Goldie versiert huis en man 'Almadovar-stijl' blijkt behaagziek maniertje Cultuur&Kunst Film Oerwoud krijgt hoofdrol van regisseur Babenco Johanna ter Steege afgewezen door Godard, omarmd door Szabo DONDERDAG 10 SEPTEMBER 1992 23 Jane Fonda beëindigt acteerloopbaan hollywood Jane Fonda (54) heeft verklaard haar carrière als actrice niet langer te willen voortzetten. Haar recente huwelijk met CNN-eigenaar Ted Turner, alsmede diverse zakelijke activi teiten nemen dermate veel tijd in beslag dat er voor acteren geen plaats meer is. Tweemaal won ze een Oscar, voor Klute (1971) en Coming Home (1977). Slepende rechtszaak eindelijk afgesloten hollywood Na drie jaar procederen is er een einde gekomen aan een rechtszaak die door heel Hollywood nauwgezet werd gevolgd. In de zaak Buchwald versus Paramount eiste schrijver Art Buchwald compensatie voor inkomsten die hij zou hebben misgelopen toen Paramount Pictures zonder zijn toestemming een idee voor een film had gebruikt. Het ging om Coming to America, de Eddie Murphy-hit uit 1989. Buchwald en zijn pro ducent hebben 900.000 dollar schadeloosstelling gekregen. FILMSIN LEIDEN recensie wilfred simons At play in the fields of the Lord. Te zien wo 16/9, om 20.00 uur Kijkhuis, Vrou- wenkerkkoorsteeg, Leiden In het Kijkhuis is volgende week At play in the fields of the Lord te zien, de laatst verschenen film van de Braziliaanse regis seur Hector Babenco. Hij oogst te eerder terecht grote roem met prachtige films als Pixote en Kiss of the Spider Woman. Ook At play... is een indrukwek kende avonturenfilm, die bij zijn verschijnen in maart van dit jaar door sommigen zelfs 'klassiek' werd genoemd. Ik weet niet of dat predikaat ver diend is, want bij nadere be schouwing blijkt dat Babenco voor deze film wel heel veel hooi op z'n vork heeft geno- De film volgt nauwgezet de gelijknamige roman van Peter Matthiessen uit 1965. In dit boek beschreef hij zijn bezorgd heid over de verdwijnende oer wouden in het Amazonegebied en de dreigende genocide op de bewoners ervan, de Indianen. Destijds kreeg de roman weinig aandacht, maar nu is dat an ders: natuur, milieu en mensen rechten zijn de grote thema's van onze tijd. Matthiessens boek past daar wonderwel bij en een verfilming lag dus voor de hand. De eigenlijke hoofdrolspeler in At play... is het Braziliaanse oerwoud. Babenco liet zijn film ploeg opnamen maken uit vliegtuigen en vanaf de vele ri vieren die het land telt. Het re sultaat is adembenemend; on afzienbare wouden die groeien op bergen, rotsen en vlakten. Het is onvoorstelbaar dat zon landschap eigenlijk zo kwets baar is; dat dit alles door men senhand kan verdwijnen. Toch Zendelingen bedreigd door Indianen. 'Hoiisesitter' romantische komedie met sterke bijrollen 'At play in the fields of the Lord' in Kijkhuis p„ M toont Babenco ook hoe zoiets in zijn werk gaat. In zijn film snijdt Babenco een veelheid aan onderwerpen aan. Strikt genomen gaat het eigen lijke verhaal over een groepje Amerikaanse zendelingen dat de Niaruna-indianen wil beke ren. De groep staat onder lei ding van Leslie (John Litgow) en zijn vrouw Andy (Daryl Han nah). Andere zendelingen zijn Martin Quarrier (Aidan Quinn), zijn vrouw Hazel (Cathy Bates) en hun zoontje Billy (Niilo Kivi- rintha). Zij zetten zich ijverig aan het bekeerwerk, maar erg vlotten wil het niet. De traditio nele kwade god van de Niaruna heet namelijk 'Kisu' en dat lijkt wel erg op 'Jesu'. Maar na enige tijd