Patrick Bruel, 's werelds populairste docent Frans bestuursleden 'Met John Cale misschien toch naar een andere zaal' Cultuur&Kunst MAR IËN HAVEN Puzzels: parodie op een blijspel? Blik achter de schermen van architectuurpraktijk Dansgroep Reflex bewijst weer grote veelzijdigheid ZATERDAG 24 OKTOBER 1992 Acteur Cleavon Little dood los angeles De zwarte Amerikaanse acteur Cleavon Little (53) is donderdagavond aan kanker overleden. Little werd vooral be kend door zijn rol als sheriff in de western-komedie 'Blazing saddles'. Little speelde ook geregeld in toneelstukken op Broad way en in tv-series. In 1970 kreeg hij een Tony voor de musical 'Purlie' en in 1989 viel hem een Emmy ten deel voor een gastrol in de tv-serie 'Dear John'. CJP Magazine terug van weggeweest Amsterdam De 150.000 houders van een Cultureel Jongeren Paspoort krijgen met ingang van 26 oktober weer een eigen gra tis blad: CJP Magazine. Vorig jaar zomer ging het CJP-blad Cult aan financiële problemen ten onder. Met forse steun van een bank en enkele kleinere sponsors is het gelukt terug te komen. Het biedt de Stichting CJP de gelegenheid om de 150.000 kaart houders (van 0 tot 26 jaar) zes keer per jaar uitvoerig op de hoogte te brengen van alles wat ze uit en thuis met hun kaart kunnen doen. Doel van het CJP is om bij jongeren interesse te wekken voor kunst en cultuur in de brede zin van het woord. Gelauwerden bij Hot House leiden Jazzpodium Hot House organiseert morgenavond (21.30 uur) in de Waag een concert met het Herman Van der Grinten Quartet. Maarten van der Grinten (gitaar) ontving in 1991 de Max van Praag award, Ben Herman (altsaks) de Wessel Ilken- prijs. Verder spelen mee Jos Machtel (contrabas, tuba) en Henk Zomer (slagwerk). Op dit moment is hun cd de tip van de jazz- zender Eurojazz. Scènefoto uit de André van Duin Revue, foto kors van bennekom Ballet en Van Duin via K&O leiden Andre van Duin komt met zijn revue 'Tijd voor theater' op 17 november in het Circustheater in Den Haag. Op zaterdag 31 oktober rijdt er speciaal voor inwoners uit Leiden en regio een bus naar het Danstheater in Den Haag. Op het programma staan drie werken waarvan twee van Jiri Kylian en een van Willi am Forsythe. Toegangskaarten voor beide voorstellingen ver krijgbaar bij K&O, Oude Vest 45, Leiden tel 141141 Kunst in de regio regio Jeanne de Jong-Beenackers en Corrie de Jong exposeren tot 11 december in de grote hal van gebouw Rijnstaete aan de Prins Bernhardlaan in Alphen a/d Rijn. Jeanne de Jong toont haar olieverfdoeken en van Corrie de Jong zijn de bronzen sculpturen te zien. In het Leeuwenhorst Congres Centrum in Noordwijkerhout is tot 18 december een tentoonstelling te zien van Monica van Rijn. Zij exposeert gemengde technieken op pa pier. Kijk hem nou zitten, met die guitige krullekop. De stoere stoppelbaard, die 33 Parijse lentes camoufleert. De lach uitbundig, jon gensachtig. En die ogen, gretig en toch vermoeid. Patrick Bruel is zo'n joyeu ze Fransoos die met hese stem meteen lieve woord jes in de oren van je doch ter staat te lispelen, als je haar op de Champs Elysées plotseling even kwijt bent. Zijn wij even blij dat we geen dochter in de op groeiende leeftijd hebben. utrecht ton de jong Geeeeeeeeeeuw. Het idool doet geen moeite zich te verdedigen in het gevecht met de lusteloos heid. Volgens zijn manager (voor het beeld: een soort ach terneef van Louis de Funès, maar dan op valium) is Patrick heus geen nachtbraker, in die zin dat hij van feest naar feest zou