'Ik oefen al meer dan dertig jaar'
'Litsa': niet ondergaan in de massa
Cultuur&Kunst
Ontmoeting tussen
Titiaan en Carracci
WOENSDAG 23 SEPTEMBER 1992
Heksen bij Kindertheater Ploef'
leiden Kindertheater Ploef brengt op zondag 27 september
weer een eigen produktie op de planken. Het stuk gaat over een
kleine heks. Ze is pas 127 iaar, en dat is heel jong voor een heks.
Graag wil ze een echte heks worden. Maar daarvoor moet ze
eerst examen doen. Bijgestaan door haar kat gaat de kleine heks
heel hard studeren. Of het haar zal lukken blijkt wel uit de voor
stelling. In elk geval zullen de andere heksen het haar niet ge
makkelijk maken. De voorstelling 'De kleine heks' begint om
15.00 uur in de basisschool De Zwaluw aan de Antoinette Kleyn-
straat 8 in Leiden.
Christie's veilt schilderijen Cézanne
londen Het veilinghuis Christie's in Londen veilt op 30 novem
ber zeven schilderijen van Paul Cézanne. De schilderijen zijn af
komstig uit de collectie van Auguste Pellerin. Het veilinghuis
verwacht dat de werken in totaal rond de 35 miljoen gulden op
brengen. Pellerin (1852-1929) was een verwoed verzamelaar van
het werk van Cézanne. Hij bouwde zijn collectie op tussen 1895
en 1925 en werd de grootste Cézanne-verzamelaar ter wereld,
aldus Christie's.
Drieluik afgelast
Amsterdam De Toneelgroep Amsterdam en Het Nationale Ballet
hebben zich teruggetrokken uit de produktie 'Toren van Kaneel',
die vanaf 6 oktober op het programma stond. Oorzaak is het te
kortschieten van de muziek van Hans Rotman, die volgens regis
seur Gerardjan Rijndersonvoldoende aanknopingspunten biedt
voor het toneelgedeelte van het drieluik. Rijnders zegt dat er we
ken is gerepeteerd om het drieluik van toneel, opera en dans op
de planken te krijgen. Er waren tien voorstellingen gepland in de
Stadsschouwburg en twee in de Rotterdamse Schouwburg. Maar
Rijnders en choreograaf l ed Bransen vonden uiteindelijk de be
schikbare partituur beneden de maat.
Expositie in Paleis Lange Voorhout
den haag Het Paleis Lange Voorhout, twee jaar geleden door de
gemeente Den 1 laag aangekocht voor expositie-doeleinden, gaat
over een maand open als museum. De directeur van het Haagse
Gemeentemuseum, Rudi Fuchs, heeft een openingstentoonstel
ling samengesteld onder de titel 'De kamer, de spiegel en het
raam'. Met die titel wordt verwezen naar het interieur (Louis XVI
en Rococo). Op de tentoonstelling zijn zeer uiteenlopende wer
ken van onder anderen Feuerbach, Goltzius, Arp, Thiele, Degas,
Rodin, Penck, Dibbets, Kirkeby, Rainer en Judd te zien. De
laatste ontwierp overigens ook het nieuwe parket. De openings
expositie is te bezichtigen van 28 oktober tot 24 januari.
Festival van kerkkoren
utrecht In Utrecht wordt van 25 september tot 31 oktober een
festival van kerkkoren gehouden. Volgens de jubilerende 70-jari-
ge Utrechtse zangvereniging A. Verhey, dat het zangfeest op
touw heeft gezet, is het voor het eerst dat in Nederland een der
gelijk festival wordt gehouden. In totaal doen 17 koren mee. Op
vrijdag 30 oktober wordt het festival afgesloten in de St. Augusti-
nuskerk. Op deze slotavond laten alle 17 koren, goed voor circa
400 koorleden, zich horen.
Collectie Kees van Dongen onverkocht
Amsterdam Een collectie van veertig tekeningen, drie schilderij
en en enkele grafieken van Kees van Dongen (1877-1968) zijn
gisteren tijdens een veiling bij Van Gendt Book Auctions in Am
sterdam onverkocht gebleven. Het veilinghuis verwachtte een
opbrengst van ongeveer één miljoen gulden. Niemand bood
echter op het inzetbedrag van 450.000 gulden. Mogelijk komen
de stukken later alsnog apart onder de hamer.
Films uit het koloniale Indië
leiden Het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden vertoont
op de zondagen 27 september en 4 en 18 oktober films uit de
collectie van de Amsterdamse kapitein Lamster. I let gaat om
films over het koloniale Indië uit de jaren tussen 1929 en 1953.