begint Martin zelf ook te twijfelen aan het nut van zijn zendingswerk en zijn vrouw kan niet wennen aan het primitieve bestaan in de jungle. Als zoontje Billy dan ook nog aan" de zwartwaterkoorts bez wijkt, ontwikkelt het drama zich pas echt Volgens de Niaruna is Billy het slachtoffer van een vij and en tijdens een ritueel rouw proces wijzen zij Leslie aan als de kwade kracht. Dit doet de zaak van de zendelingen geen goed. Als de indianen dan ook nog als ratten sterven aan de griep die door de blanken is overgebracht, is het lot van zo wel de Niaruna als van de zen delingen spoedig bezegeld. At play in the fields of the Lord is spannend en het enthousias me van de makers straalt ervan af. Bovendien staan de verschil lende thema's van de film nu volop in de belangstelling. Een minpuntje aan de film is helaas dat enig relativeringsvermogen Babenco vreemd is en dat het acteerwerk soms stuntelig en kitscherig aandoet. Maar de prachtige oerwoudopnamen maken die nadelen meer dan Er zijn van die acteurs of actrices die in elke film min of meer hetzelfde type spelen. Neem bijvoorbeeld Goldie Hawn: altijd in rol len als het opgewonden blondje; onstuimig maar zonder al te veel diepgang. Beetje sexy, meestal goed gehumeurd en op zijn tijd in voor een avontuurtje. Zo ook in Hoiisesitter, waarin ze als vrolijke oplichtster iedereen weet in te palmen in haar streven een man aan de haak te slaan en te gelijk de bioscoopbezoeker te veroveren met haar charmes. recensie henk maurits zien: Metropole 1, Den Haag Dat laatste hangt er natuurlijk vanaf hoe sympathiek je haar vindt als actrice. Want niet ie dereen is weg van haar opdrin gerige, quasi-opgewonden ge doe. Maar in Hollywood vinden ze het in doorsnee fantastisch als Goldie zich weer even te buiten mag gaan aan een stukje schmieren op de vierkante me ter. Ze heeft er zelfs ooit een Os car voor gekregen en dan kun je niet meer stuk in filmland. Housesitter is dan ook in de eerste plaats een film voor Gol die Hawn, waarin ze zeker in het eerste half uur breeduit mag laten zien hoe leuk ze is. Ze speelt de rol van Gwen, een on bevangen serveerster die valt op Newton, een stijve, gefrustreer de architect, die een droomhuis heeft gebouwd voor zijn gelief de Becky en vervolgens van haar de bons heeft gekregen. Het is voor Gwen dan ook een Steve Martin moet zich voor de zoveelste maal uit een netelige situatie redden waar hij door Goldie Hawn in terecht is gekomen. fluitje van een cent om de ver drietige Newton een nachtje in bed te praten. De volgende ochtend is New ton gevlogen, maar Gwen weet zijn huisadres te achterhalen en nestelt zich probleemloos in het leegstaande droomhuis, dat ze op geheel eigen wijze inricht. In het dorp vertelt ze iedereen die het maar horen wil dat ze ge trouwd is met Newton. Dat leidt in het brave slaapstadje Dobbs Mill tot de nodige schrik en op winding, terwijl Newton bijna uit zijn vel springt als hij hoort wat er gaande is. Tot blijkt dat hij zo via een omweg de nu ja loerse Becky alsnog zou kunnen paaien. Gwen en Newton spe len daarom verder dat ze ge trouwd zijn, maar dat hun hu welijk een ramp is en dat ze snel willen scheiden. Tot verdriet van Newton's ouders die er ver volgens alles aan doen om dat te verhinderen. Natuurlijk is dat qua verhaal allemaal onwaarschijnlijk en ireëel, maar daar gaat het in zo'n romantische komedie na tuurlijk niet om. Het verhaaltje is slechts de rode draad om Gol die Hawn cn haar