'Tarzan' tegen de houthakkers Cultuur&Kunst Film 'Shadows and Fog' van Allen doet Europees aan 'Five girls and a rope' gaat door merg en been 'Ik wil het levensgevoel van 1993 tonen DONDERDAG 24 SEPTEMBER 1992 21 FILMS IN LEIDEN Het Leidse Lido-theater begon afgelopen voorjaar met de zoge heten 'Arthouse Special'. Dat is een mooi initiatief, vooral om dat de meer artistieke films in het commerciële circuit steeds minder aan bod lijken te ko men. De nieuwste keuze van Lido is zelfs uitermate verras send: Shadows and Fog, de voorlaatste film van Woody Al len. Zijn films leken eerder dit jaar nog definitief naar de Ne derlandse filmhuizen te zijn verbannen. Het zou me niets verbazen als de reprise iets te maken heeft met de commotie rond Aliens nieuwste film Hus bands and Wives, die komend najaar ook in de Nederlandse bioscopen wordt verwacht. Allen slaagt er de laatste jaren steeds beter in om zijn serieuze kanten met zijn komische talent te verbinden. De trend was al zichtbaar in Hannah and her sisters, maar meer nog in Crimes and Misdemeanors. Met Shadows and Fog zijn 21ste film, zet Allen deze trend voort. Op allerlei manieren doet Shadows and Fog denken aan klassieke Europese films. Vooral het Duitse expressionisme lijkt als inspiratiebron te hebben ge fungeerd, waarbij de naam van Fritz Lang voor op de tong ligt. Aliens cameraman Carlo DiPal- ma registreerde op getrouwe wijze de zware slagschaduwen en de dreiging die ook in Langs films bijdragen aan de angstige, paranoïde sfeer. Set-designer Santo Loquasto sloot hier nauw bij aan en ontwierp een klein, pittoresk Zuidduits stadje met klinkerstraatjes en bruggetjes. De muziek van de film werd ontleend aan die van Kurt Weill en om het 'Europese' karakter te onderstrepen nam Allen de film helemaal op in zwart-wit. Kleinmann Sinds aan de rand van het klei ne Duitse stadje een circus is neergestreken, waart er een moordenaar rond die als 'de Wurger' bekend staat. De bur gers laten het er echter niet bij zitten en besluiten een Plan te maken om de misadadiger te vangen. Onderdeel van dit Plan is een burgerwacht, waarvan ook Kleinmann (Woody Allen) deel uitmaakt. Op zoek naar de Wurger loopt Allen door de schemerige, mis tige stad. Hij begrijpt niet pre cies wat er van hem verwacht wordt, kent het Plan niet en loopt dus maar wat rond op de typische Allen-manier: voortdu rend redenerend, zonder enig zelfvertrouwen, vol zelfbeklag. Tegenover Kleinmann staat Irmy (Mia Farrow). Zij is een degen slikster van het circus die problemen heeft met haar ge liefde, een circusclown (John Malkovich). Zij ontsnapt aan het circus, waarna zij verzeilt raakt in een bordeel. Daar trekt zij meer de aandacht dan de re guliere hoertjes (onder adnere Lily Tomlin en Jody Foster). Pas op het moment dat de clown een mollig kinderhandje tegen zijn wang voelt, heeft hij vrede met zijn status als echtgenoot en vader en verzoent hij zich met Irmy. Hoe het met Klein mann en 'de Wurger' afloopt, kunt u het beste zelf gaan zien! FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend NIGHT ON EARTH KIJKHUIS oooo Jim Jarmusch brengt in deze mooie film het nachtleven in Europa en Amerika terug tot vijf nachtelijke taxiritten. Hij maakte er vijf korte komedies van die zich afspelen in Los Angeles, New York, Parijs, Ro me en Helsinki. Steeds gaat het om vluchtige ontmoetingen in het 'niemandsland' van de taxi. Tom Waits zingt ze aan elkaar. HOWARDS END LIDO 2 oooo Regisseur James Ivory houdt de Engelse samenleving van het begin van deze eeuw genadeloos tegen het licht. Margaret en Helen Schle- gel (Emma Thompson en Helena Bonham Carter) krijgen te maken met de puissant rijke