'Ze zijn allemaal een beetje mijn kinderen'
liedjes'
'Hollanders houden van Hollandse
MË
Rtv show
MAANDAG 12 OKTOBER 1992
10
Olga Maclsen, de 'geestelijke moeder' van GTST
Na bijna vierhonderd afleveringen delen de kijkers nog
even graag lief en leed met de familie Alberts, mevrouw
Helmink, dokter Simon, Myriam en Peter. Nederlands
eerste soapserie Goede Tijden, Slechte Tijden is inmiddels aan het
derde seizoen begonnen en de trouwe fans blijven aan de buis ge
kluisterd. Elke werkdag staat om acht uur 's avonds het televisie
toestel afgestemd op RTL 4 om de avonturen van de helden te vol
gen. Olga Madsen stond aan de wieg van Goede Tijden, Slechte Tij
den. Twee jaar lang was ze de creatief producente van de serie. Dit
jaar doet ze het als producer scenario was rustiger aan. Ze geeft lei
ding aan een klein team dat de verhaallijnen schrijft.
„Dit seizoen is voor de toe
komst van Goede Tijden/Slech
te Tijden heel belangrijk. Nu zal
blijken of we hier nog lang mee
door kunnen gaan of dat er een
eind moet komen aan de serie.
Als we door dit jaar heenkomen,
kan Goede Tijden, Slechte Tij
den in het rijtje van East Enders
en Coronation Street bijgezet
worden."
De kijkcijfers van Goede Tij
den, Slechte Tijden zijn nog al
tijd heel hoog. Naar een serie
als Zeg 'ns AAA van de VARA
kijken weliswaar iets meer men
sen, maar dat programma
wordt maar eens per week uit
gezonden. Terwijl Goede Tij
den, Slechte Tijden elke dag
zo'n twee miljoen kijkers heeft.
De verhuizing afgelopen sei
zoen van van zeven uur naar
acht uur (tegenover het NOS-
Journaal) heeft niets eens con
sequenties gehad voor het aan
tal kijkers. „Toen Ruud Hen
driks vertelde dat het naar acht
uur zou verschuiven dachten
we direct dat het gevolgen zou
hebben voor de kijkcijfers. We
hebben toen gezegd 'oké, een
later tijdstip kan maar dan moet
de serie iets volwassener wor
den'. En dat is ook gebeurd",
vertelt Olga Madsen.
Verhaallijnen
Madsen heeft zich dit jaar te
ruggetrokken uit de dagelijkse
produktie en is nu tweeënhalve
dag per week bezig met het
schrijven van de grote verhaal
lijnen. „Het waren tropenjaren.
Ik ben nu nog aan het uitrusten
van die afgelopen periode. Ik
heb de serie helemaal opgezet.
Zowel inhoudelijk als uitvoe
rend was ik de producent. Ik
heb de cast bepaald en de de
cors en de regisseurs."
Het werd Olga Madsen alle
maal een beetje teveel. „Ik zat
hier dag en nacht bij wijze van
spreken. In de nachtelijke uren
en de weekeinden schreef ik
aan de serie. Dat was niet langer
vol te houden. Nu werk ik ook
heerlijk thuis. Daar heb ik ook
de rust om te kunnen schrijven.
Die rust heb je hier in de studio
niet. Ik ben toch al die jaren een
soort moeder geweest op de set.
Het zijn allemaal een beetje
mijn kinderen."
Olga geeft nu als producer
scenario leiding aan het schrij
versteam van de hoofdlijnen dat
verder bestaat uit Rogier Proper
en Coby Peelen. Daarnaast zijn
zeven auteurs full-time bezig
met het uitwerken en invullen
van de verhaallijnen. Zij schrij
ven de dialogen uit. Olga's werk
als creatief producent is overge
nomen door Willy Breebaart,
die vorig seizoen al betrokken
was bij de dagelijkse produktie
van de soapserie.
Afgelopen seizoen is steeds
meer tijd gaan zitten in het
schrijfwerk omdat de serie
steeds verder van het originele
Australische script af groeide.
Dit seizoen worden alle afleve
ringen voor het eerst helemaal
door Nederlandse auteurs be
dacht en geschreven. Het
Australische script was op een
aantal punten al losgelaten. Zo
zijn door de Nederlandse au
teurs verhaallijnen bedacht om
de populaire personages Arnie
Alberts, Laura Alberts, Linda
Dekker en Mickey Lammers in
de serie te houden.