tegenspeler Steve Martin in ongewone situ- die al dan niet lollig zijn. Een situa tion-comedy zoals dat heet en die valt of staat met timing en acteurs die elkaar in evenwicht weten te houden. Wat dat be treft zijn Goldie Hawn en Steve Martin aan elkaar gewaagd en intussen ervaren genoeg om een redelijke acteerprestatie neer te zetten. Vooral Steve Martin heeft zich ontwikkeld tot een van de beste comedy-acteurs die er thans in Hollywood rondloopt. Niet al de films waarin hij te zien is zijn toppers geworden, maar sinds Roxanne is de waardering voor Martin als filmacteur hij had al een reputatie als tekstschrij ver en televisiekomiek met sprongen gestegen. Ook in Hou sesitter heeft hij weer een paar onvergetelijke momenten, daar bij dankbaar terzijde gestaan door Julie Harris en Donald Moffat als zijn ouders en niet te vergeten de prachtige bijrollen van Laurel Cronin en Richard Shull als de zo uit de goot af komstige pseudo-ouders van Gwen. En voor wie daar niet ge noeg aan heeft is er altijd nog de eeuwig jonge, spring-in-het- veld Goldie Hawn. FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend THE SILENCE OF THE LAMBS LAK ooooo Clarice Starling (Jody Foster) leidt het onderzoek naar de zaak van een 'serial killer', die meisjes ontvoert, uithongert en dan gedeeltelijk vilt. Ze krijgt daarbij 'hulp' van Dr. Hannibal Lector (Anthony Hopkins), zelf een seriemoordenaar. Lectors indringende persoonlijk heid laat Starling niet onberoerd. PROCES DE JEANNE D'ARC 'X' oooo Beroemde film van Robert Bresson blijft geheel in het spoor van de authentieke processtukken. Jeanne d'Arc (Florence Delay), die door god geïnspireerd het Franse leger tegen de Engelsen aanvoerde, wordt wegens hekserij tot de brandstapel veroordeeld. Door emotie loos acteerwerk en een strenge regie werkt de film zeer indringend. DE NOORDERLINGEN KIJKHUIS oooo Tweede, opnieuw geheel originele speelfilm van Alex van Warmer dam. De hoofdpersoon, het jongetje Thomas (Raymond Lucieer) slaat het leven gade in een onafgebouwd en winderig nieuwbouwbuurtje anno 1960. Het leven is er verstikkend keurig, maar vlakbij ligt een bos met een vennetje waar de bewoners erotiek, vriendschap, chaos en creativiteit wel kunnen uiten. WAYNE'S WORLD LIDO 4 ooo Twee heavy metal-freaks met een eigen televisieshow steken de draak met de Amerikaanse televisiecultuur. Hun enige doel in het leven is: muziek en vrouwen. URGA KIJKHUIS ooo Een portret van een Mongools gezin door Nikita Mikhakov. Gombo, een Mongoolse herder, ontmoet Sergei, een Rus wiens vrachtwagen is vastgeraakt in een meertje. Later helpt Sergei Gombo, als hij de grote stad bezoekt met de bedoeling om condooms te kopen. Gombo en zijn vrouw hebben drie kinderen en meer mag niet volgens de wet. 'Urga' geeft een beeld van een unieke cultuur die op het punt staat te verdwijnen. interview ruk van rotterdam/gpd 'Dear Emma', sweet Böbe van Istvén Sza bo, met o a. Johanna ter Steege. Nog de- Amper van de Arnhemse To neelschool af, won Johanna ter Steege in 1988 met haar debuut in de film Spoorloos van George Sluizer een Felix, de officiële Europese filmprijs. Met haar meest recente hoofdrol, die van Emma in de film Dear Emma, sweet Böbe van de Hongaarse regisseur Istvan Szabo, zal ze ongetwijfeld weer alom waarde ring oogsten. Deze maand nog gaat de film in roulatie. Een bliksemcarrière. Ze speel de in de tussenliggende periode ondermeer in Vincent and Theo (1990), Robert Altmans