Jazzprogramma ook
in buitenland befaamd
'Groot hoeft niet per definitie vlak te zijn'
Rtv show
Van den Ende ontfermt zich
over AVRO'S vroegere gezicht
DONDERDAG 24 SEPTEMBER 1992
10
Sesjun voor de duizendste keer in de lucht
HILVERSUM NOL VAN BENNEKOM
In 1973 moest de toenma
lige programmaleider ra
dio van de TROS, André
Meurs, er nog een nachtje over
slapen. Jazz bij de TROS? Een li
ve-concert eens per week? Het
programmavoorstel van produ
cer Dick de Winter, in maart '73
gedaan tijdens een vergadering
in 'De Rozenboom' in Bussum,
viel aanvankelijk niet bepaald in
vruchtbare aarde. Maar de toe
stemming kwam toch. André
Meurs was een man met visie",
zegt Dick de Winter. „Hij zei:
probeer het dan maar, in de zo
mer". Dat besluit betekende de
begin van een opmerkelijke li
ve-uitgezonden jazzcon
certreeks, die de langste loop
baan ooit vertoond in de we
reldwijde radiogeschiedenis zou
gaan maken. Als zodanig zal
Sesjun voortaan prijken in het
Guinness Book of Records.
'Sesjun' (de naam is door wij
len André Meurs bedacht) be
leeft vanavond zijn duizendste
uitzending en is het programma
bijna twintig jaar in de lucht. In
die periode is een schat aan his
torisch materiaal verzameld op
duizenden kilometers geluids
band, want alles is zorgvuldig
bewaard. Alleen al de ellenlange
lijst van buitenlandse jazzgigan-
ten, die in Sesjun hebben opge
treden, spreekt boekdelen. Een
kleine greep: Stan Getz, Sara
Vaughan, Trummy Young, Milt
Jackson. George Benson, Bill
Evans, Dizzy Gillespie, Lionel
Hampton, Dave Brubeck, Wyn-
ton Marsalis, Freddy Green, en
zovoort.
Het bijeengespeelde materi
aal vindt De Winter in veel ge
vallen te belangrijk om het ge
bruik daarvan te beperken tot
slechts de uitzending. Vandaar
dat er een selectie wordt ge
maakt waarvan cd's zullen wor
den uitgebracht. De eerste daar
van is inmiddels klaar en zal
vanavond worden uitgereikt
aan de pianist Rein de Graaff.
Hij bevat opnamen van het
Rein de Graaff Trio met de te
norsaxofonisten Von Freeman,
Buck Hill en Teddy Edwards.
'Sesjun' is in zijn lange loop
baan niet alleen een begrip ge
worden in luisterend en spelend
Nederland. Het direct uitgezon
den wekelijkse radioconcert is
ook een niet onbelangrijk Ne
derlands exportartikel gewor
den. Over de grenzen is het pro
gramma bekend als gevolg van
de inspanningen van Hans de
Wildt, noofd van de Transcriptie
Dienst van de Wereldomroep.
Daardoor is het programma
sinds 1986 in de Verenigde Sta
ten van coast tot coast te beluis
teren via 60 a 70 Public Radio
Stations. Ook heeft de Wereld
omroep er voor gezorgd dat
Sesjun in Canada en een deel
van Frankrijk wordt uitgezon
den.
De vraag ligt voor de hand
hoe het mogelijk is dat een vaak
ondergeschoven kind als jazz
muziek nu uitgerekend bij de
TROS zo'n aandacht krijgt en
zo'n succes kan worden.
De Winter: „Dat heeft te ma
ken met visie en de terechte
overtuiging dat het belangrijk is.
De directie en de programma
leiding verdienen daarvoor een
groot compliment. Ten opzich
te van wat er bij andere omroe
pen gebeurt is mijn budget
hoog. Dat moet ook wel, wil ik
de kwaliteit en de diversiteit van
het programma kunnen hand
haven. En ik prijs me gelukkig
dat ik dat niet alleen vind. De
leiding acht Sesjun een must.
