'Het leven is vaak een hel,
maar altijd is er de hoop'
Rumoer rond 'Hadie dieren'
Rtv show
De smaak van oranjebitter
DINSDAG 15 SEPTEMBER 1992
10
Nana Mouskouri presenteert engelstalige cd met popliedjes
Nana Mouskouri: „Artiesten zijn een beetje gekke mensen. Ze hebben geen doorsnee-leven, als dat al bestaat"
Will Luikinga 'te professioneel' volgens producent
BUSSUM CPD
Nana Mouskouri put
zich uit in duizend
excuses omdat ze
vijf minuten later dan afgespro
ken verschijnt. Geen woord over
even bijkomen, terwijl ze net
twee uur geleden vanuit Parijs
is aangekomen en onmiddellijk
daarna in beslag is genomen
door andere mensen. „Oh, dat
zegt me niets. Je moet je energie
op peil houden. Daar geloof ik
heilig in."
Deze week is ze in Nederland
voor zes concerten. Tegelijker
tijd wordt haar geheel engelsta
lige cd 'Only Love' op de markt
gebracht. Er staan popnummers
op zoals 'Time after Time' van
Cindy Lauper, 'Why Worry' van
Mike Knopfler en 'The Power of
Love' van Jennifer Rush. En, wat
ook opvallend is: alle liedjes zijn
engelstalig.
„Dat is voor mij een nieuwe
ontwikkeling. Maar het bete
kent in geen geval dat ik alleen
nog maar engelstalig wil zingen.
Ik ben pas laat met Engels be
gonnen." Aanvankelijk was haar
Engels 'helemaal niet zo best'.
„Maar ik heb me laten bijscho
len. Met succes kennelijk, want
ik was welkom in Amerika. De
cd die nu in Nederland uitkomt,
is er goed verkocht."
Nana Mouskouri weet dat er
risico's zitten in het zingen van
een nummer dat beroemd is ge
maakt door een bepaalde zan
ger. „Als Cindy Lauper nu nog
op de hitlijsten had gestaan met
'Time after Time' had ik het niet
in m'n hoofd gehaald om het op
te nemen. Maar nu kan het: het
is zo'n mooi lied, met zo'n goe
de tekst. Dat geldt ook voor The
Power of Love'."
„Het maakt een groot verschil
of een meisje van twintig of een
vrouw van vijftig een tekst
brengt. Hoe simpel een tekst
ook is: liefde vul je als je ouder
bent anders in, dan als je heel
jong bent. Je hebt geleefd, je
hebt dingen meegemaakt. Dat
hoor je in een stem."
„En natuurlijk maken arties
ten dezelfde emoties mee als ie
dereen. Vaak worden artiesten
gezien zoals ze op het toneel
stappen. Het ziet er allemaal
mooi uit en zo hoort het ook.
Maar artiesten zijn ook een
beetje gekke mensen. Ze heb
ben geen doorsnee-leven, als
dat al bestaat."
Tweede moeder
Iemand had me van te voren
gewaarschuwd: Nana kan een
beetje down zijn. Een paar da
gen geleden is de Nanny van
haar twee kinderen overleden.
„Ik voel een vreselijk verlies. Die
vrouw heeft vijfentwintig jaar
voor mijn kinderen gezorgd. Ze
was een tweede moeder. Ze was
er voor m'n kinderen en die
zijn nu in de twintig, studeren
in Amerika en Engeland
maar ze was er ook voor mij.
We hadden met z'n allen een
relatie die niet zo vaak voor
komt, maar die niet minder
sterk was dan menig andere re
latie. Zij was het aanspreekpunt
voor ons allen. Als m'n dochter
mij niet meer kon bereiken,
vanwege tijdsverschil bijvoor
beeld, zei ze tegen haar 'Wil je
tegen Mammie zeggen dat..."
„Tegelijkertijd denk ik dat
Nanny een vervuld leven heeft
gehad. Ze had zelf geen kinde
ren. Mijn kinderen waren de
hare. We hebben het gemerkt
bij de begrafenis. Er waren zo
veel mensen en er was muziek.
Maar dat neemt niet weg dat uit
ons leven een stuk is weggeval
len. Maar het verdriet... Ik wilde
dit toemee niet afzeggen. Inte
gendeel: muziek helpt mij ook
om het te verwerken. Van kinds
af aan is het mijn manier ge
weest om me te uiten."
