'Kerk heeft geen taak, vind ik' Religie Drewermann en Kuitert favoriet bij studenten RK-pastores beschouwen uitvaarten als zware last 3KÏ ZATERDAG 24 OKTOBER 1992 23 Bisschop behandelt seksueel misbruik utrecht De behandeling van seksueel misbruik door priesters is volgens het kerkelijk recht een zaak van de plaatselijke bis schop. Dit heeft de bisschoppenconferentie laten weten aan de 'Interkerkelijke initiatiefgroep tegen seksueel misbruik in pasto rale relaties', die onafhankelijke vertrouwenspersonen wilden aanstellen. Dit meldt 'Een-twee-een', het orgaan van het RK Kerkgenootschap. Deze initiatiefgroep, die wordt gedragen door het KRO-Omroeppastoraat en het Radiopastoraat van de IKON, heeft namens slachtoffers van seksueel misbruik door predikan ten, priesters en pastorale werkers kortgeleden de grote kerkge nootschappen over dit vraagstuk benaderd. De groep wil ver trouwenspersonen aanstellen die door de kerkelijke overheden voor het verlenen van hulp worden 'bevestigd'. Horoscoop populair bij priesters rome» Ongeveer 51 procent van de Italiaanse priesters leest re gelmatig de horoscoop. Dat blijkt uit een onderzoek van het Ita liaans Instituut voor bevolkingsonderzoek, waarover de Milane se krant '11 Giomale' donderdag schrijft. Bijna de helft van de priesters blijkt ook positief te staan tegenover het raadplegen van waarzeggers en magiërs. In de wereldcatechismus die het Vaticaan in december openbaar zal maken, wordt het geloof in horoscopen of magiërs veroordeeld als een zonde tegen het eer ste gebod: 'Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben'. Prominente theologen over toekomst van de kerk Prof. dr. Harry Kuitert: „Nu zit de paniek in de kerkelijke benen, i wen zonder weer opnieuw een heersende kerk te worden." amsterdam Eugen Drewermann en H. M. Kuitert worden intensief bestu deerd in Nederlandse studen tengemeenten. In vijf van de dertien gemeenten is de om streden Duitse theoloog en psy chotherapeut Drewermann on derwerp van gesprek, terwijl in zes gemeenten een gespreks groep over 'Het algemeen be twijfeld christelijk geloof van Kuitert wordt aangeboden. Dat concludeert Kees Dekker in het oktobernummer van het maandblad van het Landelijk Overleg Studentengemeenten na bestudering van de pro gramma's van de studentenge meenten in de HBO- en univer siteitssteden Leiden, Delft, Gro ningen, Enschede, Arnhem, Utrecht, Nijmegen, Den Haag, Deventer, Eindhoven, Maast richt, Amsterdam en Zwolle. De islam wordt in zes ge meenten via een multi-religieu- ze dialoog aan de orde gesteld. In evenveel steden wordt expli ciet aandacht aan vrouwen be steed. Meditatie staat in vijf ge meenten op het programma: Amsterdam mediteert tussen de middag op de Vrije Universiteit en tijdens een speciaal week einde, in Deventer en Gronin- UTRECHT» ANP Pastores in de Rooms-Katholie ke Kerk beschouwen het verzor gen van en voorgaan in uitvaar ten als een zware last. Veel pas tores vinden dat ze zich te veel met de dood moeten bezighou den. Elk jaar neemt het aantal uit vaarten toe in tegenstelling tot het aantal doopsels en huwe lijksinzegeningen. Verder is er het niet te vermijden probleem gen kan