In den beginne was het boek Zweverige 'Gesprekken' Cultuur&Kunst Prachtige produktie van De Toneelfabriek Inner Circle zetLVC op z'n kop De lichtval van Zijlstra Russen willen tekeningen teruggeven VRIJDAG 16 OKTOBER 1992 Kenners keuren kunst leiden» Stedelijk museum De Lakenhal houdt in samenwerking met veilinghuis Sotheby's morgen, zaterdag 17 oktober, een spe ciale kunstdag onder de titel 'Kennis over kunst'. Conservatoren van de Lakenhal en experts van Sotheby's staan van 10.00 tot 16.00 uur klaar in het museum aan de Oude Singel 28 in Leiden om informatie te geven over meegebrachte voorwerpen. Ook is een restaurateur aanwezig voor adviezen. Kinderen vieren boekenweekfeest leiden De bibliotheek houdt morgen, zaterdag 17 oktober, in samenwerking met de boekhandels De Kier, Kooyker en Zand vliet, een kinderboekenweekfeest in de Stadsgehoorzaal aan de Breestraat 60 in Leiden. Van 11.00 tot 16.00 uur zijn daar allerlei activiteiten, zoals de kindermusical 'Mijn lievelingslap' (11.30 uur) en theater door Frank en René Groothof (14.00 en 15.30 uur). De schrijver Evert Hartman komt signeren (12.00-15.00 uur). theater recensie conny van der zande Twee eenakters door De Toneelfabriek: Time Immemorial' van Sue Baxter, spel Eszter Boross en Eugene Tros. regie Amanda Wolzak. 'De Les' van lonescu, spel Loek Janssen. Enne Koens en Jaap van der Zwan, regie Ewout Gillissen; ge zien Microtheater Impenum 15-10 aldaar nog te zien 16. 17. 22. 23 en 24 oktober. Wie denkt dat mooie voorstel lingen alleen door professionele acteurs gemaakt worden, heeft het helemaal mis. Dat bewijst de prachtige produktie van 'De Toneelfabriek', een Leidse to neelgroep die in 1989 ontstond uit een cursus theater die in de Droomfabriek gegeven werd. Deze toneelgroep brengt twee eenakters die zeer van elkaar verschillen. In de eerste, Time Immemo rial', zien we een man in een stoel en een vrouw die hem ver zorgt. Ze spreken niet, maar uit de handelingen en blikken kun nen we opmaken dat deze twee mensen een relatie hebben die ernstig is verstoord. Het is een liefdesrelatie die drijft op herin neringen, stille verwijten, grote hartstocht, ergernis, spijt, ver driet en vertrouwen. In de scène waarin de vrouw de man een bakje yoghurt voert zijn al deze emoties merkbaar. De man hapt eerst gulzig, laat vervol gens yoghurt langs zijn kin lo pen en tot slot wendt hij zijn hoofd af. De vrouw voert hem met geduld, schraapt liefdevol met de lepel de restjes yoghurt van zijn gezicht, en gaat dan over op de automatische piloot. Toverwoord in deze scène, trouwens in de hele produktie, is de concentratie. De acteurs zijn zich constant bewust van de ander. Zo ontstaat er een spanning waardoor het zelfs boeiend is om te zien hoe de vtouw de luxaflex opent, hoe zij stofzuigt en hoe de man zijn mimiek gebruikt. De partners zoeken toenadering tot elkaar maar dat lijkt niet te lukken. Wat er precies ooit tussen hen is voorgevallen en hoe het met hen verder moet, wordt aan de verbeelding van de toeschou wer overgelaten. Na dit wat zware begin biedt het tweede stuk, 'De les', ver maak met een luchtiger karak ter. Een professor geeft in dit absurdistische stuk les aan een uitdagende en naïeve leerlinge. Ook hier weer geconcentreerd samenspel waardoor de voor stelling constant spanning houdt en geen moment inzakt. Voor de ware theaterliefhebber is er de komende dagen dus maar eén weg mogelijk, die naar microtheater Imperium. RECENSIE