stommelen, maar mag hij gewoon graag in de avonduren een potje 'pokeren'. Dan wordt het wel eens laat. Bruel in Holland. Eén dagje maar, ter voorbereiding op de twee concerten die hij op 28 en 29 november in Ahoy' geeft. Het zijn extraatjes voor de populaire zanger, nadat hij eerder dit jaar Vredenburg al plat speelde. Aanvankelijk zou hij rond deze tijd weer eens als acteur in actie zijn, maar de opnamen werden uitgesteld. „Dan maar een paar concerten, heb ik gezegd." Gillen Eigenlijk is de plaats van optre den voor het succes volstrekt onbelangrijk geworden, in het geval van Bruel. De taferelen zijn overal (ook buiten Frank rijk) hetzelfde: meisjes en vrou wen drommen in hartstochtelij ke bewondering aan zijn voeten samen en zingen tussen het gillen door vrijwel het gehele repertoire uit volle borst mee. Zoals op zijn succesvolle, dub bele live-cd 'Ci se soir' te horen valt, hoeft hij soms zélf geen re gel meer te zingen. In de balla de 'Je te l'dis quand mème' blijft zijn bijdrage tot amper twee woorden beperkt: 'Je t'aime'. (Waarna het schamele aantal jongens in het publiek over stemd wordt door een bijna dierlijk gekrijs.) Het doet een beetje denken "ban Rod Stewart in zijn hoogtij dagen, die drang tot meezingen. Zoals op diens live-album 'Ab solutely live' goed te horen is. Bruel zit direct op het puntje van zijn stoel: „Absolutely live van Rod Stewart! Weet je, het is heel grappig dat je daarover be gint, heel grappig, want ik heb MARIËNHAVEN is een psychogeriatrisch verpleeghuis op katholieke grondslag te Warmond met een klinische capaciteit van 208 bedden en 15 plaatsen dagbehandeling. Er zijn circa 325 mede werkenden en circa 60 vrijwilligers werkzaam. In substitutieprojecten wordt nauw samengewerkt met verzorgingshuizen en eerstelijnsinstellingen. Daarnaast bestaat er een samenwerkingsovereenkomst met het naastgelegen kloosterbejaarden oord Mariëngaerde/Mariënweide. Het verpleeghuis heeft een regionale functie voor de subregio's Leiden e.o. en de Bollenstreek Het profileert zich als een psychogeriatrisch centrum dat zijn specifieke psychogeriatrische kennis en deskundigheid onder andere uitdraagt door advisering, scholing en training. Naast de voortdurende ontwikkeling op zorginhoudelijk en organisatorisch gebied, bereidt Mariënhaven zich voor op een omvangrijk nieuwbouw- en renovatieproject dat in 1994 zal starten. Verpleeghuis Mariënhaven wordt bestuurd op basis van een Raad van Beheer-model, waarbij bestuur en directie eigenstandige verantwoordelijkheden en bevoegdheden hebben. De directie wordt ondersteund door een managementteam. Ter aanvulling van het bestuur zou het graag in contact komen met kandidaat (m/v) Van geïnteresseerden wordt verwacht: aantoonbare interesse en affiniteit met ontwikkelingen in de ouderenzorg; bestuurlijke kwaliteiten en ervaring, bij voorkeur op gebied van financieel of zorginhoudelijk beleid; het onderschrijven of minimaal respecteren van de katholieke signatuur van de stichting; bij voorkeur woonachtig in de subregio Leiden e.o. of de Bollenstreek Het betreft een niet-gehonoreerde functie; reiskosten en andere kosten worden vergoed. Met het bestuurswerk is inclusief voorbereiding en bijwonen van bestuurs- en andere vergadenn- gen circa 8 uur per maand gemoeid. Geïnteresseerden kunnen zich voor meer informatie wenden tot drs. H.G. Schugard, voorzitter, telefoon (07176 18 61 (nè 19.00 uur). Brieven voorzien van een curriculum vitae kunnen worden gericht aan Verpleeghuis Mariënhaven, ta.v. Bestuur, Postbus 6, 2360 AA Warmond. (HÜ ilisiiKiS^ PSYCHOGERIATRISCH VERPLEEGHUIS EN DAGBEHANDELING dat beeld altijd voor ogen gehad toen ik voor grote massa's op ging treden: Rod Stewart en die twee nummers op die plaat, 'Sailing' en, vooral, 'I don't want to talk about it'. Dat moment, waarop Stewart dan zingt: 'I don't wan-na...' en het publiek dan massaal invalt met '...talk about it!'