Uniek beeld van indianen DIT KRIJGT U ER !299r 1499w J699r 549.- 499*- 24: meGapopL Vergeten episode belicht uit Italiaanse filmhistorie 299*- Cultuur Kunst KLEUREN TV BOSCH TOPKLASSE WASAUTOMAAT 98 WOENSDAG 9 SEPTEMBER 1992 22 Zweedse architect voor herinrichting van Museumplein AMSTERDAM ANP De Zweedse landschapsar chitect Sven-lngvar Anders- son (1927) heeft de opdracht gekregen voor de herinrich ting van het Museumplein in Amsterdam. Hij wordt bijge staan door de Rotterdamse stedebouwkundige Stefan Gall. Andersson heeft volgens de stedebouwkundige ad viescommissie Museumplein uitgesproken ideeën over het vormgeven van stedelijke ruimten. Internationale be kendheid verwierf hij onder meer door de inzending voor de prijsvraag voor het Pare de la Viliette (1982) in Parijs en een gedeeltelijk gereali seerd inrichtingsvoorstel voor het eveneens in Parijs gelegen Parvis de la Défense. Andersson is ook hoogle raar aan de Koninklijke Aca demie voor Beeldende Kun sten in Kopenhagen. Open Tijdens de bijeenkomst zei Andersson dat hij het als zijn belangrijkste taak ziet het Museumplein 'open te hou den'. Het plein beschouwt hij als dè open plek van Amster dam. Plannen voor de herin richting hoopt hij begin vol gend jaar te presenteren. Voor de zomer van 1993 zou de besluitvorming dan kun nen plaatsvinden. Partner De Nederlander Stefan Gall, werkzaam bij het Rotterdam se atelier voor stedebouw, landschap en architectuur Quadrat, is volgens de com missie de aangewezen per soon om Andersson als on derhandelingspartner bij te staan. Gall deed onder meer erva ring op bij de herstructure ring van de Kop van Zuid in Rotterdam. Foto 's van Nederlandse ontdekkingsreiziger in Rotterdams Museum voor Volkenkunde Vittorio Gassman (links) in 'C'eravamo tanto amati'. Filmkomedies in vier steden Het Rotterdamse museum voor Volkenkunde toont een van zijn verborgen schatten. Het unieke prentenkabinet, waarvan de basis is gelegd door de laatste Nederlandse ontdekkingsreiziger Herman Ten Kate, is na 82 jaar voor het publiek ontsloten. een valpartij in een ravijn, waar hij zijn statief kwijtraakte en zijn glas- negatieven sneuvel den, ging Ten Kate regelmatig afbeeldingen kopen van profes sionele fotografen. De Seneca indianen gaven hem de bijnaam 'Odagot', ofte wel 'Helder licht'. In 1910 schonk hij zijn omvangrijke ver zameling foto's aan het Rotter damse Museum voor Volken kunde. Een selectie foto's van ruim dertig verschillende foto grafen, onder wie Edward Cur tis, is nu voor het eerst te zien. De tentoonstelling brengt de laatste fase van de onderwer ping van de oprspronkelijke be volking van Noord-' en Latijns Amerika in beeld. AMSTERDAM Een filmevenement dat een ver geten episode uit de Italiaanse filmgeschiedenis belicht, het festival 'La commedia all'Italia- na', begint morgen in Amster dam, Utrecht, Rotterdam en Til burg. De personages in deze kome dies uit de jaren vijftig en zestig zijn uit het leven gegrepen, de lokaties en straatbeelden zijn realistisch als in een documen taire en de vaak luidruchtige vrolijkheid straalt een grimmig optimisme uit. Kortom, de Itali aanse komedie is in veel op zichten een vitale tegenhanger van de Amerikaanse amuse mentsfilm. Het belang van deze vergeten stroming blijkt ook uit het feit dat veel grote Italiaanse acteurs en actrices hier hun eer ste stappen zetten. De jonge Marcello Mastroianni te zien spelen met Vittorio Gassman en Claudia Cardinale, dat is op zichzelf al een goede reden om het festival met een bezoek te