Mini Maxi: een uniek duo Rtv show IKON-radio boos over uitzenduur op zondag 't Is een beetje mijn kindje' Van fietsendiefstalletjes tot moord in 'bureau Kruislaan' MAANDAG 7 SEPTEMBER 1992 i«14 Boek over twee Nederlandse artiesten met internationale humor Bij Tom Manders - voor velen on vergetelijk als Dorus - leerden Karei de Rooy en Peter de jong elkaar kennen. Twee komieken met een sterke muzikale inslag. Het klikte tussen die twee. Ze hadden dezelfde ideeën over thea ter maken en konden lachen om dezelfde dingen. Maar ook qua karakter waren er overeenkomsten. Eigenschappen als door zettingsvermogen, humor, artisticiteit, fan tasie en creativiteit hebben ze met succes gebundeld. Het duo Mini Maxi was gebo ren. Dit jaar vormen ze 25 jaar een theater- paar. Twee mannen van uiteenlopend postuür. Dat contrast werkt sinds Laurel en Hardy altijd en overal. Maar er is meer. Ze hebben het begrip 'duo' opnieuw neergezet door te breken met het gangbare principe van de 'aangever' en de 'afmaker'. Bij hen is er geen voorgeschreven rolverdeling. Geen tekst zelfs. Hun mimiek en hun talent om een aantal instrumenten te bespelen, be paalt het optreden. Waarbij ze er naar stre ven om een instrument als verlengstuk van hun persoonlijkheid te hanteren. Om hun zilveren feest luister bij te zetten verschijnt half november een boek onder de titel 'Beter bekend als Mini Maxi'. De schrijver is Joop Bromet, oud-recensent, theaterkenner, radio en televisiemedewer ker en auteur van artikelen en boeken, on der meer over André van Duin en Conny Stuart. Muzikale grappen Karei de Rooy en Peter de Jong zaten vele jaren in het zogeheten 'schnabbelcircuit'. De beslissing om avondvullend theater te maken betekende hun grote doorbraak. Met een enorm verrassende, knappe show onder de slappe titel 'Sprakeloos' draaien ze al vele jaren voor uitverkochte zalen in bin nen- en buitenland. Hun visuele, komische acts en hun fabu leuze muzikale grappen hebben iets on-Ne- derlands. Hun humor is internationaal en trekt een groot publiek van Rusland tot de Verenigde Staten, van Mexico tot China. Daarbij hebben ze het feit dat hun pro gramma niet taalgebonden is - er wordt im mers ruim twee uur lang geen woord in ge sproken - schitterend uitgebuit. Met 'Het Concert', een ander programma samen met een groot orkest, wonnen ze in 1987 de Zilveren Roos op het televisiefesti val van Montreux. Met dat programma gaan Mini Maxi deze maand de theaters langs, samen met het Noordhollands Phil- harmonisch Orkest (vrijdag 11 september is het programma te zien in het Haarlemse Concertgebouw). In het boek 'Beter bekend als Mini Maxi' geven verschillende Figuren met wie zij in de loop der jaren in het entertainment hebben gewerkt hun visie op het duo. Dat zijn onder anderen Tom Manders junior (de zoon van wijlen Tom Manders), Ted de Braak, Willy Walden, de bejaarde producer Frans Muriloff en de musicus Hugh den Ouden. Auteur Joop Bromet: „Die vijfentwintig jaar is een mooie aanleiding voor het boek. Ik heb hen vaak zien optreden en een komi sche act zien uitgroeien tot een theater voorstelling van internationaal formaat. Het zijn bescheiden, aardige mensen die zelf het idee opperden dat het boek hun samen spel moest weerspiegelen. De speelsheid van het optreden is in het boek terug te vin den. Het is informatief en lichtvoetig." „Karei komt uit een familie waarin ze al lemaal beroepsmusicus waren. Peter stamt uit een Delfts ambtenarengezin. Hij was een jongen die per se het vak in wilde. Het blijkt dat ze privé het omgekeerde zijn van wat ze op het toneel doen. In de act is Karei de underdog en Peter de Jong de boeman. Privé echter is Karei de Rooy juist degene die het initiatief neemt en 't eerst op de za