Anneke Grönloh J^jjjkdichthCid pro^rcirnnis.' S Nieuw cabaretprogramma met 'de beroemdste Tukker van Nederland' zegt niets over de kwaliteit Het rare broertje van Herman Finkers Rtv show De andere kant van WOENSDAG 14 OKTOBER 199210 Berdien Stenberg: „Zelf je kind voeden is één van de leukste dingen die jein je le ven kunt meema ken." foto pr ZOGEZEGD natuur, en dit was puur natuur. Tweedui zend jaar geleden ging het precies hetzelf de, dat gaf mij een enorme kick." (Berdien Stenberg in Privé) „Film interesseerde me al niet meer toen ik me er nog mee bezig hield. Dus kunt u nagaan in hoeverre het me vandaag nog boeit. Film is, wat mij betreft, onlosmake lijk verbonden met zo'n troep in mijn le ven, dat ik er nooit meer iets over wil ho ren, en dat ik me er zeker niet meer mee bezig wil houden. (Brigitte Bardot in Humo „Vooral vrouwen kunnen in de liefde ex treem ver gaan. Mannen zijn veel kortzich- tiger. Op wetenschappelijk gebied of in zaken bereiken ze grote dingen, maar in de liefde zijn het volstrekte idioten. Lafaards!" (Roman Polanski in Panorama) „Ik heb een prachtige vrouw, die uit een eerder huwelijk twee pracht-dochters meebracht. Voor mij zijn ze als mijn doch ters en ik houd van ze als mijn dochters. En las ik dat dan zie, denk ik: verdomme, dat heb ik dus voorbij laten gaan. Eigen kinderen, dat is het enige dat ontbreekt in het schilderijtje van mijn leven." (Ralph Inbar in VARA TV-Magazine) „Ik wil zeker kinderen. En als ik ze niet kan krijgen, adopteer ik ze wel. En zelfs als ik geen enkele man vind met wie ik mijn leven wil delen, dan word ik wel BOM-moeder." (Zangeres Nancy Boyd in Story) „Ik wilde dolgraag een rol in 'Bureau Kruislaan', maar toen ik dat politie-uni- form aan had, voelde ik me heel naar. Al die herinneringen uit mijn diensttijd kwa men weer boven. Ik zag het niet zitten. Nu speel ik de rol van Guus Bals als recher cheur in burger." (Frederik de Groot in Pri vé) „Midden op de dag sloeg Haye een arm om me heen en vroeg: 'Syl, wil je met me trouwen?' Ik wist niet hoe ik het had en liep geschrokken weg. Op de een of ande re manier kon ik dat aanzoek niet serieus nemen. Pas een week later gaf ik Haye in direct mijn antwoord. Zo van: dat meende je toch niet echt hè. Ineens schoten we al lebei in de lach. Haye vatte het blijkbaar luchtig op. Gelukkig maar, want eigenlijk zei ik 'nee'." (Sylvia Millecam in Story) „Het is hondsmoeilijk om iets op het scherm te krijgen, maar als het eenmaal succes heeft, is het ook niet meer van het scherm te branden." (Haye van der Heyden in VARA TV-Magazine) De sprookjes dat Tatjana en ik de groot ste bonje zouden hebben gehad, zijn uit de lucht gegrepen. Net als die indianen verhalen dat ik overal en nergens in het land huizen laat bouwen om in te gaan wonen. Waar halen mensen die onzin van daan. Als artiest ben je soms net loslo pend wild voor sommige bladen." (Gerard Joling in Story) „Sommige vrouwen vinden het niet fijn hun kind zelf te voeden maar ik vond het één van de leukste dingen die je in je le ven mee kunt maken. Ik houd veel van de Volgens het onder zoeksbureau Intomart is de gemiddelde be trouwbaarheid van de hier toegepaste kijk- dichtheidsmetingen 95 procent. foto hans van weel STRIPS vol en toch riep de beroemde cabaretier de hulp in van zijn broer. Maar Herman heeft dat nodig, een clan van vrienden, een broeinest van humor, een steun in de rug voor een perfec- tionist, die even getalenteerd als onzeker is. „Dat klopt", beves tigt Wilfried Finkers. „Maar het clubje bestaat niet alleen uit Herman en mij. Onze impresa rio Eric Alferink heeft er van het begin af aan bij gezeten. Als hij lacht is hét leuk en als hij niet lacht is het niet leuk. Deze hu mor is in een vriendenclubje ontstaan en dat zal zo wel blij ven. Herman heeft dat nodig." Inmiddels levert Wilfried bij na de helft van de teksten. „Herman is echt doorgebroken met 'EHBO is mijn lust en mijn leven'. Dat was nog voordat ik meedeed. In die show zaten een paar zwakke