film over het leven van Vincent van Gogh, en in J'Entends plus la giutarre( 1991), waarin regisseur Philippe Garrel zijn relatie met Velvet Underground-zangeres Nico verwerkte. Maar nog vori ge maand ervaarde ze, dat ze niet immuun is voor tegenslag. Ze zou naast Gérard Depardieu een hoofdrol spelen in de nieu we film van Jean-Luc Godard. Het contract was dan ook al ge tekend. Maar Godard schreef haar een brief, een mooie brief, met respect voor haar acteer prestaties. Edoch, de meester was tot de conclusie gekomen dat hij niet een actrice met een buitenlands accent nodig had, maar een accentloos Frans sprekende speelster. Ter Steege: „Ik kan er nu om lachen, gelukldg wel. Ik had me drie maanden op de rol voorbe reid, vanaf 1 maart. Ik heb zes weken individueel Franse les gehad. Toen ben ik naar Genève gegaan, waar Godard twee da gen heeft gedraaid; niet met Depardieu en mij, maar met andere mensen. Vervolgens nam hij een week vrij en toen veranderden zijn ideeën over het verhaal en herschreef hij zijn script." Overlevingsdrang Szabó's Dear Emma, sweet Böbe gaat over twee jonge vrouwen van het Hongaarse platteland, die zich als leraressen Russisch staande trachten te houden in het Boedapest van na het com munisme, waar Russisch op school niet meer verplicht is. Emma heeft een sterke overle vingsdrang, Böbe blijkt gaande weg een dubbelleven te leiden. Ter Steege kreeg de rol van Emma als een direct gevolg van het winnen van de Felix, zij het niet omdat Szabó haar Spoorloos had Als winnares v; filmprijs werd ting te nemen i: jury v schitteren, de Europese gevraagd zit- SHH Johanna ter Steege: „Ik kan vergadering had geleid en dacht dat hij mij goed kon gebruiken. Ik ben toen naar Boedapest ge gaan, waar ik een test moest doen. Twee uur lang improvisa tie. Waarna hij zei dat hij twee films voor me had, een kleine rol in Meeting Venus en de hoofdrol in Dear Emma, sweet Böbe" In 1990 werd Meeting Venus gemaakt, Szabó's visie op de eenwording van Europa, gevat in het wordingsproces van een opera. Een jaar later mocht Jo hanna zich transformeren in Emma. „Het is een low budget film, voor 450.000 gulden ge maakt. Dat is heel weinig, hoe wel in Hongarije wat meer dan in Nederland. Het is een heel lachen dat de hoofdrol in Godard's film niet doorging." FOTO»DUKsmA simpel verhaal over twee meis jes die in de grote stad zijn gaan wonen en die moeten vechten voor hun persoonlijke leven in een tijd van politieke verande ringen." „Menselijke identiteitscrisissen zijn een universeel gegeven. Als alle gevestigde normen en waarden wegvallen, wat blijft er dan over? Jij, in een groot don ker bos en je moet opnieuw be ginnen. Dat is wat mensen meemaken, bijvoorbeeld in Hongarije, maar ook in heel veel andere landen." De film opent met een droomscène, waarin Emma naakt van een zandberg afglijdt. Ter Steege heeft die stunt zelf gedaan. Óm de opmerking, dat menig regisseur het risico niet neemt om op zo'n manier zijn hoofdrolspeler kwijt te raken, moet ze hartelijk lachen. „Het was de laatste scène die we draaiden." Oost-Europese slimheid, dus. „Nou, nee hoor, Istvón zal mij nooit iets laten doen waarbij Lk gevaar zou kun nen lopen. Hij is een fantasti sche man; een hele lieve, intelli gente, zorgzame regisseur, vriend, vader, minnaar. Dat laatste dan tussen haakjes, in overdrachtelijke zin, zoals je met alle mensen waar je inten sief mee samenwerkt gevoels matig een verhouding aangaat." Hilarische