. Fantastisch is dat, fantastisch. Het mooiste mo ment in de loopbaan van een zanger. Meer kun je je niet wen sen. Ik heb vaak naar dat album van Stewart geluisterd." En, als je het zelf meemaakt? Kippevel? „Zjes." Nog elk concert? „Zjes! Zies ies mèdzjik!" Of het publiek in den vreem de wel precies weet wat er ge zongen wordt, waar die chan sons van cher Patrick allemaal over gaan, dat lijdt wat Bruel betreft geen twijfel: „Ze begrij pen me wel, hoor. 'Als je van een artiest houdt, en die zingt toe vallig Frans, dan probeer je er toch wel achter te komen wat hij zingt, lijkt me." Vermoedelijk ben je dan 's werelds populairste docent Frans. theater recensie conny van der zande Puzzels van Jennifer Rogers. Vertaling en regie Shireen Strooker. Spel Henriette Tol, Marijke Veugelers, Mary-Lou van Steenis, Frederique Huydts en Elly Weller. Gezien 23/10. Parktheater Alphen. Als een puzzel waarin geen en kel stukje op zijn plaats valt, zo is de nieuwe voorstelling van Shireen Strooker opgebouwd. De losse elementen zijn prima in orde: vijf goede actrices, mooie serieuze monologen en een paar pittige dialogen. Een goede voorstelling is echter meer dan een opstelsom van de onderdelen. Het gebrek aan eenheid ligt in de eerste plaats in het stuk, dat op het ene moment kan door gaan voor een luchtig blijspel en het andere moment een ernsti ge en gevoelige ondertoon heeft. We zien hoe een oma, haar twee dochters en haar twee kleindochters met elkaar omgaan. De een heeft een drankprobleem, de ander een poetsmanie, een dochter is plotseling lesbienne geworden en oma wil zelfmoord plegen. De familieleden proberen elkaar te begrijpen maar dat levert nogal wat moeilijkheden op. De zogenaamd grappige dia logen worden op een gemaakt leiden saskia stoelinga Het nieuws dat John Cale naar Leiden zou komen was nog maar net bekend of organisator Hans van Polanen werd al be laagd door enthousiaste fans. Hoewel het optreden op 5 en 6 januari nagenoeg rond is, weet van, Polanen nog niet wanneer hij met de kaartverkoop gaat beginnen. „Misschien dat we moeten uitwijken naar een an dere zaal. Nu staan de twee concerten gepland in Galerie Stelling, maar aangezien die niet over een volledige hinder wetvergunning beschikt zou dat problemen kunnen gaan ople veren. Ik ben nog in onderhan deling". Van Polanen, eigenaar van de cd-uitleenwinkel aan het Leven daal, blijft rustig onder het suc ces. Hij heeft net Eric Andersen van het vliegtuig gehaald. Voor Cale zal hij hetzelfde doen. „De laatste paar dagen loop ik het vuur uit m'n sloffen om alles voor elkaar te krijgen. Niet erg hoor, ik ben een fan van het eerste uur. Ik vind dit leuk. Maar het zijn absoluut geen beeldende kunst recensie nancy stoop Expositie: Jo Coenen - schetsen van recen te ontwerpen Beeldende kunst en archi tectuur 7. Te zien t/m 7/11, wo t/m vr. van 12-17 uur, za en zo van 11-17 uur. De Waag. Aalmarkt 31Leiden zijn voltooiing nadert. Een be langrijk deel van de expositie is gewijd aan dit prestigieuze plan. Coenen tekent soms op ge kleurd papier of op ruitjespa pier met pen of potlood, soms maakt hij