HANS KEUZERS Inner Circle: Carlton Coffey - zang. Touter Harvey - toetsen, vis - bas, Lanc derley - sologi Gezien: 15 oktober. LVC. Leiden Eindelijk na een lange tijd heb ben ze weer een hit. De single 'Sweat (a lalala long)' van de reggaeformatie Inner Circle staat overal in Europa nummer 1. Het nieuwe album 'Bad to the Bone' is ook al zo'n bloedcom- mercieel produkt. Een zeer ge likt klinkende CD en de band gaat behoorlijk met zijn tijd mee, want bij een aantal num mers is er zelfs sprake van hou- se-achtige intro's met gesam- pelde scratch-thema's. Van dat laatste was gisteren gelukkig maar! zeer weinig te merken. Een sterke zet van de broer tjes Lewis nu eenmaal de meesterpionnen in de band is het aantrekken van de jonge toaster Angel Iree. Leadzanger Charlton Coffey, toch iemand met een niet onaardige stem, wordt soms compleet wegge- toast door de jonge DJ. Zijn par tijen zijn zo glashelder en wor den met zo veel wilskracht en fantasie gebracht, dat het je koude rillingen bezorgt. Het grote geheim op de achtergrond blijft voor mij toch Ian Lewis. Zijn waanzinnige basdreunen geven de groepssound een on gekende intensiteit. Het sterke 'Hang on to the rythm', het aloude hitsucces 'Bad Boys' en de schitterend opgebouwde ballad 'Black Roses' zijn zonder meer de hoogtepunten van de avond. Het twee maal spelen van de hitsingle 'Sweat' is met zo'n omvangrijk oeuvre natuur lijk een zwaktebod, maar als Angel Iree tot tweemaal toe met een schitterende toast de zaal op zijn kop zet is dat snel verge ten. Het traditionele 'let's get together' met een ongelooflijke publieksparticipatie beëindigt een concert van een groep die na 18 jaar nog best wat jaar tjes meekan. Mooi vormgegeven thema-expositie in Frans Halsmuseum Zonder notatie dreigt vergetelheid, zonder geschreven bronnen spreken geschiedkundigen van prehistorie. Zelfs jurisprudentie de juridische praktijk die niet stoelt op een in boek opgenomen wet steunt op schriftelijke be wijzen. Het boek domineert onze Jonge Geschiedenis sinds de Middel eeuwen. Met de bijbel in de hand werd gekerstend, met een onderling afwijkende uitleg van de heilige schrift sloegen papen en ketters elkaar de hersenen in, met weer andere boeken onder mijnden schrijvers sinds de Ver lichting de dominante positie van het geloof. Zó belangrijk lijkt het boek aan het eind van dit tweede millennium niet meer, maar het is nog wel na slagwerk, vademecum, status symbool, verzamelobject, meu belstuk. In het Haarlemse Frans Hals museum is een verbazingwek kend leuke thema-expositie te zien over al die functies van het boek. Dat gebeurt niet door simpelweg alle belangrijke boe ken op een rijtje te zetten, maar als het ware door een poging te wagen een systematische cata logus te vervaardigen. De sa menstelsters van deze expositie hebben inventief gebruikt ge maakt van beeldende kunst als observatiemiddel bij uitstek. Immers, als door de eeuwen heen een boek zo belangrijk werd gevonden dat het werd af gebeeld, of dat de uitwerking die het bewerkstelligde werd ge toond, dan had het werkelijk gewicht. Beeldende kunst spie gelt de tijd waarin ze ontstaat altijd. Door bovendien beelden, schilderijen, voorwerpen en grafische vormgeving bij de ex positie te gebruiken is het mak kelijker om, in een historisch perspectief, te selecteren. Stijlbreuk Daarnaast vormt de keuze voor visualisering van het expositie thema al een stijlbreuk en een paradox van jewelste. Je ziet