Mike Oldfield terug naar het begin Een modieus verantwoord interieur Rtv show VOO-radiodirecteur Lex Harding geschorst ry WOENSDAG 2 SEPTEMBER 1992 Musicus produceert na bijna 20 jaar vervolg op Tubular Bells buckinghamshire giles smith the independent Na twintig jaar heeft de Britse musicus Mike Oldfield een ver volg uitgebracht op Tubular Bells. De plaat waarmee hij in 1973 debu teerde en in één klap bekend werd. Oldfield (die praktisch ieder instrument kan bespe len in praktisch iedere stijl, hoewel hij voor geen enkel instrument een opleiding heeft gehad) had toen al een paar jaar met zijn muziek lopen leuren. Maar alleen Richard Branson van het Vir gin-label was gek genoeg om geld te steken in een 50 minuten durend instrumentaal al bum met rock en folkmuziek. Op dit mo ment zijn er over de hele wereld 16 miljoen exemplaren van Tubular Bells verkocht. En nog steeds gaan er jaarlijks 100.000 over de toonbank. Oldfield stak een deel van de winst in een huis in Buckinghamshire, waar hij nog steeds woont, wanneer hij niet in Zuid- Frankrijk of Los Angeles is. Bij het huis hoort een overdekt zwembad (niet in de vorm van een gitaar) en de aanbouw is om gevormd tot een kantoor en een opname studio. Rizla-vloeitjes Aan één van de muren hangt een foto van een cricketteam (Oldfield die hooghartig met een schoolpet op en de armen gevou wen staat te kijken) en daaronder twee in gelijste pagina's uit een scoreboek. De wed strijd: het team van Mike Oldfield tegen dat van Richard Branson. De datum: zomer 1985, voordat de relatie tussen Oldfield en Branson wat minder sportief werd, Oldfield zich ontworstelde aan zijn contract en korte tijd overwoog om Branson te vervolgen vanwege zijn royalty's. „Er werd mij uitgelegd dat ik geen erg hoog percentage kreeg. Ik heb geprobeerd op legale wijze van het contract af te ko men, maar een advocaat die ik had inge schakeld gaf me geen kans. Tegen de tijd ZOGEZEGD „Er is een nitwittencircuit in Hilversum dat zichzelf in stand houdt door voortdurend in terviews te geven over alles wat ze niet kun nen, maar wel doen. Sommige mensen ge bruiken zelfs hun vrouw die een kind dreigt te krijgen, om maar in bladen te komen. Het is een beetje in, en terecht, om Frank Mars- meijer op de korrel te nemen. Die jongen is echt elke schaamte voorbij en denkt nu: hoe meer er over mij wordt geluld, des te beter. Wat overigens een misverstand is. Hij iseen symbool van nationale narigheid." (Kees Driehuis in VARA TV-Magazine) „Is dit een interview? Nou, daar voel ik niets voor. Ik heb geen zin in ouwekoekvragen over mijn werk als theaterproducent." (Henk van der Meyden in Elsevier) „Geloof me, ik geniet intens van mijn nieuwbakken gezinsleven. Mijn leven heeft veel meer waarde gekregen. Ik heb de harts tochtelijke liefde mogen ontdekken tussen ouder en kind. Maar ik identificeer me zelf zo sterk met muziek, dat ik het toch ging missen. Ik heb ontdekt dat ik vóór alles een zangeres, muzikante en performer ben. Het is niet zo simpel voor mij om te zeggen: ik stop, ook al zou ik willen. Muziek is mijn vij ver. Ik zwem er graag in rond." (Annie Len nox in VARA TV-Magazine) „Die bijnaam spreken de Amerikanen op z'n Hollands uit. Janny dus. Jan is veel moeilij ker voor ze om over m'n achternaam nog maar te zwijgen. Dat vinden ze een klote- naam. Maken ze ook de gekste dingen van. Diebont, The