Andersen wacht al dertig jaar
Vogels op de muur
Cultuur&Kunst
Van Tour de France tot theater
Cats terug
in Carré
Knap acteerwerk in 'Het Interview'
ZATERDAG 17 OKTOBER 1992
Leiden Klassiek in The Duke
leiden Jazzcafé The Duke gaat weer klassiek. Morgenmiddag,
zondag 18 oktober, begint het klassieke seizoen met een optre
den van het Quazona trio, bestaande uit Manon Meijer (fluit),
Désirée Vergers (fluit) en Coriene 't Hoen (cello). Op het pro
gramma staan de Londen Trio's van Haydn, het Trio in G ma
jeur van Stamitz, het Trio voor 2 fluiten en cello van Schmitt en
Opus 31 van Hoffmeister. Het concert begint om drie uur.
Herfstvakantie in Volkenkunde
leiden Voor kinderen van 9 jaar en ouder staan volgende week
in het Rijksmuseum voor Volkenkunde allerlei activiteiten op
het programma: workshops batikken, een film en een speur
tocht over de tentoonstelling, gelegenheid om van papier een
Indonesische kroon te maken, kleien of luisteren naar een
sprookje, gamelan bespelen en Batak toverstaven maken. De to
neelgroep Delta presenteert zondag 25 oktober ter afsluiting een
Moluks verhaal met levende muziek. Voor informatie over aan
vangstijden e.d. kan men bellen naar de afdeling public rela
tions. 071-211824.
Lezing over architectuur
leiden» Architect Koen van Velzen houdt woensdag21 oktober
een lezing in de Waag over zijn opvatting over functie en beteke
nis van architectuur. Van Velzen verzet zich tegen de neiging in
de hedendaagse bouwkunst om meer aandacht te besteden aan
het uiterlijk van een bouwwerk dan aan de kwaliteit van de
ruimte. Deze lezing is de derde uit een cyclus die de Waag dit
jaar organiseert in samenhang met een serie tentoonstellingen
rond het thema beeldende kunst en architectuur. Aanvang:
20.30 uur.
Wilt u een
nieuwbouwwoning kopen?
Kom dan naar de voorlichtingsavond
Welkom
donderdag 22 oktober
in het Parktheater, Cornelis Geellaan 2
(zijstraat Raadhuisstraat)
te Alphen a/d Rijn.
Ontvangst vanaf 19.30 uur;
aanvang 20.00 uur.
HULS HYPOTHEEK
Adviesburo Huis Hypotheek. Onafhankelijk hypotheekadvies
Aarplein 2. 2406 BZ Alphen a/d Rijn,
telefoon 01720-24003, werkt samen met vele geldverstrekkers en
it Drieman makelaardij te Alphen a/d Rijn, Nieuwkoop en Woerden (lid NVM)
leiden Van kunstenaar Jan van der Ploeg is het schilderij 'Vögeln',
dat de buitenmuur van de Meelfariek (zijde Zijlsingel) siert. Het
hangt er tot en met december. Van der Ploeg heeft ook een exposi
tie in galerie Stelling (t/m 17 november), waarop vogels eveneens
een grote rol spelen. foto pr
Portret burgemeestersvrouw
new york anpderacken.
Het schilderij behoort tot de
Het Stedelijk Museum Alkmaar zogenoemde Alkmaarse School,
heeft bij het veilinghuis Chris- Maria van Herlaer trouwde met
i New York voor 5.445 gul
den een portret gekocht van
Maria van Herlaer. Zij was de
echtgenote van de 17de eeuwse
burgemeester Gerard van Vla-
Van Vladeracken in 1639. Op
het schilderij staat zij afgebeeld
in een zwart kostuum met een
wit zijden kraag en een zwart
zijden kapje op het hoofd.
Spiegelwanden
GLAS EN SPIEGELS
Glazen meubelen
Vitrines
m0d*' Votmol.nar.cht4
Mottefïtr.Wn 2312 PH Leiden (NL)
Alles uit eigen atelier Telefoon: 071 - 21 80 55
redactie cees van hoore
ruygrok [CHtf)
Maastricht De voormalige wielerprof Peter Winnen, ooit v
'Het kruis van Bourgondië' in Maastricht druk met de leesrepetitie v
in de Tour-etappe Alpe d'Huez, bouwt een nieuwe carrière op als acteur. Deze week was hij in cultureel centrum
i 'Piek Up', een door Gerardjan Rijnders geschreven stuk. Tegenspeelster is de actrice Lineke Rijxman.
FOTO ANP
Fan haalt singer-songwriter naar Leiden
Sommige popmusici moeten heel lang wachten op
erkenning. John Hiatt is een bekend voorbeeld. Hij
maakte al twintig jaar platen, voordat hij aan het
eind van de jaren 80 doorbrak naar een groot pu
bliek. Hiatt heeft de wachtkamer mogen verlaten,
maar waar hij vandaan kwam, zitten nog heel wat
uitstekende popmuzikanten hun jaren te slijten.