hoe belangrijk het boek is: je bekijkt de plaatjes. Het lezen zelf heeft bij deze expositie nog slechts een dienende functie. Je stapt door een reusachtige boekomslag de tentoonstel lingsruimte in, maar in die 'kaft' van het boek zitten kleine boek jes verborgen die je reisgids zijn. De bedoeling is vernuftig: om meer te weten over de beel dende kunst heb je toch weer gedrukte media nodig. De vormgeving van de ten toonstelling lijkt als twee drup pels water op het gelijknamige boek, waarvan ze is afgeleid. Niet zelden wordt een stukje tekst opgeblazen. Een opgebla zen foto van het portret dat Quinten Matsys maakte van Erasmus, dient als een wand- vullend beeld. Je wankelt door Desiderius' formaat naar achte ren, maar eigenlijk moet je vlak bij de foto je oor te luisteren leggen, want dan hoor je 'hem' zachtjes zijn Lof der Zotheid prevelen. Het boek domineert ons we reldbeeld nog altijd, misschien minder opvallend dan in de zestiende of negentiende eeuw, toen het op portretten uitge beelde boek iets zei over ons beroep, geloof, opvoeding, nor men, pose, tijdspassering of on ze honger naar kennis en macht. Daarnaast moet je gewoon genieten van wat er aan oude èn nieuwere kunst te zien is. Dit artikel wegleggen, je naar het museum spoeden en die 'cata logus' aanschaffen. Expositie: In het licht van het lezen de rol van het boek in de beeldende kunst. Naar aan leiding van gelijknamig boek, samengesteld door Henriëtte Omslag van de catalogus 'In het licht van het lezen'. Het boek domineert ons wereldbeeld nog altijd. foto cpd Fuhri Snethlage en drs. B. Waanders ter gelegenheid van Haarlem, t/m 10 januari 1993. Zuur. Vormgeving: Henri Velt- 25-jarig bestaan ECI (f49,50). Open: zo. 13 t/m 17 u., ma. t/m man Margot Rolf. Uitgave: Te zien: Frans Halsmuseum, za.llt/ml7u. beeldende kunst recensie mart1ne ballast Expositie Schilderijen, tekeningen en grafiek van Antine Zijlstra Te zien tot 30 oktober, do t/m zo van 13-18 uur Galene Verbaar. Schoolstraat 9, Was- Antine Zijlstra is niet geïnte resseerd in 'schilderen naar het leven'. Ook ziet zij het, ir eigen zeggen, niet als haar taak om verhalen of emoties op de toeschouwer over te brengen. Haar be langstelling gaat in eerste in stantie uil naar compositie, lichtval en sfeer. De belangstelling daarvoor an deze net afgestudeerde kunstacademie-studente blijkt overduidelijk uit haar werken getiteld 'Voor jaarslicht'. In elk van deze werken zit of hangt een m lijk naakt in een stoel. De ge zichten zijn niet uitgewerkt. En de lichaamsvormen zijn proportioneel niet altijd c eet. Waar het om gaat is lichtval. De lichtbron is veelal i raam waar Zonlicht doorheen schijnt. Uit de twee 'Voorjaarslich- en' die met olieverf zijn schilderd, spreekt de fascina- voor de werking van licht op lichamen en de relatie i dit verlichte lichaam tot zijn donkere omgeving het duidelijkst. In 'Voorjaarslicht s het uitgestrekte zittende lichaam van het manlijk naakt bijna wit. Het steekt af tegen de houten stoel met rode bekleding en de blauwe achtergrond. De sfeer is stild. Zo verstild en statisch dat het een beetje saai is. Er spreekt voor mij een akeP passiviteit uit. De 'Voorjaarslichten' die met aquarel en conté op pa pier zijn gemaakt, vind ik i stuk boeiender. Met blauwe verf en grijs, wit en zw conté wordt hetzelfde onder werp een stuk levendiger en krachtiger afgebeeld. Naast de aquarel 'Voorjaarslichten' ?r nog één werk dat mij bovenmatig boeit. Hel 'Oude