vereren. De meeste regisseurs van de ze films (zoals Mario Monicelli en Pietro Germi) zijn voor het buitenlandse publiek betrekke lijk onbekend gebleven. Een uit zondering is Ettore Scola, die zijn doorbraak echter te danken heeft aan 'Una giomata particu- lare' (1977). Een aangrijpend mooi drama maar geen kome die, en ook gemaakt toen de bloeitijd van de Italiaanse ko medie al voorbij was. In ons land was het succes van 'Una giomata particulare' echter aanleiding om ook vroegere films van Scola te introduceren. De anarchistische zwarte hu mor van 'Brutti, sporchi e catti- vi' en de melancholieke ironie van 'C'eravamo tanto amati' (beide films zitten in het festi valpakket) behoren tot het beste wat de Italiaanse komedie heeft opgeleverd. Scola is een van de belang rijkste herkenningspunten voor de bezoekers van het festival, maar er zijn allerlei andere in valshoeken mogelijk. Voor veel kijkers zal het een eerste ken nismaking zijn met de beroem de komiek Toto. Opvallend (en weinig bekend) is ook het grote aandeel van het scenarioschrij versduo Age en Scarpelli in de films uit die tijd. Ten slotte zal iedereen kunnen vaststellen dat deze Italiaanse komedies niet alleen interessant zijn voor film historici, maar dat hun vitaliteit ook na veertig jaar nog steeds heel aanstekelijk is. ROTTERDAM CPD De arts en antropoloog Herman F.C Ten Kate verzamelde rond de eeuwwisseling de collectie foto's van indianen. Ten Kate (1851-1930) was al vroeg geïnte resseerd in de indianencultuur door de avonturenromans die hij als kind las. Na zijn studieja ren wilde Ten Kate de indianen culturen met eigen ogen bekij ken. Zijn vader, een welgestelde kunstschilder, financierde zijn eerste tocht door Noord-Ameri- ka in 1882. Het doel voor deze en latere reizen door het "Wilde Westen' was een beeld te krijgen van het culturele veranderingsproces dat de indianen ondergingen. In Noord-Amerika was hij oogge tuige van de gedwongen verhui zing van groepen en stammen naar reservaten, waar zij een heel andere manier van leven kregen opgedrongen. In Zuid- Amerika, dat hij ook bezocht, stierven hele volken uit als ge volg van de aantasting van hun oorspronkelijke leefwijze. De sociaal bewogen Ten Kate bracht in Europa de benarde positie van de indianen onder de aandacht van het publiek: „De nieuwste geschiedenis leert opnieuw de barbaarsheid van ons eigen ras tegenover natuur genoten aan wie wij gebreken toeschrijven die wij zelf in niet geringe mate bezitten." Hij nam deel aan verscheide ne expedities en kwam in con tact met Amerikaanse en Eu ropese wetenschappers, be roepsfotografen en indianen stammen. Als een van de eerste wetenschappers fotografeerde Ten Kate zijn onderwerpen zelf. Dat deed hij met het bewerkelij ke natte plaat-procédé, een techniek die veel gesjouw met kwetsbare glasplaten en chemi caliën met zich meebracht. Na Edward Curtis Door de bouw van spoorlijnen werd het Wilde Westen' bereik baar voor velen en nam de vraag naar afbeeldingen van in dianen sterk toe. Daarnaast wil den ambtenaren en weten schappers de verschillende in dianenculturen vastgelegd zien. De foto's tonen verschillende visies op de indianen. Aan de ene kant laten ze de indiaan zien als een oorlogszuchtige roodhuid, terwijl andere foto's een romantischer beeld schet sen: de weliswaar overwonnen, maar geestelijk onaangetaste indiaan. Een vermaard indianenfotogra- fen was Edward Curtis (1868- 1952), die in 1897 zijn eerste fo tostudio in Seattle opende. In 1899 portretteerde hij voor het eerst