Slechts bekend bij een kleine schare trouwe fans
bespelen zij het zalencircuit. Soms staan ze in het
voorprogramma van een grote band, soms krijgen
ze een veelbelovend platencontract. Maar lang
duurt het nooit. Sommige van deze singer-songwri
ters verslijten meer platenmaatschappijen dan gita
ren.
leiden/leiderdorp.
wilfred simons
De Amerikaanse popmusicus
Eric Andersen is zo'n geval. In
middels heeft deze leeftijdge
noot van Kenny Loggins, Dan
Fogelberg en Jackson Browne
zestien platen op zijn naam
staan en een zeventiende on
derweg (de eerste dateert uit
1965).
Hij heeft gespeeld met lanis
Joplin, Bob Dylan, The Band,
Steve Win wood, The Grateful
Dead. Zij speelden zijn num
mers en zetten ze op de plaat,
maar zelf kreeg hij alleen de
royalties. De laatste jaren profi
teert hij van de revival van de
folk-muziek en krijgt hij iets
meer aandacht. Toch heeft zijn
voorlaatste cd, Ghosts upon the
road, alleen bij de popcritici tot
juichkreten geleid. Leiden krijgt
op vrijdag 23 en zaterdag 24 ok
tober de gelegenheid om te ho
ren of Andersens obscuriteit te
recht is of niet. Hij treedt dan
namelijk op in galerie Stelling
aan de Burgsteeg, voor wat zijn
eerste Nederlandse optredens
zullen worden.
Verslingerd
Andersen is door Leiderdorper
Hans van Polanen naar Neder
land gehaald. De nu 40-jarige
Polanen omschrijft zichzelf
als t
i fan i
i het
„In 1968 kocht ik zijn eerste
elpee. Sindsdien ben ik verslin
gerd aan zijn muziek. Ik niet als
enige, hoor. In Leiden en Lei
derdorp heeft hij een kleine,
maar trouwe schare fans." Van
Polanen kan het weten, want hij
is ook eigenaar van 'CD-Spe-
cial', een cd-uitleenwinkel aan
het Leidse Levendaal. De mu
ziek van Andersen wordt daar
regelmatig gevraagd.
Van Polanen houdt van An
dersens muziek omdat daarin
een grote ontwikkeling te horen
is: „In de jaren '60 en '70 maak
te hij folkmuziek. Je kon hem
toen goed passen in het rijtje
Jackson Browne en Dan F ogel-
berg. De laatste jaren is hij meer
opgeschoven in de richting van
John Hiatt, Tom Waits en Rob
bie Robertson. Hij speelde ook
samen met Suzanne Vega. Zijn
nieuwe cd, die Bittersweet for
ever gaat heten, kun je mis
schien vergelijken met de
nieuwste cd van Vega. Ze heb
ben dezelfde producer, Steve
Abbaddo."
Brian Epstein
Andersen is inmiddels bijna
vijftig. In 1967 zag het ernaar uit
dat hij de sterstatus zou berei
ken, toen hij de belangstelling
had van Brian Epstein, de man
die The Beatles had grootge
maakt. Epstein stierf echter
echter voordat hij de promotie
van Andersen serieus ter hand
kon nemen. Vijf jaar later zag
het er opnieuw goed voor An
dersen uit, toen zijn elpee Blue
River een succes werd. Een op
volger moest zijn succes verze
keren, maar de 'moederhand'
raakte kwijt in het archief van
Columbia Records. De elpee
Stages: the lost Album verscheen
pas vorig jaar. nadat de band
tijdens een verhuizing in het ge
bouw van Columbia werd te
ruggevonden. Zo had Andersen
steeds pech.
Van Polanen hoopt dat het nu
echt gaat gebeuren: „Hij is altijd
scherp gebleven, ook van uiter
lijk. Hoe hij het doet weet ik
niet, maar hij ziet er niet ouder
uit dan vijfendertig. Als je hem
op het podium ziet. voel je ge
woon zijn charisma."
Van het concert in Stelling
heeft Van Polanen grote ver
wachtingen: „Hij doet zowel
een akoestische als een elektri
sche set. Het leuke is dat Suzan
ne Vega op hetzelfde vliegtuig
zit als hij. Ik weet voor 95 pro-
een/ zeker dat zij naar het con
cert komt. maar ik denk niet dat
ze ook optreedt."
Kaarten 17,50 gulden zijn
nog beperkt verkrijgbaar bij
CD-SpeciaJ aan het l.evendaal
in Leiden. Bellen kan ook: 071-
123621/416802.
Boertige scherts
in operascènes
La Gran Scena
CABARET
RECENSIE MONICA SCHIKS
La Gran Scena Opera Company di
New YorV met operascènes van o a
Wagner. Verdi en Mascagni Genen
op 16/10 in de Leidse Schouwburg
Eric Andersen heeft al 16 albums op zijn naam staan, maar de grote doorbraak komt n
zich verkleden
om vrouwenrollen uit het
ijzeren operarepertoire te
vertolken, belooft dat een
lacherige avond te worden.
