45,00 Vc Je moet luisteren naar je zintuigen FIRMA DE GEUS Bordeaux Superieur '88 per fles 7.95 'ÊUl^ktidd IGSMAN COURVOISIER COGNAC NU34?5 Najaar Kristal van bekende jonge ontwerpers Coopertest voor bloemen en planten Duitse wijnboer haakt in op droge trend VRIJDAG 25 SEPTEMBER 1992 33 fyae/i>&tyA Glasserie »Cupola« Het glas met „dubbel-effekt" één glas op twee voeten! Een verrassende serie in 10 verschillende varianten, vanaf Wl ALLES VOOR DE GEDEKTE TAFEL HAARLEMMERSTRAAT 165 2312 DP LEIDEN TEL 071 - 14 08 92 per 6 flessen Specialiteiten: Boerenkaas - Wijnen - Dieetartikelen DOEZASTRAAT 8 - 2311 HB - LEIDEN VOOR BUITENGEWONE, ORIGINELE, EIGENTIJDSE, TRANSPARANTE, EENMALIGE HANDGEMAAKTE, GEKLEURDE, NOSTALGIESE, EIGENWIJZE SCHITTERENDE MAAR BOVENAL BETAALBARE A KADO'S. GRAVEREN VAN UW GLAZEN J EN/OF RELATIEGESCHENKEN S iy NIEUWE RIJN 26 LEIDEN LCLüSk IDEN 1288 VAN 44.95 10,- echte korting 'Wijn proeven kan iedereen, daarvoor is geen vakkennis vereist' Na afloop van een lezing vroeg iemand mij wat mijn cri terium is voor een goede wijn. Ik heb toen geantwoord: 'Als ik na het nemen van de eerste slok onmiddellijk trek krijg in de tweede'. Want goede wijn doet net als goed eten, goede muziek en tal van andere zaken verlangen naar méér. Het is een bijna instinctmatige reactie die be slist geen grote vakkennis vereist. HUB RECHT DUUKER Nu is het wel zo dat bij wijn de reactie van 'graag meteen nog een slok' bij mij en de meeste wijnliefhebbers maar bij uitzon dering voorkomt. Meestal heeft hij alleen betrekking op zéér goede wijnen en niet op ge woon goede. Om die te kunnen onderscheiden van de rest is meer nodig dan een zalig ge voel. Namelijk: luisteren naar je eigen zintuigen. Om naar je zintuigen te kunnen luisteren, moeten deze eerst op scherp worden gezet. Daarbij is concentratie een vereiste, hoe kort ook. Vergelijk dit met het nemen van een foto, waarbij de camera niet mag bewegen en je zelf even de adem inhoudt. In de praktijk betekent het even niet luisteren naar gesprekken, muziek of andere geluiden in de omgeving en ook met de ogen niet worden afgeleid. Want eerst wordt naar de wijn gekeken. Is deze helder of zweven er deel tjes in? En hoe is zijn kleur ten opzichte van zijn oogstjaar? Een jonge rode wijn hoort pur per te zijn; dit verandert dan ge leidelijk richting bruin naarma te de wijn rijper wordt. Een wit te wijn gaat van bleek (met vaak een groenglans) naar geel. Je ziet ook of een wijn donker of licht is. En 'traant' hij langs de glaskelk, dan bevat hij vrij veel glycerine en meestal flink wat alcohol. Het ruiken De tweede, veel belangrijker fa se, is die van het ruiken. Het bouquet van een wijn vertelt al veel over zijn kwaliteit en karak- Het wijnaanbod in Neder land is ongelooflijk groot en bestaat uit duizenden soor ten. Uiteraard zijn die niet allemaal even goed. Helaas worden er ook matige en zelfs slechte wijnen aange boden. Hoe herken je nu of een wijn goed is of slecht? Het antwoord hierop wordt gegeven door wijnschrijver Hubrecht Duijker, die voor zijn jaarlijkse wijnalmanak vele honderden betaalbare wijnen proeft. ter. je kunt het vergelijken met de ouverture van een opera. Zoals de toonzetting, stemming en andere elementen in zo'n ouverture vaak duidelijk wor den geschetst, zo geeft de geur van een wijn al veel van zijn persoonlijkheid prijs. Bij het ruiken komt ook direct aan de orde of u de wijn lekker vindt of niet. De vraag die u zich dan zelf moet stellen is: „Waar óm vind ik deze geur wel of niet lekker?" Onthoud dat goede wijn altijd in de eerste plaats naar wijn moet ruiken. Als u wonderlijke geuren tegenkomt die eerder in de apotheek of vuilniszak thuis horen, is de wijn gegarandeerd niet goed. Het bouquet van een wijn ver telt ook over diens kwaliteit. Een eendimensionaal bouquet duidt doorgaans op een vrij eenvoudige, recht-door-zee- wijn, terwijl een geur vol scha keringen verklapt dat de wijn geschakeerd en nobel zal sma- Sieradendoosje van Adi Stocker. Prijs 1195, Selection-collectie van Swarovski „Ik wil dat al mijn ob jecten leven en dat de