Goldreyer ontkent fraude Zo makkelijk was'n nooit! PC nog mgjSgijS Voorstellingen De Chatel wegens ziekte afgelast Cultuur Kunst Wandtapijten Harry Boom permanent in Rijksmuseum Siamese vleugel te koop je komt Ogen en oren tekort. Haarlemmerstraat 122,071-140166 WOENSDAG 9 SEPTEMBER 1992 21 Expositie stichting Beeld en Grafiek leiden Ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van de stichting Beeld en Grafiek is er tot en met 15 oktober in het Sylviuslabora- torium een tentoonstelling van werk van vijf kunstenaars inge richt. Speciaal voor deze expositie maakten Astrid Vlasman, Hennie Roest, Erik Jan Kuiper, Feng en Frank Berbée hun zelf portret. Het Sylviuslaboratorium, Wassenaarseweg 72, is tijdens werkuren geopend. Textiel in Streekmuziekschool alphen aan den run Van de hand van Lidy van der Spek is tot 7 november in de Streekmuziekschool Alphen aan den Rijn textiel in gemengde technieken te zien. Van der Spek werkt nu eens ab stract, dan weer figuratief. Haar werken hebben de titels van ge dichten. De Streekmuziekschool is gevestigd aan het Burge meester Visserpark 30. Groninger Museum krijgt serie vazen Groningen Het Groninger Museum heeft van de Italiaanse fa brikant AJessi (huishoudelijke artikelen) een serie van honderd vazen gekregen, die zijn gedecoreerd door kunstenaars, archi tecten en designers uit de hele wereld. Een woordvoerster van het museum spreekt van „een fantastische aanwinst". De vazen vormen tot 21 september een onderdeel van de ten toonstelling „Voorbeeldige Industrieën: Alessi, Swatch, Vor- werk." De 'basisvaas' is ontworpen door de Italiaanse architect Alessando Mendini, die ook de nieuwbouw heeft ontworpen voor het Groninger Museum. Het idee voor het hele vazenpro- ject kwam ook van de Italiaan. Onder de kunstenaars die een vaas hebben gedecoreerd zijn Antonio Abate, Nicola de Maria, Anna Gili en Frederic Bruly Bouabré. Onderzoek: 'Newmanovergeschilderd De Amerikaanse restaurateur Daniel Goldreyer blijft erbij dat hij de restauratie van het schilderij .Who's afraid of red, yellow and blue III" van Barnett Newman correct heeft uitgevoerd. ,,Ik blijf achter mijn werk staan. Het is nog steeds een succes", liet hij gisteravond weten in re actie op de aanvullende rapportage van het gerechtelijk laboratorium, die gisteren openbaar werd gemaakt. AMSTERDAM ANP/GPD Uit dat rapport blijkt dat Gol dreyer het schilderij niet heeft gerestaureerd, maar simpelweg heeft overgeschilderd. Het on derzoek onderschrijft de con clusie van een eerder rapport van het gerechtelijk laboratori um dat in november vorig jaar verscheen. Goldreyer blijft ook nu op het standpunt staan dat hij de res tauratie succesvol heeft uitge voerd. Dat de conclusies van de aanvullende raportage gelijk zijn aan het eerste onderzoek, verbaast hem niet. De onder zoekers waren eender en zullen zichzelf niet zo maar tegenspre ken. Omdat de Amerikaanse res taurateur nog geen kopie heeft ontvangen van het recente on derzoek, onthoudt hij zich van verder commentaar. Grondig monsteronderzoek wijst nu uit dat hij op de rode onderlaag tenminste vijf extra lagen heeft aangebracht. Drie lagen zijn niet transparant rood en bezitten de karakteristiek van een moeilijk te verwijderen alkydhars. Het Gerechtelijk Laboratori um kwam ook in zijn onderzoek van november 1991 tot de con clusie dat er sprake was van overschilderen, maar heeft nu met extra zekerheid vastgesteld dat Goldreyer behalve op een smalle rand langs het blauwe gebied, aan het hele oorspron kelijke rode gedeelte een dek kend rood heeft toegevoegd. Hij heeft bovendien verschillende lagen vernis