in groepen worden kennisgemaakt met meditatie en in Maastricht wordt 'via yo- ga-oefeningen naar verbonden heid en harmonie gestreefd.' Het bock 'De dingen hebben hun geheim' van de Delftse fysi cus Van den Beukei werd vorig jaar door de studentenpastora ten van Enschede en Kampen gezamenlijk bestudeerd. Den Haag, Utrecht, Amsterdam en Maastricht buigen zich in na volging van hen over de relatie tussen geloof en natuurweten schap. Ook filosofie heeft de aan dacht van de studenten, met name in de technische universi teitssteden. Delft leest Martin Heidegger. Maastricht buigt zich over Rousseau, Groningen verdiept zich in Blaise Pascal en Nietzsche is behalve in Gronin gen ook in Enschede en Eind hoven onderwerp van gesprek. In de meeste studentenge meenten staan verder kook- groepen, Taizé, abdijen, milieu groepen en groepen voor ho mo's en lesbiënnes op het pro gramma. Ook zijn er veel moge lijkheden om naar het buiten land gaan, bijvoorbeeld naar contactgemeenten in de voor malige DDR. dat uitvaarten zich altijd onver wacht voordoen en daarmee de planning van de pastores in de war schoppen. Bovendien kost het de pastores moeite zich te verdiepen in gelovigen die al leen eigen accenten op het ge bied van geloof en levensbe schouwing hebben. Dat blijkt uit een inventariserend onder zoek onder 71 pastores in 81 rooms-katholieke parochies, dat is uitgevoerd door het kerkelijk onderzoeksinstituut KASKL De taak van de kerk op weg naar het jaar 2000? Prof. dr. Harry Kuitert is daar glas helder over. „De kerk heeft geen taak, vind ik. Ze moet ophouden met allerlei ta ken te zien. Zij verenigt mensen die zich verbon den voelen met God en dat aan hun kinderen willen doorgeven, op zo'n manier dat mensen die dat ook zouden willen, zich met plezier en ontdekkings vreugde er bij voegen." LEEUWARDEN WIM SCHRÜVER Kuitert, auteur van de bestseller 'Het algemeen betwijfeld chris telijk geloof, is niet somber ge stemd over de toekomst. „Nu zit de paniek in de kerkelijke benen, maar straks krijgt de kerk meer zelfvertrouwen zon der weer opnieuw een heersen de kerk te worden. Ik zie ook geen grote kerk, maar wel kleine kerken die elkaar zullen herken nen en erkennen, zodat het sta dium van het 'gedogen' voorbij zal zijn. Of is dat de hemel?" Kuitert ziet „over een a twee generaties weer een generatie opkomen die een vorm van kerk heeft gevonden die de klassiek- agrarische vorm achter zich heeft gelaten en toch niet blijft hangen in een krampachtig zoeken naar actualiseringen". De emeritus-hoogleraar van de Vrije Universiteit is één van de 23 min of meer prominente theologen van uiteenlopende signatuur die aan het woord ko men in de interviewbundel 'De kerk op weg naar 2000'. In dit boek (uitgave Groen in Leiden, prijs 34.50) haakt sa mensteller drs. Klaas van der Zwaag in op het hedendaagse kerkelijke gebruik om de eigen situatie 'in donkere kleuren' te schilderen. „Kerkverlating (het zogenaamde 'lege testament'), geloofsafval, Godsverduistering en secularisatie (de afnemende betekenis van godsdienst) zijn termen die veelvuldig gebruikt worden om de kerkelijke en geestelijke situatie van deze tijd aan te duiden. Men