Cultuur Kunst 'Van straat naar theater' mno 99 Expositie Ars-docenten maakt keuze gemakkelijk «^bewondering e Julian Joseph geeft Britse jazz een heel ander gezicht "bONDERDAG 10 SEPTEMBER 1992 21 Oerwoud Q De eigenlijke j hoofdrolspeler in de film 'At play in the fields of the Lord' is het Braziliaanse oerwoud Grachtengordel a Geerten Meijsing Z f werpt met zijn nieuwste boek 'De grach tengordel' een steen door de ruiten van de literaire cafés van de hoofdstad Nieuwe cursus dansimprovisatie leiden Pauline Verhallen, danseres, choreografe en danslerares begint op maandag 21 september met een nieuwe cursus dans improvisatie. Mannen en vrouwen, mèt en zonder danservaring, kunnen aan deze cursus die elke maandagavond in het Wacht- gebouw aan de Morsstraat wordt gegeven, deelnemen. De les sen beginnen op 21 september. Informatie: 010-4666324. Muziekshow met Stenberg èn circus Berdien Stenberg. foto pr NOORDWUK» Berdien Stenberg staat met haar kamerorkest cen traal in een muziekshow die vrijdagavond 18 september in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk losbarst. In het populair klassieke programma wordt aandacht besteed aan verschillende aspecten van het circus. De muziekshow begint om 20.15 uur, kaarten zijn verkrijgbaar bij de Rabobanken in de regio. Indiase muziek op Rexpositie 3 leiden De Afrikaanse percussieband Laneji Dimi opent zaterdag 12 september om twee uur 's middags de derde Rexpositie in de Xaan de Haarlemmerstraat. De afsluiting, rond middernacht, is in handen van het Raga-gezelschap Ashok Pathak, dat traditio nele Indiase muziek ten gehore brengt. Intussen kan het publiek onder meer kennismaken met de cabaret- en muziekvoorstel- ling 'Wormentaart met nootjes' van Renë M. Broeders, action- painting door Henry Verboket, gedichten van Leo van der Zalm en Maarten den Elzen, gitaarmuziek van Roelof Duyverman, een videoprogramma van Charles Atlas en Cordelia Swaan, een sprookje door Maarten Keulemans en theatersport van Moeders Mooiste. Zondag wordt in de X de film 'Le Proces de Jeanne d'Arc' van Robert Bresson uit 1962 vertoond. Opening cultureel seizoen gemeente Wassenaar Wassenaar staat komende zaterdag bol van de culturele activiteiten. Op verschillende podia in het hart van het dorp geven zang-, dans-, muziek- en theatergroepen een voorproefje van wat er het komende seizoen valt te bele ven. Culturele verenigingen en instellingen uit Wasse naar en omgeving zijn bovendien de gehele dag te vin den op een kunstmarkt. zich en worden 'non-stop' op tredens gegeven door muziek-, dans- en theatergroepen. Op het programma staan onder meer de Wassenaarse Ballet school, Dancers Studio en de volksdansgroep Baluta. Voor het eerst treden ook buitenlandse groepen op: Saint Andrews' So ciety of Scottish Dancing en de Anglo-American Theatre Group. Jazzliefhebbers kunnen terecht op de hoek Burchtplein/Van Heeckerenstraat waar de jazz formatie Berend v/d Veer speelt en enkele Jam Sessions op het programma staan. In Cultureel Centrum Wa- renar is 's middags van alles te beleven. Leden van de Stichting 01751 spelen in de theaterzaal Burgemeester Schoute geeft om 12 uur precies het startsein voor de opening van het culturele seizoen 1992-1993. Onder het motto 'Van straat naar theater' wordt het publiek via pleinen en straten naar Cultureel Cen trum Warenar en de oude Dorpskerk geleid. Het oratori umkoor Wassenaar Vocaliter, dat dit jaar zijn 25-jarig bestaan viert, geeft om 13.30 uur een concert in de Dorpskerk: een korte, maar bondige ode aan Wassenaar wordt hier ten doop gehouden. Langs de feestroute, met kraampjes en podia, presente ren tal van culturele instellingen 'Don Quichot, de man van Ia Mancha'. Na de pauze is er een 'open podium' waar kinderen het stuk kunnen naspelen, com pleet met grime, kostuums en attributen. In de Persijnzaal ver zorgt de Vereniging van Wasse naarse Beeldende Kunstenaars een teken- en schilderworkshop voor kinderen. In de Zuidwijk- zaal zijn voorstellingen met een toverlantaarn en in de foyer is een tentoonstelling van Wasse naarse niet-bereoepsmatige kunstenaars. Studenten