ken afstapt." „Maar wat ze ook doen, ze doen alles sa men. Ze doen alleen die dingen waar ze het gezamenlijk over eens zijn. Het is, zoals ze zeggen, een soort huwelijk. Geld stond nooit voorop. Toen ze een contract teken den voor de Snip Snap Revue, betekende dit Financieel een stap terug, maar ze von den het belangrijk om het theatercircuit te kennen, te werken aan de carrière en te le ren van die twee beroemde oude komie ken." Apart fenomeen In het boek wordt uitvoerig beschreven hoe een grap ontstaat, hoe het samenspel ver loopt en hoe ze schaven aan het procédé van hun gags. Bromet: „Vergeet niet dat het bijzondere is dat er van Mini Maxi niets verschenen is: geen cd, geen plaat, geen vi deobanden. Hun optreden leent zich daar niet voor. Ze horen nergens bij: niet bij het circus, niet bij de muziek, niet bij cabaret, mime of toneel. Het is van alles wat, een apart fenomeen. Als het boek er is, komt men eindelijk iets over dit duo te weten." Joop Bromet is na een periode van re search in januari van dit jaar aan het boek begonnen. Op dit moment is het praktisch klaar. Hij laat Mini Maxi uiteraard uitvoe rig aan het woord. Het eerste deel is gere serveerd voor de visie van Karei, het tweede voor de terugblik van Peter. Daarbij passe ren reeksen grappen, anekdotes en herin neringen de revue. Het blijkt dat beiden het vaak over dezelfde dingen hebben. Maar dat kon nauwelijks anders, omdat het bij een duo nu eenmaal zo is, dat de een niets is zonder de ander. Bij de meeste duo's is het ook zo dat één van beide partners de sterkste is. Joop Bro met: „Ga maar na. Dat vind je bij Van Koot- en en De Bie, bij Peppie en Kokkie, bij Neerlands Hoop, indertijd. Noem maar op. Er is altijd eentje, die de kar trekt. Bij Mini Maxi is dat niet het geval. Dat is hun kracht en hun magie." In deze vijfentwintig jaren is er nooit een moment sprake van geweest dat ze uit el kaar zouden gaan. Mini Maxi werd en Mini en Maxi vormen vijfentwintig jaar een theaterpaar. bleef een begrip. De naam is wel eens ter discussie geweest. Dat staat ook in het boek. Toon Hermans zag hen voor de eerste keer aan de gang en zei toen: „Die act is goed, maar de naam moeten jullie verande ren, want die doet kinderlijk aan." Daar zijn ze nooit toe gekomen. In het amusement zijn Mini Maxi ja renlang behoorlijk ondergewaardeerd als een muzikaal clownsduo. Misschien dat het boek er toe bijdraagt dat ze eindelijk in de zelfde topklasse worden genoteerd als de le gendarische Walden Muyselaar (Snip Snap) en Van Duin Van Dusschoten. Qua kracht gaat wat Mini Maxi verrichten im mers duidelijk verder dan Kraaykamp De Gooyer of De Mounties (Bambergen en Van Vooren), duo's die ooit roem hebben ge oogst, maar al jaren geleden werden opge doekt, omdat het succes voorbij ging. Hans Kazan tovert de trouwring weg van Anita Meijer in een speciale aflevering van Prijzenslag. foto f Kazèn heeft helaas geen tijd om nieuwe trucs in te studeren. „Ik wil het goochelwerk graag blij ven combineren met mijn an dere werk." Als hij zou moeten kiezen tus sen televisie en goochelen, gaat zijn voorkeur toch naar het tele visiewerk. „Dat heeft me echt gepakt. Het spel dat je als pre sentator speelt met de camera is fantastisch. Het is heerlijk om met een ploeg van zo'n 45 man om je heen te werken en dan zo snel en goed mogelijk een pro gramma op te nemen. Ik houd niet van steeds die camera stil zetten. Dan is de spontaniteit snel verdwenen." Naast Prijzenslag krijgt Hans Kazèn het komende televisiesei zoen een tweede spelprogram- ma bij RTL 4. Denksportkam- pioen is de naam van het nieu we spel, waarbij de deelnemers moeilijke raadsels moeten op lossen. Dertien weken lang gaat Kazan op de zaterdagavond op zoek naar