Wég naar God het belangrijkst Info DONDERDAG 10 SEPTEMBER 1992 931 20 REDACTIE WIM DIJKMAN MANUELAGROENEWEG ZIEKENHUIZEN ONGEVALLENDIENST Elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 tot woensdag 13 .00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 tot zaterdag 13 00 uur (Elisabeth Ziekenhuis). EHBO ziekenhuis Rijnoord elke dag geopend. BEZOEKUREN DIACONESSENHUIS (tel 071-178178): dagelijks 14.30-15.15 uur en 19 00-19.45 uur Afdeling intensieve zorg 10.30-11.00 uur en 19.00-19.30 uur en na overleg. Kinderafdeling 10.30-19.00 uur, na overleg met de dienstdoende verpleegkundige. Jongerenafdeling: 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 uur. ST. ELISABETH ZIEKENHUIS (tel. 071-454545): volwassenen 14.00-14.45 uur en 18.30-19.30 uur. Klasse afd. 11.15-12.00 uur, 14 00-14 45 uur en 18.30-19.30 uur. Kraamafdelmg gynaecologie: 14.00-14.45 uur en 18.30-19.30 uur, alleen ir vaders bovendien van 19.30-21 00 uur. Afdeling hartbewakmg: 14.00-14 30 uur en 19.00-19.30 uur en na overleg met de dienstdoende verpleegkundige. ns.ve care: 14.00-14.30 uur en 19 00-19.30 uur. Sportblessures: maandag 19.30-20.30 uur ACADEMISCH ZIEKENHUIS (tel. 071-269111): alle patiënten (behalve kinderen) 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.15-19.00 uur, 19 00-20.00 uur (Alleen Partners/echtgenoten met kinderen. Voor zwangeren: zaterdag en zondag van 10.00 tot 11.00 uur, uitsluitend voor partners/echtgenoten en eigen kinderen. Kinderafdelingen: voor ouders van opgenomen kinderen is er een ruime bezoek mogelijkheid in overleg met de hoofdverpleegkundige. Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden: keel- eurologie: 14.15-15 00 uur en 18.30-19.30 uur; heelkunde 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur Kinderklmiek: zalen voor peuters, kleuters en grote kinderen: 15.15-17.00 babyzaal en boxenafdeling: volgens afspraak met de RIJNOORD (tel. 01720-63131): 14.30-15.15 uur en 18.30-19.30 uur. Extra bezoek medium care: 11.00 -11.30 uur. Kraamafdeling; bezoek voor vaders de gehele dag in overleg met hoofd afdeling Overigen van 14.30 -15 15 en van 18.30 -19.30 uur Kinderafdeling: bezoek voor ouders de gehele dag in overleg met hoofd afdeling. Overigen van 14.30 -15.15 uur en 18.30 -19.30 uur. INFOPAGINA: Op deze pagina treft u aan: Maandag: geestelijk leven. Dinsdag: gids maatschappelijke instellingen. Woensdag: programma's lokale radio. Donderdag: geestelijk leven. Vrijdag: medische diensten. Zaterdag: medische diensten. BIOSCOPEN 3 12/.. dag. 14,00. 18.45. o 13.15, - 16.00, 18.45,21.30. 18.45,21.30, zo 16.15 EURO 2 Lethal Weapon 3 12 jr.do vr ma di 13.45. 18.45. 21.30, za en woe 18.45, 21.30. zo 16.15. Ï8.45. 21.30. Sneeuwwitje en de zeven dwergen al., za COLOFON DIRECTIE: J de Vries, G.P. Arnold (adj); HOOFDREDACTIE: Jan-Geert Maioor, Henk v'én der Post (adj). Oudershoeve aan de Warmondse Dorps straat is een impone rend boerderij-com plex, dat tot aan de Leede doorloopt. Het achterste, 19de- eeuwse, gedeelte heet 'Mijn ouders wens'. Het complex wordt bewoond door twee broers en is nog altijd in gebruik als boerderij. Arie de Hoog, Warmond kenner bij uitstek, weet nog te melden dat in de voortuin ooit een van de pom pen heeft gestaan, die de inwoners van het dorp van water moesten voorzien. Je had er verschil lende in Warmond, maar van veel pom pen was het water niet te drinken. Dit water was wel goed." Onze fotograaf Wim Dijkman doorkruist dagelijks een groot deel van de streek om het nieuws voor de krant in beeld vast te leggen. Tijdens die rit ten komt hij langs al lerlei 'beeldige' plekjes die niet direct hot het zeker waard zijn om aan het lezerspu bliek te presenteren ANN01892 - Zekere Van H., wonende in de Rijnstraat alhier, hedenmorgen zijn pijpje