Programaleider Ton Daalhuisen
is wat dit betreft een geweldige
steun. Met een enorme inzet
heeft hij er voor gevochten dat
de nieuwe zenderkleuring het
programma niet om zeep hielp.
Sesjun is van Radio 3 verhuisd
naar Radio 2, zelfde tijd, maar
een andere golflengte, 92.6
FM".
'Sesjun' heeft niet altijd de
wind zo mee gehad als nu.
„Dat kan je wel zeggen.
Meteen al na de eerste zomer in
'73 maakten de disc jockeys be
zwaar tegen Sesjun op Radio 3,
want het zou niet passen op een
popzender. Maar de leiding
hield gelukkig voet bij stuk. Er is
een periode geweest dat elk jaar
opnieuw werd bekeken of Ses
jun mocht blijven. Het is ver
houdingsgewijs natuurlijk ook
wel een duur programma en
overal in omroepland wordt fors
bezuinigd. Ik heb voor de dui
zendste uitzending dan ook
geen extra budget gevraagd. Dat
vond ik gênant ten opzichte van
de andere collega's. Om die re
den heb ik andere bronnen
aangeboord, zoals de Stichting
Conamus, de BUMA, de We
reldomroep en indirect ook de
Singer Concertzaal en Nick Vol-
lebregts jazzcafé. Ik heb er hele
maal niet voor hoeven soebat
ten. De financiële steun kwam
zonder mankeren. Men begreep
dit".
Kwaliteit
„De kracht van het programma
is, dat alle vormen van jazzmu
ziek te beluisteren zijn. En voor
Nederlandse jonge musici is het
de kans om ervaring op te doen,
want ook dat is een van de op
drachten van Sesjun. Kwaliteit
staat voorop".
Alle vormen van jazzmu
ziek?
„Behalve avant garde. Dat
hoort in Sesjun volgens mij niet
thuis. Je doet de luisteraar geen
plezier met een hoop gekukel
en gekakel. Zo'n optreden moet
je behalve kunnen horen ook
kunnen zien. Maar verder is al
les mogelijk: Big band, West
coast, hardbop, blues enzo
voort. Sesjun is een instituut ge
worden, waar niemand meer
om heen kan. Ik hoef niet om
orkesten of solisten te leuren.
Ze vechten om in Sesjun te ko-
Voor de duizendste uitzen
ding heeft De Winter een festi
valachtige happening georgani
seerd, die zien 's avonds in La
ren zowel in de Singer Concert
zaal als in Nick Vollebregts Jazz
café afspeelt.
De componist en dirigent
Henk Meutgeert heeft speciaal
voor deze gelegenheid een
compositie-opdracht gekregen.
Het muziekwerk kreeg de titel
'Suite for Sesjun' mee en zal
vanavond worden uitgevoerd
door het Metropole Orkest met
als solisten de zangeres Made
line Bell, Candy Dulfer en Hans
Dulfer saxofoons, Frits Landes
bergen vibrafoon en een vocal
group van het Haags Conserva
torium onder leiding van Ineke
Heyliger.
Dit concert heeft plaats in
Singer. In Nick Vollebregts Jazz
café wordt geconcerteerd door
de hardbop-formatie „The
Houdini's" en door The Con
cord All Stars.
(Van 21 lot 24 uur worden
gedeelten van de concerten
rechtstreeks op Radio 3 uitge
zonden)
Louis Andriessen foto» Kippa
KRO-radio valt
in de prijzen
HILVERSUM
De KRO heeft gisteren de ra
dioprijs van de zogeheten
'Prix Italia' in de wacht ge
sleept met het Radio 4-pro-
gramma 'Nadir en Zenit'. De
onderscheiden uitzending is
een muziek/poëzie-experi-
ment van jazzzangeres Gree-
tje Bijma en stemvirtuoos,
componist Louis Andriessen.