Neerlands beste en meest bedreven puzzelaars. Hij vindt het heel leuk dat hij er een tweede programma bij krijgt, maar hij zou er nooit zijn Prijzenslag voor willen opgeven. „Het lijkt me vreselijk als ik om wat voor reden dan ook niet kan presenteren en een ander neemt het een tijdje over. Dat kun je me niet aan doen. Het is toch een beetje mijn kindje." Zelfs een weekje ruilen met collega Hans van der Togt (Rad van Fortuin) is voor Kazan on denkbaar. „Hans doet het heel goed, maar ik zou dat program ma niet kunnen presenteren. In Rad van Fortuin staat de pre sentator veel meer stil. Er zit weinig beweging in. Dat is niets voor mij." De twee Hansen zijn niet ja loers op elkaar. „Ik heb Hans van der Togt in februari 1989 voor het eerst ontmoet. Hij stond in een stand op de Auto- RAI en ik stond een eindje ver derop. Hij was net weg bij de AVRO en ik bij de TROS. We hadden het erover dat we best zielig waren en zo'n pech had den. Een paar weken later kreeg hij bij RTL 4 Rad van Fortuin en ik Prijzenslag." De IKON is boos over het oe- sluit van het Commissariaat voor de Media om het actuali teitenprogramma De Andere Wereld op Zondagmorgen op Radio 1 zendtijd toe te wijzen tussen zeven en acht uur 's morgens. De omroep was bij het Commissariaat in beroep gegaan tegen het Meerjaren plan Radio waarin het IKON- programma verhuist van de zondagochtend naar de avond. Het Commissariaat is nu ge deeltelijk aan de wens van de IKON om op zondagochtend te blijven uitzenden tegemoet ge komen. „Wat moeten wij daar mee", zegt eindredacteur Bert Rijpert. „Op zondag kun je tussen zeven en acht uur 's morgens geen goed actualitei tenprogramma maken." In De Andere Wereld op Zon dagmorgen, dat nu tussen ne gen en tien uur wordt uitgezon den, worden onder meer men sen uit de actualiteit thuis opge beld om reacties of uitleg te ge ven over nieuws. „Dat kan niet als we tussen zeven en acht uit zending hebben. Die mensen liggen dan nog in bed. We kun nen dan wel een programma maken, maar in een gewijzigde formule." In het Meerjarenplan Radio dat het NOS-bestuur in juni dit jaar aannam, kreeg de IKON zendtijd voor het programma tussen acht en negen uur op de zondagavond. De IKON zag geen enkele reden om het pro gramma te verhuizen van de ochtend naar de avond. Het Commissariaat voor de Media besloot aan de wens van de IKON om op zondagochtend te blijven uitzenden te voldoen. Er werd een compromis gevon den. Een uur IKON op de zeer vroege zondagochtend. Hans Kazan na twee jaar nog steeds blij met Prijzenslag HILVERSUM SUSANNE VAN VELZEN ry M odra hij in de stoel W neerzakt begint hij te praten. De waterval van woorden stopt het komen de uur slechts luttele seconden. Alleen op de momenten dat hij een flinke slok van zijn glas melk neemt, houdt hij heel even zijn mond. Om direct daarna de schade weer in te halen en zo mogelijk nog sneller te vertellen over goochelen, aardige fans en zijn liefde voor televisie. Hans Kazan heeft zojuist de 706de aflevering van Prijzenslag opgenomen. Terwijl hij onder uit zakt in de kantine van Stu dio 22, verlaat op de achter grond het rumoerige publiek het NOB-complex. De gewon nen prijzen gaan meteen mee naar huis. Kazan heeft zijn nette colbertje verruild voor een spor tief spijkerhemd met opvallen de stropdas. De presentator oogt tevreden. Zijn ogen stralen vriendelijkheid en eerlijkheid uit. De aflevering van Prijzenslag die vanavond wordt uitgezon den is geen gewone uitzending. Het is de eerste Prijzenslag van het nieuwe seizoen en voor die speciale gelegenheid geeft RTL 4 een heel uur prijzen weg. Hans Kazèn blikt met de kijker terug op meer dan twee jaar Prijzenslag. Voice-over Tom Mulder komt voor het eerst in beeld en voor één keer