heeft aller wegen het gevoel dat de kerk in een impasse en crisis verkeert. Steeds meer wordt duidelijk dat de kerk haar plaats aan het ver liezen is in deze samenleving. Hoe zal de kerk zich ontwikke len op weg naar 2000?", aldus de vraagstelling „die steeds meer begint te klemmen" waarmee de auteur het hele land is doorgetrokken. Niet geheel verwonderlijk vel len de heren theologen nogal verschillende oordelen over de oorzaak van de secularisatie of zelfs maar het gebruik van de term 'Godsverduistering', die dank zij de bekende hervormde prof. dr. H. Berkhof, ongekend populair is in kerkelijke kring. Prof. dr. H.W. de Knijff, kerkelijk hoogleraar in Utrecht, vindt het „helemaal niet zo'n onmogelijk woord". „Men geeft aan dat God aan het verdwijnen is. Dat kan natuurlijk niet echt, maar toch is de hemel wel betrokken geraakt." „Zoekend naar de oorsprong van de secularisatie gaan velen terug naar de Verlichting, terwijl sommigen zelfs naar de Renais sance, de late middeleeuwen dus, verwijzen. Oftewel de op standing van de 'moderne' mens die vooral op zijn kennis, zijn rede vertrouwt. De Refor matie heeft de massa's niet vol doende tegenover dit autonome denken gewapend, meent prof. dr. Willem Ouweneel, onder meer docent filosofie aan de Evangelische Hogeschool. De protestanten hadden volgens hem „een eigen reformatorisch wijsgerig denken moeten ont wikkelen om, daarmee gewa pend, de macht van de moder ne wetenschap te lijf te gaan." Het gevolg van deze gemiste kans is, denkt dr. W. Aalders (hervormd) dat de kerken al te gemakkelijk overstag zijn ge gaan voor de „emancipatie van de menselijke geest". „Hoe is het mogelijk geweest dat in die tijd van de Verlichting de predi kanten en theologen zo onno zel, zo argeloos en slaperig zijn geweest." Emancipatie Hoe nu die secularisatie te be oordelen die immers ook een emancipatorische invloed had? Een feit dat ook door iemand als de christelijk-gereformeerde ethicus prof. dr. Willem Velema, die daar een duidelijk pessimis tisch antwoord op heeft, wordt erkend. „Door de secularisatie is soms terecht kritiek geuit op maatschappelijke verhoudin gen, zoals de positie van de vrouw. Secularisatie is een bas taardvrucht van het bijbelse denken. Zij heeft bepaalde din gen uit de Bijbel naar voren ge haald, maar vervolgens losge maakt van Gods Woord. Secula risatie komt terecht op voor de ze wereld. Daar heeft de kerk niet altijd oog voor gehad." Berkhof juichte aanvankelijk deze emancipatie toe, maar is daar later op teruggekomen. „Ik heb het gevoel dat Berkhof op de rem trapt van de wagen die hij zelf in beweging heeft ge bracht. Maar dat op de rem trappen verandert niet de koers van de wagen", vindt Velema. Berkhof, die achter in het boek kort aan het woord komt, geeft toe dat hij het nu anders zou zeggen dan in de jaren vijftig. „Velen vonden het toen prach tig. Ik eerst ook." Maar: „Als men zegt: Berkhof heeft eenzij dig de secularisatie verheerlijkt, dan zeg ik: des neen! En als men zegt dat Berkhof weer op het oude spoor is teruggekomen, dan zeg ik met nog meer kracht: des neen! Wel ben ik genuan ceerd gaan nadenken toen mensen het veel te veel met