indianen tijdens een expe ditie in Alaska. Hij raakte zo in de ban van de indianencultuur dat hij vanaf 1901 ruim dertig jaar lang dwars door Amerika trok en systematisch de ver schillende indianenstammen en hun culturen vastlegde. Slow Bull, opperhoofd van de Oglala Sioux. foto edward curtis westerde kleding verwisselden voor oude indianenkleding; dit alles om de indianen zoveel Curtis, die door de indianen 'schaduwvanger' werd ge noemd, besefte dat het weldra gedaan zou zijn met de laatste resten indiaanse cultuur. Hij probeerde tradities die nog be stonden, vast te leggen. Curtis maakte in deze periode meer dan 40.000 foto's, die hij onder meer gebruikte voor zijn twin- tigdelige boekenreeks 'The Nor th American Indian'. Het eerste deel verscheen in 1907. Om de verkoop van zijn boeken in Eu ropa te bevorderen schreef Ten Kate lovende recensies. In ruil daarvoor, schonk Curtis hem een aantal foto's. Curtis streefde ernaar het tra ditionele zo volledig mogelijk te reconstrueren. Ooggetuigen herinnerden zich dat Curtis tij dens de opnamesessies er op stond dat de indianen zich glad schoren, eventueel een pruik droegen en hun dagelijkse, ver- mogelijk te laten lijken op het romantische beeld dat Curtis van hen had. Behalve foto's van Noord- Amerikaanse indianen is op de tentoonstelling, die onderdeel is van de Fotografie Biënnale Rot terdam, ook een aantal 'photo- grafieën' van Zuid-Amerikaanse indianen te zien. Afbeeldingen van deze indianen verschenen voor het eerst rond 1860, toen het verzamelen van de zoge naamde 'visitekaart'-foto's een grote rage werd. De tentoonstelling 'Odagot'- India nen gefotografeerd 1860-1920, duurt tot 8 november 1992. De gelijknami ge catalogus, 124pagina's met 103 af beeldingen kost fl. 60,- en is verkrijg baar in de museumwinkel van het Museum voor Volkenkunde, Willem- kade 25, Rotterdam. LAAGSTE PRIJS GARANTIE' Zwart op wit garandeert Megapool u de laagste pnjs. Mocht u binnen twee weken na aankoop één van onze apparaten elders toch nóg goedkoper kunnen kopen, dan betaalt Megapool u direkt het pnjsverschil terug 10% van het prijsverschil. Zie ook de voorwaarden in onze winkel. 63 cm flat square beeldbuis 40 voorkeureenders on screen display stereo 2x10 Watt sleeptimer scart- en S-VHS aansluiting 1*99? 30 voorkeurzenders digitale versterker 2 50 Watt dubbel cassettedeck CD- speler: 6 en 1 CD weergave mogelijk incl. 3-weg boxen EDITION 800/1100 toeren temp. traploos instelbaar tot 95'C Aqua-bespaarsysteem bespaart tijd, water en stroom R.V.S. trommel geluidsarm JJ999? IjJ.I.lrf |JJX*4I4 ZANUSSI DROOG- AUTO- MAAT capaciteit 5 kg droog wasgoed tijdklok tot 120 minuten roestvnjstalen trommel links/rechts draaiend flat square beeldbuis 30 voorkeurzenders geschikt voor videorecorder weergave wk wk PHILIPS STOFZUIGER inhoud stofzak 4.5 liter draaitop metalen zuigbuizer II200 WATT ÏXK SONY TOPMODEL TUNER/VERSTERKER FM-MG ontvangst 30 voorkeurzenders 2 x 60 Watt max vermogen source-direct 5 aansluit mogelijkheden metalen behuizing WK SONY ULTRA-CHROOM CASSETTEBANDEN u«.. WK PER STUK NU VOOR INXS WELCOME TO WHEREVER YOU ARE DAAR KOM JE VOOR W JE PLEZIER ALPHEN A/D RUN: Van Boetzelaarstraal 8, lal. 01720-92900 DEN HELDER: Julianaplein 34. lal. 02230-2S353 HAARLEM: V tal. 023-366747 Grote Houtstraat 86. lal 023-310079 HOOFDDORP: Pokknplein 6-7, lal. 02503-15279 LEIDEN: Braastraal 143. lel. 071-125873 lal. 071-132900. UMUIDEN: Lange Nieuwstraal 743. lel. 02550-37617

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 22