Man' gemaakt met inkt en conté op grijs papier. Van de oude man zien we al- i de achterkant van het hoofd en de schouders. Die ijn, in mijn ogen, met heel cel vakmanschap en liefde getekend. Een juweeltje. parus De Colombiaanse beeldhouwer Fernando Botaro poseert bij een van zijn sculpturen dat deze week op de Champs Elysées in Parijs werd geplaatst. Dertig beeldhouwwerken zullen op deze laan worden geplaatst, terwijl een galerie èn het Grand Palais andere beeldhouwwerken, schilderijen en tekeningen van Botaro exposeren. foto ap Nederlandse delegatie optimistisch over terugkeer Koenigs-collectie Een Nederlandse ambtelijke delegatie toon de zich gisteren in Moskou zeer optimis tisch over een snelle terugkeer van de Koe- nigs-kunstcollectie naar Nederland. Direc teur Robert de Haas van de Rijksdienst voor de Beeldende Kunst zei nog geen exacte da tum te kunnen noemen. Maar een ontmoe ting met cultuurminister Sidorov heeft hem ervan overtuigd dat van Russische kant geen obstakels zullen worden opgeworpen voor teruggave van de verzameling van 526 tekeningen van beroemde kunstenaars als Duereren Rembrandt. Voor het einde van deze maand Jioopt de Nederlandse ambassadeur Joris Vos met Si dorov de collectie te gaan bekijken. Tot nog toe bevindt die zich op een voor de Neder landers officieel onbekende bestemming. Niettemin is De Haas ervan overtuigd dat de kunstwerken, aan het eind van de Twee de Wereldoorlog door het Rode Leger uit Duitsland naar de Sovjetunie getranspor teerd, zich in goede staat bevinden. „Sidor ov wil de collectie eerst zelf zien voordat aan de fase van gesprekken over teruggave kan worden begonnen", aldus De Haas. Bo vendien wil de Russische cultuurchef de verzameling tekeningen van beroemde kunstenaars als Rembrandt en Duerer eerst in Petersburg en Moskou tentoonstellen. De Haas baseert zijn optimisme over een snelle terugkeer ook op het feit dat van Russische kant niet wordt gestreefd naar een handel tje. „Sidorov heeft gezegd dat teruggave van geroofde kunstschatten moet gebeuren op een manier die de Russische waardigheid niet schendt", aldus De Haas. Sidorov onthulde twee weken geleden dat de collectie zich op Russisch grondgebied bevindt. Tot dan toe had Moskou Neder landse verzoeken om teruggave afgehouden met de bewering niets over de verblijfplaats van de collectie te weten. Sidorov is voorzit ter van een regeringscommissie die de te ruggave van op de Duitsers veroverde kunstschatten moet regelen. Volgens De Haas wordt van Russische kant erkend dat de Nederlandse collectie 'een geval apart' is, dat als een van de eerste moet worden geregeld. De 526 tekeningen van beroemde kunstenaars werden bij het begin van de oorlog door de Rotterdamse havenbaron Van Beuningen aan het Dresdnermuseum verkocht. Volgens internationale wetgeving zijn dergelijke transacties in oorlogstijd on geldig. Rusland erkent dat, aldus De Haas. Hij schat de waarde van de collectie op dertig tot veertig miljoen gulden. „Maar die kan pas echt worden vastgesteld als experts de verzameling hebben kunnen bekijken", zegt hij. Volgens De Haas zijn er van Russi sche kant geen tegenclaims gelegd op Rus sische kunstwerken die zich in Nederlands bezit bevinden. Onder cultuurminister Goebjenko (Sidjiovs Sovjet-voorganger) waren die er wel. Haarlems Toneel Regie: Wim van Rooij Spel Hidde Maas. Mar- lous Fluitsma, Jim Berghout. Jules Croiset, Elsje Scherjon en Man- anne Vloetgraven. Gezien; 15/10 Schouwburg, Leiden. 