Aanvang; 13.00 uur.
Georgie Fame: in het grensgebied van jazz en rhythm and blues
amsterdam
francqise ledeboer
In het Rijksmuseum in Amster
dam is tot en met 8 november
de expositie 'Ontmoeting van
Meesterwerken' te zien. Rijks
museum-directeur Henkvan Os
heeft voor de tweede tentoon
stelling in deze serie - waarin
twee beroemde schilderijen bij
elkaar worden gebracht - zijn
keus laten vallen op het werk
van de zestiende eeuwse Itali
aanse meesters Titiaan en Lo-
dovico Carracci. In de eregalerij
van het museum beelden de
werken naast elkaar dezelfde
mystieke ervaring uit: Maria
met een heilige die even het
kindje Jezus in de armen mag
houden.
„Dit was een zeer populair
onderwerp in de zestiende
eeuw. Het vasthouden van het
Christuskind drukte het intense
verlangen van de gelovigen in
die tijd uit om in de nabijheid
van het heilige te komen. Tij
dens de voorbereidingen heb
ben we ontdekt dat Titiaan het
thema op veel schilderijen heeft
verwerkt omdat invloedrijke Ita
liaanse families allemaal zo'n
werk in huis wilden hebben",
vertelt Van Os.
Carracci's 'Visioen van de
Heilige Franciscus van Assisi'
komt uit het Rijksmuseum zelf
en is voor de gelegenheid
schoongemaakt. Daardoor ko
men de blosjes op het gezicht
van Maria, de bruine pij van
Franciscus en het schemerende
lover weer prachtig uit de verf.
Titiaans 'Madonna met Kind,
Johannes de Doper en de Heili
ge Catharina' bevindt zich in de
collectie van de National Gal
lery in Londen. Van Os; „Het is
een van de mooiste werken van
deze meester. We prijzen ons
gelukkig dat de National Galleiy
het wilde uitlenen, want het is
lang geleden dat er een dergelij
ke Titiaan in ons land was te
zien."
De tentoonstelling 'Ontmoe
ting van Meesterwerken II' in
het Rijksmuseum (Stadhou
derskade 42,. Amsterdam) duurt
tot en met 8 november. Het
museum is geopend van dins
dag tot en met zaterdag van
10.00 tot 17.00 uur en op zon
en feestdagen van 13.00 tot
17.00 uur.
'Madonna met Kind, Johannes de Doper en de Heilige Catharina' uit de collectie v
in het Rijksmuseum.
van Yeh-Yeh telkens: „Matt
Bianco, Matt Bianco". Hij ging
er maar vanuit dat de bezoekers
dat stuk van Matt Bianco ken
den en niet wisten dat Fame er
zelf in 1964 al een wereldhit
mee scoorde.
Populair
„Mijn vader was een amateur
musicus, hij speelde accordeon
in een dansbandje. Als kind
hoorde ik daardoor veel liedjes
die toen populair waren. Ik
danste op Mr. Sandman en
nummers van Les Paul and
Mary Ford. Het was de tijd dat
er nog geen televisie was. In En
geland werd toen in huiselijke
kring heel veel aan muziek ge
daan. Bijna ieder gezin had een
piano. Wij ook. Toen ik een jaar
of zeven was, heb ik pianoles
gehad, maar na vier weken
hield ik het voor gezien. Daarna
heb ik alles op m'n gehoor ge
daan."
„Toen ik voor het eerst men
sen als Fats Domino en Jerry
Lee Lewis hoorde, ging ik dat
nadoen. Wat ik nu van muziek
weet, heb ik geleerd door met
muzikanten te spelen die beter
waren dan ikzelf. Als mensen
zeggen dat ik nu beter zing dan
vroeger, dan klopt dat wel. Ik
ben al dertig jaar aan het oefe
nen en ik leer nog steeds. Ik doe
alles op gehoor. Noten lezen
kan ik nog steeds heel slecht."
„In 1959, ik was net zestien
geworden, ging ik met een stel
vrienden naar een zomerkamp.
Daar werd een talentenjacht ge
houden en ik zou eraan mee
doen. Maar op een gegeven
moment hebben mijn vrienden
me achter de piano in de bar
gezet om wat stukken van Fats
Domino en Jerry Lee Lewis te
spelen. De leider van een pro
fessionele rock and roll band,
die daar de hele zomer op dat
kamp speelde, hoorde mij en hij
vroeg me of ik in de band wilde
komen. Voor mij was het toen
duidelijk dat ik beroepsmuzi
kant zou worden. Dus ik trok
me terug van die talentenjacht.
Ringo Star won trouwens."
