'Ik dacht dat het al gedaan was. Wereldsucces houdt Londonbeat wakker Cultuur&Kunst Overbevolking in Galerie Staa Vijf topconcerten in Alphense kerk DINSDAG 22 SEPTEMBER 1992 17 redactie «ceesv Een dag zingen in een koor leiden Mensen die graag eens in koorverband willen zingen, kunnen op zaterdag 26 september meedoen aan een koordag in de Willem-Alexander mavo. Onder leiding van dirigent Wim de Ru studeren de deelnemers een spreekkoor in en een close har- mony-stuk. ledereen is welkom; er zijn geen leeftijdseisen. Enige ervaring met koorzang en met het lezen van muziek is wel ge wenst, maar niet vereist. Deelname aan de dag kost vijftien gul den. Leidse Houtconcert op andere tijd leiden Het laatste concert in de serie 'parkconcerten' in de Leidse Hout vindt op zondag 27 september plaats op de kleine speelweide langs de Leidse Johan de Kosterweg. Het Leids Poli tie Muziek Gezelschap LPMG luistert op die dag om 12.30 uur de onthulling op van het in ere herstelde drinkwaterbekken. Dit bekken dateert uit 1932 en is onlangs op initiatief van de Vrien den van de Leidse Hout door de EWR gerestaureerd. Burge meester Goekoop verricht de officiële openingshandeling. Expositie in Holiday Inn leiden In het Leidse Holiday Inn zijn in oktober schilderijen te zien van Dick Bakhuizen van den Brink (1950). Deze Leidenaar werkt in een abstracte stijl en mengt zijn kleuren zó, dat ze haast op het doek gespoten lijken. In zijn schilderijen zijn invloeden te zien van Picasso en Dali. Kunst voor in het eigen huis leiden Tot voor kort was galerie Mecenas Art Consultancy aan de Leidse Middelstegracht vooral gericht op het bedrijfsleven. De galerie heeft nu, tot en met 20 oktober, voor particulieren de expositie 'Kunst om mee te wonen' ingericht. Kunstenaars tonen kunstvoorwerpen die juist in een woonhuis goed tot hun recht komen. Zij hebben voor deze expositie niet alleen schilderijen en beelden gemaakt, maar ook stoelen, vazen, stoffen, tafels en bijzondere objecten. Daarnaast geeft Mecenas informatie over kunstenaars die wandschilderingen, tegeltableaus, een unieke bloempot of een servies kunnen maken. Mecenas is geopend van ma.t/m do. van 9.00 tot 17.00 uur, vr. van 9.00 tot 16.00 uur en za. van 11.00 tot 16.00 uur. Symbolistische kunst in Wassenaar wassenaar Liefhebbers van symbolistische kunst kunnen vanaf zaterdag 26 september het werk bewonderen van de Haagse schilder Bodi. Tot en met zondag 4 oktober exposeert hij zijn raadselachtige doeken bij Art Gallery Gérard b.v. aan de Rijks straatweg 358 in Wassenaar. Daarna gaat de verkoopexpositie naar de kunst- en antiekbeurs PAN in de Amsterdamse RAI, die van 17 tot en met 25 oktober gehouden wordt. Kamermuziek bij K&O leiden Pianostukken van Schubert, Ravel, Debussy, Brahms en Skriabin zijn donderdagmiddag 24 september te horen in de Ka pelzaal van K&O. De composities worden uitgevoerd door Win- fried Verweij. Aanvang van het concert is 12.45 uur en de toe gang bedraagt drie gulden. Op vrijdagavond 25 september voe ren Robert Szreder (viool) en Boguslav Strobel (piano) werken uit van Poolse componisten als Oginski, Paderewski, Syma- nowski en Lutoslawski. Szreder is hoofddocent aan het conser vatorium van Maastricht en Strobel heeft zijn sporen verdiend als docent aan de Robert Schumann Academie te Düsseldorf. Zij zijn hartstochtelijke pleitbezorgers van Poolse muziek en heb ben al in veel landen geconcerteerd. Het concert in de Kapelzaal van K&O begint om 20.15 uur. Tekenwedstrijd in Lisse lisse In de Openbare Bibliotheek van Lisse is tot 1 oktober een fototentoonstelling te zien van Oud Lisse. Aan deze expositie is een tekenwedstrijd verbonden voor de jeugd van vier tot veer tien jaar met als onderwerp: 'Hoe zag de Heereweg er vroeger uit?' Deelnemertjes kunnen hun tekeningen, voorzien van naam, adres, woonplaats en leeftijd tot 1 oktober inleveren bij het informatiebureau van de bibliotheek. De vijftig mooiste te keningen worden geëxposeerd in 't Huys Dever; verder zijn er enkele leuke prijzen te verdienen. Paul Verliuyck wint Wachterprijs met 'De doodbieren „Ik ben maar een kleine garnaal, een