gerookt hebbende, klopte dit uit, en in de meening verkeerende, dat de pijp leeg was, stak hij deze in een zak van zijne jas, hing daarna het kleedingstuk op en verwijderde zich uit de kamer, om eenige werkzaamheden te verrichten. Na korten tijd ontwaarde men eene verdachte lucht in de ka mer en spoedig bleek het, dat er nog vuur in de pijp aan wezig was geweest, want niet alleen de jas, maar ook eene broek was gedeeltelijk door het vuur aan getast en nu van flinke brand wonden, in den vorm van ga ten, voorzien. - Geene ontgroening. - De heer D.J., Sanchet, te Amsterdam, heeft het volgend schrijven ge richt aan den Senaat van het Studentencorps der Polytechni sche School, aan de Senaten der hoogere scholen, aan de be voegde autoriteiten. ,,Een hy giënist heeft de eer uwe aan dacht op het volgende te vesti gen. Terwijl in de naburige lan den de cholera heerscht en ook in ons land hier en daar zich ge vallen hebben voorgedaan, ver dient het wel overweging, of het niet raadzaam zou zijn, ten minste voor dit jaar, de ont groeningen achterwege te laten of uit te stellen tot het voorjaar. Wij weten dat de verspreiding der ziekte snel plaats heeft; is er heden één. geval, dan zijn er morgen 20, overmorgen 100, den volgenden dag 1000. Hoe die verspreiding plaats heeft, is nog niet zeer nauwkeurig te ge ven, doch dit is zeker, dat on matigheid in eten, zoowel als in drinken, zenuwachtige aandoe ningen, ten gevolge van vrees, jool of weinig slapen, factoren zijn. die den patiënt zeer bevat telijk maken voor de infectie." ANNO 1967 - De Pantsjen Lama, de jeugdige Tibetaanse godsdienstige leider, is, volgens een bericht van de correspondent te Gangtok van het blad 'Hindoe' in Madras, uit Tibet ontsnapt en bevindt zich nu in een ander land. Nationa listische Tibetaanse zegslieden te Gangkok, de hoofdstad van de staat Sikkim, (die aan Tibet grenst), hebben het bericht van de ontsnapping gekregen van Tibetaanse vluchtelingen, die zeiden dat het was bekend ge maakt door communistisch- Chinese autoriteiten te Lhasa, de hoofdstad van Tibet. Hij ver klaarde dat de nationalistische Tibetanen sceptisch staan te genover het bericht, aangezien de Pantsjen Lama door de Chi nezen zo zwaar bewaakt wordt, dat ontsnappen bijna onmoge lijk was. Onlangs is gemeld, dat de Pantsjen Lama zich in een concentratiekamp in het zuiden van Tibet bevindt. - De Leidse politie heeft gisteren in een beperkt aantal cafés in de Sleutelstad controle uitgeoefend op jeugdige bezoekers. Zij trof in deze cafés in totaal zes meis jes en jongens, allen uit Leiden, in de leeftijd van dertien tot en met vijftien jaar aan. De jonge lui deden het voorkomen alsof zij de voor café-bezoek toege stane minimumleeftijd van zes tien al hadden bereikt. Tegen de café-beheerder is proces-ver baal opgemaakt. Synode wil beroepscode pastores LUNTEREN ANP De gereformeerde synode wil dat het seksueel misbruik door pastores wordt aange pakt. Deze week gaf de syno de de sectie werkbegeleiding predikanten hoe de kans op seksueel misbruik door pas tores kan worden verkleind. De sectie moet ook een goe de klachtenprocedure ont wikkelen. Daarbij dient be zien te worden of een be roepscode voor predikanten 'een daartoe geëigend mid del kan zijn'. Dit besluit kwam in de plaats van het oorspronkelij ke advies van de sectie om er bij de Bond van Nederlandse Predikanten met 'klem op aan te dringen' een beroeps code voor predikanten te ontwikkelen. Vijftien spre kers en een amendement overtuigden de opstellers van het besiuit ervan dat er wat de synode betreft op z'n minst aan die beroepscode nog vele haken en ogen zit ten. De schrijver van de brochure, drs. G.P. van Dam van de sectie werkbegelei ding predikanten, legde uit dat het niet voor niets was dat deze verhalen