Boat, The Bone of zelfs T-Bone. Dat de post mij nog weet te vinden is een wonder...." (Cameraman Jan de Bont in Panorama) „Vroeger dacht ik altijd: voor mijn dertigste wil ik wel een kind. En eventueel wil ik dat nog steeds wel. Maar dit soort werk en het hebben van een kind is natuurlijk heel moeilijk te combineren. De tijd om ze te maken ontbreekt zelfs." (Linda de Mol in Story) „Zolang ik me kan herinneren wil ik al een tatoeage. Ik ben er altijd heel erg door gefasci neerd geweest. Mooie mannen, lelijke tatoeages. Lelijke mannen, mooie tatoeages. Tat too's hebben voor mij ook iets met de zomer te maken. Ik vind het zo vrolijk staan als die jasjes op de terrassen uitgaan en ze komen tevoorschijn." (Angela Groothuizen in Revu) „Oh ja, hij kan fantastisch huilen! Als hij een paar biertjes of wijntjes op heeft, wat veelvul dig voorkomt, zet hij zelfs bij de slechtste B-film meteen de sluizen open. Terwijl ik nog aan het denken ben: wat een sentimentele rotfilm, zit hij al heerlijk te janken." (Shireen Strook er, vriendin van Bram Vermeulen in Humo) „Mijn komisch talent is geboren op de dag dat ik Woody Allen met een eland op het dak van zijn auto zag rijden." (Acteur Danny Devito in Humo) STARDOM ,Y Van de memoires van 'The Iron Lady' alias Mar garet Thatcher komt mogelijk een tv-serie. Margaret zal niets verhullen van wat zich achter de scher men heeft afgespeeld in de periode dat zij premier was. Nog een saillant detail: voor haar memoires heeft de ex-premier het lieve sommetje ontvangen van bijna tien miljoen gulden. Wat zij voor de tv-se- rie krijgt is niet bekend. Tc Het gaat niet goed met Michael Jackson. Tij dens een concert in het Engelse Wembley stortte de zanger volledig in. Michael gaat maar door met zijn tournees en dat gaat natuurlijk niet in je kouwe kleren zitten. Bovendien eet hij veel te weiningen is daarom zwaar ondervoed. Ti Financiële perikelen voor Grace Jones. De dame in kwestie heeft een belastingschuld eh ook platen maatschappijen krijgen nog het nodige geld van haar. De zangeres moet ruim drie miljoen gulden bijeen zien te vergaren om uit de malaise te ko men. Tc Het gaat steeds beter met Rutger Hauer in Hollywood. Onlangs ging de nieuwe Amerikaanse speelfilm 'Buffy the Vampire Slayer* in première. Daarin speelt de Nederlandse acteur de hoofrol. Na afloop van de première werd hij door de aanwezi gen de hemel in geprezen vanwege zijn acteerta lent. Tc De problemen voor actrice Jane Seymour zijn voorbij. Vorig jaar nog zat Seymour in zak en as. Ze scheidde, na tien jaar gelukkig getrouwd te zijn ge weest, van David Flynn. Bij de scheiding werd zij gedwongen een schikking te treffen van maar liefst vijftig miljoen dollar. Nu gloort er weer hoop aan de horizon. Zij gaat de hoofdrol spelen in de nieuwe televisieserie 'Dr. Quinn Medicijnvrouw'. Tc Deze maand wordt in 54 landen (ook in Neder land) een vier-cd-box uitgebracht van Bob Marley, de reggaezanger, die in 1981 overleed. De box, 'Songs of Freedom' gedoopt krijgt een oplage van één miljoen. Eenderde van de winst gaat naar de Bob Marley-Stichting voor medisch onderzoek. Lex Harding (47), directeur radio van de Veronica Omroep Organisatie, is dinsdag met onmiddellij ke ingang geschorst. Dat heeft interim-directeur Herrema bekendgemaakt. Veronica acht het onverenigbaar dat R.L. den Hengst, alias Harding, naast zijn activiteiten