familie Wilcox en met de armoedige, maar nette Leonard Bast. Ruzie tussen de Wilcoxen en de Schlegels leidt tot ge touwtrek over het landgoed Howards End. FAR AND AWAY LIDO 1 ooo Film van regisseur Ron Howard blinkt uit door prachtige landschaps fotografie, maar het verhaal stelt weinig voor. Tom Cruise en Nicole Kidman (ook in het dagelijks leven een echtpaar) spelen twee land verhuizers die allebei proberen een flink stuk boerengrond in de nieu we staat Oklahoma uit te kerven. Uiteindelijk worden ze beloond en krijgen ze elkaar. Het ligt teveel voor de hand om écht te boeien. HIGH HEELS KIJKHUIS OOO De Spaanse regisseur Pedro Almodóvar stapelt in zijn film de ene in trige op de andere, waardoor het resultaat grillig en onwaarschijnlijk is. Dochter Rebecca (Victoria Abril) ontmoet in Madrid haar moeder (Marisa Paredes), die zij vijftien jaar niet gezien heeft. Als Rebecca 'live' op tv bekent dat zij haar man die ook haar moeders minnaar is heeft vermoord, gaat de rechter op onderzoek uit. Hij ontdekt dat de zaak ingewikkeld in elkaar steekt. NIKITA. KIJKHUIS ooo Mooi gefilmde, maar wisselvallige film van Luc Besson twijfelt tussen actiefilm en psychologische thriller. Nikita (Anne Parrillaud) is een onaangepaste en agressieve vrouw, die zelfs van een potlood een moordwapen kan maken. Ze trekt de aandacht van de geheime dienst, die haar opleidt tot staats-huurmoordenaar. Ondanks haar amorele karakter blijkt Nikita toch eeen boeiende persoonlijkheid. 'Medicine Manmikt op ecologische bewustwording BIOSCOPEN Er is een voorzichtige nieu we trend te bespeuren in Hollywood: ecologische films. Enkele jaren geleden kwam een voorzetje uit on verwachte hoek; de makers van Star Trek hadden een heuse 'red de walvissen'- boodschap ingebouwd in de plot. Eerder dit jaar kwam Hector Babenco's At play in the Fields of the Lord uit, over bedreigde stammen in het Amazone gebied. Nu is er Medicine Man, nota bene geregis seerd door John McTier- nan, die keiharde spekta kels als Predator en Die Hard op z'n naam heeft. Ook Medicine Man richt het oog op de catastrofe in het tropisch regenwoud. Voor Hollywood is echter het feit dat daar dagelijks honderden, zo niet duizenden hectaren worden verbrand en gekapt op zich nog niet drama tisch genoeg. In Medicine Man vormt die omstandigheid de achtergrond bij de speurtocht naar een middel dat kanker ge neest. Zo kunnen we ons geen buil vallen, zullen de makers ge dacht hebben, met een paar problemen tegelijk is de markt wat groter. En om een nog groter publiek te bereiken is het geheel gelar deerd met wat exotische avon turen en vluchtige romantiek. Dat zo een nonsensicale film ontstaat die z'n doel volledig Sean Connery als onderzoeker Campbell die e n tegen kanker heeft ontdekt. voorbijschiet, heeft kennelijk niemand zich gerealiseerd. Sean Connery, voor de gelegenheid uitgerust met een hip eigenwijs staartje van lange grijze haren speelt Campbell, een onderzoe ker die al drie jaar lang niet meer reageert op oproepen van een farmaceutisch bedrijf. Tot hij plots een assistent en gea vanceerde apparatuur vraagt. Zo doet de aantrekkelijke Rae Crane (Lorraine Bracco) haar intrede in z'n leven bij een ama- zonestam. Het contact verloopt niet gladjes, zeker niet wanneer Cra ne Campbell duidelijk maakt dat zijn toekomst afhangt van het rapport dat zij over zijn acti viteiten zal schrijven. Maar wanneer Crane een keer onder de ogen van de onderzoeker een bad neemt in een stroom pje verdwijnt zijn aversie, en zij raakt op haar beurt gefasci neerd wanneer blijkt dat hij een serum tegen kanker heeft ont dekt. Samen gaan ze op zoek naar de zeldzame bloem waaruit het serum gewonnen