Elke week lopen er zo'n vijf a
zes grote verhaallijnen door de
serie, waarin de ongeveer 22
personages uit Goede Tijden
Slechte Tijden in meer of min
dere mate voorkomen. Het ge
vaar dat de schrijvers de draad
kwijtraken met zoveel figuren
en verhaallijnen is volgens Olga
Madsen absoluut niet aanwezig.
„Die lijnen zitten goed in je
hoofd en verder wordt alles na
tuurlijk ook opgeschreven. Je
bedenkt op een gegeven mo
ment wat er met een persoon
moet gaan gebeuren en dat
werk je uit. Ik houd er bij het
bedenken van de verhalen reke
ning mee of iemand al langere
tijd niet meer in een hoofdlijn
gezeten heeft. Als dat zo is, zorg
ik ervoor dat er iets gebeurt
waardoor dat personage weer
naar voren komt. We werken
zo'n acht tot negen weken voor
uit."
Personage
De acteurs krijgen het script on
geveer drie weken van tevoren
in handen. Zo wordt voorko
men dat de acteurs al in een
vroeg stadium weten wat er met
ze gaat gebeuren. „Ze zijn vaak
OerleSen ZZlVrlierZg^ T'iden: R™°»t
foto» kippa
Olga Madsen: „Ik heb nu de tijd om in alle rust thuis te werken aan Goede Tijden Slechte Tijden."
heel benieuwd wat ik met ze ga
doen, maar ik houd dat voor
me. Als een acteur weet wat er
op termijn met zijn personage
gebeurt, kan dat invloed heb
ben op de manier waarop hij
zijn personage neerzet. Daarbij
weet je in het echte leven ook
niet wat er morgen of over twee
maanden met je gebeurt. Het
houdt de serie realistischer."
De werkdruk in Goede Tijden,
Slechte Tijden is heel groot. El
ke maandag worden de scènes
voor de komende week gerepe
teerd en van dinsdag tot en met
vrijdag wordt er in de studio in
Aalsmeer in hoog tempo opge
nomen. Eindeloos repeteren en
scènes overdoen is er niet bij.
Het moet er snel opstaan. Olga
Madsen noemt een jaartje Goe
de Tijden, Slechte Tijden een
betere leerschool voor de ac
teurs dan vier jaar toneelschool.
„Er staat hier continu stoom op
de ketel. Ze moeten werken on
der hoge druk en doen in korte
tijd heel veel ervaring op."
De veelgehoorde kritiek op de
acteerprestaties in de dagelijkse
soapserie wuift Madsen lachend
weg. „Veel mensen denken dat
de acteurs zomaar wat zeggen.
Even snel wat van een blaadje
aflezen. Onzin. Het is juist heel
knap hoe zij spelen. Zij weten
de indruk te wekken alsof het je
eigen broertje of zusje zou kun
nen zijn die in de serie mee
speelt. Dat is de kracht van
Goede Tijden. De hoofdrolspe
lers maken in korte tijd een he
leboel dingen mee die je in het
dagelijks leven natuurlijk nooit
in zo'n korte tijd zou meema
ken, maar die snelheid heb je
nodig om de serie aantrekkelijk
te houden."
Ontknoping
De scenario producer heeft een
standaard antwoord op de
vraag wat een soap nu eigenlijk
is. „Het is een naief verteld ver
haal door dialoog met beeld
waar reële personages bijna on
waarschijnlijke verhaallijnen
waarschijnlijk laten zijn." Het is
voor haar iedere keer weer een
uitdaging om bijna onwaar
schijnlijke verhaallijnen te
schrijven. „Af en toe ga je op je
neus en blijkt iets niet te gaan.
Dan streep je het net zo gemak
kelijk weer door."
Bepaalde verhaallijnen en
personages wil Olga Madsen
koste wat kost in de serie hou
den. Zo is de moeder-zoon-re-
latie tussen Helen Helmink en
Peter Kelder een belangrijk ge
geven. De kijker weet al een he
le tijd dat Helen de moeder is
van Peter, maar zij weten het
zelf niet. Verschillende keren
kwam het bijna tot een ontkno
ping. „We kunnen nog een hele
tijd vooruit met die verhaallijn."
Toen Marloes Fluitsma, die
de rol van Helen Helmink speel
de, aankondigde dat ze wilde
stoppen, is er dan ook voor ge
kozen om een vervangster te
zoeken. Die werd gevonden in
de persoon van de ervaren ac
trice Bruni Heinke.