momenten, maar Herman kon het zich niet ver oorloven om ze weg te laten; dan zou de show te kort wor den. Hij zat dus te springen om teksten. Terwijl we nu met zijn tweeën de luxe hebben om tek sten over te houden. Zonder mij was Herman even populair, maar dan zou hij wat harder moeten werken." Finkers op tv is niet zo leuk als Finkers in de schouwburg, erkent ook Wilfried. „Maar dat geldt denk ik voor alle cabaret. Dat werkt het beste in een intie me sfeer. Er moet een wissel werking zijn tussen artiest en publiek. Herman buldert niet, zoals Youp van 't Hek, hij laat het publiek op zich af komen. Dat effect komt op televisie niet goed tot zijn recht." zoekcamera maakte opnamen van vecht- en vrijpartijtjes. En alweer: over de kwaliteit van de programma's geen woord. Er is in de VS zelfs eens een meet systeem uitgeprobeerd, dat met be hulp van een sensor op het bankstel de kijker identificeerde. De sensor gaf aan hoeveel de kijker woog, zodat de onderzoekers wisten welk gezinslid op welk moment keek. Maar deze methode werd aan de kant gezet, om dat de desbetreffende sensor een kind niet van een hond bleek te kunnen onderscheiden. Onderzoeksappara tuur, die op warmte-uitstraling rea geerde, bleek ook al onbruikbaar, want die apparaatjes raakten van streek als iemand elders in het huis een warme douche ging nemen. Maar wat voor apparatuur ook: geen enkele onderzoeker heeft be langstelling voor de inhoud van de programma's. Hoe meer stations in Nederland op de kabel worden gezet, des te nauw keuriger zal de adverteerder willen weten waar de kijker naar kijkt. Het zal dus niet lang meer duren of Into mart stuurt ook horloges met zender tjes het land in, of iets wat daar op lijkt. En ook hier zullen steeds sneller programma's gaan verdwijnen, die geen hoge 'horlogegetallen' opleve- De kwaliteit van het gebodene zal adverteerders en exploitanten van tv- stations nog minder dan nu een zorg zijn. en aantal jaren geleden zei Herman Finkers in een inter- I j view: „Mijn broer Wilfried, die kan ook heel leuk uit de hoek komen. Wie weet staat hij in de volgende show wel op het toneel en zit ik achter de knoppen." Aan die nieuwe show leggen de gebroeders Finkers nu de laatste hand. Morgen is er in het Hoftheater te Raalte een try out te zien van 'Dat heeft zo'n jongen toch niet nodig'. Hetgeen de vraag op werpt: wie is nu 'die jongen'? Wilfried? Of toch Herman? In de jaren zestig scoorde Anneke Grönloh aan de lopende band hits. In 1963 kreeg ze een gouden plaat voor de single 'Soerabaja'. foto archief een harde leerschool gehad. Ik hoor bij de generatie van artiesten uit de jaren zestig. Wij hebben moeten knokken. Dat was misschien ook niet alles. Maar het is een feit dat heel veel van de artiesten die in die tijd zijn opgegroeid er nog steeds zijn, nog steeds volop werk hebben." „Tegelijkertijd zie ik ook best dat de technische mogelijkheden enorm zijn toegenomen en je zou wel gek zijn als jonge artiest, als je daarvan geen gebruik zou maken. Maar het gevolg is wel dat een aantal artiesten puur studio-arties ten zijn." Een deel van Annekes ervaring is op gebouwd op het toneel, bij de revues van Sleeswijk. „Daar heb ik geleerd het to neel te bespelen en te vechten om een zaal voor je te winnen. Want het zijn twee heel verschillende dingen: ergens binnenstappen waar de mensen reikhal zend naar je uitzien of onderdeel van een revue te zijn, waar het publiek denkt: we klappen pas als we het leuk of goedvinden." „Toen ik bij Sleeswijk zat, ben ik ook zangles gaan nemen. Toen pas. Tja, ik moest iedere avond Goldfinger zingen en in het weekend twee maal per dag. Die hoge noten aan het eind. Op een ge geven moment haalde ik die laatste no ten niet meer. Ik gebruikte m'n stem ver keerd, althans: m'n ademhalingstech niek deugde niet. Die techniek heb ik toen geleerd. Ik heb er nog profijt van. Want die stem van mij: ik heb hem niet gespaard, m'n stembanden zijn onder hand staalkabels. Maar je ademhaling: daar gaat het om." Talent Op