mensen zich willen omgeven met mijn produkten om dat zelfde, levende ge voel", zegt Joël Desgrippes. De Fransman is een van de ontwerpers die Swarovski, de grootste fabrikant van geslepen kristal, inscha kelde voor 'Swa rovski Selec tion'. Hoewel de kunstwerk jes in deze twintig jaar werkt Des grippes voor ondermeer Yves Saint Laurent, Van Cleef Arpels, Hermès en Boucheron. Voor 'Se lection' ontwierp hij twee objecten:: petit de drie delen een ander onderdeel van de kristalbewerking toont: het onberis pelijke transparante bovendeel; de vloeiende blauwe rand en de geheel facetgeslepen voet en soliflonee n klassieke vaas, De geur speelt ook een belangrijke rol bij het eigenlijke proeven. ken. Kortom, hoe meer goede dingen er te ruiken zijn, hoe be ter dat is. Door dc hele mond Geur blijft ook een rol spelen bij het eigenlijke proeven van de wijn: via de neusholte 'proeft' de neus als het ware mee. Het is van belang om de wijn altijd door je hele mond te laten ha len, om de simpele reden dat zich op verschillende plekken van de tong vier smaakcen tra bevinden, die van zoet. zuur, zout en bitter. Uiteraard moet de wijn met alle vier in aanra king komen. Voorts ervaar je in de mond o.m. hoe zwaar een wijn is. Smaakt hij vlezig en vol of juist vlinderlicht? Is hij uitgesproken sappig of juist wat droog? Smaakt hij nog stug van de tan- Dc soUftor van Jod Desgrippes. Prijs 995,-. foto nine of glijdt hij soepel het keel gat in? Vanzelfsprekend wordt boven dien het allerbelangrijkste defi nitief bepaald, namelijk of u de wijn werkelijk lekker vindt of niet. Proeven is het moment van de waarheid, voor iedereen, altijd. De prijs doet er dan niet meer toe. Een Elzasser wijnbou wer heeft terecht eens gezegd: „Van een fles goede wijn zijn de mensen de volgende dag de prijs vergeten en voor een slechte hebben ze altijd te veel betaald". De nasmaak Na het kijken, ruiken en proe ven is er ten slotte het naproe ven. Want de nasmaak, ofwel afdronk van een wijn hoort in harmonie te zijn met de andere elementen. Bovendien geldt dat een lange finale meestal duidt op hoge kwaliteit, terwijl simpe le wijnen meestal gekenmerkt worden door een korte finish. Ik ben ervan overtuigd dat ie dereen met gezonde zintuigen zichzelf kan Teren wijnproeven, en daarmee probleemloos goed van minder goed zal kunnen onderscheiden. De zintuigen scherp stellen, ze vervolgens goed beluisteren en ten ÉMB vertrouwen hebben in je eigen gevoel voor kwaliteit zijn de enige vereisten. De snelste manier om het proe ven te leren is overigens door van één type wijn twee of meer verschillende flessen naast el- km t«' MHL Want door gelijk soortige wijnen met elkaar te vergelijken worden zelfs de kleinste verschillen zo helder als kristal. De Bloemenveiling Aalsmeer (VBA) beschikt sinds enige tijd o\er een testruimte waar van bloemen en planten de conditie wordt gemeten Bovendien wordt vastgesteld hoe deze ver andert als de omstandigheden zich wijzigen. Bijvoorbeeld als een plant van de kwekerij, waar ze optimaal werd verzorgd, in omstandigheden terevhtknmt zoals die in de huiskamer heer- Olaf van Kooten. verbonden aan hei Instituut VOOI taolaih- nisch Onderzoek (Ato-DIo te Wageningen), legt uit dat dat vele huiskamers voor veel plan ten ware martelkamers zijn. In Aalsmeer gaat men aan de hand van de chlorofiel-fluorescentie methode bekijken of er verband bestaat tussen de fotosynthese (het voedingssysteem van de plant) en de interne kwaliteit van planten en bloemen. Een soort Coopertest. waarbij de conditie van de plant wordt be paald. bijvoorbeeld nadat deze een tijd héél weinig licht heeft gekregen. Voor ae komende twee jaar wil men dergelijke en andere proe ven met de 'top JO jvotpl.mten verrichten, om te komen tot een vaststelling van normen. Zijn deze proev en succesvol, dan zullen de bloemenveilingen in 1995 met eigen apparatuur deze conditietests kunnen verrich ten. Tegen die tijd kunnen ook kwekers zelf kwaliteitsverschil len meten, hetgeen allemaal moet leiden tot een tevredener consument! Zo kan onder ande re worden gedacht aan