illustere onbeken de. Daarom ben ik ook zo blij met die prijs", zegt de in Leiden woonachtige Vlaamse auteur Paul Verhuyck niet zonder enige ironie. Hij krijgt op 17 oktober, de geboor tedag van Vestdijk, de Anton Wachterprijs uitgereikt voor zijn boek 'De doodbieren', dat vorig jaar verscheen bij De Arbeiderspers. Daarmee is hij de eerste Vlaamse auteur die in aanmerking kwam voor deze prijs, die bestaat uit een beeldje van Anton Wachter en 2000 gulden. In het voorjaar van 1993 komt, eveneens bij de Arbeiderspers, Verhuycks tweede roman 'Moord door geboorte' uit. Vol gende week, op 28 september om 23.00 uur, wordt Paul Verhuyck voor de VPRO-televisie geïnterviewd door Paul Haenen in het programma 'Haenen voor de nacht'. leiden cees van hoore Verhuycks roman 'De doodbie ren' beschrijft, ruw gezegd, de opkomst en ondergang van een Antwerpse kroeg en haar klan ten. Tal van intrigerende en bi zarre personages passeren de revue. We zien hoe ze ten onder gaan aan de drank, de liefde of een fatale ziekte. Verhuyck heeft met een scherp oog voor detail en menselijk drama in deze ro man zo'n 63 kleine biografietjes van kroeggangers neergezet. Verhuyck: „Nadat 'De doodbie ren' was verschenen, heb ik zo'n negentien besprekingen geteld, waarvan drie ronduit ne gatief. Eén zo'n negatieve be spreking stond jammer genoeg in Vrij Nederland, toch een ge zaghebbend blad. De recensent hield niet van kroegen, niet van bier en niet van Vlamingen. Daarmee begon hij zijn bespre king. Kijk, dat is natuurlijk een vreemd uitgangspunt voor ie mand die literatuur bespreekt. Enige bereidheid toe te treden tot de wereld die de schrijver heeft gecreëerd is voor een re censent toch wel vereist, denk ik." „Ik ben daarom ook ver schrikkelijk blij dat ik die prijs heb gewonnen, want ik dacht echt dat het gedaan was met dat boek. Het werd matig ver kocht, al was de uitgeverij niet ontevreden. Met duizend exem plaren zouden ze uit de kosten zijn. Ik hoop dat de Anton Wachterprijs een tweede leven aan 'De doodbieren' zal geven. En ik vind het toch ook erg leuk dat ik hem als Vlaming voor het eerst win. Hoewel, ik denk niet zo in grenzen, hoor. De wereld is mijn dorp." Verhuyck heeft zijn tweede roman. 'Moord door geboorte', reeds ingeleverd bij De Arbei derspers. „In dat boek brengt een ik-figuur zijn vriend Abraham Bontebal ten grave. Hij staat daar aan de groeve en wat er in die drie minuten door zijn hoofd heen gaat beschrijf ik in mijn boek, dat evenals 'De doodbieren' vrij lijvig is. Het be gin met de zin 'Emile dacht' en het eindigt met 'dacht Emile'. Het gaat over iemand die niet trouw aan zijn idealen kon blij ven, iemand wiens uitgangs punten en waarheden door het leven totaal zijn veranderd. De ze Bontebal, die altijd veel be langstelling heeft gehad voor esoterische zaken, wilde op het eind van zijn leven heel de we Veel werken van Op 't Einde en Willemsen beeldende kunst recensie martine ballast Expositie: De vrije Loper, tekeningen van Joyce op "t Eijnde en keramiek van Lili Wil lemsen Te zien: t/m 8/10, wo t/m za 12 00-1700uur. vr 1900-21 00uur Ga lerie Staa, Pnnses Irenelaan 88, Alphen aan den Rijn. Galerie Staa, de expositieruimte van de Stichting Alphense Ate liers (STAA), toont werk van le den. Tot 8 oktober valt de eer te beurt aan Joyce op 't Eijnde en Lili Willemsen. Samen overbe- volken zij de kleine ruimte met bijna 70 werken. Van deze zelfde overbevol king hebben ook de balpointte- keningen van Joyce op 't Eijnde last. Doordat ze klein en vol zijn, zijn deze tekeningen te vens onoverzichtelijk en rom melig. Eén tekening uit de re cente 'De Löperserie' vormt de uitzondering op die regel. De kleine tekening is een uit zes tien vierkanten bestaand schaakbord. Op de witte vlak ken staan de zogeheten lopers. Echte lopers maar ook andere eenvoudige vormen. En het is juist dit, in vergelijking met de rest, eenvoudige werk dat er uit springt. Eenvoud is mooi, en overdaad schaadt, zijn de be kende uitspraken die op het werk van Op 't Eijnde van toe passing zijn. De pasteltekeningen zijn an ders dan de pentekeningen. Ook hier zijn de tekeningen vol, maar