bij de omroep, werkt aan de opzet van een nieuw commercieel radiostation. Harding wil in samen werking met Sky Radio en Radio 10 een populai re radiozender met uitzendingen via de kabel en de ether tot stand brengen. Eerder al maakte VOO bekend dat Harding de omroep op korte termijn zou moeten verlaten. Volgens een woordvoerder zijn de gesprekken tussen Harding en directeur Herrema over het vertrek van de radio-directeur nog gaande. STRIPS Foto's van Paul Hufmet een passend meubelstukje van Jan des Bouvrie M ijn werk hing op on- M telbare internationale tentoonstellingen. Hij maakte een aantal schitterende boeken die als warme broodjes over de toonbank vlogen. Over de hele wereld verkocht hij 4 miljoen ansichtkaarten. En zijn naam is bekend van Appelscha tot Wladiwostok. Tijd dus, vond Paul Huf, om eens in het groot te gaan denken. Hij selecteerde zestien foto's uit zijn archief en drukte deze op reuzeformaat af. Jan - daar is-ie weer - des Bouvrie liet zich door Hufs kleurgebruik inspire ren en zocht bij elke foto een passend meubelstukje. Een en ander resulteerde in de (ver koop) tentoonstelling 'Zestien hele grote foto's', tot en met 27 september te zien in Museum Van der Togt te Amstelveen. Onlangs was de feestelijke opening. Panda baande zich een weg door de voor de ingang geparkeerde Daimlers en Jagu ars, slechtte de massieve muur van exclusieve parfums en liet het nieuwste op het gebied van interieur-verrijking tot zich ko- Ingenieus „Prachtig, schitterend, fantaèès- tisch!" De bewonderende kre ten zijn niet van de lucht. „Ge rard hè, waar is hij nu weer. Heeft u mijn man ergens ge zien?" vraagt een massief gou den mevrouw, „ik wil dat hij ze alle zestien koopt. En dan wil ik dat zwart-witte fauteuiltje van Jan erbij." De filosofie van Paul Huf 'Grote foto's zijn decoratief in interieur of hall', lijkt aan te slaan. De foto's zijn indrukwekkend en de omgekeerde weg - het lijkt logischer te zoeken naar een foto die bij een interieur past dan andersom - die Des Bouvrie heeft bewandeld is op zijn minst ingenieus. Zo staat het door de gouden mevrouw zozeer bewonderde zwart-witte leren stoeltje voor een foto van een zwart-witte travestiet. Een zwart met gele bank staat uitno digend voor een dito zonson dergang. De pluche design-stoel heeft precies dezelfde zachtroze kleur als de balletschoenen op de foto erboven. En klapstuk is een ultra moderne waterkoeler- op-zuil die een mooie foto van een bruisende en zeer koud uit ziende waterpartij flankeert. „Gerard, verd..., waar zit hij nou toch..?" Het is opschieten geblazen, want de oplage is be perkt tot 10 foto's per titel. En de grote (150x190 cm) kosten slechts 7000 gulden, terwijl de kleinere (100x150 cm) voor 1000 gulden minder de deur uitvlie gen. (Wie nog een grote Huf bo ven zijn bankstel wil, moet zich haasten). De Heer Witte van Leeuwen, bestuurslid van het nog jonge Museum Van der Togt (geen fa milie van Hans) is trots op deze tentoonstelling: „Er is een erg leuke respons en daar ben ik blij om. We willen graag dat ons museum méér is dan een dode collectie, en dat is op deze.ma nier zeker gelukt." Winkel Beeldend kunste naar Aat Veldhoen is even in de war over waar hij zich nu precies bevindt: „Het lijkt hier wel de winkel van jan des Bouvrie." Hufs foto's vindt hij heel mooi, heel smaak vol. Zijn vrouw Cris- ti, zelf fotografe, is