„En ik weet dat de mensen
dat oppakken. Dat kan toch niet
anders? Ik zou er geen andere
verklaring voor weten. Ik kan
aardig zingen, maar dat kan het
niet alleen zijn. Het moet iets in
m'n stem zijn: iets dat ter hoog
te van m'n keel verandert van
een persoonlijke ervaring in iets
dat een ervaring van veel men
sen is. Het leven is een hel, is
dat althans vaak, met teleurstel
lingen, verwachtingen die niet
uitkomen. Maar altijd is er de
hoop en ook eigenlijk de zeker
heid dat ergens die liefde is
waar we naar snakken. Dat heb
ben we allemaal."
„Ik ook. Ik zou het psycho
analytisch kunnen laten verkla
ren. Ik heb daar van af gezien.
Als meisje opgegroeid, met een
bril, thuis ook niet van alle kan
ten gesteund om het maar zwak
uit te drukken. Daarna in de
mannenwereld die ook de mu
ziek nog steeds is, leren beleefd
te blijven, proberen om dat wat
je zelf tot in al je vezels weet dat
goed is, te doen. Je daarin
handhaven: dat betekent vech
ten. Ik kan dat ook niet altijd,
maar je probeert het. Mensen
herkennen dat, het kan niet an
ders."
(Nana Mouskouri is morgen
te zien in het Muziekcentrum
Vredenburgin Utrecht, 18 sep
tember in de Rodahal in Kerk
rede, 19 september in De Doe
len in Rotterdam en 20 sep
tember in het Congresgebouw
in Den Haag)
ZOGEZEGD
HILVERSUM GPD
Het is rumoerig binnen de mu
ren van het Veronicagebouw
aan het Hilversumse Laapers-
veld. Een onderdeel van de on
rust vormt presentator Will Lui
kinga. Die steigerde vorige week
toen hij te horen kreeg dat hij
niet langer de presentatie van
het tv-programma 'Hadie die
ren' mocht doen. Het program
ma krijgt een 'facelift' en in de
nieuwe versie past niet langer
het gezicht van Luikinga. Zo be
sloot de producer.
Pin ball, de producent van het
programma, benaderde Pauline
Deldcer als presentatrice. Dek
ker, ooit omroepster bij RTL 4,
stond al klaar en alles leek in
kannen en kruiken, totdat Pin-
balldirecteur Willem Herselman
onlangs te horen kreeg dat Ve
ronica töch Luikinga als presen
tator wil. Herselman: „Wat
moet ik daar nu mee. Ik donder
alles bij Veronica neer en ze
zoeken het maar uit."
Veronicawoord voerder Van
der Veen is verbaasd: „Wij heb
ben nooit gezegd dat Luikinga
niet langer 'Hadie dieren' mag
doen. Daarbij komt dat Veroni
ca altijd nog zélf uitmaakt
een Veronicaprogramma
senteert. Het probleem Luil
ga is dan ook niet zozeer eer
probleem tussen Will en Vero
nica, maar tussen Will en Pin
ball. Er zijn gesprekken geweest
tussen Pinball en de Veronica-
leiding en uit de gesprekken
bleek dat Pinball Luikinga 'te
lastig vindt, omdat hij te profes
sioneel is'."
Aan Pinball de vraag wie nu
voor de camera komt. Producer
Pieter van Dijk: „Pauline Dek
ker."
,,0f ik verstand heb van sport? Nee, er zit een pig-
mee onder de tafel die me alles voorzegt." (Studio
Sport-presentatrice Griselda Visser in Aktueel)
„Aan de Golden Earrings hebben ontzettend veel
mensen geld verdiend en wij maar een heel klein
beetje. In de tijd dat wij veel geld maakten, ging
het in eerste instantie naar de gozer die alles had
geregeld. Toen ging het naar de gozer die die gozer
weer had geregeld. En dan pas krijgen de gasten
die het eigenlijk allemaal hebben gedaan, wat er
overblijft." (Barry Hay in VARA TV-Magazine)
„Westerns zijn iets persoonlijks voor me. Ze lopen
als een rode draad door mijn carrière. Ik zal nooit
de eerste dag vergeten dat ik de rol van cowboy
speelde. Het was voor de televisieserie 'Rawhide'
en vanaf het eerste moment dat ik als cowboy ge
kleed op een paard zat voelde ik me cowboy." (Clint
Eastwood in Panorama)
„We leiden ons eigen leven, maar kunnen niet zon
der elkaar. Het komt voor dat ik Ramses soms
maandenlang niet zie, maar als we elkaar dan ont
moeten, is het alsof we elkaar de dag daarvoor nog
hebben gesproken. Onze relatie kent geen tijd."