me eens waren." De kritische rooms-katholiek prof. dr. Edward Schillebeeckx vraagt zich af of Berkhof gelijk heeft wanneer hij constateert dat de westerse samenleving, als gevolg van die emancipatie, zich steeds duidelijker tegen God keert. „Is dat wel een ge volg van mondigheid en eman cipatie? Moeten we kuddemen sen worden om christelijk te kunnen geloven? De vrijheid ten goede en ten kwade was er al tijd, maar nu is de sociale con trole gewoon weggevallen. En die controle was enerzijds een hulp, anderzijds vaak een geca moufleerde beknotting van de vrijheid." Om het feit dat God geen factor van betekenis meer is in het publieke leven, kan Schillebeeckx niet zo treuren. „Móét dat zo zijn? Hoe vaak is God niet hiervoor misbruikt? Bush zei onlangs dat Amerika de oorlog gewonnen heeft 'dank zij God'. God wordt dan als een functie van de maatschappij ge zien." Hoe verder met de kerken? Voor een aantal is het heel sim pel: de kerk moet zich aan haar basisopdracht houden. Zoals Schillebeeckx het verwoordt: „In het laatste oordeel worden mensen beoordeeld of ze een glas water hebben gegeven, niet of ze geloofd hebben in Jezus." Een 'haast atheïstisch criteri um', erkent Schillebeeckx, die verder als zijn mening geeft dat de toekomst van de kerk afhan kelijk is van haar present zijn in de wereld. Lijnrecht daar tegen over staat iemand als de ortho dox-hervormde ds. Tj. de Jong. die juist pleit voor een verzuilde maatschappij als overlevings- methode. „Het is een terugtrek ken, een ons opgedrongen posi tie, uit pure noodzaak.' Vaticaan wijst speculaties over aftreden paus af ROME Het Vaticaan heeft de specula ties dat paus Johannes Paulus II binnen twee jaar zou «aftreden, als 'absoluut ongefundeerd' van de hand gewezen. Op een vraag van het Italiaans persbureau AGI verklaarde een woordvoer der van het Vaticaan dat het om uitingen gaat die 'geen com mentaar' verdienen. Een paus wordt voor het le ven benoemd. Eén keer eerder in de kerkgeschiedenis trad een paus af: paus Celestinus V ver ruilde in 1294 na vier maanden zijn pauselijke ambt voor het klooster. Officieel zweeg de Vaticaanse persdienst na berichten in de 'Sunday Times' en het weekblad de 'Catholic World Report' in al le talen Radio Vaticaan en de 'Osservatore Romano' vonden het 'nieuws' evenmin een reac tie waard. Bij een eerdere sug gestie in deze richting sprak het Vaticaan van „een gerucht zon der bron, zonder fundament en zonder enige waarschijnlijk heid". De speculaties staken de kop op na de zware darmoperatie die de 72-jarige paus in juli on derging. De arts die de operatie uitvoerde, dr. Francesco Cru- citti, zei dinsdag dat de paus in goede gezondheid verkeert en sterker is dan voor de operatie. „Men kan niet zeggen dat de paus oud of ziek is." Aangezien paus Johannes Paulus II de wereld steeds weer verrast met onverwachte stap pen, die al vaker een primeur in de pauselijke geschiedenis bete kenden. is het volgens sommi gen niet ondenkbaar dat hij om gezondheidsredenen als eerste paus in de nieuwe tijd zal aftre den. De paus heeft zijn taak als kerkleider altijd zeer serieus ge nomen, tot aan de grenzen van zijn kunnen, zo menen zijn