van het Haags Conservatorium zorgen voor muziek in het café van Wa renar. Hamlet Omdat de opening van het cul turele seizoen samenvalt met de landelijke Open Monumenten Dag kan de Dorpskerk de gehele dag worden bezichtigd. Tussen de rondleidingen door worden, behalve door het Wassenaar Vocaliter, optredens verzorgd door het dameskoor Joly Canta- re, Toon Hagen (orgel), het Wassenaars Kamerkoor en Het van Wassenaer Ensemble. De Stichting Dorpskerk richt in de zijbeuk van de kerk een kleine tentoonstelling in over de bouwgeschiedenis en de restau ratie van de kerk. Galerie Bianca zet zaterdag haar deuren open voor een 'kijkdag'. De schilderijen, teke ningen en beeldhouwwerken in de galerie zullen worden op za terdag 19 september geveild in Warenar (15.00-17.00 uur). Als sluitstuk van de vele ma nifestaties wordt zaterdagavond (20.15 uur) in Warenar net to neelstuk Hamlet van William Shakespeare opgevoerd door le den van de Wassenaarse toneel verenigingen Mimicri, Dialoog en de Stichting 01751. Op zon dagmiddag is er ook nog een matineevoorstelling om 14.00 uur. De voorstelling is verder te zien op 16 en 17 oktober aan staande. Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij het Boeckhuys Wassenaer aan de Langstraat 11 in Wassenaer. De docenten van Ars vormen een heterogene groep. Tien van hen tonen nu eigen werk. Voor aspirantcursisten vormt deze expositie een goed uitgangs punt voor het kiezen van een docent. Van de tien exposanten is Joop van Kralingen de enige die driedimensionale kunst toont. Hij geeft boetseerles. Zijn terracottamasker met mozaïe- kinleg is heel fraai. Van de teken- en schilderdo centen is het Peter Duivenvoor den die de kroon spant als het gaat om abstracte minimale kunst. Zijn twee werken zijn van alle frivoliteit ontdaan. Het enige schilderij van Fer Hakkaart joeg mij schrik aan. 'Grachtenbad' is een levens groot realistisch schilderij van een oude vrouw die in badpak uit het water komt, recht op de kijker af. Haar rimpels, vetlagen, dikke aderen en de afdruk van de zwembril op het gezicht ge ven haar een angstaanjagend uiterlijk. Ad Kroese schildert voorna melijk aquarellen. Op deze ex positie hangt echter een olie verfschilderij. 'Lokaal in Ars', toont een lege 'wachtende' zaal. Het lokaal is klaar voor binnen komst van de cursisten. De schildersezels, de krukken, alles is vaag afgebeeld in bijna trans parant rose, paars en geel. Een prachtig sfeerbeeld. Waar ik écht aan ge- hecht ben, is dit boek over de Russi sche architect Ivan Leonidov. Omdat ik zeer geïnte resseerd ben in de Russische ar chitectuur van het begin van deze eeuw en het suprematisme van de architect/beeldend kun stenaar Malevich, ben ik me erin gaan verdiepen. Zo ontdek te ik Leonidov. Een paar jaar ge leden vond ik het, hét boek. Het is me zeer dierbaar." Ik zit er vaak op een regenachtige zon dagmiddag in te smullen. Leonidov heeft voor het Rode Plein een ontwerp gemaakt voor het nieuwe commissariaat voor de industrie. Een typisch voorbeeld van suprematisme, veel staalconstructies aan de buitenkant en qua omvang on gekend. De toren steekt tiental len meters boven de bekende uienbollen uit. Een ontwerp dat Russische bouwers in die tijd trouwens nooit hadden kunnen uitvoeren. Zijn tekeningen, plattegron den voornamelijk, lijken wel schilderijen. Zijn ontwerpen zijn op één na nooit uitgevoerd. En juist dèt ontwerp heeft niets met suprematisme te maken. Het is de dramatiek van Leonidov die me aantrekt. Al die prachtige ontwerpen waar nooit iets van terecht is geko men. Omdat Stalin een staats- stijl afdwong en kunstenaars naar werkkampen deporteerde. De grote Utopie, die boeiende tentoonstelling in Amsterdam over Malevich en het suprema tisme, heb ik natuurlijk bezocht. Het interessante eraan is dat de Russische archieven nu open zijn en er nieuwe namen opdui ken, wat veel studie oplevert. Op die expositie was ook het beroemdste ontwerp van Leonidov te zien: een enorme pyramide met een Zeppelin er boven. Ik heb altijd gedacht dat het een ontwerp van grote af metingen zou zijn. Maar het blijkt