Liesbeth List ta Story)
„Het was in mijn laatste show ook weer hè. Vloe
ken, dat is taboe in Nederland. Ik krijg zo vaak brie
ven van mensen die zeggen: ik vind het eigenlijk
fantastisch wat u doet, maar waarom moet u nou
vloeken. Die mensen hebben nog echt die relatie
„IJdel ben ik zeker, 's Ochtends toch even stiekem
in de spiegel gluren of het er nog allemaal goed uit
ziét. Ik vind het best belangrijk wat men van mijn
uiterlijk vindt. Een complimentje af en toe streelt
het ego, dat geeft een lekker gevoel." (Pianist Jan
Vayne in Story)
„Het is niet ons doel geweest om homo-emancipe
rend te werken in de 'Vlaamsche Pot', maar het
komt erbij en dat vind ik goed. Mensen die zich an
no 1992 daarover geshockeerd voelen, moeten ver
huizen naar een ver eiland. Met hoge golven en
haaien er omheen." (Serge-Henri Valcke in de
AVRO-bode)
„Ik wil wel vijf kinderen, maar ik weet niet zo goed
hoe dat dan zou moeten. Ik heb geen verkering en
ben met mijn 32 jaren ook niet zo piepjong meer....
Maar ik ben absoluut niet van plan de boot te mis
sen." (Angela Groothuizen in Privé)
„Bertus en ik leven nu bijna elf jaar samen, maar ik
denk er niet aan om met hem te trouwen, want dan
gaat het mis. Het gaat nu juist heel goed zo. Ik vind
mijn vrijheid lekker, ik kan doen en laten wat ik wil,
ik heb mijn eigen bestaan en er moet heel wat ge
beuren wil ik dat opgeven. Ik weet eigenlijk niet
waardoor we zo goed bij elkaar passen. Misschien
omdat we allebei natuurmensen zijn en heel erg
van de elementen houden." (Imca Marina in Privé)
CLOSE UP
Will Luikinga blijft 'Hadie dieren' presenteren.
Maar Veronica wil Will!
Van Dijk: „Hebben ze dat ge
zegd? Tsjee, wat zijn ze weer
tactisch bij Veronica. Wat nu
Het lijkt me beter dat onze di
recteur dit gesprek verder af
handelt."
Herselman: „Ik weet nog van
niets, maar als Veronica Luikin
ga wil dan heb ik dat te accepte
ren. Maar ik begrijp het niet he
lemaal. Ik heb na overleg met
Jan van Doorn (programmalei
der televisie Veronica, red.)
Pauline voor deze klus inge
huurd."
Van der Veen weet niets van
deze afspraak af. Maar na na
vraag: „Ik begrijp dat Hersel
man heeft voorgesteld wat scr
eentests te doen en daar bij Van
Doorn om toestemming heeft
gevraagd. 'Ga je gang,' heeft die
geroepen, maar er is door ons
nooit iets besloten. Hooguit dat
we Luikinga willen handhaven."
Herselman moet verder met
Luikinga. Zijn de problemen op
te lossen? Herselman: „Natuur
lijk, die vallen wel uit te praten."
En wat gebeurt er met Pauline?
„Tja, ik zal haar moeten bellen
en medelen dat het voor haar
allemaal niet doorgaat."
STRIPS
BOLLEBOOM
Het ceremonieel van Prinsjes
dag is het bladgoud dat de
burgerij afleidt van het on
heil dat de minister van financiën in z'n
koffertje meedraagt. De Miljoenennota is
de Miljardennota geworden, maar het
vertoon rond de troon in de Ridderzaal
heeft in essentie nooit ingrijpende wijzi
gingen ondergaan.
Al jaren staan de tv-camera's prominent
opgesteld in de Ridderzaal en terzijde
van de route, waarlangs de Gouden
Koets zich met gevolg kalm en waardig
begeeft. De tv-beelden zijn in de loop
der jaren van zwart/wit langzaamaan op
kleur gesprongen, maar nog altijd mag
de voorzitter van de Eerste Kamer „leve
de koningin" roepen, zodra Hare Majes
teit de laatste woorden van de troonrede
heeft uitgesproken.