wordt, een tocht die voert over hoge ber gen en bomen, langs slangen en medicijnmannen. Een soort Tarzan derhalve, met als grote bedreiging ditmaal niet een of andere bende die achter dia manten of apen aanzit, maar de houthakkers die de bomen rooi en in het enige gebied waar de bloem en een ,il even belangrij ke mierenkolonie zich bevin den. En dan maar hopen dat er nog een bewustwordingsproces in gang wordt gezet. Maar filmisch deugt 't van geen kan- huis, Den Haag Op het Rotterdams filmfestival waren eerder dit jaar twee ver schillende versies van eenzelfde verhaal te zien. Het gegeven draait om de waar gebeurde ge zamenlijke zelfmoord van vijf jonge meisjes op het Chinese platteland aan net begin van deze eeuw. De twee films kwa men uit China, respectievelijk Taiwan. De laatste, geregisseerd door Yeh Hung-Wei bleek een prachtig en ontroerend klein ood, en werd bekroond met de internationale persprijs. Vanaf de eerste scènes is het raak; het lang aangehouden openingsbeeld van de levenloze lichamen van vijf meisjes, bun gelend aan touwen, zuigt de toeschouwer meteen een zinde rend raadsel binnen. Dan be gint het verhaal; we zien hoe de vijf meisjes in een rietveld wer ken en elkaar beloven dat ze onbekommerd van het leven zullen genieten. Wat volgt is een vijfluik, vijf portretten over ver geefse pogingen om een eigen plek in het leven te veroveren. Tegenover die wens (maar het is meer dan een wens, het is een eis aan het leven), staat de hardvochtigheid van het dage lijks bestaan. Een vriendin van een van de meisjes wordt geste nigd wanneer ze met haar min naar probeert te vluchten, om dat t wil man aan wie ze is uitgehuwe lijkt. De tante van een ander meisje wordt gek omdat ze al leen dochters baart. Yeh Hung Wei toont het vrouwenleed (dat we ook kennen uit de films van de inmiddels beroemde Zhang Yimou) op een droge, effectieve manier. Het dramatisch mo ment zelf wordt vaak weggela ten, maar is in de suggestie des te sterker. Deze manier van vertellen Five Girls and a Rope: Zeldzaam ontroerende en zuivere film. leidt tot onvergetelijke scènes, zoals wanneer een grootmoeder bij een bevalling moet kiezen tussen moeder en kind en we in het volgend shot het levenloze lichaam van de moeder over een lastdier zien hangen. Of de scène waarin de mannen uit de gemeenschap de verjaardag van een grootmoeder vieren en de vrouw in de richting van hun ta fel loopt, in de ijdele hoop dat ze, in weerwil van de gebruiken, mag aanzitten. In het volgende shot ligt ze 's nachts in bed te huilen. Het zijn scènes die door merg en been gaan, juist omdat ze zo sober verteld worden. Het gaat steeds om de onwrikbare eis dat het leven het waard is om ge leefd te worden. Wanneer de vijf meisjes begrijpen dat die eis niet zal worden ingewilligd, be sluiten ze het in een ander leven te gaan UUUiW Da V m/Hf- sprekendheid waarmee dat ge beurt maakt Five girls and a ro pe tot een zeldzaam de en zuivere film. Speelfilmdebuut van Ger Poppelaars opening Nederlandse Filmdagen Ger Poppelaars: Jk geniet v mag.'' i het werken met acteurs, ledereen komt met z INTERVIEW PI ETER VAN UEROP/GPD De Drie Beste Dingen In Het Leven Regie Ger Poppe laars. Spel: Loes Wouterson, Victor Löw, Jack Wouterse. Gerard Thoolen, Gijs Scholten van Aschat Muziek Henny „De Drie Beste Dingen In Het Leven is een melancholieke komedie waarin ik het ver haal wil vertellen van een paar mensen die leven in deze tijd en die zich ieder voor zich vastklampen aan een droom; een idee om niet geheel ten onder te gaan in eenzaam heid of zwartgalligheid. Wat hen bindt is de poging om bij iets of iemand te willen ho ren, waardoor ze er eigenlijk steeds meer achter