ingekleurde tekenin gen naast ruwe schetsen. Vijf verschillende projecten, vari ërend van een kantoorcomplex tot een privé-villa vormen een kleine selectie uit zijn omvang rijke oeuvre. Het meest uitge breid komt het plan voor het Rotterdamse architectuurinsti tuut aan bod. naast twee prijs vragen en het plan voor het 1J- eiland oost in Amsterdam. In deze en andere projecten is de relatie tussen architectuur en stedebouw van belang. Dit is vooral bij het Nederlands Archi tectuur Instituut zichtbaar in het gebruik van verschillende hoofdvormen, de gebogen wand van het archiefgebouw dat een lange afsluiting van het gebied vormt en de oriëntatie van overige elementen, be kroond door een grote pergola, op de bestaande omliggende gebouwen. Een welkome aanvulling op de tekeningen en schetsen zijn de maquettes. Liefhebbers en kenners van architectuur kun nen in de Waag hun hart opha len. Schetsen van Coenen tonen de hand van de meester en het ontstaansproces, maar de groep niet-ingewijden moet met veel verbeeldingskracht de tekenin gen 'lezen'. Maquettes zijn een hulpmiddel om een voorstelling te maken van de vorm in de ruimte. Het is fascinerend de verschil lende stappen van Coenen in het ontwerpproces te volgen. Bij deze expositie ligt het accent op de architectuur en op de plaats van de bouwkunst temidden van de overige kunsten, maar bij het creëren van zijn plan verliest Jo Coenen de mens, de gebruiker van het gebouw, nooit uit het oog. "Simpel, sober en doelmatig zijn vaak eufemismen voor saai", is een uitspraak van ar chitect Jo Coenen. Diens werk staat centraal in de op de een na laatste tentoonstelling in de serie Beeldende kunst en Archi tectuur in De Waag. Allerminst saai is de bloemlezing van Coe- nens ontwerpen in schetsvorm, al zijn de bovengenoemde kwa lificaties wel van toepassing op de presentatie van zijn werk. De sobere, ingehouden vorm van de expositie sluit goed aan bij de ritmiek en ordening van de getoonde architectuurteke ningen: een reeks lilakleurige houten lessenaars die, rustend op een soort dikke schroeven met bolpootjes, in twee rijen staan opgesteld in het midden van ruimte. Al suggereert de vorm van deze opstelling dat de tekeningen achter de tekentafel ontstaan zijn, enkele notities wijzen anders uit. Sommige schetsen vermelden behalve de datum ook waar zij zijn ge maakt, bij voorbeeld in het vliegtuig naar Los Angeles of in de trein van Karlsruhe naar Keulen. Dergelijke kleine aanwijzin gen gunnen ons een blik achter de schermen van de architec tuurpraktijk van Jo Coenen. Aan de hand van tal van schetsen en aantekeningen kan men de werkwijze en diverse stadia van ontwerpproces te volgen. Jo Coenen (Heerlen, 1949) behoort tot de groep vooraan staande Nederlandse architec ten. Zijn naam is bij velen be kend door zijn ontwerp voor het nieuwe Nederlands Architec tuur Instituut in Rotterdam dat Patrick Bruel: „Als je van een artiest houdt en die zingt toevallig Frans, dan probeer je er toch wel achter te komen wat hij zingt, lijkt me." foto •cpd/roy tee Grinnikt:,Ah-huh-huh-huh." In april staat meneer Bruel voor de filmcamera's tegenover Isabelle Adjani. Dat had minder bekoorlijk gekund. „Het is een historische film, die speelt in de zestiende eeuw. Ik speel de ko ning der protestanten, en Isa belle de koningin." Spélen? Je bént toch al ko ning? „Dat hoop ik", zegt God in Frankrijk, en glimlachend zet hij een handtekening: 'Pour An neke'. Alweer een vader die zich zor gen moet maken. toontje gebracht en