de sfeer is anders. Gno men, trollen, enge beesten, maar ook elfachtige fipjren zijn te zien in droomachtige omge vingen. De sfeer doet denken aan Jeroen Bosch, hoewel de utrecht ton de jong Noodlot en roem kwamen el kaar pijnlijk tegen. Helmsey was op weg naar de bank, toen hij, in hartje Londen, werd aangere den. Zijn auto moest worden weggesleept. En terwijl hij daar mistroostig stond te wachten op de takelwagen, begonnen ande re weggebruikers hem te her kennen. Luid zingend passeer den ze hem: 'I've been thinking about you!' Het leven valt popsterren niet altijd even eenvoudig, maar de heren van londonbeat maken er het beste van. Helmsey lacht om het hardst met de drie ove rige bandleden mee. „Success can be a bittersweet thing", ver zucht hij. Londonbeat (tegenwoordig aan elkaar geschreven) is weer even terug in Nederland, de ba kermat van hun succes. Daar om voelen ze zich er ook zo goed thuis, zeggen ze. „We hou den van jullie liberale inslag", meent gitarist Willy M. „Hier kan alles." En Helmsey. „Kier is het voor ons allemaal begon- De heren zijn in goede luim. Het derde album is uit, getiteld 'Harmony', en het kwartet is er tevreden over. Na de uitermate succesvolle voorganger, 'In the blooddie in de Verenigde Sta ten zelfs tot de eerste plaats van de albumlijsten reikte (Willy M: 'Ik werd hysterisch toen ik dat hoorde kon Londonbeat zich het een en ander veroorloven. Dat resulteerde in elf nieuwe songs: hier met pit, daar zoet als suikerwerk. Maar hoe dan ook: de drie fantastische stemmen van Helmsey, Chandler en Chambers. George Chandler: „We zijn nu zes, zeven jaar samen als een band. In die periode zijn we ge groeid als een eenheid, hebben Londonbeat nieuwe songs hebben pit of zijn zoet als suikerwerk. we elkaar een stuk beter leren kennen. Als vrienden, als mén sen en als artiesten." Ironisch Opvallend en ironisch is dit keer namen als Courtney Pine, Daryl Hall en Mick Talbot. Waar Helmsey, Chandler en Cham bers vroeger als sessiemuzikan- len en achtergrondkoortje voor al aan de weg van andermans carrières timmerden (Paul de medewerking van gevestigde Young, Deacon Blue, enz.), lijkt FOTO»CPD het nu andersom te zijn. „We dogn hetzelfde", gelooft lead zanger Helmsey, „maar op een andere manier. In een onder steunende rol, zoals we die ja ren gehad hebben, word je wel gehoord, maar niet gezien. Dat was weliswaar een machtige er 'Vlaamse' Leidenaar Paul Verhuyck: „Ik ben n ook zo blij met die prijs". i kleine garnaal, een il reld, alles wat daarin voor hem van belang was, op een deur beitelen, zodat hij de wereld dan naar believen open en dicht kon doen. Martin Ros vond dit boek zo anders dan mijn de buut dat hij zei: 'Ik dacht even dat ik met een andere auteur te maken had.' In de drie minuten dat de ik-figuur aan dat graf staat ziet hij dat hele leven van zijn vriend aan zich voorbijtrek ken en hij probeert er zo veel mogelijk van vast te houden." Verhuyck doceert Frans aan de Rijksuniversiteit Leiden. Hij woont samen met Corine Kis ting, die volgend jaar zal debu teren met de roman Tussen zon en maan'. „Die roman gaat over een meisje dat erg gelukkig is, maar dat alleen maar kan zijn doordat zij onwetend is van het ongeluk om haar heen. We zitten beiden in één kamer te schrijven, behoorlijk gediscipli neerd. Als ik daar zit. moet ik vaak denken aan wat Simone de Beauvoir eens heeft gezegd over samenleven. 'Samenleven is voor mij met zijn tweeën in een kamer zitten maar dan wel ie der aan een aparte tafel' Zo is het bij ons ook een beetje. Als we straks beiden worden geno mineerd voor de AKO-prijs? Tja. voor mij mag zij hem dan win nen, al zal Corine zeggen dat ik hem moet krijgen." techniek heel anders stijl zijn. Waar het werk van Joyce Op 't Eijnde duidelijk een reactie bij de kijker losmaakt, doet het ke ramisch werk van Lili Willlem- sen dat veel minder. Grote schaakspelen, kleine schaakspe len en pyramides bevolken de Galerie. Alleen de Yin Yang py- ramide is origineel: Een zwarte en witte pyramide met beide een open kant zijn in elkaar ge schoven. Het resultaat is boei end en een uitbeelding van het Yin