89 79 1? 59 52» 'Minachting voor Thysiusbibliotheek' Malaise in kunsthandel maakt aanbod antiekbeurzen gering Drs. P. stelt teleur Cultuur&Kunst Europese museumprijs naar Duitsland H9 Lachsalvo's laten lang op zich wachten Faber als sergeant-majoor 'Hoogstens 5': leven in de jazz-brouwerij 4oven- I IA MAANDAG 12 OKTOBER 1992 6 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK (CHEF) SASKIASTOEUNGA Noordwijker vecht om NL-trofee noord wijk» Henk Brederode (28) uit Noordwijk is doorgedron gen tol de finale van de talentenjacht om de NL-trofee voor het Nederlandse lied (voorheen de Jordaantrofee). Er zijn 16 voor ronden gehouden. De eindstrijd, met negen deelnemers, wordt morgenavond gehouden in het Concertgebouw in Amsterdam. Scherpe kritiek Biich op universiteit en gemeente recensie conny van der zande Literair cabaret door Drs. P. en Paul Pre- nen, gezien 10/10Muzenhof. Leiderdorp 'Oh Leiderdorp/wij doen een worp/naar uwer bijvalskreten'. Met deze liedtekst openden Drs. P en pianist Paul Prenen hun naamloze literaire cabaret. Een cabaret zonder rode draad, met veel nieuwe nummers en een hoofdrol voor de pianist. Wie al leen was afgekomen op de be kende naam van Drs. P. werd enigszins teleurgesteld. Het ge deelte voor de pauze was rond uit saai. De liedjes hadden niet het ouderwetse non-sense ge halte waar de literaire kunste naar zo om bekend staat. Er wa ren wel erg veel instrumentale gedeelten en de gesproken tek sten waren slaapverwekkend. Het monotone stemgeluid en de sobere presentatie van de doctorandus vormen zijn sterke punt als hij zingt, omdat ze in tegenstelling zijn met het snelle tempo van de liedjes. De ver bindende teksten vragen echter om een presentatie die het pu bliek pakt, anders wordt het on rustig. De bijval bestond dan ook uit af en toe wat beleefd gegniffel en veel onrustig ge schuifel op de stoelen. Na de pauze zong Drs. P wat meer bekend werk en ook in de onbekendere liedjes kwam zijn woordkunstenaarsschap meer naar voren. Toonde hij zich in het eerste deel wat zenuwachtig doordat hij zich met zijn hou ding geen raad wist, in het tweede deel leek hij meer op zijn gemak doordat hij nu zelf achter de piano plaatsnam. Hieruit blijkt maar weer dat een goede tekstdichter nog geen voordrachtskunstenaar is. On danks de verbetering aan het einde van het programma, was het Leiderdorpse publiek aan het slot nog lang niet tevreden. Het bleef uitgebreid zitten en dwong Drs. P diverse keren te rug te komen om zijn bekende liedjes ten gehore te brengen. Als je twintig gulden voor een kaartje moet betalen, dan wil je namelijk wel bijvalskreten ui ten, maar alleen als je krijgt waar je voor gekomen bent. „Niemand gaat naar het Amsterdamse Rijksmuseum en vraagt of hij een paar Comelis Troostjes uit het depot kan krijgen. Niemand zegt: Ik breng ze over een paar weken wel weer terug. Maar iedereen vindt het wèl heel gewoon dat hij of zij bijzondere boeken zomaar uit de bibliotheek mag meenemen." leiden wilfred simons Boudewijn Büch was gistermid dag de laatste en ook de meest gloedvolle spreker van de lezin genserie in de Bibliotheca Thy- siana. Hij stak een boeiend be toog af over het belang en de unieke waarde van de zeven- tiende-eeuwse bibliotheek. Ook betoonde hij zich heel boos dat de bibliotheek een lezingen middag moest organiseren om ervoor te zorgen dat