scènes met moderne vrouwen in 'High Heels De dood van dictator Franco en die van de rebelse filmmaker Luis Bunuel, wel 'het Spaanse geweten' genoemd, liggen Op het werd opgehe- niet zo heel dat in Spanje de ven, waren er geen die de filmcultuur een stimulans konden geven. Het gevolg was een schrikbarende oppervlakkigheid: veel pittoreske platte landsdrama's. melige komedies en als 'erotisch' geafficheerde soap opera's. Pas sinds enkele jaren heeft Spanje weer een filmer die succes heeft en die nadrukke lijk solliciteert naar de nalatenschap van Bunuel. Pedro Almadovar is opgeklommen vanuit het marginale circuit, waar hij snel naam maakte met provocerende films als Law of Desire en Matador. Al madovar stak zijn homoseksualiteit niet onder stoelen of banken, wat in Spanje ongekend was. Maar ook in de rest van Europa kreeg hij lof voor de bizarre men gelmoes van kitsch, pikanterie en tragi komedie die hij presenteerde. De grote doorbraak kwam met Women on the eer- ge of a nervous breakdown en Atame!, twee komedies over moderne, zelfstan dige, maar uiterst nerveuze vrouwen, die veel problemen hebben met zichzelf en met de andere sekse. In zijn nieuwste film High Heels, zet Almadovar deze lijn voort. Hoofdperso nen zijn Rebeca, een jonge nieuwsleze res (Victoria Abril, Almadovar's favoriete actrice), haar moeder Becky, een be roemd actrice op leeftijd, en Rebecca's echtgenoot Manuel, die vroeger de ge liefde van moeders was. De film opent de dochter haar moeder, die ze jaren niet gezien heeft, verwelkomt op het vliegveld. Moeder hangt nog altijd de primadonna uit, waardoor de dochter steeds onzekerder wordt. De sfeer van algehele nervositeit en achterdocht ont laadt zich in overspel van Rebeca (met een travestiet die een imitatie van Becky op de planken brengt -Freud!) en zelfs moord op manlief. Een rechter onder zoekt de zaak. en het blijkt dat de echt genoot er de nodige vriendinnen op na hield. De plot kent enkele aardige verrassin gen en hilarische scènes, zoals die waar in moeder, dochter en een van maitres- ses van Manuel gezamenlijk op een bankje worden ondervraagd. Nog mooi er is een scène waarin Rebeca tijdens het televisienieuws zelf de moord op haar man 'presenteert' cn haar collega, die ja ren vreemd ging met Manuel, naast haar het nieuws met haar handen vertaalt voor dove kijkers. Tegelijk dient echter opgemerkt dat veel komische effecten een beetje gratuit zijn. De zogenaamde 'Almadovar-stijl' blijkt steeds meer een behaagziek ma niertje (modieuze kleurtjes, snelle mu ziekjes, clip-achtige montage) te zijn, ge richt op een vlotte overrompeling van de toeschouwer, zonder al te veel diepgang. High Heels is wel grappig, maar zegt niets wezenlijks meer over moderne ver houdingen in een maatschappij die de mensen van hun emoties vervreemdt, terwijl Almadovar die pretentie wel de gelijk heeft gehad. De vergelijkingen die in het verleden zijn gemaakt met men sen als Fassbinder en Bunuel. die veel provocerender en gedurfdere films maakten, zijn niet langer van toepassing. Almadovar is getalenteerd, maar erg ge makzuchtig. Zonde. BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 tel. 6278806 High Heels 16 j., dag. 14. 19.30, 22, za zo 13.30, 16.19.30, 22 ALFA 2 Casablanca 12).. dag. 14, 18.45, 21.30, za zo 13. 15.30. 18.45. 21.30 ALFA 3 Boven de bergen 16 j.dag 14, 19 30. 22. za zo 13 30. 16. 19.30 Naked lunch 12).. dag 22 ALFA 4 Night on earth 16 j.. dag. 14, 18.45. 