dus een piepklein ont- werpje te zijn. Dat was een gek ke gewaarwording. In Leiden bewonder ik het al lermeest een gebouw aan de Breestraat waar die kappers op de eerste etage zitten. Het bo venste gedeelte van dat gebouw is prachtig. Het is puur: de klinknagels in de staalconstruc tie zijn niet verhuld, het staal niet omkleed met gips. Een prachtig voorbeeld van Art Nouveau. Dramatisch is dat op de begane grond een midden stander zo n suffe aluminium schuifpui heeft aangebracht. En een lichtreclame die buiten de gevel doorloopt Afschuwelijk. In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die hetzij direct hetzij zijdelings met kunst of cultuur te maken hebben. Zij praten over een kunstvoorwerp waaraan zij bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt de Leidse architect Cees Lau, mede-organisator van de Leidse Uitdag komende zaterdag in de Pieterskerk, zijn bewondering uit. Kennelijk had de welstands commissie in die tijd meer aan dacht voor een kippenhok in een willekeurig achtertuintje dan voor een dergelijk pand. Het gebouw van de vuilver branding is nu lelijk en vuil en zou moeten worden afgebro ken. Maar indertijd toen het werd gebouwd, in de jaren zes tig, was het een prachtig voor beeld van een stijl die Brutalis me' wordt genoemd. Dat grof gebruik van materialen. Er is geen moeite gedaan om het mooi af te werken. Het is duide lijk een gebouw voor het ge bruik. Per jaar worden in Ne derland maar een stuk of tien gebouwen neergezet die in aan merking komen om voor lange re tijd bewaard te blijven. Ik heb er geen moeite mee om gebouwen na verloop van tijd tegen de grond te gooien. Neem nou dat Zonnestraal in Hilversum. Het had als bestem ming een sanatorium. Later werd er een ziekenhuis in ge vestigd. Dat is dat gebouw niet ten goede gekomen. Indertijd heeft de architect zélf gezegd dat het ooit weer afgebroken moest worden. Er is veel docu mentatie over. Bewaar die do cumenten dan en zeg: ,Nu is het Een van de twee olieverven op museumkarton van Peter Zuur is mij het dierbaarst. Het kleine schilderij is verdeeld in vlakken. Iets meer dan de on derste helft is verdeeld in drie verticale grijze vlakken. Elk vlak herbergt andere tonen in zich. Het bovenste stuk van het werk kent juist horizontale en diago nale accenten en vlakken. Zijn kleuren blauw en groen zijn su bliem. Een werk in volkomen harmonie, het hangt. Chili Peppers en Clapton maken beste video's Veteraan-rocker Eric Clapton en de Red Hot Chili Peppers zijn gisteren in Los Angeles bekroond met MTV-prijzen voor de beste muziekvideo's. De Peppers kregen de prijs voor 'Under the Bridge', als de beste muziekvideo en beste groep en Clapton als beste mannelijke artiest voor zijn 'Tears in Heaven'. De gi tarist, wiens carrière inmid dels dertig jaar omspant, ver sloeg de mede-genomineer den John Mellencamp, Tom Petty, Bruce Springsteen en Weird Al Yankovic van de pa stiche op Nirvana. Andere winnaars bij de langdurige feestelijke uitrei king waren Metaliica met 'Enter Sandman' voor de beste hardrock-video en Ar rested Development wier Tennessee' tot beste rap-vi- deo werd uitgeroepen. Julian Joseph: „Ik hoor mijn cd graag. Daarom kan ik hem met een ge rust hart bij iedereen aanbevelen: ik kan er zelfs naar luisteren en ik ben zeer kritisch." foto»CPD AMSTERDAM Het Bureau Monumentenzorg en het Grondbedrijf in Amsterdam kie zen binnenkort een architect die de opdracht krijgt een res tauratieplan voor De Waag te maken. Tot de restauratie blijft De Waag onverhuurd. Begin 1994 zou het gebouw weer open kunnen zijn. DEN HAAG TON OUWEHAND Zijn debuut-cd The Language of Truth sloeg in jazzkringen in als een bom. Een virtuoos pianist met nieuwe, frisse ideeën. Ie mand met hoorbaar respect voor jazztraditie, maar met een eigen stijl. Julian Joseph, een boomlange, zesentwintigjarige Brit met mokerhanden en een parmantig paardestaartje. Hij draait vanaf het begin al mee in DE eigentijdse Engelse jazzsce- ne. Op verschillende platen van z'n tenorsaxspelende landge noot Courtney Pine speelde hij mee. Deze zomer was hij twee keer in Nederland. Met