in een ver verleden speelden. ,,Er zijn wel actuele verhalen bekend, maar de slachtoffers zijn nog te verward om helder uiteen te zetten wat hen is overko men", aldus Van Dam. Zijn sectie gaat ervan uit dat wan neer iemand zich, vaak in een kwetsbare periode van zijn of haar leven, toever trouwt aan een predikant, die predikant altijd verant woordelijk is voor het bewa ken van de grenzen, ook als de hulpvrager initiatieven neemt om die grenzen te overschrijden. Erkenning van het bestaan van de proble matiek is volgens de sectie heel belangrijk. Het ontwik kelen van een beroepscode is daartoe een middel. „We hebben ook met pro testanten heel goede con tacten opgebouwd. Ze ha len hun behoefte aan mys tiek en spiritualiteit als het ware in." Dat zegt de Ha- zerswoudse pater Godfried Claassen naar aanleiding van de viering van het vier de eeuwfeest van Sint Jan van het Kruis, een kritisch lid van de Carmelieter Or de. Sint Jan heeft zijn mys tieke ervaringen in brieven en gedichten op papier ge zet. HAZERSWOUDE TINE VAN IREN-DOEVEN Godfried Claassen woont met nog vijf Carmelieten in het Diepgangcentrum in Hazers- woude, waar het secretariaat is gevestigd van de Stichting St. Jan van het Kruis 1591 - 1991. Ter herinnering aan de mysti cus organiseerde de stichting tentoonstellingen, studiedagen en bezinningsbijeenkomsten. Ook internationaal werd St. Jan herdacht. „Centraal in de leefwijze van de Carmelieter orde staat het zoeken naar God," vertelt Claassen. „In het oude testa ment staat de beklimming van de berg Carmel beschreven. Het is het beeld van de mens op weg naar God; de wég ernaar toe is belangrijker dan de aan komst. Het Léven is de weg." De Carmelieten proberen de spiritualiteit van St. Jan na te volgen. Spiritualiteit verklaart Claassen als een vorm van le venskunst. „Je houdt rekening met tradities uit het verleden, maar je kijkt ook vooruit naar de weg die je in je leven moet afleggen." Claassen praat regelmatig met protestanten over St. Jan. Sommigen gaan zeer ver in hun belangstelling voor de mysticus. „De gereformeerde predikant Ds. Bras uit Sassenheim is zeer door hem geïnspireerd. Hij heeft zelfs een boek geschreven Godfried Claassen: „In de leefwijze van de Carmelieter orde staat het zoeken naar God." over spiritualiteit in het pro testantisme." Bras zou ook be zig zijn een tijdschrift op te zet ten, in samenwerking met men sen van het Diepgangcentrum. Dit zal waarschijitiijk gaan he ten: 'Mystiek en spiritualiteit in oecumenisch perspectief. Scheepjeskerk In het Diepgangcentrum is be halve de kloostergemeenschap van de Carmelieten ook de pas torie van de 'Scheepjeskerk', ge vestigd, de parochiekerk van de H. Michael en de H. Bemardus. Deze kerk heet in de volksmond 'Scheepjeskerk', omdat het ge bouw een aanlegplaats had voor schippers die over de Oude Rijn voeren. Samen met een diaken is pastoor Claassen verantwoor delijk voor de zielzorg van de 3500 parochianen van Hazers- woude. Toen de kerk in 1856 werd gebouwd is zij aan de orde van de Carmelieten toever trouwd. Het Diepgangcentrum werd in 1963 opgericht als uitvloeisel van het Tweede Vaticaans Con cilie. „Het doel was om mensen te begeleiden bij de grote veran deringen die zich toen in de kerk en in de maatschappij voordeden. Vanuit de Carmelie ter Orde vinden wij dat een schip (symbool voor de kerk) pas goed ligt als het ook diep gang heeft. Daarom kozen we voor de naam Diepgangcen trum", licht de pastoor toe. „Ik merk dat vaak in een per soonlijk gesprek een vorm van mystiek kan ontstaan, zoals St. Jan van het Kruis dat beschrijft. Je wordt namelijk vaak een ge- inspireerde, omdat je iemand hebt ontmoet die jóu inspireer de", besluit pater Godfried Claassen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 20