De KRO zond het pro
gramma (een produktie van
het team van 'Camera Ob-
scura') op 12 september j.l.
uit. Greetje Bijma en Louis
Andriessen improviseerden
in 'Nadir en Zenit' in zes se-
quenzen op Polets poëzie.
Het programma wordt
door de KRO herhaald op za
terdag 3 oktober, tussen 22
en 23 uur.
Vermelding in
Guinness-boek
HILVERSUM OPO
Het live op de radio uitgezon
den wekelijkse jazzprogramma
TROS-Sesjun wordt vermeld in
het Guinness Book of Records.
Op 24 september beleeft Ses
jun van producer Dick de Win
ter de duizendste uitzending en
is daarmee wereldwijd het
langst levende direct uitgezon
den radio-jazzconcert. De ver
melding wordt op het avond
vullende jubileumconcert be
kendgemaakt.
STRIPS
EO houdt vast aan identiteit
BOLLEBOOM
BOES
y7
T-CZ „v,
Groot is niet per definitie vlak. Albert Mons, waarne
mend programma-leider bij de Evangelische Omroep,
is daar zeer stellig in. De A-status per 1 oktober bete
kent voor de EO meer ruimte voor informatieve en ver
kondigende programma's.
De Evangelische Omroep heeft in het nieuwe televi
sieseizoen met Veronica en Tros zendtijd op Neder
land 2. De hoofdmoot van de zendtijd valt op woens
dag en donderdag. Verder nog een uur op de late
maandagavond en één keer in de drie weken een laat
uur op vrijdag. Op woensdagavond gaat de uitzendtijd
op 'prime time' naar NOS-Studio Sport. Mons noemt
deze verdeling voor de EO niet ongunstig.
Van innige samenwerking met de twee netpartners is
geen sprake. Veel gepraat heeft weinig resultaat gehad.
Volgens Mons treft de EO op dat punt echter geen ver
wijt. Binnen de voorwaarde dat de eigen identiteit niet
mocht worden aangetast, zijn plannen ontwikkeld. Aan
het voorstel aan het begin van de avond horizontaal
een spelletje te programmeren, hebben beide partners
uiteindelijk geen gehoor gegeven.
Volgens Mons is zijn omroep - ondanks de korte tijd
- er zeer goed in geslaagd een nieuwe programmering
te ontwikkelen. Van de veranderende omstandigheden
is naar zijn mening een belangrijke prikkel uitgegaan.
Ook buitenproducenten hebben de weg naar de EO ge
vonden. Zij melden zich in groten getale met program
ma-voorstellen.
De woensdag heeft bij de EO een sterk informatief
karakter. Behalve Tijdsein is er ruimte voor documen
taires en discussie. De donderdagavond heeft een meer
verkondigend karakter. Daarbij is wel de keuze is ge
maakt om op 'prime time' een breder publiek te berei
ken. Volgens Mons wordt vaak gedacht dat voor de EO
programmeren voor een breed publiek is uitgesloten.
De EO ziet het juist als een uitdaging dat wel te berei
ken. Dat moet onder meer gebeuren door 'real life' te
levisie. Met in het nieuwe seizoen dertien afleveringen
over het reilen en zeilen van een ziekenhuis.
Verder biedt de EO op woensdag en donderdag een
horizontaal geprogrammeerd spelletje. Daarbij merkt
Mons op, dat het bij de EO natuurlijk nooit gaat om
grote prijzen of het aanwakkeren van hebzucht. En op
vrijdagavond zal de EO, één keer in de drie weken, een
live-programma uitzenden. Het programma krijgt een
evangeliserend karakter. Kijkers kunnen tijdens ae uit
zending rechtstreeks telefonisch reageren.
De nieuwe programmering past naar de mening van
Mons bij uitstek in het publieke bestel. De EO geeft
volgens hem een helder signaal af dat er vandaag de
dag geen sprake hoeft te zijn van afkalving van de pu
blieke taak of van buigen voor de commercie.