de plaat werkt Anneke samen met Daniel Sahuleka. Hij is de stem op de achtergrond en hij heeft ook een num mer voor haar geschreven. „Ik ben zo blij dat hij heeft willen meewerken. Daai heb je nou zo'n talent, zo'n zanger die het verdient om te worden opgevangen en gekoesterd. Iedereen heeft wel eens van hem gehoord, maar wat hij werkelijk kan, weet bijna niemand. Hij kan knok ken. Maar wat je als artiest ook nodig hebt, is geluk." „Dat geldt zeker als je begint. Ik heb in de loop der jaren enige zelfkritiek ont wikkeld. Ik ben nu vijftig, maar ik heb al lang besloten dat ik ermee kap, als ik merk dat ik achteruitga en m'n agenda leeg blijft." Een minuscuul klein zendertje, ingebouwd in een polshorloge van een kijker, bepaalt tegen woordig in Amerika of tv-pro- gramma's op het scherm kun nen blijven, of na een paar afle veringen worden geschrapt. 'Watch Meter', zo heet het. Het vangt onhoorbare signalen, die aan verschillende tv-program- ma's worden toegevoegd, op en geeft die vervolgens door aan een centrale. Daar, bij de cen trale waar de kijkcijfers worden gemeten, weten ze in een oog wenk waar de draagsters en dragers van de polshorloges naar kijken. De adverteerder heeft er be lang bij, want de prijs van zijn tv-spot wordt bepaald door het aantal kijkers. Ook voor de ex ploitanten van tv-stations zijn de polshorloges van belang: hoe hoger de kijkdichtheid en hoe nauwkeuriger de meting, des te groter zijn de inkomsten. En hoe nauwkeuriger het kijkon derzoek cijfers produceert, des te minder hoeft er over de prij zen van tv-spots te worden on derhandeld. De kwaliteit van de programma's wordt door de polshorloges niet gemeten. Volgens het onderzoeksbu reau Intomart is de gemiddelde betrouwbaarheid van de hier toegepaste kijkdichtheidsmetin- gen 95 procent. In 850 Neder landse huishoudens hanteren 2100 gezinsleden van zes jaar en ouder aan- en uitknopjes. Na elke tv-dag worden de gegevens van hun kijkge drag naar een centrale computer ge stuurd. „Invoering van een nauwkeuriger systeem zou twee keer zo duur wor den. Daarom zien we er voorlopig nog maar vanaf', aldus Intomart-di- recteur Leendert van Meeren in het vakblad Intermediair. Maar ook hier geldt de grootste gemene deler. RTL 4 meet niet eens de waarde ring. Lage waarderingscijfers zijn geen stimulans voor de verkoop van recla mespots. Het Amerikaanse blad The Atlantic Monthly herinnerde kort geleden nog eens aan een onderzoeksmethode, die in 1965 door de Universiteit van Oklahoma enige tijd is uitgeprobeerd. Studenten plaatsten een camera in een huiskamer. Elke 15 seconden maakte de camera in de huiskamer een opname van de kijkers en tegelij kertijd van de beelden, die op dat mo ment op het tv-scherm werden ge toond. De onderzoekers constateer den, dat 19 procent van de tijd, waar in op het tv-toestel programma's te zien waren, er niemand in de kamer aanwezig was. Het toestel bleef echter gewoon aan. Verder werd duidelijk, dat 21 pro cent van de totale kijktijd de kijkers wel in de kamer aanwezig waren, maar helemaal niet keken. De onder- Wilfried geeft zelf het antwoord. „De man achter de schermen, de man van de niet-onmogelij- ke liefde, de stand-in van Her man die voor het oog van de roddelbladen met de vrouw van zijn broer trouwde, de 'broer van...' de beroemdste Tukker van Nederland, blijft het lulletje rozewater dat hij altijd was. Dat vind ik een prachtige rol. Er zit een hoop humor in. Ik heb geen enkele behoefte om Herman van de troon te stoten." Ook in 'Dat heeft die jongen toch niet nodig' komt Wilfried weer even opdraven. „Maar ik moet dan weer zo snel mogelijk van het toneel verdwijnen. Aan het eind van deze voorstelling kom ik enigszins in verzet tegen die ondergeschikte positie. En dat geeft dan een hilarisch ef fect. Ik moet daar zelf elke keer weer hard om lachen." Komisch effect „De rol die ik nu heb is vanzelf zo gegroeid. In de try outs van 'De zon gaat zinloos onder...' zong ik twee liedjes. Toen ik de video terugzag, dacht ik: waar om doe ik dat eigenlijk, waarom doet Herman dat niet? Er was eigenlijk geen reden voor. Het wekte bij mij de indruk dat er parade gestaan. Nog steeds als ik er kom, word ik er goed ontvangen met foto's in de kranten. Deze cd wordt daarom ook in Aziatische landen uitgebracht. Voor de mensen daar is de overstap qua genre wellicht ook niet zo groot." Polijsten „Het zijn songs die op de plaat staan zoals ze zijn gezongen", benadrukt An neke Grönloh. „Er is niets aan gemon teerd, niets aan gemanipuleerd. Zo hoort het ook, vind ik. Ik zal ze ook nooit kun nen playbacken. Ik kan me nog voorstel len dat je het doet bij een liedje dat geen pretenties heeft. Maar zodra er emotie bij komt kijken Je bent zelf steeds an ders, je bent nooit in dezelfde stemming. Je legt accenten anders. En dan zou je je verplichten om alleen je lippen te bewe gen. Ik verbaas me over het gemak waar mee tegenwoordig wordt geplaybackt." „Ik denk wel eens: het is tegenwoordig een makkie om te zingen. In de platen- studio kan zo veel worden gepolijst. Als je een noot vals zingt, hup, met de appa ratuur is ook dat te verhelpen. Ik hoor wel eens platen en dan denk ik: jou zou ik wel eens in een zaal willen horen zin gen, kijken hoe je dat redt." „Nu heb ik - en dat besef ik heel goed - iemand gepromoot moest wor den. Het had geen functie. Her man brengt de show. Alleen, hij heeft een raar broertje dat zo af en toe, op ongelegen momen ten, ook op het podium wil staan. Dat geeft een komisch ef fect. En als ik zo maar liedjes of sketches van Herman ga over nemen, dan ontstaat het effect van 'hij moet ook zo nodig'." Wilfned: „Teksten schrijven, dat vind ik heerlijk werk. Malen en zoeken naar een grappige in val en dan na twee uur - of als ik geluk heb na tien minuten - iets vinden waar ik zelf om moet la chen, dat is mooi. Dan ben ik tevreden." Herman Finkers was een be roemde cabaretier (en een mis lukte psychologie-student) toen hij zijn onbekende broer (en af gestudeerde bioloog) vroeg voor hand- en spandiensten in 'Het meisje van de slijterij'. Wilfried is een verwoede tuinier en na tuurliefhebber, maar een toe komst als biologieleraar zag de Hengeloër toch niet zitten. Hij stemde toe en moest deze be slissing bekopen met een intro ductie door Herman in de vol gende trant: 'Mijn moeder zei: kun je niet wat voor Wilfried verzinnen. Hou die jongen in vredesnaam van de straat'. „Ik wist absoluut niet of ik Wilfried Finkers: „De broer van de beroemdste Tukker van Nederland, blijft het lulletje rozewater dat hij altijd was." foto cpd nog wel komische teksten kon schrijven. Het leek me wel leuk om met Herman samen te wer ken, maar dan niet alleen als technicus. Daar moest een uit daging aan vast zitten." En zo verscheen Wilfried, ver kleed en geschminkt als Her man, ten tonele. Het publiek begroette de grappenmaker uit bundig en tuinde en masse in deze practical joke. Het had wel iets vreemds: de zalen liepen toen al moeiteloos Anneke Grönloh is back in town. My one and only love' heet haar nieuwe cd met songs, ballads en jazzy nummers. „Ik heb geaarzeld toen ik het voorstel kreeg. Want het is een risico om zo'n plaat in Nederland uit te brengen. Bij m'n optre dens ben ik wel verder gegaan dan m'n geijkte repertoire, maar op de plaat nooit. Maar mijn manager Dennis Kloeth, die met het idee kwam, heeft me weten te overtuigen." Haar moeder stimuleerde haar des tijds zangeres te worden. En al vrij snel kwam het succes met nummers als Brandend zand en Paradiso. Niet alleen in Nedserland, maar ook in Zuidoost- Azië. Anneke: „Na het winnen van het 'Cabaret der Onbekenden' in 1959 kon ik kiezen uit zes platen-contracten. We hebben toen Phonogram gekozen en die durfde het toen - ik spreek van jaren te rug - aan om als Nederlandse maat schappij een plaat van een Nederlandse artiest buiten Nederland uit te brengen." „In Zuidoost-Azië heb ik met num mers in het Maleis wekenlang op de hit BOLLEBOOM BOES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10