'We hoeven niets meer te bewijzen' Madonna geeft zich niet bloot in 'Sex' Sfnutkrekn De Nieuwe Modernen Gouden Strop 1992 voor 'Playback' Chris Rippen Cultuur&Kunst VRUDAG 23 OKTOBER 1992 redactie cees van hoore annemiek ruycrok SASKIASTOEUNCA Debuut van Leidse schrijver leiden De Leidse Stichting Barabinsk geeft het literaire debuut van Antoon Erftemeijer uit. Dichteres Anneke Reitsma neemt morgen uit handen van de auteur de verhalenbundel 'Het schetsboek van Spinoza' in ontvangst. De officiële overhandi ging vindt plaats in boekhandel Kooyker aan de Breestraat 93 om 16.00 uur. De 38-jarige Leidenaar Antoon Erftemeijer, in het dagelijks leven kunsthistoricus en journalist, heeft tien filoso fisch getinte verhalen geschreven die gekenmerkt worden door spanning, humor en romantiek. Concert Politie Muziek Gezelschap leiden Het Leidsch Politie Muziekgezelschap geeft morgen een brassbandconcert in de Vredeskerk aan de Burggravenlaan/Van Vollenhovenkade. Steven Mead, muzikaal leider van de Engelse Steven Mead Tuba Quartet, zal als solist optreden. Het program ma begint om 20.00 uur. Kaarten zijn aan de zaal verkrijgbaar. NBBS-reisverhalenwedstrijd leiden Met het verhaal 'Barcelona in travestie' heeft de Amster dammer A. Japin de reisverhalenwedstrijd van NBBS Reizen ge wonnen. De reisorganisatie had de wedstrijd begin van dit jaar uitgeschreven ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan. Japin wint met zijn verhaal een 18-daagse rondreis door Brazilië en het boek Braziliaanse Brieven van August Willemsen. De jury die uit totaal 1000 inzendingen moest kiezen, bestond uit de schrijf ster Marion Bloem, de journalist Mark Blaisse, NBBS-directeur Maarten van het Kaar en Martin Ros, hoofdredacteur van uitge verij De Arbeiderspers. 'Josephine' terug in Rotterdam Rotterdam» 'Josephine' is terug in Rotterdam. In het LuxorThe ater in Rotterdam is van 27 oktober tot en met 22 november de musical 'Josephine' nogmaals te zien. Vanwege het succes dat de musical in Rotterdam had, komt de musical nu voor de twee de periode naar de Maasstad. Festival Afrikaanse muziek De Stadsschouwburgen het concertgebouwv Nijmegen vormen op 31 oktober en 1 november het decor voor de achtste aflevering van het muziekfestival Music Meeting. Het festivalprogramma bestaat uit negen concerten met dit jaar veel verschillende vormen van Afrikaanse muziek, een wervelende salsaband, de jaarlijkse compositie-opdracht en een aantal bij zondere jazzconcerten. Tot de optredende artiesten behoren on der andere Youssou N'Dour uit Senegal, de Egyptische violist Abdoe Dagir en de zangeres Oumou Sangare uit Mali. Kaarten zijn in de voorverkoop verkrijgbaar bij de bekende adressen. INXS wereldwijd tot de massa doorgedrongen Hereboeren onder mekaar. Tim Farriss doet in slachtvee, Kirk Pengilly wil lama's gaan fokken. Voor de wol, dan hoef je bovendien niet te slachten. Ze schijnen nogal duur in aanschaf te zijn, die spuwende vierpoters, maar je bent toch lekker landelijk bezig voor iemand die door gaans zijn ziel en zaligheid in INXS stopt. utrecht «ton de jonggens breng je een tweede single uit, 'Baby don't cry', waarop je Geen duo dat je als leek tot de je nota bene laat begeleiden gelederen van 's wereld popu- door een symfonie-orkest. lairste popgroepen zou rekenen: Pengilly met de sluike, achter over gekamde haren en de dik ke brilleglazen, en Farriss met het artistieke sikje en de enigszins wankele tred. De moeizame loopstijl is een erfe- Bevangen door eigenzinnig heid, heren? Farriss: „Heaven sent was een bewuste keus als eerste single van dit album. We rekenden er niet op dat het een dikke hit zou worden, dus je het inderdaad als een state- i de gewrichtsontsteking ment kunnen zien. We willen er waar hij rond Kerstmis kampen kreeg. Het noodlot sloeg op drie plaatsen toe: in zijn rug, zijn knie en een ramp voor een gitarist een vinger. Zulks is de kwellende keerzij de van de vetlederen medaille die INXS in de