kunnen alle mensen in het publiek mee doen. Leuke en ontroerende momenten worden nog eens herhaald en opvallende kandi daten passeren de revue. Al meer dan vierduizend kan didaten heeft de enthousiaste quizmaster in zijn programma ontvangen. En hij blijft enthou siast. Zelfs na zevenhonderd af leveringen die zo op het eerste gezicht van begin tot eind steeds hetzelfde zijn. Kazan veert op uit zijn stoel als hij ver telt dat mensen vaak verbaasd zijn dat hij het nog steeds leuk vindt om Prijzenslag te presen teren. Toneelstukje „Veel mensen verwachten dat ik er inmiddels genoeg van heb. Het tegendeel is waar. Ik vind het heerlijk werk. Het is fantas tisch om mensen blij en geluk kig te kunnen maken met een paar prijzen. Ik heb steeds met andere kandidaten te maken en dat maakt het werk afwisselend. Even een praatje en dan er te genaan. Ik moet me als presen tator op de vlakte houden. Het gaat tenslotte om de kandida ten." „Er zijn mensen die vinden dat ik overdrijf in mijn pro gramma en een toneelstukje opvoer. Dat is onmogelijk. Als je iedere dag zo'n programma presenteert, kun je niet toneel spelen. Dat zou ik niet volhou den. Dan was ik al lang door de mand gevallen. Bij mij komen de zinnen altijd vloeiend uit mijn mond. Ik kan praten en te gelijkertijd aan iets anders den ken. Dat wil absoluut niet zeg gen dat ik niet weet wat ik roep en mijn teksten op de automati sche piloot opzeg. Ik heb juist een heel slecht geheugen en kan teksten helemaal niet uit mijn hoofd leren. Ik heb steek woorden in mijn hoofd en praat zo de uitzending aan elkaar." Ook de kritiek dat Prijzenslag niet meer dan een dom spelletje is, wuift hij lachend weg. „Nou èn? Het is een spelletje. Niet meer en niet minder. Wie wint krijgt de pot. Thuis spelen men sen om de tafel toch ook spelle tjes? Wat is daar mis mee?" In het gezin Kazan wordt heel weinig televisie gekeken. „We hadden tot voor kort niet eens een televisie. Pas toen ik bij RTL ging werken kreeg ik een scho telantenne en heb een tv in huis gehaald. Ik kijk af en toe naar een film. Zelfs het journaal zie ik niet vaak. Ik haal het nieuws 's morgens uit de krant." Bij RTL komen veel positieve reacties binnen op Hans Kazan en zijn Prijzenslag. Vooral bij ouderen kan hij een potje bre ken. „Ze sturen me gedichten toe, schrijven brieven. Ik beant woord ze allemaal. Ook krijg ik gehaakte badjassen en strop dassen toegestuurd." Goochelen De opnames van Prijzenslag vinden in hoog tempo plaats. Tien dagen achter elkaar wor den vijf afleveringen per dag opgenomen. Hans Kazèn draait er zijn hand niet voor om. Naast Prijzenslag op televisie gaat Hans met het spel het land in met de road-show. Hij doet veel bedrijfspresentaties, praat per- soneelsavonden aan elkaar en toert door het land met Les Dia- boliques in een kinderpogram- ma. In dat programma kan hij zijn oorspronkelijke vak, goo chelen, uitoefenen. „Goochelen blijf ik leuk vin den. Ik heb dat twintig jaar ge daan. Dat verleer je niet meer." STRIPS Serie toont belevingswereld Nederlandse politie BOLLEBOOM BOES "1 1 en politieauto scheurt zonder loeiende I - sirenes drie keer heen en weer langs een klein pompstation aan de Adriaan Loosjesstraat in Amsterdam-Noord. Op het ter- reintje wacht een jongen in een grote blauwe Amerikaanse wagen op zijn maatje, die binnen de zojuist getankte benzine afrekent. Drie maal loopt hij naar buiten en doet alsof hij in de auto stapt. Vanaf het trottoir kijken buurtbewoners nieuws gierig toe. Wat is er aan de hand? Het zijn opnames voor de nieuwe VARA-televi- sieserie Bureau Kruislaan, waarvan de eerste afle vering op 8 oktober op het scherm te zien is. „De eerste Nederlandse politieserie", vertelt VARA- voorlichter Thomas