„Het zou jammer zijn om He
len uit de serie te moeten schrij
ven. Het had makkelijk gekund,
maar het is één van de belang
rijkste personages. Het was wel
een gok om een acteur te ver
vangen. We wilden wel eens
zien of het Nederlandse publiek
dat zou pikken, of de kijker daar
aan toe is", aldus Olga Madsen.
En het publiek pikte het. De
eerste paar maanden bleef de
fanmail voor Helen Helmink
weg, maar daarna stroomde de
post binnen en kreeg Bruni
Heinke complimenten voor
haar vertolking van Helen Hel
mink. Joost Buitenweg, alias de
gemene Rien Hoogendoorn, is
wel uit de serie geschreven. Of
het echt zijn definitieve einde in
de serie is, blijft de vraag.
Joost Buitenweg is niet ver
dwenen omdat hij er graag
uitwilde of niet meer beviel,
maar omdat zijn personage
'op' was. „Het was niet mo
gelijk om hem langer in de
serie te houden. We zouden
hem dan een kant op moe
ten laten gaan die niet bij
zijn karakter past. Je kunt
van een boef niet ineens
een aardige jongen maken.
Heel jammer, want ik ben
gek op Joost. Hij is een
goede acteur die zijn rol
goed speelde", verzucht
Olga.
Olga Madsen geeft
daarmee direct aan dat
persoonlijke voorkeuren
voor spelers niet altijd be
palend zijn voor het wel
of niet in de serie blijven.
„We zijn gelukkig met
drie schrijvers aan de se
rie bezig zodat je per
soonlijke voorkeuren
niet de overhand krij
gen. Daarbij zijn we een
professionele club en
als iemand uit de serie
moet dan moet ie er
'sa H°es met in haar coiffure Antonie Kamerling
F0T0» ERIK GEVEN
Renee de Haan: Je moet een tegenslag hebben meegemaakt om de tekst van een lied geloofwaardiger te
kunnen brengen." foto dijkstra
m'n chauffeur vragen: 'Hoe heet
die disco waar we nu staan? Het
is absurd. Maar het gaat over. Ja
natuurlijk. Er komt een dag dat
je hit geen hit meer is en dan
nemen de aanbiedingen af. Dan
kom je weer in het normale le
ven terug. Dat kan een klap zijn.
Maar het is ook goed dat dat
met je gebeurt. Je leert en wat je
leert, kan je ook weer aan ande
ren doorgeven. Je moet door
gaan."
„Laatst kwam ik Astrid Nijgh
tegen. Godzijdank is ze weer te
rug, met een prachtige plaat. Ik
ben op haar toegestapt en ik
heb gezegd hoe blij ik was dat
ze terug is. 'Meen je dat nou?'
zei ze. En natuurlijk meen ik
dat. Iedereen heeft wel eens te
genslag. Maar je moet leren dat
een slechte week geen slecht
jaar is. Maar je moet tegenslag
hebben meegemaakt om de
tekst van een lied geloofwaardig
te brengen".
„Ook, juist in het Nederlands.
Ik spreek vijf talen. Ik zou mak
kelijk in een vreemde taal m'n
liedjes kunnen zingen. Maar dat
doe ik niet. Ik weet hoe de Ne
derlandse liedjes leven bij de
mensen. Het Nederlandse volk
houdt van liedjes in de eigen
taal. Ik heb thuis m'n radio ge
programmeerd op de regionale
zenders. Dat kan tegenwoordig,
hoef je niet steeds te zoeken. En
wat hoor je: als het om verzoek
platen gaat, wordt er bijna al
leen Nederlands aangevraagd.
Of het ook leeft..." „Gevoelige
liedjes, zoals vroeger: mensen
houden ervan. Tante Leen,
Johnny Jordaan, Willy Alberti:
die mensen hebben een indruk
gemaakt... En ik durf gerust te
zeggen dat André Hazes twaalf
jaar geleden het Nederlandse
lied een nieuwe impuls heeft
gegeven. Gevoelige liedjes in
een modern jasje. Zo zie ik het.
En zo werk ik ook".