me dewerkers. Ook na de aanslag in 1981 pakte hij zeer snel' zijn werkzaamheden weer volledig op, tegen de raad van artsen in. die hem adviseerden meer rust te nemen en minder verplich tingen aan te gaan. J.M. Hasselaar overleden UTRECHT De Utrechtse emeritus-hoogle raar theologie dr. I.M. Hasselaar is dinsdag op 75-jarige leeftijd overleden. Van 1973 t» >t /ijn emeritaat in 1983 was hij na mens de Nederlandse Hervorm de Kerk hoogleraar systemati sche theologie aan de Rijksuni versiteit te Utrecht. In 1964 werd hij wetenschappelijk hoofdmedewerker systemati sche theologie aan de Utrechtse universiteit. In 1953 was hij in Leiden bij prof. dr. K.H. Miskot- te gepromoveerd op een proef schrift getiteld 'Erfzonde en vrij heid'. PREDIKBEURTEN LEIDEN Herv. Gem Pieterskerk. 19 Cantate dienst, ds Alblas mmv Voorburgs Jonge renkoor; Hooglandse Kerk lOSoW- legeloofsgem. De Regenboog (Merenwijk) 9.30 Gezinsdienst, ds Alblas en pastor Scholtes, 1115 ds Alblas mmv Regenboogkoor en Rainbowsingers; k 10 drs Drie (Breestr.) 10.30 pasteur Ribs; 'Stevens hof' (rk kerk Haagse Schouw) 11 kand. I Damstra. Acad Ziekenhuis 10 pater v Haasteren en ds Schaap-de Vries, Voor schoten mmv AZL Cantorij. Diaconessen- huisza 10.30 rk. dienst, zo 10.30 dsv't Hof. Groenhoven 10 ds H der Willigenhof 17dsv H Geref. Kerk Vrijg. (Herengr.) 10 ds Houtman, 15 ds Wendt. Chr. Geref Kerk (Steenschuur) 10 ds v Di|ken, 17 ds den Hertog. Geref Gem (zie Leiderdorp). Geref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30en 17.30. Evang.-Luth. Gem (Hoogl. Kerkgr.) 10SoW-dienst in Hooglandse Kerk. Doopsgez. Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.) 10 ds Brüsewitz Baptistengem. (aula 'Nieu- weroord', Rijnsburgerweg 124) lOdsAg- tereek. Evang. Gemeenschap (Middelste- gr. 3) 9 ev Smit, 10 30 ev Korf. olv André vd Dussen, zo 10 Ere John Maasbach, zang André en Gina, 19 Speciale samenkomst met Gill Nellist. zang Lmdy de Jong. Pinkstergem (0. t 13) 10 hr Tan Levensstroom Gem 18.30 Open deurdienst tnG Herderkerk Alphen ad Rijn Nieuw-Apost. Kerk (H Rijnd. 24): 9.30 en 17, wo 20 Ze vendedag-adventisten ('De Ontmoeting' Stichting (Plantage 16) 11 Universele a 19 Euch. viering, Gezinsmisviering mmv Antomusge- e 19 Mariaviering; Lam- dsOmmering, zo9en 10.30; De Bron (voorganger pastoor de Graaft) za 19 Euch. viering, zo 9.30 Euch viering, 11 Euch. viering mmv Broncantorij (Lat aat Herv Gem. 9.30 ds Boer. 18 ds den Dik- AARLANDERVEEN Herv. Gem. geen opgave. Geref Kerk 1( Alphen ad Rijn, 18.30 dsde ALPHEN AAN DEN RIJN Herv Gem. Adventskerk 10 ds Terlaak, 17 dienst voor en met verstandelijk ge handicapten, ds Moll; Kruiskerk 10 ds 't Hooft; Opstandingskerk lOdsOmme- ring; G. Herderkerk 10 ds Molendi|k. Gouda, 18.30 ds Muller, Sluipwijk. Ge stel. Geref. Kerk Vrijg. (Ichthusk.) 9.30 18.30 Open Deurdienst, ds Huizebosch 9.30 drs Langelaar, 17 dsv Hooi|donk mmv Leger des Heils Band; De Bron 9 en *«-.«««« 10.30 ds Moll, 18 30 dienst in G. Her derkerk, Ashram (Marsdiep) 10 ds Hulze- Neslaan 4) 9 30 hr Godschalk. dsOuwendi|k, 18.30 ds de Graaf, f wijk a/d Rijn, Rijnoord 9 30 ds Bakker Verpl huis Oudshoorn ZA 10 30dsRijk- sen Geref Kerk Maranathakerk lOds Hoogerwerf, Nieuwerkerkai ItJ.dU Zanen k Vnjg. 0 dienst, 16.30 ds vd Brink, Veenendaal Chr Geref. Kerk (Gr.ipensteinstr )9 30en 16 30dsv. •en opgave Bapt gem. Noord (r ir Verkerk. 