een hek in de leeszaal een nieuw verfje krijgt: „De universiteit en de ge meente Leiden minachten de Thysiusbibliotheek Als dit ge bouw in de Verenigde Staten stond, was er een 'bibliotheek- politie' om haar te beschermen. Maar in Leiden, in Nederland weet niemand dat deze biblio theek de belangrijkste van de wereld is." De oude bibliotheek aan het Rapenburg mag dan nog altijd zelfstandig zijn, veel geld is er van het legaat van Johan Thijs niet meer over. Zo kan de Bi bliotheca Thysiana een kleine extra opknapbeurt niet meer zelf betalen. In de vorige eeuw liet de toenmalige bibliothecaris een rij kasten met pamfletten plaatsen tegen een hek dat be doeld was om te voorkomen dat de bezoekers zomaar boeken uit de kasten konden pakken, Onlangs zijn de pamfletten de Universiteitsbibliotheek ver huisd en konden de kasten den afgebroken. De oude toe stand is nu hersteld, maar het hek bleek lelijk en verveloos te zijn. Voor de hand liggende geldschieters als de Leidse uni versiteit en de gemeente wilden de benodigde 3000 gulden voor het herstel niet betalen. Het hek zal zijn verfje nu wel kunnen krijgen. Het publiek stroomde tijdens de Tweede Leidse Boekenzondag toe vooi de vier lezingen die in de biblio theek werden gehouden en be taalden grif de 12,50 gulder gang. Zij kregen absoluut waa voor hun geld en de bibliothe caris kan de winterschilder la ten komen. Misschien blijft zelfs nog geld over om de ver t Vwitf-M" tiUrtS. li :T,M Mml, :uyi leiden De Europese Museumprijs van dit jaar is voor het Staatsmuseum voor Technolo- en Arbeid in het Duitse Mannheim. Dat is zaterdag tijdens een bijeenkomst in het Na tuurhistorisch Museum in Leiden bekendge maakt. Minister D'Ancona reikte de prijs uit aan de directeur van het museum. De prijs, een beeldje van Henry Moore, wordt elk iaar toegekend aan een museum dat zich onder- prijs naar Cyprus. Verder waren er zaterdag in Leiden onderscheidingen voor musea uit scheidt door een originele en eigentijdse pu- Tsjechoslowakije, Frankrijk, Groot-Brittannlë, blieksbenadering. Twee keer is de prijs ai naar Griekenland, Zweden en Italië, een Nederlands museum gegaan: het Zuider zeemuseum in Enkhuizen en het Catha- foto henk bouwman rijneconvent in Utrecht. Vorig jaar ging de het Theater van de Lach. Regie/vertaling- /bewerking/hoofdrol: John Lanting. Ove- nge spelers: Niek Pancras, Diana Dobbel- man, Paul van Soest, Marja Lieuwen, Flip Herman Zumpolle. Gezien: 10/10, schouwburg Leiden Van zijn eigen publiek schijnt John Lanting niet echt een hoge dunk te hebben. Anders zou hij het niet nodig hebben gevon den om voorafgaand aan de voorstelling de zaal toe te spre ken teneinde de dubbelfunctie van het decor uit te leggen. Het had nu juist zo veel leuker kun nen zijn als we dat zelf hadden mogen ontdekken. Maar nee hoor, meneer 'The ater van de Lach' zelve komt ons voor een nog gesloten gor dijn welkom heten en op een vrij stuntelige manier uiteenzet ten. dat het decor twee verschil lende kamers moet voorstellen. Er lopen dus mensen op het po dium rond die elkaar 'zoge naamd' niet zien. Beide woonkamers behoren toe aan de Rotterdamse taxi chauffeur Bertus die er twee echtgenotes op na houdt: met de één woont hij in de wijk Blijdorp, met de ander in Span gen. Dat dubbelleven verloopt dank zij een uitgekiend schema zonder problemen, totdal een bij een