Cultuur Kunst Paranoiacs: 'Minstens miljonair' Muziekcentrum Eindhoven: einde aan muzikaal-akoestisch verdriet ^y^ewonderi ng Concert op Nieuwe Maas afgelast HET SEIZOEN GAAT BEGINNEN... Het liefst een SieMatic keuken van Goedhart Bouwhuis DONDERDAG 3 SEPTEMBER 1992 REDACTIE: CEES VAN HOORE SASKIASTOEUNGA Prijzen voor Van 't Hek en Visscher Amsterdam Cabaretier Youp van 't Hek heeft de onderschei ding De Hofnar gekregen die wordt toegekend door de Vereni ging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties in Nederland (VSCD). De onderscheiding De Nar gaat naar cabaretier Bert Visscher. De uitreiking van de prijs, een bronzen beeldje, is op 21 september in theater De Kleine Komedie in Amsterdam. De winnaars zijn niet door een jury gekozen, maar door de 115 le den van de vereniging. Nieuwe cursussen bij K&O leiden Voor het nieuwe seizoen heeft K&O een aantal nieuwe cursussen georganiseerd. Een daarvan is 'Glas door de eeuwen heen' waarin de geschiedenis vem het glas wordt belicht en rui me aandacht wordt besteed aan de moderne variant.van dit ma teriaal. Nieuw is ook de cursus 'De geschiedenis van het design' waarin de vormgeving van gebruiksvoorwerpen wordt belicht. In de cursus 'Rondom de meesterserie' worden componisten en Muziekstukken die in de muziekprogrammering van K&O een plaats hebben gekregen behandeld. Aan Muziek uit de 19de eeuw wordt aandacht besteed in de cursus 'Romantiek op de Voor meer informatie: tel. 071-141141. Jeugdtheater in Zoeterwoude zoeterwoude Theater Gnaffel speelt aanstaande zondag, in 'Ons Huis' aan het Kosterpad 3 in Zoeterwoude, 'De pottekijk- ster'. Het stuk is bedoeld voor kinderen van 6 t/m 12 jaar. De volgende voorstellingen zijn op 11 oktober (Hakim van Sesam straat) en óp 8 november (Sanders en Co met 'De verdwaalde vuilniszak'). Haags Theaterabonnement leiden/den haag» In het K&O-programma is voor het komend seizoen een abonnementenserie van drie lichte voorstellingen opgenomen. De André van Duin Revue (het Circustheater op 17 j november) is de eerste voorstelling in de serie. Op zaterdag 9 ja nuari wordt in de Philipszaal in Den Haag het nieuwjaarsconcert gegeven en op 14 mei staat het Bulgaarse vrouwenkoor 'Le Mys- tère des voix Bulgares' op het programma. Tot 15 september kan men bij K&O, aan de Oude Vest 45 (tel. 141141), dit Haags Thea terabonnement bestellen. De eerste 50 belangstellenden kunnen ook gebruik maken van het speciale busvervoer dat een tientje per avond kost. Engels duo in De Burcht leiden Het Engelse duo Phil Miller (gitaar en synthesizer) en Fred Baker (gitaar), speelt zondag aanstaande in Sociëteit De Burcht, aan de Burgsteeg 14. Het repertoire van het duo bestaat uit een grote diversiteit aan composities die hun oorsprong vin den in de muziek van de voormalige Soft Machine. Het concert begint om 21.00 uur. wim koevoet „Miljonair worden is het minste dat we willen", zegt Ralph. Nieuwe hoop daarop, ondanks het onverwachte succes van Nirvana's 'Smells like teen spi rit', heeft hij niet. Aan de Para- noiacs heeft hij voorlopig nog „een full time job waarvoor ik te weinig tijd heb." Ervan rondko men, kan hij niet. Voor elke toemee moet bijzonder verlof worden gevraagd. „En als ik te rugkom maar weer hopen dat m'n werkgever me nog wil heb ben." Desalniettemin sluit het the ma van menige Paranoiacs- song naadloos aan op dat van de Seattle-klassieker van Nirva na en is de opbouw van 'Come alive', het pronkstuk van 'Thirteen', zelfs identiek. „Maar zo het werkt niet", verzucht de sympathieke Vlaming. „Zonder een geniaal marketing-concept Dr. Caligari /i In een klein Duits stadje valt mm I de ene dode na de andere, maar niemand weet wie de moorde naar isf Das Kabinett des