„Hoeveel platen ik heb ge
maakt? Ik zou het echt niet we
ten. De meeste heb ik nog wel.
Maar ik luister er nooit naar.
Het was de bedoeling dat ik een
plaat zou maken met Chet Ba
ker. De contacten waren al ge
legd, maar hij overleed helaas".
„De hele Britse rock and roll-scene van voor de Beatles,
werd beheerst door de impresario Larry Parnes. Al zijn
artiesten waren een soort van Elvis Presley-kopieën en hij
gaf ze de meest exotische namen. Ik kwam bij hem onder
contract als pianist. Als zanger moest ik de show openen
en vervolgens moest ik de andere artiesten begeleiden.
Tijdens een tour met Gene Vincent en Eddie Cochran zei
Parnes ineens: ik heb een nieuwe naam voor je 'George
Fame'. Ik zei dat-ie naar de hel kon lopen. Maar hij zou
me ontslaan, als ik die naam niet zou gebruiken. Wat
moest ik? Ik was zestien, ik had geld nodig en het was de
beste baan die je in Engeland op het gebied van rock and
roll kon krijgen".
Yeh, Ballad of Bonnie and Cly
de, Rosetta, Getaway waren gro
te hits. Vanwege z'n ongeven-
aarde timing loopt de vocale
wereld met hem weg. Het door
Blossorh Dearie geschreven
'Sweet Georgie Fame' behoort
inmiddels tot de 'jazzstan-
dards'.
Fame zelf relativeert z'n faam.
Bij het optreden onlangs in
Utrecht zei hij in het stampvolle
Vredenburg nadat hij de band
had geïntroduceerd: „En mijn
naam is dus niet Herbie Han
cock". Even later schreeuwde
hij tijdens een kokende versie
Clivc Powell heet nog steeds
Georgie Fame. Hij is nu 49 jaar
en vindt dat het nu echt te laat
is om dat belachelijke pseudo
niem niet meer te gebruiken. Af
en toe gaai hij op tournee met
generatiegenoot Van Morrison,
vaak is hij te vinden als gastvo-
calist bij het Metropole Orkest.
Maar ook heeft hij nog steeds
z'n Blue Flames. Nu met z'n 19-
jarige zoon James op drums.
Georgie Fame heeft zich altijd
bewogen in het grensgebied van
jazz en rhythm and blues. Yeh-
'Een mooie foto is een even mooie als gevaarlijke leugen
beeldende kunst
recensie nicole roepers
Expositie: 'Litsa', hedendaagse portretfo
tografie uit Rusland. Wit Rusland en de
Oekraïne' Te zien: t/m 1 oktober, ma t/m
za 10-22 uur, zo 12-22 uur. De Kleine
Klup, Nieuwe Rijn 1, Leiden
De voormalige Sovjet-Unie
heeft met fotografie een grote
traditie opgebouwd. Het begon
met de Russische Avantgarde
begin deze eeuw toen construc
tivisten als El Lissitzky en Rod-
chenko de Russische fotografie
tot internationale hoogten
brachten. Echter vanaf de jaren
dertig was er geen sprake meer
van vrije fotografie; tot ver in de
jaren tachtig komen slechts offi
ciële opdrachten en portretten
in de openbaarheid. Pas onder
'glasnost' kan men weer ade
men en ontstaat er een ontwik
keling van individuele creatieve
stijlen.
De tentoonstelling 'Litsa' bij
de Kleine Klup richt zich op één
genre binnen de fotografie: het
portret. Centraal in de tentoon
stelling staat de dualiteit tussen
de officiële portretfotografie be
oefend in de jaren dertig tot en
met zeventig en de portretten
van de huidige generatie foto
grafen.
'Litsa' heeft twee betekenis
sen: gezicht en persoon. Het
woord vormt daarmee de best
denkbare titel voor deze ten
toonstelling waarin juist de fric
tie tussen het individu (de per
soonlijkheid van iemand) en het
Directe fotografie: de straat op en fotograferen.
gezicht (de uiterlijke vorm) ter
discussie staat. In tegenstelling
tot hun voorgangers kiezen de
ze fotografen openlijk voor een
persoonlijke stijl. Tegelijkertijd
ontkennen hun foto's het tijd
perk van de officiële fotografie
niet. De - nu al historisch te
noemen - gestileerde portretten
die volgens een strak stramien
tot stand kwamen, zijn in ver
basterde vorm terug te vinden
in het werk van hedendaagse
kunstenaars.