vechtpartij opgelopen verwonding voor een 'kink in de kabel' zorgt. Dat vormt de aanleiding voor een onafzienbare reeks leugen tjes om bestwil. Het onbegrip van twee politiemannen, de de nietsvermoedende echtge notes en de verbazing van een nichterige bovenbuurman dra gen daartoe hun steentje bij. Met dit soort flauwekul dient het Theater van de Lach grote lachsalvo's te oogsten. Die laten overigens ditmaal erg lang op zich wachten. Er moet eerst heel wat afgepraat worden, wil het kluchtige spel der verwar ringen op volle toeren gaan draaien. Het gegeven van dit stuk maakt het de spelers dan ook niet echt gemakkelijk. Geen ge- hol door deuren, geen in pikan te kleding rondhupsende jonge minnaressen, weinig compro mitterende situaties. Het zijn voornamelijk talrijke verkeerd begrepen telefoontjes die voor it t Boudewijn Büch wil 'nare bibliothecaressen en sombere, geheimzinnige bibliotheken'. „Door hun ontoegan kelijkheid worden ze boeiend." foto hielco kuipers rotte kozijnen te repareren. van kunnen nemen en dus mag Büch pleitte voor een andere Büch vergeleek in zijn lezing het uitlenen niks kosten. Maar oplossing: „Ik wil nare biblio- bibliotheken met belangrijkste verschil is volgens hem de laagdrempeligheid van bibliotheken: „Volgens de over heid behoren boeken tot ons cultuurgoed, ledereen moet er zo gemakkelijk mogelijk kennis iets dat niks kost, heeft i ogen van mensen ook geen waarde. Als u een Rembrandt van vijf tientjes kunt krijgen, wilt u 'm ook niet hebben. Daar is wat mee, denkt u dan. Voor bibliotheken geldt hetzelfde." thecaressen en sombere, heimzinnige bibliotheken. Door hun ontoegankelijkheid worden ze boeiend." Hij stelde voor dat het publiek af en toe in de lees zaal mocht staan en dan zou denken: „Wat een prachtige boeken! Wat zou daar toch in staan? Een norsige bibliotheca ris neemt dan met tegenzin een boek uit de kast en houdt het van over het hek aan u open. Twee zinnen mag u erin lezen, dan klapt hij het weer dicht. Zo blijft de bibliotheek een geheim. Exclusief." Volgens Büch moet de ge meente Leiden aan iedere Leid se burger een belasting van 12,50 gulden per jaar opleggen voor het behoud van de Biblio theca Thysiana. Dat zou overi gens niemand het recht ver schaffen om binnen te treden: „Ik wil dat de Leidenaren er langs fietsen en denken: deze prachtige zeventiende-eeuwse bibliotheek staat zomaar in Lei den. Met mijn geld staat hij er over tweehonderd jaar nog pre cies zo bij en dat is een won der." Als deze mentaliteitsverande ring er niet komt, voorziet Büch sombere tijden: „Nu al hebben de wetenschappelijke bibliothe ken niet genoeg geld voor aan schaf. Nieuwe boeken en tijd schriften kunnen zij wel beta len, maar soms komt er een prachtig oud handschrift of een heel vroege druk op de veiling. Zo'n boek kost veel geld en bi bliotheken hebben dat niet meer. Het is precies dezelfde si tuatie als in de Derde Wereld, daar is dat geld ook niet." delft/amsterdam gpd Er heerst een malaise in de kunsthandel. Het is te zien op veilingen, waar de opbrengsten meestal tegenvallen en veel on verkocht blijft. En ook is het merken op de antiekbeurzen dit najaar waar het aanbod nogal teleurstellend blijkt te zijn. Zelfs de meest prestigieuze evenementen lijden er onder dat velen hun topstukken in af wachting van betere tijden vast houden. Zo kon de Parijse 'Biennale