Dr. Caligari was de eerste expressionistische film Venema deel 4 Het vierde deel van 22 Venema's'Schrij vers, uitgevers en collabo ratie' brengt geen specta culaire zaken aan het licht Vlaams antwoord op de Seattle-sound Het Belgische Bornem is het Amerikaanse Seattle niet. „Hadden we daar maar moeten gaan wonen", legt Ralph 'Raf Stevens, organist bij de Paranoiacs, zich bij de feiten neer. Net als zijn broer Hans, die zingt en gitaar speelt bij het Vlaamse antwoord op de succesvolle Seattle-sound van Pearl Jam, Nirvana en Soundgarden, is hij ervan overtuigd dat de nieuwe cd 'Thirteen' de beste is die het kwintet ooit heeft gemaakt. Maar of ze er ook mee door breken, wagen ze te betwijfelen. lukt het niet. Bewijzen kan ik het niet maar ik weet zeker dat het succes van Nirvana geen toeval is. Bij Nirvana is het spel gewoon perfect gespeeld. Dat doet overigens niets af aan de geweldige cd van die band. Wij worden dikwijls met Nirvana vergeleken. De vergelijking klopt niet zo erg maar stoort nog minder. Een mooier com pliment kunnen we niet krij gen." Live-reputatie Stevige gitaarmuziek uit Seattle is nog niet zo lang gewilde kost. De Paranoiacs bestaan al sinds 1984. In 1988 kwam 'de echte split', vertelt Ralph in het bo venzaaltje van het Amsterdam se café L'Opera. Met broer Hans staat hij daar vertegenwoordi gers van de pers te woord. Dit als voorbode van de toemee door Nederland. De muzikale „Toen wij teenagers waren, keken we naar Toppop. Dat dun/en we nu wel toe te geven." rondreis voert de Belgen ook naar de Boerderij in Zoetermeer en het Haagse Paard van Troje. Na drie wissels in 1988 waren de Paranoiacs klaar voor de spelhervatting. In de nieuwe be zetting werd een jaar later 'Ba- nanos' gemaakt, de eerste vol waardige elpee, die echter al leen door critici als kleinood wordt beschouwd. Dat de Para noiacs inmiddels toch tot de Belgische subtop worden gere kend, heeft de groep dan ook meer aan hun live-reputatie dan aan hun plaatwerk te dan ken. Waarom stoppen de Para noiacs niet wat meer 'gitaamoi- se' in hun muziek zodat het net lijkt of ze écht uit Seattle ko men? Waarom niet eens wat 'crossovers' naar dansmuziek gemaakt? „We hollen liever niet achter allerlei stromingen aan. Of dat puriteins is? Zoudt gij dan wel de vrouw van uw leven bedriegen?" Bang dat hun opstelling tot muzikale stilstand leidt, zijn ze niet „Nog steeds is elk nieuw album beter dan het vorige. We bloeien als muzikanten, ook als mens, hoop ik", zegt Ralph. „We zijn niet bang voor veran deringen. Maar ik ga nu niet in eens met mijn teksten de we reld verbeteren. Ik zou niet we ten waar ik moet beginnen." Ook op 'Thirteen' blijven de Paranoiacs 'de principes van de garagerock' trouw: stevige rock, veel maar strak ingekaderd gi- taarwerk en rechtlijnige teksten zonder boodschap of dubbele bodem. Thirteen heeft niets met dertien te maken, verklaart Ralph maar alles met de 'con ceptuele continuiteit' die de groep behalve in de muziek ook in album- en songtitels na FOTO JOH AN JACOBS streeft. „Teen, teenage. We kunnen onze passie voor Chinn Chap man, de uitvinders van de glamrock, steeds moeilijker ver borgen houden. Toen wij teena gers waren, keken we naar Top pop. Dat durveruwe nu wel toe te geven. Verder slaat 'teen' op ons eigen relatief jonge publiek: tussen de 16 en 23 jaar. Zelf zijn we al een stukje ouder. Ik denk dat onze leeftijdgenoten onze albums meer waarderen dan onze concerten. Al dat stage-di- ven en die wilde pogo's, is niets In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die hetzij direct hetzij zijdelings met kunst of cultuur te maken hebben. Zij praten over een kunstvoorwerp waaraan zij bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt Rianne van Schreven, lid van de Leidse gemeenteraad voor Groen Links, haar bewondering uit. Zij vertegenwoordigt haar partij in de raadscommissie voor kunst en cultuur. Daarnaast is zij in deeltijd werkzaam bij het Academisch Ziekenhuis Leiden als staflid van de dienst Maatschappelijk Werk. Mijn bewondering voor drie kunstwer- ken in mijn studeer kamer heeft twee kanten. Het kunstwerk als middel en het kunstwerk als object. Ik hoop dat ik dat een beetje kan over brengen. Wat in architectonische kringen zo mooi ouder-slaapkamer heet, is mijn studeerkamer. Een mooie ruime, overwegend witte kamer. Deze kamer zou voor mijn gevoel heel plat zijn, heel benauwend, als deze drie kunstvoorwerpen er niet waren. De twee schilderijen en het bronzen voorwerp zorgen voor ruimte en dynamiek in dit ver trek. Die drie objecten hebben zo'n uitstraling dat de kamer er door veranderd. Haal hier de kunst maar weg! Wat je dan overhoudt is een kale, koude witte kamer, waarin geen leven meer zit. De balans is weg. Er valt voor mij dan niet meer in te werken. De drie kunstvoorwer pen geven deze kamer letterlijk en figuurlijk een extra dimensie. Ik heb voor dat ene schilderij eens tijdelijk een ander in de plaats gehangen. De ruimte werd volstrekt anders. Dichter, stijver. Nu de andere kant. Waarom zijn deze twee schilderijen mij zo dierbaar en waarom heb ik ze hier gehangen? Mijn partner Hajo schildert in zijn vrije tijd. Amateuristische kunstbeoefe ning dus. Eenmaal per jaar gaat hij met zijn leermeester een dag buiten werken. Dit was het re sultaat. Een stilleven in de buurt van Rijpwetering. De boten op de vaart heeft hij bewust wegge- liaten, waardoor het heel leeg is geworden. Toch zit er warmte in. De natuur komt er in volle sterkte naar voren. Omdat ik het zo mooi vond, kreeg ik het van hem. Het hangt nu al zo'n jaar of zeven, met tussenpozen, hier in mijn kamer. Een paar keer heb ik op die plek een schilderij van de Leidse Kunstuitleen ge hangen. En pas dan besef je, als je het wisselt, hoe waardevol het voor je is. Dat vind ik het goede van de Kunstuitleen. Je kunt in je huis experimenteren met kunst. Dit werk van Sonja Oudendijk komt er ook vandaan. Het was liefde op het eerste gezicht. Het lijkt heel licht. Is het dus niet. Voel maar, massief brons. Het is een uitdagend tafeltje met een staartje. Heel aandoenlijk is ook dat ene pootje dat iets omhoog staat. Dit vreemde tafelbeestje pakte mij onmiddellijk. Ik ben de eerste die het leent. Ik mag het drie maanden houden, daarna zal ik het zeker een keer verlengen. Of ik het koop weet ik niet. Het is behoorlijk duur. Ik wil daarmee niet zeggen dat het dat bedrag niet waard is. Het ligt simpeler: ik heb waarschijn lijk het geld niet. Maar de herin nering blijft gelukkig. Het tweede schilderij, een lino van Warffemius, heeft altijd op lfHp plek gphangen. Ab stract. Mooi in samenhang met dat schilderij van Hajo. Ik heb het gekregen van mensen van een opleiding waarvoor ik les sen heb verzorgd. Er zit niet zo'n verhaal bij. Het staat mij gewoon aan. Ik heb het ook nog nooit verhangen. Ach. een groot kunstkenner ben ik niet, maar ik hou er wel van. Door de raadscommissie kom ik steeds meer in contact met kunst. Ik volg nu een beetje de tentoonstellingen in Leiden en ben present bij openingen. Dat is de leuke kant van mijn werk. Ook de Kunstuitleen draag bij aan mijn kgnma Ut wil er geen reclame voor maken, maar het is toch heel aardig dat op deze manier iedereen een kunstvoorwerp in huis kan halen. Be- taalbaar en dichtbij. ^7 SASKIASTOEUNGA FOTO LOCK ZUYDERDUIN eindhoven rob van der hilst Met een stralende uitvoering van Gustav Mahlers Derde Symfonie is gisteravond het