'Mijn stukken zijn atmosferisch' staat er in het programmaboekje. Dat is mooi gezegd van de Franse schrijfster Yasmina Reza, van wie het ci taat afkomstig is. Voorzover het slaat op haar notabene met een prijs bekroonde toneelstuk 'Gesprekken na een Begrafeniè', bestaat dat zoge heten atmosferische uit een aaneenschakeling van langdradige en zweverige scènes. Het Haar lems Toneel dat het stuk op het repertoire heeft genomen, weet er duidelijk niet goed raad mee. Zes mensen bijeen na een begrafenis op het ei gen landgoed in de Loiret in Frankrijk: de drie kinderen van de overledene, Nathan, Edith en Alex, zwager Pierre en diens echtgenote en ten slotte Elisa, de (ex-)minnares van zowel Alex als Nathan. Men mijmert wat over leven en dood, er volgen Kinderexpositie en kinderdag Collages en tekeningen van kin deren waren onder het motto van de Kinderboekenweek 'Land in ziiicht' in de Leidse bi bliotheken te zien. Morgen, za terdag 17 oktober, zijn alle wer ken samengebracht in de Stads gehoorzaal aan de Breestraat 60 in Leiden. Tijdens de herfstva kantie van maandag 19 tot en met zaterdag 24 oktober is het werk dagelijks van 11.00 tot 16.00 uur te bezichtigen in Cul tureel Centrum de X, Haarlem merstraat 52, Leiden. Daar wordt ter afsluiting van de kin derexpositie op 24 oktober (van 11.00 tot 16.00 uur) ook een Kinderdag gehouden met jong leurs, clowns en kermisachtige attracties. Expositie van Kees Buurman leiden Kees Buurman opent vandaag zijn tweede tentoonstelling in de Winkel aan de Nieuwe Rijn 89 in Leiden. Zijn recente goua ches zijn te zien op vrijdag van 20.00-22.00 uur, zaterdag 11.00- 17.00 uur, zondag 14.00-17.00 uur en maandag en woensdag 20.00-22.00 uur. enkele bekentenissen over onderlinge relaties, er worden een paar steken onder water uitgedeeld en men haalt, zoals dat hoort, herinneringen aan de overleden vader op. En zo kabbelt het stuk traag voort. Het ergste van dat alles is nog dat op één a twee uitzonderingen na niemand van de acteurs de juiste vorm hiervoor weet te vinden. Veelal over heerst zo'n gemaakt toneeltoontje met van die beladen spreekpauzes die diepgang achter de ge sproken woorden moeten suggereren. Alleen Ju les Croiset als zwager Pierre is met zijn professio neel getimede commentaren een verademing. En Elsje Scherjon als zijn echtgenote kan wel eens grappig zijn. De rest doet zijn best, maar komt niet verder dan vrij platte typeringen. Zo dient bijvoorbeeld Alex de psychisch gespannen verliezer te zijn, en Nathan de meer ontspannen winnaar. Aan dat beeld proberen respectievelijk Jim Berghout en Hidde Maas keurig en zo nadrukkelijk mogelijk te voldoen. Het levert in elk geval geen spannende interpretaties op - nog afgezien van het met herfstbladeren bedekte toneelbeeld dat ons herf stige melancholie tracht in te peperen. katwuk/noordwuk/leiden Kin dertheater Clown Zizero verzorgt de komende dagen drie optre dens in de regio, te beginnen op zaterdag 17 oktober in het Kat- wijkse Tripodia. In Noordwijk komt Clown Zizero op dinsdag 20 oktober in de Kuip en woens dag 21 oktober is hij in de kapel zaal van K O in Leiden. Alle voorstellingen beginnen om twee uur. Clown Zizero trekt op met zijn vriend Lucas Beertje Bijsterman. Maar als Beertje Knorrebor te genkomt en verliefd wordt op deze grote blauwe vrouwtjes- beer, is Zizero bang zijn vriendje kwijt te raken. foto pr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 20