afgelopen vijftien r mee zeggen dat INXS best een plaatsje in de muziekge schiedenis wil hebben, maar dan wel op onze eigen voor waarden, door onze eigen ver diensten. En niet toevallig om dat we een hoop platen hebben verkocht." Pengilly, gitarist/saxofonist, jaar verdiend heeft. Zes Austra- voegt eraan toe: „We hoeven r lische kerels, die met hard ken en goede muziek wereld wijd tot de massa zijn doordrongen. De bijbehorende superstatus is ernaar: INXS doet laat tegenwoordig vijftien jaar en een redelijke do sis succes natuurlijk niet zoveel meer te bewijzen. In ieder geval voor onszelf niet: daardoor zijn we ook niet meer zo bezorgd als voorheen. Als we nu samen iets kan en wil, getuige het laatste doen, iets opnemen bij album 'Welcome to wherever you are'. Je zet provocerend de halve wereld op het verkeerde been door daar een luidruchtige eer ste single van te trekken, 'Hea ven sent', die lekker tegen de hardrock aanschurkt. En vervol beeld, hebben we daar veel meer lol in dan voorheen." Zoals het een groep van grote faam betaamt, vereist het de nodige organisatie om de leden bij elkaar te krijgen. Nog slechts drie van de zes wonen in vader land Australië, de rest is over de aardkloot uitgewaaierd. Zonder moderne communicatiemidde len zou INXS niet half zo pro- duktief zijn. „We zouden niet meer zonder telefoon en fax kunnen", beaamt Farriss. „We moeten onze zaken gewoon bij tijds plannen." Ontelbare stadions moeten ze gezien en bespeeld hebben. Voor zo ver de toeschouwers nog niet tot het sextet (sexsym- bool/top-performer Michael Hutchence voorop) bekeerd waren, zullen ze dat ongetwij feld na afloop van zo'n concert geweest zijn: INXS is een mee dogenloze live-band die een mensenmassa in tien seconden uitzinnig krijgt. „Ik ben me daar lang niet van bewust geweest, van die kracht", beweert Farriss. „Pas toen ik door de jaren heen wat meer tijd kreeg om andere ar tiesten live in actie te zien, viel het me op dat het publiek vaak pas halverwege of soms pas bij de laatste toegift uit zijn dak gaat. Dat zal je bij ons niet mee maken". Voor er volgend jaar een nieuwe wereldtournee begint willen de heren eerst nog een nieuw album opnemen. Een ongekende geldingsdrang voor een groep van dit kaliber. Maar er is nog veel nieuw materiaal om op te nemen, vertellen Far riss en Pengilly, en bovendien lijkt het de heren gewoon een prettig idee om het volgende al bum alvast af te hebben wan neer de tour er 'straks' op zit. Over eigen wetten gesproken. i iets opnemen hebben we daar veel meer lol in dan voorheen. 'Niets in dit boek is waar' HAARLEM JOHN OOMKES De kaft van het fotoboek knalt op tafel. Aluminium. Bij katholieken is seks omge ven met schuldgevoel. Al sinds de middeleeuwen is de vleselij ke lust verpakt in kuisheidgor dels, kan de zonde worden afge kocht door middel van de biecht. Bij Madonna Louise Ve ronica Ciccone, telg uit een streng gedisciplineerde Italo- Amerikaanse familie, is het niet anders. „Seks", zo waarschuwt Ma donna in haar met veel publici teit omgeven, maar slechts mondjesmaat in Nederland ver krijgbare boek, „is geen liefde, en vice versa. Maar je krijgt het beste als je ze kan combine ren." Het is alsof ze een pause lijke encycliek schrijft denk nog even aan aids en con dooms, beste mensen voor dat ze zich in woord en ge schrift overgeeft aan, wat ze haar fantasieën noemt. Het boek getuigt van lef, en juist niet alleen omdat ze zich bloot geeft. Dat was ze immers al ge wend. Toen Madonna aan het begin van haar carrière Detroit achter zich liet en als danseres het geluk en geld zocht in het De tentoonstelling 'Topstukken in Stelling', waarin het Natio naal Natuurhistorisch Museum een selectie laat zien van unieke collectiestukken, trekt aanzien lijk meer belangstelling dan ver wacht. De expositie, in combi natie met een educatieve zaal waar kinderen hun eigen dino- skelet kunnen vouwen en plak ken, blijkt een aantrekkelijke (herfst)vakantiebestemming. Het komende