21.30, za zo 13. 15.30. 18.45. 21.30 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 Basic Instinct 16 j dag 18.45. 21.30. do vr ma di ook 14 Olivier - onrust in vogelland za zo wo 14 ALHAMBRA2 Silence of the lambs 16 j dag. 19, 21.45, do vr madiook 13.45 Peter Pan za zo wo 13.45 BELLEVUE CINERAMA tel. 6234876 Alien 3 12) dag 14, 19.15, 22, zo 13.30, 16.15, 19.15, 22 CINERAMA 2 Wayne's world 12) dag. 14,19.15, 22. zo 13.30. 16.15. 19.15, 22 CALYPSO 1 tel 6234876 Fried green tomatoes a.I dag 13.45, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16. 18.45,21.30 CALYPSO 2 Cape fear 16 j., dag. 13.45, 18.45, 21.30. zo 13.15, 16. 18.45,21.30 CINECENTER-CINEMA CORALINE Lijnbaansgracht 236 tel 6236615 Tous les matins du monde a l dag 14 30. 17. 19 30. 22 15 CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA LaCondanna 16 j dag. 14 30, 17, 19 30.22 CINECENTER-PIERROT Urga 16 j., dag 14 30, 19.30 Quiet days in Clichy 16), dag. 17, 22 15 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Delicatessen a.I., dag. 14.30,17.15. 19.45. 22 CINEMA 1 INTERN, tel 6151243 Lethal weapon 3 12 j., dag. 19,21.45. za zo 15 CINEMA 2 INTERNATIONAL Flodder in Amenka a I dag 18.45, 21.30, zazoook 14.30 CITY 1 tel. 6234579 Lethal weapon 3 12 j dag 14, 18.45, 21.30, zo 13, 15.45. 18.45, 21.30 CITY 2 Housesitter a I., dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13. 15.45. 18.45.21.30 CITY 3 Final Analysis 12 j., dag. 18.45, 21.30. do vr madiook 14.15 Beethoven za wo 14.15, zo 13.15, 15.45 CITY 4 California Man a I., dag. 14.15, 19, 21.30, zo 13.15, 15.45, 19. 21.30 CITY 5 Christopher Columbus a I dag. 14.15, 18.45. 21.30, zo 13. 15.45, 18.45,21.30 CITY 6 Flodder in Amerika a.I., dag. 13.45. 18.45, 21.30, zo 13. 15.45. 18.45. 21.30 CITY 7 Batman a I., dag. 14.15, 18 45. 21.30, zo 13. 15.45,18.45, 21.30 DESMETtel 6273434 De rietfluit dag. 19, 21, zo ook 14 Oblako Raj, dag 22, zoook 14.15 A New York Fiasco dag 20 Late night movie dag. 23. zo ook 16.30 Gay Cinema za 24, zo 16.15 KRITERION tel 6231708 Blood simple dag 17.30 Liefdes van een blondje dag 19 30 All the presidents men dag.22.15 De kleine zeemeermin za zo 13 Pippi zet de boel op stelten za zo wo 16 RIALTO 1 tel. 6623488 Tristanadag. 17.45 Life on a string dag. 19 45, 22 Het gouden zwaard zo 13 .15, 15.15, wo 15.15 Foxy de Vos wo 15 RIALTO2 La commedia all'Italiana dag. 18, 20.22 15. zoook 13 15. 15 15 THE MOVIES 1 tel 6386016 Night on earth dag. 17, 19.15, 21.45. zoook 14.45 THE MOVIES 2 Mr. Mrs. Bridge dag 17. 19.30 De Noorderlingen dag 22, zo ook 15 THE MOVIES 3 Voor een verloren soldaat, dag 1 7 30 Raise the red lantern dag. 19 30. 22, zoook 15 TUSCHINSKI 1 tel 6262633 Universal soldier 16 j., dag 14, 18.45. 21.30, zo 13.15, 16. 18.45, 21 30 TUSCHINSKI 2 Housesitter a I dag. 14, 18.45. 21 30. zo 13.15, 16. 18.45,21.30 TUSCHINSKI 3 Baic Instinct 16dag 14. 18 45. 21.30, zo 13.15. 16. 18.45,21.30 TUSCHINSKI 4 White Sands 16 j dag 14. 18 45, 21.30, zo 13.15.16. 18.45. 21.30 TUSCHINSKI 5 The hand that rocks the craddle 12 dag 14. 18 45, 21.30. zo 13.15, 16. 18.45.21.30 TUSCHINSKI 6 Flodder in Amerika al, dag 14 18.45, 21.30. zo 13 15. 16, 18 45. 21 30 TUSCHINSKI CINEAC Hooka l .dag 20.15. zazoook 14 DE UITKIJK tel 6237460 Truly, Madly. Deeply 16 j.dag 20, 22, zoook 15 La Mujer de Benjamin 16 j., dag 18.15 Het programma van Leidse en Haagse bioscopen, staat op de pagina 'Info'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 23