als je ook het oubollige huiskamer-decor bekijkt, lijkt het of hier een pa rodie op het blijspel gemaakt wordt. Maar wat moeten we dan met de serieuzere delen, die totaal niet aansluiten op de luchtige dialogen? De regie maakt het er ook niet duidelij ker op. Naast karikaturen zijn er ook realistische personages. Zo kun je meeleven met de oma die haar leven overdenkt, maar de poets-zieke dochter blijft een typetje. Het is de vraag wat Shireen Strooker, die het stuk vertaalde en regisseerde, in dit stuk heeft gezien. Knocks', waarin onder anderen dansers, vormgevers en beel dend kunstenaars samenwer ken. Deze achtergrond is duide lijk herkenbaar in de fraaie kos tuums en het imposante decor van drie enorme, schuin boven de vloer opgehangen spiegels. De vier dansers maken frag mentarische bewegingsreeksen en wisselen telkens van positie. Zo fungeren zij prachtig als fi guren in het visuele geheel. Klaar behalve dat zijn de ex pressieve en toch beheerst uit gevoerde bewegingen een mooie, speelse uitwerking van het thema dat het programma boekje vermeldt: het versprin gen van tijd en ruimte; het sa mensmelten van verleden, he den en toekomst. Op de vloer ligt zand. De dansers springen hierop en gooien ermee op een manier die herinnert aan spelle tjes uit de ieugd. Als zij het zand in de hand nemen en van dicht bij bekijken, glipt het tussen de vingers weg. Door de humor en de vaart is dit dansstuk van be gin tot eind een plezier om naar te kijken. Het programma wordt afge sloten met 'Hymne an die klei nen Freude' van Patrizia Tuer- lings, een reprise uit 1990. Het is erg leuk dit vrolijke stuk met zijn komische, vaak clowneske bewegingen, vlot en vaardig uit gevoerd door de zes dansers, nog eens te zien. recensie aaaarten baanders 'By Long Odds'. Crash into Zero', 'Hymne an die kleinen Freude' door Reflex. Gezien 23/10 leidse Schouwburg Dansgroep Reflex staat erom bekend werk van heel uiteenlo pende choreografen in één pro gramma te kunnen combine ren. Het eerste werk, 'By Long Odds', van Marjolein Elsink (die al jaren bij Reflex danst) heeft een overwegend zwaar thema. Een vrouw en twee mannen proberen elkaar te bereiken en slagen hier maar moeizaam in. Op muziek van Sjostakovitsj, die triest is, maar waarin een verlangen naar vrolijkheid hoor baar is, lossen drukke en verstil de bewegingen elkaar af als on begrepen antwoorden. De dan sers geven de emoties mooi so ber, met een ingehouden heftig heid weer. Jammer is dat dit wat lang duurt en dat er geen ont knoping in ontwikkeld wordt. Tegen het eind maakt de trieste muziek plaats voor een wals. De dans is nu vitaler. De dansers vinden elkaar nu wel en druk ken daarbij een komisch aan doende onbeholpenheid uit. een tegenstelling die wel erg haaks op het eerste gedeelte staat. 'Crash into Zero' is een cho reografie van Yoshiko Chuma, artistiek leidster van de Ne- wyorkse 'School of Hard miljoenenprojecten. En ik hoef er niets aan te verdienen." Een kaartje voor de gitarist, pianist en songwriter John Cale zal 25 gulden gaan kosten. Voor zijn optreden verwacht hij zo'n 200 mensen. De 40-jarige Lei derdorper Van Polanen bemerkt wel dat hij een soort 'organisa tiewoede' aan het ontwikkelen is. „Ik ben nu alweer bezig met Jon Mark. De gitarist die vroe ger de helft van een duo vorm de met saxofonist Johnny Al- mond. Inderdaad, ook hier gaat het om een idool uit mijn jeugd." Dansgezelschap Reflex: 'By Long Odds'. foto hans girhtvn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 17