komen dat ze met zijn allen in hun eentje zijn." Ger Poppelaars zegt het. En hij kan het weten weten, want als bedenker en scena rist van De Drie Beste Dingen Van Het Leven kwam hij in de gelegenheid deze „kleine film met nadruk op soms burleske gebeur tenissen" ook zelf te regisseren. Het betreft de eerste lange speelfilm van een cineast (afgestudeerd in 1980) met o.m. een dozijn voor de NOS vervaardigde kunstdocumen- taires op /ipi naam. Gisteravond vormde de vertoning van zijn film de officiële opening de vraag van de Nederlandse Filmdagen in Utrecht. Het levensgevoel dat hij in zijn film uit drukt. is Poppelaars' eigen levensgevoel dat hij als exemplarisch ziet voor zijn generatie en het „leven in dit westen van F.uropa." Hoofdpersonage in het verhaal is de violiste Sacha, gespeeld door Loes Wouterson, de actrice die vorig jaar een Gouden Kalf won voor haar spel in Bij Nader Inzien. De men taal dolende Sacha heeft een inspirerende Saxofonist De Drie Beste Dingen in Het Leien is geëvo lueerd uit een idee waar Poppelaars al ge ruime tijd mee rond liep. „Het ging destijds over een saxofonist die uit Berlijn kwam, op weg naar Parijs en die dan twee nachten in Amsterdam meemaakte Dat is de basis ge weest, een kolderieke. Mean Sfrw/5-achiige film moest het worden. Toen is dat plan blijven liggen, ook omdat ik wat dingen voor tv ging doen. Dan keek ik er weer eens naar, senreef er wat aan, legde het weer een jaar weg. Maar langzaam maar zeker is het dus deze film geworden. Vanuit het basis idee is een thema komen bovendrijven: 'het verlangen'." Het vermoeden dat zijn filmgegeven een tikkeltje zestiger jaren-achtig over zou kun nen komen, wordt door de regisseur reso luut ontkend: „Dit is een film die op geen enkele manier nostalgisch is naar iets dat voorbij is Het doemdenken en punk en kraak hebben we echt weer tien jaar achter de rug. Het is nog eerder 1993 dan 1992. Ais je het puur BwoQi h beki|kt. gaal het over ÉHÉ^Hklaqien nu de menaen zich eigenlijk aan vast?". Als project heeft De Drie Beste Dingen een tijdje op de burelen gelegen van de Amster damse Filmassociatie. Met Léon de Winter werd er aan het script gewerkt, maar de ge zichtspunten liepen uiteen. Toch kwam er een versie uit. met wat geforceerd wapen geweld, hetgeen ook de kritiek was van het Filmfonds waar het project werd ingediend. Er werden twee wegen tegelijkertijd bewan deld. waaruit niet gekozen werd. „Bij de Associatie wilde men toen meer een schietfilm, een genre film. Ze hadden toen net Zoeken Naar Eileen gemaakt en zoiets moest het worden. Ik geef toe dat had ook gekund, maar ik dacht: la. het is toch een debuutfilm. Daarmee wil ik toch een persoonlijk statement geven een levensge voel. Toen ben ik daar w eg gegaan en heeft het v i tijdje stil gelegen. Vioollessen Pas na twaalf jaar raakte Poppelaars met De Drie BM* Dingen eimle!i|k flU de slag met het soort dingen waarvoor hij ooit naar de academie gegaan was. Loes Wouterson heeft er. analoog aan Jeroen Krabbé voor Prince of Tides, vier maanden vioollessen voor genomen. Ger Poppelaars heeft een mateloze bewondering voor zijn hoofdrol speelster „Ze duikt helemaal in zo'n personage. We hadden dc eerste tekstbesprekingen met haar en it tor I üw en lat k Wuutt-rse ki|- ken of de dialogen lekker lopen cn zo. Aan elkaar ruiken. Toen bleek hoe ongelooflijk goed die mensen op elkaar reageerden cn hoe Loes exact dc klassieke violiste was zoaLs ik die in gedachte had. En ze vormt met Victor low een fantastische combina tie, zo verschillend als /e qua achtergrond mogen zijn. Bij Loes draait alles om dc emotie, 'waarom voel ik dat?' Victor is speelser, gewoon een jonge hond die je soms moest afremmen in zijn spontaniteit. Van het werken met acteurs daar geniet ik van. ledereen komt met zijn gekte, wilde in vallen. alles mag. Daar heo ik veel van kun nen gebruiken. AMSTERDAM ALFA 1 Tel 6278806 Night on earth 161 .dag 14. 