des Antiquaires', die op 4 oktober werd afgesloten, niet bijzonder imponeren. Gro te uitzondering was het fabel achtige aanbod van kunst uit China. Met wat er op dit gebied te zien was, zou een prachtig museum kunnen worden ge vuld Zo'n attractie moesten helaas al de Nederlandse antiekbeur zen missen. Nederland heeft drie beurzen die internationaal meetellen. Vèr vooraan staat de beurs van Maastricht die elk voorjaar wordt gehouden. Ver der zijn de 'Oude kunst- en an tiekbeurs' te Delft en de 'PAN' te Amsterdam van belang. In 'Delft' kunnen belangstellenden van 10 tot en met 18 oktober te recht, de 'PAN' loopt van 17 tot en met 25 oktober. De malaise in de kunsthandel heeft uiteraard ook op deze twee beurzen sporen nagelaten. Het effect wordt nog versterkt door de onderlinge concurren tie. Uit beide evenementen zou één mooie tentoonstelling zijn samen te stellen, voor twee lo caties is er eenvoudig te weinig. In Delft kan men op een tra ditie van 44 jaar bogen. Maar daarbij dient aangetekend dat het verloop groot is. Het aantal deelnemers is zo beperkt ge worden dat de organisatie zich probeert te troosten met de leus 'klein maar fijn'. 'Amsterdam' is trots op het feit dat er liefst 85 deelnemers zijn, onder wie een aantal Delft-gangers uit het ver leden. Het 'verzamelgebied' dat in het verleden voor nieuws zorg de, was de oude schilderkunst. Op de 'Biennale' bleek al dat de markt erg dun was geworden. Als je van 17e-eeuwse Neder landers alleen een niet al te best werk van Judith Leyster, een jongensportret door Jan Lievens en een vruchtenstilleven uit 1662 van de Middelburgse meester Laurens Craen kunt noteren, heb je geen bijster avontuurlijke dag gehad. Maar uit Delft en Amsterdam valt er op dit terrein nog minder te melden. Nog maar twee specia listen laten zich in Delft zien, op de 'PAN' moet belangstellenden het met drie zaken stellen. Meer recente schilderkunst kan dit gebrek slechts zeer ten dele verhullen. In 'Delft' is een redelijk aanbod schilderkunst uit de 19e eeuw. In totaal wor den liefst acht werken van de maker van stadsgezichten Cor- nelis Springer getoond. Bij 'Hof Galerie' is Jan Toorops schilderij 'Café Mille Colonnes' te zien. Interessant omdat dit het ont moetingspunt van 'L^s XX' was, de Belgische kunstenaarsgroep waartoe Toorop een tijdlang heeft behoord. Namen die zo wel in Delft als in Amsterdam opduiken, zijn die van Jan Sluy- ters en Leo Gestel. Op de PAN toont Loek Brons bovendien twee schilderijen van Kees van Dongen. Tot de meest bezienswaardi ge stands in Amsterdam beho ren zeker 'De Blauwe olifant' met een indrukwekkende col lectie sculpturen uit het verre oosten en Jan Dirven. Bij de laatste zijn een Madonna uit Ulm van omstreeks 1500, een beeld van de heilige Rochus dat aan Amt van Tricht wordt toe geschreven èn een Umbrische 'Sedes Sapientiae' uit het eind van de 12e eeuw te bewonde- humor dienen te zorgen. Lan ting als Bertus moet zelfs een voor hem belastende krantepa gina letterlijk opeten om wat le ven in de brouwerij te brengen. Pas tegen het einde, wanneer bijvoorbeeld iemand, volstrekt ten onrechte, 'grote geile gup' wordt genoemd, komen de lachsalvo's echt los. Dat is voor Theater van de Lach-begrippen erg laat. En dat er niet eens een fatsoenlijk programmaboekje verkrijgbaar was, is evenzeer ongebruikelijk. den haag Peter Faber