Zo maakt Boris Michajlov fel
ingekleurde persiflages op de
officiële portretten. Evenals bij
die foto's beeldt hij de mens
niet als individu af, geeft hij eer
der een type weer, waarbij soci
ale en culturele verschillen on
zichtbaar worden. Maar schijn
bedriegt, want hoewel de hou
dingen van zijn modellen klas
siek overkomen, is in elke foto
de hand van de fotograaf na
FOTO SERCEJ LEONTJEV
drukkelijk aanwezig. Niet alleen
om de persoon te verfraaien,
maar ook om te waarschuwen:
'Een mooie foto is een even
mooie als gevaarlijke leugen en
leven volgens een leugenachtige
schoonheid is gevaarlijk.'
Het gemeenschappelijke van
de fotografen van 'l.itsa' is de
wil een persoonlijke stijl te vin
den; niet onder te gaan in de
massa. De wijze waarop ze dit
doen, verschilt sterk per foto
graaf. Sergej Leontjev noemt
zich vertegenwoordiger
traditie van de 'c
de straat op en fotograf
Michaïl Ladejsjikov fotografeert
mensen in hun (werk)omge-
ving. Een vrouw in haar keuken,
arbeidsters met hoofddoek in
de fabriek. Hoewel de modellen
op zeer 'zakelijke' wijze gefoto
grafeerd werden, spreekt er
door de duidelijk zichtbare ach
tergrond een wellicht onbewust
bedoelde sociale lading uit de
foto's.
De meest persoonlijke inter
pretatie van het fotoportret
komt van Igor Tsoersin. Tsoer-
sin schildert eerder met licht
dan dat hij registreert. Met be
hulp van de fotografie legt hij
beelden vast, die al jaren in zijn
hoofd zaten. Niet de geportret
teerde, maar de fotograaf zelf
bepaalt de inhoud van het beeld
en dat is meteen de belangrijk
ste conclusie van deze kleine,
maar intrigerende en opvallend
gevarieerde tentoonstelling. De
hedendaagse Russische fotogra
fen beginnen weliswaar niet
met een schone lei, maar zijn
voor het eerst sinds de jaren '30
weer in staat zelf keuzes te ma
ken, ongeacht of dit geïnspi
reerd wordt vanuit het verleden
of niet. 'Litsa: bewijst dat er bin
nen de fotografie een interes
sante ontwikkeling in het GOS
plaatsheeft, zowel op een soci
aal. documentair niveau als bij
de artistieke fotografie.
i
li N
daar ga je samen naar toe'.
ACTIVITEITEN:
Diverse modeshows
Crèche ('s middags)
Kappersdemonstraties
Karaoke bar
Produkt démonstraties
Café de Paris
OPENINGSTIJDEN:
ma/za: 12.30 - 17.00 u.
en 19.00 - 22.30 u.
zo: 10.00 - 17.00 u.
Toegangsprijs: 9,50 voor volwassenen, 7,50 voor 65+ers, 5,- kinderen l/m 17 jaor. Inlichtingen: 070 354 06 22
STATENHAL NEDERLANDS CONGRESGEBOUW DEN HAAG
Nijntje-verhalen van Dick Bruna verfilmd
amsterdam anp
Na een drietal mislukte pogingen om de boeken
van Dick Bruna te verfilmen, is het nu dan toch
gelukt. Acht verhaaltjes van Nijntje zijn op beeld
vastgelegd en vanaf eind september op video ver
krijgbaar. De Nijntje-verfilming werd gisteren of
ficieel gepresenteerd. Dick Bruna („ik voel me 4
ook al ben ik 65") is enthousiast over de ver
filming van zijn schepping. De eerste pogingen
daartoe in de jaren tachtig liepen op een misluk
king uit, vertelt hij. „De filmers wilden te veel la
ten zien, en alles super-realistisch maken." De
filmische beelden kwamen daardoor niet meer
overeen met Bruna's boeken. „Ik wil de dingen zo
eenvoudig mogelijk houden, zodat kinderen hun
eigen voorstellingsvermogen kunnen gebruiken.
Zoals ik het in mijn boeken doe, zo wil ik het ook
op film zien vastgelegd."
Die 'eenvoudige' aanpak zag hij terug in het
werk van de Tsjechische animatietekenaar Gene
Deitch. Bruna: „Ik was in 1986 op werkbezoek in
Australië en maakte daar bij toeval kennis met
zijn werk. Als er iemand is die mijn boeken kan
verfilmen, dan is hij het. dacht ik toen." De film
beelden zijn net als de tekeningen van Bruna
twee-dimensionaal. Van de boeken zijn al meer
dan 75 miljoen exemplaren in 33 talen versche
nen. Binnenkort komt bet 80ste boekje uit.