ook enthousiast: „Dit zou ik zelf ook graag willen met mijn foto's, ze zó groot en zó mooi af- drtflekeaJ^'Paul Huf, die tijdens het glim lachen en welkom heten veelvuldig zijn camera ter hand neemt, kan ook Vincent Ment- zel het fotograferen geen moment laten. Twee zeer deftige oude dames die een foto bekijken: klik. Marthe Röling in zwart met zilveren couture: klik. Wat vindt hij van de ex positie? „Ik heb eer lijk gezegd nog niet rondgekeken. Maar bij Paul kan het bij na niet dat ik het niet mooi vind. Die man maakt nooit een misser, nou ja, een heel enkele keer." „De manier waarop hij kijkt is fantastisch. Zijn techniek is fan tastisch. En daarbij is hij ie mand met visie, hij weet van niets iets te maken. Door de charme die hij naar buiten toe tentoonstelt lijkt zijn werk heel gemakkelijk, losjes, maar over alles is heel goed nagedacht. Die balletschoenen bijvoor beeld, boven die roze stoel, dat is zó goed, zo precies goed in het kader. En dat grote formaat, dat geeft er een extra dimensie In een zijvertrek staat Bonnie Het Wereldje PANDA DE L'ISLE Paul Huf voor zijn fo to met de roze ballet schoenen: „Het is ook wel wat vind je niet?" foto frank fahrner Huf tientallen glazen vol te schenken. „Schat toch, doe je dat zelf?" vraagt de mevrouw in het goud. „Iemand moet het toch doen." „En moet je dat dan straks allemaal afwassen? By the way, heb je mijn man er gens gezien?" Comfort Ik neem een slokje wijn en ga zonder erbij na te denken op de okerkleurige zeemleren sofa on der foto nummer 12 'Abu Sim- bel' zitten. „Hè gelukkig," zegt een dame naast me, „eindelijk iemand die erop durft te zitten. Kun je meteen het comfort tes ten. Zit-ie lekker?" Ik beaam het. Maar waarom probeert u het zelf niet even? Er brandt een heftige discussie los over of de spullen van Jan des Bouvrie nu kunst zijn of dingen om op te zitten. Ingegeven door vermoeidheid - twee uur lang staan, je buik in houden en pootjes geven is niet niks - komt men unaniem tot de conclusie dat kunst en ge mak geïntegreerd dienen te worden en ploft iedereen neer op de tentoongestelde meube len. Paul Huf komt bij me zitten en kijkt tevreden om zich heen. „Leuk dat je gekomen bent. Maar het is ook wel wat, vind je niet?" Wederom knik ik be amend. Als ik even later naar de uit gang loop passeer ik de gouden mevrouw en haar Gerard, die hevig ruzie staan te maken. „Maar grote foto's zijn decora tief in interieur of hall, Paul Huf zegt het zelf', gooit ze hem woedend voor de voeten. Ik be denk dat ik ergens in een la nog een hele grote foto van mijn ro de kater heb liggen, een waar meesterwerk van Frank Fahr- ner. Als ik die nu aan de muur hang en ik zet er een rood stoel tje onder, dan is mijn woonka mer ook weer voor een paar jaar modieus verantwoord. dat ik de rechtsgang had ge maakt, zou ik het huis kwijt zijn, de studio, alles." In plaats daar van troffen Oldfield en Branson een schikking buiten de recht bank. „Hij kwam met het idee dat ik nog drie platen zou ma ken. bovenop de tien waarvoor ik al was gecontracteerd. Daar bij telde filmmuziek niet mee, dus ik denk dat ik totaal 16 pla ten heb gemaakt voor Virgin. Een gruwelijke hoop werk, bijna twintig jaar van iemands le- Oldfield spreekt met zachte stem, bijna onverstaanbaar, zit het liefst met gekruiste benen op zijn stoel en rookt shag. Al zijn muzikale ideeën schrijft hij op