Van zo'n reportage over zowat het ultie
me monarchistische ritueel valt het een
en ander op te steken. Zo vernamen de
tv-kijkers tijdens de veertigste Prinsjes
daguitzending van verslaggever Pim van
Galen dat Beatrix in een flessegroenexo-
be was gestoken. Innemend type kenne
lijk, die Van Galen. 'Onze' verslaggever
had meer informatie in petto: in ae ko
ninklijke stallen geldt wel degelijk een pi
korde. De twee voorste paarden trekken
de Gouden Koets, zij zijn de werkpaar
den van het span. De luxe paarden daar
achter hobbelen plichtmatig mee. En
evenals in alle 39 voorgaande NTS c.q.
NOS-reportages werd verteld dat de
Gouden Koets een geschenk was van de
Amsterdamse bevolking aan het Hof.
De derde dinsdag van september brengt
sinds mensenheugenis doorgaans met
elkaar overhoop liggende kamerleden
broederlijk en zusterlijk samen in de
commissie van in- en uitgeleide. Die
commissie schijnt ooit in het leven te
zijn geroepen uit misplaatste vrees dat
de koninklijke familie de weg naar de
troon wel eens kwijt zou kunnen raken.
Maar in de historie is niets terug te vin
den van een persoon van koninklijke
bloede die in de Ridderzaal is verdwaald.
Zodat met recht mag worden veronder
steld dat degene die de commissie van
in- en uitgeleide voor het eerst heeft ge
formeerd uit was op een erebaantje.
H.K.H. Beatrix draagt minder schattig
voor uit andermans werk dan haar moe
der Juliana placht te doen. Maar met ge
dragen, licht geaffecteerde stem in elk
geval charmant/zakelijk genoeg om al
datgene te balsemen, waarvan haar on
derdanen mogelijk beklemd wakker zou
den kunnen liggen. Dat de opening van
de Staten Generaal een belangrijke ge
beurtenis in het Nederlandse staatsbe
stel is, viel op te maken uit het feit dat
Lubbers zich had geschoren en onze
vorstin op twee zenders te zien was. Al
moest ze op Nederland 2 het scherm de
len met een blondgelokte doventolk.
Het vlagvertoon, het gewapper van de
Nederlandse driekleur, de militaire para
des, de politie-afzetting, al die 'Turf in je
Ransel' toeterende muziekkorpsen: het
kost natuurlijk een paar lieve duiten.
Maar ach, op het totale financieringste
kort van 19,7 miljard praat je in feite over
een grijpstuiver.
De Gouden Koets stond gisteren nog niet
op stal of Nederland bleek ook nu weer
snel in staat een al dan niet genuanceer
de mening te vormen over het cijferge-
goochel van de bewindslieden en hun
ambtenaren. Maar hoewel de sprookjes
achtige Prinsjesdag-ambiance er danig
door wordt ontnuchterd, zij opgemerkt
dat de Troonrede bijna een week voordat
die wordt uitgesproken onder het beding
van embargo op talloze bureaus dwar
relt.
Zodoende doet half Nederland net alsof
het alle woorden die Beatrix uitspreekt
voor het eerst beluistert. Nergens wordt
de schijn zo opgehouden als eens per
jaar in de Ridderzaal. Dus zaten Lubbers,
Hirsch Ballin en de nu eens niet in een
ma Flodder-ensemble gestoken Dales
quasi aandachtig te luisteren.
Uiteraard veel oranjefranje op Prinsjes
dag, veel Oranje Boven-gezang en de ko
ninklijke familie prominent in beeld. Kan
geen Pro Juventutekalender tegenop.
Maar wie gisteren de lange zit tot en met
NOS-Laat wist uit te zitten, had de Mil
joenennota moeten slikken, kauwen en
herkauwen. En Lubbers en Kok moeten
gedogen. Radio en tv moesten werkelijk
het zwijgen worden opgelegd, anders
viel niet aan hen te ontkomen. Aan Ste-
keienburg van de FNV en aan Rinnooy
Kan van het VNO trouwens evenmin.
Kok wandelde met koffertje („waarin ik
een effectief pakket meedraag") langs al
le zendgemachtigden.