Smartlappen
„Het Nederlandse lied leeft. In
dat gevoel staat Nederland niet
alleen. Als je naar Italië gaat
en ik ga daar nog vaak met va
kantie dan hoor je niet an
ders dan wat wij 'smartlappen'
zouden noemen: gevoelige lied
jes in de taal van het land. En
het is heus niet iets van alleen
oude mensen. Jonge mensen
kennen ook de teksten van Ne
derlandse liedjes. Ze houden er
ook van. Mijn zoon is achttien.
Die koopt platen van Conny
Vandenbos. 'In Den Haag is een
laan': schitterend. Dat zijn lied
jes die over echte dingen uit het
leven gaan. Want welke moeder
heeft nooit met haar zoon in
een laan gestaan, denkend over
het leven".
„Liedjes: ze zijn zo belangrijk
in een mensenleven. Iedereen
heeft liedjes in z'n leven. Die
eerste ontmoeting, een dineetje,
noem maar op. Die dingen zijn
verbonden met muziek. Ook
Nederlandse. Hou me ten goe
de: je hebt Nederlandse muziek
en Nederlandse muziek. Je hebt
heel veel hosmuziek. Dat mag
van mij ook bestaan. Op feesten
is dat prima.
Maar er zijn nog andere din
gen in het leven".
VPRO denkt aan extra zendtijd op de maandag
De VPRO-televisie gaat vanaf 1 januari 1993
waarschijnlijk op de maandagmiddag anderhalf
uur extra uitzenden. De omroep kreeg vorige
maand van het Commissariaat voor de Media te
horen dat het verzoek om zendtijdvermindering
op televisie was afgewezen. Het verzoek was te
laat ingediend.
De VPRO moet vanaf januari jaarlijks 79 uur ex
tra televisie maken. Volgens de mediawet moet
de VPRO als A-omroep jaarlijks 667 uur zendtijd
vullen. Een omroep mag om een vermindering
van maximaal 25 procent vragen, mits de aan
vraag tien maanden van tevoren is ingediend.
Volgens een woordvoerster van de VPRO was dat
onmogelijk. „Wij hebben in april dit jaar pas offi
cieel te horen gekregen dat we de A-status heb
ben bereikt. In mei en juni zijn we met de VARA
en NOS gaan overleggen over de verdeling van de
zendtijd. Daarna hebben we pas om die vermin
dering kunnen vragen. Overigens vragen wij al ja
renlang zendtijdvermindering aan."
In overleg met de netpartners heeft de VPRO
besloten om waarschijnlijk op maandagmiddag
de extra zendtijd op te vullen. Over het precieze
tijdstip en de invulling van die zendtijd moet nog
gepraat worden. „Het zou een programma voor
de jeugd kunnen zijn. Of het een herhaling wordt
van de zondag of een nieuw eigen programma of
een aankoop is nog niet bekend."
STRIPS
Renee de Haan gaat haar eigen weg
bussum gpd
Voor eeuwig en altijd
zal ze worden nage
wezen als de zange
res die uit de grond van haar
hart haar 'Vuile Huichelaar' be
zong. Renee de Haan heeft nu
een nieuwe in petto: 'Ik heb met
jou niks te maken'. Bij zulke ti
tels weet je ten minste waar je
aan toe bent. „Zingen wat je zelf
raakt: dan kan je geloofwaardig
zijn. Dus niet dat je je opstelt
van: Ik heb een liedje en ik kan
dat mooi zingen. De waarheid:
daar gaat het om."
Renee in tijgerprint. Ze staat
aan het hoofd van haar eigen
produktiemaatschappij. „Als er
nu wordt gebeld, is het voor mij
alleen. Als je bij een grote maat
schappij zit, ben je een num-
Ze heeft geleerd, sinds ze in
1988 doorbrak met voornoemde
Huichelaar en met 'Mannen.'
Ze was toen al zeven jaar pro
fessioneel zangeres.
„Dat noemen ze 'een suiker
jaar' en dat was '88 voor mij. Er
waren jaren aan voorafgegaan
van hard werken, van hopen en
dan toch de teleurstelling. Tra
nen op je kussen. Omdat het
weer niet was gelukt. En toen
kwam de doorbraak. Je weet
niet wat je overkomt. Je leeft in
een roes. Je wordt overal ge
vraagd. Het geld, het kan niet
op. Je kookt niet meer, want
ach, wat geeft het: je gaat wel
uit eten. Je wordt geleefd.'
Auto
„Ik leefde zowat in de auto. Ik
sliep achterin. Soms had ik vijf
optredens per dag. Moest ik aan
BOLLEBOOM
BOES