In het vooruitzicht werden
parodieën gesteld op de
vaak absurde verhaallijnen
van de opera en op de on
hebbelijkheden van
operadiva's. In afwachten
de stemming bezocht ik het
theater aan de Oude Vest;
werd het banaal of onder
houdend, lag het accent op
muziek of op cabaret?
Zoals zo vaak lag de
waarheid ergens in het
midden. De aria's werden
(met een overdaad aan
woorden en 'versprekin
gen') aan elkaar gepraat
door een diva-in-ruste. Syl
via. Dit was het 'conferen
ce-gedeelte' waar slechts
een deel van het publiek
mee geamuseerd werd. Het
operagedeelte begon zwak:
een langdradige "Walkuren -
rit' vormde de openingsscè
ne. De 'dames' kwamen op
in avondtoilet, liepen elkaar
voor de voeten en schalden
met ijselijk hoge en harde
sopraanstemmen 'Hoioho-
to'. Hiermee hadden we
dan ook het zwakste deel
van de voorstelling achter
de rug. De beste momenten
ontstonden in de aria's
waarin de muziek de
hoofdrol speelde. Zingen
kunnen ze namelijk wel, die
mannen met hun
falsetstemmen, en muzikale
sfeer en stemming schep
pen ook. Doodstil was het
publiek dan ook tijdens de
Verdi-aria's uit Rigoletto en
II Trovatore. Ondanks de
scherts bleven de scenes in
hun geheel boeiend. Asso
ciaties met het muzikale
duo 'Mini en Maxi' en met
de Disney-film 'Fantasia'
pleitten voor de kwalitiet
van deze voorstelling, lam
mer genoeg veranderde
door een teveel aan boerti
ge scherts (de lachers zullen
het niet met mij eens zijn)
het fragment uit 'Cavalleria
Rusticana' van Mascagni in
een 'theater van de lach'.
Ook al was het publiek gul
met zijn applaus, een
staande ovatie kon er toch
niet af.
AMSTERDAM ANP
De musical Cats komt weer
naar Carré in Amsterdam. De
derde editie van deze succ esvol
le voorstelling zal er van 27 no
vember t/m 13 maart te zien
zijn. Het grootste gedeelte van
de Nederlandstalige katten is
nieuw en de opzet van de be
roemde vuilnisbelt is anders.
Doordat CarTé aan het verbou
wen is speelt alles zich af in de
piste van het theater.
Cats, met muziek van Andrew
Lloyd Webber naar gedichten
van T.S. Eliot, is vertaald door
Gerrit Komrij. De musical was
voor het eerst in Amsterdam te
zien tijdens de viering van het
eeuwfeest van het Koninklijk
Theater Carré in 1987. De terug
keer in Nederland van Oom
Deuteromium. Grisabclla de
Glamourkat en de andere ka
rakters brengt het totaal aan
originele internationale produk
ties op negen. Intussen hebben
zo'n 42 miljoen mensen overal
ter wereld de show gezien. Voor
de nieuwe serie uitvoeringen
zijn al ruim 85.000 kaarten ver
kocht, aldus Carré.
<isie wijnand zeilstra
i Natalia Ginzburg door theatergroep
Vlatin van Veldhuizen Spel Cas En-
te zien 18 en
19/12, LAKtheater, Leiden
De afspraak voor een interview loopt tot
tweemaal toe mis. De te interviewen auteur
vond het beide keren kennelijk niet de
moeite waard om de journalist tijdig te
waarschuwen. Die journalist wordt in deze
theaterproduktie van Carrousel gespeeld
door Cas Enklaar die er aanvankelijk een
naïeve, ouwelijke jongen van maakt. Alleen
al uit zijn houterige motoriek aan het begin
van de voorstelling spreekt een bijna dwe
perige bewondering voor de auteur.
Bij afwezigheid van de eigenlijke hoofd
persoon raakt de journalist in gesprek met
diens vriendin. In zekere zin is zij n lotge
note, want vanwege zijn veelvuldig verblijf
buitenshuis is de schrijver ook voor haar
onbereikbaar. Marlies Heuer weet een der
gelijk rol een enorme suggestieve spanning
mee te geven. Haar gezicht schiet in het be
gin regelmatig in een van pijn vertrokken
grimas. In het derde deel lijkt haar persona
ge zich met de eenzaamheid in haar relatie
te hebben verzoend.
Tien jaar na zijn eerste bezoek namelijk
verschijnt de inmiddels ex-journalist voor
de derde maal bij het huis van de schrijver.
Zijn interesse voor
geheel kwijt. Het stuk bevat dan zelfs iets
van een ontknoping, als tussen de regels
blijkt dat hij door een bepaalde affaire aan
de psychische instorting van de auteur me
de schuldig is.
Dit stuk steunt vrijwel geheel op de con
versatie tussen deze twee personen. Heuer
en Enklaar tonen zich weer eens groot
meesters in het treffend plaatsen van op
merkingen met die befaamde licht-ironi-
sche ondertoon. Knap acteerwerk dat zon
der problemen ruim anderhalf uur blijft
boeien. De sobere aanpak, oftewel de kunst
van het weglaten toont hier haar sterke
t-'oef.