18 30 Ontmoetingsdie Hendrikstr. 54) 10 hr Visser Pinkster gem. 'Het Licht' (A v Burenlaan 15) 10. Chnstengem 'De Hoeksteen' (geb. 'Bet Rijn, 18 30ds Koelewiin. I IJssel. Geref. Kerk 10 ds Langelaar, Bos koop. 17 dsPoley. Rk Kerk: dorpza 19 v jongerenkoor, di 19.30 Maria-Lof mmv gem koor. Anker za 19 mmv Paro chiekoor, zo 11; Bernarduszo9.30mmv Bernarduskoor, di 19 Missie Gebeds- Herv Gem Maartenskerk 10 H A ds Verbeek Geref Kerk ('Hoeksteen') 10 s Hofland Parkwijk 19 H A ds man, Leiden, 18 Jeugddienst, dsde Reu ver. Boskoop; Ontmoetingskerk 10 dr vd Bank, Ede, 18.30 hr Bergman (VLOK) Geref Kerk (Open Hofkerk) 9.30 ds v Gu- venbode, 18 ds Volk; Oude Kerk 10 ds vd Berg, 18dsGorissen; Ichthuskerk lOds akker, Bergambacht, 18 ds ten Voorde; js, 18 Jeugddienst, ds v Roon, Zeist. Overduin 14.15dsvGulik. Herv Gem 'De Rank' (Helmbergweg 10) 10 ds Nau- ta, Leiden. Geref. Kerk Vredeskerk 10 ds v Breevoort, 17 ds vd Horst (VLOK); Tn- umfatorkerk 10 ds Heeneman Gebouw 293) lOdsvd Heuvel, 19 drs Storms. Chr Geref Kerk 10 en 17 ds Veenen daal Geref. Gem. in Ned. (Louwestr10 en 17. Baptisten Gem. (Ambachtsweg 2) sing, 15 ds Bijl. Ned. Geref Kerk(Salva- drden Hertog. 19dsv Dijken Gerei. Gem. 10 en 16 ds Tams. Evangeliegem. (Heereweg 52a) 10 hr Berger Rk Kerk: Agathakerk za 19 en zo 10 Euch viering; Poelpolder za 19 en zo 10.30 Euch vie ring; Manakerk za 19 Mis, past. Straat hof, zo 9 Woord- en Comm viering, Kees Hoogkamer, 10 15 Woord- en Comm viering, Kees Hoogkamer mmv koor; En- gelbew za 19 Communieviering. Kees burg, 18.30 ds Holwerda, Piinacker. Ge- dienst, 19dsBoiten, str. Gem. streekdienst Waddinxveen Evang. gem ('De Rank', Regthuysplein 12 Rk Kerk za 19,zo9en 10 45 18.30 ds vd Berg, Aarlanderveen Geref Kerk 9.30 ds Baane Rk Kerk za 19. zo 9 KOUDEKERK AAN DEN RIJN Herv Gem. 10 SoW-jeugddienst(6-12 jr) Niel, Ri|nsburg Geref Kerk geen opf lOen 19SoW-dienst.n - Geref kerk Geref Kerk lOSoW-jeugd- dienst (6-12 jr) in Herv kerk. 10 SoW- dienst, mwds vd Veen-Schenkeveld. Riiswijk, 19SoW-dienst. dsLapré LEIDERDORP Herv Gem en Geref Kerk Dorpskerk 10 ds Doesburg, 18 30dsStegeman; Scheppmgskerk 10 H A ds Stegeman Eredienst, hr de V r 20) 10 H A en Woord- Rk Kerk za 19. zo 10 en 11.30 10. Remonstr. Gem H OOGMADE Herv. Gem 10 kand Henzen. I dorp. Rk Kerk za 19, zo 9 15 LEIMUIDEN Herv Gem 9 30 H A mw ds de Mik Geref Kerk 9 30 ds Oegema, Oegstgeest. 19 ds v 't Hof. Boskoop Rk Kerk za 19. LISSE Herv. Gem Grote Kerk 10 ds de Gelder. Pauluskerk 10 ds Verdijk. 19 dsde Gel- NOORDEN Herv Gem 9 30 ds vd Velden, Woerden, 19 ds Boer, Benthuizen Geref Kerk (W Verlaat) 10 hrv Ommen. Gouda, 19hrv Hilten, Uithoorn. Rk kerk za 19, zo 9 en NOORDWIJK Herv Gem Grote Kerk (Binnen) 10 ds Ruitenburg, atscheidsdienst ds vd Lee. a Bergh. Hoofdstr. (Zee) lOd I DeArk (Picképl 1)10 hrv Veel Prot Bond (a Kuiper. Oeg »r Zeeza 19. 