Yang-principe. Toch heeft Lili Willemsen wel wat in haar mars. Uit twee grote kikkers, een van keramiek en een van brons, blijkt haar vakkundig heid. In die werken toont ze zich een goed observerend mens, iemand die met de na- varing, maar déze manier van werken is voor ons waardevol ler. We vragen Daryl Hall ge woon of hij op ons album komt zingen, dan komen wij op zfjn album zingen. Je staat op gelijke voet met andere artiesten, dat gevoel is wel zo prettig." Standaard Chandler. „Het succes heeft ons wat comfortabeler gemaakt, in die zin dat we nu zeker weten dat er mensen zijn die van onze muziek houden. Maar een goed artiest probeert altijd een be paalde standaard in zijn werk te leggen, iets te bereiken. In dat opzicht staan we nog maar aan het begin. We zijn verder dan twee jaar geleden, maar we hebben nog veel voor ons." De heren zeggen zich weinig aan te trekken van zwartkijkers en nihilisten, zoals die zich bij voorbeeld in de Britse muziek - pers met grote hardnekkigheid voortplanten. Willy M. relati veert dat de Britse pers hoege naamd geen invloed uit blijkt te oefenen op de daadwerkelijke verkoopcijfers, en krijgt bijval van Chandler: „Ze maken zich druk over je kapsel en je kleren, maar nooit over Je muziek. La ten ze gewoon over de feiten praten.' En die komen er voorlopig op neer dat Londonbeat voorals nog een platencontract van on beperkte duur heeft. Mazze laars! Chandler „Ja, ho, wacht eens even... We zijn wel verant woordelijk voor ons eigen mate riaal, hoor. En dat is een enor me verantwoordelijkheid. Want als dat materiaal niet 'werkt', niet verkoopt, kun je alleen je zelf de schuld geven. In principe kunnen we zeker nog vier, vijf albums vooruit, maar ieder al bum is een optie voor de pla tenmaatschappij. Afijn, daar maken we ons volgend jaar wel weer zorgen over." n den run wilfred simons den haag 'De zevende hemel', zo gaat de Belgisch-Nederlandse-Franse film heten waarin de Vlaamse humorist/acteur/liedjeszanger Urbanus en Renée Soutendijk de hoofdrol spelen en die rond Pasen '93 In de bioscoop te zien zal zijn. De opnamen voor deze 'romantische komedie', geschreven door de jonge Franse filmmaker Jean-Paul Lilienfeld die de film ook zal regisseren beginnen woensdag op het ei land Texel. Er zal verder onder meer in Brussel en Waterloo worden gefilmd. 'De zevende hemel' wordt Urbanus' derde bioscoopavontuur. Kitty Courbois. Hilde van Mieghem en nog een aantal andere Vlaamse acteurs/actrices nemen de rollen naast Urbanus en Soutendijk voor hun rekening. foro» G?0 palen en pilaren aan te kijken", aldus Peters. Komend seizoen heeft de Stichting Het Amati Ensemble gecontracteerd, de blokfluitist Walter van Hauwe. Han de Vriea en het Pèrkènyi Trio, het Arcis Ensemble met medewerking van Frans van ruth en het Trio Ibert. Wie de vijf concerten bijwoont, krijgt de gelegenheid om negentien ver schillende componisten te horen en vele verschil lende muziekstijlen. Volgens Peters kunnen de Alphenaren zich in meer dan één opzicht gelukkig prijzen: „Niet al leen is de akoestiek goed en de ambiance heel mooi, ook de prijs is interessant. Dezelfde con certserie gaat ook in Amsterdam en daar betalen de bezoekers gemiddeld 45 gulden per avond. In Alphen maar 17,50! Al met al genoeg reden om in Alphen te blijven." (Inlichtingen: tel. 01720- 21357). „Het is een verrukkelijk programma. We hebben de top binnengehaald: Han de Vries, het Pèrk&nyi trio, de pianist Frans van Ruth. om maar iets te noemen. Wij zijn echt heel tevreden." In deze be woordingen prijst Nelleke Peters van de Alphense Culturele Stichting 'Cornells de Vlaming' het mu zikale programma voor het komende sei/oen aan. De Stichting presenteert vijf concerten, die allen plaatsvinden in de Oudhoornse Kerk. De Stichting organiseert sinds 1983 concerten in de kerk en M KMI es wordt ieder jaar groter: „We hebben een gemiddelde bezetting van 200 mm Damnet acoren we tandrip gezien heel goed. We kunnen maximaal 400 mensen herber gen, maar het zou een ramp zijn als al die men sen echt zouden komen. Dan zit iedereen tegen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 17