gloednieuwe Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven offi cieel in gebruik genomen. Het Brabants Orkest, dat de vaste bespeler is van dit muziekhuis, stond onder leiding van zijn vaste dirigent Arpéd Joól. Zoals te doen gebruikelijk bij gelegenheden als deze, gingen er aan het concert redevoerin gen vooraf. Twee series van toe spraken zelfs: één voorafgaande aan de komst van koningin Beatrix, waarbij aan de hoogbe jaarde naamgever van het Mu ziekcentrum, dr. ing. Frits Phi lips, een serie bijzondere post zegels werd overhandigd. Tij dens de tweede serie toespra ken huldigde de nieuwe burge meester van Eindhoven, R.W. Welschen, burgerij, bedrijfsle ven en ook zijn voorganger los van Kemenade thans Com missaris van de Koningin voor hun enorme inspanningen voor het eerste volwaardige concerthuis in het Brabantse land. Ruim 90 jaar liggen tussen de eerste plannen voor een eigen Muziekcentrum in Eindhoven en de realisering daarvan. Het Brabants Orkest moest zich sinds zijn oprichting in 1950 in allerlei (meestal on-)mogelijke bochten wringen voor goede re petitie- en uitvoeringslocaties. Schouwburg Het Casino in Den Bosch was jarenlang de vaste uitvoeringsplek, maar de akoes- rotterdam gpp Het Wereldhavenconcert van het Rotterdams Philharmonisch Orkest (RPhO), morgenavond op het ponton op de Nieuwe Maas, gaat niet door. De dui zend drummers komen zater dagavond wel in actie. Het concert van RPhO is afge- tiek van die zaal aardt nu een maal niet naar muziek. Het had consequenties met betrekking tot de klankkwaliteit van het or kest, dat wisselvalliger was dan gezond is voor een professio neel ensemble. Al het muzikaal-akoestische verdriet van jaren lijkt sinds gis teravond in één klap uit de lucht: het Brabants Orkest mu siceerde in het eigen centrum dat het een lieve lust was. Hoe onwennig de nieuwe 'jas' voor de musici van het orkest voorlo- last vanwege het slechte weer. Het RPhO speelt nu in de Doe len. Gratis toegangskaarten voor dit concert kunnen bij de kassa van de Doelen worden afge haald. Voor het concert van duizend drummers, zaterdagavond on der leiding van Golden Earring Cesar Zuiderwijk, heeft men in middels extra plastic laten aan- pig ook moge zijn, wat klank verhoudingen betreft valt er veel te sleutelen de komende ja ren. Onder de vaste hand van dirigent Joól werd het Muziek centrum Frits Philips met Ma hlers symfonische ode aan het leven daadwerkelijk ingewijd. Een prachtige concertzaal overigens, met een interieur dat sterk aan het gastvrije Neues Gewandhaus in Leipzig doet denken. Nederland, de zuidelij ke regio in het bijzonder, is een muziekparel rijker. rukken. De drummers er hebben zich ongeveer elfhon derd aangemeld spelen op vier aaneen geschakelde pon tons (totale oppervlakte, vier duizend vierkante meter). Op twee reusachtige videoscher men zullen voor de naar ver wachting vele belangstellenden beelden van het concert worden geprojecteerd. ER ZIJN NOG KAARTEN VOOR TSJECHOV - met o.a. Boudewijn de Groot succesmusical van Robert Long en Dfmitri Frenkel Frank donderdag 10 en vrijdag 11 september CONNY JANSSEN DANST... ex-DJAZZEX danseres werd talentvol choreografe donderdag 24 september HANS LIBERG INTERNATIONAAL cabaretier van Europees kaliber vrijdag 25 en zaterdag 26 september HOOG TIJD MARY DRESSELHUYS en JOHN KRAAYKAMP gouden toneelduo in een schitterende voorstelling dinsdag 29 en woensdag 30 september LEIDSE SCHOUWBURG, oud. vest 43 telefonisch plaatsbespreken 071-131943/131944 Bezoek onze showroom met de m gest komplete SieMatic presentolie van de hele regio. Goedhart Bouwhuis, Hoorn 126a (tegenover Avifauna), Alphen a/d Rijn, of mtlak een afspraak: tel. 01720-22100

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 19