10 30; St Jeroen za 19 preek W Kleijn. zo 10 Ned gezongen Mis. preek: C. o 9.30 pastoor Hooymans mmv herenkoor, 11 pastoor Hooymans mmv bejaarden koor; Jozefk za 19 pas toor vd Pias, zo 9 pastoor vd Plas mmv gem koor; De Zilk za 19 pastoor Busker- molen, zo 10.30 pastoor Buskermolen OEGSTGEEST Herv Gem Groene of Will kerk lOSoW- dienst, ds Kooman, woe 19 15 0ecum Avondgebed; Pauluskerk lOdsdaCosta; ref Kerk Vnjg 8 45 en 10 30 ds Grutter. 17.15ds Bijl Chr Geref Kerk geen op gave Evang. Chr. Gem (aula mavo) 10 hr Vork, Heerde. 19 30 Dienst met Lof prijs en Aanbidding Rk Kerk za 19. zo 9 30 en (chr tuinbouwschool) 10.30. RIJPWETERtNG Rk Kerk za 19 avondmis in Oud Ade. 10.30. Kerk 10 en 17 ds Hogenbirk. Ned Prot. TER AAR Herv, Gem geen opgave Geref Kerk 9 30 dr Wigmans, Aiphen ad Rijn. 18 30 Waddinxveen. 16.30 dsW Bunschoten. Ned. Geref. Kerk (Gem c trum) 8 45 en 16 ds Janse Van Wijck slooth 16dsRi|ksen. Endegeest lóm ds Poppe Rtenks Volle-evangeliegem 19, zo 9.30 en 11 30 vSchola. di 9 Mis. t, ds vd Weg, Nieuwkoop Geref Kerk 9.30 ds Biewmga, Sassenheim. 19 Gez dienst in Herv kerk Remonstr Gem 10 prof dr Adriaanse. Den Haag. Rk Kerkza 19, zo 10.30. schild mmv Gem Koor, zo 11 pastoor Bergenhenegouwen mmv cantor, vr 8 K.assem.s; Petrus B za 19, zo 9 30 RIJNSBURG Herv Gem Grote Kerk 9 30 ds Wisse. 17 SoW-dienst in Immanueikerfc, Bethelkerk 9 30 hr Karstens, 15 Philadelphiadienst. ds Verboom mmv Flora Brass Band Ge ref Kerk Petrakerk 9 30 ds R-bbennk. 17 ds Cziria: Immanuelkerk 9 ds Cziria. 10 30 kmderdienst, ds Cziria, 17SoW dienst, ds Snel en ds Wisse, Maranatha kerk 9 30 ds Snel. 17 ds Ribberink. Ge VALKENBURG Herv Gem. 10 ds Verboom. Rijnsburg, 18 30 Jeugddienst, dr Vermeulen Geref Kerk 9 30 Jeugddienst, drs Jacobi-Van Dui|n, 18 30dsRooze. Leiden Geref Kerk Vri|g. 9 30 ds Bijl. Rijnsburg. 18 30 a 19. zo9.30en 11 Schaap. 19 SoW dienst in Kruispunt. De Ontmoeting (Noordhofland) 10 H A .ds de Boer Hessel. 19 SoW-d.enst in Kruis punt; 'Rehoboth' (Van Lee uwen hoek ka- truispuni) 10 H A as Ledegang. 19 Geersinc Rk nng. zo 11 30 Euch viering, pastor Paar - dekooper en pastor Vroom mmv Lauren Vroom mmv Jeugdkoor Anglican Church Frans Haisplnts) 10.30 Woorddienst WADOtNXVEEN Herv Gem Brugkerk 9 30 ds Goossen. ds v Houwelmgen Geref Kerk Ontmoe tingskerk 9 30dsde Moor. 17dsVer sluys. Alphen ad Rijn Geref Kerk Vri|g (Kruiskerk) 8 30 en 14 45dsHoogen Chr Afgesch Gem. 9 30 en 17 ds Herv Gem lOdrvAsselt, Bennekom WASSENAAR Herv Gem Dorpskerk lOds Steenstra, oogstdienst. 16 30dsv Dis, 19.15 Mo k ('Samen op weg') dsv Dis Geref Kerk Zijllaan 10 dsZi|l- stra, Amsterdam, 17 drs Bras. Sassen heim Ned Prot Bond (Kerkdam) 10 30 ds Fockema Andreae RK Kerk Jozef za 19 Euch viering, zo 10 Euch. viering. Will za 19, zo 10 30; GH za 18. zo WOUBRUGGE Herv Gem 9 30 dr Haitsma. Boskoop, 18 30 Jeugddienst, ds Bakker. Alphen adRi|n Geref Kerk 9 30dsGesmk. Noordwi|kerhout. 18 30dSde Bruin Oegstgeest Ned Prot Bond(DeWi|k. Schoolstr 20) geen dienst RK Kerk zo a/zee. 19 Gez dienst m Geref kerk Ge ref Kerk 9 30 ds Glas, Vianen 19 Gez dienst, kand vd Steenhoven. Heusden RK Kerk zal 9. zo 9 en 10 45 ZOETERWOUDE Herv Gem 10 ds Wotthaus Rk Kerk St a 19 30 Hoogmis mmv Christus broek. Hoop Burch 11 pastor Dei' i r

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 23