18 45. 21.30. do vr 18 45. 21 30. za ro 13. 15.30. 18 45.21.30 ALFA 2 High Heels 16 .dag 14. 19 30. 22. a to 13.30. 16. 19.30.22 ALFA 3 Boven de beffen 16 j dag 14. 19 30 ra» 13.30. 16. 19 30 Naked lunch 12 j .dag 22 ALFA 4 Casablanca 14. 18.45. 21.30. ran 13. 15 30. 18 45.21 30 ALHAMBRA 1 tel 6233192 Basic Instinct 16dag (ba* vr en ra) 14. 18 45.21.30 21 45.ÖOvr mad. ook 14 15 BELLEVUE CINERAMA tel 6234876 Alien3 12 i .dag 13 45. 18 45. 21 30. ro 13.30. 16. 18 45. 21 30 CINERAMA 2 Wayne's world 12dag 14,19.15. 22.ro 13 30. 16.15. 19.15. 22 CALYPSO 1 tel 6234876 Howards end a ldag. 13 45. 20 30, ro 13.15.17. 20.30 CALYPSO 2 Cape tear 16 j ..dag 13 45.18 45. 21.30.ro 13.15. 16. 18 45.21.30 CINECENTER-CINEMA CORALINE Lijnbaansgrac*t 236 tel 6236615 Tous les matms du monde a i dag. 14 30. 17. 19 30.22 15 CINECENTER-CINEMA PEPPE NAPPA Sweet Emma. dear Böbe 16 j dag 14,30. 17. 19 30. 22.15 CINECENTER-PIERROT LaCondanna 16 j.. dag 14.30.17. 19 30.22 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Delicatessen 16 j dag. 14.30. 17.15. 19 45.22 CINEMA 1 INTERN, tel 6151243 Lethal weapon 3 12 j dag 19, 21.45. 21.30. za ro ook 14 30 CITY 1 tei 6234579 Medicine Man a i dag 14.19. 21 30. ro 13.15,15.45.19.21.30 CITY 2 Housesittera i dag 13 45. 18.45. 21 30.20 13, 15 45. 18 45.21.30 CITY 3 California Man a dag 14 15.1 13. 15.i" Final an, 21.30 CITY 4 Flodder in Amerika a I dag 14 15. 18 45.» 13. 15 45. 18 45 White sands 16 j.. dag 21.30 CITY 5 Gladiator 12 j.. dag 14 15. 19. 21.30.ro 13.15. 15 45, 19. 21 30 CITY 6 Batman returns dag 13 45. 18 45. 21 30.ro 13. 1545. 1845.21 30 CITY 7 Lethal weapon dag. 14 15, 1845. 21 30. ro 13. 15.45. 18.45.21 30 DESMET tel 6273434 De rietfluit dag 20. 22 Sweet Emma. dear Bóbe. dag 19. 21., k 14.15 Late night movie dag. 23. ro ook 16 Gay Cinema i» 24.ro 16 15 KRITERION 1 tel 6231 708 The cook, the thief, his wife and har lover dag 18 The best intention dag 20.30. roook 14 30 Kieme reemeermin r» ro wo 14 30 Pippi rot boel op stelten /a ro wo 15 KRITERION 2 Five girls and a rope, dag 19 45.22. d. alleen 19.45 Urge dag 17 30 Sneak preview di 22 15 RIALTOlte' 6623488 On» eeuw/De seiroenen dag 18 45 Van Gogh dag 20 30 Het gouden iwaard /o 13. wo 15 RIALT02 A place in the sun dag. 18 La commedia all'ltaliana dag 20 Life on a string dag 22 15 THE MOVIES 1 tel 6386016 Night on earth dag 17. 19 30.22. roook 14 45 THE MOVIES 2 Mr. A Mrs Br.dge dag 1 7. 19 30 De Noorderlingen dag. 22. ro 00k 14 45 THE MOVIES 3 Vooreen venoren soldaat, dag 17 15 Raise the red lantern dag 19.15. 21 45. roook 14 45 TUSCHINSKI 1 tei 6262633 Far and away I dag 20 30. ro 13.15. 17. 20 30. mad'wo 14. 20 30 TUSCHINSKI 2 Housesitter a dag (bah /a 14. 18 45.21 30.ro 13 15.16.18 45. 21 30 TUSCHINSKI 3 Unrversal soldier 16j.d4f (bah a.) 14. 18 45.21 30.ro 13T5.16 18 45.21 30 TUSCHINSKI 4 Flodder in Amenka a dag (ba* /a.) 14. 18 45.21.30.ro 13 15. 16. 1845.21 30 TUSCHINSKI 5 The hand that rocks the craddle 12 j dag (be* /a) 14. 18 45.21 30.ro 13.15. 16. 18 45.21 30 TUSCHINSKI 6 Basic instinct 16 j dag (boh /a 14. 1845,21 30. ro 13.15. 16. 18 45.21 30 TUSCHINSKI CINEAC Kindergarten Cop a i doorlopende voorsteiimg vanaf 11 D€ UITKIJK Prinsengracht 452 tel 6237460 The best Intentions 16 idag 70 15. roook 15 Truly, madty. deeply ;6j..dag 18 30 Het programma van Leidse en Haagse bioscopen staat op de pagina 'Info'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 21