Rizla-vloeitjes, die hij be waart in een jampot. Wanneer het tijd wordt om iets te com poneren, zet hij de pot onder steboven op tafel en zoekt tus sen de beschikbare mogelijkhe den. Claustrofobie Hij lijkt een nuchter mens, maar tegelijkertijd is hij serieus wanneer hij zegt dat hij steeds meer vermoedt dat zijn grijze spaniël, CD (afkorting van Com pact Dog), een reïncarnatie is van de Ierse wolfshond die tijdens de opnamen van Tu bular Bells I in de Manor Studios rondhing. Oldfield was 19 toen die plaat uitkwam. „En plotseling stonden er accountants en juristen op de stoep die me vertelden dat ik vanwege de belasting ergens anders moest gaan wonen." In feite bleef hij liever thuis drinken. „Ik was overal bang voor. Muziek was een vlucht die ik voor mezelf had uitgevonden omdat ik de echte wereld niet aankon. Ik leed aan afschuwelijke paniekaanvallen, claustrofobie en pleinvrees. Ik was niet in staat een stad in te gaan, omdat ik dacht dat ik omringd moest worden door dingen die Mike Oldfield: „Ik was overal bang voor. Muziek was een vlucht die ik voor mezelf had uitgevonden omdat ik de echte wereld niet aankon." natuurlijk waren. Ik was niet in staat om met iemand een behoorlijke relatie te on derhouden. Kortom, ik was er verschrikke lijk aan toe." „Toen Tubular Bells uitkwam, ging ik in een klein huisje in Wales wonen, legde een kussen over de telefoon en ging helemaal op in de muziek. Richard kwam soms opda gen en zei dan: 'Amerika wil dat je komt voor een tournee', maar ik kon niet. Ik had absoluut niet kunnen vliegen." Hij slaagde er toch in om platen te maken Hergest Ridge en Ommadawn werden met wagonladingen verkocht), maar toen kwam de punkrock. „Binnen een paar weken werd ik plotseling afgewezen. Ik werd in de mu- ziekpers aan de schandpaal ge nageld. En geen telefoontje van Richard, van 'maak je geen zor gen, we staan achter je, we zin gen deze crisis wel uit'." „Ik vond dat ik psychisch sterker moest worden. Ik bezocht een weekendsessie van een groep die zich Exegesis noemde, en daar door was ik in staat een deel van mijn verleden te onderzoeken. Ik realiseerde me dat veel van mijn problemen uit mijn vroege kin dertijd stamden. In feite hingen de grootste problemen samen met mijn geboorte." Klokken Voordat hij Tubular Bells II ging schrijven, ging hij terug naar TBI zoals hij die nu noemt, en brak die af tot in de kleinste deeltjes. Toen tekende hij de nieuwe als diagram op een groot tekenblok, waarbij de verschillende delen werden aangegeven met ge kleurde blokken. De uiteindelijke opname werd geproduceerd door Trevor Hom, die er een diepte en een glans aan geeft die ondenkbaar was toen het origi neel werd gemaakt. pr-foto Oldfield noemt Hom 'Dr. Click', vanwege diens eis dat de instru menten op tijd invielen. „Maar hij brengt er ritme en een swing in waar ik altijd zwak in ben geweest. Als je nu naar TBI luistert, klinkt het moeizaam door gebrek aan bewe ging" „De klokken die ik op TBI heb gebmikt, heb ik met de opname vernietigd omdat ik er zo hard op sloeg. En we hebben er nooit meer één kunnen vinden die zo goed klonk, totdat ik in een klein percussiewinkeltje was in Londen en een klein stel vond, speel- goedklokken bijna. Ik sloeg er een keer op en zei: ja, dat is het'." Vertaling: Luutje Niemantsverdriet BOES BOLLEBOOM a/hti

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 8