aangebracht. Ook het slotvemis blijkt op alkyd- hars-basis gemaakt. De hoofdstedelijke cultuur wethouder Ernst Bakker maakte gisteren bekend dat een Ne- wyorkse advocaat onderzoekt of leiden Alle voorstellingen die de dansgroep Krisztina de Chatel vanaf vanavond in het LAKTheater zou geven, gaan wegens ziekte niet door. Ook de première van haar ballet 'Paletta', die vrijdagavond eveneens in het LAKTheater zou zijn. komt te vervallen. Kriszti na de Chatel is in zwaar overwerkte toestand in het ziekenhuis opgenomen, aldus een medewerkster van het LAK. Of de pre mière toch, op een later tijdstip, in Leiden zal plaatsvinden, kon zij niet mededelen. Een eerder gehouden interview met De Cha tel wordt zaterdag in de Uit-bijlage van deze krant geplaatst. er juridische procedures tegen Goldreyer en zijn bedrijf moge lijk zijn. Bakker wilde daar niet nader op ingaan omdat er „gro te belangen en aanzienlijke be dragen mee zijn gemoeid." Het Amerikaanse rechtssysteem vereist in elk geval een omvang rijk jurisprudentie-onderzoek omdat zaken van een vergelijk bare omvang niet eerder voor kwamen. Goldreyer heeft het overschil deren altijd ontkend en diende daarom begin dit jaar voor 225 miljoen gulden aan schade claims in tegen onder meer meer Stedelijk Museum-direc teur Beeren en de restauratie- deskundige prof. Ernst van de Wetering. Omdat hij „tenslotte niet de woordvoerder van Gol dreyer is" wilde Bakker ook daar geen nadere informatie over verstrekken Stedelijk Museum-directeur Wim Beeren benadrukte giste ren opnieuw dat hij de ontken ning van Goldreyer altijd ernstig heeft willen nemen zolang het tegendeel niet bewezen was. Hij geeft nu echter definitief toe dat de restaurateur in gebreke bleef hem op de hoogte te stellen van zijn veranderde werkwijze. Beeren deelde verder mee dat „het museum op toegewijde wijze aandacht zal blijven be steden aan het schilderij, ook in deze kwestie". Hij is van plan het werk ook in de toekomst af en toe te exposeren, waarbij dan over de geschiedenis sinds de vernieling in 1986 informatie wordt verstrekt. Beeren: „Dat impliceert dat de naam New man niet aan het schilderij wordt onthouden." Hij blijft zo bij zijn opvatting dat de restau ratie „goed en bevredigend" is verlopen en dat hij het werk als „een geliefde invalide" voor het museum wil behouden. „Vooral omdat het de liefde voor het weefvak op deze ma nier een beetje kan aanwakke- De vier wandtapijten vormen samen een vierluik: twee grote tapijten van elk vier bij vijf me ter, onmiddelijk aan de zijkant van de doorgang van de Erega lerij, en twee kleinere tapijten op de daarnaast gelegen muur vlakken. Het Rijksmuseum vroeg Boom in februari 1988 een 'vi sueel en gevoelsmatig tweeluik' te ontwerpen voor de voorzaal van de Eregalerij, waar Rem- brandts Nachtwacht hangt. De opdracht is gegeven in het ka der van de zogenaamde 1% re geling naar aanleiding van de renovatie van de voorhal en de Eregalerij van het Rijksmuseum. Dit percentage van de bouw kosten wordt meestal besteed aan een modem kunstwerk. Eregalerij Het museum wilde een 'textiele gobelin-achtige oplossing' voor de muren aan de beide kanten van de doorgang naar de Erega lerij. Oorspronkelijk waren deze muren beschilderd door Georg Strum, maar in de jaren vijftig werden de schilderingen bij een renovatie verwijderd. De muren waren behangen met 17de eeuwse wandtapijten, totdat het Rijksmuseum vond dat deze hoognodig aan vervanging toe Toen Boom de opdracht kreeg had hij al een jaar de tijd gehad om te bedenken hoe hij het zou aanpakken. Daarom heeft hij in negen weken een ontwerp kunnnen maken. Dat werd