Op zijn beurt hield Lubbers audiëntie in
het Catshuis als de vader des vaderlands.
Eerst voor de camera, vervolgens voor de
radiomicrofoon, daarna weer voor de te
levisie en nog eens voor de radio. De
kern van zijn betoog: voor Nederland
een sterke en geloofwaardige positie cre-
eren in een almaar onrustiger internatio
nale omgeving. Als iedereen nou maar
z'n gezonde verstand (Stekelenburg in
Veronica's Nieuwsradio: „Daar beschik
ik blijkbaar niet over") gebruikt, komt
het allemaal best voor mekaar. Rustig
slapen mag, als men zich maar niet zelf
genoegzaam neervlijt op het hoofdkus
sen.
„Opvallend dat in een wereld waarin het
vele landen slecht vergaat bij ons het be
leid wel goed uit de verf komt. Maar het
karwei is nog niet geklaard. Wat kun je in
bedrijven doen? Wat kun je op de ar
beidsmarkt doen? Dat kun je niet af
dwingen met politie te paard. Het kabi
net heeft voor een goed draagvlak ge
zorgd. Het is in het belang van de werk
gevers- en werknemersorganisaties dat
ze hun verantwoordelijkheden nemen.
Het moet van onderaf komen. Je moet
vertrouwen hebben in de mens. Ik heb
vertrouwen in de werkgevers en werkne-
Het leek waarachtig wel alsof Lubbers in
onvervalst Lubberiaans niet het Neder
landse volk maar zichzelf de geloofwaar
digheid van zijn troonrede zat aan te
praten.
Op Radio 1 vertelde Lubbers dat hij als
ghostwriter het staatshoofd een verras
singsaanvalhad laten uitvoeren op het
gemoed van de Fransen, die zondag in
een volksraadpleging moeten oordelen
over 'Maastricht'. Om het stemadvies
van Hare Majesteit klip en klaar naar Pa
rijs te laten doorklinken had Lubbers
vooraf niets laten lekken. Het moet ge
zegd dat Beatrix ferm 'ja' zei tegen Euro
pa.
Op radio en tv werden weer tal van lie
den en hun daarbij behorende reacties
uit de clichékast gehaald. De fractielei
ders, vertegenwoordigers van allerlei
stromingen'en kasten, ze draafden heel
bereidwillig op. Op Nederland 3, op
RTL 4, bij de NOS op Radio 1 en bij Ve
ronica Nieuwsradio op diezelfde infor
matiezender. Natuurlijk waren ze weer
te beluisteren, onvermijdelijke Binnen
hof-volgers als De Bok, Sorgdrager,
Breedveld, Lunshof en Tromp.
Vanzelfsprekend vond Lunshof dat het
kabinet tussen hoop en vrees leefde. En
het pakket deed Tromp denken aan het
voetbalstadionnetje van Veendam, aan
de Langeleegte. Reken maar dat je met
een uitspraak als deze scoort in Nieuws
poort. Andere reacties uit de clichékast,
die op de derde dinsdag pleegt te wor
den opengetrokken: volgens midden- en
kleinbedrijf let de overheid onvoldoende
op de kleintjes en de boeren voelen zich
weer eens in hun bestaan bedreigd.
Juist vanwege het voorspelbare verloop
van Prinsjesdag lopen de tv-uitzendin-
gen al jaren op rolletjes. Kijkdichtheid en
waardering scoren onveranderd hoog.
Afgaande op alle blije gezichten langs
het parcours tussen het paleis Noordein
de en de Ridderzaal speelt geld geen en
kele rol als de Gouden Koets langsrolL
Maar op de penning als Nederland nu
eenmaal is, was het bruusk ontwaken op
het moment dat het koffertje van zijne
excellentie van financiën werd geopend.
De opening van de Staten Generaal. Of
tewel: het Nederlandse volk verkeerde
weer een paar uur in hogere, typisch
Hollandse sferen van Oranje Boven om
vervolgens danig in de put te raken van
alle analyses, bespiegelingen en be
schouwingen. Bij de NOS ligt het draai
boek voor volgend jaar reeds klaar. An
ders gezegd: het draaiboek van dit jaar is
ongewijzigd de kast ingegaan. Reken
maar dat over 12 maanden de groet aan
het vaandel weer close in beeld komt