Notermans. „Drama, dat het verhaal vertelt van een doorsnee politiebureau in een grote stad, waar agenten en rechercheurs te maken krijgen met zaken die variëren van fiet- sendiefstalletjes tot moord." Het bureau zelf is 'gevestigd' in het voormalige kantoor van DSM in Amsterdam-Noord, waar het aan het einde van de zomer moet lijken alsof het hartje winter is. Buiten schijnt de zon en zijn de bomen groen, maar in de hal staat een vers opge tuigde kerstboom. Slingers, kerstmannetjes, bal len en bellen versieren de bureaus. Een schaal oliebollen moet het decor compleet maken. De basisverhalen voor de 26-delige serie wor den ontleend aan de populaire Engelse politiese rie 'The Bill'. Om de serie een Nederlands karak ter te kunnen geven, moesten bepaalde onderde len van The Bill worden veranderd. Zo dragen En gelse politiemannen bijvoorbeeld geen wapen en de Nederlandse wel. „Ook details als de mode - The Bill loopt in Engeland al acht jaar - moesten worden aangepast", vertelt regisseur Vivian Pie ters. Waarheidsgetrouw In elke aflevering van 'Kruislaan' komt een op zichzelf staande zaak aan de orde. De onderlinge verhoudingen en problemen tussen het dienst doende personeel lopen als rode draad door alle afleveringen. Dat werk en privé sterk met elkaar verband houden, blijkt uit het verhaal van de am bitieuze aspirant-agente die stage loopt op Bu reau Kruislaan. In haar ijver om alles goed te doen, grijpt ze tijdens het fouilleren van een jun kie in zijn broekzakken en prikt zich daarbij aan een vuile injectienaald. Vervolgens raakt het hele bureau in rep en roer. Is ze nu wel of niet besmet geraakt met aids? De makers van de serie zijn niet bang voor ne gatieve reacties op de serie vanuit de Nederlandse politiewereld. „We hebben een aflevering aan de Amsterdamse politie laten zien, mensen als Klaas Wilting en hoofdcommissaris Nordholt, en zij vonden dat Kruislaan een goed, waarheidsge trouw beeld geeft van wat de Nederlandse politie man meemaakt en hoe hij daarmee omgaat", zegt Pieters. Pompstation De opnames bij het pompstation zijn bestemd voor de elfde aflevering. De twee agenten Marius Hoefdraad (Eric van Sauers) en Mary Meier (Mar- go Dames) rijden langs en zien de jongen die naar buiten komt en in de auto stapt. De twee agenten herkennen in hem de hoofdverdachte van een overval op een Chinese toko, keren om en zetten de achtervolging in. Vlak voordat de opname begint is de pomp nog gewoon geopend en rijden auto's en brommers af en aan. Binnen, in het winkeltje van het benzine station, is het een drukte van belang. Een walkie- talkie geeft boodschappen door aan de in een dikke jas gehulde 'verdachte' (gespeeld doorAlvin Ceder), diverse mensen willen sigaretten en snoep en de telefoon staat te rinkelen. „Ik heb het nog nooit zo druk gehad!" roept het meisje dat de pomp bedient. Buiten treft de 'crew' voorbereidingen om de scène zo snel en zo goed mogelijk op de Film te krijgen. Mannen in felgekleurde oranje vestjes houden de belangstellende buurtbewoners op af stand en stoppen het van beide kanten komende verkeer. De politieauto met acteurs, regisseur en came raman staat klaar. „Actie!", roept Pieters door de walkie-talkie. Maar de verdachte komt net te laat naar buiten. „Opnieuw!" De auto rijdt terug naar het beginpunt en de verdachte staat weer binnen. .Actie!" Op dat moment besluit een argeloze ou dere man om over de set te gaan Fietsen. Tot overmaat van ramp stuurt hij het tankstation op. „O jééé!", roept de toekijkende jeugd in koor. De derde keer gaat alles goed, het staat erop. Even pauze. De opnamen voor de nieuwe VARA-televisieserie 'Bureau Kruislaan' zijn in volta gang. foto marco bakker

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 14