een proces van meer dan zestig tekeningen en aquarellen. Hij was zich wel degelijk bewust van de beladenheid van een modem kunstwerk in een mu seum van oude kunst en kunst nijverheid. „Het was een zwaar proces. Ik moest rekening hou- Na een produktie van zes man jaren zijn de vier wandtapijten van Harry Boom vorige week in het Rijksmuseum in Amsterdam opgehangen. Boom is hiermee de enige levende (Rotterdamse) kunstenaar van wie permanent een kunstwerk in de voorzaal van de Eregalerij hangt. Vier wevers van de Damast en Tapisserie Weverij Tilburg werkten vanaf 1989 aan de wandtapijten. Harry Boom zelf vond het een eer om de op dracht te volbrengen. Hij is er trots op dat hij de oude, tegen woordig bijna verguisde tapis serietechniek kon toepassen. Wandtapijten van Harry Boom in het Rijksmuseum: een modem kunst werk in een museum van oude kunst en nijverheid. foto gpd emiel van lint den met de 17de eeuwse schil derkunst en met het 19de eeuw se gebouw van Cuypers, terwijl ik streefde naar een zo'n auto noom mogelijk kunstwerk. Het moest ook op een andere plaats kunnen hangen", vertelt Boom. De licht- en schaduwwerking van de aanwezige schilderijen legde hij vast in schetsen, zodat hij een richtlijn had. Daarnaast hield hij rekening met het inval lend licht door de prominent aanwezige glas-in-loodramen. Fondkleuren Bij de tapijten is sprake van kleurlagen, vervloeiïngen en ac centuering van de belijning: de laag van fondkleuren, die van de kleine en grotere lijnen met een karakter van arceringen, en tenslotte de grote, donkere be lijning in de twee grote wandta pijten. „Daarbij zijn er, aldus Boom, „verschillende taken. Die van de lijn als richting, die van de kleur en ten derde hoe de lijn als beeld van de kleur gebruikt kan worden om de ruimte van die kleur te onderzoeken." Volgens Boom is er in het weinige dat op de wandtapijten staat ontzettend veel te zien en te beleven. Het gaat over den ken, over de grenzen van ein digheid en oneindigheid. Let terlijk is dat volgens hem te zien bij de afsluitende vertikale lij nen links op het grote linker ta pijt en rechts op het grote rech ter tapijt, terwijl de belijning aan de zijden aan de kant van de Eregalerij een meer open ka rakter heeft. Het zwarte vierkant, dat uit een serie in elkaar vervloeiende donkere vierkanten is opge bouwd, verwijst naar het men gen met veel tinten verf dat re sulteert in een bijna zwarte kleur. De smalle rechthoek, die is uitgevoerd in hele lichte tin ten, verwijst naar het mengen van kunstlicht met als resultaat Ter gelegenheid van de instal latie van deze vier wandtapijten worden de ontwerptekeningen van Harry Boom en met 13 sep tember getoond in de Eregalerij (kabinet 236) van het Rijksmu seum. Amsterdam Deze zeldzame dubbelvleugel van Pleyel uit 1898 wordt een dezer dagen bij het veilinghuis Sotheby's in Amsterdam geveild. De vleugel was lange tijd in gebruik op het conservatorium van Versail les. Van de 50 exemplaren die de Franse pianofabriek Pleyel indertijd maakte zijn er nog slechts zes in ge bruik. Sotheby's vraagt voor de Siamese vleugel een spotprijs: 60.000 gulden. foto anp Packard Bell Personal Computer Legend 325-SX *80386SX microprocessor *kloksnelheid 25 jj Mhz *2 MB Ram geheugen uitbreidbaar tot 8 MB *40 MB harde schijf *3.5" en 5.25" diskdrives *super VGA kleurenmonitor resolutie 1024x768 *MS-DOS 5.0, Lotus Works en Nederlands instructieprogramma, allemaal geïnstalleerd geleverd. I JAAR GARANTIE 4 NIEUWE SUPERVISION GAMES 2Q95 Olympic Trials Police Bint 29.^ 9995 Superblock Grand Prix 29.^

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 21