de in voering van een kw aliteitslabel. Bezoekers van de VBA kunnen een blik in de nieuwe testruimte werpen, waarbij ze onder ande re het opvallende verschil kun nen zien tussen gerbera's die op schoon èn die op vuil water staan. De laatsten laten al snel de kopjes hwatlll NJIWB ll IB zien dat het gebruik van snij- bloemenvoedsel voorkömt dat de rode kleur naar blauw ver kleurt. De in Europa meest gevraagde wijn is wit. fruitig en droog, heeft een lage restsuiker en een goede zuurgraad. Deze wijn wordt meestal licht gekoeld ge dronken. De noodzaak om op dit gewijzigde consumentenge drag in te spelen - vroeger ging de voorkeur immers uit naar een zoete wijn - hebben de Duitse wijnbouwers wat onder schat. Jonge wijnboeren hebben dan ook te kennen gegeven te willen werken aan een wijn met de smaak van de nieuwe EG-ge- neratie wijndrinkers, zonder al te veel concessies te doen aan de stijl van hun wijn. Er zijn in Duitsland ongeveer 90.000 druiventelers en bijna 100.000 hectaren aan wijngaar den. Duitsland heeft 87 procent witte druivesoorten en 13 pro cent rode. De belangrijkste wit te soorten zijn Müller-Thurgau, Silvaner. Kemer, Scheurebe, Huiander en vooral Riesling. Vooral de geurige, fruitige, pi kante smaak met uitgesproken zuren van Riesling spreekt jong wijndrinkend Europa aan. Duitsland kent twee soorten: ta felwijn en kwaliteitswijn, de laatste met de predikaten kabinett, spatlese. auslese, bee- retiauslese, eiswein en trocken - beerenauslese. Benamingen die op het etiket moeten voorko men net als het oogstjaar, de wijnbouwer, producent, alco holpercentage, inhoud en regio. Maar steeds vaker staan er de aanduidingen trocken, een dro ge wijn zonder waarneembaar zoet (niet meer dan negen gram suiker per liter) en halbtrocken (hooguit achttien gram suiker). Twijfel Ia die markt ziet wijnboer Ger hard Eifel van Weingut Clüsse- rath-Schmitt-Eif in Trittenheim aan de Moezel nog wel toe komst. Maar hij vraagt zich wel af of het onder de toekomstige werkomstandigheden in deze wijnregio nog is op te brengen. Zijn wijngaarden liggen op de steilste hellingen van de ooste lijke bergketen: zijn soms nau welijks toegankelijk, slecht te bewerken en te oogsten. Toch lukt het Eifel op milieu vriendelijke wijze elk najaar weer de al generaties lang bij de familie behorende wijngaarden van zijn oogst te ontaoen en een goede (droge en halfdroge) wijn te produceren. Eifel zou het betreuren als de wijnteelt in Duitsland geen toe komst meer heeft Maar hij ziet het uiteindelijk toch die kant op Het binnenhalen van de oogst is vaak zwaar werk. gaan. „Ik durf te beweren dat zonder hulp van Polen en Tur ken een goede verwerking van de oogst nauwelijks denknaar is. Ze werken hier, eten hier en slapen hier. Hun inzet is groot. En wij kunnen hen nog betalen. Maar wat moeten we straks, als de economie tussen Oost en West Europa dusdanig gelijk is getrokken dat ze géén gen <m-gen meer nemen met dat loon?" Voller Rudolf P. An heuser van wijn huis Paul Anheuser (al bekend sinds 1880) werkt ui Bad hrcu znach in het minder steile wijn gebied van de Na he ook aan een sterk gewijzigde vraag naar drogere wijnen Ruim 60 pro cent van zijn totale produktir is droog en 25 procent procent halfdroog. Vijftig procent van zijn jaarlijkse oogst die wisselt tussen de 500 000 en 1 000 000 liter per jaar. gaat naar Enge land. lapan en Nederland. Hij ziet dc toekomst niet zo somber in. vooral omdat hij de sterk ge- wi jzigde consumentenmarkt buiten Europa niet heeft onder schat. Hij gooit er nu zijn hele ziel en zaligheid tegenaan en maakt werkweken van 80 uur om te slagen Rudolf Anheuser ziet wel toe komst voor de Duitse wijn zeker als smaak en karakter aanslui ten op de wensen van de consu ment. Daarom ook heeft het Duitse flesmodel deels afgedaan en is vervangrn door de Bor- deauxflev zoals vaker het ac cent ligt op Deutsc her Sekt vol gens die methode champenoisc. Dc van oorsprong E ranse Char donnaydnnf. die hier en daar al is aangrplant, zal straks de rest moeten doen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 33