De omstandigheden dwingen de omroep echter tot
aanpassingen. Ook bij de EO zal dit jaar voor het eerst
sprake zijn van sponsoring. Een beperkt aantal pro
gramma's wordt vooraf gegaan door 'billboards'. De
sponsors komen niet alleen uit christelijke hoek.
Op de radio krijgt de EO twee keer zoveel zendtijd.
Toch is de blijdschap daarover niet onverdeeld. De in
troductie van nieuwe zenderprofielen op de radio heeft
ingrijpende gevolgen. Veel programma's verhuizen
noodgedwongen van familiezender Radio 2 naar Radio
5. De vijfde zender is de plaats voor theologische ver
kenningen en bijbelstudie. Ook op Radio 3 is er minder
plaats voor een programmering vanuit evangelisch
perspectief. Het ledenbestand ontwikkelt zich volgens
Mons gunstig. De grote toestroom van tientjes-leden
blijkt geen opwelling te zijn geweest. De nieuwe leden
betalen trouw. Voor dit jaar wordt een consolidatie van
het ledental verwacht.
Ter gelegenheid van de duizendste aflevering van 'Sesjun' is al volop gerepeteerd. Tijdens een
vinden Dick de Winter (rechts) en Toots Thielemans tijd voor een babbeltje.
i de pauzes
FOTO CPD
Korting uitkering Fred Oster dreigt
HILVERSUM GERARD VAN PUTTEN
T""<
M 4 ens werd hij geres-
I pecteerd ais produ-
eer en gevierd als
presentator van spelshows. Al
om werd hij herkend als het
gezicht van de AVRO, totdat
enkele jaren geleden de jaren
lange relatie een optater van
jewelste opliep. In de visie van
het bestuur en management
van de omroep was het niet
langer verantwoord Fred Oster
een gezichtsbepalende rol in
de tv-programmering te laten
spelen. Oster verdween uit
beeld. Op zijn aanwezigheid in
de AVRO-studio werd eigenlijk
geen prijs meer gesteld. Maar
de frustraties die door dat be
sluit werden opgeroepen, zag
Oster aardig in klinkende
munt gecompenseerd doordat
de AVRO zijn salaris telkenma
le tot de laatste cent uitbetaal
de. De BUthovenaar vulde tot
voor kort zijn dagen groten
deels met hardlopen. Met in
gang van 1 oktober wordt de
Band met de AVRO losser. Os
ter ontvangt vanaf die datum
een uitkering krachtens de zo
geheten Hoofdstuk 1 O-rege
ling, een soort ww-uitkerings-
regeling voor omroepmede
werkers. De AVRO vult het in
komen tot de volle honderd
procent aan.
Er is weinig fantasie voor no
dig om te veronderstellen dat
Osters toetreding tot de Hoofd
stuk 10-regeling de AVRO goed
uitkomt. Naar verluidt stond
Oster voor een jaarsalaris van
anderhalve ton op de loonlijst.
In de jaren dat het arbeidscon
flict zich voortsleepte hoefde
Oster geen tegenprestatie te le
veren. Dat Fred Oster als een
molensteen om de nek van
AVRO's loonadministrateur
hing, kon worden opgemaakt
uit de aanbiedingen van 'De Al-
gemeene' om het dienstver
band af te kopen. Maar Fred
Oster wees de geoffreerde aan
koopsommen van de hand.
Regeling
Nu zijn leeftijd en het aantal
dienstjaren hem daartoe de
mogelijkheid bieden, kan Os
ter gebruik maken van
Hoofdstuk-10 regeling
der daarop een gulden
z'n inkomen te hoeven
leggen.