weekeinde is de laatste gelegenheid om de ten toonstelling te bezoeken. Het museum heeft besloten ook aanstaande zondag al om 10.00 uur open te gaan. Het museum is dus tot en met zondag ge opend van 10.00 tot 17.00 uur. Expositie Warhol AMSTERDAM ANP Tien portretten in zeefdruk van joodse kopstukken uit de twin tigste eeuw die de Amerikaanse kunstenaar Andy Warhol (1930- 1987) in 1980 maakte, zijn van 18 december tot en met 4 april 1993 in het Joods Historisch Museum in Amsterdam te zien. De portretten zijn afkomstig uit het Spertus Museum in Chi cago. De tentoonstelling is getiteld 'Joodse kopstukken' en sluit aan op de expositie 'Oog voor por tret. Vier eeuwen Nederlands- joodse portretten', die gelijktij dig plaatsvindt in het n nachtleven van New York, heeft ze haar lichaam vele malen ver kocht aan beroepsfotografen en soft porno-Filmers. Sommige van die reportages doken al op in Playboy en Penthouse en het zou slechts een kwestie van tijd geweest zijn voordat ook con- troversiëler werk zou worden gepubliceerd. Joan Collins kan ervan mee praten. Gehaaid Dat effect heeft Madonna vóór willen zijn, zo melden uitge verskringen. Geheel in lijn met haar gehaaid opgezette public relations. Niet omdat ze tegen mannenbladen is „Ik zie niet in hoe een vent die naar een naakte vrouw kijkt in een tijd schrift, vrouwen een minder waardige positie opdringt", schrijft ze maar omdat ze lie ver zelf verdient aan een derge lijke exhibitionisme. Voor de lens van haar hoffotograaf Ste ven Meisel beleeft ze haar stou te dromen. Sado-masochisme, zelfbevrediging, groepssex, les bische liefde, potloodventerij, cunnilingus. Langs de kant van de weg, in backrooms, in de tuin, op de rand van het zwem bad. Met Vanilla Ice, Isabella Rosselini, Naomi Campbell, jongens uit het nichtencircuit. Alles is in scène gezet, net even anders dan in de instruc tievideo's van Goedele Liekens. In liberaal Nederland maken Hans van Manen en Erwin Olaf veel fraaiere voorbeelden van geconstrueerde fotografie, en schrikken we niet van dergelijke suggestieve afbeeldingen. Dit boek kent maar een paar hoog standjes. In de States is het kli maat heel anders. Daar worden de kunstzinnige foto's van Ro bert Mapplethorpe uit musea verwijderd, mag Durex niet ad verteren op tv. In dat land kan Sex een functie hebben. Hier gluren we alleen maar, grinni ken en hebben ons commen taar klaar. Helaas is Madonna ons ook daarin voor. „Niets in dit boek is waar. Ik heb 't alle maal verzonnen." Dat is wat Amerikanen een 'cop out' noe men. Een smoesje. Jammer. Madonna geeft zich niet bloot maar dat wisten we eigenlijk al. Het is een raadsel waarom sociologe Camille Paglia („Ma donna is de toekomst van het feminisme") dat niet doorziet. 'Sex': Uitgegeven door Nilsson Lamm. Prijs ca. fl. 87,50 230948 okt 92. AMSTERDAM ANP De auteur Chris Rippen (1940) heeft voor zijn boek 'Playback' de Gouden Strop 1992 gekregen. Aan deze prijs voor het spannende boek. die gis teren in Amsterdam aan de auteur werd uitge reikt. is een bedrag van 25.000 gulden verbonden. Rippens boek werd gekozen uit 29 boeken in de categorieën thrillers, detectives en spionage, die tussen mei 1991 en mei 1992 zijn verschenen. Be gin mei werden daaruit vier auteurs genomineerd voor de Gouden Strop. Naast Rippen waren dat Dirkje Kuik (N.V. Dopiflex), Martin Koomen (Geen pardon voor Portland) en Peter de Zwaan (Dietz). 'Playback' is Rippens tweede roman. In 1988 debuteerde hij met 'Sporen'. Het bekroonde boek 'Playback' gaat over een televisieproducent die na jaren weer contact op neemt met zijn oude dienstmaat. De producent wordt kort daarop ver moord. waarop de maat een onderzoek instelt. De jury onder voorzitterschap van Hans Knegt- mans noemde 'Playback' een sterke thriller. Rip pen is volgens de jury een 'aanwinst voor de lite ratuur'. „Hopelijk verschijnen zijn volgende boe ken wat frequenter dan eens per drie jaar.''

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 21