z'n ei gen kwartet was hij op het Drum Rhythm Festival in Am sterdam (met altsax-veteraan Peter King in een glansrol). Als sideman in de groep van Court ney Pine speelde hij op North Sea. Julian Joseph: „De laatste ze ven jaar is de Britse jazzscene drastisch veranderd. Er kwam een beweging die het Courtney Pine-effect werd genoemd. In feite was het een beweging van jonge zwarte jazzmusici, die het niet was gelukt om er tussen te komen bij de gevestigde jazz- jongens. Daarom maakten we onze eigen jazzscene. Vanaf dat moment heeft de Britse jazz een ander gezicht gekregen. Court ney Pine. Steve Williamson, Jason Rebello. Orphy Robinson, we hebben allemaal dezelfde achtergrond, we zijn van dezelf de generatie." „Chick Corea, Herbie Han cock, McCoy Tyner en Keith Jarrett. Voor mij zijn dat de vier supersterren van moderne jazz- piano. Zij zijn mijn idolen. Maar ik vraag me af of mijn spel door ze wordt beïnvloed. Ik probeer vooral mezelf te zijn. Of eigen lijk is het niet eens proberen, bij ALNO. Wereldklasse in klassiek en modern. over. Het gebouw heeft zijn dienst gedaan. Het gaat tegen de vlakte'. Het is wei nig zinvol om slecht gebouw kostri wat kost te handha- Klassiek, in witte hoogglanslak en stijlvol ge profileerde kassettedeuren Keukens voor mensen die hoge eisen stellen aan gebruiks gemak en matenaal. Maar ook in moderne keukens geeft ALNO de toon aan. Nieuwe vormen, nieuwe matenalen, nieuwe kleuren. Wereldklasse die u toekomt FOTO LOfcK ZUYDOUMJM LEIDEN: Houtwerf Keukens Lammenschansweg 130 tel. 071-769345. LISSE: Mieloo Bouwmaterialen Gasstraat 17 tel. 02521-19119. mij lijkt het op een volkomen natuurlijke manier te gaan. Voor mij is een persoonlijke stijl een van de belangrijkste be standdelen van jazz. Kinderliedje „De eerste jazz die ik hoorde, was denk ik een repetitie van de band van mijn vader Howard Joseph. Ik herinner me vaag iets van een kinderliedje waar ze een iazzversie van hadden ge maakt. M n vader speelt nog steeds. Hij treedt op onder de naam Blue Rivers. Hij speelt voornamelijk soul uit de jaren zestig en tegenwoordig veel Ca- raibische muziek. Mijn moeder heeft er achteraan gezeten dat ik piano ben gaan spelen. Zij heeft er altijd voor gestaan dat mijn broers en ik een culturele opvoeding kregen. Ze sleepte ons mee naar theater, exposi ties, ballet, concerten. Klassiek pianoles hoorde uiteraard ook bij zo n opvoeding. Vanaf het begin heb ik dat leuk gevonden. De grote klassieken heb ik ook allemaal bestudeerd, Chopin, Mozart, Beethoven. Grieg. Als je piano wilt spelen kun je daar niet omheen, vind ik. Dat is de basis. Op de lagere school had ik muziekles van een operazan geres. Haar man was een fan tastisch jazzpianist. Hij maakte jazzarTangementen van beken de simpele liedjes. Ik denk dat mijn ogen toen werden ge opend voor de schoonheid van jazz." „In 1985 ging ik naar de Ber- kelee School of Music in Bos ton. Ik wilde muziek studeren, maar ik wilde dat ook per se in Amerika doen. Daar komt de jazz uiteindelijk vandaan. Ook wilde ik dichter bij mensen als Branford en Wynton Marsalis komen. Met Branford is het in derdaad gelukt." „Deze maand ga ik weer de stu dio in voor de volgende plaat, die waarschijnlijk in februari volgend jaar uitkomt." „Voordat we The language Of Truth opnamen hebben we een week in de jazzclub van Ronnie Scott gespeeld. Het repertoire zat er dus al goed in, voor we de studio ingingen. Of ik tevreden ben met ae plaat? Ach, tevreden is het woora niet. Ik ben geluk kig met het uiteindelijke resul- Niet echt tevreden, anders zou ik nooit meer een plaat hoeven te maken. Ik ben er ge lukkig mee en ik kijk ernaar uit om een betere plaat te maken. Van alle mensen die pas een plaat hebben opgenomen, hoor je altijd dat ze er veel te inten sief mee bezig zijn geweest om zelf met plezier naar het eindre sultaat te kunnen luisteren. Ik had ba blei vna ht, maav ik hoor die plaat graag. Daarom kan ik hem met een gerust hart bij iedereen aanbevelen: ik kan er zelfs naar luisteren en ik ben zeer kriusch."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 21