„Of het nu gaat om een
secretaresse of presenta
tor, die regeling is er voor
iedere omroepmedewer
ker, die wat betreft zijn of
haar werkzaamheden in
de knel is geraakt. An
ders gezegd, die rege
ling is ontworpen voor
omroepmedewerkers
die niet het door hen
gewenste werk kun
nen of mogen ver
richten", verduide
lijkt AVRO-woord-
voerder Rob Schwit-
ters. „Uitgaande van
een percentage van
70 procent van het
laatst genoten sa
laris, geeft iedere
vijf jaar dienstver
band recht op
een jaar uitke
ring. Fred heeft
dertig jaar bij de
AVRO in vaste
dienst gewerkt,
derhalve heeft
hij recht op
zes jaar uitke
ring. Inmid-
dels is Fred
56 jaar, zodoende kan
hij de tijd naar de vut overbrug
gen zonder financiële schade te
lijden. Dat de AVRO van een
probleem is verlost, zijn niet
mijn woorden. Maar dat er, laat
ik zeggen een probleem is opge
lost, kan ik niet ontkennen."
Overigens lijkt Fred Oster niet
van plan zijn dagen tot de pen-
Joop van den
Ende: weinig me
dedeelzaam FOTO
sioengerechtigde leeftijd met
alleen maar hardlopen te vul
len. In De Telegraaf van dinsdag
liet kroniekschrijver Thomas
Lepeltak in zijn Stan j-luygens-
Journaal blijken hardnekkige
Gooise geruchten te hebben op
gevangen, als zou Fred Oster
sinds kort werk
zaamheden ver
richten als producer
bij Joop van den En-
de Produkties in Aal-
Bij Joop van den En-
de wordtnogal schichtig omge
sprongen met inlichtingen over
Oster. Op de vraag of Oster
werkzaamheden verricht voor
Van den Ende antwoordt
woordvoerster Linda Castricum
in eerste instantie dat die infor-
een drukbezette bekende Nederlander
matie maar bij de AVRO en
meer in het bijzonder bij collega
Rob Schwitters moet worden
ingewonnen. De tegenwerping
dat Schwitters al wat des
AVRO's is reeds heeft verduide
lijkt en moeilijk ook nog eens
voor sprekende pop van Van
den Ende kan gaan spelen, ver
mag Castricum zowaar te ver
leiden tot een andere reactie
dan het tot driemaal toe uitge
sproken: „Daar doen wij geen
mededelingen over." Het kost
haar hoorbaar moeite, maar uit
eindelijk zegt Castricum: „Dat
Oster hier werkt klopt, maar
verder doe ik geen uitspraken."
Risico
AVRO-man Schwitters meent
de inhoud van de Hoofdstuk 10-
regeling voor omroepmedewer
kers goed genoeg te kennen om
Oster te wijzen op het risico van
zijn nevenwerkzaamheden bij
Van den Ende „Het GAK heeft
het volste recht om hem op zijn
uitkering te korten."
Navraag bij het Gemeen
schappelijke Administratie Kan
toor in Utrecht, waaronder Os
ters woonplaats Bilthoven res
sorteert, leert dat Schwitters in
terpretatie van de Hoofdstuk
10-regeling voor omroep tot in
de details Öopt.
Om het verhaal compleet te
maken uiteraard ook nog even
het commentaar gevraagd van
Fred Oster zelf. Tot tweemaal
toe geeft zijn echtgenote Jenni
fer echter niet thuis. Dinsdag
middag zei ze: „Fred is vandaag
niet bereikbaar, hij is nu aan het
hardlopen en vanavond heeft
foto •dijkstra
hij première-avond. Morgen is
Fred wel de hele dag bereik
baar."
Maar helaas, er zijn van die
dagen dat de agenda van be
kende Nederlanders zich blijk
baar rap laten aanvullen. Gister
morgen was opnieuw Jennifer
Oster aan het woord: „Ah, u
heeft gisteren ook al gebeld.
Nou, Fred is er niet, vanmorgen
vroeg is hij vertrokken naar Pa
rijs. Maar als u wilt praten over
dat stukje in De Telegraaf van
dinsdag, wendt u zich dan maar
tot de persdienst van de AVRO.
Wij hebben in elk geval niet de
behoefte om iets over deze zaak
te zeggen."