speelt sergeant-majoor Van Bergen in de speelfilm 'Oeroeg', een Belgisch-Nederlandse co-produktie naar het boek van Hella Haasse. De meeste opnames zijn gemaakt op Java, maar zaterdag werden op de Waalsdorpervlakte in Den Haag nog enkele laatste opnames gemaakt. Voor de film was ruim acht mil joen gulden beschikbaar. Begin volgend jaar wordt hij in de bioscoop verwacht. foto anp jazz recensie ken vos Hoogstens 5 met Theo Hoogstins, Hans Leeuw, Kees Oosterwijk, Jan Jongbloed en Zjenja Guberman. Gehoord op zater dag 10 oktober bi) Hot House in de Waag, TAST0U MOUSSE OF ROMIGE PUDDING een heerlijk luchtig toelje VERSE I 1^1 TARWE I12231B1E* -TL,.- IVL_ MAGER TARWE «BSisiiEa JONGE rundER- B01LEN EIEREN tartaar SET 2 KUIPJES VOORVERPAKT KLASSE 6 HEEL POND •LDERS 199 BIJ ONS ELDERS ivïSBIJ ONS ELDERS 1.99BIJ ONS ELDERS 99 BIJ ONS HEEL POND Ondanks de terugkerende fi nanciële problemen rond het voortbestaan van de vereniging Hot House, is de veerkracht van de club kennelijk groot genoeg om voor Oktober Jazzmaand drie concerten te programme ren, waarvan het eerste afgelo pen zaterdagavond werd gege ven door de jonge groep onder leiding van bassist Theo Hoog stins. De vaste pianist, Stefan Busch, was door omstandighe den vervangen door de even onbekende Jan Jongbloed, maar dat leek weinig invloed te heb ben op de voortvarendheid waarop het vijftal de goed ge structureerde composities van de leider interpreteerde. Het kwintet heeft op het eerste ge hoor een klassiek bopgeluid, met een frontlijn van trompet (Hans Leeuw) en tenorsax (Kees Oosterwijk), piano, bas en drums (Zjenja Guberman), in de stukken is gelukkig meer aan de hand dan klakke loos bop-akkoordjes doorne men. Verfrissend In de eerste plaats hebben Leeuw en Oosterwijk een ver frissende agressiviteit in hun spel waarmee ze de niet gemak kelijke stukken de puntigheid verlenen die ze nodig hebben. Leeuw heeft een scherpe toon die je niet zomaar op conserva toria leert, terwijl Oosterwijk af en toe modern uit zijn bol gaat door stevig over te blazen op de meer emotionele momenten en een goede beheersing heeft over zijn dubbeltoonstechniek. De merendeels Spaans getin te composities van Hoogstins met titels als 'Picos de Europa', 'Ramblas', 'A Spanish Party' ge ven de musici de gelegenheid zowel meer bedaagde latin-cita- ten te hanteren als origineel en impressionistisch te werk te gaan. Aanstekelijk De voornamelijk Groningse for matie heeft een aanstekelijke opvatting over hoe muziek überhaupt benaderd dient te worden; geen gezeur, hetgeen iets te sterk benadrukt werd door de gortdroge introductie van de stukken door de leider. Aan de andere kant weet Hoog stins ook uitstekend om te gaan met minder voor de hand lig gende materiaal. 'Song for Bé', opgedragen aan een vroegere invaller bij zijn groep Times, verraadt een opvallend on-Cal- vinistische dramatiek, die even zo tot uiting kwam in de ballad 'The Phare of Biarritz'. Zo op vallend als de rol van de blazers is, zo efficiënt waren de bijdra gen van de pianist en vooral van de drummer, een van de weini gen in Nederland die geloof waardige swing aan een subtiele klankvorming weet te verbin den. Bands als Hoogstens 5 maken duidelijk dat er nog leven kan zitten in de ouderwets moderne jazz-opstelling als het materiaal dat toelaat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 6