoppeld aan ver maak blijkt goed te werken. Een comedy-se- rie met een milieuboodschap. verkeersedu- catie via 'De familie Oudenrijn' en waarschu wingen tegen alcoholmisbruik in 'Medisch Centrum West": dat moet kunnen. „Het gaat daarbij om algemeen aanvaarde uitgangs punten en nuttige informatie", aldus De Mei. De Staatsloterij - show draait met 1,5 miljoen gulden aan steun van het minis terie van financiën. FOTO VERONICA ether in te sturen. Via de omroepbijdrage (voor volgend jaar geraamd op 850 miljoen gulden), de Ster-reclame (volgend jaar een kleine 400 miljoen) en de opbrengsten van de eigen programmabladen (zo'n 300 miljoen). Het grijze circuit voegt daar nog tientallen miljoenen guldens aan toe. Etty hanteert een zeer ruime marge in zijn schatting: tussen de 20 en 150 miljoen gulden. Het grote verschil is te wijten aan de zeer ondoorzichtige wijze waarop het geld wordt binnengesluisd. Een voorbeeldje: het spektakelprogramma 'Te Land, ter zee en in de lucht' kan door am bitieuze gemeenten financieel worden gea dopteerd. Zo kwam 'Fiets 'm er in' vorig jaar in Sneek terecht. Tussen al het spektakel door toonde een filmpje televisiekijkend Ne derland wat de Waterpoortstad allemaal te bieden heeft. Bedrijfsleven en VW betaalden daarvoor een fiks bedrag, maar in het con tract met René Stokvis Productions is ge heimhouding over de hoogte daarvan bedon gen. „Er wordt niet gedacht vanuit het pro gramma, maar vanuit de financiering. De programmamaker gaat eerst zoeken: waar zit het geld? Dat is verkeerd, dat perverteert", fulmineert Etty. Schimmig Het is niet onwaarschijnlijk dat de Tweede Kamer het incident-Kok zo zwaar opnam, juist vanwege de aanhoudende stroom be richten over schimmige financiële construc ties bij de publieke omroep. Onder het motto 'beter ten halve gekeerd dan ten hele ge dwaald' in er weer een strenge scheiding op geworpen tussen voorlichting van de rijks overheid en 'gewone' televisieprogramma's. Want het kan veel erger. In Italië hebben politieke partijen zó veel invloed op de ver schillende staatsnetten, dat bijvoorbeeld het kanaal Rai Due in de volksmond bekend staat als Tele-Craxi' - naar de leider van de socialistische partij. En in de Verenigde Sta ten bestoken slimme politici de commerciële zenders met in eigen beheer gemaakt Video News Releases, die gratis door de nieuwsre- dacties mogen worden gebruikt. Politieke propaganda met de schijn van nieuws. Of de 'infomercial': een als talkshow verpakte re clamespot van een half uur. Hoe lang zal het duren voor de eerste politicus met zijn eigen 'polimercial' op het scherm verschijnt? Al die nieuwe ontwikkelingen zijn op de Nederlandse buis nu een halt toegeroepen. Overheidsgeld voor amusement-met-boodschap ingedamd In die zin had het programma 'Redding via 06-11' toch wel op enige financiële steun van Den Haag mogen rekenen, had John Worries zo gedacht. De media-directeur van Joop van den Ende TV Produkties in Aalsmeer zag het ideetje over in beeld gebrachte reddingsac ties van politie en brandweer niet beloond met een cheque van het ministerie van Bin nenlandse Zaken. De Amerikaanse variant van het programma 'Rescue 911' zou leuke beelden van hardwerkende politie- en brand weermannen hebben kunnen opleveren. Volgens Worries heeft Van den Ende nog nooit één programma met financiële steun van de rijksoverheid gemaakt - „hoewel ik daar niet tegen zou zijn". Het ministerie van financiën had hem wel benaderd voor een programma in het kader van Prinsjesdag, maar het plan van Van den Ende viel niet in de prijzen. „Zeker niet genoeg een one-man- show voor Kok", grapt Worries. Gedwongen De hele sponsoring kan hem overigens gesto len worden, benadrukt hij. „Maar we moeten wel. we worden gedwongen door de Hilver sumse omroepen. „Het is niet zo dat er tien duizenden of honderdduizenden guldens omgaan in lv-sponsoring", zegt hij stellig. Per programma dan. 't Zit 'm meer in het be schikbaar stellen van een auto voor de duur van het programma, of het aankleden van de presentator. Na afloop van de uitzending moeten auto en stropdas wel weer worden ingeleverd, natuurlijk. „Als wij met een idee voor een programma bij een omroep aankomen is de vraag: hoe veel kost dat? Als wij zeggen dat het honderd gulden moet kosten zegt de omroep: wij be talen tachtig, zoek de rest er zelf maar bij." Gemiddeld moet zo'n tien tot vijftien procent van de programmakosten door sponsors op gehoest worden, aldus Worries. Natuurlijk zul je in Aalsmeer niet horen dat dat foute praktijken zijn. „De publieke om roepen hebben gewoon te weinig geld. Al zo lang Hilversum bestaat hebben ze onvol doende geld gehad", verklaart Van den Endes media-directeur. „Maar wij zittep er heus niet op te wachten om weer sponsors te zoe ken voor weer een programma. Alleen: als we aan het werk willen blijven zullen we wel Waakhond Met als gevolg dat de Nederlandse televisie in de gaten wordt gehouden door een van over heidswege verstrekte waakhond: het Com missariaat voor de Media. Walter Etty. sinds dit jaar in dienst als commissaris Zeridtijd en Toezichtzaken, heeft in die periode al een groot aantal programmamakers op het matje geroepen wegens ongeoorloofde reclame. Door de overheid gesponsorde producenten zaten daar niet bij. „Gelet op het ideële ka rakter van de overheidsvoorlichting controle ren we die niet", legt Etty uit. De publieke omroep krijgt via de officiële kanalen jaarlijks zo'n 1,5 miljard gulden om al die prachtprogramma's maar weer de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 29